Vantaan vankilan matkasellimurha tammikuussa 2022 - elinkautistuomiot kahdelle

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Pyynönen vaikuttaa olevan pahoillaan ainoastaan siitä, että hänellä oli väärää tietoa uhrin rikostaustasta :roll:

Jonessa11
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 01, 2021 1:31 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Jonessa11 »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kar ... #gs.0mywc1

"Kello 10.15: Syyttäjä kysyy, onko Muye kysynyt Pyynösen siirtyessä, että voisiko uhri siirtyä Pyynösen paikalle toiseen selliin.

– Uhrille tarjottiin mahdollisuus, että hän voi siirtyä matkaselli 12:een tai 11:een. Hän itse kieltäytyi, Muye sanoo."

Onko tuolla vankilassa sellien numerot merkattu esim 009,010, 011,012 jne. Oliko murhasellin numero 13? Voisiko tuo Pyynösen huuto tarkoittaa sitä.

KnitKnatt
Lauri Hanhivaara
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 3:06 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja KnitKnatt »

MackBolan kirjoitti:
To Touko 19, 2022 11:43 am
Mikä tämän vajakkipennasen toitottama 013 on? Joku jengi? Edellisessä oikeusistunnossa näytti sormillaan merkkejä joita voisi tulkita myös 013 merkiksi.
Olisko Vantaan (01300) edustaja paikalla? Ehkä kuitenkin joku 666-viittaus kun toisen kädet sormet oli niin.

BrittanyMur
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Su Joulu 16, 2018 6:26 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja BrittanyMur »

https://www.seiska.fi/Rikos/Vantaan-sel ... ia/1172784

”Vantaan sellimurhasta syytetty hihkui käräjäsalissa - huusi mystistä koodia”

Vantaan matkasellimurhan käsittely jatkuu tänään (19.5.) Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa.

Istunto alkoi poikkeusjärjestelyin, sillä molemmat syytetyt olivat eri saleissa.

Syynä oli ilmeisesti se, että ensimmäisessä istunnossa toinen syytetyistä, 23-vuotias Perttu Pyynönen, käyttäytyi salissa uhkaavasti ja heilutteli teräasetta oikeudessa.

Järjestelyistä päätellen Pyynösen uhkaava käytös oli osoitettu toiselle pääsyytetylle, 19-vuotiaalle Abshir Muyelle.

Käräjäoikeuden kuulemisisessa Muyen kertomukset poikkesivat huomattavasti poliisin kuulusteluissa annetuista lausunnoista.

Poliisille Muye oli kertonut Pyynösen pitäneen uhrin jaloista kiinni, samalla kun Muye oli pitänyt muovipussia hänen päässään.

– Haluan kommentoida, että mulla on ollut tilanteesta huonot muistikuvat. Sen verran haluan kommentoida, että Pyynösen Perttu ei ollut osallisena, Muye kertoi oikeudelle.

– Pyynönen oli tuolloin nukkumassa.

"Siinä se tuli"

Samalla kun Muye kertoi tämän, Pyynönen alkoi karjua omassa salissaan.

– Siinä se tuli, mies karjui äänekkäästi.

– 013, hän huusi mystistä koodia samalla kun hän tuuletti villisti.

Viimeksi kun Pyynönen riehui salissa, hänelle laitettiin nippusiteisiin. Tällä kertaa hän sai seurasi istuntoa ilman minkäänlaisia varotoimenpiteitä.

Puukko viuhui

Seiskan valokuvaaja onnistui tallentamaan Pyynösen riehumiset viime viikon tiistain (10.5.) oikeuskäsittelyssä.

Murhasta syytetty sai raivokohtauksen, nousi salamannopeasti ylös käräjäpenkiltä ja alkoi huitoa puukon kanssa.

Veitsi viuhui aivan puolustusasianajajan lähellä, mutta syytetty osoitti selvästi raivonsa jonkun salissa istuvan suuntaan.

Poliisit ja vartijat ottivat miehen heti kiinni ja niputtivat syytetyn nopeasti.

Samalla yleisö komennettiin ulos salista. Oikeudenkäynti jatkui syytetyn ollessa nippusiteissä.

Taustalla tuomio

Pyynösen taustalta löytyy tuore tuomio murhan yrityksestä. Hänet on tuomittu entisen tyttöystävänsä uuden poikaystävän murhan yrityksestä.

Hän on saanut teosta 10 vuoden ja 6 kuukauden pituisen vankeusrangaistuksen, mutta tuomio ei ole lainvoimainen.

Myös toisella sellimurhasta ja -raiskauksesta syytetyllä 19-vuotiaalla Abshir Diini Muyella on rikostaustaa, hänet on tuomittu tapon yrityksestä.

Matkasellissä surmansa saanut oli tuomittu seksuaalirikoksista.


Tulee väkisinkin mieleen että onko Pyynönen uhkaillut Muyeta että tälle käy samanlailla kuin uhrille jos ei ota syitä niskoilleen että Pyynönen itse pääsisi vähemmällä ja nyt Muyeta tietenkin sitten pelottaa että näin käy jos ei ota syitä niskoilleen kun niin kovasti lausunnot muuttui.

Treworer
Remington Steele
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 11:01 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Treworer »

013 on Joensuu mitä se somali sitä huutelee
Allekirjoitus

Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5262
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Treworer kirjoitti:
To Touko 19, 2022 1:20 pm
013 on Joensuu mitä se somali sitä huutelee
Mikä somali? Pyynönenhän sitä huusi :roll:
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.

Treworer
Remington Steele
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 11:01 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Treworer »

ruusumaa kirjoitti:
To Touko 19, 2022 1:24 pm
Treworer kirjoitti:
To Touko 19, 2022 1:20 pm
013 on Joensuu mitä se somali sitä huutelee
Mikä somali? Pyynönenhän sitä huusi :roll:
Miten olin lehdestä lukevinani muuta, toisaalta luki yhdessä jutussa kans että muye tappoi muyen, tai sitten joku aivobugi mut enivei noi on kai suuntanumeroita jos jotaki kiinnostaa vai mitä lie mut jotain sinne suuntaan
Allekirjoitus

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Vantaan sellisurmakäräjät: Oikeudessa riehunut Perttu Pyynönen väittää, että hänet yritetään lavastaa – näytti toimittajille keskisormea

