Vittikö? Ihmisääni?

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

LexVeritas kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 1:04 am
Ei kuulu sinulle, enkä ole avannut tätä ketjua.
Hupsista, näköjään et ollutkaan ketjun avaaja. Taidan painua yöpuulle, ettei tule sekoiltua tämän enempää. 🥱😴💤💤💤
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

-Onko paikalla ollut siis henkilö nimeltään Witt?

-Wittikö?!?

-No se just.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja Hermione »

LexVeritas voisit olla vähän kohteliaampi toisia kirjoittajia kohtaan. Nimimerkin Pieni Liekki kontribuutio tähän keskusteluosioon vuosien varrella on ollut todella merkittävä ja nimen omaan positiivisessa mielessä. Bodom osiossa on ollut käynnissä viime aikoina internetin paralympialaiset eikä sitä tarvitse lietsoa tänne.

Itse koen Hätäkeskuspuhelun erilaisten nyanssien ruotimisen täysin toissijaisena. Kyseessä on hätätilanteessa soitettu puhelu, jota soitettaessa on ollut todellinen hätä eikä sen aikana ole kukaan osapuoli voinut varmaankaan kuvitella että siitä kuuluvia ääniä ja sanoja ruoditaan vielä 15 vuotta myöhemmin. Itse häkepuhelua kuunnellessani olen kiinnittänyt huomiota siihen mitä hirvittävän nopeatempoinen se on. Ja jos sitä kuuntelee samalla kun tarkastelee asunnon pohjapiirrosta missä kukin on milloinkin, niin häkenauha on todella vahva evidenssi siitä, että murhaaja ei ole voinut olla sama henkilö kuin häkeen soittaja. Kukaan ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Ok. Voin olla kohteliaampi vastatessani itseäni koskeviin uteluihin. Mutta:
Nimimerkin Pieni Liekki kontribuutio tähän keskusteluosioon vuosien varrella on ollut todella merkittävä ja nimen omaan positiivisessa mielessä
Ei pidä paikkaansa. Hän on jo moneen kertaan kertonut tässä keskusteluosiossa Vittikö-mielipiteensä ja kehoittanut olemaan ottamatta huomioon muuta.

En ole ottanut kantaa siihen, kuka murhasi Jukka S. Lahden.

Se, että Bodom-keskustelu on (mielestäsi) etenkin vamma-keskustelussa (?) mennyt tautologiseksi ei mielestäni ole minun syytäni. Se on ollut sitä jo 15 vuoden ajan.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Minulle tämän keskustelun VITTIKÖ-huudahduksen ruodinta on selventänyt konkreettisesti, miten erikoista on ollut se, että murhan selvittämiseen liittyvässä rikostutkinnassa on hätäpuhelutallenteen tutkinnassa puusilmäisesti keskitytty pelkästään yhden epämääräisen UOLE-huudahduksen ruodintaan.

Luin äskettäin Roosa Rentolan tietokirjan - Kielestä kiinni: kuinka kielentutkimusta käytetään rikosten selvittämisessä? - ja sen jälkeen olen vaan ihmetellyt, että miksi Ulvilan murhan hätäkeskusnauhoitetta ei koskaan tutkittu kielen näkökulmasta. Miksi Anneli Auerin soittamasta hätäpuhelusta ei tehty rikostutkinnassa muuta analyysia kuin että keskityttiin yhden uole-huudahduksen hinkkaamiseen ja yhden piirteen korostamiseen!

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja Joosua »

ässähai kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 1:42 pm
Minulle tämän keskustelun VITTIKÖ-huudahduksen ruodinta on selventänyt konkreettisesti, miten erikoista on ollut se, että murhan selvittämiseen liittyvässä rikostutkinnassa on hätäpuhelutallenteen tutkinnassa puusilmäisesti keskitytty pelkästään yhden epämääräisen UOLE-huudahduksen ruodintaan.

