Kerro kokemuksia jos kotiisi on tunkeuduttu ovesta

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Hoksaaja
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 1:53 pm

Kerro kokemuksia jos kotiisi on tunkeuduttu ovesta

Viesti Kirjoittaja Hoksaaja »

Terve,

Olen sivuilla uusi kirjoittaja ja lähtökotaisesti siitä syystä, että Ulvilan-tapauksen kesän aikana saamat uudet käänteet ovat laittaneet mietityttämään tapahtumien kulkua (kuten varmaan muuutkin).

Kaikenlaista on käynyt mielessä mediaa lukiessa ja pohtinut olen sitäkin, mitä kaikkea me 'suuri yleisö' emme koskaan saa kuultavaksemme/nähtäväksemme päivänvaloon, johtuen juuri siitä ja aivan yksinkertaisesta syystä, että "hys! hys! näistä asioista ei kerrota muille, nämä ovat perheen sisäisiä jne."

Anyway, otin uuden viestiketjun aiheelle, jossa haluaisin jakaa aitoja kokemuksia niiden kanssa (toki muutkin saavat kirjoittaa), joilla olisi omakohtaisia kokemuksia siitä kun joku vieras ihminen päättää tulla ns. raamit kaulassa oven läpi. Kirjoitetaan miten kaikki kävi, missä ajassa, miten itse reagoit, missä ajassa jne. jne. Sana on vapaa, aloitan omasta kokemuksestani yli 10 vuoden takaa.

Tämä tapahtui Helsingissä, Mellunkylässä, omakotitaloalueella, maanantai-iltana noin kello 20 paikkeilla:

-------------------------------------------------------------------------------------------
Asuimme mieheni kanssa omakotitalossa kotosalla, oli arki-ilta ja valmistin parhaillaan keittiössä ruokaa, mieheni oli olohuoneessa (tupakeittiö eli näimme toisemme).

Kuulin pihaltamme jotain ääntä, aivan kuin joku olisi huhuillut tms. Avasin sälekaihtimia (olivat kaikki kiinni) ja näin pimeällä pihalla seisovan vaaleahiuksisen, tummiin pukeutuneen miehen, joka 'sääti' jotain selkä kyyryssä autojemme luona.

Sanoin miehelleni, että pihalla on joku 'jätkä' autojen kimpussa ja hetken pällistelimme häntä ikkunasta molemmat. Kielsin miestäni menemästä pihalle ja avasin tuuletusikkuna ja huusin, että mitä helvettiä sinä siellä oikein säädät ala vetää! Kaveri hätkähti huutoani mutta sen sijaan, että olisi lähtenyt hatkaan hän vastasi takaisin, että tarvitsee kyytiä, antakaa rahaa tai tulkaa kuljettamaan ...

Käytiin todella lyhyt, kiivas-sanainen huutokeskustelu, jossa totesin, että mehän ei sua mihinkään kuljeteta, lähde nyt vaan vetään siitä pihasta ...

Kaveri pillastui käskytyksestä ja huusi agressiivisesti takaisin, että nyt annatte rahaa tai avaatte oven ja lähti kävelemään ulko-ovellemme, joka on Ouluxin lasinen ulko-ovi (samankaltainen kuin ulvilan ns. parvekeovi mutta leveämpi).

Menin toiseen ikkunaan katsomaan mitä kaveri aikoo ja samalla soitin poliisin hätäkeskukseen. Kundi tuli ovelle ja alkoi takomaan ove käsillä. Agressiivista hakkaamista ja huutamista, "ovi auki nyt" kesti hetken ja samalla keskustelin hätäkeskukseen, että saisimme paikalle poliisipartion.

Hätäkeskus kuunteli tilannettamme ja kehoitti minua menemään avaamaan oven sekä selvittämään jospa kundilla olisi joku hätä! En voinut uskoa korviani ja sanoin, etten todellakaan mene avaamaan ovea, jätkällähän voi olla ase tai puukko! Ja sehän vaatii rahaa, joten en mene! Samalla kun puhuin poliisin kanssa, alkoi ovelta kuulua helvetinmoinen pauke, emme nähneet millä jätkä oveamme takoi mutta ääni oli helvetillinen.

Katsoin ikkunasta ja sanoin häytyskeskukseen, että nyt se hakkaa oven ikkunaa jollain (kuuluin rikkoutuvan lasin ääntä) ja tulee siitä sisään ... Portaiden alla oli noin 60 senttisiä halkoja ja kirves ...

