Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvoja: Moderaattorit

putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4718
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja putsari »

Tackleberry kirjoitti:Oikein kaksi peräkkäistä viestiä tuli fanboylta. Mikä mahtaa pultsaria harmittaa. :lol:

Useimmat selväjärkiset tajuavat, että kirkko ja valtio tulisi pitää erillään, eikä suosia tällaisia yksittäisiä lahkoja jollain omalla verotusoikeudella yms.

Tyhmimmät eivät tajua, että veron maksaminen on täysin vapaaehtoista.Mikäli ei halua veroa maksaa, ei kuulu kirkkoon. Miksi sinua hiertää se, että jotkut haluavat maksaa kirkollisveroa? Onko se sinun lompakostasi pois? Vai ahdistaako sinua, että et saa päättää noiden ihmisten maailmankatsomuksesta?
Karvasvarvas kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 8:43 am
Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17030
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kirkkoherrat iloitsevat KHO:n päätöksestä kristinuskoon kääntyneen turvapaikanhakijan tapauksessa: ”Uskoa on hankala mitata”

*Arkkipiispan mukaan kirkko on kantanut huolta siitä, ettei turvapaikanhakijan kristillistä vakaumusta arvioitaessa ole aina otettu riittävästi huomioon kirkon työntekijän asiantuntemusta.
*Korkein hallinto-oikeus kumosi turvapaikanhakijan saaman maasta poistamispäätöksen sen jälkeen, kun mies oli kertonut kääntymisestään kristinuskoon perheelleen.
*Helsingin piispa huomauttaa, että papin tehtävä on huomata rippikouluvaiheessa, jos kyseessä on ilmeinen väärinkäytös.
*Kaksi kirkkoherraa katsoo, että kristinuskoon vain turvapaikan saamisen toivossa kääntyvät ovat yksittäistapauksia.


Iltalehti uutisoi lauantaina korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksestä, joka voi mahdollisesti parantaa mahdollisuuksia saada turvapaikka, kun tieto kristinuskoon kääntymisestä saatetaan lähtömaahan.

Tapauksessa afganistanilainen turvapaikanhakija oli kääntynyt kristinuskoon ja mennyt naimisiin kristityn kanssa, mutta maahanmuuttovirasto (Migri) ei myöntänyt hänelle turvapaikkaa Suomesta. Kielteisen päätöksen saatuaan turvapaikanhakija ilmoitti kristinuskoon kääntymisestään Afganistanissa olevalle perheelleen ja valitti päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen (HAO).

Hallinto-oikeus oli Migrin kanssa samoilla linjoilla ja totesi, ettei muodollisen kasteen ottaminen lähtökohtaisesti ole riittävä selvitys aidosta kristinuskoon kääntymisestä. HAO katsoi, ettei mieheen kohdistunut vainon uhkaa kotimaassaan.

KHO kuitenkin päätti toisin ja linjasi, että Migrin ja hallinto-oikeuden päätökset maasta poistamisesta on kumottava, koska mies saattaisi joutua kotimaassaan vainotuksi uskontonsa takia.

KHO:n mukaan kristityksi kääntymisen myöhäinen esittämisajankohta sinänsä heikentää kertomuksen uskottavuutta, mutta ”vakavien oikeudenloukkausten uhkaa valittajan perheen taholta ei tästä huolimatta voida sulkea pois etenkään, kun otetaan huomioon, että valittaja on sittemmin Suomessa solminut kristillisen avioliiton vakaumuksellisen kristityn kanssa”, KHO lausui päätöksessään.

Uskoa hankala mitata
Arkkipiispa Tapio Luoma kertoo kirkon olleen huolissaan siitä, miten käy niille kristinuskoon kääntyneille ja palautuspäätöksen saaneille turvapaikanhakijoille, joiden tiedetään joutuvan hengenvaaraan kotimaassaan.
– On kannettu huolta siitä, että kirkon työntekijän asiantuntemusta kääntyneen turvapaikanhakijan kristillistä vakaumusta arvioitaessa ei aina ole otettu riittävästi huomioon, Luoma sanoo.

Helsingin piispa Teemu Laajasalo huomauttaa, että uskon aitouden tai riittävyyden selvittäminen on epäkiitollinen tai jopa mahdoton tehtävä. Laajasalo sanoo, että hänen sympatiansa ovat sekä ahdistuneena ratkaisua odottavien että hankalaa viranomais- tai tuomioistuintyötä tekevien parissa.
– Uskoa on hankala mitata uskonnollisella sivistyksellä tai ahkeruudella. Ihminen voi olla hyvin oppinut ja kiinnostunut uskon sisältöjen suhteen, mutta ateisti. Ja vastaavasti Jumalan varaan voi heittäytyä hyvin alkeellisilla katekismustiedoilla ja etäisellä seurakuntayhteydellä, Laajasalo toteaa.

Kirkkoherra: Väkivallan uhka otetaan todesta
Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala kertoo olevansa todella ilahtunut KHO:n linjauksesta.
Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala huomauttaa, että kristinuskoon kääntyminen tarkoittaa usein suvusta luopumista. ”Ei siihen lähdetä löyhin perustein”, hän katsoo. KARI MANKONEN/SKA
Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala huomauttaa, että kristinuskoon kääntyminen tarkoittaa usein suvusta luopumista. ”Ei siihen lähdetä löyhin perustein”, hän katsoo. KARI MANKONEN/SKA
Huhtala.jpg (47.69 KiB) Katsottu 5261 kertaa
Huhtala on ollut useita kertoja hallinto-oikeudessa todistajana siitä, onko turvapaikkaa hakeva henkilö kristitty vai ei. Huhtalan mukaan hallinto-oikeudet edellyttävät usein hyvinkin ”evankelioivaa uskoa”.
– Pitäisi olla koko ajan aktiivisesti todistamassa joko somessa tai maanmiehillensä uskostaan. On upeaa, että KHO ottaa väkivallan uhan todesta.

