Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja turumurre »

hellämustapääfinnilä kirjoitti:Minä olen jo aivan sekaisin näistä, mutta eikö kuitenkin ole tuotu julki, että Lahden yllä olleesta t-paidasta löydettiin ruskeita polyesterkuituja (oli ne sitten otettu talteen millä menetelmällä tahansa) ja alushousuista löydettiin näitä samankaltaisia kuituja vielä runsaammin?
Näin on, myöhemmissä tutkimuksissa jostain verettömiltä alueilta löydettiin kuituja.
Sori huono aikaisempi ilmaisuni ('nurkka' :)).
Hellapoliisi
Olivia Benson
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2010 6:24 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja Hellapoliisi »

Kiitos turumurre.

Hm, tuo on kyllä ihan kelvollinen selitys lasten rukkasen kuiduista ulkopuolisen surmaajan tapauksessa. JOS nuo ruskeat kuidut tulivat hanskoista.

Tulee muistikuva, että Lahden paidassa oli näitä ruskeita polyesterkuituja, mutta alushousuissa oli niitä runsaasti, tai ainakin enemmän kuin paidassa. Tappajan ruskeat hanskat ja Lahden alushousut kontaktissa?[/quote]

Taloudessa on voinut olla ruskea fleeceviltti torkkupeittona. Fleeceviltistä irtoaa kuituja helposti ainakin kuivausrummussa kuivattamalla ja miksipä ei ihan muutenkinkin ihan tavallisessa lähikontaktissa. Fleecehanskojakin löytyy ihan tavallisesta halpahallista.
Hys hys!
hellämustapääfinnilä
Martin Beck
Viestit: 834
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 8:52 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Hellapoliisi kirjoitti: Taloudessa on voinut olla ruskea fleeceviltti torkkupeittona. Fleeceviltistä irtoaa kuituja helposti ainakin kuivausrummussa kuivattamalla ja miksipä ei ihan muutenkinkin ihan tavallisessa lähikontaktissa. Fleecehanskojakin löytyy ihan tavallisesta halpahallista.
Jos ulkopuolista ei ollut, on paljon helpompi yrittää keksiä, mikä voisi olla tekstiili, josta ruskeankirjavia polyesterkuituja on irronnut lapsen rukkaseen (vaikka poliisi ei tutkimuksissaan kuituja vastaavaa tekstiiliä löytänytkään). Peite voisi olla yksi selitys.

Turumurren lisäksi en muista kenenkään muun Auerin syyttömyyden kannalla olevan edes yrittäneen selittää sitä, miten lasten rukkaseen on päätynyt ko. oletettavasti ulkopuolisesta surmaajasta peräisin olevia kuituja (pahoittelut, jos joku on selityksen esittänyt).
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Fleecehanskojakin löytyy ihan tavallisesta halpahallista.
Hyvä huomio ja kun etsittiin vastaava vaatetta, niin etsittiinkö tällaisia sormikkaita?
Ei todennäköisesti.
Turumurren lisäksi en muista kenenkään muun Auerin syyttömyyden kannalla olevan edes yrittäneen selittää sitä, miten lasten rukkaseen on päätynyt ko. oletettavasti ulkopuolisesta surmaajasta peräisin olevia kuituja
Jos tuolinpäällä on oikeasti ollut lasten rukkasia (mikä on kyllä hyvin mahdollista) ja ne on sitten siitä pudonnut kun tuolia on siirretty, joka on ihan järkevä selitys kyllä.
Niin tästä ja yhdestä toisesta Hellän kirjoituksesta heräskin ajatus....
Annelihan teki niitä mehutestejä siellä vankilan suihkuhuoneen lattialla, niin mikä estäisi Annelia myös surmayönä tehdystä testistä, eli itse kokeili mahtuuko siitä ikkunasta oikeasti kampeamaan sisään.
Ja kun A on aika pitkä ja tilaakin jäi, niin voi selittää isomman miehenkin mahtuneen.
Siksi siinä punaisessa rukkasessakin oli se kengänjälki ja tuolissa niitä kuituja, sekä ikkunan lasissa.
Lisäksi sain eilen selostuksen siitä miten kuvasta saadaan selvitettyä tietty aika mitä veri on siinä ollut.
Eli osa verestä on muuttunut keltaiseksi (palsmaa) tähän menee kuulemma n.15-20minuuttia kun veri"reunoiltaan" tulee keltaiseksi.
Sain sellaisen selvityksen, etten voi edes kaikkea muistaa, mutta lyhyesti, kuvasta voidaan arvioida veren hyytymisaikaa tarkastikkin jos kuva on otettu pian paikalle tultua. Paljonko tätä keltaista sängyllä on ollut, niin sekin antaa tarkentavaa tietoa sen hyytymisajasta.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
hellämustapääfinnilä
Martin Beck
Viestit: 834
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 8:52 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

