HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
vaski
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 16, 2018 1:47 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja vaski »

Voisiko joku vääntää tyhmälle rautalangasta, mitä Digi-Columbon esittämästä seuraa? Jos nauhalla kuuluu nuo asiat, mitä se tarkoittaa ja mitä päätelmiä siitä pitää tehdä?

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

vaski kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 8:13 pm
Voisiko joku vääntää tyhmälle rautalangasta, mitä Digi-Columbon esittämästä seuraa? Jos nauhalla kuuluu nuo asiat, mitä se tarkoittaa ja mitä päätelmiä siitä pitää tehdä?
Minä en ainakaan ymmärrä, eikä DG ole itse suostunut arvailemaan, mitä on tapahtunut, eikä edes milloin, kenen toimesta ja millä menetelmällä nuo hänen kuulemansa äänet olisivat tuolle hänen käsittelemälleen nauhalle päätyneet. Hän kuulemma vain ilmoittaa nämä äänet, ja muut saavat tutkia, mitä se merkitsee.

Eli sitten vaan tutkimaan kaikki. DG on näitä ääniä jo monta vuotta kuullut. Ensiksi tosin ihan erilaisia kuin myöhemmin.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja awa »

Häkenauhalla kuuluvista äänistä minua ihmetyttää eniten se, että äänet kuolinkamppailussa ylipäänsä ovat hyvin vaimeita ja epäselviä, jos nyt vertaa vaikkapa muihin ääniin.

Ehkä Anneli Auer tätä kuulumista hieman mietti, kun kysyi, että kuulettekos kun mun mies huutaa - tai jotain sinne päin se oli!

metsätonttu

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

awa kirjoitti:
To Elo 20, 2020 9:51 pm
Häkenauhalla kuuluvista äänistä minua ihmetyttää eniten se, että äänet kuolinkamppailussa ylipäänsä ovat hyvin vaimeita ja epäselviä, jos nyt vertaa vaikkapa muihin ääniin.

Ehkä Anneli Auer tätä kuulumista hieman mietti, kun kysyi, että kuulettekos kun mun mies huutaa - tai jotain sinne päin se oli!
Niin Auerin sanavalinnat ovat jonkinverran erikoisia. Hän kommentoi häke-puhelun alussa, että talossa on tappaja vaikka siinä vaiheessa Jukka Lahti on vielä hengissä eli hän ennakoi lopputuloksen aivan kohdilleen. Sen jälkeen, kun Auer on käynyt katsomassa puukotusta, niin hän kommentoi palatessaan puhelimeen suunnilleen, että se aikoo tappaa mun miehen. Usein kun käytetään aikoo tehdä jotakin, niin tiedetään konkreettisesti, että tälläinen suunnitelma on ilmaistu. Niin tai näin, vaikka on tieto tai tuntemus siitä, että tunkeutuja aikoo tappaa Lahden, niin vanhinta tytärtä voi kehoittaa menemään omaan huoneeseen ja jatkaa hätäpuhelua. Voiko olla niin, että Auerilla on käsitys tai aavistus, että tunkeutuja aikoo tappaa vain ja ainoastaan Lahden eikä ketään muuta talossa.

Lisäksi jos muistan oikein, niin tutkitjat sanoivat, että terassille (ulkopuolelle talon) tippui paljon lasia, kun he avasivat terassin oven ja verhon heilahdus heitti lasit ulos. Jos tekijä tuli ja poistui oven rikotusta ikkunasta mikä on normaali kaverille jonkinmoinen ponnistus, niin miksi lasit eivät heilahtaneet ulos (tai sisään) jo siinä vaiheessa. Olisiko tekijä voinut poistua talosta jollain muulla tavalla ja vanhimman tyttären muistikuva olisi jonkin verran vääristynyt.

metsätonttu

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

metsätonttu kirjoitti:
To Elo 20, 2020 10:24 pm
Lisäksi jos muistan oikein, niin tutkitjat sanoivat, että terassille (ulkopuolelle talon) tippui paljon lasia, kun he avasivat terassin oven ja verhon heilahdus heitti lasit ulos. Jos tekijä tuli ja poistui oven rikotusta ikkunasta mikä on normaali kaverille jonkinmoinen ponnistus, niin miksi lasit eivät heilahtaneet ulos (tai sisään) jo siinä vaiheessa. Olisiko tekijä voinut poistua talosta jollain muulla tavalla ja vanhimman tyttären muistikuva olisi jonkin verran vääristynyt.

