Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Totuuden Puolesta
Tarkastaja Clouseau
Viestit: 707
Liittynyt: La Loka 22, 2016 11:54 am

Re: Anne Bernerille esitetään epäluottamusta

Viesti Kirjoittaja Totuuden Puolesta » Ti Helmi 28, 2017 11:14 pm

Tackleberry kirjoitti:
DemlaMinfo kirjoitti:110 ihmistä 200:sta äänesti luottamuksen puolesta Bernerille. Ei kovin luotettava ministeri siis kyseessä edes eduskunnan omien edustajiensa mielestä.
Epäluottamuksen puolesta äänesti vain 42 kansanedustajaa. Kepu olis yksinki voittanu tollasen porukan. :mrgreen:
Tarkoittaa tosin, että 48 kansanedustajaa jätti äänestämättä tai äänesti tyhjää. Esimerkiksi kaikki Vihreiden kansanedustajat äänestivät tyhjää mikä kertoo kyseisestä puolueesta paljon. Julkisuudessa ja medioissa kapinoidaan ja otetaan kantaa kovasti, mutta kun tulee päätöksen teon hetki, he jänistävät ja äänestävät tyhjää.

Toisaalta taas paljon parjattu Perussuomalaiset äänesti miltei yksimielisesti luottamuksen puolesta.
Pelkästään vuonna 2017 on tähän mennessä tapahtunut 1540 muslimien tekemää terrori-iskua 56 eri maassa, joissa uhreja 10661 kuollutta ja 11028 loukkaantunutta mukaan lukien lapsia.

The Religion of Peace

Juhani Saari
Alibin kestotilaaja
Viestit: 347
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 5:34 pm

Re: Anne Bernerille esitetään epäluottamusta

Viesti Kirjoittaja Juhani Saari » La Maalis 04, 2017 12:40 pm

Totuuden Puolesta kirjoitti:
Tackleberry kirjoitti:
DemlaMinfo kirjoitti:110 ihmistä 200:sta äänesti luottamuksen puolesta Bernerille. Ei kovin luotettava ministeri siis kyseessä edes eduskunnan omien edustajiensa mielestä.
Epäluottamuksen puolesta äänesti vain 42 kansanedustajaa. Kepu olis yksinki voittanu tollasen porukan. :mrgreen:
Tarkoittaa tosin, että 48 kansanedustajaa jätti äänestämättä tai äänesti tyhjää. Esimerkiksi kaikki Vihreiden kansanedustajat äänestivät tyhjää mikä kertoo kyseisestä puolueesta paljon. Julkisuudessa ja medioissa kapinoidaan ja otetaan kantaa kovasti, mutta kun tulee päätöksen teon hetki, he jänistävät ja äänestävät tyhjää.

Toisaalta taas paljon parjattu Perussuomalaiset äänesti miltei yksimielisesti luottamuksen puolesta.
Kertoo paljon kansanedustuslaitoksen kansaa edustamattomuudesta, kun kuprua kuprun perään työstävä sveitsiläisministeri saa jatkaa yksityistämistään Suomessa.

L'amourha
Lovejoy
Viestit: 1711
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Anne Bernerille äänestys epäluottamuksesta

Viesti Kirjoittaja L'amourha » Ti Helmi 19, 2019 10:25 pm

Joskus iloisiakin uutisia:

Anne Berner siirtyy ruotsalaispankin hallitukseen – jättää politiikan

Julkaistu: 19.2. 19:45 , Päivitetty: 19.2. 20:37


Keskustan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on saamassa uuden viran.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ei ole asettumassa ehdolle kevään eduskuntavaaleissa. Berner vahvisti asian STT:lle tiistai-iltana.

Ruotsalaispankki SEB:n yhtiökokouskutsu paljasti Bernerin olevan ehdolla pankin hallitukseen. Yhtiökokous järjestetään Tukholmassa ensi tiistaina, jolloin lopullinen päätös uusista hallitusjäsenistä tehdään. Asia oli esillä ruotsalaismediassa.

– Suomessa on eduskuntavaalit huhtikuun alussa ja hän (Berner) ei asetu uudelleen ehdolle. Hänestä ei siis tule ministeriä ja hallitukseksemme jäsentä samanaikaisesti, sanoo SEB:n viestintäpäällikkö Frank Hojem Dagens Industrille.

Suomessa asiasta kertoi ensin MTV.

SEB eli Skandinaviska Enskilda Banken tarjoaa rahoitus- ja omaisuudenhoitopalveluita Pohjoismaissa.

Berner valittiin vuoden 2015 vaaleissa kansanedustajaksi vajaalla 10 000 äänellä keskustan sitoutumattomana ehdokkaana Uudenmaan vaalipiiristä. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri.

Berner on sekä Suomen että Sveitsin kansalainen. Hän on sukunsa yrityksen Vallila Interiorin pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja.
IS-STT
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006007129.html
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä

Doctor Lecter
Agentti Mulder
Viestit: 11671
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Anne Bernerille äänestys epäluottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter » Ti Helmi 19, 2019 10:54 pm

L'amourha kirjoitti:Joskus iloisiakin uutisia:

Anne Berner siirtyy ruotsalaispankin hallitukseen – jättää politiikan

Julkaistu: 19.2. 19:45 , Päivitetty: 19.2. 20:37
...
– Suomessa on eduskuntavaalit huhtikuun alussa ja hän (Berner) ei asetu uudelleen ehdolle. Hänestä ei siis tule ministeriä ja hallitukseksemme jäsentä samanaikaisesti, sanoo SEB:n viestintäpäällikkö Frank Hojem Dagens Industrille.
...
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006007129.html
Kansanedustajaksi päästyään valittiin heti ministeriksi! Kepun lehmänkauppa, jossa Matti Vanhasen "löytö" ohitti monet kokeneemmat kansanedustajat. Röyhkeyden huippu! Voidaankin perustellusti pohtia, että millainen järki ja vastuu on siinä, että pyrähtää ministeriksi, tekee tuhojaan ja poistuu savuavilta raunioilta. Noin vaan!

Mutta Suomessa saattaa eduskuntavaalien jälkeen olla ennätyspitkät ja -vaikeat hallitusneuvottelut, joten ei Berner "heti vaalien" jälkeen ole vapaa ministerin toimesta ja valmis pankkityöhön. Hallitus toki jättää eronpyyntönsä, mutta jatkaa toimitusministeriönä niin kauan kunnes uusi hallitus on muodostettu.
- Tosin ei yhden ministerin (pl. pääministeri) eroaminen kaada hallitusta/toimitusministeriötä, mutta se, että toimitusministeriöön tulisi eräänalainen va. ministeri määräämättömäksi ajaksi (1 pv - 1 vuosi) olisi aikas erikoista.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
Kissankello
Magnum
Viestit: 1409
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Anne Bernerille äänestys epäluottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Kissankello » To Helmi 21, 2019 1:20 pm

DL kirjoitti kaksi vuotta sitten, 23.2.2017 näin:
Doctor Lecter kirjoitti: Berner lähtee tämän hallituskauden jälkeen takaisin myymään Vallilan verhoja. Tekemänsä sekoilut jäävät muiden siivottaviksi. Joten miksi ihmeessä hän välittäisi kuinka käy. Ei huolta uudelleenvalinnasta.
ja näinhän siinä sitten kävi. DL tänään:
Doctor Lecter kirjoitti: Kansanedustajaksi päästyään valittiin heti ministeriksi! Kepun lehmänkauppa, jossa Matti Vanhasen "löytö" ohitti monet kokeneemmat kansanedustajat. Röyhkeyden huippu! Voidaankin perustellusti pohtia, että millainen järki ja vastuu on siinä, että pyrähtää ministeriksi, tekee tuhojaan ja poistuu savuavilta raunioilta. Noin vaan!
Ei mitään järkeä eikä vastuuta. Pitäisi kai olla iloinen siitä, että Berner ymmärtää sentään lopettaa yhteen kauteen eikä jatka tuhojensa tekemistä enää kauempaa. Piti vaan käydä hakemassa poliittinen sulka hattuunsa vaikkei ole osannut muuta kuin sählätä ja sotkea. Idiootti ämmä, täytyy ihmetellä että mistä näitä oikein sikiää, joiden on ihan pakko päästä politiikkaan pätemään vaikkei ymmärrys riitä ollenkaan arvioimaan päätösten seurauksia. No, sitähän sanotaan että kansa saa sellaiset päättäjät kuin se ansaitsee, joten seuraavan hallituksen viisaat voivat taas parannella asiat. :idea: :roll:
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)

