PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
amaryllis
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2013 11:40 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja amaryllis »

Onko se varma, että hätäpuhelu soitettiin keittiöstä? Jos keittiöpuhelin olikin se kakkos luuri? Esim työhuone on lähempänä tytön huonetta, josta ei näkynyt edes olohuoneeseen ja selittäisi sen, miksi tyttö oli nyreissään kun pyydettiin puhelimeen. Tyttö ei silloin vielä tajunnut kokonaisuutta.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9183
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

amaryllis kirjoitti:Onko se varma, että hätäpuhelu soitettiin keittiöstä? Jos keittiöpuhelin olikin se kakkos luuri? Esim työhuone on lähempänä tytön huonetta, josta ei näkynyt edes olohuoneeseen ja selittäisi sen, miksi tyttö oli nyreissään kun pyydettiin puhelimeen. Tyttö ei silloin vielä tajunnut kokonaisuutta.
Kyllä, se on varmaa, että hätäpuhelu soitettiin keittiöstä. Siellä oli luuri, josta löytyi Annelin jättämiä verijälkiä ja Anneli mainitsi häkevirkailijalle olevansa keittiössä. Missään ei ole raportoitu kakkosluurista mitään, mutta poliisit raportoivat muistaakseni Jukka S. Lahden kahdesta kännykästä.

En tiedä, oliko tyttö nyreissään puhelimeen kutsumisesta. Ehkä tyttö kuulosteli takkahuoneesta kantautuvia kurjia ääniä ja havahtui äidin kutsuääneen. Olen samaa mieltä kuin sinäkin, että tyttö ei tuolloin vielä tajunnut kokonaisuutta. Kyseessä oli kuitenkin pieni tyttö, joka oli keskellä yötä herännyt äidin ja isän makuuhuoneesta kantautuvaan lasin helinään. Murhaajan tyttö havaitsi vasta, kun tämä jo poistui surmapaikalta.
Avatar
kerroush
Agentti Scully
Viestit: 663
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 8:13 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Pätkin taas viestin pienempiin osiin, mutta kokonaisuudessaan viesti on tässä.

Caldera kirjoitti:No eihän Anneli tehnyt ammatikseen kotisivuja, hänellä oli oma saitti johon hän myi mainoksia.
No, eikös tuo täytä työn tunnusmerkit. Myi mainoksia nettisaitilleen. Millä myi? Puhelimella tietenkin. Meinaatkos, että AA teki myyntityötään keittiön puhelimessa? Tuskinpa. Jos myy mainoksia, niin ostaja haluaa ilman muuta nähdä, millaiselle sivustolle mainos tulee, mille paikalle ja mihin hintaan. On kuule melko vaikeaa myydä mainosta, ellet itse koko ajan näe sivujasi ja pysty linkittämään sitä asaikkaallesi. Tiedän, kokemusta on.
Caldera kirjoitti:Lisäksi tuolloin elettiin ihan toisia aikoja, Anneli oli oikeasti pioneeri noissa hommissa.

Paskan marjat ollut pioneeri. Olen itse tehnyt ensimmäiset kotisivuni joskus 1996 tai jotain. Vuoteen 2006 mennessä olin tehnyt (koodannut) neljä kauppapaikkaa (suurimmassa taisi olla yli 30 000 nimikettä). Yksi noista saiteista on edelleen pystyssä ja toimii hyvin. Joten pioneerisi saat unohtaa ihan kokonaan.
Caldera kirjoitti:Nykyään puhelimettomuus ei tietenkään enää menisi läpi.

Ei mennyt tuohonkaan aikaan. Puhelin oli jo silloinkin must. Ja sen piti olla kännykkä, että asiakas sai sinut kiinni vaikka yöllä ja ulkomailta. Tietysti AA oli koko ajan kotona, mutta kuitenkin.
Caldera kirjoitti:Ja onko se sitten uskottavaa että Annelilla oli oma kännykkä? Hänellä oli varmaan myös oma puhelinverkko ja masto talon vieressä vai? Vai prepaid-kortillako hän puheli? Salasi kaiken, soitti vain asiakkaille ja eli vaikeasti niin että sitten voi murhata Jukan älyvapaalla suunnitelmalla. Vai ajatteliko hän niin että no enpä hanki kännykkää tai soittelen vain asiakkaille hankalasti prepaidilla siltä varalta että tulee perheriita ja ryhdytään tappamaan toisiaan :D?

