"Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3691
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

holmesin haamu kirjoitti:
To Heinä 22, 2021 11:16 pm

Näillä asioilla on enemmän yhteiskuntaa tuhoava vaikutus, mutta niiden katsotaan ajavan hyvin pienen piirin asioita ja tuhoavan yhteiskuntien sisäisiä yhtenäisyyksiä, joten niitä ajetaan globalistien toimesta.
Kulttuurimarxismim nimenomainen tarkoitus on länsimaisen yhteiskunnan tuho, tekemällä selvää kulttuuristamme.

Sen jälkeen olemme maailmansosialistien eli globalistien armoilla.

Valkoisella miehellä ei siinä maailmassa ole enää sijaa.
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa

Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2223
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

holmesin haamu kirjoitti:
To Heinä 22, 2021 11:16 pm

Toki nämä kaikki #lääppijä #metoo ja muut kohut liittyvät samaan sarjaan eli ideana on ajaa intersektionaalista äärifeminismiä kaikin tavoin.

Kaiken ongelmana on sukupuoli mies. Miehen kohdalla ongelma nähdään maskuliinisuudessa, johon on laitettu lisätermi toksinen maskuliinisuus.
Itse vedellyt samankaltaisia yhtäläisyysviivoja.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/ ... 13ae980a7e

suora lainaus yllä olevasta #punkstoo uutislinkistä.
Yhteisö, jossa groomataan, kouritaan, raiskataan ja huudellaan ei ole punkia.
Tämä lause kuulostaa enemmän muslimimatujen touhulta. Uutisointi haiskahtaa samalta kuin jo totuttu kyllähän suomalainenkin raiskaa. Selkeästi valkoinen mies on se paha koska matujen seksuaalisesta häirinnästä ja raiskauksista ei puhuta julkisesti. Matut luetaan ideologiassa uhreiksi joten heille hyväksytään tällainen käytös.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”

zzrgg
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: Ke Maalis 11, 2020 7:30 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja zzrgg »

Amnestia kirjoitti:
To Kesä 17, 2021 5:11 pm
holmesin haamu kirjoitti:
Su Kesä 13, 2021 12:20 am
Amnestisia ei ole kommentista päätellen seurannut liiemmin politiikkaa. Olihan tuo HSn lainaus hyvin tiedossa kauan aikaa kaikkialla. Mutta hyvä tuoda esiin kertauksen vuoksi.
Kyllä. Kaikilla persufoorumeilla varmaan jauhettu loppuun asti. Kuinkahan moni normaali-ihminen on moiseen törmännyt? Kuinka todellisesta käsitteestä on kyse? Miten tämä on vaikuttanut elämääsi tähän asti? Olkinukke, kuten totesin.
Sivulla 2 olikin jo useita vastauksia Amnestialle, mutta uskallan väittää, että intersektionaalisuudesta on puhuttu myös vasemmistopiireissä. Marxilaisten aatteiden noustessa esiin vaikutukset yhteiskuntaan tuskin koskaan lienevät aivan mitättömiä, sillä onhan marxismissa kyse länsimaisen yhteiskuntajärjestyksen muuttamiseen tähtäävästä ideologiasta. Toisessa ketjussa ehdin jo hieman vihjata näistä intersektionaalisen feminismin (ääri)vasemmistolaisuuskytköksistä, mutta alla siis ote eräästä artikkelista, joka on julkaistu irlantilaisessa vasemmistojulkaisusarjassa (Irish Marxists Review), jonka toimintaa tukee irlantilainen, avoimen trotskilainen organisaatio, Socialist Workers Network (SWN) a.k.a. Socialist Workers Party (SWP) a.k.a. Socialist Workers Movement (SWM).

Karl Gill: "Oppression, Intersectionality and Privilege Theory", Irish Marxists Review, Vol. 3 No. 9, February 2014, pp. 62–68.
https://www.marxists.org/history/etol/n ... 9/gill.htm [Lisätty alleviivauksia, korjattu Caroline Andrew'n nimen kirjoitusasu (Andrew vs. Andrews)]
Intersectionality

Intersectionality is a method of analysis often used by some people on the Left to discuss the different forms of oppression that people face in their daily lives or lived experiences. It is used to look at how these different oppressions intersect and how they impact on people. Intersectionality emerged from the black feminist movement because of a very important analysis of how black women faced both racism and sexism and even the latter in different ways to white women. Proponents of Intersectionality focused on the oppression of women as defined by racism.

In 1974 a new organisation of black lesbian feminists was born in Boston, Massachusetts in America called The Combahee River Collective. In April 1977 (three years before they disbanded) they wrote their official statement to explain their politics. The concepts defined in this statement are widely quoted by proponents of Intersectionality today even though the term ‘Intersectionality’ isn’t used in it. In fact the term itself only began to be used widely in the early 1990s.

