Helsingin Sanomat 17.5.2022 Pekka Söderlund / https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008823727.html
Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa Kankaanpäässä – Tunneli oli pimeä, koska edellisyönä oli alkanut ”kesäsammutus”
Onnettomuuden uhri löydettiin tiistaina aamuyöllä puoli kolmen aikaan.
Arviolta noin 60-vuotias mies kuoli pyöräilyonnettomuudessa saamiinsa vammoihin maanantain ja tiistain välisenä yönä Kankaanpäässä. Mies oli pyöräillyt lukion suunnasta Toivontieltä kohti Juhaninkatua. Kevyenliikenteenväylässä on kantatie 44:n alittava tunneli, missä mies oli törmännyt betoniporsaaseen.
Miehen löysi varhaisella aamulenkillään ollut kankaanpääläinen mies. Löytöhetkellä kello oli noin puoli kolme aamuyöllä.
Löytäjä soitti välittömästi hätäkeskukseen. Paikalle tullut ensihoitohenkilöstö yritti auttaa loukkaantunutta, mutta turhaan.
”Ensihoitajat totesivat siinä, ettei mitään ollut tehtävissä”, kertoo onnettomuuden uhrin löytänyt mies.
Löytöhetkellä alikulkutunneli oli pimeänä, eli tunnelin valot eivät olleet päällä tai olivat rikki.
Poliisi vahvisti onnettomuuden uhrin menehtyneen saamiinsa vammoihin.
Kankaanpään kaupungin tekninen johtaja Marja Vaajasaari ei heti tuoreeltaan osannut sanoa, mikä on kaupungin vastuu tällaisessa onnettomuudessa.
”Vastuukysymys täytyy selvittää. Tässä vaiheessa en vielä osaa sanoa asiaan mitään”, toteaa Vaajasaari.
Vaajasaaren mukaan autoliikenteen estävä betoniporsas oli aiemmin sijoitettuna lähempänä Keskuskatua selkeästi tunnelin ulkopuolella. Alueen asukkailta saadun palautteen mukaan betonieste siirrettiin tunneliin, koska tunnelin ulkopuolella autot kiersivät esteen ja jatkoivat ajoaan tunneliin.
”Tuo on haasteellinen paikka johtuen alamäestä. Ei tämmöistä onnettomuusmahdollisuutta osattu ennakoida”, pahoittelee Vaajasaari.
Kankaanpään katuvaloverkosta vastaavasta Vatajankoski Oy:stä kerrotaan kaupungin katuvalojen olleen pimeänä maanantain ja tiistain välisenä yönä.
”Kyseessä on jokavuotinen käytäntö, jonka mukaan Kankaanpään katuvaloverkossa on niin sanottu kesäsammutus voimassa. Vuosittain aivan ydinkeskustaa lukuun ottamatta paikkakunnan katuvalot sammutetaan toukokuun puolivälissä ja ne pysyvät sammutettuina aina elokuulle asti. Nyt ei siis ollut kyseessä mikään tekninen vika tai ilkivalta. Tämän vuoden kesäsammutus tuli voimaan sunnuntaina 15. toukokuuta”, kertoo Vatajankosken rakentamispäällikkö Jarno Joensuu.
Joensuun mukaan alikulkutunnelit kuuluvat niin sanottuun kesäsammutuksen piiriin. Kantatie 44:n alitse kulkevat kevyenliikenteen tunnelit ovat ongelmaisia paikkoja.
”Niissä on aika heikkotehoiset valaisimet ja ne ovat usein ilkivallan kohteena. Tässä tapauksessa valojen poissaolo ei kuitenkaan johtunut ilkivallasta.”
Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Vastuukysymyksiä selvitetään.
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2874
- Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
- Paikkakunta: Rannikolla tuulee
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Sillä lailla ei mitään kiirettä poistaa!!!
Niin se henki voi lähteä kun valot sammutetaan mutta sammuttaja ei taas
ole tiennyt porsaasta mitään!
Ei tiedä onko pyöräilijällä ollut valot mutta ehkä ei ois kerennyt väistää?
Niin se henki voi lähteä kun valot sammutetaan mutta sammuttaja ei taas
ole tiennyt porsaasta mitään!
Ei tiedä onko pyöräilijällä ollut valot mutta ehkä ei ois kerennyt väistää?
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Valaistus on varsin merkittävä osa turvallisuutta sekä turvallisuudentunnetta. Kesäaikaista valojen sammutusta ei oikein voi perustella säästösyilläkään, koska valaistus menee päällä vasta hämärän tultua ja se ei ole montaa tuntia vuorokaudessa pimeään aikaan.
Betoniporsas on nähtävästi huomiomaalattu ja siinä oli heijastimet, joten tässä voi olla vähintään osasyynä onnettomuuteen se, ettei pyöräilijällä ollut oman pyörän valoa päällä. Se pyötän etuvalo on tärkeä turvallisuustekijä paitsi eteensä näkemisen osalta, myös siksi että itse näkyy muille. Vaan kyllä tuon porsaan sijaintikin on vähän, no tuota, erikoinen. Olisi ehkä voitu miettiä jotain muutakin keinoa millä blokata autojen kulku tunnelin kautta. Kuvista näkee että porsas on sijoitettu tunneliin valoisallakin sen pimeimpään kohtaan.
