Mitäs minä sanoin

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
annijatta
Javier Pena
Viestit: 1705
Liittynyt: To Syys 01, 2011 7:22 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja annijatta »

Ei ku sill o ihan pimeetä siell kylppäris, takkahuoneesee kyl täys kuuhut loist nii ettei siell valoja tarvittu ku jostai se valo sinne lankes.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Jottei nyt jaisi kenellekaan epaselvaksi -- Turren hieno "uusi" keksinto ( joka ei mene Valkaman kaaliin) on vuoden 2010 ETPK:sta -- siita mika on ollut monella taalla kirjoittavalla kaytossa kevaasta 2010. Samasta asiasta on vaitelty taalla n kertaa.

Puolen virkkeen lainaus on ETPK:n tutkintailmoituksen selostusosasta. Mitaan ihme lainvoimaa tai todistusvoimaa ei tuolla lauseella ollut silloin eika myohemminkaan. Selostusosa on yhteenvetoa keissista samalla lailla kuin johdanto. Tassa tapauksessa ETPK:ssa oli seka tutkintailmoituksen selostusosa etta johdanto.
Esitutkintapöytäkirjaan sisällytetään poliisiasiain tietojärjestelmän tutkinta-
ja virka-apujärjestelmään (myöhemmin RIKI) tallennetun tutkintailmoituksen
viimeisin versio. RIKIiin tallennettu perusilmoitus liitetään pöytäkirjaan, ellei sen liittäminen ole merkityksetöntä asian jatkokäsittelyn tai asianosaisen oikeusturvan kannalta.

-----
Tapahtumapaikalla tehtyjä havaintoja ja mahdollisia todisteaineistohavaintoja
ei kirjata selostukseen yleislausekkein, vaan selostuksesta on
ilmettävä tarkoin esimerkiksi kuka tai ketkä havainnon tekivät, sekä missä ja koska. Tapahtumapaikalla tehdyt havainnot on dokumentoitava mahdollisuuksien mukaan valokuvaamalla, videoimalla tai havaintopiirroksin,jotka tarvittaessa liitetään myöhemmin esitutkintapöytäkirjan liitteiksi.
Tapahtumapaikalla olleiden poliisimiesten havainnot ja todistajien lausunnot
on erotettava ilmoituksesta erillisille lomakkeille tai pöytäkirjaan
sisällytettyihin todistajien kuulusteluihin. Jos havainnolla on merkitystä
asian todistelun kannalta, voidaan havainnon tehnyt poliisimies kuulustella
todistajana.

Johdanto
Esitutkintapöytäkirjaan laaditaan johdanto, jos tutkittavan asian laajuus
tai muu vastaava syy sitä edellyttävät. Johdantoon voidaan kirjoittaa tiivistelmä laajan tapahtuman pääkohdista ja tutkintatuloksista sekä asiaan
liittyvä todistelu. Siinä ei kuitenkaan saa olla sellaisia tietoja, jotka eivät
sisälly esitutkintapöytäkirjaan tai joita ei jälkeenpäin voida tarkistaa.
Johdanto voidaan laatia erilliselle asiakirjalle tai se voidaan kirjata tutkintailmoituksen
selostusosaan.
http://www.tusky.fi/pdf/esitutkintapoytakirjaohje.pdf

ETPK oli paivatty tammikuussa 2010 -- siis monta kuukautta ennen oikeudenkayntia. Sen liitteena olivat molempien ensipartion poliisien vuonna 2006 omakatisesti kirjoittamat tapahtumaselosteet, joissa ei viitattu mihinkaan kehotukseen kayda katsomassa onko Jukka viela hengissa. Anenlin kuulustelut olivat myos liitteina.

Kaytantoa paremmin tuntematta veikkaan, etta tutkintailmoituksen 2010 sanamuoto noudatteli Annelin kertomaa (syyttomyysolettama) eika ottanut mitaan kantaa siihen, etta Annelin versio ei ollut sama kuin poliisien. Tai sitten tutkintailmoituksen selostusosan laatija oli yksinkertaisesti yhta huonosti informoitu kuin mm. raportoidessaan katkenneesta Hake-puhelusta (kts. taran posti ylla).

