Karkasko mopo tutkijoilta

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja CSI »

Woland kirjoitti:Jos AA on tehnyt nauhan murhailtana (tämä on minun päätelmäni olettaen että taustanauhaa ylipäätään on käytetty) niin ei se kovin paljoa aikaa vie. Hän on äänittänyt tappelun ja pikaisesti napsinut siitä pätkät joita käyttää. Kovin kriittiseen kuunteluun tuskin oli aikaa. Lähinnä hän on voinut napsia sieltä ne selkeimmät raskauttavat äänet pois. Aikaa vievät osat ovat koneelle siirto, materiaalin kuuleminen ja valintojen teko. Itse leikkailu käy nopeasti ja nauhan on voinut soittaa suoraan koneelta. Tai sitten hän on tehnyt sen kasetilta kasetille vanhalla tavalla.
Nyt kun on tiedossa, että Annelilla on sanelukone - ainakin 2013 - niin onkohan hänellä ollut se käytössään jo 2006? Ja millainen?

Kuva

Luulisin kuitenkin, että jonkunlainen klonksunäppäin nauhuri/sanelukone on kyseessä, koska Niemihän kertoi rekosta, jossa oli testattu mm. tuon nauhurin käyttönäppäinten käytön kuulumista oven läpi keinopään mikrofoneihin. Tuollaisesta sanelimesta ei juuri käytön ääniä kuulu minkä kuvan postasin. Ihan vaan vinkkinä seuraavalle häke-murhaajalle :)
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
Tara
Horatio Caine
Viestit: 6164
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 11:16 pm

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja Tara »

Muistaisin, että sanelukoneesta on ollut etpk-tietoa n vuosi sitten:
Tämän löysin ensihätään.
Auerin kuulustelusta pätkä referaattia, v 2011, 25.marras
...Jukalla on ollut myös joku vanha sanelukone, mutta tämä taisi olla jo rikki Ulvilassa. Ei muista laitteen merkkiä enää. Auer ei ole sitä käyttänyt koskaan. Muut laitteet paitsi tämä Jukan vanha rikkinäinen, ovat tuleet muuton mukana Turkuun, mahdollisesti.

Jossain on 2012 vapautetussa matskussa on luettelo sekä noista v:n 2006 sekä myöhemmin hankituista äänilaitteista, takavarikointiluettelo Turun kodista 2011, myös laitteitten merkit (suurin piirtein ainakin, etsin sen..)

:x --hm,..Jukan vanhat halvat veitset, vanha videokamera, vanha rikkinäinen sanelukone, olihan Jukka aika vanha itsekin.. hm..
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 16#p511816

Onko sillä niin väliä, mitä laitteita nuokin ovat olleet. Auerilla oli mahdollisuus tehdä ja muokata äänitteitä. Laitteita oli vaikka minkälaisia.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
fränkkä
Neuvoja-Jack
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 3:19 pm

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

Kuka ne nämä mahdolliset tavarat vain oliko ne ees tavaroita on mahdollisesti vienyt turkkuseen tai mahdollisesti ollu viemättä???
meesterhans
Armas Tammelin
Viestit: 89
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 10:40 am

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja meesterhans »

Olen lukenut tätä foorumia nyt viikon päivät, ja päätin lopulta rekisteröityä ja osallistua keskusteluun. En oikein osaa sanoa juuta tai jaata Auerin syyttömyyden tai syyllisyyden puolesta. Häke-nauhan tapahtumat ja ulkopuolinen tekijä ovat kuitenkin mahdollisia, riippunee kai tulkinnasta että mitä nauhalta kuulee, kun siitä niin monta eri tulkintaa on. Minun on vaikea uskoa tuota taustanauhahommaa, koska eikös se ole ihan kiistattomasti todistettavissa, että JL kuoli nauhan aikana. Veren hyytymisen perusteella tms.
ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

^ ei ole.

Tasta tulee taas Naakan kanssa tappelu mutta balsamoijat, oikeuslaakarit ja useimmat rikostutkijat tietavat nykyisin, etta varsinkaan vakivaltaisesti kuolleen ihmisen veri ei valttamatta hyydy.

Hyytymistekijat toimivat muutenkin vain pienen hetken kuoleman jalkeen ja hyytymisen voi estaaa kemikaaleilla ja vaikka ravistelulla: joku taalla kertoi lapsuudenmuistonaan kuinka sian verta ravisteltiin teurastuksen jalkeen, jotta saattiin myohemmin verilettuja.

Lautumia ei ole valttamatta ehtinyt syntya tai ne ovat voineet vaihtaa paikkaa jos ruumista on liikuteltu.

