Voi Turkkia!

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4536
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Voi Turkkia!

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

H.Moilanen kirjoitti: Ti Helmi 08, 2022 8:31 pm Ja vaikka olen sitä mieltä, ettei Turkki ole eurooppalainen maa eivätkä turkkilaiset ole eurooppalaisia, turkkilaisten on kerrottu olevan Euroopan lihavin kansa. Melkein 75% turkkilaisista on ylipainoisia. Tämä on kiinnostava asia, sillä yleensähän olemme ajatelleet, että kehitysmaiden väestö kärsii ruoan puutteesta ja he ovat laihoja/hoikkia. Turkki kuuluu kuitenkin Intian ja Meksikon kanssa niihin kehitysmaihin, joissa väestön ylipainoepidemia on räjähtänyt käsiin elintason noustessa. Eli kun on hieman tultu vauraammiksi, lellitään lapsia karkeilla, jäätelöllä ja roskaruoalla. Eikä vain lapsia, vaan myös koko perhettä vauvasta vaariin. Ja kun koulutus on heikkoa eikä terveyskasvatusta kenties tehdä oikein ollenkaan, niin tämä on tulos. Vastaavaa ylipaino-ongelmaa tullaan erittäin todennäköisesti näkemään myös muissa Aasian, Etelä-Amerikan ja Aasian kehittyvissä maissa.
Yllä olevan tekstin lopun - jonka olen itse kirjoittanut :oops: - kanssa olen osittain eri mieltä. Olen nimittäin taipuvainen ajattelemaan, ettei ylipaino-ongelma välttämättä uhkaa kaikkia kehittyviä maita. Sitä paitsi Aasian ja Etelä-Amerikan lisäksi tarkoitin tietysti Afrikkaa. Aasian maista esimerkiksi Kiina ja Filippiinit luetaan kehittyviin maihin, mutta kummassakin maassa on ravintoasiat verraten hyvällä tolalla ja terveyskasvatukseen on panostettu. Myös Vietnamissa ja Thaimaassa arvostetaan perinteisiä ruokia, joihin kuuluu paljon kasviksia sekä kalaa, eikä maussa ole moittimista. Intiassa on muutamilla alueilla jo nyt raju ylipaino-ongelma, joka erittäin todennäköisesti pahenee. Intia on kuitenkin moninainen valtio, enkä usko että ihan kaikki Intian kansanosat haksahtavat roskaruoka-ansaan. Sen sijaan Pakistan, Bangladesh, Afganistan, Iran, Irak, Syyria, Libanon, Persianlahden maat ja mm. Kambodza kuuluvat riskimaihin kuten myös moni Afrikan maa. Epäilen että Länsi-Afrikka ja Pohjois-Afrikka paisuvat todennäköisemmin kuin Itä-Afrikka. Keski-Aasian maista en osaa sanoa. Tosi monet muslimimaat ovat nopean lihomisen kierteessä. Mistäköhän se loppujen lopuksi johtuu? Tietoa heiltä ei luulisi puuttuvan.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Vastaa Viestiin