Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10833
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

TobiasW kirjoitti: Ke Syys 25, 2019 11:24 am Kuolemannaakka: Anteeks nyt, mutta ihan pakko kysyä: Minkä takia kenenkään muun kuin niiden, joille rikosten tutkinta viran puolesta kuuluu (poliisi, syyttäjä) pitäisi sotkeentua johonkin rikostutkintaan tai ylipäätään vaivata siihen liittyvillä kysymyksillä päätään silloin, kun itsellä ei ole minkäänlaista osallisuutta tai liityntää kyseiseen rikokseen eikä mitään muutakaan omaa intressiä asiassa?
Kysyn tätä, kosja KN:n kirjoituksista saa semmoisen kuvan, ikään kuin Ulvilan murhatutkimuksiin osallistuminen olisi jonkilainen ’kansalaisvelvollisuus.’ Toisaalta pitänee muistaa ja yrittää ymmärtää, että KN:n kohdalla kyse taitaa tosiaan olla (syystä tai toisesta) pitkälle edenneestä pakkomielteestä.

Mikäli KN kuitenkin on sinänsä täysissä järjissään oleva, terve&työkykyinen ihminen, niin sanon tämän (Ei pahalla KN): Sinun kaltaisellesi henkilölle olisi varmaan ihan ’oikeissakin’ murhatutkimuksissa (ollut ja olisi edelleen) kysyntää, jos ihan ’aikuisten oikeasti’ olisit niin uskomattoman pätevä ja meritoitunut (ja Ulvila casessa niin absoluuttisen oikeilla jäljillä) kuin täällä palstalla olet annelistien tuella jo vuodesta 2008 (tai jotain?!) lähtien antanut ymmärtää. :wink: Ja todellakaan en sano tätä pahalla, tiedän vain poliisin poikana, että kysyntää päteville tutkijoille olisi enemmän kuin on tarjontaa. Asia on tietysti eri, jos olit jo tutkimuksia aloittaessasi (2010?) yli 65-vuotias tai muista syistä työelämästä pysyvästi pois jäänyt. Sinänsä pakko sanoa, että jos nyt olet yli 70v, niin hatunnosto siitä, miten hyvin sinulla (edelleen) on näppäimistö hallussa. :)

Ja takaisin aiheeseen, joka oli... aivan: Eli kuten sanoin jo aloituksessani, voisin lukea KN:n teoksen ’viihteellisenä kurkistuksena pakkomielteen piinaamaan mieleen’
(pidän muuten tästä ilmauksesta, vaikka itse sanonkin :lol: ), mutta älkää viitsikö ainakaan minulle tulla sormea heristämään siitä miten huonosti olen läksyni tehnyt ja ’kansalaisvelvollisuuteni’ laiminlyönyt, kun en ole tämän tarkemmin KN:n opusta lukenut. [*]peace[*] <3 xoxo
Mitä ihmettä? Ei tietenkään kellään ole velvollisuutta tällaisesta kiinnostua, enhän mä nyt semmoista ole missään väittänyt. Lähinnä semmoista toivoisin, että jos asiasta on vahvasti jotain mieltä, niin sitten voisi kyllä asiaan perehtyäkin, ennen kuin niitä mielipiteitä esittää. Olen monia kertoja täällä kirjoittanut, että Ulvilan juttu kiinnostaa ehkä 0,1% suomalaisista edes jotenkin (nykyään tietysti vielä vähemmän), eikä siinä mitään. Sehän on vain yksittäinen murhatapaus.
Mutta 99%:lla on asiaan mielipide ja harva heistä sanoo, että en ota kantaa, kun en asiasta tiedä. Useimmat uskovat tietävänsä oikein hyvinkin tarkasti.

On paljon tätä yksittäistä juttua tärkeämpää, että ihmiset oppisivat esittämään PERUSTELTUJA mielipiteitä, eivätkä vaan heittelisi mitä mieleen tulee. Ja jos ovat kovasti jotain mieltä, niin tutkisivat sitten, miten asiat ovat, jos asia heille kerran tärkeä on ja aineistoa on saatavana. En tiedä monesta asiasta mitään, jos en ole semmoisista kiinnostunut, mutta JOS olen jostain kiinnostunut, niin totta mooses yritän sen asian myös opetella. Vastustan ajatusta, että asioita voi tietää niitä opettelematta.