Kukaan ei ole sentään tainnut vielä kuitenkaan esittää teoriaa, että ulkopuolinen tekijä olisi poistunut terassin ovesta ja rikkonut ikkunan vasta mennessään ulkoapäin, toki tämä olisi kuulunut varmasti häkepuhelussa jos puhelu oli vielä päällä. Lahdella ei olisi tässä tapauksessa myöskään voinut olla haavoja jalassa. Kestikö häkepuhelu aina siihen asti, kun apu saapui paikalle?

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

metsätonttu kirjoitti:
To Elo 20, 2020 10:24 pm
awa kirjoitti:
To Elo 20, 2020 9:51 pm
Häkenauhalla kuuluvista äänistä minua ihmetyttää eniten se, että äänet kuolinkamppailussa ylipäänsä ovat hyvin vaimeita ja epäselviä, jos nyt vertaa vaikkapa muihin ääniin.

Ehkä Anneli Auer tätä kuulumista hieman mietti, kun kysyi, että kuulettekos kun mun mies huutaa - tai jotain sinne päin se oli!
Niin Auerin sanavalinnat ovat jonkinverran erikoisia. Hän kommentoi häke-puhelun alussa, että talossa on tappaja vaikka siinä vaiheessa Jukka Lahti on vielä hengissä eli hän ennakoi lopputuloksen aivan kohdilleen. Sen jälkeen, kun Auer on käynyt katsomassa puukotusta, niin hän kommentoi palatessaan puhelimeen suunnilleen, että se aikoo tappaa mun miehen. Usein kun käytetään aikoo tehdä jotakin, niin tiedetään konkreettisesti, että tälläinen suunnitelma on ilmaistu. Niin tai näin, vaikka on tieto tai tuntemus siitä, että tunkeutuja aikoo tappaa Lahden, niin vanhinta tytärtä voi kehoittaa menemään omaan huoneeseen ja jatkaa hätäpuhelua. Voiko olla niin, että Auerilla on käsitys tai aavistus, että tunkeutuja aikoo tappaa vain ja ainoastaan Lahden eikä ketään muuta talossa.
Ei tarvitse kovin suurta päättelytaitoa, että joku aikoo tappaa jonkun, jos tämä joku hakkaa hullunlailla puukolla tätä toista.
metsätonttu kirjoitti:
To Elo 20, 2020 10:24 pm
Lisäksi jos muistan oikein, niin tutkijat sanoivat, että terassille (ulkopuolelle talon) tippui paljon lasia, kun he avasivat terassin oven ja verhon heilahdus heitti lasit ulos. Jos tekijä tuli ja poistui oven rikotusta ikkunasta mikä on normaali kaverille jonkinmoinen ponnistus, niin miksi lasit eivät heilahtaneet ulos (tai sisään) jo siinä vaiheessa. Olisiko tekijä voinut poistua talosta jollain muulla tavalla ja vanhimman tyttären muistikuva olisi jonkin verran vääristynyt.
Ei ole vanhimman tyttären muistikuva vääristynyt. Hän näki murhaajan poistumisen rikotusta ikkunasta.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

metsätonttu

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Pieni liekki kirjoitti:
Pe Elo 21, 2020 10:23 pm
Ei ole vanhimman tyttären muistikuva vääristynyt. Hän näki murhaajan poistumisen rikotusta ikkunasta.
Niin ulkopuolisten on vaikea objektiivisesti arvioida toisten muistikuvien todenperäisyyttä. Valemuistikuvien kohdalla itse asianomainenkaan ei pysty niitä objektiivisesti arvioimaan.

Miksi tekijä olisi poistunut ikkunasta? Sehän ei vaadi kovin kummoista päättelykykyä huomata, että poistuminen avaamalla oven on paljon helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa (esim. ei viiltele itseään lasiin ja jätä dna:ta paikalle. Nythän tekopaikalta ei löytynyt tekijän DNA:ta. Ainoa ulkopuolinen DNA oli poliisilta).