v-a-45 kirjoitti: Annelihan teki niitä mehutestejä siellä vankilan suihkuhuoneen lattialla, niin mikä estäisi Annelia myös surmayönä tehdystä testistä, eli itse kokeili mahtuuko siitä ikkunasta oikeasti kampeamaan sisään.
Ja kun A on aika pitkä ja tilaakin jäi, niin voi selittää isomman miehenkin mahtuneen.
Siksi siinä punaisessa rukkasessakin oli se kengänjälki ja tuolissa niitä kuituja, sekä ikkunan lasissa.
Muistui tästä ^ eräs 'vanha' asia mieleen, tuolilla rukkasessa oleva kengänjälkihän oli veretön? Jos molemmat maihareiden pohjat olivat puukotustilanteessa vereentyneet, niin olisiko tuo jälki kuitenkin vanha, tai jos jompikumpi on ollut oven ulkopuolella jo aiemmin, ja hän olisi sitten jostain syystä noussut tuolille (vaikka oven päälle piilotettua avainta kurkottelemaan, tai missä niitä rukkasia terassilla oli)?

Se tuntuu hieman kaukaa haetulta, että Auer olisi pessyt kengänpohjan niin huolella, ettei siitä verta olisi jäänyt (tehtiinkö muuten ylipäänsä tuolin kengänjäljestä dna-tutkimus?), mutta eihän sekään vaihtoehto poissuljettu ole.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

^Haen nyt eri asiaa, eli A on koikellut pääsekö ikkunasta sisään ja silloin on ollut Jukka vielä siinä sängyllä makaamassa/vuotamassa(silloin surma-aikaan ei A.lla ole kenkiä)ottanut jotkut kengät jälkaansa ja kengätkin on olleet suht puhtaat, mitä nyt vähän saanut maasta pohjiin sen verettömän jäljen verran ja se siis jälki joka oli sen rukkasen päällä.
Myöhemmin kun tajunnut Jukan olevan elossa mennyt siihen Jukan lähelle ja pohjaan on tarttunut sitä verta, mennyt ikkunalle (samalla tullut se jälki housuihin) hakemaan "kättä pidempää" joka on ollut siinä terasilla kun rikkonut sitä ikkunaa.
Ehkä senkin astalon piti jäädä siihen, samoin kun veitsi, mutta tarvitsi sitä Jukkaa varten. Voihan se olla ollut vaikka siinä tuolin päällä (jostainhan ne JJ.n selitykset astalon jättämisestä hetkeksi ulos on tulleet)
ja sitten lopuksi piilottanut sen astalon terassin alle ja siitä ne pari veristä jälkeä terasilla?
Siis ihan omaa mietintää :?
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

hellämustapääfinnilä kirjoitti:Turumurren lisäksi en muista kenenkään muun Auerin syyttömyyden kannalla olevan edes yrittäneen selittää sitä, miten lasten rukkaseen on päätynyt ko. oletettavasti ulkopuolisesta surmaajasta peräisin olevia kuituja (pahoittelut, jos joku on selityksen esittänyt).
Yritin jotain tämäntapaista selittää täällä.
Olisiko mahdollista, että myös siniset kurarukkaset olivat olleet alunperin muovituolin päällä?
hellämustapääfinnilä
Martin Beck
Viestit: 834
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 8:52 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

