UUDET TODISTAJAT 2014

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja turumurre »

On alkamassa ehkäpä viimeinen kierros surmatapauksen oikeuskäsittelyä.
Hovioikeuteen kumpikin osapuoli on saanut uusia todistajia. Tälle palstalle sopii kirjoitella keitä nämä uudet tulokkaat ovat, mikä on heidän todisteluidensa sisältö. Ja jos kyseiset ovat asiasta jotain jo joskus kertoneet, oliko todistelu Hovissa saman sisältöinen.

Itseäni kiinnostaa kovasti mitä Jukka Lahden sisko tulee todistamaan. Hänen kertomuksensa ovat meille joillekin jo tuttuja kuulusteluiden pohjalta. Yleisesti on tiedossa se että tämä todistaja väittää (tai väitetään hänen väittävän) esikoistytön sairaalassa kertoneen ettei nähnyt ulkopuolista silloin surmayönä. Anneli Auerin veli ja veljen vaimo kuitenkin aikaisemmissa kuulusteluissaan/todisteluissaan kertovat että tyttö kyllä kertoi nähneensä surmaajan poistumisen, ja että tämä kertoi sen äidin myötävaikuttamatta.

Olen koonnut otteita tämän uuden todistajan, Lahden siskon kuulusteluista. Tähän on kerätty oleellisin asiasta.
13.12.2006
rikosylikonstaapeli Kare Koskinen
TXXXXXXX, Pxxxx Mxxxxx
KUULUSTELUKERTOMUS
...
Koska sinä ja perheesi olette käyneet viimeksi kylässä Ulvilassa Jukan luona?
Juuri tätä mietimme. Axxxxxx ristijäiset olivat pari vuotta sitten, jolloin kävimme Ulvilassa ja tämän jälkeen olemme käyneet kerran Ulvilassa. Viimeinen käyntimme ei ollut kuitenkaan tänä vuonna.
...
Miten Jukalla meni Annelin kanssa?
Mielestäni meni hyvin ja Jukka arvosti perhe-elämää. Ymmärsin, että he olivat aina viikonloppuisin yhdessä
...
Mitä ajatuksia sinulla on tekijästä?
Ainakin se on ollut tosi kostonhaluinen ja loukattu. Oliko se tarkoitus, että Annelikin kärsii ja tietenkin lapset.
Ajattelin, että joku erotettu töistä ja muu on nähnyt netissä ko. perheen lasten kuvia ja sitä kautta yhdistänyt heidät. Tekijä on halunnut kostaa jotain ja mahdollisesti myös Annelille.
...
Miksi Jukka murhattiin, mitä ajatuksia sinulla on tästä?
Nämä ihan samat asiat, kuin yllä kerroin. En voi kuvitella, että Jukka olisi tehnyt mitään niin kamalaa, että mikä olisi ollut sen arvoista.
...
Oliko Jukalla vihamiehiä?
Ilmeisesti oli, mutta en tiedä kuka. Jukkaa on saatettu kiristää, mutta varmaan olisi vaadittu rahaa ennen.
18.10.2008
Rikosylikonstaapeli Santaoja Tapio
TXXXXXXX, Pxxxx Mxxxxx
KUULUSTELUKERTOMUS
...
Millainen hän on mielestäsi ihmisenä?
Anneli on hyvin hiljainen luonteeltaan ja tavallaan hieman sulkeutunut. Varsinkin, jos paikalla on muita ihmisiä, hän vetäytyy syrjään. Hän ei esim. koskaan soita tai oma-aloitteisesti ota yhteyttä. Hän pitää omat asiat omana tietonaan hyvin tarkasti. Anneli on muuttunut Jukan kuoleman jälkeen paljon avoimemmaksi ja ehkä myös enemmän elämähaluisemmaksi.
Axxxxxx syntymän jälkeen Anneli oli jotenkin masentuneen oloinen. olen nyt jälkikäteen miettinyt asioita ja tullut tähän tulokseen. Anneli kulki syntymän jälkeen jotenkin kuin sumussa.
...
Millainen Anneli on mielestäsi kotiäitinä?