Joker
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2020 8:45 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Joker »

Miksi tekijä olisi poistunut ikkunasta? Sehän ei vaadi kovin kummoista päättelykykyä huomata, että poistuminen avaamalla oven on paljon helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa”

Myös tuota on ulkopuolisen vaikea objektiivisesti arvioida :D Toisaalta kolo poistua oli jo valmiina mistä huppis olisi tullut sisäänkin...

aumari
Vic Mackey
Viestit: 1976
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja aumari »

metsätonttu kirjoitti:
Pe Elo 21, 2020 11:39 pm
Pieni liekki kirjoitti:
Pe Elo 21, 2020 10:23 pm
Ei ole vanhimman tyttären muistikuva vääristynyt. Hän näki murhaajan poistumisen rikotusta ikkunasta.
Niin ulkopuolisten on vaikea objektiivisesti arvioida toisten muistikuvien todenperäisyyttä. Valemuistikuvien kohdalla itse asianomainenkaan ei pysty niitä objektiivisesti arvioimaan.

Miksi tekijä olisi poistunut ikkunasta? Sehän ei vaadi kovin kummoista päättelykykyä huomata, että poistuminen avaamalla oven on paljon helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa (esim. ei viiltele itseään lasiin ja jätä dna:ta paikalle. Nythän tekopaikalta ei löytynyt tekijän DNA:ta. Ainoa ulkopuolinen DNA oli poliisilta).
Kummallistahan se on, ettei avaa sitä ovea ja poistu siitä. Ja tuo, että Anneli sanoi jo häkepuhelun alussa, että tänne tuli joku tappaja. Sitten hän käy välillä katsomassa ja tulee takaisin puhelimeen ja sanoo, että joku AIKOO tappaa mun miehen. Tuolla viisiin, mitä itse muistan lukeneeni. No mehän saadaan ihmetellä vaikka kuinka, asiallehan ei voi enää mitään ja meillä kaikilla tapaukseen liittymättömillä on omat mielipiteemme.

metsätonttu

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja metsätonttu »

Joker kirjoitti:
La Elo 22, 2020 12:18 am
Miksi tekijä olisi poistunut ikkunasta? Sehän ei vaadi kovin kummoista päättelykykyä huomata, että poistuminen avaamalla oven on paljon helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa”

Myös tuota on ulkopuolisen vaikea objektiivisesti arvioida :D Toisaalta kolo poistua oli jo valmiina mistä huppis olisi tullut sisäänkin...

Välttämättä toisten muistikuvien tai ajatusten tietäminen ei täysin vertaudu arvioon siitä, että onko helpompi kulkea ovesta vai oven rikotusta ikkunasta.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

metsätonttu kirjoitti:
La Elo 22, 2020 12:39 am
Joker kirjoitti:
La Elo 22, 2020 12:18 am
Miksi tekijä olisi poistunut ikkunasta? Sehän ei vaadi kovin kummoista päättelykykyä huomata, että poistuminen avaamalla oven on paljon helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa”

Myös tuota on ulkopuolisen vaikea objektiivisesti arvioida :D Toisaalta kolo poistua oli jo valmiina mistä huppis olisi tullut sisäänkin...

Välttämättä toisten muistikuvien tai ajatusten tietäminen ei täysin vertaudu arvioon siitä, että onko helpompi kulkea ovesta vai oven rikotusta ikkunasta.
Alkuperäisen tutkintatiimin tutkijat ovat tehneet murhapaikalla havaintoja, joiden perusteella he ovat päätelleet, että murhaaja on tullut asuntoon terassin rikotun ovenlasin kautta ja poistunut samasta aukosta ovea avaamatta. Ihmiset tekevät adrenaliinipiikeissään käsittämättömiä asioita, joita ei voi myöhemmin kuin ihmetellä.