Doctor Lecter
Agentti Mulder
Viestit: 11671
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Anne Bernerille äänestys epäluottamuksesta

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter » To Helmi 21, 2019 6:47 pm

Kissankello kirjoitti:Ei mitään järkeä eikä vastuuta. Pitäisi kai olla iloinen siitä, että Berner ymmärtää sentään lopettaa yhteen kauteen eikä jatka tuhojensa tekemistä enää kauempaa. Piti vaan käydä hakemassa poliittinen sulka hattuunsa vaikkei ole osannut muuta kuin sählätä ja sotkea. Idiootti ämmä, täytyy ihmetellä että mistä näitä oikein sikiää, joiden on ihan pakko päästä politiikkaan pätemään vaikkei ymmärrys riitä ollenkaan arvioimaan päätösten seurauksia. No, sitähän sanotaan että kansa saa sellaiset päättäjät kuin se ansaitsee, joten seuraavan hallituksen viisaat voivat taas parannella asiat. :idea: :roll:
Berner oli kepuleille yksi konti ja keino saada edustaja heille hieman heikommalta alueelta; uudenmaan vaalipiiristä. Tuossa yllä puhuin Vanhasen löydöstä, mutta kerrotaan, että Sipilä oli hän, joka halusi Bernerin eduskuntaan, mutta alunperin sitä on esittänyt Vanhanen, joka oli Perheyritysten liiton tj vuosina 2004 - 2011. Berner oli samaisen liiton hallituksenjsn 2005-2008 ja hallituksen pj 2009-2012. Sieltä he toisensa tunisivat.
- Berner tunsi henkilökohtaisesti heinäkuussa 2018 murhatun Staffan Sevónin.

Keskustan eduskuntaryhmä antoi Bernerille tänään odotetusti synninpäästön:
Anne Bernerin mukaan SEB-pankin ilmoitus tuli ”yllättäen” – eduskuntaryhmän mukaan Berner voi jatkaa ministerinä

”Pankkitehtävä alkaa 1. kesäkuuta, silloin ministerin tehtävät ovat jo päättyneet”, perustelee keskustan ryhmänjohtajan Antti Kaikkonen.

KESKUSTAN eduskuntaryhmä käsitteli torstaina liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) asemaa ja päätti, että hän voi jatkaa tehtävässään ministerinä.

Bernerin asema nousi keskusteluun siksi, että hän on menossa ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen. Torstaina SEB kertoi, että Berner aloittaa hallituksen jäsenenä vasta kesäkuun alussa.

Bernerin asema oli esillä myös eduskunnan kyselytunnilla torstaina, kun Sdp ja perussuomalaiset peräsivät Berneriltä ja pääministeri Juha Sipilältä (kesk), eikö Bernerille synny sidonnaisuus jo nimitysesityksestä.

KESKUSTAN ryhmänjohtajan Antti Kaikkosen mukaan keskustelu ryhmässä oli ”analyyttinen ja perusteellinen”, ja johtopäätöksenä oli, että Berner voi jatkaa.

Kaikkosen mukaan myös kriittisiä näkökulmia esitettiin ryhmäkokouksessa. Päätös oli kuitenkin yksimielinen.

”Ei ole tullut sellaista syytä esille, miksi ei voisi jatkaa. Pankkitehtävä alkaa 1. kesäkuuta, silloin ministerin tehtävät ovat jo päättyneet. Jos eivät olisi päättyneet jostain syystä silloin, niin siinä kohtaa ministerin tehtävä on sitten syytä jättää”, Kaikkonen sanoi.

”Ryhmä tukee ministeriä. Hänellä on tärkeitä tehtäviä yhä jäljellä, kuten hankeyhtiöt rautateillä.”

SEB-PANKKI julkaisi tiistaina yhtiökokouskutsun, josta selvisi, että Anne Berner on ehdolla pankin hallitukseen. SEB on Ruotsin toiseksi suurin pankki Nordean jälkeen.

Tämä herätti keskustelun siitä, voiko Berner jatkaa ministerinä hallituskauden loppuun, jos hän tulee valituksi pankin hallitukseen. SEB:n yhtiökokous valitsee hallituksen jo maaliskuun lopussa ja eduskuntavaalit pidetään vasta huhtikuun puolivälissä.

BERNER sanoo pyytäneensä SEB:n johdolta alun alkaen, että tehtävä pankin hallituksessa alkaa vasta, kun liikenne- ja viestintäministerin kausi on päättynyt.

Tieto hänen nimitysesityksestään yhtiökokouksessa tuli julki tiistaina. Esityksen kertominen julkisuuteen tuli Bernerille yllätyksenä.

”Se tuli minulle aika yllättäen, että se julkistettiin näin nopeasti”, Berner kertoi HS:lle keskustan ryhmäkokouksen jälkeen torstaina.

Kyselytunnilla Berner kertoi lähestyneensä oikeuskansleri Tuomas Pöystiä jo tammikuussa, koska oli saanut ”useita työtarjouksia”.

”Oikeuskansleri sanoi, että saan käydä keskustelua luottamustehtävästä, mutta en pysyvästä operatiivisesta työstä”, Berner sanoi kansanedustajille.

Pääministeri Sipilä sanoi kyselytunnilla, että Berner ei voi olla yhtä aikaa SEB:n hallituksen jäsen ja ministeri. Sipilän mukaan päällekkäisyys ei ole mahdollista.

Sipilä huomautti, että kyse on vasta ehdokkuudesta, ja itse nimitys hallitukseen tulee vasta yhtiökokouksessa maaliskuun lopussa.

SEB tiedotti torstaina, että Berner aloittaa tehtävässä vasta kesäkuun ensimmäinen päivä.

Berner sanoo keskustelleensa keskiviikkona pankin kanssa ja toivoneensa, että pankki voisi täsmentää kantaansa ja antaa sen julkisuuteen.

Hän ei kommentoinut, milloin SEB esitti pyyntönsä Bernerille liittyä pankin hallitukseen. Haluaan lähteä tehtävään hän perusteli sillä, että se on hieno luottamuksen osoitus naiselle Suomesta.

”Toivottavasti se voidaan Suomessakin nähdä hienona mahdollisuutena suomalaiselle ihmiselle saada tällainen tehtävä.”

BERNER myöntää, että maaliskuun lopussa tapahtuva nimitys ”voi aiheuttaa jääviysongelmia” ministerin tehtävän hoidossa.

”Jääviysongelmat tulee myös ottaa huomioon tehtävässä. Kyllä ne on kattavasti otettu huomioon”, Berner sanoi.

Berner sanoo saaneensa ministerikautensa aikana kutsuja erilaisiin tehtäviin, muttei ole ottanut niitä vastaan.

”En näillä näkymin”, hän vastasi kysymykseen, onko hän siirtymässä SEB:n lisäksi muihinkin hallitustehtäviin.

Kritiikkiä eduskuntaryhmän kokouksessa hän kertoo saaneensa ”yhdeltä–kahdelta ääneltä”.

BERNER ei ole ehdolla huhtikuun eduskuntavaaleissa.

SEB:n yhtiökokous on Tukholmassa 26. maaliskuuta eli alle kolme viikkoa ennen eduskuntavaaleja.