The formation of the Combahee River Collective comes from a really positive perspective. This was a group of some of the most oppressed women in America coming together, discussing ideas and figuring out their own liberation. This was in direct response to the sexism of the male-dominated civil rights and black nationalist movements and the often-implicit racism of the white-dominated women’s movement. While they did not necessarily feel that they were completely cast aside by these movements they did think that often their own issues were not taken up and other issues were prioritised.

They say in their statement:
Above all else, our politics initially sprang from the shared belief that Black women are inherently valuable, that our liberation is a necessity not as an adjunct to somebody else’s but because of our need as human persons for autonomy. This may seem so obvious as to sound simplistic, but it is apparent that no other ostensibly progressive movement has ever considered our specific oppression as a priority or worked seriously for the ending of that oppression ... We struggle together with Black men against racism, while we also struggle with Black men about sexism. [3: The Combahee River Collective Statement, 1977 (pdf, ~300kt)]
This is a good starting point. The fact that, in a deeply racist and sexist society, they bravely demand an end to sexism within their movement is fantastic. However while it is important for us to recognise that this group and others like them came a very good place, Marxists should have some clear criticisms of this document. Clearly their oppression is real and clearly they are victims of both racism and sexism (as well as capitalism) but does their analysis advance their position? Can their emphasis assist in their struggle against oppression?

First of all, while they identify as socialists and discuss economic inequality, there seems to be no real class analysis. Instead they opt for discussing things in terms of privilege:
We do not have racial, sexual, heterosexual, or class privilege to rely upon, nor do we have even the minimal access to resources and power that groups who possess any one of these types of privilege have.
Secondly there is this statement:
We are not convinced however, that a socialist revolution that is not also a feminist revolution and anti-racist revolution will guarantee our liberation.
This is a good principle as long as it is not a condition for taking part in a revolution. Before we have a revolution must we guarantee that each and every worker is consciously both a feminist and an anti-racist? Do we ask the working class to wait and not revolt on the basis that there is still sexism and racism in society?

Understanding the development of class consciousness is fundamental to Marxism and to how exactly we beat oppression. A revolution is a process. A revolution starting from very basic economic and political demands can turn into a socialist revolution. A socialist revolution includes not just large street protests and college occupations but also mass strikes and general strikes where the entire working class down tools and withdraw their labour. In this process everything gets thrown up in the air and everything ends up landing in different places, everything changes, including people’s ideas.

People’s ideas are developed and based on real, material objective conditions and during a revolutionary period these conditions change radically. Even in the smallest of struggles today we can witness a shift in people’s ideas as people learn rapidly when they are forced into fighting the system. During the Egyptian revolution in 2011 we witnessed Muslims, some of whom may at some stage have held prejudice views about Christians, form a protective ring around those Christians (Copts) while they prayed and vice versa. We have seen people concerned about the property tax end up coming on protests for abortion rights. When people are engaged in their own battles they become more ready to express solidarity with others who are engaged in other battles. People’s consciousness shifts radically in a revolutionary process.

As [Karl] Marx said in the German Ideology in 1845:
Both for the production on a mass scale of this communist consciousness, and for the success of the cause itself, the alteration of men on a mass scale is necessary; an alteration which can only take place in a practical movement, a revolution. This revolution is necessary, therefore, not only because the ruling class cannot be overthrown in any other way, but also because the class overthrowing it can only in a revolution succeed in ridding itself of all the muck of ages and become fitted to found society anew. [4: Karl Marx, German Ideology.]
We don’t only beat oppression by beating capitalism, we also beat oppression in the process of beating capitalism. If a revolution throws off the muck of ages (like racism and sexism) then a revolution can open the way to everyone’s liberation. Arguments will still have to be had and socialists and feminists will have to argue against sexism and racism and every other expression of oppression we meet in a revolution – but we can still say that men, women, black and white, gay and lesbian working together against capitalism in and of itself is a major blow to oppression.

While the ideas behind Intersectionality initially emerged in the 1960s/70s it came back into being with the rise of postmodernism. In 1983, postmodern theorist Kimberlé Crenshaw wrote an essay entitled Mapping the Margins: Intersectionality, Identity and Violence against Women of Color. In this essay she made a clear link between intersecting or overlapping oppressions and postmodernism: ‘I consider Intersectionality to be a provisional concept linking contemporary politics with postmodern theory’. [5: Crenshaw, 1983] Further to this in 1995 Caroline Andrew wrote a paper called Ethnicities, Citizenship, and Feminisms: Theorizing the Political Practices of Intersectionality. In this she wrote:
Postmodernism has given visibility to fragmentation, marginalization, and multiple identities. The question of how to theorize the intersection of feminism and ethnicity partially reflects postmodern sensibilities. Postmodernism is certainly an important intellectual step towards the reconceptualising of difference. The idea of multiple, fluid identities, of things being both what they are and what they are not, of the end of metanarrative all these open up the debate for the better understanding of difference. [6: Andrew, 1995]
However this connection with postmodernism is nowhere to be seen in the circles where it is discussed today. I want to argue that the core concept of what is now called ‘Intersectionality’ is nothing new. For generations the left have discussed, in various ways, how different people are victims of oppression in different ways. [Lev] Trotsky and [Alexandra] Kollontai in early 20th Century Russia discussed what is called ‘the double burden of women’ to refer to how women were both wage workers and homemakers and men were not. Marx talked about how the working-class Irish emigrants in England had it worse than most of the English working class and the European left through the 20th century resisted anti-Semitism and recognised how working-class Jews were oppressed in a different way to the rest of the class and so on.

