HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Sippura
Neuvoja-Jack
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 3:12 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Sippura »

pohtiijamiettii kirjoitti: Äitihän oli tytön kuullen häke-puhelussa maininnut, että joku oli tullut juuri ikkunasta. Tytön ajatusmaailmassa looginen jatko oli siis, että sieltä se oli häipynytkin kun ketään ei näkynyt..
Lasten ajatusmaailmaa ja puhetapaa miettien loogisia vastauksia "Lähtiks se jo" -kysymykseen olisivat IMO:
- "lähti", jos on nähnyt jonkun lähtevän tai jonkun olleen paikalla muttei ole paikalla enää,
- "ei" jos tyyppi on edelleen huoneessa,
- "ai kuka", jos siellä ei ketään ulkopuolista ollutkaan.[/quote]

Ihan loogisesti ajateltu muuten, mutta lapsihan ilmeisesti oli jo paikalla kun äiti soitti häkeen ja selosti jonkun hyökänneen sisälle. Silloinhan lapsella oli jo olettamus, että siellä on joku. Mutta se, että sanoo "lähti", tuntuisi osoittavan siihen, että todella näki lähtevän. Jos ei olisi nähnyt lähtevän, mutta ei myöskään olisi nähnyt ketään siellä huoneessa, olisi varmaan sanonut jotain, että: "ei siellä enää ketään ollut" tms. "Lähti" tuntuisi todella tarkoittavan sitä, että hän näki murhaajan lähtevän.
~ Even a clock that is not going is right twice a day ~
Teleksi
Vic Mackey
Viestit: 1971
Liittynyt: Ma Elo 13, 2007 3:45 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

ulkosuomalainen kirjoitti:
Teleksi kirjoitti:Jos valot eivät ole olleet päällä takkahuoneessa, niin lapsi ei ole voinut nähdä, että nurkassa makaava mies on hänen isänsä - siis jos oletetaan että siellä oli toinenkin mies, niin olisihan se voinut olla se murhaajakin siellä makaamassa.

Ummm ... siis otti tirsat kesken tyon/makaili ruumiin vieressa veressa? Vai piiloutui lapselta vaikka aidilta ei viitsinyt?
Jos kaksi ihmistä on puukkohippasilla, niin on mahdollista, että se ei ole se alkuperäinen hyökkäyksen kohde joka tappelun häviää. Jos jukka olisi esim. saanut lyötyä murhaajaa kunnolla halolla päähän, niin se olisi saattanut olla murhaaja joka otti lukua sängyn vieressä maaten eikä Jukka. Jos olisi ollut pimeää, niin lapsi olisi kertonut, että hän näki jonkun makaavan maassa, mutta eihän hän voisi olla varma että se oli isä... hän voi post hoc päättelynä tulla tähän lopputulokseen, mutta ei pimeässä varmasti tietää onko maassa makaava mies isä vai joku toinen.
taavetti
Perry Mason
Viestit: 3586
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 9:17 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Sippura kirjoitti:hän voi post hoc päättelynä tulla tähän lopputulokseen, mutta ei pimeässä varmasti tietää onko maassa makaava mies isä vai joku toinen.
MIssähän isä sitten olisi tässä näkemisessä?
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Mutta silloin olisi luullut halosta yms. loytyneen muutakin kuin Jukan veren alta hitunen vierasta DNA:ta. Ja lattialta. Ja mita Jukka olisi tehnyt silla aikaa -- vaiko onko skenaariosi se etta toinen vuosi sangylla ja toinen otti lukua lattialla?

Nain ei Anneli kuitenkaan kertonut -- maiskintaaa kuului koko ajan ja han itse juoksenteli murhaajaa parikin kertaa karkuun.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Sippura
Neuvoja-Jack
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 3:12 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Sippura »

Miten sinä Taavetti onnistuit tekemään tuollaisen lainauksen?! Ei ole minun tekstiäni :)
~ Even a clock that is not going is right twice a day ~
taavetti
Perry Mason
Viestit: 3586
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 9:17 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Kone onnistui, sori Sippura!
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Sippura
Neuvoja-Jack
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 3:12 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Sippura »

taavetti kirjoitti:Kone onnistui, sori Sippura!
No eipä tuo mittään, eihän tuo edelleä näy minunkaan lainaus onnistuneen, heh!
~ Even a clock that is not going is right twice a day ~
pohtiijamiettii