Mielestäni nykyään ihan hyvin. Axxxxxx syntymän jälkeen Annelin taloudenhoito oli huonoa. Tähtisentien omakotitalo oli erittäin sekainen ja sellainen, ettei sitä olut pitkään aikaan kunnolla siivottu. Tämän vuoksi olen ajatellut, että Anneli olisi ollut Axxxxxx syntymän jälkeen jotenkin masentunut, eikä olisi pystynyt huolehtimaan talon siisteydestä. Raha-asioissa Anneli taas on kuitenkin erittäin tarkka. Anneli oli se, joka hoiti Jukan aikana perheen raha-asiat.
...
Miten luonnehtisit Annelia tavatessasi häntä ensimmäisen kerran Jukan surman jälkeen?
Menimme heti perjantaina 01.12.2006 yhdessä mieheni [mies] ja siskoni [sisko] ja tämän miehen [siskon mies] kanssa katsomaan Annelia Satakunnan keskussairaalaan. Anneli oli erittäin rauhallisen oloinen. Hän oli ilmeisesti saanut jotain rauhoittavia lääkkeitä. Anneli kertoi meille, mitä oli tapahtunut. Jossakin vaiheessa myös Annelin lapset tulivat huoneeseen katsomaan äitiään. Anneli kyseli Axxxxxxxx, mitä tämä oli tapahtuma-aikaan nähnyt. Axxxxx kertoi mm. , että kävi makuuhuoneessa ja näki isän lattialla, mutta ei nähnyt surmaajaa
...
Nyt, kun aikaa on kulunut surmasta kohta kaksi vuotta, mitä, ajatuksia surma on tuonut mieleesi?
Minulla ei ole tullut mieleeni muuta kuin se, mistä jo olen edellä kertonutkin. Tarkoitan tällä sitä, että Anneli jotenkin muuttui Axxxxxx syntymän jälkeen v.2004. Koti muuttui sotkuiseksi ja Annelin oma ulkoasu muuttui selvästi. Anneli pukeutui hieman erikoisiin pitkiin hameisiin ja pitkään takkiin. Hiukset olivat pitkät ja aina auki. Annelin olemuksesta näkyi, että hän oli jollakin tavoin masentunut.
7.9.2009
TXXXXXXX Pxxxx Mxxxxx
KUULUSTELUKERTOMUS
Kuulustelijana rikosylikonstaapeli Tapio Santaoja.
...
Olet ollut katsomassa Annelia Satakunnan keskussairaalassa 01.12.2006. Millainen Anneli tuolloin mielestäsi oli?
Muistan, että lähdin mieheni [mies] kanssa heti aamulla n. klo 08.00 jälkeen ajamaan Poriin. Olin sopinut siskoni [sisko] kanssa, että tapaamme matkalla ja menemme yhdessä sairaalaan katsomaan Annelia. [siskon] mies [mies] oli myös mukana.
Paikalla olivat myös Annelin isä, äiti, Annelin veli Ari ja tämän vaimo.
Anneli oli hyvin rauhallinen ja näytti meille rinnassaan ollutta pistohaavaa, jonka Annelin mukaan oli Jukan surmaaja hänelle aiheuttanut.
Ehdimme olla Annelin huoneessa n. 10, min, kun Annelin ja Jukan lapset tuotiin huoneeseen.
Anneli alkoi kertoa lasten aikana yöllistä tapahtumaa Tähtisentiellä. Samalla Anneli kysyi Axxxxxxxx, että mitä tämä oli nähnyt. Axxxxx vastasi, ettei ollut nähnyt muuta kuin isänsä makaavan takkahuoneen lattialla. Axxxxx ei maininnut, että olisi nähnyt ketään muuta ulkopuolista ko. takkahuoneessa/makuuhuoneessa.
Anneli itse kertoi ulkopuolisesta tappajasta ja mainitsi tästä muutamaan kertaan sinä aikana, kun olimme huoneessa. Anneli piti tavallaan itsestään selvänä, että asunnossa oli ollut ulkopuolinen murhaaja.
Anneli mm. kertoi, että murhaaja hyppäsi takaoven lasista ulos. Axxxxx ei ollut tässä vaiheessa puhunut mitään ulkopuolisesta henkilöstä.
Minulla on sellainen muistikuva, että Axxxxx olisi myöntänyt Annelin puheet murhaajasta ja tämän ulos menemisestä toteamalla jotenkin, että "niin se kävi".

