Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Detective1 kirjoitti:
Ma Touko 16, 2022 8:25 pm
Olet ymmärtänyt väärin, useimmiten tällaisissa tilanteissa ihmiselle tulee ns. fight-or-flight reaktio (taistele tai pakene), aiheesta on tutkimuksia pilvin pimein. Se on hyvin biologinen ja alkukantainen reaktio. Se, että viileästi soittelee hätäkeskukseen, huutaa miehelleen -Kuole ja kyselee lapseltaan -menik se jo, ei ole kovinkaan tyypillistä. Luulen että useimmat ihmiset olisivat ryhtyneet suojelemaan lapsiaan, kun joku murtautuu sisään. Tyypillistä olisi varmaan myös ollut, että isäntä kaivaa jonkun astalon (vaikka tuolin ja/tai veitsen), asettuu ovelle vastarintaan ja komentaa vaimon hakemaan lapset ja juoksemaan naapuriin suojaan sekä soittamaan apua. Tässä tapauksessahan vaan odoteltiin, että tunkeutuja pääsee sisään ja mitään ei tehty.

Omituista on myös häkenauhan äänettömyys siltä osin, että voisi olettaa että muutkin lapset olisivat heränneet. Joissain aiemmissa keskusteluissa taisi olla epäilyjä nukahtamislääkkeistä heidän osaltaan?
Noinhan se on jos kysyt vauva-palstalla äideiltä mitä tekisit niin yli 90% veisi lapset ensin turvaan. Tai jopa lähes 100% ja varmaan 1% tai alle lähettäisi lapsensa katsomaan "onko se murhaaja siellä vielä". Myös fight or flight -reaktio tulee luonnostaan kivikaudelta. Tämä näille jotka perustelee "ettehän te tiedä miten tosielämässä toimisitte" tuollaisessa tilanteessa.

Toisaalla olevan ketjun mukaan tekoa saatettiin suunnitella kesästä asti joten nukahtamislääkkeitäkin voi olla harkittu. Poliisille ei välähtänyt tällainen eikä mikään muukaan. Kaikkia paikalla olevia perheenjäseniä pidettiin vain uhreina tai silminnäkijöinä. Tutkinta sössittiin täysin. Ei otettu heti koiria paikalle eikä tutkittu jälkiä huolellisesti vaan mentiin ensin itse sotkemaan rikospaikka ja jätettiin omat jäljet ja dna sinne.

Tuossakinhan on hyvä analyysi tapahtuneesta:

https://www.youtube.com/watch?v=aEQTdjXGwYI

crime007
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Touko 04, 2022 6:10 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja crime007 »

Nimenomaan.. Sen takia häke-tallenne on kriitinen todiste tämän tapauksen ratkaisemiseksi. Lähes kaikki muut todisteet on onnistuttu sössimään.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

MikaK kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 1:09 pm

Tuossakinhan on hyvä analyysi tapahtuneesta:

https://www.youtube.com/watch?v=aEQTdjXGwYI
Kiitokset videon linkittämisestä. Ilmeisesti videolla esiintyy nuori nainen, jonka kanssa en ole tainnut videon sisällöstä koskaan suoraan keskustella. Saattaa olla, että täältä murhainfosta löytyy kuitenkin videosta aiemmin antamaani palautetta. Ja koska kertaus on opintojen äiti, niin ehkä muutama palautekommentti aiheesta on paikallaan uudelleenkin annettuna.

Ensinnäkin olen iloinen, että videolla esiintyvä nuori nainen on lähtenyt perehtymään Ulvilan murhatapahtumaan ja että hän on rohkeasti lähtenyt selvittämään Ulvilan murhan tekijää. Käsittääkseni videon alkupuoli on kohtuullisen hyvin tehty ja nuori nainen onnistuu erottamaan toisistaan Annelin alkuperäisen kertomuksen ja syyttäjän luoman tarinan.

Olisi mukava päästä keskustelemaan videon nuoren naisen kanssa Ulvilan murhaan liittyvistä asioista. Olisin kiinnostunut tietämään, onko tämä nuori nainen edelleen sitä mieltä, että Anneli Auer on murhaaja. Kuolemannaakka on työstänyt laajan aineiston videon julkaisemisen jälkeen, missä on perusteltu hyvin tarkasti ne tosiasiat, joiden perusteella Anneli pystytään sulkemaan tekijäehdokkaiden ulkopuolelle.

