Hyväksikäyttäjälle viisi ja puoli vuotta vankeutta

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17103
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Hyväksikäyttäjälle viisi ja puoli vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kouvolan hovioikeudessa tuomittiin 12.4.2006 lahtelainen, 60-vuotias Kari Vilhelm Lehtinen viideksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen 16:sta lapseen kohdistuneesta seksuaalirikoksesta. Tuomio on yksi kovimmista mitä Suomessa on annettu.

Lahden käräjäoikeus piti tekoja törkeinä ja tuomitsi Lehtisen seitsemäksi vuodeksi vankeuteen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että hyväksikäytöt olivat tavallisia.

Jutun asiakirjat pysyvät valtaosaltaan salaisina neljänkymmenen vuoden ajan

Pisimmillään saman pojan hyväksikäyttö jatkui yli kaksi vuotta.

Lähde HS arkisto
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Mua kyllä hiukan närästää tää ilmaisu, "hyväksikäytöt olivat tavallisia", ei helvetti! mun mielestä kaikki lapsiin kohdistuva hyväksikäyttö on vakavuudeltaan aina samalla tasolla, mun mielestä ei voi olla mitään kevyttä hyväksikäyttöä ja keskivahvaa hyväksikäyttöä ym. ihan naurettavaa.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Kalessin kirjoitti:Mua kyllä hiukan närästää tää ilmaisu, "hyväksikäytöt olivat tavallisia", ei helvetti! mun mielestä kaikki lapsiin kohdistuva hyväksikäyttö on vakavuudeltaan aina samalla tasolla, mun mielestä ei voi olla mitään kevyttä hyväksikäyttöä ja keskivahvaa hyväksikäyttöä ym. ihan naurettavaa.
Eli mielestäsi lapsen erogeenisten alueiden kopelointi vaatteiden läpi ja lapseen kohdistuva penetraatio ovat vakavuudeltaan samalla tasolla?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Musta Nuoli
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 1:17 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Musta Nuoli »

Marsalkka kirjoitti:
Kalessin kirjoitti:Mua kyllä hiukan närästää tää ilmaisu, "hyväksikäytöt olivat tavallisia", ei helvetti! mun mielestä kaikki lapsiin kohdistuva hyväksikäyttö on vakavuudeltaan aina samalla tasolla, mun mielestä ei voi olla mitään kevyttä hyväksikäyttöä ja keskivahvaa hyväksikäyttöä ym. ihan naurettavaa.
Eli mielestäsi lapsen erogeenisten alueiden kopelointi vaatteiden läpi ja lapseen kohdistuva penetraatio ovat vakavuudeltaan samalla tasolla?
Ainakin oikeusasteiden mielestä näin on, eli käräjäoikeuden mielestä oli tapahtunut törkeää hyväksikäyttöä (jolloin, näin oletan, puhutaan penetraatiosta), hovioikeus taas tiputti tämän tavalliseksi hyväksikäytöksi.

Minulla on sellainen kutina, että Suomessa lasten kopelointi ei edes johda vankeustuomioon, hyvä jos sakkoihin. Mikkelissä oli taannoin tapaus, jossa tyyppi sai 90 tuntia yhdyskuntapalvelua ja sakot pidemmän ajan hyväksikäytöstä. Jotenkin sitä vielä olettaisi (tai toivoisi), että yhdyskuntapalveluun ei edes Suomessa pääse, jos penetroi lapsia.

Eli toisin sanoen tällä mittapuulla Kari Vilhelm Lehtisen on ollut lähes pakko syyllistyä penetraatioihin. Mutta sehän lienee hovioikeuden mielestä siis ihan tavallista hyväksikäyttöä, josta ei sen kummemmin tule tuomita. Mikäli näin on, en halua edes tietää, mitä he pitävät törkeänä hyväksikäyttönä.

Mielestäni Lehtisen tuomio on muuten kaukana "kovasta tuomiosta". Elinkautinen tai pysyvä pakkohoito vankimielisairaalassa olisi kova (tai asianmukainen tuomio) vuosia jatkuneesta lastenraiskailusta. 16 lapsen hyväksikäytöstä tämä tuomio on lähinnä vitsi, joka tosin tuskin naurattaa uhreja.
"Let each note I now play
be a black arrow of death
sent straight to the hearts
of all those who play false metal"
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Minusta tämä jako on varsin järkevä:
6 §
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö

Joka

1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,

2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai

3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,

on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa.