Kun fakta loppuu, niin on helppo heittää huumorilla kuittia... No, ei mennyt tämäkään läpi. Get real, please.
Caldera kirjoitti:Ja entä sitten metrien pituinen puhelinjohto, miten pitkä siitä oikein tulisi jos sen pitäisi yltää Annelin työpisteelle? Missä se puhelinjohto nyt on, laitetaanko senkin vaihtaminen lyhempään Annelin to-do-listalle ennen poliisien tuloa?

Eihän tuosta tulisi viittä metriä pidempää, vaikka se sieltä keittiöstä vedettäisiin. Ja mistä sinä tiedät, missä tuossa talossa ovat puhelimen pistorasiat. Noin uudessa talossa niitä on yleensä eteisessä ja ainakin yhdessä makuuhuoneessa. Tuo AA:n työhuone näyttää ns. master bedroomilta, muut ovat lastenhuoneita. Todennäköisesti toinen rasia oli juurikin tuossa huoneessa, samassa palikassa, missä oli nettipiuha kiinni.
Caldera kirjoitti:Ja pakastimeen kopsahtaa taas uusi esine?
Kun fakta loppuu, niin on helppo heittää huumorilla kuittia... No, ei mennyt tämäkään läpi. Get real, please.
Caldera kirjoitti:Rinnakkaispuhelin on mielestäni näistä ainoa vaihtoehto jos lähdetään siitä että Anneli olisi kokenut tarvitsevansa puhelinta työpisteelle. Mutta eihän sitä ole ollut juuri noitten stereoääniin littyvien ongemien takia ja siksi ettei se edes auta oikeasti mitään. Edelleenkin Anneli juoksee kohti lankapuhelinta ja ulos just ennenkuin pahin äksöni takkahuoneessa alkaa. Sitä ei voi selittää pois rinnakkaispuhelimella. Tai lähdetään Instigatorin viestin kuvaamalle lala-planeetalle joka saa huppumiesteorian tuntumaan järjen riemuvoitolta.
"Siehä sälli oot, kun haastat leikkii tosissas."
Caldera
Axel Foley
Viestit: 2109
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 10:33 am

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja Caldera »

kerroush kirjoitti: No, eikös tuo täytä työn tunnusmerkit. Myi mainoksia nettisaitilleen. Millä myi? Puhelimella tietenkin. Meinaatkos, että AA teki myyntityötään keittiön puhelimessa? Tuskinpa. Jos myy mainoksia, niin ostaja haluaa ilman muuta nähdä, millaiselle sivustolle mainos tulee, mille paikalle ja mihin hintaan. On kuule melko vaikeaa myydä mainosta, ellet itse koko ajan näe sivujasi ja pysty linkittämään sitä asaikkaallesi. Tiedän, kokemusta on.


No jos siellä etusivulla on vaikka yksi mainospaikka sivupalkissa niin ei sen ilmoittamiseen mitään näköhavaintoa sivustosta tarvita. Ajattelet nyt nykyaikaisia saitteja, netti on kehittynyt niin nopeasti että ihmisiltä on hämärtynyt se mistä on lähdetty. Jukalla oli tuolloin kommunikaattori. Mikä se on, kysyy nuoriso.
kerroush kirjoitti:Paskan marjat ollut pioneeri. Olen itse tehnyt ensimmäiset kotisivuni joskus 1996 tai jotain. Vuoteen 2006 mennessä olin tehnyt (koodannut) neljä kauppapaikkaa (suurimmassa taisi olla yli 30 000 nimikettä). Yksi noista saiteista on edelleen pystyssä ja toimii hyvin. Joten pioneerisi saat unohtaa ihan kokonaan.