Marxists must recognise that it is vital to challenge racism, sexism, homophobia etc. and not simply concentrate on economic struggles or say certain things can wait until after the revolution. While people are being oppressed nothing can wait. However, this necessary struggle is not helped by complicated, often abstract, academic terms or concepts which can be used by the knowledgeable activist to berate working class people who may hold some reactionary ideas. We need to disagree with people and patiently argue why racism and all other prejudice is bad.

Also, Marxists should keep the concept of class central to our analysis. It is because we live in a class society that oppression exists in the first place. All oppression arises from the class division in society. So the ability to wipe away oppression depends on having a class analysis and acting on it. Class cannot be viewed as just another way in which humans are divided, but as a key division in society that gives rise to prejudices between other real human differences. All struggles are intrinsically linked but revolutionaries need to work to connect struggles through solidarity and broad alliances that bring different groups together. Socialists should see themselves as ‘tribunes of the oppressed’ and use every space they occupy to highlight the plight of the most oppressed people in society. It is not good enough to just say you are against racism if you do not demand that non-Irish people also have a right to a home, education, job and health in this country and make this demand at every turn and opportunity. Lastly we need an organisation that can do all this. But this organisation needs to reflect and represent the class. The revolutionary party should be a multi-racial, multi-gendered, multi-identity international working-class organisation that challenges the capitalist and class roots of oppression.

Amnestia
Theo Kojak
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Touko 04, 2020 8:34 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Amnestia »

"Uskallan väittää, että intersektionaalisesta feministeistä on keskusteltu myös vasemmistopiireissä".

Mitä ovat vasemmistopiirit? Onko Kalliossa jokaisen kivitalon sisäpihalla vasemmistopiiri, jossa ihmiset polttavat ruohoa, rämpyttävät kitaraa ja laulava Che Guevarasta?

Ja näihin piireihin toki kuuluu koko kansa. Jotkut vierailevat hämärissä perussuomalaisissa piireissä joka päivä?

OIisko parempi, ettei elä omissa kuvitelmissaan ja kuplissaan, uskaltaisi avata sen oven ja mennä ihan oikeaan elämään. Suurin osa ihmisisitä ei kuulu mihinkään piireihin. Ei edes ne, joiden kuvittelet kuuluvan.

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Kulttuurivasemmistoon kuuluvat esimerkiksi lgbtqa+ -pakkosyöttöä kannattavat ja rasismia joka helvetin paikassa kirkuvat sosiaalioikeussoturit (SJW).

Intersektionaalisen feminismin alttarille on joutunut tänä syksynä kaksi varhaisteiniä, kun Virginian Loudounin piirikunnassa ollaan pyritty osin salassa, lopulta runnoen saada läpi sekä kriittistä rotuteorian sisällyttämistä opetukseen (=avointa, todellista rasismia ja rotusyrjintää) sekä "sukupuolista tasa-arvo-ohjelmaa", millä ei ole mitään tekemistä tyttöjen ja poikien välisen tasa-arvon kanssa, vaan saada uitettua mielisairaat hameeseen pukeutuvat seksuaaliset saalistajat tyttöjen pukuhuoneisiin raiskaamaan ja traumatisoimaan lapsia iäksi, pyrkimään vieläpä salaamaan tämän.

Raiskaukset eivät tietysti ole itse tarkoitus, mutta tähän se on johtanut ja raiskaajapoika hameessa pyrittiin siirtämään ilman rikostutkintaa toiseen kouluun, mutta kävikin niin, että sama pervo raiskasi toisessa koulussa 14-vuotiaan tytön. Raiskaus tapahtui sielläkin koulun tiloissa, mutta en ole varma oliko siellä tyttöjen vessa, mikä on perinteisesti ollut pippelinkantajilta kielletty.

Mitään viranomaistutkintaa tai poliitikkojen toimintaa eivät tapaukset aiheuttaneet, vaan omista lapsistaan huolestuneet äippäkarhut ja iskät joutuivat itse selvittämään asiaa mm. FOIA-pyynnöin, mistä selvisi ohjelman läpirunnomiset ja salaamiset.

Raiskatun tytön isä meni koululautakunnan kokoukseen, missä raiskaus kokonaan kiistettiin ja poliisi otti jopa uhrin isän kiinni, koska koulun paska-aikuiset kiistivät tietävänsä tapahtuneesta. Sittemmin molemmista raiskauksista on aloitettu rikostutkinta.