Mita merkitysta nailla vanhoilla ETPK-papruilla on muutenkaan enaa tassa tilanteessa kun koko keissi on palautettu karajille huomattavan uuden lisaaineiston vuoksi? Mun on vaikea kuvitella, etteiko ETPK:sta tehtaisi jotain uuttaa selvennettya kokoomaversiota. Tietaako joku varmasti miten tallaisessa tapauksessa menetellaan?
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Valhalla
Watson itse
Viestit: 5897
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 2:18 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Muistutettakoon sekin, että kaikki esitutkinnan lausunnot joita oikeudessa käsitellään käydään aina uudelleen suullisesti läpi. Esitutkinnan jälkeisistä esim tarkennuksista lausuntoihin emme tiedä. Poikkeuksena suulliseen käsittelyyn on oikeuden myöntämän kuten lasten lausuntojen läpikäynnit jossa lasten ei tarvinnut tulla oikeuteen.
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja turumurre »

ulkosuomalainen kirjoitti:Jottei nyt jaisi kenellekaan epaselvaksi -- Turren hieno "uusi" keksinto ( joka ei mene Valkaman kaaliin) on vuoden 2010 ETPK:sta -- siita mika on ollut monella taalla kirjoittavalla kaytossa kevaasta 2010. Samasta asiasta on vaitelty taalla n kertaa.

Puhutko nyt tästä tutkintailmoituksessa ollesta tiedosta?
Et-ptk: TUTKINTAILMOITUS
Anneli Auer kävi tarkistamassa miehensä kuntoa yk Laakxxxxn pyynnöstä.
Tämän 'pyynnön', kuten kerroin, Auer ilmoitti suorittaneensa siinä keittiön lattialla maatessaan. Ja että oikeudessa tämä käsiteltiin koska se lehdistöönkin oli kelpuutettu. Jos sinä luulet että Et-ptk oli täydellinen sitä mitä kaikkea on kuulusteluja tehty, niin väärässä taas olet. Jos et nyt satu sitäkään muistamaan, niin tästä alkuajan tutkinnan pimittämisestä (ja niiden kirjaamisesta esitutkintamateriaaliin) on tehty tutkintapyyntö poliisille. Tutkintapyyntöön liittyy myös juurikin se että tuolloinen tutkinta nimeenomaan ei ollut syyttömyysolettamainen.

Kyseisestä asiasta eli siitä kävikö Auer sillä 'pulssinkokeilureissuullaan' on kyllä väitelty paljon, mutta siitä että ensipartion poliisi kehoitti Aueria näin tekemään, niin siitä ei ole keskusteltu.
ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Propagandisti tyossaan -- toistaa asiayhteydesta irrotettua todistamatonta lausetta anno domini 2010 kerran toisensa jalkeen faktana.

Juu, Anneli on voinut kertoa nain sanoneensa keittion lattialla maatessaan. Se ei tee siita faktaa.
Ja mita valia silla sitten edes olisi --edes teoriassa-- jos Anneli olisi ymmartanyt poliisin kehottaneen hanta kaymaan katsomassa Jukan tilaa?

Sita saattaisi rakastava aviovaimo yrittaa muutenkin --tappajan poistuttua--menna vilkaisemaan missa tilassa elamankumppani ja lasten isa on. Etta voisiko tata auttaa viela taistelemaan hengestaan -- tyrehdyttaa verenvuotoa tai antaaa tekohengitysta.

Ihan vieraatkin ihmiset tekevat tuollaista toisilleen. Mun tuttu yritti antaa tekohengitysta auton alle jaaneelle koiralleenkin, keskella maantieta.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Avatar
turumurre
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4783
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 3:57 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja turumurre »

ulkosuomalainen kirjoitti: Mun tuttu yritti antaa tekohengitysta auton alle jaaneelle koiralleenkin, keskella maantieta.