Iästä: olen monta kertaa täällä kirjoittanut, että olen keski-ikäinen, työelämässä (ja vielä on pitkä matka eläkkeelle) enkä ole millään tavalla rikostutkimuksen kanssa tekemisissä. En haluaisi olla poliisi. Tulin minfoon ihan sattumalta, jostain iltapäivälehden linkistä. 2000-luvun alkuvuosina joillain keskustelupalstoilla olen vähän "tutkinut" bodomia ja 9/11-tapahtumia, sen kummemmin en ole ollut rikoksista edes kiinnostunut. Jos olisi mahdollisuus, voisin huvikseni yrittää tutkia kotikoneeltani jotain rikosjuttuja, ihan vain aivojumppana, mutta en tietenkään saa mitään poliisien materiaaleja mistään. Minusta olisi hyvä, jos sellaisissa rikostapauksissa joita ei millään saada ratkaistua, olisi joku suljettu "maallikkoraati", vaikka 50 luotettavaa henkilöä, jotka saisivat aineiston käyttöönsä ja ehkä löytäisivät jotain uutta vielä. Tämmöisessä toiminnassa voisin olla vapaaehtoisperiaatteella mukana.

Olen ollut täällä palstalla keväästä 2010, enkä ole mikään sen kummempi guru tietääkseni. On täällä moni muukin paljon vaivaa nähnyt, koska monia kiehtoo erilaisten arvoitusten ratkaisu. Sitähän tämä vain on. Tästä minfosta on vain tullut tapa, ja välillä tietysti tuntuu, että on mennyt turhankin vakavaksi. Olen vain kokenut sikäli "valaistumisen", että tajuan, etteivät poliisit, tuomarit ja toimittajat tiedä asioista yhtään sen enempää kuin itse tietäisin, jos minulla olisi sama materiaali käytössä. Moni heistä ei ole millään lailla fiksu, vaikka heille rakentuu ammattinsa vuoksi jonkinlainen asiantuntemuksen sädekehä. He tekevät virheitä, eivätkä usein suostu sitä myöntämään. He ovat siis ihmisiä hekin, ja siksi olisi tärkeää, että heidän työtänsä voitaisiin myös valvoa. Mehän maksamme poliisien ja tuomareiden palkan ja meidän on voitava edellyttää, että he tekevät työnsä kunnolla. Jos syyttäjä syyttää, vaikka tietää epäillyn syyttömäksi tai poliisi väärentää tutkimustuloksia, niin se on todella vaarallista meille kaikille.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
TobiasW
Harjunpää
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 4:31 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja TobiasW »

Kas, taidan todellakin edustaa täysin eri sukupolvea kuin KN:n fanittajat ja annelistit. Tässä Hgin yo:n ekan vuoden opiskelijoiden orientaatio-opintoihin kuuluvasta erinomaisesta paketista ”Opiskelijan digitaidot” kappale nimeltä ”lähdekritiikki.” Perusasioita, olkaa hyvät (korostukset allekirjoittaneen):

”Voit pohtia aineiston luotettavuutta ja lähteen arvoa miettimällä vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

- Mitä tietoja tekijä antaa itsestään?
- Onko tekijä julkaissut muuta materiaalia aiheesta?
- Mikä on tekijän taustayhteisö ja sen näkökanta aiheeseen?
- Kuka on kustantanut tai sponsoroinut tutkimuksen tai julkaisun?

- Milloin aineisto on julkaistu / onko aineisto ajan tasalla?
- Kenelle aineisto on suunnattu / onko aineistolla tietty kohdeyleisö?
- Onko aineistossa ilmoitettu käytetyt lähteet?
- Miksi aineisto on tehty: mikä on sen tuottamisen tarkoitus ja tieteellinen tavoite?
- Onko aineisto huolellisesti muotoiltu ja vastaako siinä käytetty kieli aiheen tunnettua terminologiaa?
- Miten aineisto vertautuu muihin saman aihepiirin aineistoihin ja siihen mitä jo tiedät aiheesta?
- Avoimen verkon aineiston lähdekritiikissä on oltava erityisen tarkka: koska internet on kanavana kaikille avoin, ei sen sisällön luotettavuutta kontrolloida välttämättä mitenkään.