Huhtala on itse ollut tekemisissä noin 30-40 kristityksi kääntyneen turvapaikanhakijan kanssa ja tietää useita kymmeniä muita tapauksia eri puolelta Suomea kollegoidensa kautta.
– Tiedän tapauksia, joissa on ilmoitettu leimoin varustettuna, että tämä kyseinen henkilö ei enää kuulu sukuumme ja hänet voidaan tappaa, kun hänet nähdään.

Kuukausien opetus
Huhtalan mukaan yhteydenottoja turvapaikanhakijoilta, jotka haluavat kääntyä kristinuskoon, tulee säännöllisesti. Hän kertoo törmänneensä yksittäisiin tapauksiin, joista on käynyt ilmi, että henkilö on halunnut kristinuskoon kääntymisellään vain vauhdittaa turvapaikkaprosessiaan.
– Useimmiten motivaatio kestää tällaisilla ihmisillä pari viikkoa, mutta sitten joko pappi huomaa sen tai henkilö itse ottaa esille, että ei ole mun juttu. Kyseessä on kuitenkin kuukausien opetus, Huhtala sanoo.

Piispa Laajasalo huomauttaa, että luterilainen kirkko ja myös muut isot kirkot edellyttävät aikuiskastetta ennen rippikoulu- tai opetusjaksoa.
– Se on vaihe, jossa papin vastuulla on myös keskustella syistä ratkaisulle ja myös huomata, jos kyseessä on ilmeinen väärinkäytös, Laajasalo toteaa.

Arkkipiispa Luoman mukaan paikallisseurakunnissa muistutetaan kristityksi kääntymistä harkitsevia siitä, että kysymys on suuresta ja kauaskantoisesta ratkaisusta, eikä kristityksi kääntyminen takaa turvapaikkaa Suomessa.

”Ei ohituskaista”
Myös Helsingin Oulunkylän seurakunnan kirkkoherra Ulla Kosonen iloitsee KHO:n päätöksestä.
– Totta kai kirkkona haluamme toivottaa tervetulleiksi kaikki, jotka ovat kiinnostuneita kristinuskosta, Kosonen sanoo.

Oulunkylän ja muihinkin Helsingin seurakuntiin tuli erityisen paljon kristinuskoon kääntymisestä kysyviä turvapaikanhakijoita noin kaksi vuotta sitten. Nyt tilanne on Kososen mukaan tasoittunut, mutta muslimitaustaisia turvapaikanhakijoita, jotka haluavat kääntyä kristityiksi, hakeutuu yhä tasaisesti Oulunkylän seurankuntaan.

Kosonenkin korostaa, ettei kirkko tarjoa mitään ohituskaistaa turvapaikkaprosessiin.
– On tullut yksittäisiä yhteydenottoja, joissa on kysytty, voisimmeko auttaa turvapaikkaprosessissa. Kun olemme kertoneet, millaisesta prosessista on ollut kyse, yhteydenpito on sitten usein nopeasti hiipunut.

Vääriä mielikuvia
Kosonen kertoo, että kristityksi kääntymisen helppoudesta on ollut osin myös vääriä mielikuvia liikkeellä. Pari pienempää itsenäistä seurakuntaa toimi Kososen mukaan ainakin vielä vuonna 2017 siten, että he halusivat nopeasti ottaa toimintaan mukaan kaikki halukkaat.
– Yhdenkin tällaisen toimijan, vaikkakin pienen, kautta saattoi joillakin mielikuva vääristyä, että soitat vaan ja pääset seurakunnan jäseneksi.

Kosonen huomauttaa, että kristinuskoon kääntyneet voivat kokea väkivallan uhkaa jo Suomessakin, minkä vuoksi monet varovat tuomasta uskoaan esille.
– En näe riskiä väärinkäytölle. Kääntyminen voi katkaista kaikki välit sukulaisiin ja aiheuttaa monitasoisia ongelmia itselle ja läheisille. Ei se ole mikään helppo päätös, Kosonen toteaa.

Auttamistyö lisännyt kiinnostusta
Turvapaikan kristinuskoon kääntymisen perusteella voi saada, jos katsotaan, että henkilö on vainon vaarassa uskontonsa vuoksi palatessaan kotimaahansa.

Migri tiedotti alkuvuodesta 2018, että myönteisten turvapaikkapäätösten suhteellisen kasvun taustalla oli muun muassa se, että hakijat ovat esittäneet valitusvaiheessa aikaisempaa enemmän uusia perusteita hakemukselleen. Uudeksi yleisimmäksi perusteeksi oli noussut kristinuskoon kääntyminen.
– Monissa kirkkomme ja myös muiden kirkkojen seurakunnissa on työskennelty eri tavoin turvapaikanhakijoiden tukemiseksi. Tämä on epäilemättä vaikuttanut siihen, että kristinusko on alkanut kiinnostaa, arkkipiispa Luoma sanoo.

Helsingin piispa Laajasalo muistuttaa, ettei kirkon auttamistoiminta ole tähdännyt kasteisiin, vaan tarkoituksena on ollut auttaa hädässä olevia.
– Voi tietenkin olla, että ihmiset, jotka ovat saaneet hädän hetkellä apua ovat myös kokeneet aitoa kiinnostusta siihen, millaiset ihmiset ja millainen yhteisö heitä haluaa auttaa, Laajasalo toteaa.
Iltalehti
5.5.2019 21:26

Porin Teljän srk:n khralla on hyvinkin läheinen kokemus kristinuskoon "kääntyneen" muhamettilaisen touhuista; surmasi hyysääjänsä. Aiheesta enemmän täällä
54-v nainen murhattiin Porissa - Irakilaismies epäiltynä
- Mutta silti hän on edelleen toiveikas näiden "kääntyjien" suhteen.
On upeaa, että KHO ottaa väkivallan uhan todesta
Mutta ottaako evlut kirkko todesta väkivallan uhan; nämä tp-hakijat ovat surmanneet ja raiskanneet suomalaisia. Mutta siitä nämä papit sun muut eivät ole huolissaan.