Loudounin piirikunta on varakasta esikaupunkialuetta, ei mitään Appalakkien perähikiää (missä tuskin hamepervot edes tyttöjä raiskaavat aikuisten kiistäessä kaikken).

https://www.realclearpolitics.com/video ... _girl.html

War room -podcastissa asiaa käsitellään laajemmin:
https://rumble.com/vob77h--watch-live-p ... t-102.html


Ja jos nouset vanhempana tällaista vastaan, niin iso osa aktivisteista leimaa tällaiset ihmisen transfobisiksi ja demokraatit pyrkivät saamaan heistä jopa terroristitutkinnat käyntiin, kun "uhkaavat kunnollisten ja hyväätarkoittavien koululautakuntien" toimintaa.

Ettei luulla, että kyse "valkoisesta ylivallasta", niin Loudoun countyn kriittistä rotuteoriaa sekä pervo-opin tuomista kouluun vastustavat ihan kaikenväriset ihmiset, mikä todistaa siitä, että USA:ssa on paljon kunnollisia vanhempia väristä välittämättä.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Lisää uutisia klovnimaailmasta Mr. Levine on nyt ensimmäinen "avoimesti transseksuaalinen" 4 tähden admiraali ja häntä pitää kohdella naisena (saakohan panna?). Mr. Levine oli vain vuosia sitten vielä aviomies ja lapsien isä*.


Kannattaa hakea jostain sellainen pätkä, mistä kuulee myös Mr Rachel Levinen ihanan naisellisen äänen.

Nyt taas tulee tupenrapinat, jos hänet "väärinsukupuolittaa", vaikka tervejärkiset pitävät Levinen biologista mieheyttä tietenkin selviönä ja tuo transuilu on sitä pahimmanlaatuista misgenderöintiä.

Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.

Amnestia
Theo Kojak
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Touko 04, 2020 8:34 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Amnestia »

Söin tänään intersektionaalista feminismiä, ihan teille piruillakseni. Päälle kaadoin kulttuurimarxismia. Ikävä kyllä käytin kaiken olemassa olevan kulttuurimarxismin, joten teidän ei kannata enää siitä puhua. Ei mitään henkilökohtaista herkkuruokaani, mutta piruillakseni.

Onhan se mukava, että on olemassa joku, mitä vastustaa päivät pitkät. Ja jonka löytää jostakin yliopiston kolosta, jos kovasti googlettaa. Jostakin löytyy, joku nainen, jolla on siniseksi ja oranssiksi värjätyt hiukset, nenä- ja kielikoru, ja joka kannattaa "intersektionaalista feminismiä". 99,9% kansasta ei ole termiä edes kuullut. Sitä löytää lähinnä persupiirien teksteistä.

Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2223
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

Amnestia kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 8:21 pm
99,9% kansasta ei ole termiä edes kuullut.
Kansa saattaa olla niin moukkaa tai ei vaan pysy perässä vaihtuvien termien mukana. Joskus heitä kutsuttiin kommareiksi sittemmin kettutytöiksi ja milloin miksikin. Ihmistyyppi ja ajatusmaailma on silti pysynyt tämän ismin edustajilla kutakuinkin samana.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”

Bird
Neuvoja-Jack
Viestit: 557
Liittynyt: Su Marras 15, 2020 10:40 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Bird »

Jätän tän vaan tähän.

"Yliopistot ja muut julkiset instituutiot muuttuivat, kun naistutkimus ja feministinen teoria korvattiin postmodernilla queer-teorialla.

Gerlich kirjoittaa, kuinka yleensä ajatellaan, että postmodernismi kehittyi vastareaktiona 1900-luvun alkupuolella “metanarratiiveille”, totalitaarisille ideologioille. Feministinen näkökulma postmodernismin ajoittumiseen on kuitenkin toisenlainen. Gerlich lainaa Somer Brodribbin ajatuksia siitä, että postmodernismin julistama merkitysten katoaminen tapahtui silmiinpistävästi juuri silloin, kun feministinen kritiikki patriarkaalisia talousmalleja ja naisten materiaalista kontrollointia vastaan alkoi saada enemmän jalansijaa. 

Gerlich tuo esiin kirjoituksessaan kuinka postmodernismi hyödyntää samoja sumuttamisen (eng. gaslighting) harhautuskeinoja kuin patriarkaaliset ideologiat. Toisinajattelijoita (feministejä) vääristellään, heidät marginalisoidaan ja heidän ajatuksensa omitaan ja haltuunotetaan, jotta ne voidaan sitten vaimentaa ja kaupallistaa. Postmodernismi hyödyntää taktiikkaa, jota George Orwell kutsui “kaksoisajatteluksi” (eng. double speak) ja Mary Daly “patriarkaaliseksi kääntötempuksi” (eng. patriarchal reversal). Gerlichin mukaan on tyrmistyttävää, että tällainen anti-feministinen postmodernismi myydään tänä päivänä naisille todellisena “feminisminä”.   