Samalla miehen kanssa vedettiin jo takkia ja sisätossua niskaan ja päätettiin poistua takaovestamme, jota kautta pääsisimme kadulle ...

Kadulle päästyämme kaksi naapureistamme oli pihoillaan ja huutelivat, että mitä toi äijä hakkaa teidän taloa ja ovea ... pari muutakin naapuria soitti poliisia ... joka sitten saapuikin (me olimme toisen naapurin pihalla piilossa) noin 15 minuutin kuluttua ensimmäisestä soitostani ...

Koko tämän ajan jätkä oli nuijinut taloamme ja oveamme ja käsitimme, että hän teki sitä tuollaisella halonpätkällä ...

Poliisit saapuivat, ripitin heitä aika helvetisti odottamisesta ja menivät ottamaa riehujan kiinni ...

Kun kundi oli autossa ja raudoissa, summasimme tilannetta. Jätkä oli joku paikallinen nisti, joka tarvitsi kyytiä ja rahaa. Aineissa päätti sitten ottaa sitä vain jonkun talon pihalta/sisältä.

Ovi, jota hän hakkasi kesti ihmeen hyvin vaikka ääni oli helevetillinen ja lasia särkyi. Oven lasi ns. kaksipintainen, jossa on siis ulko ja sisälasi ja tämä kundi sai takomisellaan pakutettua rikki vain sen ulkopinnan. Sisäpinta jäi aivan ehjäksi (luojan kiitos)?

Tää ovi onkin asia, joka mua tässä ihmetyttää sekä se miten Auer ja Lahti ovat toisilleen puhuneet yllättävässä ja hengenvaarallisessa tilanteessa ... jokin mättää ...

Meillä se jätkä sai takoa ovea 60 senttisellä halolla 10 minuuttia ja sai vain ensimmäisen lasin rikki ...? Kaikkea muuta siitä pihalle jäi, missä se käveli (jalanjälkiä), missä oli istunut (pudonnut jotain taskusta). Oven vieressä oli puinen pennkki (sellainen saunapenkki) ja meidän mielestä sitä apunaan käyttäen kundi olisi voinut kiivetä sisään mutta ikkuna olisi pitänyt saada ensin aivan puhki eli siihen olisi tarvinnut jotain järeämpää/terävämpää ehkäpä vasaraa, kirvestä ...

Naapureihin matkaa 20 metriä, toiseen 50 metriä. Molammat kuulivat äänen, huutamisen ja tajusivat, että nyt on jotain meneillään. Tulivat pihoilleen tsekkaamaan tilannetta, soittivat poliisille.

Korjautettiin tämän jälkeen kaikki ulko-ovien lasit karbonaatiksi eli tarvitaan aika paljon stydimpää kamaa, jos niistä laseista joku meinaa tulla sisään.

---

Mitä mä sitten tästä tapahtumasta kelaan: no me ei nukuttu, oltiin ns. valveilla, kello oli 20-21 välillä, oli pimeä syksyilta mutta muun muassa ulkona katuvalot ja joitain pihavaloja. Näin sen kundin mielestäni aika selvästi, rumiinrakenteen, vaatetuksen, tukan ja parran sekä sain sen huutamisen takia, jonkinlaisen käsityksen (agressiivinen, voi tehdä mitä vaan-uhan tunne jne.) tekijästä.

Välittömästi olin miehen kanssa, että "hei meitä uhataan", kielsin häntä menemästä ulos, tsekattiin miten voi päästä pakoon (ja tämä kaikki about niin kuin minuutissa). Tosi nopeeta kommunikointia keskenään ja pointti tietysti se, että kumpikin selvitään tästä. Ulkonakin sanoin miehelle ja naapurille (vaikka naapurilla oli pihalla niiden iso koira), että ette mene sinne yhdessä sillä jätkällä voi olla esimerkiksi veitsi tms. Muistan vain, että tosi nopeasti itselle tuli sellainen (adrenaliinia ilmeisesti) tunne, olisiko se jokin 'henkiinjäämisen' -refleksi, en osaa sitä selittää mutta en ollut mitenikään oi ja voi vaan enemmänkin - pam, pam ja vauhtia!

Se jätkän aiheuttama sisään menemisen ryske oli niin helvetillistä, että jos olisin nukkunut olisin varmaan paennut ilman, että olisin edes yrittänyt selvittää mistä on kyse. Huom, oltiin talosta ulkona minuutissa, herätyksen jälkeen menisikö siihen hieman enemmän (todennäköisesti). Kotona ei kuitenkaan selvästi mitenkään kompuroi, sitä tietää miten asunnossaan liikkuu ...

