Ulvilan tapaus (ketju 4)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Mopoterroristi
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: La Loka 13, 2007 1:34 am

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Mopoterroristi »

Yggdrasil kirjoitti:X: Öö.. altterien hautuumaalla? ;)

Jmit: niinpä, luulis että teon kadunta voisi jopa olla tehokkaampi armonsaanti tapa ja itsellekin helpompi elää.
Häh :mrgreen: Keneltä sitä armoa pitäisi saada? Helinäkeijulta, Joulupukilta, Jeesukselta,Budhalta, vai siis MEILTÄ :roll: ????

Kuten aiemmin totesin lapsilleenhan hän voi sitten myöhemmin selittää oman version privaatisti, kuten Lahden omaisille jne.
Syntyneet räyhäämään
Sippura
Neuvoja-Jack
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 3:12 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Sippura »

Tuossa Iltiksen paperiversion kuulustelussa Anneli kertoo, että hän varmaan oli alkanut pakkailemaan olohuoneen lattialla olleita matkalaukkuja silloin murhailtana ja Jukka olisi suuttunut hänelle siitä.
Anneli kertoo laukkujen jääneen sinne edellisen matkan jäljiltä.

Missähän laukut olivat silloin, kun poliisit tulivat taloon? Olivatko ne edelleen siellä olohuoneen lattialla? Ihmetyttää kyllä todella poliisin toiminta, jos olohuoneessa olevat matkalaukut eivät olisi kiinnittäneet poliisin mielenkiintoa ollenkaan.

Ja vaikka Anneli olisi sanonut niiden jääneen siihen edellisen matkan jälkeen, olisi minun mieleeni kyllä hiipinyt ajatus, että joku saattaisi ollut olla lähdössä jonnekin ja kääntää huomiota Annelin osallisuuteen.
~ Even a clock that is not going is right twice a day ~
Sofiero Serlachius
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2009 2:15 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Sofiero Serlachius »

Mopoterroristi kirjoitti: Ja kuinkahan monta viatonta on ollut kopitettuna tutkinnanjohtajan suoranaisen kädettömyyden vuoksi. Toivottavasti tosiaan oikeudenkäynnin jälkeen tutkitaan tarkasti aiemman tutkinnanjohtajan ja tutkintatiimin toilailut ja mikäli niistä löydetään sanomista, siirretään heidät enemmän kykyjään vastaaviin toimiin. Tälläinen toiminta voisi mielestäni olla vaikka liikennevalvonta tai jotain konttorihommaa kuten esim.puhtaaksikirjoitusta tms :D
Tarina, tai keissi, alkoi yhtäkkiä selkenemään vauhdilla kun johto vaihtui. Kutsuako sitä nyt kädettömyydeksi, vai sokeudeksi, tai miksi, mutta alunalkaen on juttua hoidetiin uskomattoman heikosti. Ilmeisestikin vain intuitiolla ilmiselvät faktat huomioimatta jättäen.

Tutkinnan tulisi määräytyä faktojen mukaan, eikä jonkinlaiseen mielikuvaan mammaparasta pohjautuen, vaan ihan perusteellisen konkreettisen tiedon kautta. Sitä tuki uhrin verenvuodattaminen patjasta läpi, ulkopuolelle löydyt lasinsirpaleet, ihan siis konkreettisesti.

Siihen on vaikea ottaa kantaa mikä on valtion mahdollinen palkitsemismenetelmä näin raskaan tutkinnallisen virheen tehneille. Tuskinpa noille nyt mitenkään ihmeemmin käy. Kansa, ja varsinkin virkamiehet, ovat ymmärtäväisiä toisilleen.
S.o.F.
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 7:51 am
Paikkakunta: Häme

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja S.o.F. »

Sofiero Serlachius kirjoitti:
Mopoterroristi kirjoitti: ... - naps -

Siihen on vaikea ottaa kantaa mikä on valtion mahdollinen palkitsemismenetelmä näin raskaan tutkinnallisen virheen tehneille. Tuskinpa noille nyt mitenkään ihmeemmin käy. Kansa, ja varsinkin virkamiehet, ovat ymmärtäväisiä toisilleen.
Eiköhän tässä mennä "vanhaan valtiolliseen" malliin: Kehutaan po. henkilö parempiin tehtäviin - jonnekin ihan muualle... Tapa on tuttu mm. puolustusvoimista... ;-)
Mä tahdoin tehdä jotain suurta,
Koska tajusin mikä mä oikeen oon
Ja mä aloin kirjoittaa
Skitsofreenikon päiväkirjaa
Se oli kaunis,
Vaikken ymmärtänyt sanaakaan
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Esko kirjoitti:
Esko kirjoittaa:

