Kyllä siitä kuuluu juurikin se hetkellinen kova pamaus maassa olevan korviin, kun kone lentää ylitse yliääninopeudella. Tosin, mikäli kykenet itse esim. juoksemaan samaa vauhtia koneen kanssa, eli siis yliääninopeudella, niin todellakin kuulisit jatkuvasti tuon pamauksen, mutta harva kykenee siihen vauhtiin juoksemalla. Mitä hävittäjiin tulee, niin niillä ei voi lentää kovin pitkään yhtäjaksoisesti yliääninopeudella, vaan ainoastaan joitakin kymmeniä minuutteja.EEMELI82 kirjoitti: ↑Ma Syys 13, 2021 7:47 pmTässä nyt tulee ilmi yleinen virheellinen olettamus mikä tuntuu monella muullakin kommentoijalla olevan. Ei sen äänivallin ylittämisestä mitään hetkellistä ja sinänsä paikallista pamausta kuulu tai synny, mikä kuuluisi juuri sillä hetkellä kun ylitetään äänen nopeus eli "rikotaan" äänivalli. Yliääninopeudella lentävä hävittäjä vie sitä "pamausta" eli ääniaaltojen tiheentymää mukanaan jatkuvasti, eli jos se hävittäjä lentää matalalla Kuopiosta Helsinkiin yliääninopeudella, niin se pamaus kuuluu lentoreitillä koko matkan Kuopiosta Helsinkiin sitä mukaa kun kone etenee. Eli tuo ääni jonka ihminen kuulee pamauksena, on todellisuudessa vaan "helvetillistä meteliä" mitä kone kuljettaa shokkiaaltona jatkuvasti mukanaan, mutta kun se koneen nopeudesta johtuen kestää yhdellä kohtaa vain hyvin pienen hetken, niin se kuulostaa pamaukselta.velipuolikuu kirjoitti: ↑Ma Syys 13, 2021 12:45 pm
Valokuvaaja Joe Broyle metsästi tätä kuvaa viisi vuotta ennen kuin äänivallin ylitys tarttui hänen kameraansa syyskuussa Yhdysvaltain laivaston lentotukikohdassa Virginiassa v.2014.
Miehen ottama valokuva on lajityypissään hyvin harvinainen koska äänivallin ylittävän hävittäjäkoneen ympärille muodostuu kartiomainen sokkiaalto vain jonkin sekunnin kymmenyksen ajaksi. Pilvi syntyy kun alipaine saa ilman kosteuden tiivistymään vesipisaroiksi.
Jännittävää kyllä, Broyle otti kuvan äänivallin "rikkovasta" F/A-18 "superhornetista" samana päivänä, jona Suomen Ilmavoimien Hornet-hävittäjät kiihdyttivät valvontatehtäväänsä Suomen halki sunnuntaina syyskuun 21. päivänä v.2014. Äänivallin rikkoutumisesta aiheutuneet kovat pamaukset kuuluivat satojen kilometrien laajuisella alueella Kaakkois-Suomessa.
Veikkaisin, että ihan samanlaisesta asiasta on tässäkin ollut kysymys. Äänen aiheuttanut kone on siis saattanut olla useamman sadan kilometrin etäisyydellä. Yleensä ilmavoimien koneet lentävät yliäänennopeudella vasta ollessaan meren yllä, jotta vältytään turhilta korvauksilta, esim. särkyneiden ikkunoiden muodossa.
Eli ei se mahdollinen pamauksen aiheuttanut kone ole voinut olla useamaan sadan kilometrin päässä, vaan se olisi täytynyt mennä kohtalaisen läheltä.
Tämä kyseinen pamaus tuntuu nyt olevan ollut sen verran paikallinen, että tuskin on yliäänipamauksesta siis kyse. Nimittäin jos vihanpitolaitoksen lentävä häätäjä olisi pyyhkäissyt yliääninopeutta Helsingin yli Itämerelle velipensasneuvostoliittolaisen lentolaitetta morjestamaan, niin se pamaus olisi kuulunut siis koko lentoreitillä.
Aiheesta voi lukea alla olevan linkin takaa. Sieltä löytyy myöskin video, josta voi kuunnella ja katsoa hävittäjien ylilentoja ja samalla kuunnella niitä yksittäisiä pamauksia, mitä niistä syntyy. Videolla ajassa 2:04 ja 3:04 kuuluu selkeästi nuo pamaukset, ettei tarvitse asiasta turhaan vääntää.
https://tiedetuubi.fi/talta-nayttaa-yli ... -kuvattuna