Gerlichin mielestä yksi selkeimmistä esimerkeistä postmodernistisesta patriarkaalisesta ajattelusta on transgender-ideologia. Hänen mukaansa transgender-ideologia muun muassa “vääristää feministisen teorian gender-kritiikin sukupuolten välisestä vallankäytöstä kritiikiksi koko sukupuolta kohtaan, ikään kuin sukupuolta ja naisia ei olisi olemassa muuten kuin kielellisinä konstruktioina ja sosiaalisena performanssina”.

Gerlichin mukaan transgender-ideologia, ja mantra “transnaiset ovat naisia”, toisintaa patriarkaalisia “mies-äiti” myyttejä, joita miehiä hyödyttävät valtajärjestelmät tarvitsevat oikeuttaakseen itsensä. Tällaisia “mies-äiti” myyttejä ovat esimerkiksi tarina siitä kuinka Zeus synnytti tyttärensä Athenen päästään tai kertomus siitä, miten Aadam kasvatti kylkiluustaan Eevan, sekä muut vastaavat tarinat miespuolisen jumalan luomasta maailmasta.

Gerlichille transgender-ideologian uhka ei ole niinkään tietyissä lakialoitteissa, jotka mahdollisesti hyväksytään valtiollisissa instituutioissa, vaan siinä kuinka transgender-ideologia pönkittää vanhoja patriarkaalisia näkemyksiä ja eristää, vieraannuttaa ja epäinhimillistää naiset yhteiskunnassa. Etenkin ne naiset, jotka asettuvat vastustamaan transgender-ideologiaa häpäistään julkisesti ja heitä kohdellaan julmasti."

Lähde; radikaalifeministi WordPress
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell

zzrgg
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: Ke Maalis 11, 2020 7:30 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja zzrgg »

Lauri Silvanderin näkemys vasemmiston ja intersektionaalisuuden kytköksistä (lisätty selvennyksiä hakasulkeisiin):
Viime vuosina woke-kulttuuri on muuttanut muotoaan. Se on yhä vahvemmin osa uusvasemmiston poliittista ideologiaa ja nojaa vahvasti intersektionaalisuuteen. Intersektionaalisuudesta voisi puhua pitkään, mutta mainitaan, että sen kantava ajatus on, että ihmisen valta-asemaan vaikuttavat useat eri asiat ja erot [sukupuoli, ikä, etninen tausta, tulotaso]. Nämä asemat ja erot pitäisi [intersektionaalisen tarkastelutavan mukaan] tiedostaa näissä "kategorioissa". Uhriasemat kasautuvat [intersektionaalisen tarkastelutavan mukaan]. Niillä, joilla on useita uhriasemia, pitäisi [intersektionaalisen tarkastelutavan mukaan] olla muita enemmän valtaa puhua.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008423780.html
Amnestia kirjoitti:
Ke Loka 27, 2021 8:21 pm
99,9% kansasta ei ole termiä edes kuullut. Sitä löytää lähinnä persupiirien teksteistä.
Amnestia, sinulle on viime kesäkuussa kerrottu, että intersektionaalisuus on mainittu hallitusohjelmassa. Joko olet sen jo unohtanut? Jos Amnestian väite pitää paikkansa, niin liekö Sanna Marinista, Hanna Sarkkisesta ja Krista Kiurusta sitten tullut kuin tullutkin jossain vaiheessa perussuomalaisia, kun kerran hallituksen tasa-arvo-ohjelmassa 2020–2023 (PDF, ~610 kt) ja valtioneuvoston toimintaohjelmassa rasismin torjumiseksi ja hyvien väestösuhteiden edistämiseksi (PDF, ~900 kt) intersektionaalisuus on läpileikkaava ja keskeinen teema?
Valtioneuvoston toimintaohjelma kirjoitti: s. 56
Toimintaohjelmalla pyritään lisäämään tietoisuutta moniperusteisesta syrjinnästä ja syrjinnän intersektionaalisuudesta, sekä huomioimaan erityisen haavoittuvat ihmisryhmät toimintaohjelman toimenpiteissä.

s. 67
Toimintaohjelman toimenpiteet toteutetaan vastuullisten ministeriöiden toimesta. Toimintaohjelman valmistelutyöryhmä jatkaa toimeenpanon seurantatyöryhmänä ja laatii ohjelmaa koskevat seurantatiedot hallitusohjelman seurannan mukaisesti. Ohjelman toteutumisesta raportoidaan hallituksen oikeusvaltion kehittämisen ja sisäisen turvallisuuden ministerityöryhmälle.