Varsin onneton ja surullinen tapaus kaiken kaikkiaan.
Betoniporsas on nähtävästi huomiomaalattu ja siinä oli heijastimet, joten tässä voi olla vähintään osasyynä onnettomuuteen se, ettei pyöräilijällä ollut oman pyörän valoa päällä. Se pyötän etuvalo on tärkeä turvallisuustekijä paitsi eteensä näkemisen osalta, myös siksi että itse näkyy muille. Vaan kyllä tuon porsaan sijaintikin on vähän, no tuota, erikoinen. Olisi ehkä voitu miettiä jotain muutakin keinoa millä blokata autojen kulku tunnelin kautta. Kuvista näkee että porsas on sijoitettu tunneliin valoisallakin sen pimeimpään kohtaan.
Varsin onneton ja surullinen tapaus kaiken kaikkiaan.
- poikani
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
- Viestit: 9987
- Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
- Paikkakunta: ?? ???????
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Kyllä se vastuu on pyöräilijällä. Hänellä ei ilmeisesti ollut valoa pyörässään, ja tuskin hän myöskään piti kypärää. Betoniporsas on hyvin merkattu jopa heijastimin. Täytyyhän sitä nyt ihmisen pystyä havainnoimaan tietä edessään - siinähän olisi voinut olla vaikka tummiin pukeutunut ihminen kumartuneena sitomaan kengännauhojaan. Ukko olisi varmasti törmännyt tuollaiseen esteeseen vielä paljon suuremmalla todennäköisyydellä.
????? ?? ??????.
-
- Axel Foley
- Viestit: 2462
- Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Nyt on ollut todella pimeää yöaikaan kun katuvalot eivät valaise.
Normaalisti käyn koiran kanssa aikaisemmin tai sitten joskus 03:00-04:00 välillä ja silloin jo näkee ihan hyvin ilman katuvaloja.
Viime yönä kävin koiran kanssa ulkona noin klo 1:00.
Katuvalot eivät palaneet.
Ei nähnyt kuin maksimi 10metriä.
Tien varressa oli asfalttiporukan työkoneet ja kaukaa yritin siristellä että mitä siellä on.
Ei niitä nähnyt kunnolla ja tunnistin ne vasta ihan vierestä.
Todella vaarallisia kun ihan tien varressa vain pysäköitynä, työkoneiden heijastimet ei paljoa valaise edes autojen valoissa kun
ovat ihan asfalttipien peitossa.
Yksi lenkkeilijäkin tuli vastaan.
Juoksuaskeleet kuulin mutta juoksijan näin vasta 5-8 metriä ennen kohtaamista.
Normaalisti käyn koiran kanssa aikaisemmin tai sitten joskus 03:00-04:00 välillä ja silloin jo näkee ihan hyvin ilman katuvaloja.
Viime yönä kävin koiran kanssa ulkona noin klo 1:00.
Katuvalot eivät palaneet.
Ei nähnyt kuin maksimi 10metriä.
Tien varressa oli asfalttiporukan työkoneet ja kaukaa yritin siristellä että mitä siellä on.
Ei niitä nähnyt kunnolla ja tunnistin ne vasta ihan vierestä.
Todella vaarallisia kun ihan tien varressa vain pysäköitynä, työkoneiden heijastimet ei paljoa valaise edes autojen valoissa kun
ovat ihan asfalttipien peitossa.
Yksi lenkkeilijäkin tuli vastaan.
Juoksuaskeleet kuulin mutta juoksijan näin vasta 5-8 metriä ennen kohtaamista.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Ei tuollaiseen betoniporsaaseen jalankulkija kovinkaan helposti menehdy, eli tapauksen kannalta sivuseikka. Mitä pimeämpää on, sitä paremmin heijastimet loistavat fillarinkin valoissa. Jos taas ei huvita fillarissaan valoja pitää, niin menee darwin awardsin piikkiin.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
- Harjunpää
- Viestit: 305
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 4:24 am
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Betoniporsas asetettu keskiviivan päälle pitkittäin ja kylteissä lukee kulje oikealla. Eli omat kaistat molempiin suuntiin.
Olisko sitten vauhtia ollut kun noinkin hyvin tähdätty.
Olisko sitten vauhtia ollut kun noinkin hyvin tähdätty.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Ilman valoja, ilman kypärää, maihtoiko olla myös tankojuoppo?
