Petterson sai palkkion tästä vuosituhannen upeimmasta artikkelista ja hän on kesästä 2018 lähtien ollut Journalisti-lehden päätoimittaja sekä Journalistiliiton viestintäyksikön johtaja ja liiton johtoryhmän jäsen.
- Suomalaista journalismia käsittelevän Uusimedian 29 jäsenen asiantuntijaraati valitsi Petterssonin neljän kovimman suomalaisen journalistin joukkoon vuonna 2016.
Ei pidä siis ihmetellä jos uutisoinnit Ruotsin (kuin nyt myös USA:n) tilanteesta ovat jatkossakin olleet vähintäänkin puolueellisia - ja jopa omituisia.
--------------------------------
Mut joo, nyt ovat tutkijat ja muut Suuret Ajattelijat löytäneet syyn Malmön mellakoihin. Tiedä sitten koskeeko tuo vuosituhannen viisaus vain näitä muutaman pv:n takaisia yksittäistapauksia, vai laajemmin ja pitkältä ajalta ao. alueella - ja Ruotsissa ylipäätään - ilmenneitä yksittäistapauksia:
IltalehtiMiksi Malmössä mellakoidaan? Tutkija listaa syyt, joista yksi on korona-ahdinko
Helsingin yliopistonlehtori ja poliittisen ekstremismin ja populismin tutkija Emilia Palonen on harmissaan, että Malmön viime päivien väkivaltaiset mielenosoitukset vaikuttaisivat olevan osa pitkää väkivaltaisuuksien sarjaa.
– Jotenkin tuntuu vaikealta sanoa, että tämä olisi nyt jotenkin normaalia, koska eihän sen pitäisi olla normaalia. Toisaalta se on se ihmisten toivottomuuden tunne, joka alkaa eskaloitua, Palonen sanoo.
Tämän viikonlopun väkivaltaisuudet lähtivät liikkeelle, kun äärioikeistolaiset polttivat kaupungissa Koraanin, minkä jälkeen yli 300 ihmistä kerääntyi Rosengårdin kaduille protestoimaan. Tilanne eskaloitui mellakaksi ja lopulta poliisi joutui pidättämään ainakin 15 ihmistä.
– Osa ihmisistä vieraantuu, kun asukkaat osallistetaan yhden tietyn etnis-paikallisidentiteetin kautta. Samaan aikaan niistä brändätään globaaleja metropoleja, Palonen sanoo.
Korona vaikuttaa
Palosen mukaan osa ruotsalaisen yhteiskunnan tämänhetkisestä levottomuudesta tulee maan löysästä koronalinjasta.
– Korona on aiheuttanut hyvin epätasa-arvoisen tilanteen. Keskiluokkaiset paperinpyörittäjät kyllä voivat valita, tekevätkö työnsä etänä vai toimistossa, mutta matalapalkka-aloilla samaa valinnanvaraa ei ole.
Ruotsissa on havaittu koronan leviävän erityisesti maahanmuuttajaväestön piirissä. Palonen näkee tämän ongelmaksi, koska matalapalkkatyöt ovat kasautuneet saman väestönosan tehtäväksi, eikä heillä näin ole pakopaikkaa koronasta.
– Koronatilanne itsessään on jo aiheuttanut toivottomuuden tunnetta ja kun siihen lisätään tällainen kettuilu Koraanin polttamisen kautta, niin se aiheuttaa näitä liikehdintöjä, Palonen sanoo.
Palonen uskoo viime kuukausina esille nostetun rasismikeskustelun voimistaneen tällaista liikehdintää.
Miksi islamia vastustetaan?
Palonen pohtii, mistä äärioikeiston islamin vastustus kumpuaa.
– Eihän kukaan sano vain vihaavansa pinaattilettujakaan, vaan kyllä siinä taustalla on aina jokin syy. Onko se tässä tapauksessa lopulta muu kuin valkoisen ylivallan kannattaminen, se pitäisi tässä tapauksessa selvittää, Palonen sanoo.
Koraanin polttaminen ei Palosen mukaan kuulu ilmaisunvapauden piiriin, kuten ei minkään muunkaan pyhän kirjan polttaminen.
– Kyllä sitä uskoa saa kritisoida argumentoimalla ja käsittelemällä sitä, mitä siinä kirjassa on kirjoitettu, mutta kirjan polttaminen itsessään on huono tapa ajaa asiaa, Palonen sanoo.
Erilliset yhteiskunnat
Malmön mellakoitsijat kävivät myös poliisien kimppuun.
Palonen näkee, että ruotsalaisessa yhteiskunnassa ei olla onnistuttu osallistamaan suurta muslimiväestöä niin, että muslimiväestökin kokisi ruotsalaisen yhteiskunnan omakseen. Siksi mielenosoittajat kävivät myös poliisin kimppuun, joka nähtiin tilanteessa sinä ruotsalaisen yhteiskunnan osasena, joka on marginalisoinut heidät yhteiskunnan ulkopuolelle, eräänlaisiksi kakkosluokan kansalaisiksi.