Pyynönen aiheutti viime viikolla oikeudessa välikohtauksen saavuttuaan saliin teräaseen kanssa. Poliisi epäilee, että Pyynösen kohteena oli toinen syytetty, joka sittemmin muutti kertomustaan ottaen vastuun uhrin kuolemasta. PASI LIESIMAA
Pyynönen aiheutti viime viikolla oikeudessa välikohtauksen saavuttuaan saliin teräaseen kanssa. Poliisi epäilee, että Pyynösen kohteena oli toinen syytetty, joka sittemmin muutti kertomustaan ottaen vastuun uhrin kuolemasta. PASI LIESIMAA
murhaajakristitty.jpg (10.72 KiB) Katsottu 2338 kertaa
Abshir Muye kertoo suuttuneensa, kun kuuli toisen vangin olevan seksuaalirikollinen. Hän muutti oikeudessa kertomustaan ja otti vastuun uhrin kuolemasta. MATTI MATIKAINEN
Abshir Muye kertoo suuttuneensa, kun kuuli toisen vangin olevan seksuaalirikollinen. Hän muutti oikeudessa kertomustaan ja otti vastuun uhrin kuolemasta. MATTI MATIKAINEN
murhaajamuslimi.jpg (11.24 KiB) Katsottu 2338 kertaa
Kun musta haluaa olla musta, niin hän on tosi musta. (dl)

08:50: Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden Vantaan istuntopaikassa on tänään kiristetty turvatoimia. Mediaa ei päästetä seuraamaan istuntoa samaan saliin syytettyjen kanssa, mutta median edustajat voivat seurata istuntoa toisesta salista käsin videolinkin välityksellä.
Vantaan epäillyn vankilamurhan käsittely jatkuu keskiviikkona Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa. Oikeudessa on tarkoitus kuulla syytettyjä sekä todistajia.
- Syytettyjä kuullaan oikeudessa kello 9–11, mikäli he siihen suostuvat.

09:15: Tällä hetkellä salissa on syytetty Muye. Pyynönen seuraa istuntoa toisesta salista käsin.

Vastaajia kuullaan pääsalissa, eli Pyynösen kuulemisen aikana syytetyt vaihtavat saleja.
- Käsittely alkaa Muyen kuulemisella.

Muye: En halua nukkua enkä viettää aikaa yhtään enempää seksuaalirikollisen kanssa
09:25: Muye kertoi heränneensä tiistaina. Päivä alkoi normaalisti. Myöhemmin päivällä hän huomasi sellissä henkilön, joka käyttäytyi oudosti.

Muye kysyi, mistä rikoksesta syytetty on otettu kiinni, johon hän vastasi Muyen mukaan petoksista. Myöhemmin hän kuitenkin kertoi, että on kiinniotettuna lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
- Itse en pysty olemaan minkäänlaisissa tekemisissä ihmisten kanssa, jotka käyttävät lapsia seksuaalisesti hyväkseen, kertoo Muye.

Muyen mukaan hän pyysi uhria poistumaan sellistä, mutta hän ei suostunut vaan puolusteli Muyen mukaan tekojaan. Hän alkoi "psyykkaamaan" eli lyömään ja läpsimään uhria. Illan aikana Muye kertoo lyöneensä uhria "muutaman kerran", mutta hän ei suostunut poistumaan.
- Koko ajan puolusteli omia tekemisiään, kertoo Muye.

Seuraavana päivänä väkivalta muuttui rajummaksi, kertoo Muye. Hän kertoo jatkaneensa pahoinpitelyä.
- Sanoin, että mene sellistä pois. En halua nukkua enkä viettää aikaa yhtään enempää seksuaalirikollisen kanssa, kertoo Muye.

Muye kertoo illalla noin kello 22 pyytäneensä vartijalta vessapaperia. Hän alkoi sen jälkeen painostamaan uhria kirjoittamaan itsemurhaviestin. Henkilö ei kuitenkaan Muyen mukaan edelleenkään suostunut lähtemään. Kun vessapaperia tuoneet vartijat lähtivät, Muye yritti saada uhrin pois sellistä niin, että hän "itse ilmoittaisi itsestään". Vartijat eivät kuitenkaan Muyen mukaan huomioineet tätä millään lailla.

Vessapaperin saatuaan Muye oli pyytänyt uhria rukoilemaan.
- Siinä kun hän rukoili minulla jollakin lailla sumeni. En tiedä, mitä siinä kävi, mutta päätin siinä tilanteessa. Oli muovipussinpalasta ja vessasta hain kuminauhaa. Sitten menin yläsängylle, missä kyseinen henkilö oli, ja laitoin hänelle pussin päähän ja narun kireämmälle. Sen jälkeen hän menehtyi siinä. Seuraavana aamuna ovi avattiin ja sanoin sitten vartijoille siinä, että olin yön aikana todella poissa tolaltani. Kerroin vartijoille, että kyseinen henkilö, joka oli seksuaalirikollinen, tappoi itsensä. Ei muuta, kertoo Muye.

Muye ei halua kertoa Pyynösestä
klo 09:41: Muye tarkentaa tarkoittaneensa "psyykkaamisella" sitä, että hän yritti painostaa uhria poistumaan sellistä omaehtoisesti.

Muye kertoo, ettei voi olla tekemisissä seksuaalirikollisten tai pedofiilien kanssa, koska hänellä on heistä omakohtaisia traumoja.

Muye sanoo, ettei halua vasta "toisiin henkilöihin liittyviin kysymyksiin", kun häneltä kysytään, tunteeko hän toisen syytetyn eli Perttu Pyynösen. Hän kuitenkin vahvistaa, että Pyynönen oli samassa sellissä ja saapui sinne surmapäivänä puolenpäivän aikaan.

Syytetty-Muye ei maininnut Pyynöstä lainkaan omassa tapahtumakuvauksessaan.
- Haluan selvittää vain oman osuuteni tapahtumista.

Syytetyltä kysytään, muuttuiko hänen oma toimintansa, kun Pyynönen oli mukana.
- Se, mitä minä itse tein, muuttui pahemmaksi, mutta haluan painottaa edelleen, että olen tullut vastaamaan vain omista tekemisistäni. Mutta käytökseni kyllä muuttui pahemmaksi.

Muyen tarkentaa, että mukaan tuli kovempaa lyömistä ja potkimista, kuuman veden kaatamista, alistamista, uhria kutsuttiin koiraksi, hänen sisälleen työnnettiin vessaharja opetusmielellä. Hänen kielelleen laitettiin tupakantumppeja, jotka uhri pakotettiin nielemään.
- Poltan 10-15 tupakkaa päivässä. Ei ne kyllä kaikki siihen menneet, syytetty kertoo.

Kun Muyen avustaja kysyy, tekikö hän uhrille jotain, hän sanoo, ettei voi kommentoida muiden henkilöiden toiminnasta, mutta sanoo tehneensä "jotain myöhemmin".