Tiedä sitten pitäisikö näiden sielunhoitajien touhuille nauraa vai olla surullinen?
Viimeksi muokannut Doctor Lecter, Ma Touko 06, 2019 8:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2733
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

damfin kirjoitti:Muutamat selväjärkiset ymmärtävät sen että jos kirkollisveroilla ylläpidetyt palvelut lakkautettaisiin ja siirrettäisiin valtion verovaroilla ja byrokratialla hoidettaviksi, tietäisi se näiden palveluiden ylläpidon kustannusten nousua ja loppukädessä verojen nousua, lisäksi valtion byrokratia ei sallisi kirkon palkkalistoille olevien näitä palveluita hoitaneiden henkilöiden palkkaamista suoraan valtion palkkalistoille vaan heistä suuri osa jäisi työttömiksi ja valtio hoitaisi palveluiden ylläpidon ostopalveluilla joista sitten lopulta aiheutuisi enemmän kuluja kuin millä hinnalla seurakunta on palvelut pystynyt hoitamaan.

Mutta voisihan valtio tietenkin ottaa niihin tarvitun rahan vanhusten hoitoon ja tieverkoston ylläpitoon varatuista rahoista, jos pelkkä verojen korotus ei riittäisi.
Voi Jeesus, mitä paskapuhetta.

Kustannukset nousisivat, koska kirkko on niin saatanan kustannustehokas lafka. :lol:
Sverdlov kirjoitti:Katsoin juuri Trumpin puheen.Sangen viileästi suhtautui voittoon kaiken sen paskan jälkeen mitä on niskaan kaadettu.Nyt sitten tälläkin areenalla hiljenee
sikakoira kirjoitti:..ei jää epäselväksi tuleeko Trump viemään rökäle voiton jälleen kerran. Kyllä tulee ja helposti

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja damfin »

Tackleberry kirjoitti:Voi Jeesus, mitä paskapuhetta.

Kustannukset nousisivat, koska kirkko on niin saatanan kustannustehokas lafka. :lol:
Tuossapa jälleen hyvä esimerkki siitä miltä näyttää kun argumentit loppuvat.

En nyt tiedä kuinka kustannustehokas lafka se kirkko on, mutta näyttää noiden seurakuntien tilinpäätökset useimmiten plussan puolelle jäävän, toisin kuin monien kuntien.
Ja seurakuntien byrokratiaa ei kyllä voi valtion ja kuntien byrokratiaan edes verrata.

Niin ja sitä kirkollisveroahan ei kenenkään ole pakko maksaa jos se 1 - 2 prosenttia palkasta (asuinkunnasta riippuen) tuntuu liian kovalta maksulta, mutta paljon kohtuullisempi ja järkevämpi tuo prosenttiperusteinen vero maksuna on kuin se että kirkon jäsenmaksuksi määriteltäisiin jokin kiinteä vuosimaksu, tuolla prosenttiperusteisella maksulla pienituloisilla ja muuten varattomillakin on paremmin mahdollista pysyä halutessaan kirkon jäsenenä kuin esimerkiksi jos vuosimaksu olisi kaikilta vaikkapa 500 euroa, nythän se vaikkapa jonkun takkumarjan tapauksessa tulojen perusteella laskettuna voi olla jotain 100 - 150 euron luokkaa.

Avatar
PorcelainDoll
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 2:04 pm

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja PorcelainDoll »

Olen ehkä vähä niuho kirkon suhteen. Meinaan minusta kirkko saa toimia omien periaatteidensa mukaan. Jos homous kerran katsotaan synniksi, niin miksi toisaalta kirkon pitäisi joustaa tässä ja vihkiä homoja. Minulla ei siis ole mitään homoja vastaan, mutta näen jotenkin asian niin, että jokainen instituutti on oikeutettu määräämään niistä periaatteista mitkä ovat heille tärkeitä. Ei sen pitäisi minusta olla mitenkään pois sen homon uskosta, jos ei kirkossa pääse naimisiin. Onhan kirkolla oma lakinsakin, joka sallii syrjimisen esim. uskonnon perusteella kun ottavat väkeä töihin. Sama asia kun jossain vaiheessa haluttiin tunkea metallimusiikkia kirkkoon(ehkä vieläkin tätä harrastetaan), ei se minusta vaan sinne kuulu. Kaikkea ei tarvitse joka paikassa suvaita.

Itse en tosiaan kirkkoon kuulu ja ihan siitä syystä etten jaa kirkon kanssa samoja näkemyksiä. Varmasti suomessa on paljon sellaisia kirkkoon kuuluvia ihmisiä, jotka kuuluvat vain sen takia kun eivät viitsi erota tai perinteiden takia. Oma mieheni on esimerkiksi sellainen esimerkki, että ei halua erota kirkosta sen takia, koska koti, uskonto, isänmaa. Näkee asian jotenkin niin, että jos eroaa kirkosta niin ns. "pettää" sotaveteraani isoisänsä panoksen Suomen itsenäisyydelle. Mieheni on siis hyvin ns. vanhanaikanen mies jossain asioissa.
Nothing Lasts Forever

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja damfin »

^ Erittäin asiallinen ja järkevä kirjoitus, olen hyvin paljon samaa mieltä.
En minäkään mikään uskonnollinen ihminen ole, kirkossa en ole käynyt ripille pääsyn jälkeen muuta kuin joissain häissä ja hautajaisissa. Silti maksan tuon kirkollisveron ihan mielelläni koska tiedän että tuo instituutio on edelleen monelle tärkeä, uskonnollisesti ja perinteiden takia, esimerkiksi jouluperinteet edelleen yhdistyvät monilla läheisesti kirkkoon, vaikka ei uskonnon niin juuri perinteiden takia.
En ymmärrä näitä "eroa kirkosta" vouhotuksia siksi kun mielestäni on jokaisen oma asia eroaako kirkosta vai ei, ja nämä kirkosta eroamiseen yllyttäjät tuntuvat vaan purkavan omaa kiukkuaan ja katkeruuttaan kirkkoa kohtaan sillä että yrittävät yllyttää mahdollisimman monen eroamaan kirkosta.

Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2733
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Suomen ev.lut. kirkko

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

PorcelainDoll kirjoitti:Olen ehkä vähä niuho kirkon suhteen. Meinaan minusta kirkko saa toimia omien periaatteidensa mukaan. Jos homous kerran katsotaan synniksi, niin miksi toisaalta kirkon pitäisi joustaa tässä ja vihkiä homoja. Minulla ei siis ole mitään homoja vastaan, mutta näen jotenkin asian niin, että jokainen instituutti on oikeutettu määräämään niistä periaatteista mitkä ovat heille tärkeitä. Ei sen pitäisi minusta olla mitenkään pois sen homon uskosta, jos ei kirkossa pääse naimisiin. Onhan kirkolla oma lakinsakin, joka sallii syrjimisen esim. uskonnon perusteella kun ottavat väkeä töihin. Sama asia kun jossain vaiheessa haluttiin tunkea metallimusiikkia kirkkoon(ehkä vieläkin tätä harrastetaan), ei se minusta vaan sinne kuulu. Kaikkea ei tarvitse joka paikassa suvaita.
Mutta kun se ei ole niin yksiselitteistä, että homous katsotaan synniksi. Jotkut katsovat, toiset eivät.

Kirkkohan ajattelee vain omaa etuaan, kun näitä pohdiskelee. Aina kun Räsänen ja kumppanit on räksyttämässä homoista, menetetään lisää jäseniä.

Ennen vanhaan sitä väitettiin, että aurinko kiertää maapalloa. Siinäkin asiassa piti kirkon lopulta joustaa. Lopulta heidän jumalastaankaan ei ole jäljellä enää mitään. Ja hyvä niin.
Sverdlov kirjoitti:Katsoin juuri Trumpin puheen.Sangen viileästi suhtautui voittoon kaiken sen paskan jälkeen mitä on niskaan kaadettu.Nyt sitten tälläkin areenalla hiljenee
sikakoira kirjoitti:..ei jää epäselväksi tuleeko Trump viemään rökäle voiton jälleen kerran. Kyllä tulee ja helposti

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Riippumatta siitä kuuluuko kirkkoon vai ei, niin veronmaksaja kestitsee kirkkoa. Aiemmin kirkko rohmusi yhteisöveroa, mutta koska tuo oli liian läpinäkyvää ja aiheutti purnausta mm. yrittäjiltä, niin tuo vastikään poistettiin ja nykyään verot kierrätetään heille valtion kautta.
Valtion tuki seurakunnille on vähintään 100 miljoonaa € vuodessa, tarkkaa määrää en muista.

Kirkko olisi voinut ottaa passiivisemman roolin tph-porukan suhteen, eikä rohmuta heitä kuin mansikoita. Asiaa mutkistaa se, että kirkkohommat ja Jeesus voi vaikuttaa turvapaikkapäätöksessä ja onkohan yhdenkään turvapaikkaa peruttu, jos on päätöksen jälkeen osoittanut näytelleensä?
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4718
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Teologit vaativat lisää vihapuhetta kantasuomalaisia kohtaan

Viesti Kirjoittaja putsari »

Piispa Laajasalo keskustelee sananvapaudesta Halla-ahon ja koomikko Nordmanin kanssa Kirkkopäivillä – osa osallistujista perui tulonsa


Kirkkopäivillä voi tänään seurata, miten Helsingin piispa Teemu Laajasalo (populisti, rasisti ja natsi?) , perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho (populisti, rasisti ja natsi?) ja koomikko Joonas Nordman (populisti, rasisti ja natsi?) keskustelevat sanavapaudesta.
Ohjelmanumero Mistä saa puhua, mille saa nauraa? on aiheuttanut keskustelua puolesta ja vastaan. Kirkkopäiviä on kritisoitu siitä, ettei se ota tiukkaa kantaa rasismia ja populismia vastaan.

Itä-Suomen yliopiston teologisen osaston professori Ilkka Huhta ja Diakonia-ammattikorkeakoulun yliopettaja, dosentti Mikko Malkavaara peruivat osallistumisensa Kirkkopäiville piispa Laajasalon vierasvalinnan takia. Huhdan ja Malkavaaran oli määrä puhua perjantaina.

– Viestimme järjestäjille oli, että ei ole hyvä kutsua yhden eduskuntapuoleen puheenjohtajaa viikkoa ennen EU-vaaleja, Huhta sanoo STT:lle.

Huhta jatkaa, että hän ja Malkavaara myös pitivät aihevalintaa kummallisena.

– Tutkimuksen näkökulmasta pidämme huolestuttavana konservatiivikristittyjen ja oikeistopopulistien lähentymistä Euroopassa ja muualla maailmassa. Vähän olisi odottanut, että Kirkkopäivät olisi seurannut isoveljensä esimerkkiä – Saksan kirkkopäiväthän otti hyvin voimallisesti kantaa populismia ja rasistista ideologiaa vastaan, Huhta sanoo.

Huhta painottaa, ettei hänellä ole mitään Halla-ahoa vastaan henkilönä.

Tänään Kirkkopäivillä keskustellaan myös muun muassa otsikolla Köyhyys Suomessa – miten se poistetaan. Keskusteluun osallistuvat Li Andersson (vas.), Touko Aalto (vihr.), Eija-Riitta Korhola (kok.), Aila Paloniemi (kesk.), Eija Tuohimaa (sd.) ja Halla-aho.