SEB:n suurin omistaja on Wallenbergien suvun sijoitusyhtiö Investor.
Helsingin Sanomat
21.2. 15:55 , Päivitetty: 21.2. 17:01
”Pankkitehtävä alkaa 1. kesäkuuta, silloin ministerin tehtävät ovat jo
päättyneet”
Onpas Kaikkonen varma siitä, että Suomessa on tuolloin jo uusi hallitus...
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

JosefMengele

Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiisiy

Viesti Kirjoittaja JosefMengele » Ma Maalis 11, 2019 11:54 am

Kolumnistimme muotoilee muotokuvan rautarouvasta, jonka uran loppumisesta saamme olla tyytyväisiä.

KOLUMNI Bisnesministeri Anne Bernerin ura on täynnä epäonnistuneita päätöksiä, joiden määrälle ei löydy kilpailijaa aikaisempien ministerien tekemisistä. Veronmaksajille tämä on tullut kalliiksi, koska rautarouva on noudattanut toimissaan ohjetta, jonka mukaan voitot yksityistetään ja tappiot sosialisoidaan koko kansan maksettavaksi oman edun nimissä. Liikenaista on kuvailtu tehokkaaksi, määrätietoiseksi ja älykkääksi. Ominaisuudet ovat tulleet esiin, kun hän on yksityistänyt yhteistä omaisuutta markkinavoimille.

Berner on toiminut häikäilemättömästi, jääräpäisesti puhuen muunneltua totuutta, haukkuen alaisiaan ja painostaen mediaa oman edun ja elinkeinoelämän etujen uskollisena sotaratsuna. Ministerin tankkimainen toiminta on jättänyt jälkeensä satojen miljoonien vahingot yhteiskunnalle ja tuhonnut siinä sivussa kymmenien ihmisten työuran sekä hän on menettänyt kollegoidensa luottamuksen. Tämä ei kuitenkaan ole haitannut rautarouvan poltetun maan taktiikka hänen nauttiessaan kummisetä Juha Sipilän vankkumatonta luottamusta.

Anne Bernerin syntilistalta löytyvät hämärät veroparatiisikytkennät, Finavia-sotkut, epäonnistunut autoverohanke, taksiuudistus, karmea rataverkkoyhtiöittäminen ja nyt viimeksi hallituspaikkasekoilut ruotsalaispankissa.

Liikemies Bernerin piti Suomen kansalaisuuden saatuaan ryhtyä kokoomuksen kansanedustajaehdokkaaksi vuoden 2015 eduskuntavaaleissa. Sipilä kuitenkin tarjosi ensikertalaiselle ja kokoomuksen vaalirahoittajalle ministerin paikkaa, näin makeasta tarjouksesta ei sveitsitär tietenkään kieltäytynyt ja vaihtoi ilman omantunnon tuskia puoluetta.

Tultuaan ministeriksi Berner jätti ympäripyöreän sidonnaisselvityksen omistuksistaan ja luottamustehtävistään. Pian paljastui uranaisen toimineen johtotehtävissä veroparatiisiyhtiössä. Liikenne- ja viestintäministeri istui vielä syyskuussa 2015 Luxemburgin kaupparekisterin mukaan veroparatiisiyhtiö Saltri II LuxCo -yhtiön hallituksessa. Ministeri Anne Berneristä tuli ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiisiyhtiössä.

Ministeri Berner onnistui säilyttämään paikkansa hallituksessa Finavia-sotkuista huolimatta. Lentokenttäyhtiö oli tehnyt raskaat 34 miljoonan euron tappiot johdannaiskaupoilla, joita pankit olivat onnistuneet kauppaamaan myrkkypillereinä Finavialle. Ministeri puuttui yhtiön hallituksen hankkeisiin nostaa vahingonkorvauskanne pankkeja vastaan asettuen luonnollisesti puolustamaan niitä, Sipilän toimiessa taustatukena. Veronmaksajien edulla ei ollut kummallekaan mitään merkitystä.

Lastensairaalan hyväsydäminen kummitäti yritti haudata myös autoveron ja onnistui sekaisilla puheillaan aiheuttamaan autokaupalle miljoonatappiot. Kansalaisten massiivinen vastustus johti onneksi siihen, ettei rautarouva saanut läpi Liikennekaareksi kutsuttua lempihanketta. Tarkoitus oli perustaa valtion liikenneverkkoyhtiö, jonne siirrettäisiin kaikki kulkuväylät ja tieverkosto. Näin teiden käyttö voitaisiin yksityistää ja antaa yksityisille yhtiöille mahdollisuuden rahastaa kansalaisia teiden käytöstä. Salassa valmisteltu tieverkon yksityistämishanke kaatui, mutta rataverkon yhteisen rataverkon osakeyhtiöittämisen Berner junaili läpi.

Pohjolan Rautatiet Oy:lle siirretyillä Nesteen osakkeilla ja niiden myynnistä saaduilla 107 miljoonalla eurolla rahoitetaan edelleen tytäryhtiöitä. Näihin hankeyhtiöihin houkutellaan mukaan kuntia, eläkeyhtiöitä ja pääomasijoittajia. Pikku hiljaa kansainväliset yhtiöt siirtyvät rahastamaan luonnollisen monopolin suojassa raideliikennettä. Sipilä ja Berner ovat onnistuneet luomaan yksityisen yhtiöryppään, joka ei tarvitse eduskunnan hyväksymistä.

Tilastokeskuksen luvut kertovat, että Bernerin taksiuudistus meni mönkään. Hinnat ovat nousseet, palvelu huonontunut ja toimintaan tullut kartellinomaisia piirteitä. Maaseudulla taksin saatavuus on huonontunut ja kilpailu ei toimi, kun taksien välitysyhtiöt sopivat yhdessä hinnoista. Kelakin on saanut omat luottokuskinsa, jotka ylläpitävät korkeita taksihintoja. Bernerin vakuutteluja taksihintojen laskusta ei usko enää kukaan.

Ministeri Berner ei näe mitään eturistiriitaa edes siinä, että istuisi samaan aikaan Suomen ja ruotsalaispankki SEB:n hallituksessa. Hän ei välittänyt tehdä uudesta pestistä sidonnaisuusilmoitusta, vaikka ministerin käsikirjassa sanotaan selvästi, että ministerin on tehtävä ilmoitus jos ”ministeri on siirtymässä toisiin tehtäviin”.

Muiden sivistysvaltioiden tapaan Sipilän hallituksen suunnitelmissa oli säätää ministereitä ja muita korkeita virkamiehiä koskeva laki, joka olisi määrännyt karenssiajan heidän siirtyessä elinkeinoelämän palvelukseen. Valmista lakiesitystä ei ole saatu ajoissa eduskuntaan, syystä jonka vain Berner ja Sipilä tietävät.

Olkaamme tyytyväisiä siitä, että rautarouvan ura ministerinä loppuu.

Seppo Konttinen

https://www.paivanlehti.fi/ministeri-an ... kFy4OrhPEs

Avatar
jukuripää
Tarkastaja Clouseau
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:30 am

Re: Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiis

Viesti Kirjoittaja jukuripää » Ma Maalis 11, 2019 7:20 pm

Jos joku tavis aiheuttaisi noin paljon taloudellista tuhoa, hänet laitettaisiin vankilaan useaksi vuodeksi ja joutuisi elinikäiseen korvausvastuuseen.
Mutta mitenkäs Berner... pyyhkäisee Ruattiin pankkihommiin :roll: :mrgreen: .
Kaikki eiliset ovat menetettyjä päiviä.