Tyhjyydellä on se merkitys äänimaailmassa, että sieltä ei kuulu ulkopuolisen kamppailu- ja poistumisääniä, vaikka lavastetussa tilanteessa näin on. Äänien ja ääniraitojen kanssa harrastaneelle tämä on niin selvä juttu. Ylimääräisien taustaäänien häivyttäminen on myös työllistävää duunia, kun toimitaan ääniraitojen kanssa. On myös olemassa äänitutkijan kommentti:

"- Ratkaisevaa oli lopulta se, mitä aidon tilanteen taustalta pitäisi kuulua, mutta mitä siellä ei ole: ulkopuolisen tekijän puhetta, liikkumista tai kamppailua"

On se jännä juttu, että tätä on vaikea sisäistää. Joka tapauksessa juuri tämä tutkinta käynnisti uuden tutkintalinjan. On aivan selvää, että oikeudessakin esitettävä "virallinen raportti" tuosta häkenauhasta on se, että sen mukaan ulkopuolisia ääniä ei ole. Kuten syyttäjäkin sanoi, se nauha on faktaa.
Sirpa kirjoitti:Otetaanpa kerta vielä: nauhalta ei tiettävästi kuulu, joka voi tarkoittaa kääntäen aivan samaa kuin että sieltä silloin tiettävästi kuuluu. Tilanne on tasapeli, eikä siihen tarvita edes äänitarkkailijaa. Jostain kumman syystä.
Sinä sitten jaksat vedota kommentteihin, jotka on tehty ennen uutta äänianalyysia. Ei niillä ole enää mitään merkitystä, kun nauhalta on saatu koko äänimaailma esiin suodatuksien kautta, joka kertoo toista totuutta. Tuo "tiettävästi" on Kuusirannan kommentti vuodelta 2008, jolloin nauhaa kuunneltiin paljaalla korvaalla suoraan häketallenteesta. Tuo "tiettävästi" menetti merkityksensä, kun nauhan äänimaailma avattiin. 6-0.
Luultavasti Niemi kuunteli sitten epäaitoa tilannetta.
Alethes doksa meta logu
Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1164
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

^Ainakin minusta tämä aihe keskusteltiin jo "loppuun" (korjatkaa muut, jos olette eri mieltä). Ehdottaisin, että siirrymme eteenpäin seuraavaan aiheeseen?
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Jaa-hah, ja mikäs oli sitten sen loppuun keskustellun keskustelun lopputulos?

Nimittäin se tulee vasta tässä:

Koko tutkintalinja perustuu epäaidosta tilanteesta tehtyyn äänianalyysiin.
Niemen käsitys tallenteen sisällöstä on alun alkaen ollut se, mikä nyt oikeudessa esitetään, Himberg sanoo.'
Alethes doksa meta logu
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Emmä mistä mittä tiär, tai kylmaar josta sentä jotta.

Alle liitän vielä tämän hätäkeskuksen nauhoitus tekstin. Huomio kiinniittyy siihen että eri lehdet kirjoittavat tekstin joissakin kohdin eritavoin. Perusteksti on iltapäivälehdestä ja tekstien allaolevat SK; Satakunnan Kansasta. Nuo lapsen sanat eivät tietenkään ole erilaisuutta koska toisessa lehdessä ne oli vain jätetty pois, tärkeitä ne kyllä ovat kokonaisuuden ymmärtämiseksi.
Muutama esimerkki eroavaisuuksista:
-Jukka huutaa Auuu tai Annuu
-Tuu jo (huijaa) on ilmeisesti joko tai
-Entäpä sitten Äihh Häivy onko molemmat tai vain toinen
-Sama juttu kuin edellisissä; Mitäkö Pitääkö, molemmat vai vain toinen
-sil pyydettii tai siel pyydettii (ei ny niin merkityksellinen, mutta kuitenkin. Tästä pätkämurteesta kun vielä pätkäsee, niin asiat saa toisen merkityksen)
-kuten myös; mei makuhuoneessa, ei makuhuoneessa
-jne
Aika tärkeää tämä julkaistu teksti, joten voisi olettaa että se olisi prikulleen sanasta sanaan kaikkialla samoin ja oikein.