Neuvostoliitto 1922-2022
-
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4632
- Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
*poistettu poliittista öyhöä*t:mode
- Hello Piggy
- Agentti Scully
- Viestit: 667
- Liittynyt: Su Heinä 21, 2019 1:19 pm
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Tuo porsas näyttää kyllä noiden heijastintarranauhojen myötä ihan liikennekartiolta kauempaa katsottuna. Luulisin että tuon olisi kuitenkin väistänyt jos olisi pyörässä ollut pakolliset ajovalot. No ties vaikka tässä pääsi öinen pyörävaras hengestään tai toine paha, spandex pyöräilijä.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Aika hyvin tunaroitu tuon betoniporsaan kanssa. Paikkaa vaihdettu tämän tästä. Ei siinä kovin hyvät mahdollisuudet pyöräilijällä oo reagoida jos tulee vaikka mutkaista alamäkeä ja yhtäkkiä moinen romu edessä. Pimeällä.
Se ois voinut olla aivan hyvin mopoileva teini tai potkulautailija.
Omilla kulmilla alikulkutunnelin ylämäessä on puomi. Autoilijoita siinä ei näy. Yksi tapaturma tosin siinä tapahtunut jossa kaksi pyöräilijää törmäsi toisiinsa ja toinen menehtyi.
Ehkäpä kuitenkin Kankaanpäässä kannattaa harkita puomia betoniporsaan sijaan..
Se ois voinut olla aivan hyvin mopoileva teini tai potkulautailija.
Omilla kulmilla alikulkutunnelin ylämäessä on puomi. Autoilijoita siinä ei näy. Yksi tapaturma tosin siinä tapahtunut jossa kaksi pyöräilijää törmäsi toisiinsa ja toinen menehtyi.
Ehkäpä kuitenkin Kankaanpäässä kannattaa harkita puomia betoniporsaan sijaan..
-
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4632
- Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
niin näyttää väärin sijoiteltuna. mikähän lienee ollut idea ja kuka idean äiti, tai isä? tuonhan voisi sijoitella oikeinpäinkin pystyy, eikai tuo mikää HongKong ole.Hello Piggy kirjoitti: ↑Ke Touko 18, 2022 3:54 am Tuo porsas näyttää kyllä noiden heijastintarranauhojen myötä ihan liikennekartiolta kauempaa katsottuna. Luulisin että tuon olisi kuitenkin väistänyt jos olisi pyörässä ollut pakolliset ajovalot. No ties vaikka tässä pääsi öinen pyörävaras hengestään tai toine paha, spandex pyöräilijä.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Melkoisen kovaa vauhtia on pitänyt kyllä ajaa, että menehtyy törmäyksen johdosta. Tai no, kai se jos sopivassa kulmassa pää räsähtää asfalttiin Ehkä ollut tuttu reitti ja ajanut vanhasta muistista reipasta tahtia ajatellen, ettei muita kulkijoita tuohon aikaan ole eikä muitakaan esteitä, kunnes sitten ollut liian myöhäistä hiljentää. Surullista joka tapauksessa.
Älä tule hyvä kakku, tule paha kakku.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Ei ole pakollisia AJOvaloja, €uron valonappi on lain mukaan ihan riittävä. Tällä kertaa betoniporsas ei vastaantulevan pyöräilijän havaitessaan ehtinyt väistää. Ei tainnu valoja vastustaneet ja nykylain sisällön minimalistisuuden vaatineet pyöräilijät ajatella fillaroijan turvallisuuden kautta vaan pelkän sääntelyn minimoinniksi.Hello Piggy kirjoitti: ↑Ke Touko 18, 2022 3:54 am ….
Luulisin että tuon olisi kuitenkin väistänyt jos olisi pyörässä ollut pakolliset ajovalot.
…
”Lain mukaan pyörässä on oltava pimeällä valkoinen etuvalo ja punainen takavalo. Valo voi olla kiinni myös pyöräilijässä esimerkiksi repussa tai kypärässä. Laki ei määrää teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valotehosta.” (Lainaus valojen määrittelyistä)
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Säästetty kun sijoitettu porsas tunnelin pimeimpään kohtaan, ei ole tarvittu kuin yksi.
Silti: Jos ei pyöräilijä tuota näe tai ehdi pysähtyä tai on liikkeellä asenteella "ei täällä kuitenkaan ketään ole", niin ei ole täysin liikennekelpoinen ollut kyllä hänkään. Jos on valot, vauhti ja tarkkaavaisuus kuten pitää, niin eihän tuon väistämisessä ongelmaa luulisi olevan?
Tietysti moni spandexpelle paahtaa tunneliin tuhatta ja sataa, jotta on helpompi kavuta se toisella puolella oleva ylämäki. Ja muutkin.
Silti: Jos ei pyöräilijä tuota näe tai ehdi pysähtyä tai on liikkeellä asenteella "ei täällä kuitenkaan ketään ole", niin ei ole täysin liikennekelpoinen ollut kyllä hänkään. Jos on valot, vauhti ja tarkkaavaisuus kuten pitää, niin eihän tuon väistämisessä ongelmaa luulisi olevan?
Tietysti moni spandexpelle paahtaa tunneliin tuhatta ja sataa, jotta on helpompi kavuta se toisella puolella oleva ylämäki. Ja muutkin.