Avatar
SYLWAR
Komisaario Köster
Viestit: 1755
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Sverige

Re: Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiis

Viesti Kirjoittaja SYLWAR » Ma Maalis 11, 2019 10:01 pm

Bernerin ei tarvis kyllä tulla ollenkaan tänne sveduihin SEB johtokuntaan, sillä tuo koko kurppa on kävelevä katastrofi. Tuosta ei tiedä, mitä helvettiä saa vielä säädettyä sekaisin täälläkin.
"En ole koskaan ollut sitä mieltä, että ihmiset voisi asettaa markkinoiden edelle" -Anne Berner-

Loko187
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 35
Liittynyt: To Marras 08, 2018 10:14 pm

Re: Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiis

Viesti Kirjoittaja Loko187 » Ti Maalis 12, 2019 12:47 pm

SYLWAR kirjoitti:Bernerin ei tarvis kyllä tulla ollenkaan tänne sveduihin SEB johtokuntaan, sillä tuo koko kurppa on kävelevä katastrofi. Tuosta ei tiedä, mitä helvettiä saa vielä säädettyä sekaisin täälläkin.
Taitaa aika moni myhäillä tätä "tuhoa" tyytyväisenä. Kirstut pullollaan.

Olen vuosia jo äänestänyt liberaaleja aka Viskipuoluetta, mutta tästä yksityistämissekoilusta meidät voi pelastaa vain viisivuotiskausi aitoa kommunismia. Kommunismi on se pienempi paha jos toisena vaihtoehtona on luonnolliset monopolit yksityisissä käsissä.

holmesin haamu
Columbo
Viestit: 2299
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Berner,ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiis

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu » To Maalis 14, 2019 2:18 am

Anne Berner sai vapaasti huseerata ympäriinsä ilman suurempaa kritiikkiä ja kannatusta tuli ehdotuksille mukisematta. Lastensairaala huijaus on yksi Suomen suurimmista talousrikoksista. Berner oli pelottavan aikaanssaava ministeri.

Doctor Lecter
Agentti Mulder
Viestit: 11671
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter » To Maalis 21, 2019 11:58 am

Taksien jättiselvitys paljastaa uudistuksen voittajat ja häviäjät: Hinnat nousseet ympäri Suomen, Kela-kyydeissä jopa vaaratilanteita

Traficomin laaja selvitys paljastaa muitakin taksien hintapiikkejä Uudenmaan ulkopuolella. Lisäksi varsinkin Kela- ja invakyydeissä on jopa vaaratilanteita.
Taksiuudistus on toistaiseksi iso pettymys hinnanlaskua toivoneille asiakkaille. Invataksien käyttäjät pelkäävät aiempaa enemmän turvallisuutensa puolesta. Myös taksiyrittäjistä yli viidesosa sanoo, että ei aio jatkaa kahden vuoden päästä töitä.

Nämä tiedot käyvät ilmi kahdesta selvityksestä, jotka liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) teetti taksimarkkinan vapautuksen ja Kela-taksikilpailutuksen jälkeen. Se julkaistaan tänään torstaina ja on ensimmäinen laaja selvitys taksiuudistuksen vaikutuksista.

Kysely tehtiin viime elo-lokakuussa eli heti uudistuksen jälkeen. Vastaajia olivat käyttäjät, erityisryhmät ja taksinkuljettajat.

HÄVIÄJIÄ? Kuluttajan vinkkelistä tilanne oli heikentynyt eniten Kymenlaaksossa. Siellä hinnat nousivat jopa Uuttamaata enemmän syksyllä. Sama suunta oli Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla.

Hintojen lasku oli uudistuksen keskeinen peruste. Lokakuussa hinnat olivat Traficomin mukaan koko maassa keskimäärin 3,6 prosenttia korkeammat kuin ennen liikennepalvelulain voimaantuloa. Kustannustaso selittää vain osan taksiliikenteen hintatason nousua.

Uudellamaalla eli lähinnä pääkaupunkiseudulla hinnat ovat laukanneet lisää. Traficomin tilasto ei ulotu tälle vuodelle, mutta Tilastokeskus on aiemmin kertonut, että hintojen nousua oli tammikuussa Uudellamaalla peräti 14 prosenttia.

Häviäjiä ovat myös erityisryhmät, eli invataksien tai Kela-takseja käyttävät kyselyn perusteella. Ikävää palautetta tuli paljon: Ajotyylin ja kiireen tuomaa onnettomuus-, putoamis- ja loukkaantumisriskiä. Kuski ei osannut auttaa ajorampeissa, pyörätuolin käsittelyssä tai näkövammaisen avustamisessa.

On ollut kommunikaatiovaikeuksia, kieliongelmia tai paikallistuntemuksen puutetta.

Taksiautoja ja invatakseja puuttui, ja välityskeskuksissa oli pitkät jonotusajat ja odotusajat venyivät tunteihin. Traficomin mukaan kyselytulokset ovat linjassa mediassa esitettyjen ja järjestöjen esille tuomien ongelmien kanssa.

Taksit eivät välttämättä saapuneet oikeisiin osoitteisiin tai välityskeskuksesta ei välitetty tietoa
TalousSanomat
21.3. 6:31
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Iivis
Hercule Poirot
Viestit: 2167
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Iivis » Pe Maalis 22, 2019 11:25 am

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39e9 ... 47a165e878
Taksiuudistus muutti alan täysin, IL seurasi menoa Helsingin yössä: Kuski ajoi heti väärin - "Suomalaiset ovat tottuneet, että taksiin voi luottaa. Harva mieltää uutta tilannetta"
Eilen klo 7:01
Lauantai-iltana pääkaupunkiseudun taksiliikennettä seuratessa käy selväksi, että kohuttu taksiuudistus on muuttanut alan täysin. Iltalehden mukana ollut kokenut taksikuski ihmettelee miten verottaja saa tiedon ”villien” yrittäjien ajoista.

Erottajan taksiasemalla riittää lauantaina iltayhdentoista aikaan takseja pitkäksi jonoksi. Valtaosa autoista on isojen taksifirmojen ulkopuolisia yrittäjiä. Monilla on kuitenkin samanlainen pieni hinnasto ikkunassa.

– Paljonko maksaa kyyti Erottajalle?

Kysymys saa hämmentyneen vastaanoton Asema-aukion taksitolpan ensimmäisessä autossa ja vastaus jää epäselväksi mutinaksi. Osoite ei selvästikään ole tuttu.

Kun kysymys on toistettu, kuuluu ratin takaa hyvin epäselvällä suomella annettu vastaus, jossa vakuutellaan noin kymmenen euron hintaa.

Hinnan selvittyä hypätään kyytiin ja auto lähtee liikkeelle, mutta pysähtyy samantien. Kuljettaja kysyy ajetaanko ”tuota vai tuota” kautta ja näyttää oikeaa ja vasenta. Asiakkaiden kertoessa, että kuski saa valita, lähdetään hetken hämmennyksen jälkeen liikkeelle.

Matka alkaa lopulta ihan oikeaan suuntaan, sillä lyhyintä reittiä rautatieasemalta Erottajalle päästäkseen on lähdettävä ensin ”väärään” suuntaan. Kuljettajan tarjoama toinen suunta olisi pakottanut joko kääntymään Mannerheimintielle liikennesääntöjen vastaisesti tai vienyt pitkälle kiertoreitille.

Heti ensimmäisissä töyssyissä ja pysähdyksissä käy selväksi, että iäkkään oloisen mustan Mercedeksen huollot ovat jääneet pahasti väliin. Etuiskunvaimentimet ovat kovilla ja takapenkillä auton kunto voisi jo hirvittää, jos ei ajettaisi hiljaista kaupunkivauhtia.

Auton sisällä asiakas saa ihmetellä matkan aikana sivulaseissa olevia pieniä keltaisia pahvilappuja, joissa on todella pienellä tekstillä hintoja ja käsinkirjoitettuna taksiyhtiön nimi. Molemmilla lapuilla on tosin kriittiset hetket menossa, sillä niiden teippikiinnitys saattaa pettää milloin tahansa.


Suunnanvaihto
Kun kuljettaja on saanut käännettyä Mersun keulan Arkadiankadulle ja alkaa eduskunnan lisärakennuksen kohdalla painaa kaasua, takapenkiltä kysellään, että: ”Eikös Erottaja ole tuolla aivan toisessa suunnassa?”