Ruumiinlammossa ei ole sellaista eroa, etta sita ei voisi yksilollisilla eroilla ja ympariston lampotilalla selittaa. Eli ei mitaan kaytannon merkitysta noin pian kuoleman jalkeen.

Siina vaiheessa kun oikeuslaakari avasi, tarkkaa kuolinaikaa oli mahdotonta maarittaa.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
meesterhans
Armas Tammelin
Viestit: 89
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 10:40 am

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja meesterhans »

Tjaa, no jopas menee vaikeaksi. Uskomatonta ettei kuolinaikaa voida varmuudella sanoa. Leffoissa ja sarjoissa ne aika hyvin aina osaavat sanoa, mutta noh, todellisuus on tosiaan tarua ihmeellisempää. Tai no tässä tapauksessa aika pettymys..
fränkkä
Neuvoja-Jack
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 3:19 pm

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

No jos oikeen alkas saivarteleen, noin syksyisenä yönä. Saattas, lattia lämmitys ja rikkoutuneesta ikkunasta tulevasta ilmavirrasta saada aikaan puhetta, ehkä joku pöljä alkas tutkiin, että miten paljon nopeemmin veri hyytyy, jos ikkuna ei olis rikki. :lol: ja kuinka paljon tuuli vaikutti siihen, ettei kukaan kuullut ikkunan rikkoutumista.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja CSI »

fränkkä kirjoitti:No jos oikeen alkas saivarteleen, noin syksyisenä yönä. Saattas, lattia lämmitys ja rikkoutuneesta ikkunasta tulevasta ilmavirrasta saada aikaan puhetta, ehkä joku pöljä alkas tutkiin, että miten paljon nopeemmin veri hyytyy, jos ikkuna ei olis rikki. :lol: ja kuinka paljon tuuli vaikutti siihen, ettei kukaan kuullut ikkunan rikkoutumista.
Onhan noita verihyytymisiä rekottu. Tais olla 7 minuuttia kun pienmmät veritahrat olivat kuivuneet. Isommat lätäköt 20 minsaa.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja CSI »

meesterhans kirjoitti:Tjaa, no jopas menee vaikeaksi. Uskomatonta ettei kuolinaikaa voida varmuudella sanoa. Leffoissa ja sarjoissa ne aika hyvin aina osaavat sanoa, mutta noh, todellisuus on tosiaan tarua ihmeellisempää. Tai no tässä tapauksessa aika pettymys..
Voihan sitä sanoa kaikenlaista - eri asia mikä on tieteellisesti pätevää.

Nopeimmin kuoleman näkee lautumista ruumiissa - jos osaa katsoa. Silloinkin haarukka on: 15 - 90 minuuttia. Mitään minuutin tarkkuudella kuolinhetken määrittelyä on turha toivoa. Hyvä jos puoleen tuntiin pysytään.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja turumurre »

POLIISIOPERAATIO
Sairaan lapsen kaappaminen kuulusteluihin ilman eduvalvojaa


Apu-lehden numerosta 35/2012 selviää että Auerin tekemä tutkintapyyntö poliisien tutkintamenetelmistä koskee myös vanhimman tyttären kuulustelua syyskuussa 2009:

Auerin mukaan peitepoliisi ”Seppo” houkutteli hänet matkalle Saloon.
Tällä välin poliisit noutivat alaikäisen ja flunssaisen tyttären kotoaan kuulusteluun.
Vaasan HO:n tuomiosta ilmenee poliisin painostaneen voimakkaasti tytärtä muuttamaan kertomuksensa talossa surmayönä näkemästään vieraasta miehestä.
Auer on aikaisemmin kannellut näistä oikeusasiamiehelle, mutta tämä ei ottanut sitä tutkittavakseen jutun ollessa kesken. (lähde: Apu-lehti)


Tämä kaikki selviää myös tyttären tuolloisesta kuulustelusta. Lainaan 26.8.2009 tehtyä kuulustelua josta selviää tyttären oma huoli siitä että äiti ei ole tietoinen hänen viemisestä kuulusteluun.
”Seppo” järjestettiin viemään äiti ajelulle Saloon, paluuajaksi tyttärelle on ilmoitettu n. klo 15 (oletettavasti tytär on jäänyt pienempien vahdiksi siksi aikaa).

Mutta tällä välin poliisit iskivät…

Otteista selviää myös se ettei kuulusteluissa olleelle ’sossutädille’ ainakaan paljon etukäteen oltu ilmoitettu kyseisestä operaatiosta. Pelkkä poliisioperaatio siis, vaikka olikin valjastettu sosiaalityöntekijöillä.
Osa sosiaalityöntekijöistä jätettiin vahtimaan pienempiä sisaruksia ja osa otettiin kuulustelutilanteeseen. Virallista edunvalvojaa tyttärelle ei kuulusteluun/kuulusteluihin oltu hankittu vaikka laki niin määrääkin. Sitä ei hankittu vielä kahteen seuraavaankaan, vaan vasta viimeisimpään kuulusteluun jossa paikallla oli hänen edunvalvojansa. Sosiaaltyöntekijä ei ole edunvalvoja, ja niistäkin toinen toimi kuulustelijana.