Muye: Uhri pakotettiin kirjoittamaan itsemurhakirje
09:59: Muye kertoo saaneensa idean tappamiseen, kun vartijoilta pyydettiin vessapaperia ennen kello 22 surmayönä. Hän ei muista, kuka paperia pyysi. Hän sanoo toivoneensa, että itsemurhakirjeen kirjoittaminen ehkä pelottaisi uhrin pois, kun hän luulisi kuolevansa.
- Ei ollut silloin minkäänlaista ajatusta, että tämä henkilö kuolee tappamisella. Silloin leikkimielisesti psyykkaamalla tappamisella sen kirjoitutin, kertoo Muye.

Muovipussin käyttäminen tuli Muyen mukaan vasta myöhemmin mukaan kuvioihin, "noin tunti tai kolme varttia" itsemurhakirjeestä. Hän oli yrittänyt välissä nukkua, mutta ei saanut unta.
- Kun minulla sumeni päässä, minulle tuli tunne, etten voi nukkua samassa sellissä tämän miehen kanssa. Vähän ennen kello 23 päätin riistää häneltä hengen, kertoo Muye.

Muyen mukaan hänellä ei ollut tilanteessa lainkaan itsekontrollia.
- En pysty tarkalleen kuvailemaan sitä tilannetta, koska on hankala muistaa tilannetta, josta ei minkäänlaisia muistoja näy.

Hän kuitenkin muistaa laittaneensa muovipussin uhrin päähän ja "narun kireälle".

Muye kiistää pahoinpidelleensä uhria niin, että hän kuolisi. Hän kiistää, että uhrin tappamiseen olisi liittynyt suunnitelmallisuutta.
- Enemmän mietin, että kun lyön häntä, niin hän lähtisi tästä sellistä pois. Ei ollut mitenkään suunniteltu homma.

Uhria viilleltiin myös muoviveitsellä ranteeseen. Muyen mukaan haavasta tuli vain pientä tihkua, mutta pahempaa vammaa ei muoviveitsellä voinut aiheuttaa.

Muye: Vaitiolo Pyynösestä ei liity välikohtaukseen
klo 10:36: Muye ei halua kertoa, tunsiko muita henkilöitä, jotka matkasellissä olivat.

Hän kertoo pyytäneensä itsekin vartijoita siirtämään häntä ärsyttäneen vangin pois, mutta hänelle kerrottiin, että matkasellit ovat täynnä.

Muye sanoo, ettei pyytänyt Pyynösen siirtämistä kyseiseen selliin, mutta oli mukana pyytämässä sitä. Hän sanoo, että uhrille tarjottiin mahdollisuus siirtyä toiseen matkaselliin Pyynöseltä vapautuneelle paikalle, mutta uhri ei halunnut siirtyä.

Muye sanoo käyttäneensä surmaa edeltävien päivien aikana kumihanskoja, mutta ei halua kertoa syytä.

Muyen mukaan uhri laittoi itsemurhaviestin itse omasta tahdostaan omalle sängylleen.

Ranteiden viiltämisen jälkeen Muye kertoo kysyneensä uhrilta: "Oletko hereillä, koira".

Syyttäjä kysyy, miksei Muye vessapaperia pyydettäessä itse sanonut vartijalle, että hän ei voi nukkua samassa sellissä uhrin kanssa.
- Koska minulla ei ollut minkäänlaista tarvetta lähteä pois siitä sellistä, johon minut on majoitettu, Muye sanoo.

Syyttäjä kysyy, miksei Muye halua vastata Pyynöseen liittyviin kysymyksiin.
- Sen takia, koska tulin tänne selvittämään omat asiani ja vastaamaan omista tekemisistäni.

Liittyykö tämä siihen, mitä täällä tapahtui viime istunnossa?
- Ei liity millään tavalla.

Muyelta kysytään, miksi hän epäili uhrin valehtelevan, kun kertoi alun perin olevansa tuomittu petoksesta. Hän sanoo, että muut sellissä olijat olivat hänelle jollain tavalla tuttuja.

Muye oli väittänyt muille, että surmatun vangin seksuaalirikoksen uhri oli 8-vuotias. Tämä ei pitänyt paikkaansa. Muye sanoo tämän tiedon tulleen surmatulta itseltään.

Muyen mukaan uhri ei valittanut tai itkenyt missään vaiheessa.

Selliin tarvittiin vedenkeitin pikakahvia varten. Muyen mukaan keitintä pyysivät selliin hän ja muut siellä olijat.
- Minulla oli henkilökohtaisesti itselläni kahvinkeitin, mutta sellissä ei ollut kahvinpuruja vaan pikakahvia. Viereisessä sellissä oli puruja, niin minä annoin minun kahvinkeittimen hänelle ja pyysin yleisistä tiloista vedenkeitintä meille, kertoo Muye.

Hän ei muista, milloin vaihto tehtiin.

Muyella ei ole omien sanojensa mukaan mitään käsitystä siitä, miksei uhri halunnut lähteä sellistä.

Muoviveitsellä uhrin ranteeseen viilletty haava oli esitutkinnan mukaan jänteisiin asti ulottuva ja syvä. Muyen mukaan hänen mielessään ei käynyt, että vamma voisi olla kuolettava.

Muyen mukaan hän löi myös uhria tuolilla. Hänen mukaansa tähän ei liity muita henkilöitä.

Muyen mukaan toinen henkilö eli Pyynönen ei osallistunut kaikkiin rikoksiin. Hän ei halua kertoa, mihin Pyynönen on osallistunut. Muyen mukaan hän oli vastuussa syytteessä kuvatusta pahoinpitelystä, keitetyn veden heittämisestä ja lyömisestä.

Muyen mukaan Pyynösen siirron tarkoituksena oli tutustua häneen paremmin. Ei ollut ideana pahoinpitelyä. Muyen mukaan hän kertoi siirtyvälle Pyynöselle taustatietoja samassa sellissä olevista henkilöistä, mikä on hänen mukaansa yleistä.
- Sen verran kerroin, että yksi on seksuaalirikollinen ja muut jätkät ovat muista rikoksista kiinni.

Viimeisin väkivallanteko ennen surmaamista muovipussilla tapahtui Muyen mukaan kello 18-19 samana iltana. Tähän liittyi muun muassa viiltelyä. Muyen mukaan toinen syytetty, eli Pyynönen, ei liittynyt viiltelyyn eikä itsemurhaviestin kirjoittamiseen.

