Ano Turtiainen ja Raamattu

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Philip_Marlowe
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 4:52 pm

Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja Philip_Marlowe »

Tämä kirjoitus sensuroitiin Suomen suurimmalta keskustelupalstalta. Tämä kirjoitus oli liian kovaa ja kuumaa tavaraa:

Ano Turtiainen (vkk) ja Päivi Räsänen (kd) lyövät homoja Raamatulla päähän
Anonyymi
03.09.2022

Ano Turtiainen tuo twitter-viesteissä esiin Mooseksen kehoituksen tappaa kaikki homot. Myöskään Päivi Räsänen ei homoja kumartele, eikä imartele.

https://twitter.com/TurtiainenAno/statu ... 5918879744

Kysymys: Miksi Ano ja Päivi eivät tuo keskusteluun Mooseksen saamaa käskyä tappaa (uhrata) kaikki ensimmäisenä perheeseen syntyneet lapset?

Esikoisten uhraamiskäsky (tappokäsky):
Herra sanoi Moosekselle:
»Pyhitä minun omakseni jokainen esikoinen israelilaisten keskuudessa, niin ihminen kuin karjaeläin. Jokainen, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, kuuluu minulle.»

Moosesksen kirjoituksia ei voi lukea valikoiden siten, että tuon tekstin valitsen ja tuota tekstiä en tyrkytä. Silloin Piru lukee Raamattua!

Parempi jättää Raamatun tekstien lukeminen ja julistaminen paremmille uskonnollisille piireille...

Räsänen on tullut tunnetuksi useista arvokysymyksiin liittyvistä puheenaiheista. Erityisesti homoseksuaalisuutta koskevat kannanotot ovat herättäneet huomiota.

holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7396
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Mooseksen saamaa käskyä tappaa (uhrata)
En oikein usko tuon viittaavan mihinkään hengennuhraamiseen. Taitaa tässä kirjoittaja tehdä omia tulkintojaan asiasta.

Avatar
Frank_Cannon
Remington Steele
Viestit: 204
Liittynyt: Su Joulu 23, 2012 11:29 pm

Re: Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja Frank_Cannon »

holmesin haamu kirjoitti:
La Syys 03, 2022 5:45 pm
Mooseksen saamaa käskyä tappaa (uhrata)
En oikein usko tuon viittaavan mihinkään hengennuhraamiseen. Taitaa tässä kirjoittaja tehdä omia tulkintojaan asiasta.
Kyllä se Jumalalle uhraaminen tarkoittaa alkuperäiseltä merkitykseltään uhrattavan ihmisen tai eläimen tappamista. Mooseksen aikaan se oli ollut normaalia toimintaa jo vuosisatojen ajan.

Suomalaisessa muinaiskulttuurissa uhrattiin viinaa Ukko ylijumalalle kaatamalla kirkasta viinaa (pyhää ja autuaaksi tekevää vettä) korkealla paikalla sijaitsevan kallion pintaan koverretun kuppikiven kuppiin. Sitten poistuttiin kiireesti paikalta. Ukko ylijumala sitten hörppäsi viinan kupista katseilta salassa ja oli tekoonsa tyytyväinen.

https://teoblogi.fi/2010/02/3-8-1-ihmisuhrit/

Avatar
Frank_Cannon
Remington Steele
Viestit: 204
Liittynyt: Su Joulu 23, 2012 11:29 pm

Re: Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja Frank_Cannon »

holmesin haamu kirjoitti:
La Syys 03, 2022 5:45 pm
Mooseksen saamaa käskyä tappaa (uhrata)
En oikein usko tuon viittaavan mihinkään hengennuhraamiseen. Taitaa tässä kirjoittaja tehdä omia tulkintojaan asiasta.
Kyllä se Jumalalle uhraaminen tarkoittaa alkuperäiseltä merkitykseltään uhrattavan ihmisen tai eläimen tappamista. Mooseksen aikaan se oli ollut normaalia toimintaa jo vuosisatojen ajan.

