Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b255 ... 9b4c35eb98

Tänään klo 13:26
Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat, paljastui itse petosmieheksi

Helsinkiläiskonstaapelista kehittyi törkeä rikollinen.

Helsingin hovioikeus on saanut päätökseen poikkeuksellisen petosrikoksen käsittelyn.

Rikostiedustelun tarkkailutehtävissä toimineen konstaapelin todettiin käyttäneen hyväksi virka-asemaansa auttaessaan tuttavaansa petollisissa moottoripyöräkaupoissa.

Konstaapelin katsottiin syyllistyneen petokseen ja virka-aseman väärinkäyttämiseen. Hovioikeuden tuomion myötä paljastui konstaapelin törkeä rikoshistoria.

Käski poistumaan
Hovioikeuden tuore tuomio koskee talon pihalla tehtyjä moottoripyöräkauppoja, jotka keskeytyivät siviiliasuisen poliisin tullessa paikalle ja esittäessä virkamerkkinsä.

Myyjä oli hetkeä aiemmin saanut rahat ja mennyt asuntoonsa – kertomansa mukaan hakemaan moottoripyörän papereita – kun poliisi ilmestyi paikalle. Konstaapeli ilmoitti, että kyseisestä pyörästä oli meneillään rikostutkinta ja vaati paikalla olleilta ostajilta näiden henkilöpaperit mahdollisten hakujen varalta.

Paikalla olleelta ostajalta, tämän puolisolta sekä appiukolta ei kuitenkaan löytynyt hakuja, joten poliisi käski heidän poistua paikalta. Myyjä näki tapahtumat ikkunasta, mutta ei kuitenkaan tullut pihalle selvittämään, mistä oli kysymys.

Poliisi kehotti seuruetta palauttamaan pyörän parkkiruutuun ja käski näitä poistumaan paikalta. Hän otti avaimen virtalukosta ja pudotti sen myöhemmin myyjäkaverinsa postiluukkuun.

3000 euron ostohinnan menettänyt mies teki seuraavana päivänä asiasta rikosilmoituksen poliisilaitoksella.

”Pommi pyörän alla”
Myöhemmin selvisi, että myyjä oli konstaapelin tuttu sekä siviilistä että poliisin suojeluohjelman kautta. Kyseinen Yamaha oli ollut aiemmin poliisin omistuksessa.

Poliisi väitti olleensa lähistöllä, koska moottoripyörämieheen kohdistui mahdollista uhkaa. Hän oli huomannut henkilöt pyörän ympärillä ja epäilyjen heränneen näiden ”elekielen” vuoksi. Hän sanoi epäilleensä, että pyörän alle oli asetettu pommi.

Poliisi selitti, ettei kuitenkaan katsonut tarpeelliseksi tehdä tapahtuneesta rikosilmoitusta tai edes sekalaisilmoitusta, koska oli palauttanut pyörän avaimet sen omistajalle.

Konstaapelin selitykset eivät kuitenkaan riittäneet syyttäjälle, joka katsoi myyjän ja poliisin toimineen yhteistyössä petoksen toteuttamisessa. Hän syytti poliisia lisäksi virka-aseman väärinkäyttämisestä.

Kumpikin syytetyistä kiisti rikoksen.

Käräjiltä hylkäys
Helsingin käräjäoikeus piti poliisin esittämää tapahtumainkulkua mahdollisena ja hylkäsi syytteet. Myyjän toimintaa oikeus piti ”hyvinkin moitittavana”, mutta ei kuitenkaan nähnyt sen täyttävän petosrikoksen tunnusmerkistöä.

Syyttäjä sekä rahansa menettänyt mies valittivat päätöksestä hovioikeuteen, joka ottikin asiaan päinvastaisen kannan kuin alempi oikeusaste. Hovi piti kummankin syytetyn selityksiä pääosin epäuskottavina.

Vuonna 1980 syntynyt myyjä tuomittiin petoksesta 60 päivän ehdolliseen vankeuteen. Hänet määrättiin poliisin kanssa yhteisvastuullisesti palauttamaan moottoripyörän kauppasumma korkoineen.

Lisäksi hovioikeus katsoi näytön tukevan sitä, että poliisi oli ollut tietoinen myyjän erehdyttämissuunnitelmasta ja toiminut yhdessä tämän kanssa. Poliisin katsottiin syyllistyneen paitsi petokseen myös virka-aseman väärinkäyttämiseen.