Olet aiemmin 18.10.2008 kertonut, että Annelin käytös ja olemus muuttui nuorimman lapsen Axxxxx syntymän jälkeen. Voitko kertoa tästä tarkemmin?
Anneli mm. pukeutui Axxxxxx ristiäisissä shortseihin ja t-paitaan. Muut paikalla olleet olivat pukeutuneet tilaisuuden luonteeseen kuuluvalla tavalla eli hieman parempiin vaatteisiin.
Muistaakseni joku kysyi Annelilta, että eikö tämä aio mennä vaihtamaan vaatteita. Anneli vastasi, että hän aikoo olla niissä vaatteissa, jotka olivat hänen yllään.
Lisäksi Jukka tuli sanomaan minulle, että voisinko järjestää jotain tarjottavaa vieraille, koska heillä ei ollut tehtynä valmiiksi mitään. Valmistin [sisko] ja äitini siskon xxxxx kanssa voileipiä vieraille. Ihmettelimme hieman, ettei Anneli ja Jukka olleet varanneet mitään tarjottavaa vieraille.
Annelissa tapahtui Axxxxxx syntymän jälkeen muutos. Hän pukeutui mm. pitkiin hameisiin ja takkeihin, hiukset olivat auki. Anneli ei huolehtinut enää ulkoasustaan ja ulkoisesta olemuksestaan siten kuin aikaisemmin.
...
Oliko sinulla puhetta Jukan kanssa Annelin hoitoon ohjaamisesta?
Muistaakseni minulla ei ollut asiasta mitään puhetta Jukan kanssa.
...
Tuleeko sinulle mieleen vielä jotain tähän asiaan liittyvää?
Mielessä on paljon erilaisia kysymyksiä mm. siitä, miten mahdollinen murhaaja on mahtunut kulkemaan kyseisestä ikkuna-aukosta. Lisäksi on paljon mutakin vastaavia kysymyksiä.
En kuitenkaan tässä vaiheessa halua alkaa arvailemaan enempää.
18.11.2009
KUULUSTELUKERTOMUS
rikosylikonstaapeli Jukka Harjunpään uudelleen kuuiustelemana todistaja Pxxxx Txxxxxxx kertoo:
...
Kysyttäessä vastaan, että lasten tullessa huoneeseen niin he menivät kaikki Annelin sängyn ympärille ja kaikki itkivät.
Axxxxx seisoi Annelin sängyn vieressä ja melko pian lasten saapumisen jälkeen Anneli kysyi Axxxxxxxx, että " mitä sinä näit". Axxxxx vastasi siten kuin olen yllä kertonut.
Kysyttäessä vastaan, että muistaakseni Axxxxx kertoi samassa yhteydessä, kun oli kertonut ettei ollut nähnyt isän Jukka Lahden lisäksi makuuhuoneessa ketään ulkopuolista henkilöä siten, että " se oli varmaan mennyt piiloon ". Tällä Axxxxx varmaankin tarkoitti ulkopuolista tekijää / murhaajaa, koska ei ollut nähnyt huoneessa ketään.
En muista mitään sellaista, että Axxxxx olisi puhunut kenenkään poistuneen rikotun ikkunan kautta ulos.
Minä ihmettelin jo tuolloin Axxxxxx sanomista, koska en itse voinut ymmärtää miten tekijä voisi mennä talossa jonnekin piiloon.
Lisäksi muistan, että samassa yhteydessä tapaamisen aikana sairaalan huoneessa Anneli Auer useaan kertaan sanoi, että tekijä / murhaaja oli poistunut makuu- huoneesta rikotun ikkunan kautta ulos.
Kysyttäessä vastaan ettei tuona aikana, kun me sairaalan huoneessa yhdessä olimme, Axxxxx puhunut kertaakaan siten, että olisi nähnyt tekijän / murhaajan poistuneen rikotun ovenlasin kautta ulos.
Olimme ajallisesti Annelin huoneessa noin yhden tunnin ajan, mutta minä ja [sisko] olimme huoneesta aina välillä pois sen vuoksi, että ilmoitimme halumme sairaalan henkilökunnalle, nähdä veljemme Jukka Lahti.
Nyt hieman pohdin noita eri vuosina tehtyjä kuulusteluita ja lisäksi lopussa eräs tärkeä havainto.

