Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jazzermasser
Rico Tubbs
Viestit: 1276
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2021 8:10 am

Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja Jazzermasser »

Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja, kauppa veti ilmoituksensa lehdestä pois: ”Meni liikaa tunteisiin”, kauppias sanoo

K-Supermarketin kauppiaan mielestä ilmoitussopimuksen purkamista on selitetty liian mustavalkoisesti julkisuudessa. Keskon aluejohtajan mukaan yritys kunnioittaa median riippumattomuutta.

LOVIISAN K-Supermarket irtisanoi vuosia jatkuneen ilmoitussopimuksen Loviisan Sanomia julkaisevan Etelä-Suomen Media Oy:n kanssa sen jälkeen, kun Loviisan Sanomat oli julkaissut kirjoituksia kaupan hinnoitteluvirheistä.

Loviisan Sanomien päätoimittaja Arto Henriksson kertoi asiasta paikallislehdessä tiistaina julkaistussa kirjoituksessa.

”Siihen [irtisanomiseen] kauppiaalla on tietenkin täysi valta ja vapaus, joskin irtisanomisen peruste on vähintäänkin kyseenalainen”, Henriksson kirjoittaa.

TAPAHTUMAT saivat Henrikssonin mukaan alkunsa kesäkuussa. Loviisan Sanomat julkaisi tuolloin mielipidekirjoituksen, jossa kirjoittaja kertoi, että häneltä veloitettiin Loviisan K-Supermarketin kassalla suurempi summa kuin mikä oli merkattu hyllyn hintalappuun. Reklamaation jälkeen hän sai hyvityksen.

Henrikssonin mukaan lehti oli tarjonnut kauppiaalle mahdollisuutta kommentoida asiaa ennen kirjoituksen julkaisemista, sillä siitä saattaisi seurata kauppaa kohtaan kielteistä julkisuutta.

”Lähetin kirjoituksen kauppiaalle ja tarjosin hänelle Journalistin ohjeiden 21. kohdan mukaisesti mahdollisuutta kertoa asiasta oman näkemyksensä sekä korjata kirjoituksen mahdolliset virheet”, Henriksson kirjoittaa.

Kauppias ei kuitenkaan halunnut kommentoida mielipidekirjoitusta ennen sen julkaisua eikä osoittanut siinä virheitä. Sen sijaan kauppias oli Henrikssonin mukaan sanonut, ettei mielipidekirjoitusta tulisi julkaista ollenkaan.

Tämän jälkeen kauppias soitti vielä Loviisan Sanomien ilmoitusmyynnistä vastaavalle johtajalle ja pyrki vaikuttamaan julkaisupäätökseen tätä kautta, Henriksson kirjoittaa.

MIELIPIDEKIRJOITUKSEN julkaisemisen jälkeen toimitus selvitti asiaa lisää ja teki koeostoja Loviisan K-Supermarketissa sekä muissa päivittäistavarakaupoissa Loviisassa ja Porvoossa.

Koeostojen perusteella selvisi, että Loviisan K-Supermarketin kassalla joidenkin tuotteiden hinnat nousivat jopa yli 17 prosenttia hintalapussa ilmoitettuun hintaan nähden. Loviisan Sanomien tietojen mukaan hinnoittelujärjestelmän häiriöistä johtuva hinnoitteluongelma on vaivannut Loviisan K-Supermarketia keväästä lähtien.

Muissa testatuissa kaupoissa ongelmia ei todettu.

Loviisan Sanomien mukaan myymälän hinnoitteluongelmat tulivat Keskon johdolle yllätyksenä, eikä samankaltaisia ongelmia ole ilmennyt muissa K-Supermarketeissa.

PIAN tekstin julkaisemisen jälkeen K-Supermarket ilmoitti, että se irtisanoo yhteistyösopimuksen Loviisan Sanomien kanssa, Henriksson kirjoittaa.

Loviisan K-Supermarketin kauppias Roger Karlsson ei halunnut antaa keskiviikkona HS:lle haastattelua asiasta ja välitti lausuntonsa sähköpostitse.

Karlsson kirjoittaa kaupan pyrkineen aktiivisesti ratkaisemaan hintanäyttöihin liittyvää ongelmaa. Hän kuvailee tilanteen olleen kaupan henkilöstölle hyvin kuormittava.

”Tästä syystä asiaan liittyvä kirjoittelu meni minulla liikaa tunteisiin”, hän kirjoittaa.

”Virheeni oli antaa tästä Loviisan Sanomille suorasanaista palautetta sen sijaan, että olisin kärsivällisesti oikonut asiaan liittyviä ja näkökulmastani virheellisiä käsityksiä.”