Kysymys aiheuttaa suuren hämmennyksen ja auto pysähtyy keskelle katua. Kuljettaja yrittää toistella sanaa ”Erottaja” ja päätyy lopulta kääntämään autoa. Jostain syystä kuski päättää kurvata auton vieressä olevalle Paasikivenaukion taksiasemalle. Epävarman oloinen meno jatkuu koko paikoillaan olevan taksijonon ohi ja lopulta Mersun keula kääntyy Mannerheimintielle kohti Erottajaa.

Lyhyellä matkalla Erottajalle käy selväksi, että nuorella kuljettajalla on vielä paljon haasteita suomen kielen kanssa. Jutustelutyyliin esitettyihin kysymyksiin ei ensin tule vastauksia, mutta lopulta kuljettaja saa vastattua jotain ja kerrottua muun muassa, että ilta on ollut vielä hiljainen, eikä alla ole oma, vaan jonkun muun auto.

Erottajalle saavuttaessa kuljettajalle on vieläkin epäselvä paikan sijainti. Lopulta auto saadaan pysäytettyä Erottajankadulle. Maksuhetkellä luvassa on yllätys, sillä vaikka menopelin sisustuksesta ei uskoisi, niin kuljettaja kaivaa hyvin uudelta näyttävän korttimaksulaitteen esiin ja kyydin veloitus hoituu nopeasti lähimaksulla.


Parhaat päivänsä nähneen ja hyvin ummehtuneen sisäilman omaavan Mersun takapenkiltä ulos kampeavan matkustajan olo on kuin ulkomailla käyneellä. Musta Mersu jatkaa vaivalloista matkaansa kohti Erottajan taksiaseman pitkää autojonoa.

Helsingin asema-aukiolla on lauantaina alkuillasta takseista ylitarjontaa.

Kotikutoisia kupuja
– Vihdoin joku katsoo hinnastoja. Ja myös kysyy hintoja, toteaa kokenut taksiyrittäjä helpottuneena.

Pitkän linjan taksimies on lähtenyt Iltalehden oppaaksi katsomaan. miltä taksiuudistuksen jälkeinen aika Helsingin tolpilla näyttää. Tovin odottelun aikana rautatieaseman edessä olevan Asema-aukion taksiasemalla käy selväksi monta asiaa, jotka ovat muuttuneet heinäkuussa voimaan tulleen uudistuksen jälkeen.

Koska taksilupia ei ole enää rajoitettu, on liikkeellä erityisesti viikonloppuiltana todella paljon kyytiä tarjoavia niin sanottuja villejä autoja, joita vielä vuosi sitten ei näkynyt ainuttakaan. Nämä autot eivät aja isojen taksifirmojen välittämiä kyytejä.

Ennen taksit olivat lähes sataprosenttisesti varsin uutta autokantaa ja niiden katolla oli keltainen kupu, jossa luki taksin numero, paikkakunta ja Helsingissä lisäksi ajovuoron numero. Nyt autotarjonta on todella vaihtelevaa ja isojen yhtiöiden kalusto edelleen hyväkuntoista, mutta niiden rinnalle on ilmestynyt huomattava määrä hyvin vaihtelevakuntoisia autoja, joista osa on jopa arveluttavassa vireessä.

Lisäksi näiden autojen katoilla saattaa olla jonkinlainen keltainen valo, mutta siinä voi lukea mitä vaan tai olla lukematta. Jotkut kuvut ovat rikkinäisiä ja osassa ei pala valoa ollenkaan. Moni kupu palaa myös, vaikka kyytiin hyppäisi asiakkaita.

Toisaalta on hyvä, että joku valo palaa, sillä useammassa autossa on liikkeelle lähtiessäkin takavalot pimeinä ja edessä päällä vain niin sanotut päiväajovalot. Yhdessä autossa toinen etuvalokin on pimeänä.

Suurin osa kotitekoisten kupujen teksteistä näyttää itse mustalla teipillä laadituilta. Yhdessä lukee esimerkiksi sanat taksi ja Helsinki, sekä numerosarja 1234.

– Tämä on aika haastavaa, kun laki ei enää määrää mitään tuosta kuvusta. Tuollaisen auton vieressä voi sitten olla vaikkapa Taksi Helsingin auto, jossa on ollut jo vuosia ennen uudistusta tuo sama numero katolla, taksiyrittäjä kertoo.

– Ongelmia alkaa tulla sitten siinä vaiheessa, kun asiakas on vaikka unohtanut puhelimensa taksiin, ja soittaa taksitarkastajalle että tämän numeroiseen autoon on jäänyt puhelin. Kun asiaa selvitellään, todetaan ettei kyse ollutkaan Taksi Helsingin autosta, vaan jostain muusta, hän jatkaa.

Asema-aukion taksitolpalla käy selväksi, että hyvin harva taksiasiakas kyselee matkan hintaa, ennen kyytiin hyppäämistä.

Harva kysyy
Täysin villi kattokupukäytäntö on vain yksi pieni esimerkki siitä, miten monien mielestä luotettavalta ja toimivalta tuntunut suomalainen taksijärjestelmä romutettiin käytännössä yhdessä yössä.

– Kyllä erikoisinta on se, ettei taksamittari ole enää pakollinen, taksiyrittäjä toteaa.

Hän ihmettelee, milloin verottaja pyytää niin sanottuja vapaita taksiyrittäjiä esittelemään kirjanpitonsa. Osalla kun ei ole taksamittaria lainkaan tai mittari ei ole EU:n vaatimaa mallia ja viranomaisten hyväksymien asentajien laittama.

– Toimiva taksamittari kertoo kuitenkin jälkeenpäin ihan kaiken. Sieltä voi ottaa ulos ihan jokaisen kyydin ja kilometrit. Jos mittaria ei ole, niin miten saadaan kirjattua ylös kaikki tiedot verottajaa varten? Tämä on erikoista, kun kuitenkin harmaata taloutta yritetään kovasti kitkeä.

Kesän uudistuksen jälkeenkin taksimatkasta on edelleen annettava asiakkaan pyytäessä kuitti, mutta se voi tarvittaessa olla vaikka käsinkirjoitettu.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) voimalla ajama taksiuudistus vapautti myös hinnoittelun täysin. Ainoa sääntö on, että yli sadan euron matkasta on kerrottava asiakkaalle etukäteen.

Pikkujoulukauden ollessa viime vuoden lopulla kiivaimmillaan taksilla matkustajia patistettiin jopa alaa valvovan Traficomin puolesta pyytämään kuittia kyydistä ja aivan erityisesti teroitettiin kysymään hintaa etukäteen.

Ainakaan Helsingin Asema-aukiolla taksia kaipaavilla ei vielä näy olevan asia muistissa. Pidemmän seuraamisen aikana voi todeta, että vain hyvin harva edes yrittää ottaa selkoa monien autojen kyljistä löytyvistä sekavista hinnastoista. Hinnan kysyminenkin näyttää tapahtuvan vain poikkeustapauksissa. Suurin osa taksiasemalle saapuvista vain hyppää suoraan jonossa ensimmäisenä olevan auton kyytiin.

– Aikamoista. Suomalaiset ovat niin tottuneet, että taksiin voi luottaa. Harva vielä oikeasti mieltää tätä uutta tilannetta, taksiyrittäjä toteaa.

Syksyllä pääkaupunkiseudulla nähtiin jo runsaasti uuden vapaan hinnoittelun tuomia räikeitä esimerkkejä. Lyhyt taksimatka, josta ennen selvisi parilla kympillä, saattoi yhtäkkiä maksaa lähemmäs sata euroa.

Lasit huurussa
Erottajan taksiasemalla autojono on pitkä. Se ulottuu Esplanadin kulmalta yli yhden korttelin ja jatkuu pitkälle kohti Iso-Roobertinkatua. Nopeat hintakyselyt jonon etupään viiteen autoon tuottavat kaikki saman tuloksen: kyyti Asema-aukiolle maksaa kymmenen euroa.