Näin on marjat että kyllä oli. Tottakai netissä oli jo sisältöä mutta ei tuollaiset yhteisöpalvelut todellakaan olleet vielä kovinkaan pitkällä. Bloggauksesta ei ollut kukaan suurin piirtein kuullutkaan jne. Kyllä Anneli oli ihan ensimmäisiä miettimässä nettipalvelujen ansaintalogiikkaa. Joku verkkokauppa nyt onkin eri asia kun siellä myydään selkeää tuotetta. Anneli myi sisältöään ja mainontaa eikä se siihen aikaan todellakaan ollut mitenkään viitoitettu polku.
kerroush kirjoitti:Ei mennyt tuohonkaan aikaan. Puhelin oli jo silloinkin must. Ja sen piti olla kännykkä, että asiakas sai sinut kiinni vaikka yöllä ja ulkomailta. Tietysti AA oli koko ajan kotona, mutta kuitenkin.


Jaa, no mihin Annelilla oli liittymä? Soittiko se prepaidista ja vaihtoi asiakkailleen jatkuvasti numeroa? Ei soitellut sukulaisilleen tai ystäville siltä varalta että perheriita riistäytyy joskus käsitä ja täytyy tappaa Jukka? Oikeasti, minne se puhelin katosi? Mitä sanoi sukulaiset ja tuttavat tai asiakkaat joilta kysyttiin oliko Annelilla kännykkä? Eikun hetkinen, poliisi ei tietenkään taaskaan ole tehnyt tätäkään asiaa. Mitään ne ei osaa, vai.
kerroush kirjoitti: Eihän tuosta tulisi viittä metriä pidempää, vaikka se sieltä keittiöstä vedettäisiin. Ja mistä sinä tiedät, missä tuossa talossa ovat puhelimen pistorasiat. Noin uudessa talossa niitä on yleensä eteisessä ja ainakin yhdessä makuuhuoneessa. Tuo AA:n työhuone näyttää ns. master bedroomilta, muut ovat lastenhuoneita. Todennäköisesti toinen rasia oli juurikin tuossa huoneessa, samassa palikassa, missä oli nettipiuha kiinni.
Siis että taloudessa elettiin viismetrisen puhelinpiuhan kanssa tai siirreltiin puhelinta ees taas vain siksi että jos tulee perheriita ja joutuu astaloimaan Jukkaa...? Vai voisko sittenkin olla niin että myydessään mainosta niille parille mainospaikalleen Annelin vaan käveli pari metriä puhelimeen. Ja mistä sä tiedät vaikka se olisi postittanut jotain kuvakaappauksiaan mainoksissa saitistaan ja soittanut perään. Ajat oli oikeasti toiset.
Caldera
Axel Foley
Viestit: 2109
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 10:33 am

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja Caldera »

^^Ja oho, nyt tajusin että Annelilla oli vielä kierompi suunnitelma. Heillä oli siis oikeasti puhelin työhuoneessa mutta Anneli aavisti että joutuu astaloimaan Jukkaa ja tulee jotain juoksuja, joten on tärkeää että puhelin onkin keittiössä että saa alibin? Vai mikä sulla on tässä se idea?
Avatar
kerroush
Agentti Scully
Viestit: 663
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 8:13 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Olen pätkiny ja hieman uudelleen järjestellyt nimimerkki Calderan tekstiä, mutta alkuperäinen löytyy tästä.
Caldera kirjoitti:No jos siellä etusivulla on vaikka yksi mainospaikka sivupalkissa niin ei sen ilmoittamiseen mitään näköhavaintoa sivustosta tarvita.
Caldera kirjoitti:Kyllä Anneli oli ihan ensimmäisiä miettimässä nettipalvelujen ansaintalogiikkaa.
AA:lla oli siis saitillaan vain yksi mainospaikka ja sitä hän myi kirjeitä lähettämällä. Älä nyt naurata. Yksi mainospaikka ja AA oli miettinyt nettipalveluiden ansaintalogiikkaa. Ei tainnut miettiminen olla kovinkaan hedelmällistä. JA, kyllä olen käynyt AA:n saitilla. Minusta siellä oli mainoksia enemmän kuin yksi.
Caldera kirjoitti:Ajattelet nyt nykyaikaisia saitteja, netti on kehittynyt niin nopeasti että ihmisiltä on hämärtynyt se mistä on lähdetty. Jukalla oli tuolloin kommunikaattori. Mikä se on, kysyy nuoriso.

