Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Amy kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:37 pm
damfin kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 10:11 am
Tuohon tiktok-haasteeseen... jos kyseessä olisi/on sellainen, niin siitähän tietäisi jonkinlainen joukko lapsia, koska eihän tuollaisen tiktok-haasteen suorittamisessa ole mitään mieltä ellei kukaan katso kun se tehdään, eli tekoa olisi pitänyt kännyköistään katsoa todennäköisesti useampikin henkilö, ja lisäksi tytön kännykän olisi pitänyt löytyä tapahtumapaikalta kuvaustilassa, mitä todennäköisemmin livestriimi olisi jäänyt päälle tytön menehtyessä.
Ei noita TikTok-haasteita yleensä livestriiminä kuvata vaan saatetaan ottaa monta videota ja niistä sitten julkaistaan tilille parhaiten onnistunut video. Toki jos tyttö olisi itse kuvannut, puhelimen olisi pitänyt kuvaustilasta löytyä vaikka livelähetys ei olekaan ollut päällä. Jos tässä on haasteesta kyse ja varsinkin tuon tyyppisestä haasteesta, uskoisin silloin tarvittavan kaverin kuvaamaan.
Vaihtoehdot lienee ihan rehti itsemurha tai sitten muut lapset yllyttäneet tai painostaneet "Et uskalla tehdä sitä haastetta". Mutta tuon ikäiset ei kyllä pystyisi tuollaista kovin coolisti salaamaan, kuten joku aiemmin sanoikin että kaikesta ylimääräisestä syntyy tuon ikäisillä hirmuinen hulabaloo.
Korostan edelleen, että kaikilla lapsilla ei ole välineitä joilla kuvata liveä tai mitään "parhaiten onnistunutta videota". Tätä harrastetaan ihan ilman näitäkin laitteita :(
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Amy
Sofia Karppi
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 8:40 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Amy »

Tay77 kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:44 pm
Korostan edelleen, että kaikilla lapsilla ei ole välineitä joilla kuvata liveä tai mitään "parhaiten onnistunutta videota". Tätä harrastetaan ihan ilman näitäkin laitteita :(
Korostaisin, että vastauksessani olikin kyse ainostaan livestriimin päälle jäämisestä jos luet tarkemmin.
Tosin oon kyllä eri mieltä siitäkin, etteikö jokaisella 11-vuotiaalla tänä päivänä olisi perus-älypuhelin ja kaikilla niillä saa kyllä videota kuvattua. Ja ei, tämä ei tarkoita sitä etteikö haasteita voisi tehdä ilman puhelintakin, mutta kyllä se puhelin kaikilta silti löytyy.

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Amy kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:55 pm
Tay77 kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:44 pm
Korostan edelleen, että kaikilla lapsilla ei ole välineitä joilla kuvata liveä tai mitään "parhaiten onnistunutta videota". Tätä harrastetaan ihan ilman näitäkin laitteita :(
Korostaisin, että vastauksessani olikin kyse ainostaan livestriimin päälle jäämisestä jos luet tarkemmin.
Tosin oon kyllä eri mieltä siitäkin, etteikö jokaisella 11-vuotiaalla tänä päivänä olisi perus-älypuhelin ja kaikilla niillä saa kyllä videota kuvattua. Ja ei, tämä ei tarkoita sitä etteikö haasteita voisi tehdä ilman puhelintakin, mutta kyllä se puhelin kaikilta silti löytyy.
Kysyin jo tuolla aiemmin onko joku itse 10-12-vuotias tai saman ikäisen huoltaja? :)
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Amy
Sofia Karppi
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 8:40 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Amy »

Tay77 kirjoitti:
La Marras 27, 2021 10:23 pm
Kysyin jo tuolla aiemmin onko joku itse 10-12-vuotias tai saman ikäisen huoltaja? :)
Minun nuorimmainen kuuluu tuohon ikähaitariin, just sillä tää aihe koskettikin. Mutta mitä sillä on keskusteluun merkitystä?
edit. Vai TikTok-tietämystäkö sillä haet? Täällä kyllä Tiktok laulaa päivittäin kolmella käyttäjällä, että sen puolesta on hyvinkin tuttua.