Mul ei ol tommossii tuttui..
ulkosuomalainen kirjoitti:Propagandisti tyossaan -- toistaa asiayhteydesta irrotettua todistamatonta lausetta anno domini 2010 kerran toisensa jalkeen faktana.

Todistettu on, oikeutta myöten...
Kerros muuten miksi niin kovin haluaisit ettei tälläistä pyyntöä ensipartion poliisi olisi suorittanut. :D
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10845
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Toin itse tuon poliisin pyynnön esiin täällä palstalla joskus alkusyksystä (ettei vaan olisi minun nuo xxx:kin=) ), mutta se jotenkin nopeasti tyrmättiin ja jäi vaikutelma, että jollain pätevällä tavalla.

Mutta en nyt muista miten, ja kun ei näköjään nyt kukaan sitä osaa tyrmätä, niin ei varmaan sitten tyrmättykään lopullisesti. Oisko väitteet olleet jotain, että AA ei missään silti käynyt? Ei ainakaan poliisien puhelun aikana?
Minähän kirjoitin, että jos poliisit yhtään ammattitaitoisia olisivat olleet, niin olisivat pyytäneet, että AA olisi nimenomaan mennyt pesuhuoneen kautta kokeilemaan kuntoa ja kieltäneet menemästä takkahuoneeseen jälkiä sotkemaan.

Itseltänikin hukkui nyt pointti, että miksi asia on tärkeä=)) Siis vaikka poliisi olisi pyytänyt käymään, niin eihän AA:n silti tarvitsi missään käydä. Sanoo vaan että käy, ja menee hautaamaan astaloa puutarhaan sillä aikaa? Turre? :roll:
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
ulkosuomalainen
Michael Knight
Viestit: 4021
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 3:08 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

No onhan se tyrmatty -- ma juuri sen tuossa ylla todistin, etta tieto on peraisin ETPK:n tutkintailmoituksen selostusosalta vuodelta 2010, jossa on paljon muitakin epatarkkuuksia. Turre ei puolestaan esittanyt alkeellisintakaan TODISTETTA siita, etta poliisi olisi todella pyytanyt Annelia menemaan katsomaan -- toisteli vain tuota tutkintailmoituksen lausetta perakkain viisi kertaa kuin mantraa. (Uskomattoman helppoon halpaan sa Naakka kylla menet.)

Jos todella loydat faktaa asiasta ja varsinkin jomman kumman poliisin oman todistuksen asiasta MISSAAN, kerro toki. Vedan heti vaittamani takaisin, varsinkaan kun silla ei ole mitaan valia.

Se, etta Anneli on kertonut, ei tee siita faktaa. Tai se, etta Turre vaittaa asian todistetuksi.
Ihmeko etta Turre jaksaa jekuttaa kun silla on naita jekutettavia. Taas olisi Nybergilla ihmettelemista kun ma tamankin jo ennustin.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10845
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Eräillä on pinna tänään harvinaisenkin kireällä =)


Enkä mä vielä ole päässyt edes pernavamma-googlailujeni tuloksia näyttämään :wink: Ei jostain syystä anna copypasteta mun hienoa selontekoani... ainakin eilen tuli aina virheilmoitus. Ehkä tässä on joku kakkelisuodatin?

No, eiköhän se jossain vaiheessa onnistu, vaikka sitten paloina.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
huippumies
Roger Murtaugh
Viestit: 872
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2012 9:59 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja huippumies »

Sitä odotellessa :) Varoitus etukäteen: Älkää sitten kukaan alkako vääntöä siitä, että pari litraa verta menettänyt on tajuton. Mulle se on käynyt kolmeen kertaan eikä taju lähtenyt. Yhdellä kerralla se oli kyllä lähellä, kun verenpaineet meni nollille. Mutta silti pysyin nippa nappa tajuissani. Jos siinä tilanteessa olisi iskenyt hirveä kipu, uskon, että tajuntani taso olisi kyllä noussut. Onko muuten kellään faktatietoa siitä, miten paljon J verta menetti? 5 litraa ihmisessä on kaiken kaikkiaan. Kokonaan se ei valu ulos, koska tosiaan paineet kun laskee, ei sitä enää valu.
rantakoski
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1479
Liittynyt: La Touko 12, 2012 5:39 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja rantakoski »