Kaikki jonon kärjessä olevat autot ovat isojen yhtiöiden ulkopuolisia yrittäjiä. Jokaisen sivulasista löytyy kuitenkin hyvin samannäköinen pieni hinnasto, jossa mainitaan, että minimimaksu matkasta on kymmenen euroa.

Jonon keulilla olleen mustan Audin takalasissa on vaihtoautoliikkeen mainos. Keltaisessa kattokuvussa ei lue mitään. Sisällä autossa voimakkaasti tummennetut takalasit ovat täysin huurussa. Kuljettaja ei tällä kertaa ihmettele, vaan suuntaa määrätietoisesti kohti annettua osoitetta.

Auto on sisältä siistissä kunnossa, vaikka ilma on tunkkainen. Taustapeilissä heiluu muovinen kaulakoru. Sen sijaan kuljettajakorttia, taksilupaa tai yrityksen nimeä ei sisällä näy, vaikka niiden pitäisi periaatteessa olla nähtävillä.

Matka sujuu hiljaisissa tunnelmissa, sillä kuljettaja ei juurikaan vastaa kysymyksiin. Muutama hyvin lyhyt vastaus tulee hataralla suomen kielellä.

Perillä Asema-aukiolla auto on pakko pysäyttää kadun laitaan, sillä taksiasema on autoista tukossa. Niin kuin se on ollut jo pidemmän aikaa. Aukiolle jonottavat taksit tukkivat myös kadun liikennettä.

Nopea tarkistuskierros taksijonossa kertoo, että valtaosa autoista edustaa muuta kuin isoja taksiyhtiöitä.

– Näiden niin sanotusti villien taksien on pakko tulla tänne tai muille keskeisille tolpille, jotta he saavat kyytejä. Heillä kun ei ole tätä, taksiyrittäjä sanoo ja näyttää ratin vieressä olevaa isoa Taksi Helsingin datalaitetta.

Lentokentällä taksikuskit saattavat joutua odottamaan pitkään, ennen kuin pääsevät varsinaiselle taksiasemalle

Tolpat tukossa
Nopea kierros Helsingin keskustassa ja sen liepeillä tuo saman tuloksen. Kaikki taksitolpat ovat iltakymmenen aikaan täynnä autoja. Asiakkaitakin on, mutta vielä harvakseltaan.

Harjutorin kohdalla sijaitsevalla Helsinginkadun taksiasemalla jono on myös pitkä. Autoista noin puolet edustaa isoja taksiyhtiöitä. Pienen seurannan aikana kaksi Taksi Helsingin autoa poistuu yhtäkkiä jonosta keskeltä.

– He saivat varmaan kyydin datan kautta. Se tarjoaa sitä automaattisesti ensimmäiseksi näihin tolpalla oleviin autoihin, taksiyrittäjä kertoo.

Matkalla Helsinki-Vantaan lentokentälle aiemmin harvakseltaan piippaillut datalaite innostuu, asiakkaita olisi tarjolla Pohjois-Helsingissä ja Vantaalla.

– Jos vain mahdollista on, niin kuittaan aina kyydin täällä lentokentän liepeillä, mieluummin kuin itse kentällä, yrittäjä kertoo.

Perillä selviää, miksi lentokenttä ei ole kokeneiden taksikuskien suosikkipaikka. Terminaalialueen reunalla sijaitsee taksien oma selvittelyalue.

Myöhään lauantai-iltana alueella on kymmeniä takseja lukuisissa jonoissa. Iso näyttötaulu kertoo jatkuvasti mistä jonosta ja mikä auto saa ajaa puomille, jatkaakseen matkaa kohti varsinaisia taksiasemia. Jonot muodostetaan taksiyhtiöiden mukaan. Kaikilla isoilla yhtiöillä on omansa ja niihin kuulumattomat ovat omassaan.

– Nyt täällä ei ole mitään ruuhkaa. Eilen olin täällä ja jonot ulottuivat tuonne kauas tästä alueesta. Paikalla oli satoja takseja. Tämähän on hankala paikka, koska pois lähteminen kesken kaiken ei oikein onnistu, taksiyrittäjä kertoo.

– Tuo jonoja tyhjentävä laite puomeineen myös toimii aivan liian hitaasti. On hassua, että monesti asiakkaat ihmettelevät, että miten vähän takseja kentällä on ja silti täällä on kymmeniä autoja jonoissa, hän jatkaa.

Lähitaksin ja Airport taksin autot ovat ensimmäisenä vastassa lentokentän terminaalista ulos tulevaa matkustajaa. Kaistajärjestelyissä seuraavana tulevat Taksi Helsingin autot ja viimeiseksi isojen yhtiöiden ulkopuoliset autot.

Eivät laskeneet
Matkalla lentokentältä takaisin keskustaan on aikaa pohtia taksiuudistusta. Kun lakien uudistusta valmisteltiin, perusteltiin sen tarvetta muun muassa hintojen pudottamisella.

– Ministeri Berner ja liikenneministeriön virkamiehet pitivät varmana, että taksien hinnat putoavat kun kilpailu vapautetaan. Lisäksi oli vahva luotto, että suomalaiset alkavat ajamaan paljon enemmän taksilla kun hinnat laskevat. Me kuskit ihmettelimme, että miten se voi olla mahdollista, taksiyrittäjä sanoo.

Hän toteaa, että jos taksiyritystä haluaa pyörittää rehellisesti ja myös tienata sillä jotain, niin hintoja ei voi pudottaa yhtään.

– Jotta tuollainen muutos kansan taksin käytössä nähtäisiin, niitä pitäisi pudottaa todella paljon.

Taksiyrittäjä ihmettelee, miten pudotus voisi onnistua, jos taksimatkan hinnasta laskee pois autojen maksut kalliine vakuutuksineen, veroineen ja polttoaineineen.

– Lisäksi on sitten kaikki verot, sosiaaliturvamaksut ja muut henkilöstökulut. Jotain palkkaakin pitäisi kuljettajalle jäädä.

Isot pääkaupunkiseudulla toimivat taksiyhtiöt muuttivat kyllä syksyllä hinnoittelujaan, mutta käytännössä hinnat nousivat erityisesti ruuhka-aikoina.

Kuva
Asema-aukion takseista valtaosa on lauantai-iltana ns. ”villejä” yrittäjiä. MATTI TANNER
Pudotustaistelu
Kokenut yrittäjä uskoo, että alalla on nyt menossa parin vuoden mittainen pudotustaistelu, jossa erityisesti isoilla yhtiöillä riittää resursseja rajuunkin vääntöön. Lisäksi kuljettajien jo pahasti romahtanut ammattitaito tulee laskemaan lisää.

Kuljettajan paikallistuntemus, ajotaidot, palvelualttius, ja hyvä kielitaito saattavatkin tulevaisuudessa olla erikoisuus, josta asiakas joutuu maksamaan ylimääräistä.

– On vaikea ymmärtää, että miksi meidän luotettavana pidetty taksijärjestelmä romutettiin, yrittäjä toteaa samalla kun selvittää tietä läpi katua tukkivan Asema-aukion jonon.

– Olisi kyllä kiva kuulla ministeri Bernerin, liikenneministeriön virkamiesten ja kilpailu- ja kuluttajaviraston kommentit siitä menikö tämä nyt niin kuin he väittivät.

Rautatieaseman ja taksien välissä keskellä jalankulkualuetta seisoo poliisiauto. Yrittäjän mukaan poliisit ovat paikalla erittäin usein, mutta taksien villiin menoon he eivät puutu.

– Heillä ei taida olla resursseja, eikä välttämättä edes tietotaitoa asiasta.