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

Sippura kirjoitti:Ihan loogisesti ajateltu muuten, mutta lapsihan ilmeisesti oli jo paikalla kun äiti soitti häkeen ja selosti jonkun hyökänneen sisälle. Silloinhan lapsella oli jo olettamus, että siellä on joku.
Tähän täytyy vain kateellisena todeta, että on teillä muilla ihanat lapset kun uskovat noin helpolla mitä äiti sanoo :D Meillä kyllä väännetään jokaisesta asiasta ja lapset todella haluavat tietää miten niin ja mistä on kyse ja pitävät omasta näkökannastaan ja omista havainnoistaan kiinni viimeiseen asti. Mutta ehkä he ovat vielä niin pieniä etteivät osaa samalla tavalla tulla mukaan tilanteisiin ja ottaa muiden näkökantoja huomioon.

Mutta koska olen itsekin aikoinaan ollut omaehtoinen ja näsäviisas pänkkäpää, pidän edelleen kiinni siitä, että lapsi kyseenalaistaisi "jonkun" läsnäolon jos ei olisi itse ketään nähnyt tai vähintään kuullut kenenkään vieraan ihmisen ääntä ja liikkeitä.

Ja ihan mutulla tuo yllä kirjoittamani, eihän lapsia ja heidän ajatuksiaan voi yleistää, yksilöitä me olemme lapsesta lähtien. Pointti on vaan se, että ei se niin sataprosenttisen varmaa ole, että lapsi lähtee täysillä mukaan vanhempansa tarinaan, jos omat aistihavainnot ovat tarinan kanssa ristiriidassa.
Avatar
Tara
Horatio Caine
Viestit: 6164
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 11:16 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Tara »

turumurre kirjoitti:
Tara kirjoitti:PS: noihin postattuihin tietoihin siitä milloin lapsi oli nähnyt että ikkuna oli rikki.

Sen lisäksi, että ETPssä on kolmella eri sivulla merkitty, että ensimmäisellä kerralla takkahuoneessa käydessään lapsi oli nähnyt, että ikkuna oli rikki ja että lattilalla oli lasin siruja, niin heti ensimmäisellä sivulla 589 on heti alussa, axxx:n kolmannessa puheenvuorossa, on näin: Referaatti: 'lapsi kertoo miettineensä uskaltaisiko sytyttää lukuvalon - siis kun oli juuri herännyt isän tai äidin kiljuntaan - ..'mut mä en uskaltanut kun siellä oli siel koko huone täynnä lasin siruja'. - Eli ensimmäiselle sivulle on merkitty, että lapsi näyttää tienneen jo ennen kuin meni edes ensimmäistä kertaa katsomaan takkahuoneeseen, että 'siellä oli lattia täynnä lasin siruja', eli oli kuullut särkyvän lasin ääniä.
Ei ku se tarkoittaa olohuoneen tai takkahuoneen valoa.
Hm.. mutta kun lapsi puhuu muutama rivi alempana myös oman huoneensa lukuvalosta, että .. hm..pakko laittaa edellisiäkin rivejä jokunen mukaan..

589 - referaattia (yritystä sellaiseksi): Lapsi kuuli huoneeseensa, että joku paukutti heidän ikkunaa.Oli kuulunut kun isä tai äiti kiljui. Lapsi oli herännyt näihin ääniin - ensin ilmeisesti ikkunan paukutukseen. Lapsi oli luullut ensin että pakkanen paukkui... sitten:

P: Joo,no sä menit huoneest sit sinne? V: 'Kattomaan'...lapsi olisi laittanut valot päälle, mutta ei 'uskaltanut, koska siellä oli koko huone täynnä lasinsiruja' (mistä lapsi tiesi että siellä jo oli tämä tilanne ellei hän olisi jo käynyt takkahuoneessa? Ja jos oli ollut pimeää? Vai oliko hän päätellyt asian särkyvän lasin äänistä?? Vai 'taskulampun valossako' oliko nähnyt?? vai..tara) P:Joo, sä menit sinne takkahuoneen reunal katsomaan. Mitä sä näit siellä? (ymmärtääkseni puhuttaja kysyy ensimmäisestä käyntikerrasta tässä, Tara) V: 'Mää näin--ku mää katoin sin kolme kertaa', että.. sillä kertaa (1. kerta?) hän näki, että äiti ja isä olivat jo hereillä. P: Joo. V: (lapsi jatkaa)..sit ku mä menin pois ja mä tulin vähän ajan päästä... P:(keskeyttää tai puhuu päälle?)Silloin kun sä eka kerran siihen ni oliko se lasi viäl--tai rikki jo? V: (lapsi jatkaa:) Oli--sit ku mä tulin.. (lapsi siis jatkaa meneillään olevaa lausettaan joka oli tuo 'mä menin ja mä tulin vähän ajan päästä) P:Ja siel oli äiti ja isä vaan sillon? P2: Misä ne oli äiti ja isi silloin? V: Ne oli nousseet sängystä (lapsi kertaa jo kertomaansa, mutta taas P kysyy kesken lapsen puheen)P:Ne oli sängyn vieressä siin takkahuoneessa? Sit sä menit takasi. Mihin sä menit takasi? V: Huoneeseeni. Sit muli niinko tota, ku mä.. mul on lukuvalo, mä meinasin sytyttää sen, mut en uskaltanut. Mä pelkäsin, et jos siel on joku rosvo, ni jos se sit yrittää hyökätä mun kimppuuni. P: Joo. V: Sit mää en ottanu sit ku mää menin uudestaan kattoon (2.kerran ) mää näin iskän lattialla. P:No missä äiti oli silloin? V:..lapsi kertoo, että äiti oli hänen muistaakseen soittamassa. P: Oliko valot sillo päällä, vai oliko pimeetä? V: lapsi toteaa, että kai ne olivat päällä, koska muuten hän ei olisi nähnyt pimeässä. P: Mis kohtaa iskä oli siel lattialla? Muistatko? V: isä oli maannut aika siinä siinä sängyn vieressä. P: Olik siel ketää vierasta miestä? V: Lapsi kertoo, ettei hän nähnyt, mies oli varmaan mennyt piiloon. Siellä oli myös puukko lattialla. Ja kun lapsi tämän jälkeen meni pois, niin kun hän tämän pois menemisen jälkeen palasi katsomaan vähän ajan päästä, hän kertoi nähneensä kun se mies pakeni ikkunasta (3.kerta).

Joo, lapsi puhuu sekä takkahuoneen valoista että oman huoneensa lukulampusta - ei sytyttänyt sitä - mutta jotain valoa takkahuoneessa oli ollut, koska miten lapsi muuten olisi voinut tietää, että lattia oli täynnä lasinsiruja? Mutta jos litteroinnin ensimmäisen sivun lukenut ei tietäisi, että jatkossa selvästi tarkennetaan ja täsmennetään eri käyntikertoja, niin voisi mennä ensin sormi suuhun, että mitä siellä takkahuoneessa oli näkynyt ensimmäisellä kerralla. Mutta kun lukee jatkon, niin kyllä ne lasin sirut olivat lattialla ja ikkuna rikki jo ensimmäisellä kerralla. Muuhun johtopäätökseen en voi päästä. Eli toisella kerralla keskeinen asia minkä lapsi oli nähnyt oli se, että isä makasi lattialla ja lattialla oli myös puukko.

Lapsi kuvaa suht joutuisaan tahtiin jokaisesta kolmesta kerrasta peräkkäin, mutta puhuttajat keskeyttävät lapsen puheen kysymyksillään - ja kertomukset menevät osittain päällekkäin tämän vuoksi,..kai nuo puhuttelijat eivät meinanneet pysyä perässä..

Joo- tämmöstä tämä on..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Mutta koska olen itsekin aikoinaan ollut omaehtoinen ja näsäviisas pänkkäpää, pidän edelleen kiinni siitä, että lapsi kyseenalaistaisi "jonkun" läsnäolon jos ei olisi itse ketään nähnyt tai vähintään kuullut kenenkään vieraan ihmisen ääntä ja liikkeitä.
Isa on juuri kuollut. Lahtisitko tosiaan kyseenalaistamaan ulkopuolisen mahdollisuuden jos vaarana on, etta aitikin menetetaan? Ihmisilla on muutenkin kyky selittaa itselleen asioita niin etta niiden kanssa pystyy elamaan -- tassa tapauksessa lapsella on melkoinen sisainen ja ulkoinen paine tehda niin -- oli minkalainen pankkapaa muuten tahansa.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Avatar
Tara
Horatio Caine
Viestit: 6164
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 11:16 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Tara »