:? Pohdintaa:
Ensimmäisissä kuulusteluissaan 2006, Lahden siskon mukaan Annelilla ja Jukalla meni hyvin, tapasivat silloin tällöin mutta pääasiassa muualla kuin Ulvilassa. Surmaajaksi on tuolloin miettinyt 'koston haluista ja loukattua joka halusi Annelillekin aiheuttaa kärsimystä'.
Olivat viimeeksi käyneet nuorimmaisen ristiäisissä...! Silti sisko kertoo tietävänsä että Jukan ja Annelin asunto oli sekaisin (kertoo tämän myöhemmissä kuulusteluissa).
Tämä asunnon 'sekaisuusmielleyhtymä' on kaiketi tullut siitä kun kävivät heti surman jälkeen surma-asunnolla (tm huomio).

18.10.2008 kertoo että juurikin tästä asunnon sekaisuudesta johtuen on alannut ajattelemaan että Anneli on ollut masentunut.. Näemmä v 2008 Anneli on ollut vielä hyvä kotiäiti, vain tuo 'Annelin masennus' on alkanut kaihertaa mieltä.

Sitten tultiin vuoden 2009 syksyyn, ja varmasti Lahden siskolla oli tiedossa että Anneli on joutunut hankaluuksiin/kuulusteluihin. Ituvaiheessa olevat epäilyt Annelin syyllisyydestä saivat näin lisäpontta ja 'miten se mahdollinen murhaaja on mahtunut kulkemaan kyseisestä ikkuna-aukostakaan...'

Tässä vaiheessa myös sairaalakeskustelut saivat lisäpontta koska Lahden sisko oli v2008-kuulusteluissa sivunnut asiaa, tytön kertomusta siitä mitä näki. Kuulustelijat tarttuivat tähän 2008 kerrottuun, ja niin Lahden sisko alkoi muistelemaan kolmen vuoden takaisia sairaala-sanomisia...

Jos on epäilys, mieli ehkä 'pönkittää' epäilystä vielä lisää tahattomilla väärilläkin muistikuvilla toisen sanomisista, tässä tapauksessa tytön sanomisista.

Uskon että näin on käynyt tämän todistajan kohdalla, ja nyt siihen havaintoon:

:idea: Havainto
18.10.2008: Axxxxx kertoi mm. , että kävi makuuhuoneessa ja näki isän lattialla, mutta ei nähnyt surmaajaa.
Tämä oli se lause johon koko 'sairaalaepisodi' pohjautuu, tähän kuulustelijat tarttuivat ja siihen palattiin myöhemmin kun Annelista alettiin leipomaan syyllistä.