Kirkkopäivät on kolmipäiväinen suurtapahtuma. Tänä vuonna se järjestetään Jyväskylässä. Kaikkiaan Kirkkopäivien aikana järjestetään kymmeniä tapahtumia.
STT
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006110057.html
Karvasvarvas kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 8:43 am
Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.

Trina
Harjunpää
Viestit: 336
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 12:45 pm

Re: Teologit vaativat lisää vihapuhetta kantasuomalaisia koh

Viesti Kirjoittaja Trina »

Minkä takia jonkun random-papin pitäisi keskustella yleensä ottaen kenenkään kanssa?
- Kasvatan omenoita ja haluan antaa sinullekin yhden. Katso, leikkaan omenan kahtia ja syön itse toisen puolen - näet, että omena ei voi olla myrkytetty!

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6414
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Teologit vaativat lisää vihapuhetta kantasuomalaisia koh

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Tämä viisas kirkonmies haluaa, että kansa saa ottaa lisää turpaan ja ihan kiltisti. Näin pitäisi hyväksyä myös Turun terroriteko, plus muut teot ihmisyyttä vastaan.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17030
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Väitös: Kirkkoturva on parantanut turvapaikanhakijoiden asemaa

Kirkon suojaa voi pyytää esimerkiksi henkilö, joka pelkää henkensä puolesta.

Helmikuussa 2018 poliisi otti kiinni ”Mustafaksi” kutsutun irakilaismiehen, jolle Paavalin seurakunta oli antanut kirkkoturvan. Kirkkoherra Kari Kanala oli viranomaisten kanssa eri mieltä siitä, että onko Mustafan oikeasti turvallista palata Irakiin. Lopulta kirkko hävisi taistelun, ja Mustafa palautettiin.

Tapaus nosti aikanaan julkiseen keskusteluun niin sanotun kirkkoturvan. Kirkkoturva on monien kristillisten kirkkojen käytäntö, jossa kirkko ottaa apua pyytäneen henkilön omiin kiinteistöihinsä turvaan viranomaisilta.

Kirkkoturvaa voi pyytää esimerkiksi henkilö, joka pelkää henkensä puolesta ja kokee, etteivät karkotuspäätöksen tehneet viranomaiset ole kuunnelleet häntä oikein.

Itä-Suomen yliopistossa tarkastetaan perjantaina väitöskirja, joka tutkii suomalaista kirkkoturvakäytäntöä. Yhteiskuntatieteen maisteri Talvikki Ahonen on tutkinut haastattelu- ja media-aineiston perusteella kirkkoturvatilanteissa mukana olevien toimijoiden välisiä suhteita ja jännitteitä.

SEURAKUNTA ON HETKELLISESTI JOPA PIILOTTANUT TURVAPAIKANHAKIJAN.

Väittelijän mukaan kirkkoturva on parantanut turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa, sillä käytännössä kirkkoturvalla pyritään saamaan kirkkoturvaa pyytäneen henkilön tapauksen käsittelyyn lisäaikaa. Ahosen mielestä kirkkoturva on kansalaisyhteiskuntaa ja demokratiaa vahvistavaa toimintaa.

Kirkkoturvakäytäntö on ollut yksi seurakuntien ja viranomaisten välisen yhteistyön väylä. Toisaalta joissain tapauksissa seurakunta on myös hetkellisesti jopa piilottanut turvapaikanhakijan.

Suomen ensimmäisiä laajaa julkisuutta saanut kirkkoturvatapaus oli Turun Mikaelinseurakunnasta kirkkoturvaa hakeneen iranilaisen kurdinaisen Naze Aghain saama apu. Aghaita oli saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen. Hän pääsi kirkkoturvan piiriin, ja sinä aikana Helsingin hallinto-oikeus pyörsi aiemmat viranomaispäätökset. Aghain tapauksen jälkeen Suomen ekumeeninen neuvosto laati ensimmäisen suomenkielisen kirkkoturvaoppaan Kirkko turvapaikkana. Sen pohjalta kirkko julkaisi vuonna 2015 asiakirjan Kirkkoturvakäytäntö seurakunnissa.
Kirkko ja kaupunki
23.05.2019 10:23

Evlut kirkko päästi Troijan hepan sisään syömään heidän rakenteitaan, ajatuksiaan, tekojaan. Ja ihan tieten tahtoen, koska anteeksianto.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Avatar
Villeri
Adrian Monk
Viestit: 2998
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2018 8:40 am

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Doctor Lecter kirjoitti:Evlut kirkko päästi Troijan hepan sisään syömään heidän rakenteitaan, ajatuksiaan, tekojaan. Ja ihan tieten tahtoen, koska anteeksianto.
Hyvin todettu. Ja kun Tackleberryt ja muut vastaavat huruporukat uskovat, että hädänalaiset ihmiset ihan oikeasti itse matkustavat 5000 kilometriä Suomeen, niin ei voi sanoa sodan keskellä nälkään kuolevalle lapselle kuin 'tsori siitä'. Me nyt vain hurrasimme irakilaista random-jamppaa Suomeen, mutta syökää leivoksia siellä Syyriassa ja Jemenissä. Meillä lienee eniten kärsimystä maailmaan tuottanut Suvaitsevaisto.

Lainausta lyhennetty. Asiayhteys selviää muutenkin.
-NILS-

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17030
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Eksyneet lampaat

Kirkon ympärillä kuohuu. Nationalistit ratsastavat kristillisillä arvoilla ja kirkon kulisseissa vanhoillinen siipi ja tasa-arvon kannattajat käyvät valtataistelua. ”Peri-inhimillinen halu olla oikeassa saa eri yhteyksissä eri muodon”, sanoo arkkipiispa.

”SAATANAN PAPITAR”, ”saatanan lähettiläs”, ”luopio, joka antoi irstauden demonin valloittaa ruumiinsa” ja ”sä tuhoot mun uskontoo”.

Viime viikolla 28 suomalaista tuomittiin pappi Marjaana Toiviaisen kunnianloukkauksesta. Puolet tuomituista käytti solvauksissaan uskonnollisia viittauksia.

