Vaalitarkkailua

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Vaalitarkkailua

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Suomessa ei ole koskaan tarvinnut käydä keskustelua vaalien rehellisyydestä. Suomessahan ei ole vaalivilppiä - kuten ei ollut laajamittaista korruptiotakaan, viime vuosiin asti. Ehkä olisi syytä myös tämän asian suhteen ottaa pää pois pensaasta ja tarkkailla, mitä vaaliuurnillamme tapahtuu.

Kokoan tähän muutamia aiheeseen liittyviä uutisia netistä:
Outo tilanne - äänestyslippu oli valmiiksi täytetty
julkaistu ke klo 14:55, päivitetty ke klo 15:49

Ennakkoäänestäjälle tarjottiin Lahden pääkirjastolla valmiiksi täytettyä äänestyslippua. Miten näin voi käydä? Selitystä ei ole löytynyt.

Lahdessa tiistaina, viimeisenä ennakkoäänestyspäivänä, äänestänyt henkilö oli saada valmiiksi täytetyn vaalilipun. Äänestäjä oli Lahden pääkirjastossa, jossa vaalivirkailija oli antamassa hänelle vaalilippua.

Virkailija kuitenkin huomasi, että pinkasta otetussa vaalilipussa oli jo numero ja vaihtoi vaalilipun tyhjään.

Lahden keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Hannu Kulmala pitää tapausta outona, johon ei ole selitystä.

Kulmalan mukaan tällainen tapaus on mysteeri.

- Joskus vaalilippuja on saatettu käyttää muistiinpanopaperina, Kulmala sanoo.

YLE Lahti
http://yle.fi/alueet/lahti/2011/04/outo ... 12286.html
MOT: Haamuäänet

TV1 maanantaina 31.1.klo 20.00

Vaalilaskentaan liittyy vähän puhuttu pulma. Uurnista löytyy runsaasti enemmän ääniä kuin äänestäjien määrä edellyttäisi.

Viime eduskuntavaalien ääntenlaskenta Helsingin eri äänestysalueilla oli varsin suurpiirteistä.

Vaalilautakuntien enemmistö kirjasi alustavan vaalilaskennan päätteeksi tuloksen, jossa äänet ja äänestäjät eivät menneetkään tasan.

Yleensä ääniä oli enemmän: Ala-Malmilla 7, Vallilassa 8, Ruskeasuolla 10, Kannelmäessä 57. Näitä lukemia eivät vaalilautakuntien pöytäkirjat mitenkään kommentoi.

Vaaliviranomaisten yleisin selitys kysymykseen – lievän hämmennyksen jälkeen – on se, että äänestäjien määrä on kirjattu väärin.

MOT tarkisti vaaliluettelot ja laski äänestäneiden lukumäärät – selitys ei ollut riittävä.


Punakynällä luvut kohdalleen

Tarkastuslaskenta tehdään ajan kanssa vaalien jälkeisellä viikolla. Sekään ei poistanut ongelmia vaan joissain tapauksissa loi niitä jopa lisää. Viralliseen vaalitulokseen onkin kirjattu mitä ilmeisimmin varsin runsaasti haamuäänestäjien ääniä.

Ääniestäjien ja äänten täsmäämättömyyksistä ei tehdä yhteenvetoja eikä selvityksiä.

Esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan vaalipiirit hautaavat ongelmat hiljaisuudessa. Keski-Suomen vaalipiiri taas täsmäyttää luvut kohdalleen punakynällä: Äänestysalueille synnytetään lisää äänestäjiä tarpeen mukaan.

Oikeusministeriön vaalijohtajan Arto Jääskeläisen mukaan ongelmista ei ole katsottu tarpeelliseksi raportoida, koska ”heitot ovat hyvinkin pieniä ja vaalipiirilautakunta saattaa arvata, että kyse on ollut inhimillisestä virheestä”.

Raportin maailman tarkimmaksi ja täsmällisimmäksi uskotusta vaalilaskennasta on tehnyt toimittaja Ari Korvola.
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/ajankoht ... haamuaanet

Ennakkoäänestyskokemuksia ruoditaan Suomi24:llä:
...
kun olin sulkenut äänestyslipukkeen kuoreen ja allekirjoittanut äänestyslipukkeen..niin tämä neitonen sanoi ,että "tämä oli sitte tässä"!!!

jumalauta!minä katoin sitä pimua ja sanoin,että "häh! ei todellakaan ole" !enhän ollut sitä vielä edes uurnaan laittanut!
ei ollut äänestyskuorta eikä äänestyslipukettakaan vielä suljettu uuteen kuoreen!
jonka sitten MINÄ tiputan uurnaan!!
neito siihen,että "ai,haluatko ITSE sulkea kuoren ja laittaa uurnaan? " !!!!!!!!!!!!
olin kaverin kanssa liikkeellä.ja kysyin sitten autossa,että laittoiko hän kuoren ITSE uurnaan,niin JUMALAUTA!hän oli jättänyt kuoren virkailijalle,kun se oli sanonut samalla lailla,kuin minulle!
minnehän lie menikään sitten hänen kuorensa!!!!
Näin siis kuulemma Rovaniemellä. Samoin ainakin jyväskyläläiset ja kuopiolaiset esittivät kritiikkiä omilta äänestyspaikoiltaan.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9799496

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9799646
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Vaalitarkkailua

Viesti Kirjoittaja Waja »

Suomen eduskuntavaalit herättävät ennennäkemätöntä mielenkiintoa ulkomailla.Perussuomalaisten suosion nousu on kantautunut hyvin ympäri Eurooppaa.Pöksyt tutisevat Euroopassa siksi että Suomen ulkopolitiikkan pelätään muuttuvan radikaalisti jos pahimmat skenaariot toteutuvat(so.PS ottaa niskalenkin nykyisin harjoitettavasta EU politiikasta).