En ajattele. Kuten sanoin, olen ammatiltani ohjelmoija ja tiedän hyvin tarkkaan mitä IT-alalla ja varsinkin Internetissä on tapahtunut viimeisen 30 vuoden aikana. Olen jopa käyttänyt tallentamiseen lerppuja (sinäkään et taida tietää, mitä ne ovat). Minulta ei ole hämärtynyt se todellisuus, mitä oli ennen vuotta 2007, sinusta en tiedä.
Caldera kirjoitti:Näin on marjat että kyllä oli. Tottakai netissä oli jo sisältöä mutta ei tuollaiset yhteisöpalvelut todellakaan olleet vielä kovinkaan pitkällä. Bloggauksesta ei ollut kukaan suurin piirtein kuullutkaan jne.

Mitä hittoa jokin bloggaus tähän kuuluu? Keskustelupalstat olivat tuolloin jo arkipäivää, tämäkin softa (phpBB) on syntynyt jo kauan ennen tuota vuotta, muita pohjia oli saatavilla jo 1900-luvun puolella. Turhaan sinä minua yrität sumuttaa.
Caldera kirjoitti:Joku verkkokauppa nyt onkin eri asia kun siellä myydään selkeää tuotetta. Anneli myi sisältöään ja mainontaa eikä se siihen aikaan todellakaan ollut mitenkään viitoitettu polku.
Ai, meinaat, että AA:n sisällöt eivät olleet selkeitä tuotteita. Saatat olla oikeassa, niin epämääräistä oli saitin sisältö. Mitä AA teki sitten päivät pitkät koneellaan ja netissä. Muokkasi äänitiedostoja taustanauhaksi (tiedän, hieman halpamainen heitto, mutta verrattavissa omaasi tuossa hieman jäljempänä).
Caldera kirjoitti:Jaa, no mihin Annelilla oli liittymä? Soittiko se prepaidista ja vaihtoi asiakkailleen jatkuvasti numeroa? Ei soitellut sukulaisilleen tai ystäville siltä varalta että perheriita riistäytyy joskus käsitä ja täytyy tappaa Jukka? Oikeasti, minne se puhelin katosi? Mitä sanoi sukulaiset ja tuttavat tai asiakkaalta joilta kysyttiin oliko Annelilla kännykkä? Eikun hetkinen, poliisi ei tietenkään taaskaan ole tehnyt tätäkään asiaa. Mitään ne ei osaa, vai.
Mistä sinulle on sellainen mielipide syntynyt, että prepaid-numeroa pitäisi jatkuvasti vaihtaa? Prepaid on voimassa vuoden aina viimeisestä latauksesta lähtien, numero ei vaihdu ellei sitä halua vaihtaa.

Oikeasti, sinä kyselet ihan pöljiä. Yrittäisit ihan tosissasi pysyä asiassa. Tuo sarkasmisi muka-retorisine kysymyksineen ei oikein pure. Se on liian yksinkertaista.
Caldera kirjoitti:Siis että taloudessa elettiin viismetrisen puhelinpiuhan kanssa tai siirreltiin puhelinta ees taas vain siksi että jos tulee perheriita ja joutuu astaloimaan Jukkaa...? Vai voisko sittenkin olla niin että myydessään mainosta niille parille mainospaikalleen Annelin vaan käveli pari metriä puhelimeen. Ja mistä sä tiedät vaikka se olisi postittanut jotain kuvakaappauksiaan mainoksissa saitistaan ja soittanut perään. Ajat oli oikeasti toiset.
Minä olen elänyt kahdeksanmetrisen puhelijohdon kanssa kotona joskus, ei mitään ongelmaa. Miten tuo astaloiminen muuten liittyy johdon pituuteen? En kertakaikkiaan ymmärrä logikkaasi.