Ensinnäkin tämä muistikuva tytön sanomisesta on prismalleen oikein, ei hän silloin siellä nähnytkään ulkopuolista kun näki isänsä, näin se on aina ollut...
Uskon vahvasti että tämä Lahden siskon aikaisempi muistikuva tytön sanomisesta on värittänyt muistikuvat myöhemmin sellaiseksi että tyttö olisi kertonut ettei siellä ylipäänsä ollut ulkopuolista surmaajaa...
peikonlehti
Roger Murtaugh
Viestit: 854
Liittynyt: To Touko 30, 2013 3:11 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja peikonlehti »

Mielestäni uusien todistajien esiintulo tässä vaiheessa heikentää heidän luotettavuuttaan. Miksei heitä ole aiemmin kuultu?Tapahtumista on kulunut kohta kahdeksan vuotta! Todistajat eivät ole olleet tapahtumapaikalla. On eri asia, jos olet esimerkiksi pahoinpitelyn silminnäkijä kuin, että muistelet esimerkiksi asiakkaasi puheita aikojenpäästä. Sitä paitsi silminnäkijätodistajatkin ovat yleensä melko kelvottomia. Saman tapauksen nähneet voivat väittää paikalta paenneeksi tekijäksi täysin erinäköisen henkilön.

Kuka tahansa voi testata muistikuviaan sukulaisten tai tuttavien kanssa. Kovin ovat erilaisia muistelukset. Kinasin taannoin yhdestä yhteisestä kokemuksesta tuttavani kanssa.Muistin väärin, vaikka olisi vetoa voinut lyödä, että asia oli niin kuin sanoin.

Itse pidän kuulemisen arvoisena uusia henkilöitä, jotka ovat olleet paikanpäällä Tähtisentiellä ja tehneet havaintoja ammattilaisen silmin. Sama koskee läheisiä sukulaisia, jotka ovat vierailleet sairaalassa tai viettäneet aikaa lasten kanssa. Muu on ajan hukkaa.
AlexKrycek
Olivia Benson
Viestit: 726
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 7:29 am

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja AlexKrycek »

peikonlehti kirjoitti:Mielestäni uusien todistajien esiintulo tässä vaiheessa heikentää heidän luotettavuuttaan. Miksei heitä ole aiemmin kuultu?Tapahtumista on kulunut kohta kahdeksan vuotta! Todistajat eivät ole olleet tapahtumapaikalla. On eri asia, jos olet esimerkiksi pahoinpitelyn silminnäkijä kuin, että muistelet esimerkiksi asiakkaasi puheita aikojenpäästä. Sitä paitsi silminnäkijätodistajatkin ovat yleensä melko kelvottomia. Saman tapauksen nähneet voivat väittää paikalta paenneeksi tekijäksi täysin erinäköisen henkilön.
Vai olisko tää kuitenkin sellainen case, joka jää vähän paremmin mieleen, kuin joku arkipäiväinen asia? Asia tuskin jää unholaan ihan hetkessä ja sitä tulee mietittyä yön pitkinä tunteina varmasti monesti.

Väitättekö tosiaan, että todistajat ei voi muistaa näitä asioita joita ovat kelanneet viimevuosien aikana vaikka kuinka ja paljon? Ja kun tulee uutta näkökulmaa asiaan, niin alkaa miettiin asioita siltä kantilta ja tulee varmasti jokunen "ahaa" -fiilis, kun tajuaa mitä kaikkia ristiriitaisuuksia onkaan ollut Annuskan jutuissa ja esiintymisessä. Saattaa jopa tulla fiilis että "kuinka tyhmä olinkaan, kun en heti huomannut jonkun olevan pielessä".

Miettikääpä? Voisiko olla mahdollista? Mahtaako ihmismieli toimia juuri noin? Koittakaa nyt perkele nähdä fanilasienne läpi jotain.
Caldera
Axel Foley
Viestit: 2109
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 10:33 am

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja Caldera »