v-a-45 kirjoitti:^Haen nyt eri asiaa, eli A on koikellut pääsekö ikkunasta sisään ja silloin on ollut Jukka vielä siinä sängyllä makaamassa/vuotamassa(silloin surma-aikaan ei A.lla ole kenkiä)ottanut jotkut kengät jälkaansa ja kengätkin on olleet suht puhtaat, mitä nyt vähän saanut maasta pohjiin sen verettömän jäljen verran ja se siis jälki joka oli sen rukkasen päällä.
Myöhemmin kun tajunnut Jukan olevan elossa mennyt siihen Jukan lähelle ja pohjaan on tarttunut sitä verta, mennyt ikkunalle (samalla tullut se jälki housuihin) hakemaan "kättä pidempää" joka on ollut siinä terasilla kun rikkonut sitä ikkunaa.
Ehkä senkin astalon piti jäädä siihen, samoin kun veitsi, mutta tarvitsi sitä Jukkaa varten. Voihan se olla ollut vaikka siinä tuolin päällä (jostainhan ne JJ.n selitykset astalon jättämisestä hetkeksi ulos on tulleet)
ja sitten lopuksi piilottanut sen astalon terassin alle ja siitä ne pari veristä jälkeä terasilla?
Siis ihan omaa mietintää :?
Ahaa, kun selitit tarkemmin (=väänsit siis rautalangasta) niin ymmärsin, olin vaan jumittunut jotenkin noihin kenkiin.. Jos Auer on tekijä, ja hän oli puukotusvaiheessa vaikka avojaloin, on toki tuo ikkunasta kulun testaaminen hyvinkin mahdollista. Ikkunan lasikaan ei kevyemmän ihmisen alla välttämättä säry samalla tavoin kuin tukevahkon isokokoisen miehen alla kuvittelisi käyvän.
Mariacka kirjoitti:
hellämustapääfinnilä kirjoitti:Turumurren lisäksi en muista kenenkään muun Auerin syyttömyyden kannalla olevan edes yrittäneen selittää sitä, miten lasten rukkaseen on päätynyt ko. oletettavasti ulkopuolisesta surmaajasta peräisin olevia kuituja (pahoittelut, jos joku on selityksen esittänyt).
Yritin jotain tämäntapaista selittää täällä.
Olisiko mahdollista, että myös siniset kurarukkaset olivat olleet alunperin muovituolin päällä?
Totta Mariacka, nyt kun tuon näen, muistan kyllä sen lukeneeni, mutta ei vain aiemmin pälähtänyt mieleeni (vielä omaan viestiini olet vastannut, sorry).
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
Severin A
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:09 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja Severin A »

Niille, jotka ovat pohtineet jälkikoiran toimintaa ja löydöksiä, kerron seuraavan käytännönkokeen tuloksia tältä päivältä... Eli olin kahden nuorehkon koiran kanssa treenaamassa verijäljillä tänään kosteissa metsäolosuhteissa. Ensimmäisellä jäljellä kolmisen tuntia vanha verijälki rasusta, jossa noin ½dl verta, ja jäljellä mittaa noin 800m. Jälki löytyi melko helposti ja sen seuraaminen suhteellisen ripeää. Toinen jälki noin neljä tuntia vanha ja pituutta 700-800m. Jäljen seuraaminen suhteellisen ripeää ja kahdessa 90 asteen käännöksessä pientä hakemista. Käytetty veri oli pakastettua ja kuivui rasuun varsin pian. Maastossa ei ollut minun silmin erotettavaa verta.