Toimenpiteiden toteutumisen seurannan tueksi seurantatyöryhmä laatii toimeenpanosuunnitelman, jossa tarkennetaan toimenpiteiden aikataulutus, kohderyhmät, kustannusvaikutukset sekä läpileikkaavien teemojen (tasa-arvo ja intersektionaalisuus) toteutumisen seuranta. Suunnitelmassa tarkennetaan myös kunkin toimenpiteen taustalla olevat perustelut (esim. kv-sopimusvalvontaelinten suositukset).

s. 69
Moniperusteisen syrjinnän tunnistaminen edellyttää intersektionaalista tarkastelutapaa.
Tasa-arvo-ohjelma kirjoitti: s. 9:
Hallitusohjelma sisältää ennätysmäärän sukupuolten tasa-arvoa edistäviä toimenpiteitä. Ne ovat olleet perustana myös tasa-arvo-ohjelman valmistelussa. Tasa-arvon edistäminen sukupuolten välillä edellyttää intersektionaalista näkökulmaa; sukupuolen lisäksi on kiinnitettävä huomiota myös muun muassa sosioekonomiseen asemaan, ikään ja etniseen taustaan.

s. 54:
Naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistäminen ja sukupuoleen perustuvan syrjinnän poistaminen ovat EU:n keskeisiä periaatteita, jotka on kirjattu EU:n perussopimuksiin ja joista säädetään tasa-arvodirektiiveissä. Komissio julkaisi 5.3.2020 tiedonannon sukupuolten tasa-arvostrategiasta 2020–2025. Tasa-arvostrategiassa esitellään EU:n keskeiset tasa-arvohaasteet sekä komission tavoitteet ja toimet sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi ja sukupuoleen perustuvan syrjinnän poistamiseksi. Komissio sitoutuu varmistamaan, että sukupuolinäkökulma sisällytetään kaikkiin EU:n politiikka-alueisiin ja prosesseihin. Strategian prioriteettialueita ovat sukupuoleen perustuvan väkivallan ja sukupuolistereotypioiden poistaminen, tasa-arvoisen talouden edistäminen, sukupuolten tasapainoisen edustuksen saavuttaminen päätöksenteossa, sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen ja sukupuolitietoinen budjetointi sekä sukupuolten tasa-arvon ja naisten voimaantumisen edistäminen EU:n ulkosuhdepolitiikassa. Intersektionaalista näkökulmaa vahvistetaan EU:n tasa-arvopolitiikassa.

s. 56-57:
Hallituksen tavoitteet
Suomi vahvistaa EU-tason työtä tasa-arvon hyväksi ja kannattaa vahvaa EU:n tasa-arvostrategiaa ja sen tehokasta toimeenpanoa. Suomi pitää tärkeänä, että tasa-arvostrategia sisältää sekä tasa-arvon erityistoimia että sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista kaikissa päätöksenteon vaiheissa. Tavoitteena on, että EU:n talousarvio edistää sukupuolten tasa-arvoa. Suomi pitää myönteisenä, että strategiassa korostetaan intersektionaalista ja naisten moninaisuuteen pohjautuvaa näkökulmaa. Sukupuolen moninaisuuden huomioonottaminen on tärkeää myös EU-tasolla. Hallituksen tavoitteena on, että unionin toiminnoissa, etenkin johtotehtävissä, otetaan huomioon sukupuolten tasa-arvo.
Intersektionaalisuuden käsitteen kritiikiä koskien uskallan suositella Wikipedian (kyllä, hui!) suomenkielistä intersektionaalisuus-artikkelia kohdasta "Intersektionaalinen feminismi ja muut feminismit" alkaen. Siinä on melko lyhyesti eritelty intersektionaalisen feminismin ero muuhun feminismiin, mainittu tässä ketjussa mainitun Ohisalon kommentin saamat keskeisimmät argumentoinnit puolesta ja vastaan, sekä käyty läpi tätä kolmannen(/neljännen?) aallon feminismiä käsitteellisellä tasolla, mistä alla katkelma:
Sen sijaan, että kuuluminen alistettuun ryhmään pyrittäisiin häivyttämään ja näkemään kaikki samanlaisina ihmisinä, piti päinvastoin korostaa omaa identiteettiä alistetun ryhmän jäsenenä. Näin ryhmäidentiteetistä muodostuisi yhteisöön kuulumisen keino ja voimaantumisen väline. Käsitteestä muodostui sosiaalisen oikeudenmukaisuusteorian avainkäsite, joka toisaalta herätti uuteen elämään "rodun" kaltaiset käsitteet, jotka oli ehditty tuomita. [15] Syrjinnän eri muotojen yhdistelmät johtivat teoriaan eräänlaisesta kastijärjestelmästä, jossa jouduttiin punnitsemaan etuoikeuksien aste-eroja ja väistämisvelvollisuutta eri ryhmien välillä, esimerkkeinä valkoiset, mustat tai siltä väliltä olevat homoseksuaaliset tai transsukupuoliset miehet tai naiset. Tämä kastijärjestelmä tuli kaikkien yhdenvertaisen kohtelun tilalle, sillä jälkimmäinen nähtiin vain valheellisena "värisokeuden" teeskentelynä. Yksilön tilalle tuli näin ryhmäidentiteetti ja sen puolustaminen. Pluckrose ja Lindsay katsovat, että tuloksena oli vainoharhainen loukkaantumisen kulttuuri, joka pani etsimään vihamielisyyden ilmauksia ja mikroaggressioita kaikessa vuorovaikutuksessa. Intersektionaalisen teorian hyökkäävyys johti Pluckrosen ja Lindsayn mukaan siihen, että asenteet tällaisia vähemmistöjä kohtaan pikemminkin kiristyivät kuin muuttuivat suopeammiksi.[15]