Muye: Pyynönen ei tappanut uhria
klo 10:41: Muye muuttaa kertomustaan esitutkinnasta. Hän on esitutkinnassa kertonut, että Pyynönen oli vastuussa muovipussin laittamisesta uhrin kasvoille. Nyt Muye kertoo, että hän oli itse yksin vastuussa uhrin surmaamisesta.

- Minua hävettää, että olen laittanut asian sellaisen henkilön vastuulle, joka ei ole osallistunut siihen millään lailla.

Pyynönen aiheutti viime viikolla välikohtauksen saapumalla oikeuteen teräaseen kanssa. Poliisi epäilee, että Pyynösen kohteena oli toinen syytetty.

Syytteessä on kerrottu, että uhria pakotettiin juoman virtaa. Muyen mukaan hän itse osallistui tähän käskemällä juomaan, mutta kieltäytyy jälleen vastaamasta muihin liittyviin kysymyksiin. Muye ei halua kertoa, kenen virtsaa oli pullossa, josta uhri pakotettiin sitä juomaan.

Muye vaitelias Pyynösestä
klo 10:48: Kuumaa vettä Muye kertoo heittäneensä uhrin kasvoille, vartalolle ja genitaalialueelle.

Muye sanoo olleensa osallisena väkivallassa, jonka seurauksena uhri meni tajuttomaksi. Muyen mukaan uhri ehti olla tajuttomana alle 20 sekuntia, jonka jälkeen hän itse nosti uhrin ylös.

Pyynösen puolesta esitetään kysymys, että osallistuiko toinen henkilö, eli Pyynönen, millään tavoin uhrin kuolemaan.

Muye pitää pitkän tauon.
- Ei osallistunut.

Pyynösen välihuuto kuultiin oikeudessa
10:53: Luetaan Muyen kertomuksia esitutkinnasta.

Esitutkinnassa hän on kertonut pyytäneensä Pyynöstä selliin ja vastanneensa vartijalle, että se sopii myös muille sellin vangeille.

Muye ei halua kommentoida.

Esitutkinnassa Muye on myöntänyt surmanneensa Muyen muovipussilla ja kiristämällä sen käyttämällä kuminauhaa. Muyen mukaan uhri ei vastustellut. Kun pussi oli ollut hetken päässä, uhri rupesi sätkimään. Muye kertoo pyytäneensä Pyynöstä mukaan pitämään kiinni.

Muye kommentoi, että hänellä on ollut päivästä ja hetkestä huonot muistikuvat. Hän sanoo nyt muistavansa, että Pyynönen nukkui silloin.
- That's right! huutaa Pyynönen toisesta salista, johon Muye vastaa woo-huudolla.
- Siinä te kuulitte!
- Nolla-kolmetoista, huutaa Muye.

Oikeus mykistää Pyynösen mikin ja huomauttaa järjestyssakon mahdollisuudesta.

11:13: Esitutkinnassa Muyen mukaan ennen kuminauhan hakemista Pyynönen oli kysynyt uhrilta, haluaako hän kuolla. Tämän jälkeen Pyynönen lähti hakemaan kuminauhaa ja Muye käski uhria rukoilemaan. Muye kertoi Pyynösen laittaneen muovipussin uhrin päähän ja alkaneen tukehduttaa uhria kiristämällä kuminauhaa.
- Sen verran kommentoin, että tuo on täyttä paskapuhetta, mitä tuossa puhuin, sanoo Muye.

Hän on siis järjestään ottanut vastuuta hyökkäyksestä enemmän ja enemmän itselleen toiselta syytetyltä eli Perttu Pyynöseltä.

Omaisten edustaja kysyttiin, mitä kuumaan veteen lisättiin. Muye kertoo lisänneensä veteen sokeria, mutta ei muista syytä.

Hän sanoo lyöneensä uhria tuolilla, eikä Pyynönen ollut tässäkään mukana.

11:35: Pyynönen ei halua poistaa maskia
Perttu Pyynönen ei halua tulla kuulluksi, jos hänen pitää ottaa maski ja huppu pois päästään.

Oikeus katsoo, että Pyynönen kieltäytyy tulemasta kuulluksi. Hänen avustajansa sanoo, että Pyynönen ei kieltäydy kuulemisesta vaan haluaa vain pysyä naamioituna. Syyttäjän mielestä tämä ei ole asiallista.

11:40: Nyt Pyynönen palaa saliin. Hänellä on yhä kasvomaski päällään, mutta ei enää huppua. Tämä kelpaa oikeudelle.

Pyynöstä kuullaan
11:50: Pyynönen kertoo saapuneensa Vantaan vankilaan 25.1. "joskus illalla". Pyynönen kertoo palanneensa "hovireissulta" ja majoittuneensa matkasellissä.

Pyynönen pitää pitkän tauon, kun hänen oma avustajansa kysyy, miten hän päätyi siirtymään matkaselliin 14.
- Kunhan vaan päädyin. Juttelin ihmisten kanssa.
- Ei siinä ollut mitään erityistä syytä. Minulta vaan kysyttiin, haluanko tulla sinne.

Hän kertoo saaneensa tietää, että sellissä on henkilö, joka on kiinni seksirikoksista.
- Minulle kerrottiin, että [uhri] on raiskannut kahdeksanvuotiaan lapsen, sanoo Pyynönen ja läimäyttää pöytää.

Hän ei ota kantaa siihen, keneltä hän tiedon sai, koska pitää vastausta ilmiselvänä.

Pyynönen myöntää kohdistaneensa uhriin väkivaltaa, mutta ei muista, mitä kaikkea.

Pyynönen kertoo olleensa kiihtynyt, koska ei ollut saanut lääkkeitään. Hän kertoo olleensa Riihimäellä koko päivän ja hakanneensa kiviseinää purkaakseen pahaa oloaan.

Lääkitys ei Pyynösen mukaan järjestynyt Vantaallakaan heti. Hän muistaa saaneensa aamulääkkeet muistaakseen vasta 27.1., kun hoitaja otti hänet vastaan.
- Kyselin lääkkeitä heti kun tulin sinne. Sanottiin, että pitää kysellä aamulla. Seuraavana päivänä kyselin niitä taas iltalääkkeiden aikana, ja silloinkaan niitä ei annettu, koska on niin helvetin myöhä.

Pyynönen kiistää tappamisen, myöntää pahoinpitelyn
klo 11:54: Pyynönen myöntää potkaisseensa uhria naamaan ja kuristaneensa, mutta sanoo, etteivät mitkään muut väitteet pidä paikkaansa.