Katsos vaan, puhelinjohto olisi ollut viisimetrinen, mutta puhelimeen oli vain parin metrin kävely?!

Ajat eivät olleet toiset.
Avatar
kerroush
Agentti Scully
Viestit: 663
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 8:13 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Caldera kirjoitti:^^Ja oho, nyt tajusin että Annelilla oli vielä kierompi suunnitelma. Heillä oli siis oikeasti puhelin työhuoneessa mutta Anneli aavisti että joutuu astaloimaan Jukkaa ja tulee jotain juoksuja, joten on tärkeää että puhelin onkin keittiössä että saa alibin? Vai mikä sulla on tässä se idea?
Älä tunge sanoja suuhuni. Sinä itse noita skenaarioitasi kehittelet, minä en ole mitään tuollaista missään esittänyt.
Caldera
Axel Foley
Viestit: 2109
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 10:33 am

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja Caldera »

kerroush kirjoitti: JA, kyllä olen käynyt AA:n saitilla. Minusta siellä oli mainoksia enemmän kuin yksi.


Niin, nyt on, kun uusin aineistonlisäys etusivulla on vuodelta 2011. Mutta oletko käynyt siellä vuonna 2006?
kerroush kirjoitti:En ajattele. Kuten sanoin, olen ammatiltani ohjelmoija ja tiedän hyvin tarkkaan mitä IT-alalla ja varsinkin Internetissä on tapahtunut viimeisen 30 vuoden aikana. Olen jopa käyttänyt tallentamiseen lerppuja (sinäkään et taida tietää, mitä ne ovat). Minulta ei ole hämärtynyt se todellisuus, mitä oli ennen vuotta 2007, sinusta en tiedä.


Jaa, no minun to-do-list tänään: syötä saitin sisältö MODx:ään, chunksit on leikelty ja templatet kasassa, seuraavaksi [[*content]]. Ja jos tulee tunnarit pääsen puukottamaan jonkun toisen vääntämää Joomla-saittia, aina yhtä iso ilo. Että älä sä ala mulle Internetistä... :mrgreen:
kerroush kirjoitti:Ai, meinaat, että AA:n sisällöt eivät olleet selkeitä tuotteita.
Kyllä meinaan, artikkelia ei voinut lisätä ostoskoriin ja siirtyä kassalle.
kerroush kirjoitti:Mistä sinulle on sellainen mielipide syntynyt, että prepaid-numeroa pitäisi jatkuvasti vaihtaa? Prepaid on voimassa vuoden aina viimeisestä latauksesta lähtien, numero ei vaihdu ellei sitä halua vaihtaa.
MIksi kukaan perustaisi bisneksensä prepaid-numeron käytölle? Anneli kertoi ettei ollut puhelinta, puhelimisesta ei ole löytynyt mitään merkkejä. Mutta ei kelpaa. Sen sjaan spekuloidaan että on käytetty supersalaista prepaid-liittymää ikäänkuin koko Annelin elämä kiertyisi tulevan surman ympärille, how convenient...
Avatar
kerroush
Agentti Scully
Viestit: 663
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 8:13 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Caldera kirjoitti:
kerroush kirjoitti: JA, kyllä olen käynyt AA:n saitilla. Minusta siellä oli mainoksia enemmän kuin yksi.


Niin, nyt on, kun uusin aineistonlisäys etusivulla on vuodelta 2011. Mutta oletko käynyt siellä vuonna 2006?

En ole. Oletko sinä? Miksi?
Caldera kirjoitti:MIksi kukaan perustaisi bisneksensä prepaid-numeron käytölle? Anneli kertoi ettei ollut puhelinta, puhelimisesta ei ole löytynyt mitään merkkejä. Mutta ei kelpaa. Sen sjaan spekuloidaan että on käytetty supersalaista prepaid-liittymää ikäänkuin koko Annelin elämä kiertyisi tulevan surman ympärille, how convenient...
Niinpä, miksi? Pedofiliajutut on kyllä paree hoitaa pimeesti prepaidilla, vai mitä.