Koska tapahtuneesta oli pitkä aika (vuosi 2014) ja konstaapeli olisi voitu tuomita samassa oikeudenkäynnissä myöhempien rikostensa kanssa, lisäseuraamusta moottoripyörähuijauksesta ei kuitenkaan tullut.

Synkkä rikoshistoria
Iltalehti kävi läpi tuomiot, joihin hovioikeus viittasi. Ne antavat synkän kuvan konstaapelin myöhemmästä toiminnasta.

Miehellä on taustallaan ainakin kolme vankeustuomiota, joista kaksi on ehdotonta.

Vuonna 2018 hänet tuomittiin laittomasta Smith & Wesson .357 Magnum -revolverista sekä sarjatulella toimivasta Suomi-konepistoolista. Hän oli ammuskellut niillä omakotitalossaan, kun paikalla oli muita henkilöitä.

Vuonna 2019 hänet tuomittiin perusmuotoisesta ja törkeästä huumausainerikoksesta, törkeästä rattijuoppoudesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ampuma-aserikoksesta ja virkavallan vastustamisesta.

Mies oli ajautunut tieltä 1,6 promillen humalassa törmäten pylvääseen ja seinään. Hän yritti purra ja lyödä paikalle tulleita poliiseja, ja hänet jouduttiin taltuttamaan OC-sumutteen avulla.

Tällä kertaa seuraamus oli liki puolitoista vuotta ehdotonta vankeutta. Lisäksi hänet on tuomittu pahoinpitelystä.

Vuonna 1974 syntynyt mies ei enää toimi poliisina. Helsingin poliisilaitoksen mukaan hänen virkasuhteensa irtisanottiin vuonna 2015.
Poliisin nimeä ei mainita poliisin suojelemiseksi.
Paikalla
Sienisalaatti
Vic Mackey
Viestit: 1928
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2021 5:34 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat, paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Sienisalaatti »

Likeavirgin kirjoitti: Ma Tammi 17, 2022 4:32 pm ...

Poliisin nimeä ei mainita poliisin suojelemiseksi.
Johtuneeko alle kahden vuoden ehdottomasta vankeusrangaistuksesta, sekä siitä ettei korppi (media) korpin (poliisi) silmää noki.
Oikeudesta viis, kunhan laki säilyy! Eikä mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, asiat vain asioina täällä.
Sivustahuutelija
Poliisikoira Rex
Viestit: 289
Liittynyt: Pe Joulu 18, 2020 6:07 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat, paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Sivustahuutelija »

Siinähän on oikein jenkkielokuvan ”dirty cop”.
Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3247
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Helsingin käräjäoikeudessa oli varmaankin tämän "myyjän" ja entisen poliisin kavereita sillä ei kai ne oikeasti noin typeriä voi olla.
qurqo kirjoitti: To Loka 26, 2023 9:01 pm Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:
Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Kummisetä kirjoitti: Ma Tammi 17, 2022 6:18 pm Helsingin käräjäoikeudessa oli varmaankin tämän "myyjän" ja entisen poliisin kavereita sillä ei kai ne oikeasti noin typeriä voi olla.
samaa mieltä voi olla nyt sinun kanssasi. että pommi ehkä suojeltavan henkilön moottorin alla, mutta mäpä en tsekannu ja palautin avaimet postiluukust.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4530
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Likeavirgin kirjoitti: Ma Tammi 17, 2022 6:21 pm
Kummisetä kirjoitti: Ma Tammi 17, 2022 6:18 pm Helsingin käräjäoikeudessa oli varmaankin tämän "myyjän" ja entisen poliisin kavereita sillä ei kai ne oikeasti noin typeriä voi olla.
samaa mieltä voi olla nyt sinun kanssasi. että pommi ehkä suojeltavan henkilön moottorin alla, mutta mäpä en tsekannu ja palautin avaimet postiluukust.
Joo, hihhih. Tää oli aika hauska :lol: Miksi ihmeessä poliisi palautti avaimet postilaatikkoon? Mistä tiesi, mikä laatikko on mopon myyjän? Eikö kasvokkain olisi kannattanut asia mieluummin hoitaa? Miksei myyjä mennyt pihalle selvittämään asiaa? Miksi poliisi komensi ostajat pois, vaikka kauppasumma oli ilmeisesti jo myyjän hallussa? Ja todellakin, pommijuttu oli mehevä :mrgreen: Sekä Helsingin poliisissa että Helsingin käräjäoikeudessa on kyllä metkoja tyyppejä töissä. Minullakin on henkilökohtaista kokemusta :lol:
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
THS
Hetty Wainthropp
Viestit: 464
Liittynyt: To Helmi 04, 2016 12:29 am

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja THS »

"Helsinkiläiskonstaapelista kehittyi törkeä rikollinen."