Syytteiden mukaan uhria käskettiin konttaamaan sellissä ja häntä kutsuttiin koiraksi. Pyynösen mukaan hän on saattanut 1-2 kertaa kutsua uhria koiraksi, mutta kiistää pakottaneensa muuhun. Hän kiistää pakottaneensa uhrin juomaan omaa virtsaansa tai pesuainetta.
- Pointti on se, että olen kohdistanut häneen väkivaltaa, mutta olen syytön tähän henkirikokseen, sanoo Pyynönen.

Hän sanoo muistavansa tilanteen, jossa uhrin sisälle työnnettiin harja. Aiemmin Pyynönen on kertonut työntäneensä harjaa syvemmälle, koska siinä on hänen sormenjälkensä. Hän kuitenkin kiistää oikeudessa osallistuneensa tilanteeseen millään tavalla.
- Se sormenjälki on voinut tulla siinä, kun annoin sen harjan jollekin toiselle. En ole silloin tiennyt, mitä sillä tullaan silloin tekemään, sanoo Pyynönen.

Pyynönen sanoo, ettei hänellä ole mitään sanottavaa muovipussin käyttämisestä. Hän sanoo olleensa nukkumassa, kun tämä tapahtui.
- Siinä vaiheessa, kun homma on lähtenyt johonkin tollaiseen suuntaan, niin mä olen päättänyt mennä nukkumaan.

Pyynönen perustelee väkivaltaa sillä, että hän luuli uhrin raiskanneen 8-vuotiaan lapsen.
- Mä olen vaan nähnyt pelkkää punaista heti kun mä kuulin sen.

Omainen korotti ääntään kun Pyynönen pahoitteli
klo 12:01: Pyynösen mukaan hänet on yritetty lavastaa asiassa. Esitutkinnassa on kerrottu, että hän olisi ainakin pitänyt uhria jaloista kiinni, kun tätä tukehdutettiin muovipussilla.
- En ole sitä tehnyt, hän sanoo.

Pyynönen haluaa sanoa olevansa todella pahoillaan uhrin omaisille tästä asiasta ja omasta osuudestaan.

Omainen korottaa ääntään ja huomauttaa, että Pyynönen olisi voinut keskeyttää teot ja sanoa jotain. Oikeus huomauttaa tästä, että nyt kuullaan Pyynöstä.

Pyynönen: En ole tunkenut syvemmälle
12:07: Kun Pyynöseltä kysytään, ketkä olivat mukana vessaharjatilanteessa, hän sanoo ettei puhu muiden asioista.

Pyynönen sanoo, että hän on sanonut tyhmästi poliisikuulusteluissa, kun on sanonut työntäneensä harjaa syvemmälle. Hän siis väittää, että hänen esitutkinnassa kertomansa ei pitäisi paikkaansa.

Oikeudessa Pyynönen väittää vain siirtäneensä harjaa. Hänelle huomautetaan, että kertomus on kuitenkin ollut yksityiskohtainen. Pyynösen mukaan se vain tuli mieleen jostain.

Esitutkinnassa Muye on kertonut Pyynösen olevan mukana vessaharjaepisodissa. Pyynönen sanoo, ettei voi vaikuttaa muiden kertomuksiin. Muye ei oikeudessa kuultuna halunnut kommentoida esitutkintakertomustaan.
- En edelleenkään puhu muista henkilöistä, kertoo Pyynönen.
- Mä en ole tunkenut sitä syvemmälle. Ihan oikeasti.

Pyynönen syyttää muita lavastuksesta
klo 12:18: Pyynönen ei osaa kertoa syyttäjän kysyessä, miksi muut haluaisivat lavastaa hänet tekoon.
- Ehkä ne haluaa vain pelastaa oman nahkansa.

Pyynöselle huomautetaan, että jos kyse on lavastamisesta, niin nyt hänellä olisi mahdollisuus kertoa asioista omat näkemyksensä: Kenellä olisi syytä lavastaa hänet tekoon? Miksi he kertoisivat näin.
- Jos ne on minulle tuntemattomia niin ehkä ne vain yrittää pelastaa oman nahkansa.

Miksi he yrittävät pelastaa oman nahkansa? Yksi henkilö on kertonut tehneensä sen, niin mikä on lisäarvo sillä, että kerrotaan Pyynösen olleen jaloissa kiinni?
- Mistä minä tiedän.

Pyynöseltä kysytään, miten hän itse suhtautui muiden tekemään väkivaltaan uhrille. Miksei hän puuttunut siihen?
- Mä olen edelleen ollut siinä uskossa, että tämä henkilö olisi raiskannut 8-vuotiaan lapsen. Miksi helvetissä minua kiinnostaisi?

Pyynönen vastaa useisiin kysymyksiin, ettei hän kommentoi. Hän vaikuttaa kiihtyneeltä. Sen jälkeen hänen avustajansa ehdottaa taukoa. Pyynönen sanoo haluavansa tupakalle.

Pyynönen heiluttaa kättään ilmassa, kun hänen oma avustajansa esittää vielä viimeiset kysymykset.

Pyynöseltä kysytään, mihin väkivalta tähtäsi. Pyynönen pitää taas miettimistauon.
- Jotkin ihmiset vain ovat sellaisia. Minusta on luonnollista, että jotkut ihmiset ovat vain väkivaltaisia.

Oliko väkivallan tarkoitus aiheuttaa asianomistajan kuolema?
- Ei ollut missään vaiheessa tarkoitus tappaa ketään.
- Olen pahoillut edelleen häntä siitä syystä, että olen luullut hänen raiskanneen kahdeksanvuotiaan lapsen ja hän oli muutenkin seksuaalirikollinen.

Pyynönen on kertonut nähneensä päivän aikana punaista, koska ei ollut saanut lääkkeitään. Muuttuiko hänen mielentilansa päivän aikana?

Pyynönen pitää jälleen pitkän tauon.
- En pystynyt kontroloimaan itseäni.

Pyynönen kiistää oman esitutkintakertomuksensa
klo 12:25: Luetaan Pyynösen esitutkintakertomuksia. Hän on kertonut siellä työntäneensä vessaharjaa syvemmälle uhrin sisälle. Oikeudessa Pyynönen väittää, ettei tämä ole totta. Hän sanoo olleensa sängyllään ja antaneensa vessaharjan tekijöille, josta sormenjälki olisi tullut.
- Tuo on vain osatotuus ja minä olen vain sanonut työntäneeni sen syvemmälle, koska siinä oli minun sormenjälkeni. Se on totuus.