Jukka S. Lahden murha on ilmeisesti liian vaikea asia käsiteltäväksi suomalaisessa yhteiskunnassa, koska meillä ei haluta jostain syystä keskustella siitä vaihtoehdosta, että kyseessä olisi ollut järjestäytyneen rikollisuuden suorittama palkkasurma. Tiettyjen nimimerkkien toiminta murhainfossa antaa viitteitä siitä, että tämä asia halutaan vaieta kuoliaaksi enkä usko, että aiheesta annetaan keskustella enempää.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Basilika
Poliisikoira Rex
Viestit: 250
Liittynyt: Su Heinä 26, 2020 7:52 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Basilika »

Pieni liekki kirjoitti:
La Elo 22, 2020 9:09 am
Jukka S. Lahden murha on ilmeisesti liian vaikea asia käsiteltäväksi suomalaisessa yhteiskunnassa, koska meillä ei haluta jostain syystä keskustella siitä vaihtoehdosta, että kyseessä olisi ollut järjestäytyneen rikollisuuden suorittama palkkasurma. Tiettyjen nimimerkkien toiminta murhainfossa antaa viitteitä siitä, että tämä asia halutaan vaieta kuoliaaksi enkä usko, että aiheesta annetaan keskustella enempää.
Palkkamurhalle on aina maksaja. Joka ei siis ole se sama henkilö kun palkkamurhaaja. Epäiletkö siis vaimoa maksajaksi vai ketä?

Kyllä mä uskoisin että yhteiskunta tai vaikka tämä palstakin on ihan valmis tuollekin keskustelulle jos sellaisen haluaa käydä, mutta ei kai se hyödytä sen enempää kun minkään muunkaan murhan kohdalla jos ei sillä keskustelulla päästä asiassa yhtään eteenpäin. Entä jos Bodom oli palkkamurha ja elossa selvinnyt maksaja? Entä jos Kyllikki Saari palkkamurhattiin, kuka oli maksaja?

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Basilika kirjoitti:
La Elo 22, 2020 1:48 pm
Pieni liekki kirjoitti:
La Elo 22, 2020 9:09 am
Jukka S. Lahden murha on ilmeisesti liian vaikea asia käsiteltäväksi suomalaisessa yhteiskunnassa, koska meillä ei haluta jostain syystä keskustella siitä vaihtoehdosta, että kyseessä olisi ollut järjestäytyneen rikollisuuden suorittama palkkasurma. Tiettyjen nimimerkkien toiminta murhainfossa antaa viitteitä siitä, että tämä asia halutaan vaieta kuoliaaksi enkä usko, että aiheesta annetaan keskustella enempää.
Palkkamurhalle on aina maksaja. Joka ei siis ole se sama henkilö kun palkkamurhaaja. Epäiletkö siis vaimoa maksajaksi vai ketä?
Vaimolla ei ole mitään tekemistä miehensä henkirikoksen kanssa. Hänet on yritetty kirjoittaa syylliseksi tekoon, kun on ehkä haluttu estää murhatutkinnan jatkuminen. Pahoin pelkään, että tämä murha ei selviä, ellei joku siitä enemmän tietävistä löydä luotettavaa viranomaistahoa, jolle voisi kertoa tietonsa. Jos poliisissa ja muissa viranomaisissa jatkuvat keskinäiset riidat asiallisista työskentely- ja menettelytavoista, niin tämä murha ei tule koskaan selviämään.
Basilika kirjoitti:
La Elo 22, 2020 1:48 pm
Kyllä mä uskoisin että yhteiskunta tai vaikka tämä palstakin on ihan valmis tuollekin keskustelulle jos sellaisen haluaa käydä, mutta ei kai se hyödytä sen enempää kun minkään muunkaan murhan kohdalla jos ei sillä keskustelulla päästä asiassa yhtään eteenpäin. Entä jos Bodom oli palkkamurha ja elossa selvinnyt maksaja? Entä jos Kyllikki Saari palkkamurhattiin, kuka oli maksaja?
En ole perehtynyt Bodomin tapaukseen enkä Kyllikki Saaren murhaan, jotta voisin niistä keskustella yhtään sen enempää. Yritän nytkin kaikin tavoin hillitä omaa uteliaisuuttani olla tutkimatta mitään muita kuin Auerin ja Aarnion tapauksia omien työkuvioideni ulkopuolella, koska niissäkin on tekemistä ihan tarpeeksi. Asiallinen ja eri osapuolet huomioiva keskustelu on käsittääkseni aina hyväksi oli aihe mikä tahansa. Ja eteenpäin on mentävä eikä pidä jumittua liian pitkäksi aikaa paikoilleen.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Basilika
Poliisikoira Rex
Viestit: 250
Liittynyt: Su Heinä 26, 2020 7:52 pm

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Basilika »