Yritys on rangaistava.
7 §
Törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö

Jos lapsen seksuaalisessa hyväksikäytössä

1) kohteena on lapsi, jolle rikos lapsen iän tai kehitystason vuoksi on omiaan aiheuttamaan erityistä vahinkoa,

2) rikos tehdään erityisen nöyryyttävällä tavalla tai

3) rikos on omiaan aiheuttamaan erityistä vahinkoa lapselle hänen tekijää kohtaan tuntemansa erityisen luottamuksen tai muuten tekijästä erityisen riippuvaisen asemansa vuoksi

ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Marsalkka kirjoitti: Eli mielestäsi lapsen erogeenisten alueiden kopelointi vaatteiden läpi ja lapseen kohdistuva penetraatio ovat vakavuudeltaan samalla tasolla?
on, koska lapseen jättää psyykkiset vauriot ihan yhtälailla se kopelointi kuin penetraatiokin. penetraation ikävänä sivuvaikutuksena on vielä ne ruumiilliset vauriot, lapsettomuus, arpikudoksen kasvu, mahdolliset pidätysvaikeudet ja kyvyttömyys, jolloin avanne on ainoa vaihtoehto edes suhteellisen normaalille elämälle. mun mielestä kuitenkin tällaisista rikoksista tulisi saada aina kovin mahdollinen rangaistus eikä mitään "ei-niin-törkeä-toiminnan"-alennusta.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Kalessin kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti: Eli mielestäsi lapsen erogeenisten alueiden kopelointi vaatteiden läpi ja lapseen kohdistuva penetraatio ovat vakavuudeltaan samalla tasolla?
on, koska lapseen jättää psyykkiset vauriot ihan yhtälailla se kopelointi kuin penetraatiokin.
Yhtä pahat psyykkiset vauriot?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6675
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

Re: Hyväksikäyttäjälle viisi ja puoli vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8bda ... 8129fa1b05

19.9.2021 23:29

Entinen lasten suurhyväksikäyttäjä tilasi Kiinasta kilon ahdistuslääke-Lyrican raaka-ainetta

Pitkään vankeusrangaistukseen lasten hyväksikäytöistä vuosituhannen alussa tuomittu mies on saanut jälleen tuomion.

Helsinki-Vantaalle saapuneessa pikkupaketissa luki päällä, että se sisältäisi valkopapu-uutetta, mutta kun paketti tutkittiin tullilaboratoriossa, sen todettiin sisältävän pregabaliinia.

Jauhetta oli 995 grammaa ja pitoisuus oli 97 prosenttia. Paketista olisi riittänyt raaka-ainetta peräti 6 400 lääkeannokseen.

Tapaus sattui keväällä 2019. Ikämies sai syytteen salakuljetuksesta.

Syytteen hän kiisti. Mies väitti, että oli tilannut laihdutustarkoitukseen valkopapu-uutetta, mutta että lähettäjä oli erehdyksessään sujauttanut pakettiin lääkeainetta. Väärästä sisällöstä tiedon saatuaan hän oli yrittänyt palauttaa paketin. Myyjä ei kuitenkaan palautusta hyväksynyt.

Oikeus tuomitsi vastaajan salakuljetuksesta 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen.

Sama, nykyään 75-vuotias mies on saanut ehdollisen tuomion myös vuonna 2015 tapahtuneesta salakuljetusrikoksesta.

Pahimmat tekonsa mies teki kuitenkin vuosituhannen alussa. Hän käytti hyväkseen 16 lasta ja sai Kouvolan hovioikeudessa viiden ja puolen vuoden vankeusrangaistukset.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
jhou
Perry Mason
Viestit: 3842
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2015 3:09 pm

Re: Hyväksikäyttäjälle viisi ja puoli vuotta vankeutta

Viesti Kirjoittaja jhou »

Luin tätä samaa uutista. Yhtenä todisteena kaverin pankkitiedoista löytyi ajallisesti sopiva 250+e suoritus Alibaballe. Vesseli väitti, että ei tiedä, mihin hankintaan suoritus liittyy, kun oli samaan aikaan esim. tilannut "pyöräilytarvikkeen" Alibabasta. Tyypillisesti kun kiinalaisesta rihkamakaupasta tilaa 250 egellä, sillä rahalla saa yhden merikontillisen muoviroinaa, tai 10 paskaa maastopyörää, tai sitten paketillisen kotikemian tuotteita. Kyllä on todellakin mahdoton jälkikäteen itse sanoa, mistä näistä tässä tapauksessa mahtoi olla kyse... :D
Hyvin suunniteltu on edelleenkin tekemättä.
Vastaa Viestiin