– Miten saamme nyt muodostuneen muslimiyhteiskunnan, ruotsalaisen yhteiskunnan ja anti-muslimiaktivistit keskustelemaan keskenään ja elämään rinta rinnan? Tämä on se kysymys, joka pitäisi pystyä ratkaisemaan, Palonen miettii.
Suurina ruotsalaisina ongelmina Palonen näkee maahanmuuttajien tasavertaisen osallistamisen, ja työllistymisen avainasemassa siinä, että maahanmuuttajakin kokee olevansa osa yhteiskuntaa eikä yhteiskunnan ulkopuolella.
Palonen ei näe järkevänä ratkaisuna sitä, että ihmisiä pakotettaisiin luopumaan omasta kulttuuriperimästään. Mutta miten se yhdistetään järkevästi siihen, että maahanmuuttajat myös hyväksyttäisiin osaksi monikielistä Ruotsin yhteiskuntaa, on erittäin hyvä kysymys.
– Ei ole kohtuullista vaatia, että ihminen luopuisi omasta uskostaan, Palonen päättää.
30.8.2020 23:01
Se tunne kun huomaa, että Ruotsissa asuu edelleen myös ruotsalaisia. Se tunne kun huomaa, että edellisestä rähinästä on mennyt 20 tuntia. Mitä he siis ovat toivoneet? Miksi ei siis vain voi palata sinne kotimaahan?...toivottomuuden tunne
Pitääkö moinen asia ottaa noin vakavasti? Ja saada taas samalla syy siihen että voi mellakoida ja huutaa jumalansa suuruutta. Missä järki?äärioikeistolaiset polttivat kaupungissa Koraanin
Taidatko sen selkeämmin (vaikeammin) asiaa ilmaista.... Jos (Malmön) asukkaat koostuvat noin 150:sta eri kansalaisuudesta, sekä lukemattomista eri etnis- ja kielellisryhmistä, niin miten kukaan enää osallistaa heitä yhden tietyn etnis-paikallisidentiteetin kautta?...kun asukkaat osallistetaan yhden tietyn etnis-paikallisidentiteetin kautta. Samaan aikaan niistä brändätään globaaleja metropoleja...
Syy haetaan aina jostain muusta kuin mitä se oikeasti on. Korona on hyvä kohde syyllistää - ja otetaan matala palkka-ala siihen mukaan, niin saadaan kurjuuksien kurjuus.Korona on aiheuttanut hyvin epätasa-arvoisen tilanteen. Keskiluokkaiset paperinpyörittäjät kyllä voivat valita, tekevätkö työnsä etänä vai toimistossa, mutta matalapalkka-aloilla samaa valinnanvaraa ei ole.
Mietitäänpä hieman: Ruotsi toimi kokolailla avoimesti koronan aikana, ei siellä (tietääkseni) suljettu yhteiskuntaa lähellekään siinä määrin kuin esim. Suomessa. Töissä käytiin kuten ennenkin. Palkka juoksi suurimmalle osalle väestöstä - toki se vaikutti monen mm. pienyrittäjien tulotasoon. Se, että korona levisi sitä kautta niin voi voi.
- Mutta ne ja he, ketkä elävät yhteiskunnan erilaisilla tulonsiirroilla - ja heitä on Malmöössä (ja muualla Ruotsissa runsaasti) eivät kärsi lomautuksista millään tavoin. Ei korona vaikuta heidän tuloihinsa - ei mitenkään! Entä se paljon puhuttu "yhteisöllisyys", jossa kokoonnutaan koska kulttuuri? Miten sen vaikutus koronan leviämiseen "kaikkein heikompien" keskuudessa?
- Lisäksi monet uusruotsalaiset saavat rahansa rikollisen toiminnan kautta - ja nyt siis heilläkin on korona ja rahat loppu. Nyyh!
Jos tällä halutaan selittää nämä muutaman päivän takaiset "liikehdinnät", niin okei, mutta mites ne aiemmat tapaukset? Ne, jotka ovat johtaneet tähän:Koronatilanne itsessään on jo aiheuttanut toivottomuuden tunnetta ja kun siihen lisätään tällainen kettuilu Koraanin polttamisen kautta, niin se aiheuttaa näitä liikehdintöjä
Oliko vuonna 2014 (ja sitä aiemmin) jokin muu kulkutauti, vai mistä nämä ylläolevat ongelmat johtuvat?Malmössä on Ruotsin keskusrikospoliisin lokakuussa 2014 julkaistun raportin mukaan kolme aluetta, Herrgården/S:a Rosengård, Seved ja Oxie, jotka paikalliset rikolliset ovat ottaneet hallintaansa ja alueilla tapahtuu avoimia välienselvittelyitä, huumekauppaa ja kiristystä. Paikallisia asukkaita ei saada uhkausten vuoksi mukaan oikeuslaitoksen toimintaan eikä poliisi voi toimia hyökkäysten vuoksi.