Arvioi avoimesta verkosta löytämääsi tietoa ainakin seuraavista näkökulmista:


Sisällön luotettavuus: perustellaanko materiaalissa esitetyt väitteet ja esitetäänkö siinä lähteitä ja muita linkkejä, joista voit tarkistaa tiedot.
Objektiivisuus: missä sivu sijaitsee ja kuka vastaa sivustosta (yritys, viranomainen, yhteisö tai esimerkiksi yksityishenkilö). Muista, että esimerkiksi liikeyritysten sivuilla on usein mainostietoa.
Ajantasaisuus: selvitä ainakin, milloin sivusto on luotu ja koska sivut on viimeksi päivitetty.
Huomaathan myös, että on suositeltavaa käyttää ensisijaisia lähteitä toissijaisten lähteiden  sijaan.”

Lähde: https://blogs.helsinki.fi/opiskelijan-d ... kritiikki/
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10833
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

zem kirjoitti: To Syys 26, 2019 7:14 pm Tobias:
Ja takaisin aiheeseen, joka oli... aivan: Eli kuten sanoin jo aloituksessani, voisin lukea KN:n teoksen ’viihteellisenä kurkistuksena pakkomielteen piinaamaan mieleen’
(pidän muuten tästä ilmauksesta, vaikka itse sanonkin :lol: ), mutta älkää viitsikö ainakaan minulle tulla sormea heristämään siitä miten huonosti olen läksyni tehnyt ja ’kansalaisvelvollisuuteni’ laiminlyönyt, kun en ole tämän tarkemmin KN:n opusta lukenut. [*]peace[*] <3 xoxo
memberlist.php?mode=viewprofile&u=48640
To bias ym ei(vät) ota huomioon että Kuolemannaakan melkein koko aineisto on puitu perinpohjin vuosien aikana Minfon eri ketjuissa,
ja tällöin on käyty kriittistä keskustelua ja väittelyä jokaikisestä detaljista.
Nimenomaan näin. Ei tuo kirja tullut mistään tyhjästä, vaan lähes kaikki asiat on monien kymmenien ihmisten kanssa puitu. Se on ikään kuin tiivistelmä minfon kirjoituksista. Minfossa on niin järjettömästi materiaalia, että kaikki menee hukkaan, ellei jotain tiivistelmää siitä saa aikaiseksi. Se oli kirjan tarkoitus: nostaa ne olennaiset asiat esille ja yrittää tarkasti ja mahdollisimman selkeästi kertoa kaikki tiedetty asia Ulvilan jutusta ja perustella se, miksei ainakaan Anneli Auer voi se murhaaja olla. Ja lisäksi antaa kritiikkiä viranomaisille ja näyttää, että he ovat olleet jutussa epärehellisiä.

Niin kauan kuin Santaoja, Salonsaari & co ovat Porin laitoksella töissä, ei tätä Ulvilan juttua tulla tutkimaan. Mutta ehkä joskus sitten kun virkarikokset ovat vanhenneet eikä asia enää kosketa poliiseja henkilökohtaisesti. Olen sen suhteen aika skeptinen, että murhaajaa enää saataisiin teostaan vastaamaan, mutta Auerin syyttömyys voi kyllä selvitä poliiseillekin ja ehkä jollakulla on rohkeutta tämä juttu joskus esille nostaa niin että kansan antama tuomiokin lopulta kumoutuu.
Saa sitä sen verran idealisti olla...
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
TobiasW
Harjunpää
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 4:31 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja TobiasW »

Ymmärrätte varmaankin, miksi minun ja monen muun on vaikea ottaa KN:n tekelettä vakavasti. Mutta ihan kiva jos joku toinen saa sen lukemisesta iloa iltoihinsa. :)
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10833
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

TobiasW kirjoitti: To Syys 26, 2019 9:13 pm Kas, taidan todellakin edustaa täysin eri sukupolvea kuin KN:n fanittajat ja annelistit. Tässä Hgin yo:n ekan vuoden opiskelijoiden orientaatio-opintoihin kuuluvasta erinomaisesta paketista ”Opiskelijan digitaidot” kappale nimeltä ”lähdekritiikki.” Perusasioita, olkaa hyvät (korostukset allekirjoittaneen):

”Voit pohtia aineiston luotettavuutta ja lähteen arvoa miettimällä vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

- Mitä tietoja tekijä antaa itsestään?
- Onko tekijä julkaissut muuta materiaalia aiheesta?
- Mikä on tekijän taustayhteisö ja sen näkökanta aiheeseen?
- Kuka on kustantanut tai sponsoroinut tutkimuksen tai julkaisun?