Loppu viestistäsi onkin kakkelikamaa, vastaan siellä, jos jaksan.
Fela Shakara
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Ke Loka 16, 2013 11:28 am

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja Fela Shakara »

OT: Onpa meno Ulvila-osiossa terävöitynyt. Asiallisia kommentteja ja hyvää pohdintaa pitkällisen tyhjän jauhannan ja tauhkaamisen jälkeen. Aktiivinen seuraaminen on tosin jäänyt vähemmälle, kun ei jaksa kiinnostaa joidenkin nikkien ylipitkät monologit, joiden aiheilla ei ole välttämättä mitää tekemistä itse tapauksen kanssa.

Itseäni kiinnostaa kovasti muiden käsitykset puhelin-, rinnakkaispuhelin- ja taustanauha -vaihtoehdoista. En ole mikään it-alan ammattilainen, mutta työni vuoksi tiedän, millainen on ollut esimerkiksi netin käytön kehityskaari. Jo 90-luvun lopussa sivujen käytettävyyteen ja ulkoiseen ilmeeseen alettiin panostaa kunnolla. Toki kaikenlaisia virityksiä oli ja on edelleenkin.

Perhekerhon sivut ovat sellaisina, kun olen ne nähnyt todella kököt (kävin katsomassa nykyversion ja olen lukenut Taran linkkejä). Eivät houkuttele asiakkaita sen enempää kuin mainostajia. Kenelle muulle tulisi idea laittaa lasten askartelu -sivut, leipomisohjeet ja aikuisten seksikeskustelupalstat samalle saitille? Ei ainakaan itselleni eikä monelle muulle. Haun perusteella tuleva info on seuraava: "Kiinnostaako koti, lapset, perhe, vauva, matkailu ja muut harrastukset." Onko vaikkapa vauva harrastus? Ehkä joillekin on.

Syksyllä 2013 toin esiin sen, että palatkaa nyt hyvät ihmiset netin käytön maailmaan sellaisena kuin se yleisimmillään kodeissa oli. Lankamodeemi johon otettiin yhteys puhelimella oli omassa perheessä käytössä vuoteen 2000. Muutimme silloin pois omakotitalosta, jossa oli lankapuhelin sekä ylä- että alakerrassa. Siksi olen ymmärtäväni jotain näiden toiminnasta, vaikka tekninen terminologia ei olekaan hallussa.

Millaiset olivat omat ekat luurisi, joilla osallistuit keskusteluihin tai peleihin netissä? Ne joita tarvitaan skypessä tai "videoneuvotteluissa". Niitä pelikoneiden (X-box) käyttöön tarvittavia halvempia vehkeitä ostettiin uusia muutaman kuukauden välein, kun olivat vähän rempuloita.
Live long and prosper!
rantakoski
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1479
Liittynyt: La Touko 12, 2012 5:39 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja rantakoski »

Melko laajaksi mennyt nuo kyselyt ja äänestykset Surma Indexissä.
http://ulvilansurmaindex.weebly.com/-ky ... ykset.html

Nyt on monivalintaäänestyskin. Pidän sitä hyvänä että aina annetaan mahdollisuus valita muu kuin Auer.
nihlist
Martin Beck
Viestit: 830
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 7:42 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja nihlist »

rantakoski kirjoitti:Melko laajaksi mennyt nuo kyselyt ja äänestykset Surma Indexissä.
http://ulvilansurmaindex.weebly.com/-ky ... ykset.html

Nyt on monivalintaäänestyskin. Pidän sitä hyvänä että aina annetaan mahdollisuus valita muu kuin Auer.
rantakoskelle texstiä lautamiehissä.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9183
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: PUHELIN

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Onkohan tämä seuraava todistajalausunto ollut täällä esillä?

Rikoskemisti Samuli Hemmer todistaa Satakunnan käräjäoikeudessa 2010, että puhelimen luuriosasta on taltioitu Anneli Auerin dna:ta, mutta ei Jukka S. Lahden dna:ta.