Karlssonin mukaan julkisuudessa on esitetty mustavalkoinen kuva ilmoitussopimuksen irtisanomisen syistä. Viestissä hän kertoo esittäneensä jo aiemmin kriittisiä näkemyksiä lehti-ilmoitusten toimivuudesta, kun sopimuksen uusimisesta on keskusteltu.

”Ilmoitussopimuksen purkamisen juurisyy löytyykin ennen kaikkea pohdinnoistani löytää kaupalleni mahdollisimman toimiva ja asiakkaat tavoittava media.”

K-RYHMÄ kommentoi asiaa lyhyesti tiistai-iltapäivänä Twitterissä. Kommentin mukaan K-ryhmässä toimitaan sen periaatteen mukaisesti, että media tekee ratkaisunsa aina riippumattomasti.

Vastauksessaan päätoimittaja Henriksson kiittää Keskon viestintää tapauksen selvittämisessä

Myös Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Mika Sivula sanoo yrityksen kunnioittavan median riippumattomuutta.

Hän muistuttaa, ettei Kesko ollut puretun ilmoitussopimuksen osapuoli, vaan K-ryhmän kauppiaat toimivat yrittäjinä ja tekevät omat päätöksensä.

”Ilmoitusmarkkinoinnin ja toimituksellisen linjan välillä ei länsimaisessa mediassa ole yhteyttä. Se on Keskolle selvä asia”, hän sanoo.

SIVULAN mukaan Loviisan K-Supermarketin hinnoitteluongelmat tulivat Keskon tietoon vasta lehtikirjoitusten myötä. Hän kertoo ongelmien johtuneen digitaalisista hintanäytöistä, jotka kyseisessä kaupassa ovat kauppiaan itse hankkimat ja erilaiset kuin Keskon oma hintanäyttöjärjestelmä.

”Omassa järjestelmässämme tällaiset ongelmat on helpompi ratkaista.”

Tavallisesti hintanäytöt vähentävät hintavirheitä hyllyjen ja kassojen välillä, mutta tällä kertaa järjestelmä ei toiminut kuten pitäisi. Sivulan mukaan kaupan ongelma on jatkunut alkuvuodesta lähtien.

”Kyllä asiakkaan pitää voida luottaa hintaan, mikä hyllynreunassa lukee. Se on yksi kaupanteon perusasioista.”

Voiko media kritisoida tulevaisuudessa K-ryhmän kauppoja ilman että ilmoitukset vedetään pois?

Sivula kertoo ymmärtävänsä, että K-ryhmän kokoinen ketju päätyy julkisen arvioinnin kohteeksi myös mediassa.

”Me asettaudumme joka päivä miljoonien asiakaskäyntien myötä suuren yleisön arvioitavaksi. Meidän täytyy olla valmiina myös tämän kaltaisiin hankalampiin tilanteisiin.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008968389.html
Liitteet
Näyttökuva 2022-07-27 143621.jpg
Näyttökuva 2022-07-27 143621.jpg (81.28 KiB) Katsottu 7311 kertaa

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja poikani »

Kauppiasvetoisissa paikoissa voit olla varma, että iso prosentti kauppiaista kusettaa kaikessa missä voi, eli esimerkiksi palvelutiskin tuotteiden tuoreudessa. Tämä hintakusetus, jos sellaista on tosiaan tapahtunut, on kyllä ihan linjassa sen kanssa.
????? ?? ??????.

VonBiden
Neuvoja-Jack
Viestit: 595
Liittynyt: La Touko 21, 2022 4:05 pm

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja VonBiden »

poikani kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 2:42 pm
Kauppiasvetoisissa paikoissa voit olla varma, että iso prosentti kauppiaista kusettaa kaikessa missä voi, eli esimerkiksi palvelutiskin tuotteiden tuoreudessa. Tämä hintakusetus, jos sellaista on tosiaan tapahtunut, on kyllä ihan linjassa sen kanssa.
Näin on. Sen sijaan, että kauppias olisi ratkaissut hintaongelmat hän alkoi syyttelemään lehteä totuuden tuomisesta julki. Keskon tulisi päättää toimintansa tämän ko. kauppiaan kanssa. Moni asiakas on maksanut ylihintaa ja vain harvat reklamoineet.

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja poikani »

VonBiden kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 3:16 pm
Keskon tulisi päättää toimintansa tämän ko. kauppiaan kanssa. Moni asiakas on maksanut ylihintaa ja vain harvat reklamoineet.
Juuri näin. Keskon viestinnässä ja johdossa varmasti kihistään raivosta tämän idiootin vuoksi. Tässä toteutui ns. Streisandin ilmiö / Streisand effect, eli asia, joka olisi muuten saanut vain vähän huomiota, nousi oikuttelun vuoksi maanlaajuiseksi puheenaiheeksi - jopa maan johtavaan mediaan, eli Minfoon!
????? ?? ??????.