AlexKrycek kirjoitti: Väitättekö tosiaan, että todistajat ei voi muistaa näitä asioita joita ovat kelanneet viimevuosien aikana vaikka kuinka ja paljon?
Ongelma on siinä että se kelaaminen juuri muuttaa muistoja ja mielikuvia vaikka ihminen ei sitä itse havaitse ja kuvittelee muistojensa vastaavan todellisuutta. Siksi yleisellä tasolla ja varsinkin tässä puhkikelatussa jutussa kahdeksan vuoden päästä muisteleminen on lähes yhtä tyhjän kanssa, varsinkin kun on aikanaan otettu ylös tuoreet muistelot. Ja tämä koskee myös Annelia ja tytärtä, ei heidänkään kohdallaan voi olla enää varma että muistikuvat vastaa sitä mitä ne aikanaan oli. Puhumattakaan nyt siitä että tuoreetkin muistikuvat voi olla epäluotettavia. Aiheesta kirjoitus

http://www.ts.fi/teemat/extra/107412176 ... i+katoavat

Kun jotain tapahtumaa muistellaan, se rakentuu aina uudelleen senhetkisen tilanteen kautta. Muistosta saattavat korostua jotkin puolet, se voi muuttua ja sille voi syntyä rinnakkaisia muistoja. Vuosien päästä, monien muistelukertojen jälkeen, tapahtuman saattaa muistaa täysin erilaisena kuin se todellisuudessa tapahtui.

- Tästä huolimatta muistot tuntuvat todellisilta ja ihmiset luottavat niihin, Koivisto kertoo.
peikonlehti
Roger Murtaugh
Viestit: 854
Liittynyt: To Touko 30, 2013 3:11 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja peikonlehti »

Totta on, että tapaus on poikkeuksellinen ja siksi varmasti itsessään mieleenpainuva. Calderan kanssa olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että muisteleminen voi muuttaa muistikuvia. Kun alat pitää jotain asiaa totena ja koettuna se voi sellaiseksi mielessäsi muuttua, vaikka todellisuudessa tapahtumat ovat olleet toisenlaiset. Ei tarvitse kuin vanhojen kavereiden kanssa kelailla joitain juttuja ja huomaat, että esimerkiksi kaksi eri tapahtumakertaa sekoittuu toisiinsa. Veljeni kanssa muistamme joitain asioita täysin eri tavalla.

Kaikkein huvittavin tapaus sattui vuonna yksi ja nolla Helsingin rosiksessa. Todistaja osoitti teatraalisesti minua ja sanoi, että tuo se oli. Niinpä niin. Syytetyn avustaja oli hänen mielestään itse pääkonna. Kyllähän tästä episodista muutamat sutkaukset revittiin, mutta se osoittaa aika hyvin, miten ihmismieli toimii. Olet oikeussalissa ja luulet että tietty henkilö on se syytetty. Niinpä muistat, että juuri hän teki jotain.

Toki on poikkeuksia. Mutta sellaisena yleissääntönä sanoisin, että ihmisen muisti on petollinen.
Avatar
sisotalo
Jessica Fletcher
Viestit: 3375
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 12:10 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Tässä on suoraan se mitä Pirjo Tuominen on kertonut kuulustelussaan

"Olen kertonut aikaisemmin suoritetussa kuulustelussa seuraavasti:
Merkitään: Seuraavana on suora lainaus Pirjo Tuomisen 7.9.2009 suoritetusta kuulustelusta.
Anneli oli hyvin rauhallinen ja näytti meille rinnassaan ollutta pistohaavaa, jonka Annelin mukaan oli Jukan surmaaja hänelle aiheuttanut. Ehdimme olla Annelin huoneessa n. 10, min, kun Annelin ja Jukan lapset tuotiin huoneeseen.
Anneli alkoi kertoa lasten aikana yöllistä tapahtumaa Tähtisentiellä. Samalla Anneli kysyi Amandalta, että mitä tämä oli nähnyt. Amanda vastasi, ettei ollut nähnyt muuta kuin isänsä makaavan takkahuoneen lattialla. Amanda ei maininnut, että olisi nähnyt ketään muuta ulkopuolista ko. takkahuoneessa/makuuhuoneessa. Anneli itse kertoi ulkopuolisesta tappajasta ja mainitsi tästä muutamaan kertaan sinä aikana, kun olimme huoneessa. Anneli piti tavallaan itsestään selvänä, että asunnossa oli ollut ulkopuolinen murhaaja.
Anneli mm. kertoi, että murhaaja hyppäsi takaoven lasista ulos. Amanda ei ollut tässä vaiheessa puhunut mitään ulkopuolisesta henkilöstä. Minulla on sellainen muistikuva, että Amanda olisi myöntänyt Annelin puheet murhaajasta ja tämän ulos menemisestä toteamalla jotenkin, että "niin se kävi"."