Minusta tuo todistajalausunto tukee sitä käsitystä, että "tappaja" tuikkasi puukolla Anneli Aueria vasempaan rintaan ja että Anneli Auer on vaistomaisesti painanut kädellään pistokohtaa saaden käteensä omaa vertaan. Anneli Auer tokaisi häkevirkailijalle jotain sen suuntaisesti kuin: "Pisti näköjään muakin, tulee verta."
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja Ande »

Olen käynyt perhekerhon sivulla lankamodeemia käyttäen. Oli myös lankapuhelin ja rinnakkaispuhelin. Muistan kyllä, miltä kuulosti kun linja avautui ja sulkeutui. Miten mahdolliset rinnakkaispuhelimen linjalletulo ja poistuminen olisivat tallentuneet nauhalle? Sitä en muista, pystyikö toisella puhelimella valitsemaan puhelun, jos yhden puhelimen luuri ei ollut paikallaan. Eli olisiko ollut mahdollista avata yksi puhelin paikassa B ja sen jälkeen vasta soittaa häkeen puhelimella A, joka oli keittiössä ja kaiken aikaan paikallaan?

Nettiajan aamuhämärissä olin innokas opiskelija. Ei silloin tämmöisiä palstoja vielä ollut, mutta olipa AOL ja nettikameran avulla saattoi saada kuviakin. Annelin sivut ovat kuitenkin jo myöhemmältä ajalta, eli ei se sivusto ainakaan 2000-luvulla ihan uranuurtaja ollut.

Olen alusta asti pitänyt rinnakkaispuhelinta varteenotettavampana vaihtoehtona kuin nauhoitusta. Tähän mennessä ei vaan ole tullut selvyyttä siihen, oliko talossa muita tavanomaisessa puhelinkäytössä olevia pistokkeita kuin se yksi, ei tieto puhelimen johdon pituudesta eikä siitä, oli olemassa jatkojohto.

Kyllä se vaikuttaa aika paljon liikkumiseen kuluvaan aikaan ja äänten kuuluvuuteen, onko johtoa 2 vai 8 metriä. Myös luurin suunta ja sen laittaminen vaikka vaatekasaan muuttaa ääniä. Muistattehan, että häke-nauhoituksessa on parin sekunnin mykkä kohta, ja koko puhelun pituus on jossakin mainittu (n. puoli minuuttia?) pitemmäksi kuin mitä nauhoitus on. Mistähän sekin väite on peräisin, kuuluisi varmaan toiseen ketjuun.
Avatar
luxetveritas
Jane Marple
Viestit: 1056
Liittynyt: Pe Syys 26, 2014 8:15 pm

Re: PUHELIN - RINNAKKAISPUHELIN ?

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

Onko todisteita, jotka osoittaisivat, että AA olisi käyttänyt rinnakkaispuhelinta hätäpuhelussa?
– Ei (vrt. Ilveskosken perustelut, KäO 2013, 95).

Olisiko AA voinut käyttää rinnakkaispuhelinta ilman, että sen käyttöä olisi havaittu?
– Tuskin. Häke todennäköisesti olisi huomannut ja se kuuluisi tallenteelta, jos rinnakkaispuhelimen luuri olisi nostettu ja laskettu hätäpuhelun aikana ja jos olisi ollut kaksi luuria auki, jolloin molempien kautta olisi samanaikaisesti kuulunut ääniä. Eli rinnkaispuhelimen luuria ei ollut mahdollista nostaa ylös ennen kuin linja on toisella puhelimella avattu.

Onko todisteita, jotka osoittaisivat, että puhelin, josta AA soitti hätäpuhelun, olisi sijainnut jossain muualla kuin keittiössä?
– Ei.

Onko todisteita, jotka osoittaisivat, että puhelin, josta AA soitti hätäpuhelun, olisi ollut ns. langaton lankapuhelin?
– Ei.

Vaikka jonkin vaihtoehto olisi ollut mahdollinen, ei tarkoita sitä, että niin on todellisuudessa myös tapahtunut tai että se olisi edes todennäköistä. Tarvitaan näyttö. Ilman sitä voidaan spekuloida enemmän tai vähemmän hatarilla olettamuksilla vaikka maailman tappiin asti.
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
Vastaa Viestiin