Luen muutaman näistä solvaavista kommenteista arkkipiispa Tapio Luomalle Arkkipiispantalossa Turussa. Hänen ilmeensä on vakava.

”Tuomio oli tärkeä päätös. Ei sen takia, että Toiviainen on kirkon työntekijä vaan ylipäätään siksi, että häntä kohtaan käytettiin kieltä, jollaista kenenkään ei tulisi toisesta ihmisestä käyttää”, Luoma toteaa.

Pappiin kohdistettu viha ei ole ainoa kohu, jonka keskiöön evankelisluterilainen kirkko on joutunut. Kirkkoon kohdistetut puheet ja asenteet ovat koventuneet ja kirkon omaa toimintaa on kritisoitu esimerkiksi naisten syrjimisestä.

Lisäksi on käynyt selväksi, että kirkon kulisseissa käydään valtapeliä, jossa konservatiiviset arvot törmäävät vuoden 2019 sosiaaliseen todellisuuteen.

Kaikesta tästä arkkipiispa Tapio Luoma puhuu nyt suoraan.

YKSI arkkipiispan suurista huolista on vihapuheen lisääntyminen yhteiskunnassa ja sen leviäminen hengellisen elämän alueelle. Luoma korostaa, että hengellinen elämä on ihmisille tärkeä asia, mutta vähintään yhtä tärkeää on se, miten ihmiset antavat sen ilmetä omassa käyttäytymisessään, sanoissaan ja puheissaan.

”Hengellinen vihapuhe on vastoin sitä, mitä meidän Herramme on opettanut ja sitä, mitä vaikkapa Martti Luther sanoi selityksessään kahdeksannesta käskystä. ’Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi’ tarkoittaa myös sitä, että pahan puhumisen sijaan meidän pitäisi tehdä kaikkemme, että lähimmäinen saisi säilyttää hyvän maineensa.”

HS kertoi toukokuussa, että kansallismieliset populistit ja jotkin vanhoilliset, uskonnolliset piirit ovat lähentymässä toisiaan. Toiviaisen maahanmuuttoon liittyvän toiminnan arvostelemisen voi nähdä kytkeytyvän ilmiöön.

Arkkipiispa tunnistaa ilmiön.

”Tätä ilmiötä varmasti on, ja se tulee vastaan kysymyksessä kansallismielisyydestä. Osa kristillisistä piireistä voi löytää muiden arvokonservatiivien piireistä tukea ja apua.”

Arkkipiispan mukaan siinä ei ole mitään kristillistä, että vastustetaan hädänalaisten ihmisten auttamista. Toiviainen joutui kunnianloukkausten kohteeksi muun muassa turvapaikanhakijoille antamansa tuen vuoksi.

”Eurooppalaiset kirkot ovat sanoneet, että kun hädänalainen ihminen tulee tänne, häntä pitää auttaa. En keksi mitään kristillistä perustetta, jonka mukaan auttamisen voisi asettaa kyseenalaiseksi.”

”Voimakas puhe kristillisistä arvoista saa minut kysymään, mitä ne oikein ovat?”

Kristillinen usko ja kirkko eivät ole lähtökohtaisesti nationalistisia.

”Sellainen nationalismi ei ole kristillinen, jossa suljetaan muut pois tietoisuudesta ja keskitytään omaan hyvinvointiin. Kirkko on aina ollut globaali ja rajat ylittävä.”

ARKKIPIISPAN mielestä arvokeskustelu on yhteiskunnassa tärkeää, mutta kristillisten arvojen korostaminen särähtää hänen korvaansa. Osa poliitikoista vetoaa kristillisten arvojen turvaamiseen ja osa on halunnut vetäytyä niistä.

”Voimakas puhe kristillisistä arvoista saa minut kysymään, mitä ne oikein ovat? Ei kristittyjä ole viime kädessä kutsuttu puolustamaan arvoja vaan elämään todeksi Jeesuksen ylösnousemusta ja rakkautta.”

Yksinkertaistaen on vain yksi kristillinen arvo, joka on Jeesuksen opetus: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi. Kristillisiin arvoihin vetoaminen ei saa mennä siihen, että vedetään Jumala omien näkemysten takuuhahmoksi.

”Peri-inhimillinen halu olla oikeassa saa eri yhteyksissä eri muodon. Jokin suuri auktoriteetti antaa oikeutuksen mitätöidä muiden ihmisten toiminta”, Luoma sanoo.

”Hengellisen ja uskonnollisen elämänalueen piirissä auktoriteettina on Jumala, joka otetaan omien näkemysten takuuhahmoksi.”

MYÖS kirkon kulisseissa näyttää kuohuvan, ja julkisessa keskustelussa on päästy kurkistamaan myös kirkon sisäisiin asioihin. Esimerkiksi pari viikkoa sitten nousi julkinen kohu kirkkohallituksen korkean viran täyttöprosessista, kun osa kirkkohallituksen jäsenistä epäili tapauksessa sukupuoleen kohdistuvaa syrjintää.

Viime viikolla HS kertoi, miten kirkon sisällä on ristivetoa suhtautumisessa esimerkiksi tasa-arvoiseen avioliittoon ja miten naispapit kokevat edelleen syrjintää työssään.

Kirkossa pelataan kovaa valtapeliä, jonka kuluessa ratkaistaan suhtautuminen homoihin ja naisiin.

Kysymys tasa-arvosta on esillä kirkossa samaan tapaan kuin muualla yhteiskunnassa, Luoma sanoo. Kirkossa kysymys henkilöityy naispappeuteen, vaikka naispappeus hyväksyttiin yli 30 vuotta sitten. Ajattelussa heijastuu edelleen pitkä ajanjakso, jolloin ajatus naisesta pappina ei ole ollut mahdollista.

Nykytilanteessa ei ole mitään epäselvää, Luoma painottaa. Vuonna 1986 tehty naispappeuspäätös sitoo kirkon työntekijöitä.