Avatar
Jazzermasser
Rico Tubbs
Viestit: 1276
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2021 8:10 am

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja Jazzermasser »

Kovasti tää kesko hehkuttaa miten isoa tulosta taas tehty..Eli tämä hinta skene homma on ihan kauppiaitten eteen tehty kupla...Täällä paikallinen k-kauppiaskin ajelee noin 60.000e kaksi paikkaisella mersulla ja ostanut tulevasta kerros talosta ylä osastosta noin 300.000e kolmion..Et kauppa se on joka kannattaa niin sanotuasti..

Samira
Theo Kojak
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Marras 22, 2019 1:33 pm

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja Samira »

Kauppias hoitaa homman 😃
Vaikea kuvitella että vahingosta kyse, jos ongelmat senkun jatkuu.
Sikis:
Faktahan on kuten NATO:kin tunnustaa ettei jonkin Ukrainan haltuunottoon mene puoltatuntia kauempaa. Näin ei kuitenkaan ole näillä näkymin tapahtumassa vaikkakin länsipropagandakoneisto nyt yrittää muuta surkuhupaisasti esittää.

Avatar
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 9987
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
Paikkakunta: ?? ???????

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja poikani »

Samira kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 3:55 pm
Kauppias hoitaa homman 😃
Vaikea kuvitella että vahingosta kyse, jos ongelmat senkun jatkuu.
HS kirjoitti:[Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Mika] Sivulan mukaan kaupan ongelma on jatkunut alkuvuodesta lähtien.
Olisiko ongelma jatkunut alkuvuodesta lähtien, jos kauppa olisi ottanut takkiin hinnoittelussa? Ei, vaan market olisi vaikka suljettu viikoksi, kunnes hinnat on saatu nostettua oikealle tasolleen. Kun vika (tai "vika") oli näin päin, mitään kiirettä ei ollut.
????? ?? ??????.

Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

K kauppiaissa on todella jykevätuloisia, ja nää isompien cittarien ym kauppiaat vetää rankkaa tienestiä. jo varmaan on duuniakin, mutta kuitenkin.
Näin on ollut myös täälläpäin. ja nuo perinteet semmosia, että jotkut ei mene k kauppaan kä'ytännössä ikinä' tai vain joku spessutarjous.
ja kun täs ite on kaupas käyny vuosikymmeniä niin en mitenkään mainosta, mutta S marketissa ei käytännössä ikinä poikkea hinta kassa vs hyll, mutta k kaupassa saa kylä tsekata kauppalapun. onhan sekin käytännössä "aina" ok, mutta tietyt tarjoukset ym niin sitten voi jo olla hakusessa.
ei silti, aiheeseen ei mitenkään liity mutta paikallinen tokmanni niin joka kerta saa olla ns tarkkana.

Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3245
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Vekku11 kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 9:49 pm

ei silti, aiheeseen ei mitenkään liity mutta paikallinen tokmanni niin joka kerta saa olla ns tarkkana.
sama meidän tokmannilla, hyvin usein alemmat hinnat hyllyssä kuin kassalla
qurqo kirjoitti:
To Loka 26, 2023 9:01 pm
Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:

Kirmukarmu
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: La Heinä 23, 2022 5:25 pm

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja Kirmukarmu »

Olisi kyllä kiva bonus maksaa keskolle korvauksia mainehaitasta, siihen petostuomion päälle.

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Jazzermasser kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 2:36 pm
Karlsson kirjoittaa kaupan pyrkineen aktiivisesti ratkaisemaan hintanäyttöihin liittyvää ongelmaa. Hän kuvailee tilanteen olleen kaupan henkilöstölle hyvin kuormittava.
Kun ostaa halpaa yhteensopimatonta paskaa, niin saa halpaa yhteensopimatonta paskaa, ja se tosiaan saattaa tulla lopulta hyvinkin kalliiksi, koska kuormittaa henkilöstöä sekä aiheuttaa mainehaittoja virheiden mukana.
”Virheeni oli antaa tästä Loviisan Sanomille suorasanaista palautetta sen sijaan, että olisin kärsivällisesti oikonut asiaan liittyviä ja näkökulmastani virheellisiä käsityksiä.”
Virhe on tapahtunut huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa, eikä sitä korjata omalla näkökulmalla.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

THS
Hetty Wainthropp
Viestit: 456
Liittynyt: To Helmi 04, 2016 12:29 am

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja THS »

On niitä muitakin K-kauppoja missä hyllyn hinta on joissakin tuotteissa kalliimpi kassalla. Kirjoitan omakohtaisesta kokemuksesta. Viimeksi tapahtui pari kuukautta sitten eikä ollut ale-tuote. Ei myöskään ensimmäinen kerta. Kun kaupan hintoihin ei voi luottaa, niin menen toiseen kauppaan.
:D

Dimebag
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: La Huhti 10, 2021 5:30 pm

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja Dimebag »

Tuo tuntuu olevan K -ryhmän ja Tokmannin tapa. Monesti olen itsekin huomannut hinnan olevan kassalla kovempi kuin hyllyn hintalapussa. Motonetissä myös joskus käynyt näin.
Siksi vältänkin Ko. kauppoja nykyisin.