Oma pohdintani jälkikoiran käyttäytymisestä murhatalon ympäristössä kertoo ettei siellä ollut kulkenut kukaan jalkineilla, joissa olisi verijäämiä. Poliisilla oli kuitenkin käytössään koira, joka oli kokeneempi jäljestäjä kuin nämä "untuvikot".
Älä oleta
pikasso
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1414
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2010 12:16 am

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Nuo verijäljet vasemman puoleisessa karmissa.
Mun mielestä selviä pyyhkimisjälkiä. Hanska puhtaaksi pyyhkimällä?
Kuka sen tietää vaikka veri olisi Jukan ja onkin, mutta kuka piti hanskaa :?:

http://i6.aijaa.com/b/00047/6271835.jpg
Sessan
Harjunpää
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 12:06 am

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja Sessan »

Severin A kirjoitti:Niille, jotka ovat pohtineet jälkikoiran toimintaa ja löydöksiä, kerron seuraavan käytännönkokeen tuloksia tältä päivältä... Eli olin kahden nuorehkon koiran kanssa treenaamassa verijäljillä tänään kosteissa metsäolosuhteissa. Ensimmäisellä jäljellä kolmisen tuntia vanha verijälki rasusta, jossa noin ½dl verta, ja jäljellä mittaa noin 800m. Jälki löytyi melko helposti ja sen seuraaminen suhteellisen ripeää. Toinen jälki noin neljä tuntia vanha ja pituutta 700-800m. Jäljen seuraaminen suhteellisen ripeää ja kahdessa 90 asteen käännöksessä pientä hakemista. Käytetty veri oli pakastettua ja kuivui rasuun varsin pian. Maastossa ei ollut minun silmin erotettavaa verta.

Oma pohdintani jälkikoiran käyttäytymisestä murhatalon ympäristössä kertoo ettei siellä ollut kulkenut kukaan jalkineilla, joissa olisi verijäämiä. Poliisilla oli kuitenkin käytössään koira, joka oli kokeneempi jäljestäjä kuin nämä "untuvikot".
Minä olen myös koirieni (noutajia) kanssa harrastanut mejää (metsästysjälkeä). Poliisien hakukoirat taidetaan kouluttaa hieman eri metodeilla ja hakemaan tietysti muutakin hajujälkeä kuin verta kun taas mejässä idea on haavoittuneen saaliseläimen (esim. hirven) jäljestäminen. Omatkin koirat ovat helposti seuranneet puolivuorokautta aimmin tehtyä verijälkeä.

Luulisi tosiaan että noinkin tuore jälki jossa pitäisi olla ihmisverta, olisi poliisikoiralle helppo löytää (sillehän annetaan verta nuuskittavaksi ennen kuin komennetaan hakemaan), mutta epämääräiseksi jäi, joten tukisi sitä olettamaa ettei sieltä talosta kukaan ulos juossut.
Severin A
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:09 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja Severin A »

Sessan kirjoitti:
Severin A kirjoitti:Niille, jotka ovat pohtineet jälkikoiran toimintaa ja löydöksiä, kerron seuraavan käytännönkokeen tuloksia tältä päivältä... Eli olin kahden nuorehkon koiran kanssa treenaamassa verijäljillä tänään kosteissa metsäolosuhteissa. Ensimmäisellä jäljellä kolmisen tuntia vanha verijälki rasusta, jossa noin ½dl verta, ja jäljellä mittaa noin 800m. Jälki löytyi melko helposti ja sen seuraaminen suhteellisen ripeää. Toinen jälki noin neljä tuntia vanha ja pituutta 700-800m. Jäljen seuraaminen suhteellisen ripeää ja kahdessa 90 asteen käännöksessä pientä hakemista. Käytetty veri oli pakastettua ja kuivui rasuun varsin pian. Maastossa ei ollut minun silmin erotettavaa verta.