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4528
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Amy kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:37 pm
Vaihtoehdot lienee ihan rehti itsemurha tai sitten muut lapset yllyttäneet tai painostaneet "Et uskalla tehdä sitä haastetta". Mutta tuon ikäiset ei kyllä pystyisi tuollaista kovin coolisti salaamaan, kuten joku aiemmin sanoikin että kaikesta ylimääräisestä syntyy tuon ikäisillä hirmuinen hulabaloo.
Olen samaa mieltä, että nuo kaksi vaihtoehtoa ovat kumpikin mahdollisia.

Mitä tulee noin 11-vuotiaiden kykyyn salata tilanteen totuus, pidän mahdollisena, että sen ikäiset pystyvät asian salaamaan ja jatkamaan koulupäivää ilman ulospäin ainakaan suuremmin näkyviä oireita. Mutta siihen vaadittaisiin, että ne lapset ovat jollain tavalla häiriintyneitä ja paatuneita - esimerkiksi rikollisten vanhempien lapsia ja/tai muiden ongelmaperheiden jälkikasvua.

Kirjoitin täällä joitakin kuukausia sitten tapauksesta, jolloin olin itse tuon ikäinen lapsi. Olin silloin yhden kaverini (tyttö) seurassa ja hän halusi meidän liittyvän kahden kaverinsa (poikia) seuraan. Toinen pojista oli mielestäni samaa ikäluokkaa kanssani, tyttö ja toinen pojista vuotta vanhempia. Emme edes olleen poikien kanssa kovin pitkään (30-45min?), mutta sinä ehti tapahtua sellaista, että jompikumpi pojista ampui minua ilmakiväärillä. Jälkikäteen ajateltuna se oli 100% varmasti sellainen tilanne, että tyttö tarkoituksellisesti houkutteli minut ns. ansaan ja pojat olivat minuun nähden sellaisessa sijainnissa, etten voinut heitä ampumahetkellä nähdä. En siis osannut sanoa, kumpi ampui. He kaikki olivat huumerikollisuutta "harrastavien" vanhempien lapsia. Myös oma sukuni vilisee saman alan porukkaa, kuten olen moneen kertaan Murha.infossa kertonut, mutta aivan koko sukuni ei ole niissä bisneksissä kiinni.

Että sellainen juttu. Minua osui käteen. Elämä jatkui. Paikallista poliisia ei kiinnostanut (tämäkään). En viihtynyt kyseisten tyyppien seurassa enää tapauksen jälkeen, enkä ole heitä myöhemminkään kaivannut.

Hintan koulun henkilökuntaan lukeutuu monta lestadiolaista. Samoin oppilasiin. Oulun poliisilaitos vilisee lestadiolaisia poliiseja johtoporrasta myöten. Toivottavasti kyseinen yksityiskohta ei häiritse esitutkintaa.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.

Avatar
Steeffan
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: La Loka 24, 2015 8:06 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Steeffan »

Amy kirjoitti:
Su Marras 28, 2021 12:42 am
Tay77 kirjoitti:
La Marras 27, 2021 10:23 pm
Kysyin jo tuolla aiemmin onko joku itse 10-12-vuotias tai saman ikäisen huoltaja? :)
Minun nuorimmainen kuuluu tuohon ikähaitariin, just sillä tää aihe koskettikin. Mutta mitä sillä on keskusteluun merkitystä?
Olen myös itse samanikäisen huoltaja. Ja kysyn samaa, että mitä se tähän liittyy?

Edellä on myös keskusteltu, että voisiko tuon ikäiset salata asiaa. Eihän heidän ole tarvinnut salata tekonsa kuin muutamia minuutteja, kunnes tunti on alkanut ja sitten onkin lähdetty etsimään kadoksissa olevaa oppilasta. Tottakai poliisille sitten viimein ovat murtuneet hetkessä ja kertoneet miten asia meni.

aumari
Vic Mackey
Viestit: 1976
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja aumari »

Luinko jostain, että kun tyttö oli "kadonnut" välitunnin jälkeen, niin oli jo soitettu kotiinkin enne tytön löytymistä. Tämmöinen jäi muistiin jostain lukemastani. Onhan hän ollut hukassa pidempään kuin minuutteja, jos jo kotiinkin on soitettu?

Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

Tay77 kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:38 pm
Kuinka moni tänne kirjoittaneista tietäjistä on tällä hetkellä a) itse 10-12-v lapsi b) tällaisen lapsen huoltaja. Veikkaisin, ettei kovinkaan moni. Jutun taso liitelee murhasta, mamupatjaan. Itsemurhasta, kavereiden pakottamiseen hirttäytyä. Syytetään koulua jne.