Eiköhän tuo ole jo aikamoista liioittelua.
:D
Talikkomies
Nikke Knakkertton
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 10:20 am

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Talikkomies »

THS kirjoitti: Ma Tammi 17, 2022 10:59 pm "Helsinkiläiskonstaapelista kehittyi törkeä rikollinen."

Eiköhän tuo ole jo aikamoista liioittelua.
Etenkin kun tämän jutun teonkuvaus viittaa aika rajallisiin älynlahjoihin. Ei sellaisilla suurrikolliseksi ehdi ennen kuin jää kiinni.
Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

Talikkomies kirjoitti: Ti Tammi 18, 2022 12:31 am
THS kirjoitti: Ma Tammi 17, 2022 10:59 pm "Helsinkiläiskonstaapelista kehittyi törkeä rikollinen."

Eiköhän tuo ole jo aikamoista liioittelua.
Etenkin kun tämän jutun teonkuvaus viittaa aika rajallisiin älynlahjoihin. Ei sellaisilla suurrikolliseksi ehdi ennen kuin jää kiinni.
eihän tässä puhuttu suurrikollisesta vaan törkeästä rikollisesta. onhan se nyt melko törkeää poliisin toimivaltuuksilla käskyttää pyörän ostaneet henkilöt pois pyörän luota, joka on jo maksettu.

poliisin nimen mainitseminen saattaisi tuoda lisää epäselvyyksiä jo poliisina toimisensa ajalta, kun joku saattaisi muistaa.
Mukava valkku
Sofia Karppi
Viestit: 415
Liittynyt: Su Touko 16, 2021 11:22 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Mukava valkku »

Täällä olis tarvittu sitä virkaintoista työkavereita käryttävää poliisikoululaista.
– Minä olen ihminen ja kaipaan joskus iloa, valoa ja hauskuutta
Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

Kai sen näkee sokee neitsytkin että tossa oli puhdas kusetus menossa mihin ei mee kun rehellinen ihminen. Ei kukaan iske rahoja kouraan ennenku paperit on tehty jos yhtää on vilunkia elämässä nähny. Muualla kuin siellä nappisilmien maassa.
No, mistäs sitä nykyään tietää...
inka
Jane Marple
Viestit: 1033
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 5:54 pm
Paikkakunta: Santa Catarina

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja inka »

Tiukkameno kirjoitti: To Tammi 20, 2022 1:25 am Kai sen näkee sokee neitsytkin että tossa oli puhdas kusetus menossa mihin ei mee kun rehellinen ihminen. Ei kukaan iske rahoja kouraan ennenku paperit on tehty jos yhtää on vilunkia elämässä nähny. Muualla kuin siellä nappisilmien maassa.
No, mistäs sitä nykyään tietää...
Sinäkö sitten tekisit paperit ennenkuin on rahat nähty? :mrgreen:
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
Sivustahuutelija
Poliisikoira Rex
Viestit: 289
Liittynyt: Pe Joulu 18, 2020 6:07 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Sivustahuutelija »

Nettimotolla on ihan ok systeemi, jossa kaikki vaiheet tehdään vuorotellen ostaja-myyjä. Ostaja maksaa palvelun kautta, mutta palvelu ei vapauta rahoja myyjälle ennen kuin myyjä tehnyt ajoneuvon luovutuksen Trafille.

Suosittelen käyttämään.
Tiukkameno
Hetty Wainthropp
Viestit: 484
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 3:39 pm

Re: Konstaapeli keskeytti moottoripyöräkaupat - paljastui itse petosmieheksi

Viesti Kirjoittaja Tiukkameno »

inka kirjoitti: To Tammi 20, 2022 7:18 am
Tiukkameno kirjoitti: To Tammi 20, 2022 1:25 am Kai sen näkee sokee neitsytkin että tossa oli puhdas kusetus menossa mihin ei mee kun rehellinen ihminen. Ei kukaan iske rahoja kouraan ennenku paperit on tehty jos yhtää on vilunkia elämässä nähny. Muualla kuin siellä nappisilmien maassa.
No, mistäs sitä nykyään tietää...
Sinäkö sitten tekisit paperit ennenkuin on rahat nähty? :mrgreen:
Ei vissiin avautunut tämä viesti, ei yllätä.
Vastaa Viestiin