Hätäpuheluun on tallentunut Annelin ja hänen tyttärensä näkemykset tapahtumista Ulvilan murhapaikalla. Syyttäjä on lähtenyt aikoinaan rakentamaan valheellista tarinaa, jossa kaiken pitäisi olla lavastettua. Totuuden sanotaan olevan tarua ihmeellisempää, ja kukaan ei ole toistaiseksi pystynyt kertomaan tarinaa Annelista tekijänä, koska yksikään teoria ei ole toistaiseksi sopinut murhapaikalta asiallisesti dokumentoituihin jälkiin. Totuus on pysynyt koko ajan samana eikä sen pidäkään muuttua.

Nuori nainen totesi videolla, että ulkona ei ole jalanjälkiä. Tämä toteamus ei pidä paikkaansa, koska terassilta taltioitiin verijälkiä ja myös ulkoseinässä oli verijälkiä. Lisäksi ulkona olleella muovituolilla oli kurajälki ja ulkoa löytyi ruskeita murhaajan vaatetuksesta peräisin olleita kuituja.

Nuori nainen väitti, ettei ikkunan rikkomisuunta olisi selvillä. Oikeudessa on ollut asiantuntijatodistaja kertomassa, mistä voidaan päätellä, että ikkuna on rikottu ulkopuolelta sisälle päin. Harmittavasti Annelia syylliseksi rakentaneen esitutkinnan aikana meni tutkijaporukka tuhoamaan rekonstruktiossa tämän murhapaikalla terassin oven ikkunassa olleen verhon, jolla oli tärkeä merkitys Annelin syyttömyyden todistamisessa. Siinä oli esimerkki MikaK:n viestissään mainitsemasta poliisien sössimisestä, millä ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä asiallisesti suoritetun alkututkinnan kanssa. Onneksi todistajan lausunto on yhä tallessa eikä ikkunan rikkomissuunnasta ole mitään epäselvyyttä kuin epäilijöiden omien korvien välissä.

Nuorelle naiselle toteaisin, että kyllä hätäpuhelussa kuuluu useampia ääniä, jotka ovat Ulvilan murhaajan tuottamia. Lisäksi muistuttaisin, että terassin ovea ei voinut avata sisäpuolelta kovin helposti, jos ei tuntenut oven lukitusmekanismia. Oven avaaminen vaati lukitusnapin painamista tai kääntämistä samaan aikaan, kun oven kahvaa painettiin alas. Vereentyneet halot olivat pääosin käytössä Jukalla hänen puolustautuessaan sisään tunkeutunutta tekijää vastaan. Viimeisenä huomiona toteaisin, että Annelilla ei ole ollut aikaa siistiytyä käsien huuhtaisua lukuun ottamatta ennen poliisien paikalle saapumista. Annelin hiukset eivät ole olleet märät Ulvilan murhan aikaan. Asia voidaan todistaa ensipartion hänestä ottamasta valokuvasta.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Aivan. Onhan se todella paha että joku julkeaa olla eri mieltä kuin pili ja naakka. Häntä pitäisi nopeasti päästä vähän käsittelemään, eikö vain?

Ja kyseessähän on varmaan vainoaminen, tai vähintään kiusaaminen, eikö olekin?

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Joosua kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 9:30 pm
Aivan. Onhan se todella paha että joku julkeaa olla eri mieltä kuin pili ja naakka. Häntä pitäisi nopeasti päästä vähän käsittelemään, eikö vain?

Ja kyseessähän on varmaan vainoaminen, tai vähintään kiusaaminen, eikö olekin?
Olet käsittääkseni harrastanut minun piikittelyäni sen ajan, kun olet murhainfossa taivaltanut. Olen havainnut, että monesta asiasta on hyvä käydä keskusteluja kasvokkain tai yksityisesti, jos haluaa, että asiat selviävät ja että niitä saadaan liikautettua eteenpäin. Olen kohtalaisen hyvin perillä Ulvilan murhaan liittyvistä asioista, koska olen päässyt niistä keskustelemaan sen verran pitkäkestoisesti tapauksen todellisten asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi olen tehnyt aikamoisen urakan kahlatessani tapaukseen liittyvää julkista asiakirja-aineistoa ja todistajakuulemisia läpi. Kannustan muitakin aktiivisesti kertaamaan tapahtumia virallisista lähteistä. Tapaushan on keskeneräinen, mutta saattaa edetä, kun Annelia syylliseksi kirjoittanut myöhempien aikojen päätutkija jää viimein eläkkeelle.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

crime007
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Touko 04, 2022 6:10 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja crime007 »

crime007 kirjoitti:
Su Touko 15, 2022 12:18 pm
Nyt kun olet niin tieteellisen analyyttinen, vaikkakin tunnustat välillä olevasi jopa väärässä. Kertoisitko mitä tässä kohdassa oikeasti sanotaan/tapahtuu?? ?.. Tunnustan, täysin epäselvää minulle?.. "mä juoksin äsken ulos.. Et mä meen sinne. Se lähtee juoksee mun perään.." täysin suora lainaus puhelusta..
Eikö tuossa sanota, selvällä suomenkielellä? Juoksin äsken ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perään. Jatkuu nauhalla:"se meni sinne takas, se aikoo tappaa mun mieheni".. Käsittämätöntä!!