Merkitään: Suora lainaus päättyy

Kysyttäessä vastaan, että lasten tullessa huoneeseen niin he menivät kaikki Annelin sängyn ympärille ja kaikki itkivät.
Amanda seisoi Annelin sängyn vieressä ja melko pian lasten saapumisen jälkeen Anneli kysyi Amandalta, että " mitä sinä näit". Amanda vastasi siten kuin olen yllä kertonut.
Kysyttäessä vastaan, että muistaakseni Amanda kertoi samassa yhteydessä, kun oli kertonut ettei ollut nähnyt isän Jukka Lahden lisäksi makuuhuoneessa ketään ulkopuolista henkilöä siten, että " se oli varmaan mennyt piiloon ". Tällä Amanda varmaankin tarkoitti ulkopuolista tekijää / murhaajaa, koska ei ollut nähnyt huoneessa ketään.
En muista mitään sellaista, että Amanda olisi puhunut kenenkään poistuneen rikotun ikkunan kautta uios.
Minä ihmettelin jo tuolloin Amandan sanomista, koska en itse voinut ymmärtää miten tekijä voisi mennä talossa jonnekin piiloon.


Pirjo ja hänne siarensa Päivi eivät olleet saman ajan Anneli sängyn vieressä kun Annelin sukulaiset. He halusivat nähdä veljensä ruumiin ja hakea lasten tavaroita Tähtisentieltä. Ilmeisesti Pirjo ei ole kuullut Amandan kertomusta alusta lähtien, jossa tuli se murhaajan näkeminen. Se dominoi kaikkia Amandan kuulusteluja. Perättömät pekulatiot murhaajan piileskelystä alkoivat jo ennen ensimmäistä kuulustelua, siis Annelin vuoteen vieressä.
peltirumpu
Axel Foley
Viestit: 2142
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2008 10:04 am

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

^kuten kaikki jo tietävätkin, on ylläoleva todistaja siinä mielessä jäävi, että hänen miehensä on ollut epäiltynä Jukan murhasta ja vapautettu krp:n dna-tutkimuksen ja vaimonsa antaman alibin turvin.

Eikä todistaja kerro mitään uutta, vaan ainoastaan sen, minkä kaikki jo tietävät. Tytär ei nähnyt murhaajaa kun näki isänsä. Se halutaan unohtaa, että tytär kuitenkin näki murhaajan poistuvan. Tämä taitaa nyt olla sitä syyttäjän lanseeraamaa hämärryttämistä?

Ilmeisesti uutena live-todistaja todistaa tällä kertaa myös poika. Vai joko syyttäjät ovat saaneet estettyä todistamisen?
taavetti
Perry Mason
Viestit: 3586
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 9:17 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Mutta onko näin, että huppumiehestä keronut nainen ei todista hovissa? Alibissa ja Seurassa ja niiiiinapärin sivustoilla kyllä kuullaan muttei puolustuksen todistajana?
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
kapteeni
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 7:13 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja kapteeni »