Näin alussa kiinnittyy huomio siihen että pitkään on hätäkeskuksessa se vastaaja pois luurin varresta, saman ajan suurinpiirtein kuin A:kin.


Hätäkeskus: Hätäkeskus.
Anneli Auer: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.
Hätäkeskus: Mi, mikä.
Anneli: Joku tuli ikkunast sisää.
Hätäkeskus: Rauhoitu, mikä paikkakunta?
Anneli: Ulvila.
Hätäkeskus: Ulvila, jooh.
Anneli: Tähtisentie viiskytneljä.
Hätäkeskus: Anteeks mikä
Anneli: Tähtisentie.
Hätäkeskus: Joo-o.
Anneli: Viiskytneljä.
Hätäkeskus: Onks tää omakotitalo?
Anneli: On.
Hätäkeskus: Mitä siellä nyt tapahtuu?
Anneli: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
Hätäkeskus: Joku hakkaa puukolla.
Jukka S. Lahti: Auuu.
Anneli: Kyllä. Heti.
Jukka: Annuu
[SK: Jukka: Auuu.]
Hätäkeskus: Kuka sielä hakkaa puukolla, tunneks sä sitä?
Jukka: Auu.
Anneli: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
Hätäkeskus: Joo.
Anneli: Hei nopeesti.
Hätäkeskus: Joo, laitan apua. Onks teillä monta siellä?
Anneli: Meil on myös neljä lasta täällä.
[SK: Anneli: Meil on myös neljä lasta]
Hätäkeskus: Neljä lasta.
Anneli: Kyllä.
Hätäkeskus: Jaaha, odota hetki mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
Jukka: Aihh (yninää, valitusta)
Anneli: En.
Jukka: Aiii (laahaava ääni)
Anneli: Nopeesti.
Jukka: (Tuu jo)(huijaa)
[SK: Jukka: Tuu jo (huijaa).]
Anneli: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa.
Jukka: (napsahdus) Öhh (kolahdus) Ähh
Anneli: Meni, lähtikse mies jo
Jukka: Aargh (erittäin voimakas karjaisu)
Anneli: (hengittää raskaasti puhelimeen)
Jukka: (Äihh) (Häivy)/ käheä rääkäisy (Laahaava ääni) Äähh, auuh (voimakkaita valitushuutoja)
[SK: Jukka: Äihh. Häivy (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh. Auuh (voimakkaita valitushuutoja).]
Anneli: Onks joku tulossa jo?
Jukka: Öh.. auto. Oh. Eih. Hälytyys ... tule(e) tänne apuun.
[SK: Jukka: Öh...
SK: Jukka: ...auto.
SK: Jukka: Oh. Eih.
SK: Jukka: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.]

(Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan. Poliisin äänitutkija ihmettelee, mitä tapahtuu, koska järjestelmä reagoi kaikkeen ääneen, myös hengitykseen)
Anneli: Hei mun täytyy ny. (Sanoo lapsen nimen)
Lapsi: xxx.
[SK: Lapsi: Niih]
Anneli: Tuuksä tänne puhelimeen.
Jukka: Agh (valittaa)
Anneli: Mä meen kattoo tonne.
Lapsi: xxxxxx
[SK: Lapsi: Mitä mä sanon?]
Anneli: Mä, mä soitan poliisil, siel pyydettii et.
[SK: Anneli: Mä soitan poliisil, sil pyydettii et]
Jukka: (pyyjääpää)
Epäselvä sanoja: (Mite mä pääse linjoi) (Äänitutkija pohtii, ettei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, voisiko kuulua hätäkeskuksesta?)
Jukka: (No vähä voit auttaakii) (Kylhän nous) (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
[SK: Jukka: No vähä voit auttaakii.
SK: Jukka: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus).]