Nice shirt
Axel Foley
Viestit: 2413
Liittynyt: To Joulu 17, 2020 4:58 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Nice shirt »

Pieni liekki kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 9:45 pm
Joosua kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 9:30 pm
Aivan. Onhan se todella paha että joku julkeaa olla eri mieltä kuin pili ja naakka. Häntä pitäisi nopeasti päästä vähän käsittelemään, eikö vain?

Ja kyseessähän on varmaan vainoaminen, tai vähintään kiusaaminen, eikö olekin?
Olet käsittääkseni harrastanut minun piikittelyäni sen ajan, kun olet murhainfossa taivaltanut. Olen havainnut, että monesta asiasta on hyvä käydä keskusteluja kasvokkain tai yksityisesti, jos haluaa, että asiat selviävät ja että niitä saadaan liikautettua eteenpäin. Olen kohtalaisen hyvin perillä Ulvilan murhaan liittyvistä asioista, koska olen päässyt niistä keskustelemaan sen verran pitkäkestoisesti tapauksen todellisten asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi olen tehnyt aikamoisen urakan kahlatessani tapaukseen liittyvää julkista asiakirja-aineistoa ja todistajakuulemisia läpi. Kannustan muitakin aktiivisesti kertaamaan tapahtumia virallisista lähteistä. Tapaushan on keskeneräinen, mutta saattaa edetä, kun Annelia syylliseksi kirjoittanut myöhempien aikojen päätutkija jää viimein eläkkeelle.
Minä vuonna AA:n ja Jukan suhde alkoi?
Nyt kun tekoäly seuloo työnhakijat, miten on varmistettu etuoikeutettujen esim. vapaamuurareiden jälkipolven pääsy työtehtäviin. Täytyykö algoritmeja muuttaa?

ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Nice shirt kirjoitti:
Ke Touko 18, 2022 1:34 pm
Minä vuonna AA:n ja Jukan suhde alkoi?
Suhde alkoi vuonna 1996.

crime007
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Touko 04, 2022 6:10 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja crime007 »

Eiköhän Auer kuvaile mitä juuri sitä ennen tapahtui. Tekijä oli takkahuoneessa, Auer lähestyi häntä ja huusi "Lopeta!", tekijä lähti liikumaan häntä kohti, Auer pakeni etuovelle, huomasi, ettei tekijä ole hänen perässään ja palasi puhelimeen. Sopii yhteen äänien, ajoituksen ja jälkien kanssa. Toisin sanoen Auer ilmaisee, että jos hän lähestyy Lahtea, tekijä käy päälle, eli ei voi auttaa miestään.
[/quote]

Tämä ilmeisesti suurinpiirtein "virallinen" tulkinta edelliseen viestiini.. AA:"juoksin äsken ulos jne.".. Totean samaa kuin edellä.. Käsittämätöntä!

Nice shirt
Axel Foley
Viestit: 2413
Liittynyt: To Joulu 17, 2020 4:58 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Nice shirt »

ässähai kirjoitti:
Ke Touko 18, 2022 2:28 pm
Nice shirt kirjoitti:
Ke Touko 18, 2022 1:34 pm
Minä vuonna AA:n ja Jukan suhde alkoi?
Suhde alkoi vuonna 1996.
Kiitos tiedosta.
Nyt kun tekoäly seuloo työnhakijat, miten on varmistettu etuoikeutettujen esim. vapaamuurareiden jälkipolven pääsy työtehtäviin. Täytyykö algoritmeja muuttaa?

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Joosua »

MikaK kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 1:09 pm
Detective1 kirjoitti:
Ma Touko 16, 2022 8:25 pm
Olet ymmärtänyt väärin, useimmiten tällaisissa tilanteissa ihmiselle tulee ns. fight-or-flight reaktio (taistele tai pakene), aiheesta on tutkimuksia pilvin pimein. Se on hyvin biologinen ja alkukantainen reaktio. Se, että viileästi soittelee hätäkeskukseen, huutaa miehelleen -Kuole ja kyselee lapseltaan -menik se jo, ei ole kovinkaan tyypillistä. Luulen että useimmat ihmiset olisivat ryhtyneet suojelemaan lapsiaan, kun joku murtautuu sisään. Tyypillistä olisi varmaan myös ollut, että isäntä kaivaa jonkun astalon (vaikka tuolin ja/tai veitsen), asettuu ovelle vastarintaan ja komentaa vaimon hakemaan lapset ja juoksemaan naapuriin suojaan sekä soittamaan apua. Tässä tapauksessahan vaan odoteltiin, että tunkeutuja pääsee sisään ja mitään ei tehty.