Vuonna 2017 julkaistussa artikkelissa Helen Pluckrose katsoi, että sosiaalisen oikeudenmukaisuuden sijaan intersektionaalinen feminismi edustaa äärivasemmistolaista ideologiaa, joka jättää huomiotta valtaosan naisista, värillisistä, LGBT:stä ja vammaisista. Näiden ryhmien poliittiset kannat ovat hyvin moninaisia. Intersektionalistit väittävät edustavansa näitä ryhmiä, mutta esimerkiksi afroamerikkalaisista 45 % on konservatiiveja. Brittinaisista 9 % on rodullisesta taustasta riippumatta feministejä. Heistäkin moni kuuluu intersektionaalista feminismiä vastustaviin feminismin suuntauksiin. Kaliforniassa 70 % afroamerikkalaisista äänesti samaa sukupuolta olevien avioliiton kieltämisen puolesta. Demokraattipuolue joutuukin tasapainoilemaan kulttuuriliberaalien hyväosaisten valkoisten ja traditionalististen afroamerikkalaisten ja latinoiden välillä. Brittimuslimeista 0 % piti homoseksuaalisuutta moraalisesti hyväksyttävänä, vaikka he äänestävät yleensä vasemmistoa. Heistä 39 % katsoi, että vaimon pitää aina totella miestään.[16] Pluckrosen mukaan intersektiot pitää ottaa huomioon mutta intersektionalismia ei pidä tukea, koska se sisältää muutakin. Syrjintä pitää tuomita kaikissa muodoissaan ja kaikissa ryhmissä, mutta intersektionalismin tukijat eivät aina näin tee, sillä eri ryhmien näkemykset menevät ristiin. Niinpä intersektionalistit ovat mustia ja muslimeja puolustaessaan ajautuneet hyväksymään mustien muusikoiden laulut LGBT-ihmisten tappamisesta tai selittämään, että on islamofobiaa vastustaa islamin vaatimuksia naisten pukeutumisesta.[16]

Jonathan Haidtin mukaan intersektionaalisuutta opetetaan yliopistoissa monissa pääaineissa tavalla, joka saa nuoret näkemään mustavalkoisia hyvä-paha-jaotteluita, kuten naiset-miehet, mustat-valkoiset, hedelmättömät-hedelmälliset. Tämä sytyttää ihmiselle heimosotaan kehittyneet vaistot, me-ne-jaottelut, ja täyttää nuoret merkityksen ja tarkoituksen tunteella yhteistä taistelua varten. Siksi intersektionaalisuuden valtaamilla kampuksilla on ikuinen konflikti, koska koskaan ei voi poistaa kaikkia loukkaantumisia, mikroaggressioita ja väärinkäsityksiä.[10]

Karhere
Roger Murtaugh
Viestit: 881
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 1:27 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Karhere »

Amnestia kirjoitti:
Ke Elo 18, 2021 3:54 pm
"Uskallan väittää, että intersektionaalisesta feministeistä on keskusteltu myös vasemmistopiireissä".

Mitä ovat vasemmistopiirit? Onko Kalliossa jokaisen kivitalon sisäpihalla vasemmistopiiri, jossa ihmiset polttavat ruohoa, rämpyttävät kitaraa ja laulava Che Guevarasta?

Ja näihin piireihin toki kuuluu koko kansa. Jotkut vierailevat hämärissä perussuomalaisissa piireissä joka päivä?

OIisko parempi, ettei elä omissa kuvitelmissaan ja kuplissaan, uskaltaisi avata sen oven ja mennä ihan oikeaan elämään. Suurin osa ihmisisitä ei kuulu mihinkään piireihin. Ei edes ne, joiden kuvittelet kuuluvan.
Mitä ovat hämärät perussuomalaiset piirit, punavihervasemmistolaisten mielikuvituksen tuotetta. Hämäriä ja sairaita punavihervasemmistolaisia piirejä sen sijaan on montakin, woke, cancel, intersektionaalinen feminismi, kulttuurimarxilaisuus, BLM, silakat, rasmus, antifa, takku.net, jne. Joiden aatemaailmaa täällä kirjoitustensa perusteella edustavat amnestia, dazu, bird, annaanna ja muut äärivassarit. Ne elävät omissa vihan lietsonta kuplissaan, eivätkä tiedä oikeasta elämästä mitään. Kirjoittavat pitkiä jargoneita tajunnanvirtateksteillä, joiden ainoa tarkoitus on kieltää omien vihamielisten kupliensa olemassa olo ja haukkua perussuomalaisia oli ketjun aihe mikä tahnsa.

Amnestia
Theo Kojak
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Touko 04, 2020 8:34 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Amnestia »

zzrgg kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 11:05 am
... intersektionaalisuus on läpileikkaava ... teema.
Hmmm. voiko intersektionaalisuus todella olla läpileikkaavaa? Olen shokissa, jos näin on.