Anneli: Lähtiksejo? (kuuluu hiljempana kuin Jukan ääni)
Jukka: Tu(l)e auttaa.
Anneli: (Mitäkö) (pitääkö) (huutaa raivokkaasti)
[SK: Anneli: Mitäkö, pitääkö (huutaa raivokkaasti).]
Jukka: Yöh (yökkäilee) (ähkäisy)
Anneli: Vittikö (juoksuaskelia) (oven aukaisu)
[SK: Anneli: Viittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).]
Jukka: Aagh (valittaa)
Jukka: A-laalalala (ei pysty enää puhumaan selvästi) (kopsahdus keskellä)
[SK: Jukka: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi). (Kolahdus keskellä).]
Anneli: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
(vaimea kopsahdus)
Jukka: Lala.
[SK: Jukka: (vaimea kopsahdus). Lala]
Anneli: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
Anneli: ... (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
Lapsi: xxxxxx (taustalla Jukan valitusta)
[SK: Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii (taustalla Jukan valitusta).]
Epäselvä sanoja: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni)
Lapsi: xxxxx.
[SK: Lapsi: Iskä älä kuole.]
Jukka: Aiih.
Anneli: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti)
(askelien ääniä)
[SK:(Tuntematon: askelien ääniä.]
Epäselvä sanoja: (Aja)... [SK: ]
Hätäkeskus: Joo haloo.
Jukka: (se jäi)
Lapsi: xxxxx, xxx, xxx (Jukan valituksia)
[SK: Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko (Jukan valituksia).]
Hätäkeskus: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks sielä joku aikuinen paikalla nytte?
(Jukan puheääntä ei enää kuulu)
Lapsi: xxxxx.
[SK: Lapsi: Äiti.]
Hätäkeskus: Voisko äiti puhuu?
Lapsi: xxxxx.
(kolahdus)
[SK: Lapsi: Äiti tuu. (kolahdus).]
Lapsi: xxxxxxx.
(metallinen ääni + vaimeampi kolahdus)
[SK: Lapsi: Nyt siel puhutaa taas (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).]
Anneli: Onksielt tulos joku?
Hätäkeskus: Joo, mä oon apuu hälyttänyt. Mä voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on on koko ajan tulossa.
Anneli: Joo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se. Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.
Hätäkeskus: Jo, onks hän sielä paikal viel?
Anneli: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
[SK: Anneli: Mä olen täl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähti juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.]
Hätäkeskus: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
Anneli: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
Hätäkeskus: Sun mies hiljeni vai?
[SK: (Lapsi: itkun alkua + voimakas rääkäisy (lyhyt napsahdus).]
Hätäkeskus: Haloo.
Anneli: Älä itke (lapsen nimi) hei, siel.
Hätäkeskus: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai
[SK: (Lapsi itkee taustalla).]
Anneli: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
Hätäkeskus: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
Anneli: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
[SK: Anneli: No todennäköisest siel ellei lähteny ulos jo, ei makuuhuoneessa siis.]
Hätäkeskus: Lähti ulos jo vai?
Anneli: En tiedä, siel hiljeni.
Hätäkeskus: Jaaha.
Anneli: (lapsen nimi) oliks se viel siel?
[SK:Lapsi: Joo se lähti.]
Anneli: Se lähti jo vai?
Hätäkeskus: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta?
Anneli: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttii pitkä, vähä, aika tukeva.
Hätäkeskus: Joo.
Anneli: Semmoset niiku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.
Hätäkeskus: Iha vieras.
Anneli: Jooh. (taustalta kuuluu lapsen itkua) Hei tulkaa nopeesti.
[SK: Anneli: Jooh (taustalla lapsen itkua). Tulkaa nopeesti.]
Hätäkeskus: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
Anneli: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
Hätäkeskus: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
Anneli: Joo.
Hätäkeskus: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt? (lapsen ääntä taustalla) Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
[SK: Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt (lapsi itkee taustalla). Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.]
Anneli: Joo. Selvä.
Hätäkeskus: Joo, hei.
Anneli: Heihei.
Esko
Remington Steele
Viestit: 227
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:10 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Esko »

Sirpa kirjoitti:Jaa-hah, ja mikäs oli sitten sen loppuun keskustellun keskustelun lopputulos?

Nimittäin se tulee vasta tässä:

Koko tutkintalinja perustuu epäaidosta tilanteesta tehtyyn äänianalyysiin.
Niemen käsitys tallenteen sisällöstä on alun alkaen ollut se, mikä nyt oikeudessa esitetään, Himberg sanoo.'
Joo näin sen täytyy olla. Niemi on vahingossa analysoinut poliisin tekemää lavastenauhaa ja tullut väärään lopputulokseen. Voi sitä punaa joka tutkijoiden poskille nousee, kun he oikeudessa tajuavat tehneensä satojen tuntien analyysin väärälle nauhalle.

Eikö täällä nyt ole mitään trollirajaa?
Allekirjoitus
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1925
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja jmit »

Nauhalta on määritettävissä Jukan kuolinhetki aika tarkkaan. Jukan huudot: "A-laalalala (ei pysty enää puhumaan selvästi) (kopsahdus keskellä) ja "A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi). (Kolahdus keskellä)" ja Anneli: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
(vaimea kopsahdus) Jukka: Lala."