Kahden eri taksifirman kuskit kommentoivat muuttunutta taksilakia viime heinäkuussa taksiuudistuksen astuttua voimaan.
MATTI TANNER

Iivis
Hercule Poirot
Viestit: 2167
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Iivis » La Maalis 30, 2019 1:15 pm

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006053570.html

Poliisi teki mittavan yllätysiskun takseihin pääkaupunkiseudulla – karu tulos


Julkaistu: 30.3. 10:20


Poliisi on aloittanut yhdessä muiden viranomaisten kanssa taksiliikenteen sääntöjen valvonnan.
Uusi taksilaki astui voimaan heinäkuun alussa 2018. Nyt poliisi tiedottaa Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen, Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sekä Verohallinnon yhteisvalvonnan tuloksista.

Yllätysisku takseihin tehtiin perjantaina 29. maaliskuuta. Valvontaa suoritettiin muun muassa Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä.

Havaittujen rikkeiden ja puutteiden määrän perusteella yllätysiskun tuloksia voidaan luonnehtia karuiksi.

Valvonnassa tarkastettiin 106 ajoneuvoa, joista 63:ssa oli jotain huomautettavaa.

Poliisin mukaan hyvin monessa taksissa havaittiin, että luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot tai kuljettajan nimi eivät olleet nähtävillä matkustajalle. Tällaisista puutteista annettiin eniten suullisia huomautuksia.

Tässä lista takseissa havaituista rikkeistä tai huomautuksista:
Ajoneuvoa ei ollut merkitty luvanvaraiseen käyttöön 2 kpl
Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 51 kpl
Kuljettajalla ei ollut voimassa olevaa taksinkuljettajan ajolupaa 2 kpl
Kuljettajalla ei ollut ajopäiväkirjaa 5 kpl
Ajoneuvossa ei ollut taksamittaria 3 kpl
Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 22 kpl
Hintatiedot eivät olleet helposti matkustajan havaittavissa 17 kpl
Kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttava lupa puuttui 2 kpl
Ylinopeus 1 kpl
Epäilty törkeä rattijuopumus 1 kpl
Etsintäkuulutus 2 kpl
– Tarkastettujen ajoneuvojen määrään suhteutettuna liikennerikosten sekä valvonnassa vastaan tulleiden etsintäkuulutettujen määrä oli yllättävän korkea. Länsi-Uudenmaan poliisin haaviin jäi lisäksi yksi 1,7 promillea alkometriin puhaltanut kuljettaja, jolloin törkeän rattijuopumuksen raja ylittyi, toteaa tiedotteessa ylikomisario Timo Leppälä Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.

Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti sanoo, että liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen virastolle on tullut jonkin verran ilmoituksia erityisesti siitä, että takseina käytetään ajoneuvoja, joita ei ole rekisteröity luvanvaraiseen liikenteeseen.

– Nyt toteutettu valvonta vahvisti, että tällaisia ajoneuvoja on liikenteessä ja asiaan pitää kiinnittää huomiota sekä osoitti, että ilmiö ei ole kovin merkittävä.

Poliisin mukaan yhteisvalvonnasta on tulossa pysyvä toimintamalli.

– Viranomaisten yhteistyössä tekemä valvonta osoittautui hyväksi tavaksi toimia. Yhdellä pysäytyksellä pystyimme tekemään kattavan valvonnan, kun jokainen mukana oleva taho tarkasti samanaikaisesti omaan toimivaltaansa kuuluvat asiat. Tarkoituksemme on tehdä yhteisvalvonnoista pysyvä käytäntö, Hautalahti sanoo tiedotteessa.

Taksilain uudistus
Uusi taksilaki tuli voimaan heinäkuun alussa 2018. Uudistus vapautti lupien määrän. Kuka tahansa tahansa hyvämaineinen henkilö saa liikennöintiin oikeuttavan taksiluvan, kun suorittaa kuljettajakokeen.

Myös melkein mikä tahansa ajoneuvo kelpaa taksiksi, esimerkiksi kuorma-auto, mopoauto tai traktori.

Uudistuksen yksi tarkoitus oli madaltaa ammattiin pääsyn kynnystä. Näkyvin muutos on silti ollut hinnoittelun vapaus. Lisäksi asemapaikka- ja päivystysvelvoitteet poistettiin.

Juttua muokattu 30.3.2019 kello 10.37: Juttua täydennetty kauttaaltaan ja korjattu virheellinen päivämäärä.

Iivis
Hercule Poirot
Viestit: 2167
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Liikenneministeri Anne Bernerin tempaukset

Viesti Kirjoittaja Iivis » To Touko 09, 2019 5:00 pm

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d35f ... 9d47f2fcc5

Taksisota leimahti Turun satamassa: Huomioliivimiehet kiertävät terminaalissa - houkuttelevat ”valkoisten poikien” autoihin
Tänään klo 16:26


Kaistajärjestelyt muuttuivat terminaalin edustalla huhtikuussa, kun Lounais-Suomen Taxidata sai yksinoikeuden lähimpänä terminaalia olevaan kaistaan. Tilanne on johtanut kuljettajien välien kiristymiseen. Yksi rikosilmoitus on jo tehty.

Kuva
Taxidatan autoille on merkitty oma kaista Viking Linen terminaalin edustalle Turun satamassa. LINDA LAINE

Uusi kaistajärjestely kuumentaa tunteita Viking Linen terminaalin edustalla Turun satamassa.

Kahdeksan aikaan keskiviikkoillalla tunnelma vaikutti kireältä ja asiakkaita oli melko vähän. Viking Grace oli hetkeä aiemmin saapunut satamaan. Takseja oli paikalla useita kymmeniä. Osa kuskeista kuvasi tapahtumia kännyköillään.

Keltaisiin huomioliiveihin pukeutuneet miehet ohjasivat asiakkaita edustamansa taksikeskuksen, eli Lounais-Suomen Taxidatan autoihin. Välillä miehet kävivät sisällä terminaalissa etsimässä asiakkaita.

Silloin tällöin huomioliivimiehet saivat osakseen ilkeileviä kommentteja muiden taksien kuljettajilta. Heitä kehotettiin esimerkiksi etsimään asiakkaita laivasta saakka.

Myös muiden taksien kuljettajat etsivät asiakkaita terminaalin oven edustalta ja huutelivat hintoja.

Osa taksia tarvitsevista matkustajista näytti hämmentyneiltä. Eräs vanhempi mies vastasi autotarjouksiin kysymällä, saako hän seurueineen tulla ensin terminaalin ovelta katutasolle johtavalta rampilta alas.

Epäasiallista toimintaa
Taksitolpan kireän tunnelman taustalla on huhtikuussa käyttöön tullut järjestely, jossa Lounais-Suomen Taxidatan autot saivat yksinoikeuden terminaalia lähimpänä olevaan kaistaan. Toinen kaista on varattu muille takseille ja kolmannelle tulevat tilatut taksit.

Keskiviikkoiltana kaistajako oli kuitenkin sekaisin. Sisimmällä kaistalla oli myös muita kuin Taxidatan takseja. Taxidatan autot puolestaan noukkivat asiakkaita kyytiin alueelta, jonne uuden järjestelmän mukaan tulevat tilatut taksit. Välillä huomioliiveihin pukeutuneet miehet kulkivat asiakkaiden rinnalla autolle asti.

Taksikuski Jukka Talvitie kuvasi keskiviikkoiltana taksitolpan tapahtumia kännykällään. Hänen taksinsa odotti muille takseille merkityllä kaistalla.

Hän kertoi kuvaavansa Taxidatan toimintaa, koska se ei ole hänestä oikein asianmukaista.

– Terminaalin sisältä jo ohjataan ihmisiä ja sanotaan, että suomalainen taksi, Talvitie kertoi.

Jukka Talvitie ei ole tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Hän kuvasi keskiviikkona Taxidatan edustajien toimintaa.
Talvitien mukaan tilanne on ollut päällä noin viikon. Paikalle on hänen mukaansa uhattu aiemmin soittaa esimerkiksi hinausauto. Talvitien mukaan muiden yhtiöiden kuskeja on peloteltu muualle ja ihmisille on huudettu.