Luin äskettäin Roosa Rentolan tietokirjan - Kielestä kiinni: kuinka kielentutkimusta käytetään rikosten selvittämisessä? - ja sen jälkeen olen vaan ihmetellyt, että miksi Ulvilan murhan hätäkeskusnauhoitetta ei koskaan tutkittu kielen näkökulmasta. Miksi Anneli Auerin soittamasta hätäpuhelusta ei tehty rikostutkinnassa muuta analyysia kuin että keskityttiin yhden uole-huudahduksen hinkkaamiseen ja yhden piirteen korostamiseen!
Kyllä kai nauhasta muutakin etsittiin. Yhden tutkimuksen tulos muistaakseni oli se että nauhalta ei kuulu ulkopuolisen henkilön ääntä, ei ääniä kamppailusta, eikä selviä ääniä poistumisesta.
Tästä sitten pääteltiin että ulkopuolista tekijää ei ole ollutkaan.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

ässähai kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 1:42 pm
Minulle tämän keskustelun VITTIKÖ-huudahduksen ruodinta on selventänyt konkreettisesti, miten erikoista on ollut se, että murhan selvittämiseen liittyvässä rikostutkinnassa on hätäpuhelutallenteen tutkinnassa puusilmäisesti keskitytty pelkästään yhden epämääräisen UOLE-huudahduksen ruodintaan.

Luin äskettäin Roosa Rentolan tietokirjan - Kielestä kiinni: kuinka kielentutkimusta käytetään rikosten selvittämisessä? - ja sen jälkeen olen vaan ihmetellyt, että miksi Ulvilan murhan hätäkeskusnauhoitetta ei koskaan tutkittu kielen näkökulmasta. Miksi Anneli Auerin soittamasta hätäpuhelusta ei tehty rikostutkinnassa muuta analyysia kuin että keskityttiin yhden uole-huudahduksen hinkkaamiseen ja yhden piirteen korostamiseen!
Erittäin hyvin kirjoitettu ja osuttu asian ytimeen siellä ylhäällä. Onnittelen!

Vittikö! on täysin mahdollinen, Wittikö? sitä vasten muka täysin mahdoton.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Joosua kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 1:51 pm
ässähai kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 1:42 pm
Minulle tämän keskustelun VITTIKÖ-huudahduksen ruodinta on selventänyt konkreettisesti, miten erikoista on ollut se, että murhan selvittämiseen liittyvässä rikostutkinnassa on hätäpuhelutallenteen tutkinnassa puusilmäisesti keskitytty pelkästään yhden epämääräisen UOLE-huudahduksen ruodintaan.

Luin äskettäin Roosa Rentolan tietokirjan - Kielestä kiinni: kuinka kielentutkimusta käytetään rikosten selvittämisessä? - ja sen jälkeen olen vaan ihmetellyt, että miksi Ulvilan murhan hätäkeskusnauhoitetta ei koskaan tutkittu kielen näkökulmasta. Miksi Anneli Auerin soittamasta hätäpuhelusta ei tehty rikostutkinnassa muuta analyysia kuin että keskityttiin yhden uole-huudahduksen hinkkaamiseen ja yhden piirteen korostamiseen!
Kyllä kai nauhasta muutakin etsittiin. Yhden tutkimuksen tulos muistaakseni oli se että nauhalta ei kuulu ulkopuolisen henkilön ääntä, ei ääniä kamppailusta, eikä selviä ääniä poistumisesta.
Tästä sitten pääteltiin että ulkopuolista tekijää ei ole ollutkaan.

Aiheellinen tarkennus Joosualta!

Mun täytyy mennä taas tsekkaamaan Naakan kirjan aikajanalta, missä järjestyksessä mitäkin asiaa häketallenteelta tutkittiin, ja mihin lopputulokseen kulloinkin päädyttiin, ja mitä johtopäätöksiä kaikista lopputuloksista tehtiin.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Mielestäni todella pitäisi paneutua siihen, mitä häkenauhalta kuuluu eikä niinkään siihen, mitä ei kuulu.
Nyt epämääräisesti tulkittuja yksittäisiä pätkiä kuten esimerkiksi "aja", "se jäi", "kylhän nous", "pyyjääpää" , "ui vaa" tms. jne. kohdellaan kuin ne olisivat jotain pyhiä lehmiä. Ei ole juurikaan pohdittu millaiseen loogiseen kontekstiin ne sijoittautuisivat missäkin tapahtumakulussa, siis mikäli paikalla olisi ulkopuolinen esim. Wit, tai ei olisi.
Ilmestynee pian joku kertomaan, ettei niitä pidä ottaa huomioon, nehän ovat merkityksettömiä. :mrgreen:

Esim. miksikään tarkaksi selittämätön mutta silti virallisena totuutena pidetty

"(n)ui vaa" (noin vaan, sillälailla!) tai Ui vaan! Tai joku on nuiva, ehkä kaikki yleisesti ottaen nuivaa

Se voi (yhtä) hyvin olla esim.