Toisnen juttu mitä kelaan oli se, että se kundi oli agressiivinen ja helvetin pelottava ja sellainen skrode mutta ei vaan pääsyt takomiseltaan sisään. Poliisi sitten käskytti sen laskemaan halon alas ...

---

Meillä ei silloin ollut lasta mutta nyt tilanne on toinen ja voin vain sanoa, että vastaavassa tilanteessa paettaisiin uudestaan nyt myös lapsi olisi aivan ykkönen, joka lähtisi mukaan + osattaisiin käyttää esim. tarvittaessa jotain 'kättä pidempää'. Tilanteesta opittiin, että itselle mitä vain voi sattua mutta fakta on myös, että itse voi joutua milloin vaan jotain toista satuttaa ...

En lähde laajentamaan tätä horinaa tämän pidemmälle eli avaudu jos sulla on vastaavanlaista kokemusta tms.

Elämme mielenkiintoisi aikoja, veikkoset!
lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1571
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: Kerro kokemuksia jos kotiisi on tunkeuduttu ovesta

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Jälkeläiselläni oli bailaus-ikäkausi päällä. Toisinaan piti myös arki-iltaisin päästä ulkoilemaan ja discoon. Näin oli käynyt myös sinä keskiviikko-iltana, jona itse menin aikaisin nukkumaan omaan makuuhuoneeseeni. Pystyin telkeämään makuuhuoneeni oven ja niin tein myös nyt. Yöllä heräsin, kun kuulin hiipiviä askeleita olohuoneen puolelta. Kuulin myös lemmikkini liikehtivän levottomasti olohuoneessa. Näin, että joku käänsi makuuhuoneeni ovenkahvaa, mutta ei päässyt siitä sisään. Kuulin hänen hiipivän sohvalle ilmeisesti istumaan. En uskaltanut edes liikahtaa. Kuuntelin vain ääniä, jotka kuulin yössä. Makuuhuoneessani ei ollut silloin puhelinta eikä minulla ollut kännykkää.

Tiesin, että tyttäreni ei minua yritä herättää yöllisiltä retkiltään palattuaan tai jos hän niin tekisi, hän sanoisi sen selvästi eikä hiippailisi omassa kotonaan. Kuulin ulko-ovemme käyvän. Odotin vielä hetken ja menin katsomaan. Olohuoneessa eikä missään muualla ollut ketään. Lemmikkimme oli paennut keittiöön, vaikka keittiö oli aluetta, jonne emme normaalisti sitä päästä ja se on itsekin omaksunut sen säännön.

Menin vuoteeseeni lepäämään. Ehkä jopa nukahdinkin hetkeksi. Myöhemmin yöllä teinini tuli kotiin. Hän oli hieman sekavassa tilassa. Hänen kännykkänsä oli kadonnut eikä hän oikein osannut selittää, missä oli ollut. Seuraavana aamuna hän vain sanoi, että ei enää ikinä tee niin.

Selitykseni tapahtumille on se, että joku ulkopuolinen oli ottanut tämän huumaantuneessa tilassa olevan teinini puhelimen ja myös avaimen ja tullut sillä meille. Koska jälkiä ei ollut ovessa ja sisääntulo oli tapahtunut äänettömästi, oli vierailija tullut avaimella. Meidän avaimia ei ole kenenkään ulkopuolisen hallussa eikä yhtään ollut kadonnut. Ilmeisesti hän oli palauttanut avaimen teinini taskuun, kun oli päästänyt hänet kotiin.

Minua vaivaa tieto, että tunkeutujalla oli todennäköisesti määrätty tarkoitus tulolla, mutta jotain jäi sillä kertaa saavuttamatta. Meiltä ei oltu varastettu mitään, mutta ilmeisesti hän tiesi kenen luokse oli pyrkimässä ja oli toiminut määrätietoisesti asian suhteen.
Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Kerro kokemuksia jos kotiisi on tunkeuduttu ovesta

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

^^Olin jo kommentoimassa tätä, mutta lopetin kesken... Sanokaa mulle että tämä on trolli, onhan? :roll:

Sitten oma tarinani:

Mulla on tapana kesähelteillä pitää ulko-ovea auki (siis sepposen selällään) ja myös valvoa myöhään, kun iltaviileällä on mukavampi touhuta, en kestä kuumaa kovin hyvin. Erään kerran olin joskus puolenyön maissa sängyssä lukemassa kun kuulin askelia portaissa ja eteisestä huudon "RANE!! RANE!!". Juoksin tietysti äkkiä sinne ja kohtasin hieman sekavan oloisen nuorenmiehen, korvakoru korvassa, ei kuitenkaan erityisen epäsiisti. Tyypistä jäi lähinnä vaikutelma että viinaa ja/tai kamaa on tullut käytettyä siihen ikään jo sen verran paljon, että on vaikea enää sanoa onko selvinpäin vai ei. Mulla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia paeta tuosta mihinkään (eikä tilanne sitä näyttänyt välittömästi vaativankaan) joten jäin keittiön oviaukkoon seisomaan jottei tyyppi pääsisi pitemmälle ja valmistauduin mahdolliseen fyysiseen yhteenottoon. Olin siis varuillani mutten mitenkään paniikissa koska katsoin mahdollisuuteni selvitä tuosta kaverista aika hyviksi. Tyyppi tivasi Ranea, sanoin että eipä ole sellaista täällä, on ehkä joskus asunut muttei varmasti vuosikausiin enää. Ei ollut mielissään eikä tuntunut uskovan. Pidin saman pokan kuin aina tällaisten kanssa "asioidessa" eli kohtelias mutta tiukka linja; jos alat turhaan kärjistämään pikkuasioista (esim. tupakan antamisesta, jos sitä selvästi löytyy) tai vastaamaan vittuiluun niin yhteenotto on lähellä, toisaalta jos annat periksi sellaisessa missä selvästi ei pitäisi (esim. kännykän lainaaminen) se tulkitaan heikkoudeksi ja taas on negatiivisten seurausten vaara. Sitten kaveri äkkäsi oven vieressä seisovan Tunturi-moponi ja kysyi onko se myynnissä. Vedin keskustelun välittömästi mopoihin ja moottoripyöriin, sanoin että sitä ei myydä koskaan, mutta jatkoin heti perään kertoillen ummet ja lammet Tunturin ominaisuuksista ja historiasta ja kyselin myös tyypin omia mopoilukokemuksia. Tilanne laukesikin sitten muutaman minuutin juttelun jälkeen ja erosimme "hyvässä" hengessä, tosin oven pistin visusti kiinni ja lukkoon...

Toisaalta jo myöhemmin samana kesänä jatkoin tuota ovenaukipitämis-tapaa, kun funtsailin ettei ole mitään järkeä siinä että kärsin arkielämässä jatkuvasti jonkin yksittäistapauksen takia.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Pilari
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 11:53 am

Re: Kerro kokemuksia jos kotiisi on tunkeuduttu ovesta

Viesti Kirjoittaja Pilari »

Hovimestari kirjoitti:^^Olin jo kommentoimassa tätä, mutta lopetin kesken... Sanokaa mulle että tämä on trolli, onhan? :roll:
Pakko olla, ei voi olla tosissaan. :shock:

No, mun kotiin ei ole sisälle asti murtauduttu, mutta olen yöllä herännyt siihen kun naapurin sekopää narkkari hakkas ja potki mun ovea. Tämä siis kerrostalossa. Ponkaisin heti sängystä ja nappasin kättä pidempää sekä kännykän käteeni, ennen kuin edes ehdin tajuta mistä on kyse.
Ei siinä sen kummempaa, poliisit nouti sekoilijan pois ja pääsin jatkamaan uniani.
Mutta tämä on yksi seikka mikä Ulvilan tapauksessa häiritsee, kun vertaan omaan kokemukseeni. Miksi jos tunkeilija niinkin äänekkäästi ilmoittelee tulostaan, ei kaksi aikuista osaa tehdä mitään järkevää puolustautuakseen tai mennäkseen piiloon. Joku mättää.
Avatar
nunnuka&laila
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 5:22 am

-

Viesti Kirjoittaja nunnuka&laila »

siis ketä te ehdotatte trolliksi ja miksi? anteeksi "OT" mutta oon nyt ihan pihalla :O

-nunnuka
Kaksi naista - yksi nimimerkki.
Susihukka
Harjunpää
Viestit: 293
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 9:51 pm

Re: -

Viesti Kirjoittaja Susihukka »

nunnuka&laila kirjoitti:siis ketä te ehdotatte trolliksi ja miksi? anteeksi "OT" mutta oon nyt ihan pihalla :O

-nunnuka
Minäkään en ymmärrä?