Niin, kuinka kummassa kukaan voi vastustaa islamia? Rauhanuskontoa. Ja tämän itseään tutkijaksi kutsuvan vastaus siihen...mistä äärioikeiston islamin vastustus kumpuaa
Taustalla on...
Eikö siis mitään muita syitä? Eikö todellakaan? Ja vainko äärioikeisto vastustaa?valkoisen ylivallan kannattaminen
Syyllistetään pari hassua kirjan polttajaa - ja tietysti koko muu yhteiskunta koska maahanmuuttajilla (väkisin saapuneilla) ei ole mahdollisuuksia ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Niinkö se sittenkin on? Jos näin on on, niin miksi massamaahanmuuttoa jatketaan jos on todettu, että se ei toimi, koska ei mahdollisuuksia päästä mukaan? Tai jos tuo "valkoinen ylivalta" tarkoittaa järjestäytynyttä ja rauhallista yhteiskuntaa, jollainen Ruotsi joskus oli, niin ei ihme, että jotkut haluavat "valkoisen ylivallan". Nyt Malmöössä pyritään islamilaiseen ylivaltaan - ja sehän se olisikin toimittajille ja näille tutkijoille nannaa. Suorastaan taivaan lahja.
- "Rauhan uskonto valtasi vihdoin Malmön", olisi Maria Pettersonin iloinen ja hymistelevä artikkeli aiheelle.
Entä sitten ählämien kotimaat? Siellä ei ole valkoista ylivaltaa - mutta kummasti sieltä sitten paetaan ja vaaditaan "kansainvälistä suojelua". Valkoinen ylivalta siis paha?
Haluvatko muslimit niin, vai haluavatko he islamilaisen Ruotsin? Onhan tunnettua ja tiedettyä, että etenkään musulmaaniukot eivät halua minkäänlaista muutosta siihen omaan tilaansa. Miten ihmeessä he haluaisivat kokea vääräuskoisten yhteiskunnan omakseen? Onko olemassa yhtään tutkijaa, joka edes myöntäisi sen, että eivät he halua integroitua, tai asettua samalle tasolle. Sehän merkitsisi saamansa yliotteen ja ylimielisyyden menettämistä. Nyt heillä on staatus "kaikkein haavoittuvaisempina"....ruotsalaisessa yhteiskunnassa ei olla onnistuttu osallistamaan suurta muslimiväestöä niin, että muslimiväestökin kokisi ruotsalaisen yhteiskunnan omakseen...
- Aivan kuten mm. mustalaiset Suomessa. Joku pöljäke sanoi, että heidät on otettava mukaan yhteiskuntaan - ja löi nyrkkiä pöytään. Oliko hän edes kysynyt mustalaisilta haluvatko he tulla mukaan yhteiskuntaan? Siihen, joka tasapäistää ja on tyhmä omine sääntöineen. Eivät halua, joten miksi vidussa tälläistä tasapäistämistä hoetaan olkoot tutkija kuka hyvänsä.
Tutkija ei edes halua löytää syitä, vaan päätyy samaan ruikutukseen ruotsalaisten osaamattomuudesta kotouttaa, kuin muutkin tutkijat.
- Jo Einstein sanoi aikoinaan; "Hulluus on sitä, että toistaa yhä uudelleen samaa mutta odottaa silti eri tulosta."
Olisko hän nyt 750 000:s Suuri Ajattelija joka ehdottaa dialogia. Eiköhän näitä keskusteluja ja niiden yrityksiä ole käyty jo ihan tarpeeksi.Miten saamme nyt muodostuneen muslimiyhteiskunnan, ruotsalaisen yhteiskunnan ja anti-muslimiaktivistit keskustelemaan keskenään ja elämään rinta rinnan?
Kun tutkija saa sen islamilaisen Ruotsin, niin sitten ei enää kysytä haluaako luopua omasta (väärä)uskostaan. Sitten on hyvä olla? Jos se usko rajoittaa tai tekee hulluksi, kuten musuilla tilanne näyttää olevan, mm. "Allahu akbar" -huutoja pitkin kaupunkia, niin onko se tutkijan mielestä sellainen kiva juttu? Tai uskonnon varjolla tehdyt kunniamurhat ja alistamiset. Onko sekin tutkija Emilia Paloselle sellainen kiva pikku lisä harmaaseen arkeen?Ei ole kohtuullista vaatia, että ihminen luopuisi omasta uskostaan
-------------------------------
Malmön "korona-mellakoista" on postaus myös toisaalla ja sivulta 4 poimin erityisen hyvä huomiona Villerin kuittauksen tutkijan tekstiin:
Mainittuna äärioikeisto, valkoinen ylivalta, korona-ahdistus ja pinaattiletut. Erityiskiitos ilmaisuvapauden rajojen asettamisesta sekä mellakoijien täydestä vastuuvapaudesta. Kiitos.