"Kui vaa" ( = miten vain, ihan sama)

tai

"kuivaa"

jolloin se tarkoittaa yllättäen kuivaa, tai että kuivaappa!, tai jopa, että jokin kuivuu.

Minun mielestäni on jotenkin absurdia kuvitella Jukka Lahden toteavan lakonisen reippaasti "Nui vaan" saadessaan filerointiveitsestä. Ei ole paljon järkeä siinä.

Mutta joo, tämä on tosiaan Vittikö!-ketju (minun mielestäni kyllä yhtä hyvin Wittikö?).
Viimeksi muokannut LexVeritas, Ma Marras 08, 2021 8:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Bou
Jack Bauer
Viestit: 924
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:46 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja Bou »

Kyllä sen pitäisi olla hyvin tärkeä pointti mitä sieltä ei kuulu. Tätä ihmettelin jo ensi kerrasta kun äänitteen kuuntelin. Ei se nyt voi olla niin, että kaikissa muissa hätäpuheluissa kuuluu taustaäänet, mutta yhtäkkiä se onkin täysin loogista ettei Tähtisentiellä sitä mäiskintää kuulu yhtään. Ei ensimmästä mäiskettä. Oliko 23 sec puhelun alussa tausta hiirenhiljainen? Murhamies siellä rikkonut ikkunan ja tappaa perheen isää, mutta ei ensimmäistään perheen neljästä lapsesta kuulu itkemässä taustalla. Pienimmät nukkuvat rauhassa huoneessaan. Haloooooo!?
Kuinka unessa pienimmät olivat sosiaaliviranomaisten tullessa hakemaan? Pystyivätkö kävelemään? Heiltä ei mitään verikokeita koskaan otettu tietenkään…
Perheen äiti ei kuulemma tapahtumayönä ollut ottanut unilääkettään vaikka 9-vuotias tytär oli kehoittanut.
Ja kaikkien fanien mielestä kaikki tämä on ihan normimeininkiä. Jes.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Joo, eittämättä se on tärkeätä myös, mitä ei kuulu. Mutta sitä on pirun hankala kuunnella. Tai siis melko turhaa, tai tylsää ainakin.Tässä ketjussa tulisi mielestäni keskustella kuunneltavissa olevasta Vittiköstä vai oliko se Wittikö?, tai edes sitä läheltä liippaavista muista kuulluista asioista kuten esim. "ui vaa:sta". Korostan, että siis minun mielestäni.

Oliko Boulla jokin siihen?
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

ässähai kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 7:15 pm
Joosua kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 1:51 pm
ässähai kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 1:42 pm
Minulle tämän keskustelun VITTIKÖ-huudahduksen ruodinta on selventänyt konkreettisesti, miten erikoista on ollut se, että murhan selvittämiseen liittyvässä rikostutkinnassa on hätäpuhelutallenteen tutkinnassa puusilmäisesti keskitytty pelkästään yhden epämääräisen UOLE-huudahduksen ruodintaan.

Luin äskettäin Roosa Rentolan tietokirjan - Kielestä kiinni: kuinka kielentutkimusta käytetään rikosten selvittämisessä? - ja sen jälkeen olen vaan ihmetellyt, että miksi Ulvilan murhan hätäkeskusnauhoitetta ei koskaan tutkittu kielen näkökulmasta. Miksi Anneli Auerin soittamasta hätäpuhelusta ei tehty rikostutkinnassa muuta analyysia kuin että keskityttiin yhden uole-huudahduksen hinkkaamiseen ja yhden piirteen korostamiseen!
Kyllä kai nauhasta muutakin etsittiin. Yhden tutkimuksen tulos muistaakseni oli se että nauhalta ei kuulu ulkopuolisen henkilön ääntä, ei ääniä kamppailusta, eikä selviä ääniä poistumisesta.
Tästä sitten pääteltiin että ulkopuolista tekijää ei ole ollutkaan.