- Milloin aineisto on julkaistu / onko aineisto ajan tasalla?
- Kenelle aineisto on suunnattu / onko aineistolla tietty kohdeyleisö?
- Onko aineistossa ilmoitettu käytetyt lähteet?
- Miksi aineisto on tehty: mikä on sen tuottamisen tarkoitus ja tieteellinen tavoite?
- Onko aineisto huolellisesti muotoiltu ja vastaako siinä käytetty kieli aiheen tunnettua terminologiaa?
- Miten aineisto vertautuu muihin saman aihepiirin aineistoihin ja siihen mitä jo tiedät aiheesta?
- Avoimen verkon aineiston lähdekritiikissä on oltava erityisen tarkka: koska internet on kanavana kaikille avoin, ei sen sisällön luotettavuutta kontrolloida välttämättä mitenkään.

Arvioi avoimesta verkosta löytämääsi tietoa ainakin seuraavista näkökulmista:


Sisällön luotettavuus: perustellaanko materiaalissa esitetyt väitteet ja esitetäänkö siinä lähteitä ja muita linkkejä, joista voit tarkistaa tiedot.
Objektiivisuus: missä sivu sijaitsee ja kuka vastaa sivustosta (yritys, viranomainen, yhteisö tai esimerkiksi yksityishenkilö). Muista, että esimerkiksi liikeyritysten sivuilla on usein mainostietoa.
Ajantasaisuus: selvitä ainakin, milloin sivusto on luotu ja koska sivut on viimeksi päivitetty.
Huomaathan myös, että on suositeltavaa käyttää ensisijaisia lähteitä toissijaisten lähteiden  sijaan.”

Lähde: https://blogs.helsinki.fi/opiskelijan-d ... kritiikki/
Kysehän ei ole mielipiteestä, vaan voit ihan itse katsoa, lukea ja laskea ja hakea alkuperäiset lähteet. Ne kyllä mainitaan.
Minun nimeni ei ole asiassa millään lailla oleellinen, vaan se, mitä siellä lukee. On nimenomaan VÄÄRIN pitää jonkun auktoriteetin tekstiä luotettavana sen takia, että hän on auktoriteetti. Miten se tekee tekstistäni paremman, jos mulla olisi joku hieno titteli??

Asiat pitää tutkia itse. Jos ei jaksa, niin sitten ei jaksa. Silloin ei ole tuon teoksen kohderyhmääkään. Kaverini ennusti jo silloin kun tuota kirjoitin, että "ei kukaan jaksa kolmeasataa sivua lukea". Mutta ei sille mitään voi, ei se ole minun häpeäni.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10833
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

TobiasW kirjoitti: To Syys 26, 2019 9:17 pm Ymmärrätte varmaankin, miksi minun ja monen muun on vaikea ottaa KN:n tekelettä vakavasti. Mutta ihan kiva jos joku toinen saa sen lukemisesta iloa iltoihinsa. :)
Ymmärtäisin, jos et lukemasi jälkeen ottaisi sitä vakavasti, mutta se, että sulla on kärkevä mielipide asiasta, johon et ole edes tutustunut, ei kyllä kerro mitään hyvää sinusta itsestäsi=)

Mutta ihan vapaasti; ei sun tarvitse sitä lukea. En usko, että ymmärtäisit edes mistä siinä puhutaan, etkä varmasti jaksaisi kysellä.
Sinä luet jotain muita kirjoja varmaan. Tai todennäköisemmin et lue mitään, koska nuorten aikuisten lukeminen on nykyään hyvin vähäistä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2938
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Kuolemannaakka kirjoitti: To Syys 26, 2019 9:22 pm
TobiasW kirjoitti: To Syys 26, 2019 9:17 pm Ymmärrätte varmaankin, miksi minun ja monen muun on vaikea ottaa KN:n tekelettä vakavasti. Mutta ihan kiva jos joku toinen saa sen lukemisesta iloa iltoihinsa. :)
Ymmärtäisin, jos et lukemasi jälkeen ottaisi sitä vakavasti, mutta se, että sulla on kärkevä mielipide asiasta, johon et ole edes tutustunut, ei kyllä kerro mitään hyvää sinusta itsestäsi=)