Tiinas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1445
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 11:00 am

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja Tiinas »

Kummisetä kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 10:14 pm
Vekku11 kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 9:49 pm

ei silti, aiheeseen ei mitenkään liity mutta paikallinen tokmanni niin joka kerta saa olla ns tarkkana.
sama meidän tokmannilla, hyvin usein alemmat hinnat hyllyssä kuin kassalla
Tokmanni on kyllä pahin kusettaja varsinkin ns. tarjoustuotteiden osalta. Harvoin käyn ja en yleensä tarkista hintoja, mutta viimeksi en ostanut kuin Ben&Jerry jäätelöä kun oli 3 kpl 10 e tai vastaavaa. Kassalla hinta tyyliin 18 e.
Pakastealtaassa kaikki jäätelöt sekaisin ja kyltti 3 kpl 10 e. Kassalla selvisi että vain tietyt lehdessä olevan mainoksen KUVASSA olevat kuuluvat tarjoukseen. Huoh. (Tottakai sain omani 10 e hintaan kun tiedän oikeuteni) Usein myös paikallisessa puskaradiossa vastaavia juttuja

Mutta kuka jaksaa tarkistaa esim. K-marketin hinnat maksun jälkeen. Sinulla pitäisi olla kaikkien tuotteiden hyllyhinnat ylhäällä jossain, että voit verrata. Kenellä on aikaa tuollaiseen ? Siihen kauppiaat varmaan luottavatkin.
Tackleberry kirjoitti: ↑
Eli tänä vuonna poliisi on ampunut 42 valkoista ja 31 mustaa.
Valkoisia maassa on sellaiset 234 miljoonaa ja mustia 40 miljoonaa, mutta ongelma tässä on se, että "valkoisia tapetaan enemmän, saatana!"
Ei helvetti

Avatar
ajanpatina
Jack Bauer
Viestit: 963
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 5:08 pm
Paikkakunta: Loimaa, Tampere
Viesti:

Re: Paikallislehti paljasti K-Supermarketin perineen asiakkailta vääriä hintoja

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

poikani kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 4:00 pm
Samira kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 3:55 pm
Kauppias hoitaa homman 😃
Vaikea kuvitella että vahingosta kyse, jos ongelmat senkun jatkuu.
HS kirjoitti:[Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Mika] Sivulan mukaan kaupan ongelma on jatkunut alkuvuodesta lähtien.
Olisiko ongelma jatkunut alkuvuodesta lähtien, jos kauppa olisi ottanut takkiin hinnoittelussa? Ei, vaan market olisi vaikka suljettu viikoksi, kunnes hinnat on saatu nostettua oikealle tasolleen. Kun vika (tai "vika") oli näin päin, mitään kiirettä ei ollut.
Sama minullekin tuli mieleen. Kummasti hinnat olivat kauppiaan taskuun päin, ei kertaakaan sieltä poispäin. :roll: 7
Epäilen vahvasti, että kyse on tietoisesta rahastuksesta ja tuskin on ainoa K-Market, missä näin tapahtuu. Keskon marketit on renkien hoidossa, jotka ovat täysin kytköksissä KESKOon ja sieltähän ne ooderit "kauppiaille" annetaan. :wink:

Nyt, kun KESKO on kohdistanut kampanjansa mediaa vastaan, joka ilmiantoi Loviisan K-Marketin huijauksen, petoksen, suoranaisen varastamisen, irtisanomalla ilmoituksiensa julkaisun, niin mielestäni juornalistiliiton tulisi tehdä yhtenäinen päätös, ettei mediassa julkaista yhtäkään KESKOn, kuin minkään K-Marketin tai K-Kaupan ilmoitusta. Elikä KESKO boikottiin kautta koko Suomen. Yksikään media, ei lehdistö, eikä radio, ei TV-kanavat julkaise ensimmäistäkään ilmoitusta. Mutta, laittavat KESKOn touhut, hinnat ja kaiken kaupoissa olevan tarkkailuun, julkaisten välittömästi, missä milloinkin epäkohtia huomaavat. Veikkaan, että KESKOn ylimielisyys loppuisi lyhyeen asiakaskadon myötä. :twisted: :mrgreen:
Kaikella on aikansa.

Vastaa Viestiin