Pieni liekki kirjoitti:
La Elo 22, 2020 2:26 pm
Vaimolla ei ole mitään tekemistä miehensä henkirikoksen kanssa. Hänet on yritetty kirjoittaa syylliseksi tekoon, kun on ehkä haluttu estää murhatutkinnan jatkuminen. Pahoin pelkään, että tämä murha ei selviä, ellei joku siitä enemmän tietävistä löydä luotettavaa viranomaistahoa, jolle voisi kertoa tietonsa. Jos poliisissa ja muissa viranomaisissa jatkuvat keskinäiset riidat asiallisista työskentely- ja menettelytavoista, niin tämä murha ei tule koskaan selviämään.
Mun mielestä jos peräänkuuluttaa avointa keskustelua palkkamurhasta, ei ainakaan ilman perusteluja pitäisi torpata yhtä keskustelulinjaa vaiennetuksi saman tien.

Kyllä mä pidän palkkamurhaa ihan yhtenä avoimena mahdollisuutena, luonnollisesti mulla ei mitään todisteita ole esittää eikä myöskään todisteita siitä ettei joku tietty henkilö VARMASTI ole maksaja. Siksipä minä en kovin hedelmällinen osallistuja sellaseen keskusteluun oliskaan, mutta mielelläni kuuntelen niitä joilla on aiheesta kättä pidempää, jos sellaisia henkilöitä löytyy.

Mikä sut sai epäileen erityisesti järjestäytyneen rikollisuuden ammattitappajaa? Teon ammattimaisuus?

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Basilika kirjoitti:
La Elo 22, 2020 5:25 pm
Pieni liekki kirjoitti:
La Elo 22, 2020 2:26 pm
Vaimolla ei ole mitään tekemistä miehensä henkirikoksen kanssa. Hänet on yritetty kirjoittaa syylliseksi tekoon, kun on ehkä haluttu estää murhatutkinnan jatkuminen. Pahoin pelkään, että tämä murha ei selviä, ellei joku siitä enemmän tietävistä löydä luotettavaa viranomaistahoa, jolle voisi kertoa tietonsa. Jos poliisissa ja muissa viranomaisissa jatkuvat keskinäiset riidat asiallisista työskentely- ja menettelytavoista, niin tämä murha ei tule koskaan selviämään.
Mun mielestä jos peräänkuuluttaa avointa keskustelua palkkamurhasta, ei ainakaan ilman perusteluja pitäisi torpata yhtä keskustelulinjaa vaiennetuksi saman tien.

Kyllä mä pidän palkkamurhaa ihan yhtenä avoimena mahdollisuutena, luonnollisesti mulla ei mitään todisteita ole esittää eikä myöskään todisteita siitä ettei joku tietty henkilö VARMASTI ole maksaja. Siksipä minä en kovin hedelmällinen osallistuja sellaseen keskusteluun oliskaan, mutta mielelläni kuuntelen niitä joilla on aiheesta kättä pidempää, jos sellaisia henkilöitä löytyy.

Mikä sut sai epäileen erityisesti järjestäytyneen rikollisuuden ammattitappajaa? Teon ammattimaisuus?
En ole väittänyt, että itse tekijä olisi ammattitappaja, mutta hän on saattanut aikanaan olla sellaisessa rahapulassa ja mielentilassa, että Lahden tappaminen on ollut ratkaisu hänen henkilökohtaisiin ongelmiinsa. Samalla Lahden murhasta on saattanut hyötyä useampi muu henkilö, jotka ovat voineet olla osana järjestäytynyttä rikollisuutta.

Viranomaispäässä ehkä omituisin tapaukseen liittyvä juttu oli minusta häkenauhan noin 14 sekunnin pätkää tutkimaan koottu ns. kapellimestariporukka. En vielä tänäkään päivänä ymmärrä, miksi tuo porukka koottiin kirjoittamaan murhaajaksi syytöntä ihmistä. Olisi kiva tietää, onko kukaan tuon yksimieliseksi mainostetun ryhmän jäsenestä tullut omantunnontuskiin asiassa. Tosin rehellisyyden nimissä kaksi tuosta seitsemän hengen porukasta hoiti työnsä mielestäni ihan mallikkaasti ja jäin käsitykseen, että he eivät ottaneet kantaa syyllisyyskysymykseen.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Vastaa Viestiin