Mutta ihan vapaasti; ei sun tarvitse sitä lukea. En usko, että ymmärtäisit edes mistä siinä puhutaan, etkä varmasti jaksaisi kysellä.
Sinä luet jotain muita kirjoja varmaan. Tai todennäköisemmin et lue mitään, koska nuorten aikuisten lukeminen on nykyään hyvin vähäistä.
Kyllä jokaisella on oikeus lukea mitä haluaa, ja samoin olla lukematta jos siltä tuntuu. Ja tämän asian voi todeta kuten edellä naakka tekee.
Mutta on kyseenalaista jos alkaa toisen ymmärrystä vähätellä ja esittää millään tavoin perustelemattoman arvion ettei toinen lue mitään. Jos jonkun argumentaatio on tätä luokkaa niin hieman epäilyttää kuinka laadukasta hänen kirjallinen tuotantonsa mahtaa olla.
TobiasW
Harjunpää
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 4:31 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja TobiasW »

Kiitos Joosua. Otan tämän KN:n ja kumppaneiden harrastaman henkilööni kohdistuvan mollaamisen huumorilla. Kuten myös tämän heidän valtavan pätemisen tarpeensa. Minusta on lähinnä noloa (ja lapsellista :D ) alkaa anonyymillä nettipalstalla keulia ja nokitella tutkinnoilla, saavutuksilla ja ties millä meriiteillä, joiden todenperäisyyttä on täysin mahdotonta kenenkään verifioida, niin kauan kuin palstan säännöt kieltävät henkilöllisyyksien arvuuttelun. :D
Terkuin: TOPI, Master of the Universe
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9154
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Joosua kirjoitti: To Syys 26, 2019 10:10 pm
Kuolemannaakka kirjoitti: To Syys 26, 2019 9:22 pm
TobiasW kirjoitti: To Syys 26, 2019 9:17 pm Ymmärrätte varmaankin, miksi minun ja monen muun on vaikea ottaa KN:n tekelettä vakavasti. Mutta ihan kiva jos joku toinen saa sen lukemisesta iloa iltoihinsa. :)
Ymmärtäisin, jos et lukemasi jälkeen ottaisi sitä vakavasti, mutta se, että sulla on kärkevä mielipide asiasta, johon et ole edes tutustunut, ei kyllä kerro mitään hyvää sinusta itsestäsi=)

Mutta ihan vapaasti; ei sun tarvitse sitä lukea. En usko, että ymmärtäisit edes mistä siinä puhutaan, etkä varmasti jaksaisi kysellä.
Sinä luet jotain muita kirjoja varmaan. Tai todennäköisemmin et lue mitään, koska nuorten aikuisten lukeminen on nykyään hyvin vähäistä.
Kyllä jokaisella on oikeus lukea mitä haluaa, ja samoin olla lukematta jos siltä tuntuu. Ja tämän asian voi todeta kuten edellä naakka tekee.
Mutta on kyseenalaista jos alkaa toisen ymmärrystä vähätellä ja esittää millään tavoin perustelemattoman arvion ettei toinen lue mitään. Jos jonkun argumentaatio on tätä luokkaa niin hieman epäilyttää kuinka laadukasta hänen kirjallinen tuotantonsa mahtaa olla.
Millaisen käsityksen saat nimimerkistä ja millaisia odotuksia sinulla on sellaisen nimimerkin päätelmistä, joka avaa murhainfoon uuden viestiketjun ja nimeää sen seuraavasti:

"Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta"

Etkö olettaisi, että kyseisen ketjun avannut nimimerkki olisi perehtynyt tai ainakin aikoisi/haluaisi perehtyä avaamaansa aiheeseen? Itse en ainakaan avaisi vastaavalla tavalla ketjua, jos tarkoitukseni olisi ainoastaan kehuskella siellä, kuinka en aio aiheeseen paneutua ja mollata erittäin suuren työmäärän meidän kaikkien yhteiseksi hyväksi tehneen murhainfolaisen ansioita.