Minusta tarinat ovat aivan uskottavia... varskinkin kun tiedän tapauksen, jossa ovea tai siis sen lasia on yritetty rikkoa sorkkaraudalla, asukkaiden ollessa sisällä ja poliisit veivät ennen kuin sai ovilasia rikki. Säröillä oli koko pinta-alaltaan.
Kuva
Hoksaaja
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 1:53 pm

Re: Kerro kokemuksia jos kotiisi on tunkeuduttu ovesta

Viesti Kirjoittaja Hoksaaja »

Minäkin hieman tässä ihmettelen, että 'kuka on trolli' - ei ole trolli vaan ihan oikeasti tapahtunut; sanoo ap. kirjoittaja ja ihan 'aikuisten oikeesti' halusin kirjoittaa siitä, miten meidän kotiin tuli täysin tuntematon ihminen + yritti tulla tuollaisesta ½-lasiovesta.

Vakuutusyhtiö maksoi oven korjauksen, me omavastuun ja itse maksettiin muiden ovien lasien vaihto karbonaattiin.

Halusin vain jakaa tuon kokemuksen ja kuulla/lukea jos jollekin toiselle olisi jotain vastaavaa tapahtunut :).

Anyway nyt tämän päivän uutisoinnin mukaan tämä koko case tulee saamaan sellaista värin pintaan, että ainakin minua ihan hirvittää. Onneksi kuitenkin tutkijat ja syyttäjä ovat olleet sitkeitä ja jaksaneet tehdä työtään (vaikkei kaiketi kiitosta vastapuolelta ainakaan ole sadellut).

Elämme edelleen mielenkiintoisia aikoja. Luojan lykky, että 'asioita' tulee päivän valoon, toivottavasti todella kunnolla ...
X-tine
Jack Bauer
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 2:30 pm
Paikkakunta: Länsi-S

Re: Kerro kokemuksia jos kotiisi on tunkeuduttu ovesta

Viesti Kirjoittaja X-tine »

Heräsin siihen, että joku raplasi ulko-ovea, ja kun se ei raplaamalla auennut, alkoi väkivalloin rynkyttää sitä. Olin yksin kotona.
Soitin hätäkeskukseen. Ovella rynkytys jatkui ja tuntematon oli jotain kapinettakin hakenut, millä hän koetti rikkoa turvalasia.

En enää muista, huusiko hän että avatkaa. Jos huusi, en olisi uskaltanut naisena edes vastata. Kerran oli näet hiukan samanlainen tapaus, ja silloin ovelle rynkyttäjä huusi ovea auki. Mieheni oli silloin kotona ja hän kysyi oven läpi, mikä on hätänä, tarvitaanko ambulanssia vai poliisia. Silloin tyyppi häipyi saman tien. Se oli kuitenkin eri juttu.

Poliisilta meni aikansa tänne lähiöön tulemisessa. Poliisit menivät myös aluksi väärään taloon. Alueen talojen numerointi on näet melko sekavaa. Poliisi soitti, että he olivat ulko-ovella, kerrostalon ovella. Siis aivan väärän talon edessä. Selitin paikan tarkemmin. Koko ajan tunkeutuja yritti rikkoa ovea ja lasia. Jos lasiin olisi saanut käden mentävän reiän, olisi turvaketjun ehkä saanut pois ja oven lukon avatuksi. Pelkäsin todella, sillä olin yksin.

Poliisit tulivat lopulta ovelle ja tapasivat miehen ovelta täydessä touhussa. He hoitivat kaverin talteen. Lasiin oli tullut vain pieni naarmu ja ovessa ja ovikarmissa oli puukon jälkiä. Tuollainen turvalasi ei todellakaan rikkoudu ihan helposti.

Muistamme sen omakotitalon saunaosastossa syttyneen tulipalon, missä nuoria menehtyi, kun he eivät saaneet ikkunaa rikki eikä tuuletusikkunakaan ollut avattavissa.
En siis todellakaan usko mihinkään ulkopuoliseen huppumieheen Ulvilan tapauksessa.
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
Perry
Nikke Knakkertton
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 1:26 pm

Re: Kerro kokemuksia jos kotiisi on tunkeuduttu ovesta

Viesti Kirjoittaja Perry »

Alkuperäiselle postaajalle: Miten olisi reagointinne/toimintanne muuttunut jos teillä olisi ollut esim. pari nukkuvaa lasta?
Vastaa Viestiin