Kaikki on tietysti mahdollista! Mutta ette ilmeisesti näe sitä ilmeisintä vaihtoehtoa.
Minulla on vahva epäilys mitä on tapahtunut. En hurraa ilosta vaikka olisin oikeassa. Olen ennemminkin surullinen mutta myös helpottunut, että meidän samanikäisten lasten vanhempien pitäisi nyt viimein puuttua asioihin ihan oikeasti.
Vastaukseni on b.

Kuten aiemmin kirjoitin, minä uskon, että tuo tyttö on tietoisesti leikitellyt kuoleman kanssa. Hänellä on täytynyt olla jonkinlainen ymmärrys siitä, mihin kuristautuminen voi johtaa ja liittyi teko tiktok-haasteeseen tai ei, hänellä on ollut jonkinasteinen kuolemantoive, edes lievä sellainen.

Kerro, mikä se ilmeisin vaihtoehto sinusta on.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Olisiko tytöllä ollut paha mieli jostain eikä kykyä löytää apua tämän oman pahan mielen taltuttamiseen? Ehkä hän tunsi itsensä arvottomaksi ja ettei kukaan välitä hänestä, vaikka asia ei näin ollutkaan. Toisinaan pikaistuksissa tehdyt teot johtavat todella murheellisiin seurauksiin. Toivottavasti löydetään keinoja estää tällaisia vastaavia tekoja, koska jokainen ihminen on elämän arvoinen ja arvokas omana itsenään.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Scilla
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 12:22 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Scilla »

Bird kirjoitti:
La Marras 27, 2021 8:51 am


Ulkopuolelle jättäminen on yksi yleisimmistä kiusaamisen muodoista kyllä, voin etsiä vaikka lähteenkin tälle. Edit 2. etsin, koska aihe kiinnostaa itseäni. Olen samaa mieltä Carrien kanssa, että aiheista (varsinkin yleisesti tiedetyistä) voisi keskustella täällä muutenkin.

Edit. Nopea lisäys: alkaa jo ennen kouluikää;

"Tutkimusten mukaan poissulkeminen oli hyvin yleinen kiusaamisen muoto varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Se näyttäytyi tutkimuksissa esimerkiksi epäsuorana tai suorana poissulkemisena, huomiotta jättämisenä, poissulkemisen suunnitteluna tai poissulkemisella uhkailuna tai juoruiluna. Poissulkeminen kiusaamisen muotona on monitasoinen ilmiö, jonka tutkimukselle on selkeästi tarvetta."
 https://trepo.tuni.fi/handle/10024/122900

Enempää ei viitti, koska ot.
Lyhentelin lainausta. OT, mutta mun mielestä tärkeä ottaa esille ja pitää esillä. Varsinkin kun täällä kirjoittaa aikuisia (oletan) jotka eivät tämän muotoisesta kiusaamisesta ole edes kuulleet, tai eivät älyä sitä kiusaamisena pitää. Omien lasten taivalta seuranneena olen huomannut, että enemmän ja pitempään on itkettänyt se, kun ei oteta leikkiin /kukaan ei halua leikkiä lapsen kanssa/ jätetään kaveriporukan ulkopuolelle, kuin se, jos on mennyt vaikka painiksi. Jälkimmäinen on unohtunut helpommin.
Sitten jos tämmöinen toistuvasti ulkopuolelle jätetty haluaa mukaan, niin helposti käy niin , että tekee kaikkea tyhmää päästäkseen mukaan, eli sitten vaikka tyhmiä haasteita. Leikeistä/porukasta ulos jättäminen on asia, johon lapseni opettaja usein tuntuu puuttuvan, ettei sitä tapahtuisi.

Salmari
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: To Marras 22, 2018 3:37 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Salmari »

Tay77 kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:44 pm
Korostan edelleen, että kaikilla lapsilla ei ole välineitä joilla kuvata liveä tai mitään "parhaiten onnistunutta videota". Tätä harrastetaan ihan ilman näitäkin laitteita :(
Siis mitä, luuletko että olisi vielä joku 11 v jolla ei olisi puhelinta, jolla kuvata videota.