En ole lukenut hallitusohjelmaa, kuten ei myöskään 99.99% muusta kansasta. Sori siitä.

Bird
Neuvoja-Jack
Viestit: 557
Liittynyt: Su Marras 15, 2020 10:40 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Bird »

Karhere kirjoitti:
To Marras 25, 2021 7:01 am
[
Mitä ovat hämärät perussuomalaiset piirit, punavihervasemmistolaisten mielikuvituksen tuotetta. Hämäriä ja sairaita punavihervasemmistolaisia piirejä sen sijaan on montakin, woke, cancel, intersektionaalinen feminismi, kulttuurimarxilaisuus, BLM, silakat, rasmus, antifa, takku.net, jne. Joiden aatemaailmaa täällä kirjoitustensa perusteella edustavat amnestia, dazu, bird, annaanna ja muut äärivassarit. Ne elävät omissa vihan lietsonta kuplissaan, eivätkä tiedä oikeasta elämästä mitään. Kirjoittavat pitkiä jargoneita tajunnanvirtateksteillä, joiden ainoa tarkoitus on kieltää omien vihamielisten kupliensa olemassa olo ja haukkua perussuomalaisia oli ketjun aihe mikä tahnsa.
[/quote]

Mitä hittoa nyt taas. :lol: Lueskelen kaikessa rauhassa politiikka-osiota ja sitten silmiini lävähtää tällaista jälleen. Karhere sinä ovela vanha kettu! En ole koskaan äänestänyt vasemmistoa; nykyvasemmistolaiset on sekaisin kuin seinäkellot ja oikeastaan ne ei tarkalleen ottaen edes ole vasemmistoa, pitäisi puhua jostain neoliberaalista post-vasemmistoeliitistä ennemmin. Sekaisin kuin seinäkellot. En ole koskaan äänestänyt SDP:tä. Vihreitä äänestin nuorena tyttönä ja silloin, kun nekään eivät olleet sekaisin kuin seinäkellot. Anteeksi vain, yleistän, mutta siltähän nuo enemmistönsä pohjalta vaikuttaa. En voi sietää wokea ja cancelointia, en liberaaleja valtavirtafeministejä, joita intersektionaalisiksikin kutsutaan. En kannata mitään noita mitä luettelit, sulla on niistä selkeästi enemmän tietoakin kuin mulla, btw.

Sitä mieltä kyllä olen, että Suomeen tarvittaisiin kokonaan uusi puolue/puolueita. Nykyiset on kaikki ihan sanonko mistä.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell

Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2223
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

Hallituksen suunnitelma nostaa esiin veroidean, jossa naisten sähköautoilua tuettaisiin enemmän kuin miesten
https://www.is.fi/autot/art-2000008475297.html

Aivan käsittämätöntä touhua mutta onhan tällainen hallitusohjelmaan kirjattu.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”

Tiinas
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1445
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 11:00 am

Re: "Miksi intersektionaalinen feminismi pelottaa? Minäpä kerron"

Viesti Kirjoittaja Tiinas »

Bird kirjoitti:
To Marras 25, 2021 9:44 pm


Mitä hittoa nyt taas. :lol: Lueskelen kaikessa rauhassa politiikka-osiota ja sitten silmiini lävähtää tällaista jälleen. Karhere sinä ovela vanha kettu! En ole koskaan äänestänyt vasemmistoa; nykyvasemmistolaiset on sekaisin kuin seinäkellot ja oikeastaan ne ei tarkalleen ottaen edes ole vasemmistoa, pitäisi puhua jostain neoliberaalista post-vasemmistoeliitistä ennemmin. Sekaisin kuin seinäkellot. En ole koskaan äänestänyt SDP:tä. Vihreitä äänestin nuorena tyttönä ja silloin, kun nekään eivät olleet sekaisin kuin seinäkellot. Anteeksi vain, yleistän, mutta siltähän nuo enemmistönsä pohjalta vaikuttaa. En voi sietää wokea ja cancelointia, en liberaaleja valtavirtafeministejä, joita intersektionaalisiksikin kutsutaan. En kannata mitään noita mitä luettelit, sulla on niistä selkeästi enemmän tietoakin kuin mulla, btw.

Sitä mieltä kyllä olen, että Suomeen tarvittaisiin kokonaan uusi puolue/puolueita. Nykyiset on kaikki ihan sanonko mistä.
Ai että mä tykkään tuosta böödistä vaikka olen joskus eri mieltä.

Loukkaus verrata johonkin annaanaan tai ikeavirginiin, joiden ainoa agenda on haukkua eri mieltä olevat. Böödi ei koskaan hauku muita kirjoittajia
Tackleberry kirjoitti: ↑
Eli tänä vuonna poliisi on ampunut 42 valkoista ja 31 mustaa.
Valkoisia maassa on sellaiset 234 miljoonaa ja mustia 40 miljoonaa, mutta ongelma tässä on se, että "valkoisia tapetaan enemmän, saatana!"
Ei helvetti

Vastaa Viestiin