Otteita tyttären kuulustelusta 26.8.2009 (K='poliisitäti'-kuulustelija, S='sossutäti'-kuulustelija) (lähde: Et ptk):


K: Nii me sit vielä vai kattelek sää et ne koulukirjat tulee ja sun äiti on on ennen kolmee kotoo ja sit .. mut hän tietää et ei oo huolissaan.

tm: Tässä vähän ennen ruokailutaukoa tytär oletettavasti vilkuilee kelloa huolestuneena, ja sitä milloin äidin pitäisi olla kotona…


S: Se on ihan hyvä. Käydään hakees vähän ruokaa ja tota ja sit varmaan jatketaan jonkun aikaa. Haluaisik sää sanoo nyt jotain tai
A: PUDISTAA PÄÄTÄ
S: Jotain mun kans miettii odotellaan Mxxxxaa ja päästään syömään
A: Onkohan äiti jo tullu jo kotiin?
S: Nii sitä sää mietit onks äiti jo tullu kotiin
A: Onkohan mun sisarukset
S: Niin ii Tota mää ajattelin et sitä mää ajattelin jos äiti on tullu kotiin mut äidil on joku meno tieäksää eik äiti ollu niin sanonu
A: Emmää tienny sitä
S: Joo o, se oli sillain sanonut tota et kaikki on ok ja hän käy kotona ja sit hänel on meno vielä ne tädit jotka jäisinne sun sisarusten kans aivan varmasti huolehtii sun sisaruksista. Ne on ihan sitä varten siellä
A: Tiesiks äiti et mää me tuun tänne
S: Mä luulen et kerrotiin kyl äidille on kerrottu ihan miss ä oot
A: Mut tiesiks se etukäteen?
S: Ää sitä mä en tiä se täytyy viel Mxxxxxlta tarkistaa et mitä kaikkee etukäteen mä en ole ihan varma siitä. Mut et ainakin sil hetke ku me lähdettiin ni ja äidil soitettiin ni sillo hän tiesi varmasti sen määki tiiän. Mut mitä hän tiesi etukäteen sitä mää en tiiä. Mä en voi vastata ku mää en oo ihan varma. Määkin osaan nää keskustelu säännöt, jos mää en tiedä mä en ihan varmaksi sano. Ook sää huolissaan äidistä?

tm: Tässä poliisikuulustelijan poistuttua, sosiaalityöntekijä tenttaa ja tytär tenttaa myös sosiaalityöntekijää.
Etukäteen ei tyttären ’kaappamisesta’ kuulusteluun oltu ilmoitettu sen paremmin äidille kuin tyttärellekään.


K: Mä käyn pidän pienen tuon käyn veskissä ja mää tuun takasin sopiiko semmonen?
Sää kattelit äsken kelloo mut ei me kyl enää kauaa olla et ihan pian ollaan
A: Saaks mää kattoo mul on tullu joku viesti mä katonki
K: Laita se pois ei saa Axxx laita vaan se pois Kenelt se oli, oliks se äidiltä?

tm: Tässä poliisikuulustelija kauhistuu että edunvalvojaäiti lähettää tyttärelleen tekstiviesteillä ohjeita… Ei ollut äiti, oli koulukaveri läksyjuttujen kera…