Hän kritisoi kaistajärjestelyä siitä, että asiakkaiden valinnanvapaus ei toteudu. Kaistajonojen keskellä olevat taksit eivät pääse liikkeelle, vaikka asiakas haluaisi kyseisen taksin. Ongelmista kertoivat myös monet muut Iltalehdelle puhuneet kuljettajat.

Taksiyrittäjä Muhammad Ahmadi kertoi puhelimitse, että terminaalilla on haukuttu ihmisiä ja autojen liikkumista on häiritty.

Taksikuski Rami Mattila kertoi, että muiden taksien liikkumista on estetty. Hänen mukaansa asiakkaan saadakseen pitää olla aiempaa valppaampana.

Iltalehdelle puhuneet taksikuskit kertoivat myös pelkäävänsä, että kaistajärjestely vaarantaa asiakkaiden turvallisuuden, koska nämä joutuvat kulkemaan kaistojen yli, jos he haluavat ottaa jonkun muun kuin Taxidatan taksin.

Kukaan Iltalehden haastattelemista kuskeista ei ollut Taxidatan kuljettaja.

Taksikuskien hiertyneistä väleistä uutisoi aiemmin Turun Sanomat, joka kertoi, että terminaalin edustan taksialueella on ollut myös suoranaisia yhteenottoja, kuten tönimistä ja mahdollinen päälleajotilanne.

Terminaalin edustan viime aikaisista tapahtumista on tehty yksi rikosilmoitus ja yksi selvityspyyntö, kertoo Lounais-Suomen poliisilaitoksen viestintäpäällikkö Teemu Äikäs.

Hänen mukaansa rikosilmoitus liittyy tapaukseen, jossa auton kerrotaan lievästi törmänneen ihmiseen. Tutkintanimikkeenä on liikennerikkomus.

”Me vain mainostamme”
Terminaalin edustalla Taxidatan huomioliiveihin pukeutunut Sami Jankari kertoi oman näkemyksensä ongelmista.

– Yhtään autoa ei ole saatu tänään tänne [Taxidatalle merkitylle kaistalle], koska villit taksit ovat olleet paikalla hyvissä ajoin.

Villeillä takseilla viitataan autoihin, jotka eivät kuulu minkään välitysyhtiön piiriin.

Jankarin mukaan Taxidatan autoilla on ollut ongelmia vuokratulle kaistalle pääsemisessä myös aiemmin. Hän kertoo, että Taxidatan edustajat ovat ottaneet matkustajiin kontaktia jo terminaalin sisällä sen takia, heidän täytyy kertoa ihmisille, että Taxidatan taksit ovat keskiviikkona eri paikassa.

– Me vain mainostamme palveluamme tai kerromme, missä se on saatavana tänään, Jankari sanoi.

Hetken päästä muiden taksien kuljettajien ryhmässä oleva henkilö totesi, että kilpailua ei saa rajoittaa.

Puhetta ”valkoisista pojista”
Kaistajaon lisäksi myös huomioliivimiesten toimintatapa ärsyttää muiden taksien kuljettajia. Osa tuo esille, että Taxidatan edustajat ovat esittäneet rasistisia kommentteja ohjatessaan asiakkaita takseihin.

Iltalehden näkemällä videolla Taxidatan huomioliiveihin pukeutunut henkilö sanoo terminaalista tuleville matkustajille, että ”Taxidatan valkoiset pojat ovat tällä kertaa pylväiden toisella puolella”.

Hän viittaa siihen, että taksit eivät ole Taxidatalle merkityllä kaistalla. Henkilö puhuu myös ”Mogadishun pojista”. Ilmeisesti hän viittaa ulkomaalaistaustaisiin muiden taksien kuljettajiin, joista yksi huusi asiakkaiden suuntaan, että kaikki taksit ovat tasa-arvoisia.

Toisella videolla näkyy, miten huomioliiveihin pukeutunut henkilö toteaa toisen taksin asiakkaalle, että hinnasta kannattaa olla tarkkana.

Taxidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuri kertoo, ettei ole tietoinen videolla havaittavasta rasistisesta kielenkäytöstä.

– Jos näin on ollut, niin ei ole asiallista kielenkäyttöä, Ekuri sanoo.

Hänen mukaansa keltaliivisten Taxidatan edustajien tehtävä ei myöskään missään tapauksessa ole hankkia Taxidatan autoille asiakkaita, vaan kertoa Taxidatan takseja etsiville ihmisille, mistä autot löytyvät.

– Tehtävänä on avustaa meidän asiakkaitamme autoihin, ei mennä terminaaliin sisälle.

Ekuri toivoo, että Taxidatan autot pääsevät jatkossa paremmin niille merkitylle kaistalle.

Järjestely voimassa toistaiseksi
Uusi taksikaistajärjestely otettiin käyttöön huhtikuussa. Viking Linen Turun terminaalipäällikön Peter Forsbergin mukaan järjestely on voimassa toistaiseksi. Hänen mukaansa taksitolpan kärhämiä on tullut hänen tietoonsa vain lehdistön kautta.

Forsberg kertoi seuranneensa tapahtumia tiistaina kadun toiselta puolelta sen jälkeen, kun laiva oli tullut satamaan.

– Minun silmiini ei osunut ainuttakaan kärhämää. Olin vähän matkan päässä, joten on vaikea sano, että millaista keskustelu on ollut siellä.

Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander kertoo, että Viking Linen ja Taxidatan välisen sopimuksen solmimisen taustalla oli osaltaan asiakkailta tullut palaute.

Hänen mukaansa taksilain uudistus aiheutti osassa matkustajia hämmennystä siitä, miten valita itselleen parhaiten sopiva taksi.

– Taxidata pystyy takaamaan meille tasalaatuisen palvelun ja luotettavan hinnoittelun. Päädyimme tämän tyyppiseen järjestelyyn.

Hän korostaa, että asiakas saa valita taksinsa vapaasti, vaikka Taxidatalle on annettu oma kaista.

– Tarkoitusperämme on ollut vilpitön. Olemme halunneet selkeyttää taksitilannetta asiakkaillemme.

Kun Takolanderilta kysytään Taxidatan edustajan rasistisesta kielenkäytöstä, hän toteaa, ettei hyväksy sellaista.

Maalauksia väärään paikkaan
Kaistajärjestely on voimassa ainoastaan Viking Linen terminaalin edustalla olevan katoksen alla, jota Viking Line hallinnoi. Katoksen ulkopuolista aluetta hallinnoi Turun kaupunki, eikä siellä saa suosia minkään tietyn taksikeskuksen autoja, kertoo Turun kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.

– Viking Line kysyi, voisivatko he maalata kaupungin hallinnoimalle alueelle takseja varten kaistat sillä tavalla kuin he ovat toteuttaneet ne omalle alueelleen. Kaupungin vastaus oli selkeä ei, ei kaupungin hallinnoimalle alueelle rajata eri taksiyhtiöille omia kaistoja. Ne ovat kaupungin yleisiä katualueita.

Suonpään mukaan kaistamerkintöjä oli kuitenkin tehty myös kaupungin hallinnoimalle alueelle, eli terminaalin katosalueen ulkopuolelle.

– Annoimme välittömästi kehotuksen poistaa ne maalaukset.

Suonpää kävi keskiviikkona katsomassa tilannetta paikan päällä ja merkinnät olivat edelleen kaupungin alueella. Hän sanoi olleensa yhteydessä Viking Lineen ja antaneensa keskiviikon loppuun asti aikaa maalausten poistamiselle. Illalla Iltalehden vieraillessa terminaalin edustalla kyseiset merkinnät oli poistettu.

Taxidatan toimitusjohtaja Ekurin mukaan virhe oli sattunut merkintöjä maalanneelle henkilölle, mutta tilanne on korjattu.

Vastaa Viestiin