Tara kirjoitti:
turumurre kirjoitti:
Et-ptk: TUTKINTAILMOITUS, PORI TUTKINTARYHMA 1 13.01.2010, SALATTU

Partio 211 ajaessa paikalle yk Laakxxxxn soitti ilmoittajan puhelinnumeroon. ...
...Anneli Auer kertoi talossa nyt olevan hiljaista ja Anneli Auer kävi tarkistamassa miehensä kuntoa yk Laakxxxxn pyynnöstä.
Tää vaan ei mene Valkamalle 'kaaliin'..., kuten ei monelle täälläkään...
Turre hyvä, tuossa samassa 13.01.2010 etp-paperissa, josta sinä lainaat yhden rivin kerrotaan muutakin, kuten esimerkiksi:

Auerin mukaan makuuhuoneessa tapeltiin vielä

etp 025, 13.10.2010 (se mikään salattu enää ole, sen koko 800 sivun spaketin salaus vapautettiin keväällä 2010)

Anneli Auerin ja hälytyskeskuksen välinen puhelu katkesi *) jossain vaiheessa Hetkeä myöhemmin yk Laak**** soitti numeroon ja puhelun alku vaiheessa Anneli Auerin mukaan makuuhuoneessa vielä tapeltiin. Puhelun alkuvaiheessa yk Laakkonen kuuli taustalta hälinää....
...
siis silloin kuului jotain hälinää, kun Auer itse ei vielä ollut tullut puhelimeen, sillä Laa******n soittaessa kohteeseen lapsi (sana lapsi oli vedetty jälkeenpäin yli ja kynällä oli kirjoitettu sen yläpuolelle JOKU) joku vastasi ensin puhelimeen, ja linjalta kuului lapsen ääntä ja jotain krahinaa ja vasta sen jälkeen oli Laak**** puhunut aikuisen kanssa, Anneli Auerin kanssa.

pienellä fontilla on referaattia molempien partiopoliisien, Laa*****n sekä hänen työparin Hä****n kuulusteluista 11.12.2006, etp 207 ja 218.

Niin, ja Auer on myös Joutsenlahdelle sanonut, että poliisien soiton aikana vielä kuului tappelun ääniä. Mutta häkenauhalla lapsi sanoo joo, se lähti, ja Anneli sanoi 3:42 Epäilty: Se lähti jo vai? Ja sitten Auer selostaa niitä näitä, kunnes häken pitää sanoa, että voiskohan jo lopettaa. Huppu meni, mutta Annelilla ei kiirettä. Poliisit soittaa kohta, ja sitten tappelun ääniä kuulukin taas uudestaan! :shock: Eli lainasin samaa etp:tä kuin Turre!

Ja Valkaman pitäisi nää kaikki uskoa mitä Anneli on sanonut??


*) häkepuhelu ns 'katkesi' silloin, kun häke sanoi, että me voidaan nyt lopettaa.. ja Auer sanoi heihei.

edi: joo, tuli referaatin pätkä siis niitten molempien, ensimmäisen partiopoliisiparin v 2006 kuulustelusta.
Turumurre kinaa, väittää, trollaa ja häiriköi - kaikkea miten AA on sanonut ... niin siten se on mennyt. Mutta se että AA väittää jotain ei tee siitä faktaa. Tosin Turumurrelle tekee, ja lisäksi hän keksii itse lisää, ja väittää niitä täällä faktana kuitenkaan esittämättä mitään lähdeaineistoa. Luulisi tuon homman olevan Turumurrelle vaikeaa koska AA monista eri selityksistä ja versioista pitäisi saada joku koherenttius aikaan. Milloin se huppis poistui?

Koska AA on tiennyt että JL on kuollut ei AA:lla ole todellisuudessa ollut mitään tarvetta käydä pulssia kokeilemassa. Sekin kielii jotain ettei AA yrittänyt tekohengitystä, rintaan painelua tai edes hengitysteiden putsaamista. Säälittävästi kävi muka PULSSIA kokeilemassa ja siihen totesi 'kuollut, ny me si muutettas Turkkuu ja unohdetaan tää juttu'.