”Jumala käyttää työssään ja kirkko käyttää työssään ketä tahansa siihen tehtävään kutsuttua riippumatta hänen sukupuolestaan. Painokkaasti haluan todeta, että sen mukaan meidän kirkossamme edelleen pitää edetä.”

MIKSI naispapit sitten joutuvat edelleen kokemaan työssään vastustusta ja syrjintää?

”Paikallistasolla elää monenlaisia näkemyksiä ja ajatuksia. Sitä kautta seurakuntaelämän todellisuus tulee joissain paikoissa voimakkaasti vastaan”, arkkipiispa muotoilee.

Hän korostaa, että piispat ovat ottaneet monin tavoin kantaa sen puolesta, ettei syrjintää ei saa tapahtua.

”Asiassa on vielä paljon tehtävää. Seurakunnissa on muistettava, että kun pappi rekrytoidaan, hänen pitää olla yhteistyökykyinen kaikkien työtovereidensa kanssa sukupuoleen katsomatta.”

NAISPAPPEUSKYSYMYS on vieläkin herkkä. Seurakunnilla ja Kirkkohallituksella on tasa-arvolain mukainen tasa-arvosuunnitelma, mutta tasa-arvolaki ei sido kirkon uskonnonharjoitukseen liittyvää toimintaa.

Tasa-arvosuunnitelmaan osittain vertautuva asiakirja voisi olla vuonna 2015 suomennettu Luterilaisen maailmanliiton Linjaus sukupuolten välisestä oikeudenmukaisuudesta.

Miksi linjausta ei ole kuitenkaan otettu käytäntöön seurakunnissa?

”Minusta Luterilaisen maailmanliiton linjaus on erinomainen. Siitä on käyty keskustelua kirkossa heti sen ilmestymisen jälkeen ja sen tavoitteita kohden kirkossa pyritään. Toki linjausta soisi luettavan ja tunnettavan nykyistä paremmin.”

Kuitenkin kaikilla kirkon jäsenillä, myös naispappeuden vastustajilla, on oikeus kirkossa omiin näkemyksiinsä ja mielipiteisiinsä.

”Kirkolla ei ole mahdollisuutta siihen, että jollain tavalla putsattaisiin pois sellaista jäsenistöä, joka ei ota vastaan sitä, mitä kirkon johto sanoo”, Luoma sanoo.

”Oikeus mielipiteeseen ei tietenkään tarkoita oikeutta syrjintään.”

Teologiaa opiskelevista nuorista miehistä iso osa suhtautuu torjuvasti naisiin pappeina. Luoma myöntää, että asia hämmästyttää häntä.

”Kirkolla ei ole kuitenkaan mitään sanaa sanottavana siihen, ketkä teologiseen tiedekuntaan tulevat hyväksytyiksi. Kirkon linja on selkeä: se vihkii papeiksi henkilöitä, jotka ovat sitoutuneet yhteistyöhön kaikkien kollegoiden kanssa heidän sukupuolestaan riippumatta.”

MONI naispappi kokee silti, että kirkko ei anna riittävästi tukea johtajuuteen. Vaikka 48 prosenttia papeista on naisia, kirkkoherroista naisia on 21 prosenttia.

Kirkollisen ammattiliitto AKI:n viimevuotisessa kyselyssä noin puolet miespapeista oli sitä mieltä, että naisia tulisi olla kirkkoherroina nykyistä enemmän. Lähes viidennes oli väitettä vastaan.

Kohu Kirkkohallituksen virantäytöstä liittyy osaltaan naisten turhautumiseen. Luoma ei ota suoraa kantaa kyseiseen virantäyttöön, mutta korostaa, että henkilövalinta-asiat ovat monimutkaisia ja perustuvat yleensä usean ihmisen äänestyspäätöksiin.

Suhtautuminen tasa-arvoiseen avioliittoon on kirkon polttavin avohaava.

Luoma myöntää, että kirkko ei ole tarpeeksi tukenut naisjohtajuutta.

”Tukea olisi tarvittu enemmänkin. Naisten kannustamista pätevöitymään johtaviin virkoihin tarvittaisiin enemmän.”

SUHTAUTUMINEN tasa-arvoiseen avioliittoon on kirkon polttavin avohaava, jossa jakolinja on lähes sama kuin naispappeuteen suhtautumisessa. Tuoreessa Taantuvan tasa-arvon kirkko -kirjassa kerrotaan tapauksista, joissa papit ovat puhuneet loukkaavasti seksuaalivähemmistöistä.

Luoma korostaa, että räikeimpiin tapauksiin on pyritty puuttumaan, kun niitä on tullut ilmi. Porvoon piispa kävi esimerkiksi keskusteluja ruotsinkielisellä Pohjanmaalla toimineen papin kanssa sen jälkeen, kun tämä oli käyttänyt julkisesti kovaa kieltä homoseksuaaleista.

Kirkossa on kuitenkin noin 400 seurakuntaa, joissa eletään varsin erilaisissa todellisuuksissa myös suhteessa seksuaalisiin vähemmistöihin.

”Suurissa kaupungeissa seksuaalivähemmistöjen elämänpiirteiden ymmärrettäväksi tekeminen on paljon pidemmällä kuin siellä, missä homoseksuaalisuutta ei kenties samalla tavalla ole julkisessa tilassa esillä.”

Seurakuntalaisten asenteista riippumatta pappien on toimittava kirkon linjausten mukaisesti.

”Jokaisen papin tulee olla valmis esimerkiksi siunaamaan homoseksuaalisen pariskunnan koti ja kastamaan heidän lapsensa.”

KIRKOLLISKOKOUS torjui viime vuonna aloitteen avioliiton laajentamisesta koskemaan kaikkia pareja. Silloin kokous antoi piispoille tehtäväksi selvittää vaihtoehtoja avioliittokäsitykseen liittyvän erimielisyyden ratkaisemiseksi. Piispat käyvät asiasta jatkuvaa vuoropuhelua.