Pyynösen kuuleminen päättyy. Oikeus siirtyy lounastauolle. Kello 13.30 käsittely jatkuu salaisilla asioilla. Julkinen osio jatkuu kello 14 ja kello 15 kuullaan todistajaa suljetuin ovin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5f4d ... 7a03bbae04
19.5.2022
Vessapaperin saatuaan Muye oli pyytänyt uhria rukoilemaan.
Rukoilu mainittu.
Muye: Itse en pysty olemaan minkäänlaisissa tekemisissä ihmisten kanssa, jotka käyttävät lapsia seksuaalisesti hyväkseen...
...En halua nukkua enkä viettää aikaa yhtään enempää seksuaalirikollisen kanssa
Tota, mites kun Muye on muslimi, ja heidän eskuvansa sekä auktoriteettinsa profeetta muhamed on julkisesti ilmoittanut naineensa 9-vuotiaan, niin tämähän on ristiriidassa sen kanssa, että Muye suhtautuu nihkeästi seksuaalirikollisiin.
- Ei kait hän tässä samalla tuomitse profeettaansa?
- Vai onko tiedossa, että Muye on luopunut islaminuskostaan ja jos on, niin miten hänet on sen jälkeen otettu vastaan vesipiippuringeissä?
Mä olen vaan nähnyt pelkkää punaista heti kun mä kuulin sen.
Pyynönen on kertonut nähneensä päivän aikana punaista, koska ei ollut saanut lääkkeitään.
Siis kummasta syystä Pyynönen näki punaista? Jos olisi saanut lääkkensä, niin tätä ei olisi tapahtunut. Oliko sama "sairaanhoitaja" unohtanut nämä lääkkeet, kuka "määräsi" vartijan siirtämään Pyynösen Muyen & co selliin.
...johon Muye vastaa woo-huudolla.
Woo-huuto on Somalian Punt-maasta peräisin oleva voimakas ja ylärekisterissä jopa värisevä-ääninen, vahva tunnekuohuinen huuto, johon sekoittuu annos mielihyvää ja voitonvarmuutta. Perimätiedon mukaan woo-huudon esittäjä kokee olevansa yli-ihminen. Woo-huuto on sittemmin saanut jalansijaa Suomessa, jonka runsas somalivähemmistö pitää voimakkaasti kiinni perinteistään.
- Viimeksi woo-huutoa kuultiin Helsingin käräjäoikeuden istunnossa 19. toukokuuta 2022, kun seksuaalirikollisen murhasta syytteessä oleva henkilö näki uhrin omaisia ja halusi ilmaista heille kuka on herra talossa.

Suomen lainsäädäntö ei varsinaisesti kiellä woo-huutoa, mutta ei suosittele sen käyttöä julkisissa tiloissa. Somaliväestön lakialoite woo-huudon yksinoikeudesta on edennyt ja jos aloite menee läpi, niin sen käyttö muiden väestöryhmien toimesta katsottaisiin kulttuuriseksi omimiseksi, josta seuraisi sakkoa tai ehdollista vankeutta.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5262
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Oli niin sekavaa settiä kuka huus mitäkin, mut tosiaan olihan se tää Pikku-Myy joka huusi 013.

No anyway, kaheleita kumpikin :mrgreen:
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.

Sheriflock
Lauri Hanhivaara
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2017 12:48 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Sheriflock »

Jos näitä syytettyjä kutsuisi säälittäviksi apinoiksi, niin se olisi loukkaus apinoita kohtaan.

tosiReiska
Armas Tammelin
Viestit: 73
Liittynyt: To Syys 17, 2020 5:07 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja tosiReiska »

"013" tarkoittaa näin vanhemman väen keskuudessa kossua. Se oli aikanaan kossun tuotenumero. Jos katsot etikettiä, on siinä vieläkin punaisen rinkulan sisällä 013. Se on säilynyt vaikka tuotenumero ja nimikin on kaksi kertaa vaihtunut. En tiedä mitä se nykypolville tarkoittaa.

tokkaukko
Christopher Lorenzo
Viestit: 1694
Liittynyt: Su Syys 15, 2019 1:12 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja tokkaukko »

tosiReiska kirjoitti:
To Touko 19, 2022 2:24 pm
"013" tarkoittaa näin vanhemman väen keskuudessa kossua. Se oli aikanaan kossun tuotenumero. Jos katsot etikettiä, on siinä vieläkin punaisen rinkulan sisällä 013. Se on säilynyt vaikka tuotenumero ja nimikin on kaksi kertaa vaihtunut. En tiedä mitä se nykypolville tarkoittaa.
Voi vittu joo,kossuahan se siellä halus tilata.
*poistettu tarpeetonta trollausta*t:mode
Jos peli on epäreilu,älä pelaa.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Oikeudenkäynnit alkavat mennä numeroleikeiksi; Sekopäisen tp-hakijan, kurdipaska Milan Jaffin oikeudenkäynnissä vatvottiin yötäpäivää numeron 47 merkitystä ja syytteisiin johtaneet tapahtumat jäivät lapsipuolen asemaan.

Vantaan sellimurhassa alkaa siinäkin olla murha sivuseikka kun pitää selvittää mitä tarkoittaa 13 ja/tai 013. Olisiko nyt jo sadas kommentti kun on saatu Koskenkorvan väkiviinan liittymisestä asiaan?

Samoin käsimerkit alkavat saada kohtuttoman suuren jalansijan. Pyynönen heiluttelee saastaisia ulottimiaan minkä ehtii ja media kummastelee, nostaen jokaisen kädenliikkeen uutisen arvoiseksi asiaksi.

Helsingissä sen saatanan marokkopaskeen, "Enon", käsimerkkejä tulkittiin kuin jotain Ilmestyskirjan ennustusta ja ehtipä joku journalisti mystifioida Enon jonkinlaiseksi pyhimykseksi, jonka käsien liikkeillä on elämää suurempi merkitys.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

häirikkö
Hetty Wainthropp
Viestit: 471
Liittynyt: Ke Maalis 25, 2009 8:56 pm

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja häirikkö »

Nuo voisi lähettää miinaharaviksi Ukrainan takaisin Venäjältä valtaamille alueille. Siinä olisi ainoa kannattava ja järkevä asia, miksi näitä voisi pitää vielä hengissä. Onneksi uhrikin oli samaa porukkaa.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Vanki surmattiin Vantaan vankilan matkasellissä

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

14:01: Pyynönen ja Muye seuraavat tällä hetkellä käsittelyä etänä eri saleista käsin. He eivät ole olleet tämän päivän istunnossa ollenkaan samassa tilassa.

Sellitoveri todistaa: Olen halunnut unohtaa
14:19: Todistaja on paikalla. Hänellä on käytössään tulkki.