Uskokoon ken tahtoo. AA:n pulssinkokeilua on typerää uskoa. AA:lla oli kädet täynnä töitä, ja se 'heikotus'... varmaan sitä menee valkoiseksi ja alkaa heikottaa kun poliisit ja ensihoitajat on paikalla ja AA juossut edestakaisin ja hoidellut viime hetken lavastuksia ja valmisteluja, ja sitten kun tilanne raukeaa.. niin siinä on sitten nostanut jalkoja ylös adrenaliinilaskuissa miettien 'tää menee läpi - hengitän rauhallisesti'.

Kun lapsi/joku on vastannut puhelimeen on taustalla AA häärännyt viime hetken lavastuksia, valmisteluja sekä piilotteluja. Sekä on varmaan tehnyt sitä myös silloin kun poistui puhelimesta ensipartion puhelun aikana, varmaan unohti jotain mitä vielä piti tehdä, kun oma-aloitteisesti lähti puhelimesta.

Heh. AA:lla kyllä tuo oma-aloitteisuus huipussaan. Ja ne hänen rekoilut :D 'Ei me tapeltu vaan harjaan hiuksia tällein kovaa' ja kaikki muut meriselitykset AA:lta ovat kyllä niin huippua, että miten voikin sattua niin paljon sattumaa yhdelle illalle ja yölle,, että niitä pitää kautta rantain selitellä. Niin siis oma-aloitteisuus huipussaan, kuten lähti pois puhelimesta varsinaisen häke-puhelunkin aikana, nauhalla kuuluu toista, joihin AA:n selitykset on kyllä melkein huvittavia.
Elizzza
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2012 12:05 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja Elizzza »

turumurre kirjoitti:
ulkosuomalainen kirjoitti: Varsinkaan kun samainen poliisi itse ei sellaista kerro omassa raportissaan pyytaneensa.

Kyllä nää käräjillä todisteltiin. ja Auer muuten keittiön lattialla maatessaan (kun alkoi pyörtymään) kertoi toiselle ensipartion poliisille että 'tehtävä suoritettu', ts että kävi tarkistamassa miehensä tilan...


ulkosuomalainen kirjoitti:Tuossa johdannossahan ei ole muutenkaan mitaan epatarkkuuksia esim. mittojen yms osalta... eihan?

Ei ollut mikään Johdanto-osa,vaan tutkintailmoitus.
Siis tämä (muistatkohan nyt varmasti...):
Et-ptk: TUTKINTAILMOITUS
Anneli Auer kävi tarkistamassa miehensä kuntoa yk Laakxxxxn pyynnöstä.
ulkosuomalainen kirjoitti:...hirvea hata koko pro-Annelisti porukalla sekoittaa keskustelua

Toin juuri eri saiteille paljon uutta tavaraa, ainakin uusimmille lukijoille...
Kerronko jotain Auerin tutkintapyynnöstä sulle...
turumurre päivämäärä Ti Marras 13, 2012 1:10 am
Mistä tämän voi löytää? Jossain pöytäkirjassa, löytääkö kukaan, turunmurre?

Tämähän on kuin Norjasta! "Norjalaistiedotusvälineet kertoivat maanantaina, että Breivik soitti itse poliisille Utöyan saarelta surmattuaan siellä 69 ihmistä.