Aiheellinen tarkennus Joosualta!

Mun täytyy mennä taas tsekkaamaan Naakan kirjan aikajanalta, missä järjestyksessä mitäkin asiaa häketallenteelta tutkittiin, ja mihin lopputulokseen kulloinkin päädyttiin, ja mitä johtopäätöksiä kaikista lopputuloksista tehtiin.
Oletko käynyt tutustumassa Annelin omaan blogiin? Hänkin on ihmetellyt, kuinka samasta tallenteesta voi olla olemassa useita erilaisia alkuperäisversioita:

https://anneliauerkirjoittaa.blogspot.c ... rsiot.html

Olisi mielestäni reilua, että Hätäkeskuslaitoksessa säilytyksessä oleva alkuperäinen muokkaamaton tallenne soitettaisiin julkisesti suurelle yleisölle. Pääsisimme kaikki ihmettelemään tallenteen heikkoa laatua. Nyt saatamme kuunnella alkuperäisenä sellaista versiota, jossa on poistettu kohinoita ja paranneltu tietyissä kohdissa äänenlaatua, mikä saattaa osittain heikentää kokonaisuuden hahmottamista tapahtumapaikalta.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Etsivä Shitlock
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1452
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:42 am

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja Etsivä Shitlock »

Bou kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 8:34 pm
Kyllä sen pitäisi olla hyvin tärkeä pointti mitä sieltä ei kuulu. Tätä ihmettelin jo ensi kerrasta kun äänitteen kuuntelin. Ei se nyt voi olla niin, että kaikissa muissa hätäpuheluissa kuuluu taustaäänet, mutta yhtäkkiä se onkin täysin loogista ettei Tähtisentiellä sitä mäiskintää kuulu yhtään. Ei ensimmästä mäiskettä. Oliko 23 sec puhelun alussa tausta hiirenhiljainen? Murhamies siellä rikkonut ikkunan ja tappaa perheen isää, mutta ei ensimmäistään perheen neljästä lapsesta kuulu itkemässä taustalla. Pienimmät nukkuvat rauhassa huoneessaan. Haloooooo!?
Kuinka unessa pienimmät olivat sosiaaliviranomaisten tullessa hakemaan? Pystyivätkö kävelemään? Heiltä ei mitään verikokeita koskaan otettu tietenkään…
Perheen äiti ei kuulemma tapahtumayönä ollut ottanut unilääkettään vaikka 9-vuotias tytär oli kehoittanut.
Ja kaikkien fanien mielestä kaikki tämä on ihan normimeininkiä. Jes.

Mulla tuli omituinen fiilis kun kuuntelin nauhaa, jotain oli liikaa, jotain puuttui.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Etsivä Shitlock kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 10:22 pm
Mulla tuli omituinen fiilis kun kuuntelin nauhaa, jotain oli liikaa, jotain puuttui.
Puit paremmin sanoiksi sen, mitä yritin tuossa edellisessä viestissäni sanoa. Eli tallenteesta voi saada juuri tuollaisen vaikutelman, jonka olet saanut sen takia, kun emme tiedä, mitä kohtia tallenteella on vahvistettu, mistä kohdin on poistettu kohinaa ja onko joiltain kohdin pyyhkiytynyt päällekkäisiä ääniä pois. Tai toisin sanoen, onko joiltain kohdin jäänyt ääniä tallentumatta toisten äänien kustannuksella.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3997
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Vittikö? Ihmisääni?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Mielestäni olisi edelleenkin ensiarvoisen tärkeää ymmärtää ensin kielitasolla, mitä nauha sisältää. Nyt on paljon käsittämättömyyksiä Wittikö mukaan lukien.

Jos Vittikö!/Wittikö? on loppuun käsitelty, kuten ehkä vaikuttaa, niin mitä mielestänne sitten tarkoittaa

litterointiin merkityt:

"ui vaa"

sitten:

"Aja" (mielestäni voi olla esim. Aija)

ja pian sen jälkeen, väitetysti Jukka Lahden sanomana

"se jäi"

vähän ennen lopullista hiljenemistään.

Aja mitä ja mihin? Mikä jäi ja mihin? Elämä, vai murhaaja vai mikä?

"Ui vaa...................... Aja...................... Se jäi"
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Vastaa Viestiin