Todistaja oli vangittuna samassa matkasellissä syytettyjen ja uhrin kanssa, kun epäilty henkirikos tapahtui.
* kertoo saapuneensa matkaselliin muistaakseen edeltävänä perjantaina ennen tekoa.
* ei tuntenut muita vankeja entuudestaan. Hän kertoo, että vangit tulivat keskenään ihan hyvin toimeen.
* muistelee, että syytettynä oleva Abshir Muye ja uhri saapuivat samaan selliin tiistaina. Hän ei tuntenut heitäkään entuudestaan.

Uusien vankien saavuttua sellissä ei tapahtunut ensimmäisenä päivänä todistajan mukaan mitään kummempaa. He söivät kello 23 ja menivät nukkumaan.

Toinen päivä oli todistajan mukaan normaali. Hän sanoo, ettei muista tapahtumista paljoa post-traumaattisen stressireaktion vuoksi, mutta muistaa, että sinne oli saapunut "kaksi raiskaajaa".
- Olen yrittänyt painaa ne pois mielestäni, hän kertoo.

Hän muistaa, että toinen mies kuulusteli toista miestä. Toinen mies löi toista miestä välillä.

Seuraavana päivänä selliin saapui kolmas, suomalainen mies. Sen jälkeen toinen mies ja suomalainen mies hakkasivat yhdessä kolmatta.
- Siinä kaikki, minkä muistan.

Todistajaa pyydetään muistelemaan tai asiassa siteerataan hänen tuoreeltaan esitutkinnassa poliiseille kertomia asioita. Todistaja sanoo, että on parempi lukea ne sieltä, koska hän ei oikeasti muista tai pysty ajattelemaan sitä.
- Olin ottanut kolme unilääkettä ennen sitä ja koko tilanne on hämärän peitossa. Poliisille kertoessa olen varmasti muistanut paremmin, mutta nyt suoraan sanoen olen halunnut unohtaa.

Hän muistaa kuulleensa, kun joku sanoi aikovansa tappaa uhrin. Hän otti tämän jälkeen unilääkkeet ja meni nukkumaan, mutta heräili välillä. Hän muistaa paljon liikettä huoneessa. Liikettä oli joka suunnassa. Hän myös näki, kun uhri meni ylös ja alas sängystään. Hän myös muistaa kuulleensa, kun ihmiset puhuivat sellissä.

Hän ei muista nähneensä tilannetta, jossa uhri tapettiin. Tässä kohtaa syyttäjä muistuttaa todistajaa siitä, että hänen on pakko puhua totta.

Hän kertoo aiempien lausuntojensa perustuvan siihen, mitä on muistanut mutta myös muiden kertomaan, ja hänen on vaikea rehellisesti sanottuna muistaa, mitä on tapahtunut.

Todistajalta kysytään, onko häntä uhkailtu.
- Ei, vastaa todistaja.

Todistaja: Kaksi miestä pahoinpiteli uhria
14:40: Abshir Muyen avustaja kysyy todistajalta, mihin aikaan suomalainen mies tuotiin selliin. Todistajan mukaan iltapäivällä.

Häneltä kysytään, liittyikö ajankohta ruokailuun. Todistaja vastaa, että hänet tuotiin ennen ruokailua.

Kysytään, tapahtuiko ruokailun yhteydessä jotain väkivaltaa, kun suomalainen mies tuotiin selliin. Todistaja vastaa kyllä.

Kysytään, osallistuiko kukaan somalimiehistä väkivaltaan.Todistaja vastaa kyllä. Hän sanoo, että sellissä oli kaksi somalimiestä, joista pidempi pahoinpiteli uhria.

Todistaja kertoo, että pidempi somalimies kuulusteli uhria. Häntä läpsittiin ja hänelle esitettiin kysymyksiä. Hänet määrättiin nousemaan ja poistumaan sängystään, ja uhria potkittiin.

Kysytään, tapahtuiko illan tai iltapäivän kuluessa muuta väkivaltaa. Todistajan mukaan aina, kun ovet suljettiin, väkivalta oli käynnissä.

Todistajan mukaan uhri menetti jossain vaiheessa tajuntansa. Todistajan mukaan uhri heräsi jossain vaiheessa huutaen, koska hänen päänsä päälle oli laitettu pussi. Hän yritti haukkoa ilmaa.

Tekijät keskustelivat keskenään, mutta todistajan mukaan hän ei ymmärtänyt heidän puheestaan mitään, koska he puhuivat suomea.

Todistajan käsityksen mukaan väkivalta johtui siitä, että uhrin kerrottiin olevan raiskaaja. Todistajan mukaan hän kuuli tästä muilta sellikavereilta. Lyhyempi somalimies yritti todistajan mukaan aina välillä tulkata hänelle, mitä muut puhuivat. Todistajan mukaan miehen englanninkielen taito oli "ihan hyvä".

Todistaja kertoo, ettei hän seurannut väkivaltaa ihan koko aikaa, vaan luki kirjaa.

Todistaja muistaa, että illan aikana sellissä kävi vartijoita. Hän ei ole varma, kävivätkö vartijat yhden vai kaksi kertaa.

Todistajan mukaan muutaman tunnin päästä vartijoiden viimeisestä käynnistä muovipussi laitettiin uhrin päähän. Hän muistaa, että myöhemmin suomalaismies ja somalimies laittoivat muovipussin uudelleen uhrin päähän.

Hän muistaa, kun uhri kirjoitt jotain, mutta ei suoraan sitä, että kyseessä olisi ollut itsemurhakirje. Hän kuitenkin muistaa, että nämä kaksi muuta henkilöä pyysivät häntä kirjoittamaan sen.

Todistaja alkaa muistaa tapahtumia
klo 15:02: Pyynösen avustaja kysyy todistajalta, mitä tapahtui 27. tammikuuta aamulla. Eli päivänä, jolloin uhrin havaittiin kuolleen.

Hän muistaa, että pidempi somalimies meni vartijoiden luokse ja selitti näille jotain suomeksi. Muita pyydettiin siirtymään syrjään ja lopulta heidät siirrettiin toisiin selleihin.

Omaisten edustaja kysyy, harkitsiko kukaan missään vaiheessa hälytysnapin painamista vartijoiden kutsumiseksi. Todistajan mukaan lyhyempi somalimies ja vietnamilaismies aikoivat painaa nappia, ja pyysivät todistajalta apua. Hän suostui auttamaan, mutta kukaan ei lopulta painanut nappia.

Hän uskoo, ettei kukaan lopulta painanut nappia, koska muita ehkä pelotti.

Todistajalle huomautetaan, että hän muistaa toisinaan asioista tarkemmin. Nyt häntä pyydetään jälleen muistelemaan väkivaltaa.