Luoma toivoo, että asia voitaisiin antaa kirkolliskokoukselle tiedoksi mahdollisimman pian.

Arkkipiispa haluaa varjella keskustelutilaa, sillä jos erimielisyyksistä ei pystytä keskustelemaan, kirkko on ongelmissa.

”Keskustelu on joskus turhauttavaa, ja siinä edetään monien mielestä kovin hitaasti. Se vaiva pitää kuitenkin nähdä, jos haluamme kestävän ratkaisun, johon mahdollisimman moni voi yhtyä.”

NYKYPÄIVÄN keskustelukulttuuri ei ole aina hedelmällistä, kun rakentavan keskustelun sijaan käydään kiinni mielipiteen esittäjän henkilöön. Arkkipiispa joutuu lukemaan keskustelupalstoilta kriittisiä kommentteja myös itsestään.

Niihin hän suhtautuu rauhallisesti.

”Minä hoidan virkaani, ja sitä hoitaessani puhun sillä tavalla, että koen olevani sinut sanomisieni kanssa.”
Helsingin Sanomat
14.6. 2:00, Päivitetty: 14.6. 6:25

Pastori Toiviaisesta on keskustelua täällä
Teologiaa opiskelevista nuorista miehistä iso osa suhtautuu torjuvasti naisiin pappeina. Luoma myöntää, että asia hämmästyttää häntä.
Luoma ei ole lukenut Raamattua, jossa sanotaan; "nainen vaietkoon seurakunnassa".

Tai sitten on, mutta tulkitsee sitä toisin, sillä lause ei ole sanatarkkaa tekstiä Raamatusta. Paavali antaa naisille ohjeita miten toimitaan jumalanpalveluksessa, mutta ei kait noilla sanoilla?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Iivis
Perry Mason
Viestit: 3946
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 11:50 am

Re: Kirkko ja sen toiminta mm. turvapaikanhakijajupakassa

Viesti Kirjoittaja Iivis »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006148078.html
Päivi Räsäsen kommentit aiheuttivat eropiikin kirkosta

Julkaistu: 19.6. 14:48

Kansanedustaja Päivi Räsänen kommentoi eilen arkkipiispa Tapio Luomalle lähettämässään avoimessa kirjeessä kirkon Pride-kumppanuutta ja kertoi jopa pohtivansa kirkosta eroa.
Eroakirkosta.fi -palvelun mukaan kirkosta eroajien määrä kääntyi selvään nousuun Räsäsen kommenttien jälkeen.

Tänään puoleen päivään mennessä kirkosta on eronnut jo noin 200 ihmistä. Eilen eroajia oli 350. Normaalisti kirkosta eroaa tähän aikaan vuodesta noin 70 ihmistä päivässä.

Palvelun mukaan moni eroajista mainitsi perusteluissaan nimenomaan Räsäsen. Osa ilmoitti vastustavansa ja osa taas kannattavansa Räsäsen arvomaailmaa.

– Kirkosta eroaminen näyttää olevan varsin löysässä, silloin kun Päivi Räsänen jotenkin ottaa kantaa kirkollisiin kysymyksiin. Monen palautteen sisältö on pelkästään Päivi Räsänen. Tämä kertoo omaa kieltään tilanteesta, Erokirkosta.fi-palvelun tiedottaja Petri Karisma kirjoittaa.

Räsäsen mukaan Pride-kumppanuus sotii Raamatun sanomaa vastaan

Räsänen ilmaisi kirjeessään huolensa siitä, että Pride-kumppanuuden myötä suuri joukko kirkon aktiivisimpia kristittyjä on alkanut pohtia eroa kirkosta. Räsänen totesi pohtivansa myös itse sitä, voiko enää pitää kirkkoa hengellisenä kotinaan.

Räsäsen mukaan kirkon Pride-kumppanuus on ongelmallinen siksi, että se sotii Raamatun sanomaa vastaan.

– Pride-tapahtuman aatteellisena tavoitteena on ylpeys sellaisista suhteista, joita Raamatussa johdonmukaisesti kuvataan Jumalan tahdon vastaisiksi, Räsänen kirjoitti.

Arkkipiispa toivoo Räsäsen pysyvän kirkon jäsenenä

Arkkipiispa Luoma vastasi Räsäsen kirjeeseen tänään. Vastauksessaan arkkipiispa toteaa, että kirkko on päättänyt osallistua Pride-tapahtumaan, koska kirkon sanoma kuuluu kaikille.

– Piispainkokous on todennut avioliittoselonteossaan vuonna 2016, että kirkko on kaikkia varten ja että samaa sukupuolta olevat parit ovat tervetulleita kaikkeen kirkon toimintaan. Tätä periaatetta päätöksellä on haluttu toteuttaa, Luoma kirjoittaa Räsäselle.

Arkkipiispan mukaan Pride-kumppanuudessa ei kuitenkaan ole kyse kannanotosta avioliittolakiin. Hän toteaa olevansa Räsäsen kanssa yhtä mieltä siitä, että kyse on raamattunäkemyksestä.

– Toivoisin, että Raamattua tunnettaisiin paremmin, sitä luettaisiin enemmän ja että sen viesti kuultaisiin herkemmin. Raamattu kertoo, että ihmiseksi syntyneenä Jumalana Jeesus on Herra. Häntä meidän tulee seurata myös siinä, kuinka kohtaamme toisemme.

Arkkipiispa ilmaisi myös toivovansa, että Räsänen pysyy kirkon jäsenenä jatkossakin.

– Toivon, että kirkkomme saisi jatkossakin olla hengellinen koti mahdollisimman monelle, myös Sinulle.
Sehän ei tietenkään ole mahdollista, että eropiikki voisi johtua kirkon osallistumisesta pride-tapahtumaan :roll:

Vastaa Viestiin