Oma pohdintani jälkikoiran käyttäytymisestä murhatalon ympäristössä kertoo ettei siellä ollut kulkenut kukaan jalkineilla, joissa olisi verijäämiä. Poliisilla oli kuitenkin käytössään koira, joka oli kokeneempi jäljestäjä kuin nämä "untuvikot".
Minä olen myös koirieni (noutajia) kanssa harrastanut mejää (metsästysjälkeä). Poliisien hakukoirat taidetaan kouluttaa hieman eri metodeilla ja hakemaan tietysti muutakin hajujälkeä kuin verta kun taas mejässä idea on haavoittuneen saaliseläimen (esim. hirven) jäljestäminen. Omatkin koirat ovat helposti seuranneet puolivuorokautta aimmin tehtyä verijälkeä.

Luulisi tosiaan että noinkin tuore jälki jossa pitäisi olla ihmisverta, olisi poliisikoiralle helppo löytää (sillehän annetaan verta nuuskittavaksi ennen kuin komennetaan hakemaan), mutta epämääräiseksi jäi, joten tukisi sitä olettamaa ettei sieltä talosta kukaan ulos juossut.
Koska poliisin käyttämä jälkikoira on koulutettu seuraamaan muitakin kuin verijälkiä, luulisi verijäljen seuraamisen olevan moniverroin helpompaa. Jos siis verisillä jalkeneilla on talosta lähdetty, olisi näitä verimolekyylejä koiran hajuaistin löydettäväksi jäänyt. Sen sijaan jäljestys antoi varsin "vaisun" tuloksen ja itse uskon, ettei talosta ole kukaan poistunut alueelle, jonka poliisikoira tutki.
Älä oleta
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Severin A kirjoitti: Koska poliisin käyttämä jälkikoira on koulutettu seuraamaan muitakin kuin verijälkiä, luulisi verijäljen seuraamisen olevan moniverroin helpompaa. Jos siis verisillä jalkeneilla on talosta lähdetty, olisi näitä verimolekyylejä koiran hajuaistin löydettäväksi jäänyt. Sen sijaan jäljestys antoi varsin "vaisun" tuloksen ja itse uskon, ettei talosta ole kukaan poistunut alueelle, jonka poliisikoira tutki.

hetkinen hetkinen... Onkohan tässä vielä väärinymmärrystä missä on koiran kanssa kuljettu
ja mistä koira haistoi jäljet.
Koiran kanssa ei ole surmatalon tontilla käyty, eikä ole vieressä olevankaan talon tontilla käyty,
on kuljettu tontin rajojen ulkopuolelta. (etp).
Kuvassa olevaa vihreää viivaa pitkin koiraohjaaja kulki. Lähtö talojen välistä oikealta,
ensin talojen välistä, sitten talojen takarajaa, ja kun saapuivat naaputitalon vieressä olevalle viherkaistan kohdalle , oli tarkoitus jatkaa suoraan viherkaistaa eteenpäin (vihreä katkoviiva). Tässä koira kuitenkin nuuskaisi hajut ja kääntyi vasemmalle (vihreä/punainen viiva) talojen välissä olevalle poikittaiselle viherkaistalle. Hajut päättyivät asfaltille.
Kuva

Vihreä viiva on koiraohjaajan kulkema reitti
ja punainen spekulatiivinen, mahdollisen ulkopuolisen surmaajan kulkema mahdollinen reitti.
Sessan
Harjunpää
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 12:06 am

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja Sessan »

Eli turumurre: sinun teorian mukaan huppumies juoksi takaovesta (etuovesta ei todistettavasti poistunut) Lahden/Aurein pihan ja naapurin pihan poikki tuolle välissä kulkevalle kaistaleelle? Muuta tietä ei ole, jos luotetaan koiran saamaan hajujälkeen. Miksi sitten nurmikolle ei jäänyt painumia ja askelten jälkiä tästä poistumisesta? 180 cm tukeva kaveri juostessaan ei ihan keijukaisen keveä ole, joten aika omituista.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja awa »

Koira ei saanut tontin reunoilta hajujälkeä.

Olisi mielenkiintoista tietää, mihin koiran tie pysähtyi terassilta lähdettäessä, koska siinä oli verijäljet? Kenties talon varastoon menevälle ovelle - tai autotallin takaovelle?? Tai ei mihinkään?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Lukittu