Todistaja kertoo, että uhria hakattiin nyrkein. Hakkaajina olivat pidempi somalimies ja suomalainen mies.
* sanoo, ettei muista nähneensä muuta kuin nyrkeillä hakkaamista.
* muistaa, että tekijät kiehuttivat vettä. Hän myös muistaa, että uhri näytti hänelle aiemmin päivällä palovammaa, joka oli syntynyt kiehuvasta vedestä, mutta ei muista nähneensä, kun ne syntyivät.
* muistaa, että tekijät laittoivat tupakantumpit uhrin suuhun.
* muistaa, kuinka pidempi somalimies pyysi uhria juomaan jotain. Hän ei tiedä, mitä juomassa oli, mutta se oli lasissa. Hän epäilee, että siinä saattoi olla jonkinlaista siivousainetta.
* muistaa nähneensä verta sängyssä. Välillä herätessään hän näki, kuinka uhri viilsi omaa kättään, mutta hänelle jäi käsitys, että uhria käskettiin tekemään niin. Hän sanoo, että kaksi tekijää antoivat uhrille käskyjä.

Uhrille jaettiin todistajan mukaan koko ajan käskyjä. Kun häntä käskettiin avamaan suu, hän avasi suun ja he laittoivat sinne tupakantuhkaa. Kun häntä käskettiin konttaamaan, hän konttasi. Hän sanoo, että vaikka ei ymmärtänytkään suomea, hän pystyi asiayhteydestä, käskyjen antamisesta ja sitä seuranneesta toiminnasta, päättelemään, mitä tapahtui, koska tämä toistui 5-6 kertaa.

Hän kertoo, että he pelkäsivät, että tekijät pahoinpitelisivät heidätkin.

Todistajalle jäi käsitys, että tekijät aikovat surmata uhrin. Hän kertoo, että toinen sellissä ollut somalimies (ei syytettynä oleva Abshir Muye) kertoi, että oli kuullut heidän puhuvan tästä.

Todistaja ei kyseenalaista yksityiskohtaisia esitutkintakertomuksiaan
15:39: Todistaja oli kertonut esitutkinnassa väkivallasta ja siitä, kuinka tekijät työnsivät vessaharjan uhrin sisälle. Todistaja sanoo muistavansa tilanteen nyt kuultuaan kertomansa uudelleen, ja allekirjoittaa edelleen aiemmin kertomansa. Hän ei kyseenalaista muitakaan esitutkinnassa kertomiaan asioita, vaikka ei enää muistakaan niitä.

Hän on kertonut esitutkinnassa, kuinka uhrin sukupuolielimille kaadettiin kiehuvaa vettä. Hän sanoo muistavansa esitutkinnassa kertomansa asiat hatarasti, mutta sanoo kertoneensa tuolloin kaiken, minkä silloin muisti.

Todistaja oli myös kertonut esitutkinnassa kuinka uhrin suuhun laitettiin tupakkaa ja hänelle juotettiin virtsaa sekä pesunestettä. Todistaja kertoi esitutkinnassa, että tekijät juottivat uhrille pesunestettä, koska luulivat sen tappavan hänet. Somalimies ja suomalaismies puhuivat välillä keskenään englantia, ja todistajalle kävi selväksi, että tekijät halusivat tappaa uhrin. Todistaja vahvistaa kertomansa.

Todistaja on esitutkinnassa myös muistanut, että uhri käskettiin kirjoittamaan jonkinlainen kirje suomeksi. Todistajan mukaan somalimies saneli uhrille, mitä hänen pitää kirjoittaa. Kirje oli kirjoitettu jo ennen kuin uhri pakotettiin juomaan pesunestettä. Häntä käskettiin viiltämään partahöylällä omaa rannettaan. Hän ei kuitenkaan kuollut. Sen jälkeen pitkä somalimies alkoi viillellä uhria muovisella, harmaalla veitsellä. Todistaja muistaa, että somalimies sai tässä tilanteessa valkoiselle paidalle. Viiltelyn jälkeen somalimies rikkoi todistajan muistaakseen muoviveitsen ja huuhtoi sen vessasta, mutta tästä hän ei ole ihan varma.

Uhri ei kuitenkaan kuollut vaan pyysi tupakkaa. Todistajan esitutkinnassa kertoman mukaan hän pyysi tekijöiltä tupakkaa, jotka antoivat sen hänelle nauraen. Sitten he kaatoivat tuhkakuppiin kiehuvaa vettä ja pakottivat uhrin juomaan sen. Kun muut todistaja hälytysnapin painamista, pitkä somalimies kielsi ja sanoi, että uhri kuolee tänä yönä. Todistaja vahvistaa tämän.

Todistaja kertoi esitutkinnassa, että somalimies piti pussia uhrin päässä samalla kun tatuoitu suomalaismies piti häntä jaloista. Uhri ei pystynyt rimpuilemaan vapaaksi vaan kuoli. Todistaja sanoo, ettei muista tätä eikä ole varma, pitääkö se paikkaansa.
- En muista mitään tästä kohdasta. Tämä oli todella traumatisoivaa, kertoo todistaja.

Lopulta tatuoitu suomalaismies sanoi muille vangeille, ettei meidän pitäisi olla surullisia tapahtuneesta, koska uhri oli pedofiili. Todistaja sanoo, ettei muista tätäkään kunnolla.

Todistaja kertoi esitutkinnassa, että pitkä somalimies painoi joskus kello 21 hälytysnappia. Tatutoitu suomalaismies oli vessassa eikä sellissä ollut lainkaan vessapaperia. Tässä vaiheessa uhri oli kärsinyt jo pahoin ja verta oli paljon. Somalimies seisoi todistajan mukaan niin lähellä ovea, etteivät he nähneet kunnolla sisään. Todistaja kertoi huutaneensa vartijoille, jotka kääntyivät katsomaan häntä. Pitkä somalimies kuitenkin katsoi häntä ikävästi, jolloin todistaja päätyi vain pyytämään ruokaa. Toinen vanki yritti näyttää vartijoille käsimerkkejä.

Todistaja kertoo hädin tuskin muistavansa tässä kertomaansa. Hän kuitenkin muistaa pyrkineensä saada vartijoiden huomion, saattaa heidän tietoonsa, että sellissä tapahtuu jotain ja toivoa, että he näkisivät verijäljet.

15:56: Iltalehden seuranta päättyy tältä päivältä.
Iltalehti
19.5.2022

Todistajien mukaan Pyynösen osuus on ollut muutakin pari kertaa nyrkillä lyömistä - siis kuten Pyynönen itse kertoo.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Vastaa Viestiin