En ole vielä havainnut, että nämä Naakan kokoamaa kirjaa arvostelevat henkilöt olisivat pystyneet osoittamaan kyseisestä opuksesta yhtään perustavanlaatuista virhettä.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."
Meri-Mari
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: Ke Elo 14, 2019 11:44 am

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Meri-Mari »

TobiasW kirjoitti: To Syys 26, 2019 10:53 pm Kiitos Joosua. Otan tämän KN:n ja kumppaneiden harrastaman henkilööni kohdistuvan mollaamisen huumorilla.
Tähän nyt täytyy antaa vastalause. Ketä täällä nyt itse olet eniten mollannut, ja aika paljonkin? KN:ää. Ei taida mollaamisen määrässä KN pärjätä Tobiakselle ja kumppaneille. Ja että KN on oikein "harrastanut" kritisoijiensa mollaamista. Kun nyt lukee nämä muutamat viimeiset kommentit, niin näkeehän sen kuka eniten mollaa ketäkin. Ja todellakin kritisoidaan/mollataan ilman että on edes luettu kirjaa!
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja CSI »

Kuolemannaakka kirjoitti: To Syys 26, 2019 8:35 pm
CSI kirjoitti: Ke Syys 25, 2019 10:51 am

Onko sinulla muka tuosta Harri Allon itsensä vahvistama todistus, että hän tuolloin tosiaan kirjan sai ensimmäistä kertaa ja aikaikkuna on väittämäsi?

Minäpä vähän luulen, ettei sinulla ole - ja jällen kerran esität omaa itse keksimääsi mutua muka täytenä faktana kusettaaksesi ihmisiä. Sitä samaa itsekeksittyä jankkapaskaa mitä kirjasi on myös täynnä.
Minulla on vain Susku Londonin todistus asiasta:
Kirjoittaja Susku London » Pe Syys 14, 2018 5:42 pm
"Tunnustan lähettäneeni kirjan mm. Harri Aallolle viime sunnuntaina kymmeneltä (Suomen)aikaa illalla. Aallon mielipide-kolumni oli valmis maanantaina klo 14.46., eli hän on ehtinyt selailla teosta, ja kenties lukea johdannon, jossa kritisoidaan sivun 12 lopusta alkaen mediaa/toimittajia, jotka ovat Ulvilan-tapauksesta vuosikausia raportoineet."
Eihän tuo todista yhtään mitään siitä, kauanko kirja on ollut Harri Aallolla. Okei, Susku Londonin lähettämänä ehkä tuona ajankohtana mutta mikäpä estää sitä, että toimittaja Aalto on saanut kirjan aiemmin jo muualta? Ei mikään.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Bou
Jack Bauer
Viestit: 924
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:46 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Bou »

TobiasW kirjoitti: To Syys 26, 2019 9:13 pm Kas, taidan todellakin edustaa täysin eri sukupolvea kuin KN:n fanittajat ja annelistit. Tässä Hgin yo:n ekan vuoden opiskelijoiden orientaatio-opintoihin kuuluvasta erinomaisesta paketista ”Opiskelijan digitaidot” kappale nimeltä ”lähdekritiikki.” Perusasioita, olkaa hyvät (korostukset allekirjoittaneen):

”Voit pohtia aineiston luotettavuutta ja lähteen arvoa miettimällä vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

- Mitä tietoja tekijä antaa itsestään?
- Onko tekijä julkaissut muuta materiaalia aiheesta?
- Mikä on tekijän taustayhteisö ja sen näkökanta aiheeseen?
- Kuka on kustantanut tai sponsoroinut tutkimuksen tai julkaisun?

- Milloin aineisto on julkaistu / onko aineisto ajan tasalla?
- Kenelle aineisto on suunnattu / onko aineistolla tietty kohdeyleisö?
- Onko aineistossa ilmoitettu käytetyt lähteet?
- Miksi aineisto on tehty: mikä on sen tuottamisen tarkoitus ja tieteellinen tavoite?
- Onko aineisto huolellisesti muotoiltu ja vastaako siinä käytetty kieli aiheen tunnettua terminologiaa?
- Miten aineisto vertautuu muihin saman aihepiirin aineistoihin ja siihen mitä jo tiedät aiheesta?
- Avoimen verkon aineiston lähdekritiikissä on oltava erityisen tarkka: koska internet on kanavana kaikille avoin, ei sen sisällön luotettavuutta kontrolloida välttämättä mitenkään.