K: Onks sun sä olit kauheen huolestunu et sun täytyy äidille ilmotta ja se ja ja me ollaan ilmotettu ja mä kerroin sulle et minkä takia se on parempi et aikunen ilmoittaa et et jos laps soittaa niin se eka reaktio voi no se voi olla ja ei olla mutta. Onks sulla ihan OK mennä kotiin ettei sun tarvi pelätä eihän sun äiti vois sulle olla vihanen ne ...Varmasti näist keskustellaan ja saaki ja pitääki keskutella jos jos totanoi mitä tääl on puhuttu ei ne ole mitään salaisia hommia, salaisia asioita
S: Luulek sää et äiti kyselee
A: Ei se varmaa
S: Ei kysele
K: Mut pääasia on et sun on ihan hyvä mennä sinne kotiin kotiin tota noin vaikka me haettin ja äiti ei ollu siel me ei pystynyt kertomaan se on vähän outo niinko hakea tiedäksää äidin lapsia äiti siel on mut viedään takasin ja ja puhut sitten niitä ja jos äiti kysyy ja haluat puhua saat ihan päättää 12 v näitä mitä sä haluut kertoa ja mitä ei. Pitäskö meidän pikku hiljaa sitten
S: Onks sul Axxx viel kysyttävää?
A: Ei
S: Semmonen kysymys sul oli mihin mää en osannu vastata ...jos sää haluut sen kysyy viel?
A: Mää unohdin jo mikä se oli
S: Se oli se ku sää mietit et tiesik äiti etukäteen et sää tuut tänne?
A: Nii tiesiks äiti etukäteen et mää tuun tänne?
K: Jos hän tiesi etukäteen mun täytyy oikein kysyy tolta...
Kyl äiti oli siinä mieles tietonen et tää asia niin kun hoidetaan mut kyl me vähän sovittiin niin et et totanoin pyritään tekemään se ainakin alustavasti niin että et ko hän tietää tämän olevan koko ajan on niinko vireillä niin et ilmotetaan sit jos se toteutuu et sää olet nythän sää et ollu koulussa sairaana. Niinko mä sanoin siin alussa et me pyritään et jos hirveesti etukäteen ilmotetaan niin siin monta päivää menee ku mietiin ja pohtii ja menee niinku pilalle. Nyt kun ei oo enää niin kauheet kiirettä semmost kun oli et varmasti sillon ilmotettiin samana päivänä siit asiasta. Josku me vaan tehdään niin ko me pyritään täällä aina meillä miettimään että mikä on niinkun et jos mikä on niinko hyvä jos sää mietit sitä monta päivää se voi olla et sää olet ihan niinkun puhki ku me haetaan. Mut aina pitää äidille ilmottaa se on selvä.
S: Mut et sinänsä ihan tavallinen poliisin tapa toimii et et näin toimitaan välillä.

tm: Voi taivas mitä kiertelyä kaartelua ja huiputtamista kuulusteluihin kaapatulle sairaalle lapselle...
Otteesta selviää että äiti ei ollut tietoinen tulevasta kuulustelusta. Poliisit soittivat vasta sen jälkeen kun tytärtä oltiin lähdössä viemään ja sen jälkeen kun tytär itse olisi ilmoittanut äidilleen. Laillisuudesta viis, kertoohan sossutäti tuossa lopussa oleellisen:

Mut et sinänsä ihan tavallinen poliisin tapa toimii et et näin toimitaan välillä.
*
ps. Vaikka laki kieltää tälläisen toiminnan, niin silti tälläistä tehdään :shock: .
Kädet pystyyn ne lukijat jotka haluaisivat omille lapsilleen tälläistä kohtelua...
Avatar
irmuska
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 7:16 pm

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja irmuska »

Vastaan vain ja ainoastaan ketjun otsikkoon; taisipa karata. Mutta tutkijoilta, onko se oikea sanamuoto, lähinnä kai yhdeltä tutkijalta. Aika omituista on ollut lukea muiden todistuksista Joutsenlahden toimiin liittyen. Mikäli ovat tosiaan totta niin huh huh, siinäpä meillä varsinainen seriffi!
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9193
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Karkasko mopo tutkijoilta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

On sitä mopo karannut tutkijoilta muuallakin:
Kohua ja keskustelua aiheuttanut Netflixin dokumenttisarja ”Making a murderer” saavutti suuren katsojamäärän myös Suomessa. Sarja on herättänyt kansainvälisesti huomiota ja kritiikkiä Yhdysvaltojen oikeusjärjestelmää kohtaan.

Sarjassa käsitellään Steven Averyn elämää kymmenen vuoden ajan. Avery istui syyttömänä 18 vuotta vankilassa ja hänen vapauduttaan kaksi vuotta myöhemmin hänet tuomittiin elinkautiseen valokuvaaja Teresa Halbachin raa’asta murhasta. Sarjassa kyseenalaistetaan paikallisen piirikunnan poliisiaseman toimintaa ja Averyn saamat tuomiot.

Nyt Averyn puolustusasianajajat Dean Strang ja Jerry Buting saapuvat Suomeen Making a murderer -keskusteluiltaan Helsingin Kulttuuritalolle 23.3.2017.

Making a murderer on mestarillisen hyvin tehty dokumentti Stephen Averysta, mutta myös mielenkiintoinen ja synkkä sukellus siihen, miten Yhdysvaltojen oikeusjärjestelmässä kohdellaan ihmisiä. Averyn valoksi pimeyden syövereihin saapuivat puolustusasianajajat Dean Strang ja Jerry Buting.

Elokuvantekijöiden Moira Demos ja Laura Ricciardin mukaan sarja on luonut vahvaa reaktiota katsojissaan. Yli 150 000 ihmistä on kirjoittanut henkilökohtaisia kirjeitä itse presidentti Obamalle Averyn vapauttamisen puolesta.
Vastaa Viestiin