🤣🤣🤣🤣. Ok, boomer

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja damfin »

Tay77 kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:44 pm
Amy kirjoitti:
La Marras 27, 2021 9:37 pm
damfin kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 10:11 am
Tuohon tiktok-haasteeseen... jos kyseessä olisi/on sellainen, niin siitähän tietäisi jonkinlainen joukko lapsia, koska eihän tuollaisen tiktok-haasteen suorittamisessa ole mitään mieltä ellei kukaan katso kun se tehdään, eli tekoa olisi pitänyt kännyköistään katsoa todennäköisesti useampikin henkilö, ja lisäksi tytön kännykän olisi pitänyt löytyä tapahtumapaikalta kuvaustilassa, mitä todennäköisemmin livestriimi olisi jäänyt päälle tytön menehtyessä.
Ei noita TikTok-haasteita yleensä livestriiminä kuvata vaan saatetaan ottaa monta videota ja niistä sitten julkaistaan tilille parhaiten onnistunut video. Toki jos tyttö olisi itse kuvannut, puhelimen olisi pitänyt kuvaustilasta löytyä vaikka livelähetys ei olekaan ollut päällä. Jos tässä on haasteesta kyse ja varsinkin tuon tyyppisestä haasteesta, uskoisin silloin tarvittavan kaverin kuvaamaan.
Vaihtoehdot lienee ihan rehti itsemurha tai sitten muut lapset yllyttäneet tai painostaneet "Et uskalla tehdä sitä haastetta". Mutta tuon ikäiset ei kyllä pystyisi tuollaista kovin coolisti salaamaan, kuten joku aiemmin sanoikin että kaikesta ylimääräisestä syntyy tuon ikäisillä hirmuinen hulabaloo.
Korostan edelleen, että kaikilla lapsilla ei ole välineitä joilla kuvata liveä tai mitään "parhaiten onnistunutta videota". Tätä harrastetaan ihan ilman näitäkin laitteita :(
Oletko nyt ihan tosissasi, että tiktok ja muita some-haasteita harrastetaan ihan ilman kännyköitäkin tai muita laitteita joilla suorituksen voi kuvata? :roll:

Toki näitä erilaisia "et uskalla" haasteita on ollut jo iäisyyden ilman moisia laitteitakin, mutta silloin piti paikalla olla yleisöä, eikä ne olleet mitään some-haasteita.

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6415
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Totuuden haluaisin kyllä kuulla, muutenkin somessa on ilmennyt yllytyksen raaistuminen, yllytetään kuristamaan, lyömään ja sitten kaiken lisäksi löytyy joku itserakas toope joka toteuttaa sen.

Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

damfin kirjoitti:
Su Marras 28, 2021 12:01 pm

Oletko nyt ihan tosissasi, että tiktok ja muita some-haasteita harrastetaan ihan ilman kännyköitäkin tai muita laitteita joilla suorituksen voi kuvata? :roll:

Toki näitä erilaisia "et uskalla" haasteita on ollut jo iäisyyden ilman moisia laitteitakin, mutta silloin piti paikalla olla yleisöä, eikä ne olleet mitään some-haasteita.
Minä en kyllä ihmettelisi, vaikka joku sellainenkin haluaisi kokeilla, jolta vanhemmat olisivat pantanneet älypuhelimen saamista. Meidän nuorimmainen sai kunnon kännykän aika myöhään, kun ei älynnyt pyytää sellaista, mutta hän oli silti pitkään tietoinen monista asioista, joita kaverit kännyköillään tekivät, mitä pelasivat ja minkälaisia videoita katselivat. Voi niistä asioista olla tietoinen ilman omaa kännykääkin ja haluta mukaan niihin juttuihin.

Mitä todennäköisimmin 11-vuotiaalla kuitenkin on jo älypuhelin ellei vanhemmilla ole jotain tiukkoja kasvatuksellisia tai maailmankatsomuksellisia periaatteita, joiden takia ovat sellaisen häneltä evänneet.

Avatar
Alfred J. Kyy
Lauri Hanhivaara
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 6:30 pm

Re: Oulu: Hintan koululla traaginen kuolemantapaus

Viesti Kirjoittaja Alfred J. Kyy »

Steeffan kirjoitti:
La Marras 27, 2021 8:46 pm
Jos mietitään kolmatta vaihtoehtoa, sanokaapa te paremmin lainoppineet että minkälaisia tuomioita em. tilanteessa voisi olla odotettavissa?
Olettaen että kiusaajat ovat samasta koulusta, niin ei minkäänlaisia. Suomessa kun rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15 vuoden iässä ja ala-aste on siinä kohtaa jo hyvin todennäköisesti lusittu vaikka olisi pari luokkaa tuplattunakin.

Vastaa Viestiin