pohtiijamiettii kirjoitti:
Toripolliisi kirjoitti:
Tara kirjoitti:Totta kyllä, noin vastasi. Mutta mun mielestä, aivan ilmeisesti, lapsi vastasi näin sen vuoksi, että äiti oli häneltä juuri kysynyt joko se lähti. Koska lapsi ei nähnyt ketään, niin tietenkin se tappaja silloin oli lähtenyt - täysin johdonmukainen vastaus kysymykseen jonka äiti oli hänelle tehnyt (kuten täällä on useaan kertaan aiammin todettu). Miten lapsi olisi pystynyt vastaamaan jotain muuta, ihmettelen.. esim että, mut äiti, mitä sä tuol taval kysyt, mite se o voinut niinko lähteä ku ei tääl o ollukkaa kettää..
Äitihän oli tytön kuullen häke-puhelussa maininnut, että joku oli tullut juuri ikkunasta. Tytön ajatusmaailmassa looginen jatko oli siis, että sieltä se oli häipynytkin kun ketään ei näkynyt..
Lasten ajatusmaailmaa ja puhetapaa miettien loogisia vastauksia "Lähtiks se jo" -kysymykseen olisivat IMO:
- "lähti", jos on nähnyt jonkun lähtevän tai jonkun olleen paikalla muttei ole paikalla enää,
- "ei" jos tyyppi on edelleen huoneessa,
- "ai kuka", jos siellä ei ketään ulkopuolista ollutkaan.
Mutta kun lapsi oli jo ollut paikalla kun äiti soitti häkeen, ja oli toistanut puhelun alusta loppuun asti häkelle, että heille tunkeutui joku ikkunasta sisään juuri äsken. Lapsi oli kuullut myös nämä 'vihjeet ulkopuolisesta'. Lisäksi oli 'pimeää', ei kai lapsi voinut tietää kuka tai mitä muissa pimeissä huoneissa oli juuri silloin parhaillaan. Lapsi ei kylpyhuoneeseen tai khh:een edes katsonut - paitsi tietenkin näki aulan, olohuoneen, keittiön ja takkahuoneen - sekä oman huoneensa - joissa liikkui itse. (todellisuudessa jotain valoa siellä kuitenkin oli, vaikka Auer sanoi häkeen selitykseksi että 'se on pimeetä' kun sieltä kysyttiin 'kuka siellä hakkaa' - ja Jukan auuu-äänet ja puheita kuuluu siinä kohtaa vielä (välittömästi sen jälkeen kun Auer on antanut osoitetiedot häkepuhelun alussa, sen jälkeen myös.

Kyllä lapsen olisi pitänyt jo aiemmin kysyä mikä mies siellä oli silloin, eikä vasta kun Auer kysyi lähtikö se jo. Keskustelu lapsen ja Auerin välillä on kyllä absurdi IMO. Minä en ulkopuolisen läsnäoloon usko. Lapsi, noin pieni, tuskin pystyy esittämään äidin antaman informaation vastaista kysymystä - kun eihän tuollaisessa kaaottisessa tilanteessa edes aikuiset pysty,.. JJ ei pysty vieläkään erittelemään asiaa, vaan on yhä sen tiedon ja vaikutelmien varassa, jotka Auer heti ensimmäisinä päivinä hänelle antoi kasvoista kasvoihin, ja niitten mukaan tulkitsee tapahtumat edelleen - Ehkä JJ:n härkäpäisyys johtuu juuri siitä, että hän kuuli noita Auerin kertomuksia tuoreeltaan?? Ja oli myös nähnyt Jukan vammat ja sen koko sotkun..

Lapsen kertomuksessa on kiinnostava kohta jossa hän jollain tapaa korostaa sitä että 'juuri silloin kun äiti meni soittamaan, niin isä alkoi pitää ääntä.. (nyt en enää jaksa lukea tuota kohtaa uudelleen ja kastao tarkemmin.. joku muu saa kaivaa sen esiin,jos jaksaa ). Eivät nämä minun pähkäilyt ainakaan missään mitään merkitse..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Kiitos Tara etta olet jaksanut naita sanasta sanaankin kirjoittaa kun eri ihmiset tuntuvat lukevan ja varsinkin muistavan niita hyvin eri lailla. Lapsen kertomat ovat mun mielesta tarkeita, varsinkin ne silloin heti tuoreeltaan kerrotut jutut. Ainoa asia, joka mun mielesta tassa vaiheessa enaa todistaa Annelin syyttomyydesta on nimenomaan lapsen kertomus huppupaasta, joka meni ikkunasta.