Siinähän se on. Jukka ei todellisuudessa yritä huutaa "laalaa", vaan hän näkee Annelin vasara kädessä, yrittää suojata kasvovojaan käsillään ja huutaa "Äläläläläää".

Minä en voi hyväksyä sitä, että Suomessa tuollaisesta teosta seuraa parhaimmillaankin vain 15 vuoden vankeusrangaistus. Minusta aito ja todellinen päivästä päivään loppuelämä kiven sisällä olisi ainut asiallinen rangaistus.

Juha Joutsenlahden toimet pitäisi selvittää ainakin virkavirhenäkökulmasta. Joku ehdotti häntä liikennepoliisiksi. Ihanko oikeasti joku haluaisi tuollaisen poliisin liikennettä ohjaamaan? Mitä, jos kolarin osapuolet olisivat miellyttävästi käyttäytyvä kotirouva ja rikollisen näköinen mies, mikä mahdollisuus olisi noilla ihmisillä saada Joutsenlahdelta aidosti inhimillistä ja tasavertaista kohtelua? Jottei sensuuri iskisi, niin korostan, että virkatoimessa tehdyn työn arvostelu ei voi lainsäädännön mukaan olla kunnian loukkaus. Myönnän kyllä, että Juha Joutsenlahden kunniaa on loukattu, mutta sen hän on tehnyt aivan itse.
Mrs H.
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 11:03 am

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Mrs H. »

Jostain luin että oli joku epäily, että nimimerkki Matula olisi ollut Anneli Auer itse? Oliko tälle epäilylle koskaan mitään varmistusta tms?
En jaksa näitä satoja viestejä läpi, eli jos joku ulvilan tapausta aktiivisesti seuraillut voisi vastata -tack-
<Nunquam minus solus quam cum solus>
Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Tässä vähän spekua nauhan perusteella. Otetaan aluksi yksi Annelin sanoma, josta alkuosa pitää mielestäni paikkansa koska ovien auki-napsahdukset, askeleet ja ovien kiinni-kolahdukset sopivat siihen.

”Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.”

Asunnossa on kaksi uloskäyntiä: pääovi ja terassin ovi. Jos Anneli sanoo, että ” mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne…” – tarkoittaa se sitä, että Anneli on juossut pääovesta ulos ja kiertänyt ulkokautta talon taakse terassille. Oletetaan, että näin on tapahtunut.

****************************************************************************

Katsotaan sitten nauhaa tämän tapahtuman ympäriltä:

Hätäkeskuspuhelu alkaa 1.12. 2006 kello 2.43,22.
....alkua poistettu….

Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
Lapsi: Niih.
Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
Uhri: Agh (valittaa)
Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
Lapsi: Mitä mä sanon?
Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...

Anneli laittaa Lahden kengät jalkaansa, lähtee pääovesta ulos, kiertää talon taakse terassille.

Lapsi ei pysy puhelimessa vaan menee takkahuoneen oviaukolle katsomaan isää. (Lapsi ei sano sanaakaan - lapsen hengitysääniäkään ei kuulu puhelimessa?)

Nämä seuraavat sanat on sanottu silloin kun Anneli on ollut ulkona (terassilla) ja lapsi on seisonut takkahuoneen oviaukolla. Lahti puhuu lapselle, joka siis myös samalla näkee, että paikalla on vaan isä:


Uhri: (pyyjääpää)
Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni) <- Anneli lavastaa ulkoa käsin.
Uhri: Tu(l)e auttaa.

Anneli ryntää takkahuoneeseen terassilta ja lapsi juoksee takaisin puhelimeen.

Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
Uhri: Aagh (valittaa)
Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
(vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
Epäilty: ...

Tässä vaiheessa Anneli tulee (veriset kengänjäljet terassilla?) takaisin sisään kiertäen ulkoa pääoven kautta, puhuu seuraavat sanat lapselle.

Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)

Seuraavassa Lahti vielä yllättäin tokenee. Mitä Anneli on tehnyt seuraavan pätkän ajan – seisonut puhelimessa olevan lapsen vieressäkö? Tässä kuulostaa siltä, että nyt lapsi todella hätääntyy…

Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
Lapsi: Iskä, älä kuole.
Uhri: Aiih.
Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
(askelien ääniä)
Tuntematon: (Aja).
Häke: Joo haloo.
Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)
Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
Uhrin puheääntä ei enää kuulu
Lapsi: Äiti.
Häke: Voisko äiti puhuu?
Lapsi: Äiti tuu.
(kolahdus)

....jatkuu....