Jospa sillä huppumiehellä naamiointi petti, säikähti ja sukelsi sängyn alle fiksaamaan huppuaan? Siis sillo ku se tyttö ei nähny huppua. :wink:
kuolema
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1347
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 12:55 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja kuolema »

peltirumpu kirjoitti:^kuten kaikki jo tietävätkin, on ylläoleva todistaja siinä mielessä jäävi, että hänen miehensä on ollut epäiltynä Jukan murhasta ja vapautettu krp:n dna-tutkimuksen ja vaimonsa antaman alibin turvin.
Millä tavalla tämä henkilö on jäävi, jos hänen miehensä on käynyt antamassa DNA-näytteen poissulkevassa tutkinnassa tästä rikoksesta? En nyt oikein ymmärrä...
kuolema
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1347
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 12:55 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja kuolema »

taavetti kirjoitti:Mutta onko näin, että huppumiehestä keronut nainen ei todista hovissa? Alibissa ja Seurassa ja niiiiinapärin sivustoilla kyllä kuullaan muttei puolustuksen todistajana?
Puhutko nyt siitä ihmisestä, joka täällä kanavalla kävi muutama kuukausi sitten, kertoi mielenkiintoisia näkemyksiä, että hänelle oltaisiin murha tunnustettu ja nyt kyseinen nainen odottelee itse syytteitä vilpillisestä ihmiannosta ja tutkinnan haittaamisesta? Vai siis joku muu?

Näitä tunnustajia ja rikoksen tekijän "tietäjiä" on jokaisen vähänkään kovemman mysteerin ympärillä iso joukko. Suuri osa heistä on "hieman yksinkertaisia tai muissa maailmoissa eleleviä", mutta pieni osa varmasti ihan hyvää hyvyyttään luulee ja fiksuja ihmisiä ovat...
peltirumpu
Axel Foley
Viestit: 2142
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2008 10:04 am

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

kuolema kirjoitti:Millä tavalla tämä henkilö on jäävi, jos hänen miehensä on käynyt antamassa DNA-näytteen poissulkevassa tutkinnassa tästä rikoksesta? En nyt oikein ymmärrä...
Hän on sillä tavalla jäävi, että nyt kun tiedetään se krp:n dna-mokailu, niin ainoa asia minkä perusteella hänen miehensä on suljettu pois epäiltyjen joukosta, on antamansa alibi.

Mutta eihän tämä tietenkään päde tässä tapauksessa, kun kerran varmuudella tiedetään Annelin olevan murhaaja. Oikeuslaitoshan halusi vain kettuilla syyttäjille ja santaojalle kun aikoinaan vapautti Annelin, vaikka syyttäjä pystyi varmuudella todistamaan Annelin syyllisyyden 8)

Eikä asialla ole mitään merkitystä. Todistajahan vain vahvistaa tytön kertomuksen.
taavetti
Perry Mason
Viestit: 3586
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 9:17 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Vai ainoa asia...eikös Auer useaan otteeseen ole huppumiehestä kertonut, että tämä oli hänelle aivan tuntematon? Todistajan mies ei liene ollut "Ihan vieraan näköinen", koska yhteisissä sukujuhlissa ja muissa sen semmoisissa oli tavattu.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
peltirumpu
Axel Foley
Viestit: 2142
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2008 10:04 am

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Iltalehdessä Kulmala muistuttaa, ettei pojan ole pakko todistaa oikeudenkäynnissä. Kyllä se nyt siltä vahvasti vaikuttaa, etteivät syyttäjät uskalla päästää poikaa todistamaan. Tästä voi jokainen tahdä omat johtopäätöksensä.
pystykorvat
Lauri Hanhivaara
Viestit: 138
Liittynyt: To Marras 21, 2013 6:41 pm

Re: UUDET TODISTAJAT 2014

Viesti Kirjoittaja pystykorvat »

Tosi on että kovasti syyttäjäpuoli toitottaa ettei ole pakko todistaa. Pelkäävätköhän että tähtitodistaja olisi vaarassa antaa väärän todistuksen vai mikä muu voisi olla syynä tuohon. Jos olisivat puolueettomia niin kertoisivat että poika saa kertoa kertomuksensa oikeudessa.
Eri asia uskottaisiinko sitä jos se kerrottaisiin ilman valan velvoitetta.
Ikäviä kysymyksiä puolustuksella lienee kuitenkin varattuna mikäli ovat ollenkaan ajan tasalla.
Veitsen viuhahtelusta yms.
Vastaa Viestiin