Arvioi avoimesta verkosta löytämääsi tietoa ainakin seuraavista näkökulmista:


Sisällön luotettavuus: perustellaanko materiaalissa esitetyt väitteet ja esitetäänkö siinä lähteitä ja muita linkkejä, joista voit tarkistaa tiedot.
Objektiivisuus: missä sivu sijaitsee ja kuka vastaa sivustosta (yritys, viranomainen, yhteisö tai esimerkiksi yksityishenkilö). Muista, että esimerkiksi liikeyritysten sivuilla on usein mainostietoa.
Ajantasaisuus: selvitä ainakin, milloin sivusto on luotu ja koska sivut on viimeksi päivitetty.
Huomaathan myös, että on suositeltavaa käyttää ensisijaisia lähteitä toissijaisten lähteiden  sijaan.”

Lähde: https://blogs.helsinki.fi/opiskelijan-d ... kritiikki/
Kyllä nämä kriteerit tajuaa kaikki täyspäiset. Kaikki pro-väki täällä vaan ei kuulu siihen porukkaan.
Avatar
CSI
Perry Mason
Viestit: 3938
Liittynyt: To Tammi 10, 2013 11:04 am

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja CSI »

Lisäämpä minäkin omat mausteeni soppaan.

Hypoteesi: "Onko mitään väliä sillä, tunnetaanko analyyttiseksi itseään väittävän murhamysteerin selvittelyteoksen tekijän henkilöllisyys?"

Argumentaatio (KN): "Nimellä tai titteleillä ei pitäisi olla väliä, antaa (minun kasaamani ja filtteröimäni) asian puhua puolestaan"

Vastakysymys (hypoteettinen ajatusleikki): "Entä jos osoittautuisi, että kirjailija on vaikkapa Annelin lähipiiristä tai tuomittu pedofiilirikollinen? Eikö tällöinkään ketään kiinnostaisi kirjalijan henkilöllisyys?"

Loppujohtopäätös: On sillä väliä kuka kirjan kirjoittaa. Tämäkin tapaus on niin monimutkainen, että sen saa näyttämään aivan miltä sen haluaa saada näyttämään. Tekee kuten KN: paisuttelee ja tärkeilee Annelin syyttömyyttä tai neutrauliutta korostavia tosiseikkoja ja olettamia (faktoideja). Vähättelee ja "unohtaa" Annelille raskauttavat faktat. Lisäksi voi itse aina keksiä jotain "paljon mahdollista" tarinankuljetuksia, joita voikin sitten esitellä 100% faktoina typeryksille. Vaikkei niiden puolesta olisi mitään näyttöä. Asioiden tarkistaminen ja objektiivinen puntarointi jätetään täysin lukijan vastuulle.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
TobiasW
Harjunpää
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2019 4:31 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja TobiasW »

Pilihän on viime aikoina parissa ketjussa vihjaillut siihen suuntaan, että Ulvilan murhaaja saattaisi tunnustaa tekonsa. KN:n kirjassa tämä on varmaan ennakoitu niin, että tunnustajan tarina saadaan sopimaan kuvioon. Toisaalta vähän epäilyttää, että ollaankohan tässä laittamassa Amandaa tai jotain muuta murhan aikaan alle 15-vuotiasta asialle. Toivottavasti ei.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10833
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Tyhjentävä analyysi Kuolemannaakan nettikirjasta ja sen ’tutkimuksellisesta’ arvosta

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

TobiasW kirjoitti: La Syys 28, 2019 2:31 pm Pilihän on viime aikoina parissa ketjussa vihjaillut siihen suuntaan, että Ulvilan murhaaja saattaisi tunnustaa tekonsa. KN:n kirjassa tämä on varmaan ennakoitu niin, että tunnustajan tarina saadaan sopimaan kuvioon. Toisaalta vähän epäilyttää, että ollaankohan tässä laittamassa Amandaa tai jotain muuta murhan aikaan alle 15-vuotiasta asialle. Toivottavasti ei.
Etkö tiedä, että Auerin poika ja muut lapset ja syyttäjä pitivät Amandaa osallisena murhaan? Hän oli virallinen epäilty ja pojan mukaan iski ensimmäisen iskun veitsellä. Toisiksi vanhimman tytön mukaan hän löi vahingossa Anneliakin veitsellä. Lehdissä tästä ei tietenkään ole ollut koskaan mainintaa.


Minä en pidä häntä syyllisenä tai osallisena.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Vastaa Viestiin