Ensimäistä kertaa Suomeen saapuu myös Etyj:n vaalitarkkailijoita seuraamaan vaalihuuman ympärillä tapahtuvaa uutisointia,rahoitusta ja tietysti kummastelemaan näitä devil_dollinkin esille tuomia kummallisuuksia.

Vähän alkaa jo jänskättämään huominen...
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Vaalitarkkailua

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Waja kirjoitti:Suomen eduskuntavaalit herättävät ennennäkemätöntä mielenkiintoa ulkomailla. Perussuomalaisten suosion nousu on kantautunut hyvin ympäri Eurooppaa. Pöksyt tutisevat Euroopassa siksi että Suomen ulkopolitiikkan pelätään muuttuvan radikaalisti jos pahimmat skenaariot toteutuvat(so.PS ottaa niskalenkin nykyisin harjoitettavasta EU politiikasta).
Eipä olisi uskonut, että puolue, jolla on nyt 6 edustajanpaikkaa tulee olemaan lähestulkoot vaa´ankieliasemassa EU:n vakautusrahaston jatkumossa.
Waja kirjoitti:Ensimäistä kertaa Suomeen saapuu myös Etyj:n vaalitarkkailijoita seuraamaan vaalihuuman ympärillä tapahtuvaa uutisointia,rahoitusta ja tietysti kummastelemaan näitä devil_dollinkin esille tuomia kummallisuuksia.
Tarkkailijoita saapuu Kreikasta, Irlannista ja Portugalista sekä Brysselistä varmistamaan, että kaikki menee hyvin ja suuri salaliitto saa tarvittavan äänimäärän...
Waja kirjoitti:Vähän alkaa jo jänskättämään huominen...
Sama täällä...
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2418
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Vaalitarkkailua

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Postissa äänestettyä:

Virkailija A otti äänioikeuslapun, antoi äänestyslipukkeen ja ohjasi äänestyskoppiin. Sieltä jonon hännille kohti virkailija B:a, joka tarkisti henkkarit ja laittoi lipukkeeni kuoreen, jonka antoi minulle suljettavaksi. Virkailija B tulosti lomakkeen, jonka allekirjoitin. Hän otti vaalikuoren, allekirjoitetun lomakkeen ja sulki ne yhdessä toiseen kuoreen. Sen jälkeen kuori heitettiin punaiseen muovilaatikkoon postin lattialle.

Todennäköisesti, -toivottavasti-, kuori päätyy asianmukaisesti laskentaan, jossa ensin varmistetaan kuoressa olevan yhden äänioikeutetun allekirjoittama lomake ja vaalikuori. Sen jälkeen kuori otetaan erilleen, ja avataan vasta laskennassa. Muutoinhan joku saatana saa tietää kenelle ääneni meni :mrgreen:
cyklon
Theo Kojak
Viestit: 1127
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 9:41 am

Re: Vaalitarkkailua

Viesti Kirjoittaja cyklon »

Itse äänestin ennakkoon, lainastossa. Mihinkään uurnaan en saannut kuortani pudottaa, vaan virkailija laittoi kuoreni lattilla olevaan muoviseen laatikkoon, vähän niin kuin sellaisen postin laatikon kaltaiseen laatikkoon. Ja tämän muovilaatikon vieressä oli toinen laatikko, mihin menivät ne äänestysoikeusilmoitus lappuset. Itse sain sellaisen vaikutuksen, että toiseen menivät roskat ja toiseen äänestyskuoret. Vaan, että menivätkö aina oikeat paperit oikeisiin laatikoihin?
Tänään olen kysellyt asiasta niiltä ystäviltäni, jotka myös äänestivät ennakkoon, että kävikö heille samoin, ja vastaukset olivat että kyllä.
Mene ja tiedä, että onko tämä nyt sitten jokin uusi käytäntö?
Näin meillä täällä pääkaupunkiseudulla.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Re: Vaalitarkkailua

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Jaa-a, kyllä täällä periferiassa pääsee äänestämään ihan ilman sitä ilmoituslappuakin. Henkkarit pitää (ehkä) näyttää, jos nyt sattumoisin joku niistä kolmesta rivissä istuvasta virkaintoisuuttaan niitä kysyy... loput kaksihan on mulle vähintäänkin naamatuttuja 8)

Ja hei, muistakaas sitten pudottaa muutama ropo siihen vaalikeräykseenkin, heikkojen ja huono-osaisten puolesta!
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaalitarkkailua

Viesti Kirjoittaja rapier »

Varsinaisena äänestyspäivänä tapahtunutta: Kävelin äänestyskopista uurnalle, leimaaja tarttui äänestyslappuuni jolloin vetäisin sen itselleni ja työnsin sitä pöydälle leimattavaksi ja taas se tarttui siihen! Nyhtäisin otteensa irti ja sujautin lapun pöytään jolloin se löi leiman. Koskaan aiemmin ei moista ole tapahtunut (mun kohdalle).
Paskanen tukka
Vastaa Viestiin