Omituista on myös häkenauhan äänettömyys siltä osin, että voisi olettaa että muutkin lapset olisivat heränneet. Joissain aiemmissa keskusteluissa taisi olla epäilyjä nukahtamislääkkeistä heidän osaltaan?
Noinhan se on jos kysyt vauva-palstalla äideiltä mitä tekisit niin yli 90% veisi lapset ensin turvaan. Tai jopa lähes 100% ja varmaan 1% tai alle lähettäisi lapsensa katsomaan "onko se murhaaja siellä vielä". Myös fight or flight -reaktio tulee luonnostaan kivikaudelta. Tämä näille jotka perustelee "ettehän te tiedä miten tosielämässä toimisitte" tuollaisessa tilanteessa.

Toisaalla olevan ketjun mukaan tekoa saatettiin suunnitella kesästä asti joten nukahtamislääkkeitäkin voi olla harkittu. Poliisille ei välähtänyt tällainen eikä mikään muukaan. Kaikkia paikalla olevia perheenjäseniä pidettiin vain uhreina tai silminnäkijöinä. Tutkinta sössittiin täysin. Ei otettu heti koiria paikalle eikä tutkittu jälkiä huolellisesti vaan mentiin ensin itse sotkemaan rikospaikka ja jätettiin omat jäljet ja dna sinne.

Tuossakinhan on hyvä analyysi tapahtuneesta:

https://www.youtube.com/watch?v=aEQTdjXGwYI
Tässä näyttää käyneen niin että vanhemmat ovat H.Moilasena ja tumput suorana seuranneet huppiksen sisäänmurtautumista ja jopa kehottaneet vanhimman tyttärenkin takaisin nukkumaan, vaikka huppis on jo osittain oven lasin. Ei siis ole ollut minkäänlaista huolestumista. Voisi sanoa että ei ole ollut kovin tavanomaista käyttäytymistä vanhempien reagointi, tai paremminkin reagoimattomuus.

Huppiksesta saadaan uskottava kun laitetaan ihmiset toimimaan varsin epätavallisesti. Toki en tällä ollenkaan väitä huppista mahdottomaksi, on tietenkin mahdollista että Auer ja Lahti ovat toiminnaltaan täysin tavallisuudesta poikkeavia.


https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2010041311438611

Childofhale
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2020 8:35 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Childofhale »

Joosua kirjoitti:
Pe Touko 20, 2022 11:34 pm

Huppiksesta saadaan uskottava kun laitetaan ihmiset toimimaan varsin epätavallisesti. Toki en tällä ollenkaan väitä huppista mahdottomaksi, on tietenkin mahdollista että Auer ja Lahti ovat toiminnaltaan täysin tavallisuudesta poikkeavia.
Löytyykö Ulvilan tapauksesta sitten jokin ei-epätavallinen selitys joka ei sisällä ulkopuolista tekijää ja ottaa todistusaineiston huomioon?
Totuutta etsiessä on tärkeintä tiedostaa mitä kaikkea ei tiedä.

SuomenColumbo
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 1:04 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja SuomenColumbo »

Onks siitä mitään tietoa, että minkälaiset housut oli sillä tekijällä jalassa?

Nahkahousut ?

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Pieni liekki kirjoitti:
Ti Touko 17, 2022 7:59 pm
Nuori nainen totesi videolla, että ulkona ei ole jalanjälkiä. Tämä toteamus ei pidä paikkaansa, koska terassilta taltioitiin verijälkiä ja myös ulkoseinässä oli verijälkiä.
Jos näin olisi ollut niin miten on mahdollista että näistä verijäljistä ei sitten saatu murhaajan DNA:ta?

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Joosua kirjoitti:
Pe Touko 20, 2022 11:34 pm
Tässä näyttää käyneen niin että vanhemmat ovat H.Moilasena ja tumput suorana seuranneet huppiksen sisäänmurtautumista ja jopa kehottaneet vanhimman tyttärenkin takaisin nukkumaan, vaikka huppis on jo osittain oven lasin. Ei siis ole ollut minkäänlaista huolestumista. Voisi sanoa että ei ole ollut kovin tavanomaista käyttäytymistä vanhempien reagointi, tai paremminkin reagoimattomuus.
Jos ikkunaa rikottiin minuutti (tai enemmänkin) niin miksi toinen vanhemmista ei ottanut astaloa tms. puolustautuakseen tässä vaiheessa ja toinen mennyt soittamaan hätäkeskukseen JO tässä vaiheessa?

Vastaa Viestiin