Mediatietojen mukaan Behring Breivik esitteli itsensä sotilaaksi ja sanoi puhelimeen, että "tehtävä on suoritettu"."
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 32320.html
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10845
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

huippumies kirjoitti:Onko muuten kellään faktatietoa siitä, miten paljon J verta menetti? 5 litraa ihmisessä on kaiken kaikkiaan. Kokonaan se ei valu ulos, koska tosiaan paineet kun laskee, ei sitä enää valu.
Tyhjääkö se sydän sitten pumppaa, jos veri valumasta lakkaa? Tulee aika huono olo, jos veri lakkaa kiertämästä... :roll:
Ja puukonreika on taatusti semmoinen reikä, ettei itsekseen umpeen mene. Pernapuukotus kaikkein vaarallisin vatsan alueen puukotus, koskapa on niin "pehmeä" ja paljon verta vuotava kudos. Perna repeää suht helposti jopa tylpästä iskusta, kuten potkusta tai turvavyön nykäyksestä kolarissa. Pernaan osunut puukonisku on ilman hoitoa tappava, eikä siitä heräillä tunnin päästä huutelemaan. Esim suoliston haavat ovat paljon vähemmän henkeä uhkaavia.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Valhalla
Watson itse
Viestit: 5897
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 2:18 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Naakka höpiset taas omiasi. Sisäelimiin ulottuva veitsen haava ei välttämättä vuoda juuri lainkaan kehon ulkopuolelle. Surma-aseen teriä jopa suunnitellaan sellaisiksi, että haava painuu kiinni ja verenvuoto on sisäinen.
Vatsaonteloon ulottuva piston tai ampumahaavan vakavin ja kiireellisintä hoitoa vaativa seuraus on verisuonen vaurio ja tästä aiheutuva suuri verenvuoto. Vatsan alueella henkeä uhkaava verenvuoto on yleensä joko vatsaontelon takaseinässä olevien suurten verisuonten tai maksan tai pernan verisuonten vaurioitumisen seurausta. Tällaisessa vammassa verta ei välttämättä vuoda kehon ulkopuolelle, mutta potilaan vointi voi nopeasti heikentyä vatsaonteloon tapahtuvan verenvuodon ja siten verenkierron heikkenemisen vuoksi.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00340

Oikeuslääkäri ei tietääkseni maininnut myöskään mistään valtimovuodosta ( esim pernan valtimoista ) vaan päivastoin totesi välittömäksi kuolinsyyksi kallon vammat.
huippumies
Roger Murtaugh
Viestit: 872
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2012 9:59 pm

Re: Mitäs minä sanoin

Viesti Kirjoittaja huippumies »

Kuolemannaakka kirjoitti:
huippumies kirjoitti:Onko muuten kellään faktatietoa siitä, miten paljon J verta menetti? 5 litraa ihmisessä on kaiken kaikkiaan. Kokonaan se ei valu ulos, koska tosiaan paineet kun laskee, ei sitä enää valu.
Tyhjääkö se sydän sitten pumppaa, jos veri valumasta lakkaa? Tulee aika huono olo, jos veri lakkaa kiertämästä... :roll:
Ja puukonreika on taatusti semmoinen reikä, ettei itsekseen umpeen mene. Pernapuukotus kaikkein vaarallisin vatsan alueen puukotus, koskapa on niin "pehmeä" ja paljon verta vuotava kudos. Perna repeää suht helposti jopa tylpästä iskusta, kuten potkusta tai turvavyön nykäyksestä kolarissa. Pernaan osunut puukonisku on ilman hoitoa tappava, eikä siitä heräillä tunnin päästä huutelemaan. Esim suoliston haavat ovat paljon vähemmän henkeä uhkaavia.
Pakko kysyä, miten sait aasinsillan rakennettua tuosta mun kysymyksestä pernavammaan? Kysyin vain, onko tietoa? Ruumiinavausraportista varmaan löytyy arvio, kuinka paljon Lahti verta menetti, mutta sehän on salainen. Jos silotalo viitteis käydä sen kuvaamassa... :mrgreen: ?

(taisi olla naakka, joka postasi joskus, että ihmiseltä lähtee taju litrankin menetyksestä. Verenluovutuksessa valutetaan puolikas ja juu, joskus joku pyörtyykin. Itse olen kolme kertaa menettänyt kaksi litraa, kertaakaan ei lähtenyt taju, vaikka kerran kävin lähellä sitä. Paineet oli nollilla, sanoi hoitsu. kyllä se tajunnantaso voi noustakin, vaikka välillä olisikin pyörtyneenä)
Vastaa Viestiin