joey kirjoitti:Primavera kirjoitti:^Juuri näin. Tekotapa on kyllä niin julma ja henkilökohtainen, että ei varmaankaan ole kyse mistään bensa-asematappelusta.
Toisaalta syy, joka sinusta tuntuu mitättömältä, saattaa jollekin toiselle olla hyvin henkilökohtainen ja purkautua julmana tekotapana. Minäkin uskon, että kyse on vanhemmista, paljon vanhemmista asioista, mutta kun tekijän mielenterveydestä ei ole varmuutta, syy voi tosiaan olla äärimmäisen pienikin.
Tästä olen tismalleen samaa mieltä. Ensinnäkin aikajana: jos syy olisi jossain uhrin kuolemaa muutamaa viikkoa / kuukautta edeltäen tapahtuneessa asiassa, poliisi olisi todennäköisesti jo saanut tekijän kiinni.
Samoin uskon, että syy on voinut olla hyvinkin mitättömän oloinen, sellainen asia mistä moni olisi selvinnyt purnaamalla kotona. Ai miksi? Koska isot salaisuudet tuppaavat selviämään. Vaikka on mahdollista (kuten olen aiemmin myötäillyt) että Lahti ja vaikkapa Puputti olisivat tehneet rikoksen opiskeluaikoina, ja kyseessä olisi kosto siitä, olisi kuitenkin todennäköistä että tällaisesta rikoksesta olisi tietoa monilla ja täten myös ennen pitkää poliisilla.
En kylläkään usko että kyse on mistään aivan totaalisesta kaistapäästä tai avohoitopotilaasta. Joitakin merkkejä älykkyydestä on eittämättä havaittavissa, kun mies on selvinnyt pari vuotta jäämättä kiinni, vaikka tapauksella on silminnäkijöitä ja vaikka mahdollisesti on pyörinyt autollaankin tekopaikalla.
Tästä olen hieman eri mieltä. Mielenterveysongelmainen voi joissain asioissa olla hyvinkin harkitseva ja kylmäpäinen, kyetä pitämään asian salassa ja toimimaan hyvin loogisesti.
Käytännössä vain vaikeaa akuuttia/kroonista psykoosia sairastavat eivät tähän pystyisi. Jonkinlaisista itsehillintäongelmista kärsivä hieman masentunut potilas, jolle maistuu vähän kuppi, puolestaan voisi pystyä. Itse olen ajatellut, että nimenomaan tällainen ihminen olisi teon takana. Sellainen ihminen, jolla on asiat huonosti valmiiksi ja jolle jokin Lahden (tahallaan tai tahattomasti) tekemä asia on ollut ns. viimeinen pisara. Sellainen ihminen, joka on taipuvainen suuttumaan, kiivas ja pitkävihainen. Ehkä viina maistuu, ja alakuloa on ilmassa. Ihan mahdollista, että tällainen ihminen ainakin olisi ollut avohoidon piirissä esimerkiksi vaimon pakottamana (älkääkä kysykö, mistä luulen että tekijällä on ollut / on (avo)vaimo, sillä se perustuu puhtaaseen todennäköisyyteen, 90% ihmisistä on elämänsä aikana av(i)oliitossa).
Sitä hypoteesia, missä tekijä olisi kostanut jonkun puolesta, en ole vielä sulkenut pois, mutta teon henkilökohtaisuus ja tarkempi perehtyminen ei tätä ajatuskulkua täysin tue.