Ei seisonut Anneli lapsen vieressä vaan oli jossain muualla. Liekö ollut taas takkahuoneessa?



8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
mysteerin miettijä
Harjunpää
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 4:59 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja mysteerin miettijä »

Mulla ei ole tarkempaa tietoa teknisestä tutkinnasta sun muusta. Mutta ihmettele,, ei kai se koko tutkinta voi yhdestä miehestä olla kiinni? Totta kai esimies on esimies, mutta ei kait se nyt niin ole että jos alainen sanoo "tossa on verta", niin esimies sanoo "älä välitä" ja juttu on siinä. Kun kyse on varsinkin murhasta, eikä mistään pikkujutusta, niin ihmettelen suuresti, miten on mahdollista että vasta VUOSIA myöhemmin alaiset paljastavat, että jo alusta asti on heidän mielestä menty metsään. Kuulostaa aivan uskomattoman hierarkiselta :shock: Ja välinpitämättömältä.

Jos kyse olisi vaikka polkupyörävarkaudesta, niin ymmärrän ettei se herätä niin suuria tunteita, että välttämättä viitsisi meteliä nostaa jos esimies tulkitsee sormenjälkiä väärin. Mutta murha ja 4 lasta samassa talossa, niin luulisi että kaikki tekisivät kaikkensa jo siinä vaiheessa kun huomaavat, että nyt ei ole kaikki oikein surevan lesken osalta.

Tarkotan edellä mainitulla sitä, että en lähtisi tässä kohtaa syyttelemään pelkästään yhtä miestä. Oli siinä tiimissä muitakin. Ja kuten moneen kertaan sanottu, noin traumaattisen tilanteen jälkeen on tärkeää ettei leskeä pidätetä kevyin perustein - olisihan hirveää joutua aidosti surevana leskenä vielä vankilaan.
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1925
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja jmit »

Laivan kapteeni vastaa laivasta ja tutkinnan johtaja tutkinnasta. Tässä tapauksessa Juha Joutsenlahden vastuu vaikuttaa vielä poikkeuksellisen kovalta. Muut poliisit ja jopa nettikeskustelijat ovat esittäneet, että pitäisi avata tutkintalinja, jossa Annelin toimet selvitetään. Jo maalaisjärjellä ajatellen tämä tutkintalinja olisi pitänyt avata heti teon tapahduttua.

Juha Joutsenlahdella on tutkinnan johtajana ollut valta olla avaamatta Anneli Auer-tutkintalinjaa. Linja on avattu samalla sekuntilla kun Joutsenlahti on laitettu jutussa syrjään. Minulle alkaa aivan oikeasti riittää se, että tässä maassa ei näytä nykyään kukaan kantavan vastuuta mistään tekemisistään, eivät rikolliset sen paremmin kuin poliisitkaan. Aivan oikeassa oikeusvaltiossa olisi täysi mahdottomuus jatkaa virassa tuollaisen tunaroinnin jälkeen.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

visitor59 kirjoitti:
"13.8. Porin poliisi saa keskusrikospoliisin rikosteknisen laboratorion ääninäytetutkijan lausunnon, jonka mukaan hätäkeskuspuhelun nauhoitteelta ei tosiaankaan kuulu Auerin väittämää ulkopuolisen tappajan ääntä. Tämä on ratkaiseva todiste, joka lopulta johtaa Auerin vangitsemiseen. Hätäpuhelun analysointiin käytettiin kolmen vuoden aikana satoja työtunteja, ja se kävi myös Yhdysvalloissa FBI:n tutkittavana."

ja kun lisäät siihen Sirpan kommentin:
"Juuri äänianalyysi sai murhatutkijat avaamaan uuden, menestyksekkääksi osoittautuneen tutkintalinjan, jossa keskityttiin aviovaimon tekemisiin."

Niin kyllä siitä aika selkeästi saa kuvan uuden tutkintalinjan "kestosta"
Kommentti on lainaus tutkinnanjohtaja Kuusirannan antamasta haastattelusta Satakunnan Kansalle, joka on linkitettynä useaan kertaan edellisillä sivuilla, ja hänen oma kommenttinsa tai antamansa tieto.

http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satell ... aatua.html
Alethes doksa meta logu
Lukittu