Yksi mahdollisuus havainnolle on mielestani kuitenkin edelleen, etta tytto naki kuistilla/ikkunan takana haivahdykselta aitinsa (ruskeassa vaatteessa) silloin kun kavi katsomassa ja naki isan lattialla, veitsen oven edessa ja aiti oli "ehka soittamassa." Anneli olisi mielestani tassa vaiheessa ollut ikkunaa ulkoa rikkomassa/loppulavastusta tekemassa ja tuli kohta etuovesta takaisin. Nainhan han kertoo itse jossain patkassa, jonka kopsasit-- etta Anneli tuli ulkoa kun murhaaja oli hanet sinne ajanut ja naki takaisin tullessaan tyton eteisessa ja SITTEN soitti Hakeen.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Tara kirjoitti: Mutta kun lapsi oli jo ollut paikalla kun äiti soitti häkeen, ja oli toistanut puhelun alusta loppuun asti häkelle, että heille tunkeutui joku ikkunasta sisään juuri äsken. Lapsi oli kuullut myös nämä 'vihjeet ulkopuolisesta'. Lisäksi oli 'pimeää', ei kai lapsi voinut tietää kuka tai mitä muissa pimeissä huoneissa oli juuri silloin parhaillaan. Lapsi ei kylpyhuoneeseen tai khh:een edes katsonut - paitsi tietenkin näki aulan, olohuoneen, keittiön ja takkahuoneen - sekä oman huoneensa - joissa liikkui itse. (todellisuudessa jotain valoa siellä kuitenkin oli, vaikka Auer sanoi häkeen selitykseksi että 'se on pimeetä' kun sieltä kysyttiin 'kuka siellä hakkaa'
'Joo se lähti'
Miten lapsi voi sanoa noin, jos ei nähnyt sen lähtevän (tai kuvitellut näkevänsä että se lähti).
Lapsihan uskoo että siellä on joku, sehän voi olla vielä vaikka 'piilossa'.

Ei se o pimeetä = ei se ole pimeätä
Ei.......se o pimeetä = ei, se on pimeätä
hmmm...
ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Uhri: Auuu. (ETP-papereissa tässä lukee Annuu)
0:26 Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
Uhri: Auu.
0:30 Epäilty: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
0:35 Häke: Joo.
Epäilty: Hei nopeesti.
No aika selvasti tasta on nyt vain yksi normaalikielisen tulkinta. Hake kysyy tunteeko Anneli hakkaajaa ja vastaus on etta ei kun on pimeata.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja turumurre »

ulkosuomalainen kirjoitti:Kiitos Tara etta olet jaksanut naita sanasta sanaankin kirjoittaa kun eri ihmiset tuntuvat lukevan ja varsinkin muistavan niita hyvin eri lailla. Lapsen kertomat ovat mun mielesta tarkeita, varsinkin ne silloin heti tuoreeltaan kerrotut jutut. Ainoa asia, joka mun mielesta tassa vaiheessa enaa todistaa Annelin syyttomyydesta on nimenomaan lapsen kertomus huppupaasta, joka meni ikkunasta.
allev. tm

Äläs ny, kai tässä vielä on pohdittavaa vaikka kuinka...

Mitäs mieltä olet siitä, että A on pitänyt alusta lähtien kiinni kookkasta tunkeutujasta,
eikö hänellä olisi ollut paljon helpompaa kuulusteluissakin, kun olisi väittänyt että 'se oli sellanen korkeintaan 170 pitkä urheilullinen tyyppi'. Kuin väittää että se oli nelikymppinen 180-190cm pitkä, vähän vatsakaskin.
Mistä A tiesi etukäteen että poliisi tulee hoitamaan veristen askelpainaumien tutkimuksetkin niin 'huonosti', ettei sillä ole väliä vaikka hän sanookin että se oli sellanen itseään paljon painavampi tyyppi.
Parasta hänelle olisi ollut väittää että se oli sellanen hänen itsensä mittainen, eikä paljon panavampikaan.
Kai nyt hyvä lavastaja tälläisen seikan olisi ensimmäiseksi älynnyt.
Vai mietä mieltä olet, :) vastauksen voit kopsata tuonne 'ikkunasta kulkemiseen'
Lukittu