Suomalaisessa muinaiskulttuurissa uhrattiin viinaa Ukko ylijumalalle kaatamalla kirkasta viinaa (pyhää ja autuaaksi tekevää vettä) korkealla paikalla sijaitsevan kallion pintaan koverretun kuppikiven kuppiin. Sitten poistuttiin kiireesti paikalta. Ukko ylijumala sitten hörppäsi viinan kupista katseilta salassa ja oli tekoonsa tyytyväinen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuppikivi

https://teoblogi.fi/2010/02/3-8-1-ihmisuhrit/

Myös Vanhan Testamentin Jahve vaati poikaesikoiset itselleen. Sama vaatimus koski nautoja, lampaita ja vuohia. Viimeistään kahdeksantena päivänä ne piti riistää synnyttäjänsä hoivasta ja uhrata Jumalalle.[2] Tosin oli mahdollista korvata esikoisuhri eläinuhrilla,[3] niin kuin Aabraham oli viime hetkellä tehnyt Isakin kanssa. Tämä lieneekin ollut yleisin käytäntö. Silti oli selvää että myös israelilaisten Jumala vaati ajoittain myös ihmisverta.[4] Vasta monta sataa vuotta myöhemmin profeetat kuten Jesaja ja Jeremia alkoivat kyseenalaistaa uhraamisen yleensä ja ihmislasten uhraamisen erityisesti.

Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2406
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

Aikaisemmin laitoin tuohon toiseen ketjuun:
Solttuetsivä kirjoitti:
Ti Elo 30, 2022 4:12 am
Tuo 3.Mooseksen kirjan 20.luvun jakeiden kuolemalla rankaisemiset jos ottaa noin tosissaan niin taitaisi kohta kaikki olla tuomiolla.
Mutta tietysti saa tekstin mieleisekseen kun irroittaa sen asiayhteydestä ja mainitsee ainoana.

Monikohan jäisi jäljelle jos kaikista tosiaan rangaistaisiin kuolemalla kuten 3.Mooseksen kirja 20. sanoo:
Jo pelkästään 6, 9,10 ja 18 niin ei taitaisi montaa olla jäljellä tässä maassa

3. Mooseksen Kirja 20:1-22
1. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:

2. "Sano israelilaisille: Jos joku, kuka tahansa israelilainen tai muukalainen, joka asuu Israelissa, antaa lapsiansa Molokille, hänet rangaistakoon kuolemalla; maan kansa kivittäköön hänet.

3. Ja minä käännän kasvoni sitä miestä vastaan ja hävitän hänet hänen kansastansa, koska hän on antanut Molokille lapsiansa saastuttaen minun pyhäkköni ja häväisten minun pyhän nimeni.

4. Ja jos maan kansa säästää sitä miestä, joka antaa lapsiansa Molokille, niin etteivät he häntä surmaa,

5. niin minä itse käännän kasvoni sitä miestä vastaan ja hänen sukuansa vastaan; hänet ja kaikki, jotka häntä seuraten ovat lähteneet haureudessa kulkemaan Molokin jäljessä, minä hävitän heidän kansastansa.

6. Ja jos joku kääntyy vainaja-tai tietäjähenkien puoleen, lähtien haureudessa kulkemaan heidän jäljessänsä, sitä ihmistä vastaan minä käännän kasvoni ja hävitän hänet hänen kansastansa.

7. Pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.

8. Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

9. Kuka ikinä kiroaa isäänsä tai äitiänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla; isäänsä ja äitiänsä hän on kironnut, hän on verivelan alainen.

10. Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että-nainen, rangaistakoon kuolemalla.

11. Jos joku makaa äitipuolensa kanssa, paljastaa hän isänsä hävyn; heidät molemmat rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

12. Jos joku makaa miniänsä kanssa, rangaistakoon heidät molemmat kuolemalla; he ovat tehneet iljettävyyden, he ovat verivelan alaiset.

13. Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

14. Jos joku ottaa vaimoksi naisen ja hänen äitinsä, on se iljettävyys; sekä hänet että ne molemmat poltettakoon tulessa, ettei mitään iljettävyyttä olisi teidän seassanne.

15. Jos joku sekaantuu eläimeen, rangaistakoon hänet kuolemalla, ja se eläin tappakaa.

16. Ja jos nainen ryhtyy eläimeen, mihin tahansa, pariutuaksensa sen kanssa, niin surmaa sekä nainen että eläin; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

17. Jos joku ottaa vaimoksi sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, ja näkee hänen häpynsä ja tämä näkee hänen häpynsä, niin se on häpeä, ja heidät hävitettäköön kansalaistensa silmien edessä; hän on paljastanut sisarensa hävyn, hän on joutunut syynalaiseksi.

18. Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja paljastaa hänen häpynsä, avaa hänen lähteensä, ja nainen paljastaa verensä lähteen, niin heidät molemmat hävitettäköön kansastansa.

19. Älä paljasta äitisi sisaren tai isäsi sisaren häpyä; sillä se, joka niin tekee, on paljastanut veriheimolaisensa; he joutuvat syynalaisiksi.

20. Jos joku makaa setänsä vaimon kanssa, on hän paljastanut setänsä hävyn; he joutuvat syynalaisiksi, lapsettomina he kuolkoot.

21. Jos joku ottaa vaimoksi veljensä vaimon, on se saastaisuus; hän on paljastanut veljensä hävyn, lapsettomiksi he jääkööt.

22. Noudattakaa siis kaikkia minun käskyjäni ja kaikkia minun säädöksiäni ja pitäkää ne, ettei teitä oksentaisi ulos se maa, johon minä vien teidät asumaan.

jhou
Perry Mason
Viestit: 3816
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2015 3:09 pm

Re: Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja jhou »

holmesin haamu kirjoitti:
La Syys 03, 2022 5:45 pm
Mooseksen saamaa käskyä tappaa (uhrata)
En oikein usko tuon viittaavan mihinkään hengennuhraamiseen. Taitaa tässä kirjoittaja tehdä omia tulkintojaan asiasta.
Tämä tulkitseminen on tässä juurikin ongelmana. Kyllähän Suomessakin lainsäädäntö on historiallisesti perustunut jonkinlaiselle kristilliselle arvopohjalle, mutta ainakaan itse en todellakaan kaipaa mitään teokratiaa erilaisine tulkintoineen vanhoista teksteistä, joita yleensä setämiesten kerhot ovat editoineet ja koostaneet tuhansia vuosia sitten. Kansanedustajat siteeratkoon raamattujaan valikoivasti jos haluavat, mutta onneksi lainsäädäntöä on viety jo pitkään määrätietoisesti eroon näistä "oikeista" tulkinnoista. Niitä löytyy Suomestakin yhtä monta kuin on raamattujen lukijoitakin. Kun Turtiainen esittää että hänen jumalansa laki tulee ennen Suomen perustuslakia, mitä näistä kaikista tulkintavaihtoehdoista hän tarkoittaa? Ilmeisesti Turtiaisen mielestä ainakin tämä Mooseksen kirjan kohta homojen tappamisesta on täyttä asiaa. Toisenlaisiakin tulkintoja löytyy, mutta se on varmaan Anon mielestä taas sitä turhaa vastakkainasettelua.

Kansanedustajan pyhä kirja voi olla myös jokin muu, Koraani, L. Ron Hubbardin skientologiahöpinät tai vaikka Kalevala. Viimemainitun mukaan esim. järjestetty pakkoavioliitto nuoren tytön ja elähtäneen kansanmuusikon välillä on ihan ok, ja jos morsiamella on jotain muita ajatuksia, niin tappakoon itsensä.

Ei jatkoon näitä tulkitsijoita.
Hyvin suunniteltu on edelleenkin tekemättä.

dippainssi
Jane Marple
Viestit: 1095
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 8:05 pm

Re: Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja dippainssi »

Hei, hei, Kalevala ei ole uskonnollinen kirja, et sitä väittänytkään, mutta se liitettynä samassa lauseessa Koraaniin niin hyi.
Allahia ei ole olemassa.

holmesin haamu
Sherlock Holmes
Viestit: 7396
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm

Re: Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Frank_Cannon kirjoitti:
La Syys 03, 2022 9:41 pm
holmesin haamu kirjoitti:
La Syys 03, 2022 5:45 pm
Mooseksen saamaa käskyä tappaa (uhrata)
En oikein usko tuon viittaavan mihinkään hengennuhraamiseen. Taitaa tässä kirjoittaja tehdä omia tulkintojaan asiasta.
Kyllä se Jumalalle uhraaminen tarkoittaa alkuperäiseltä merkitykseltään uhrattavan ihmisen tai eläimen tappamista. Mooseksen aikaan se oli ollut normaalia toimintaa jo vuosisatojen ajan.

Suomalaisessa muinaiskulttuurissa uhrattiin viinaa Ukko ylijumalalle kaatamalla kirkasta viinaa (pyhää ja autuaaksi tekevää vettä) korkealla paikalla sijaitsevan kallion pintaan koverretun kuppikiven kuppiin. Sitten poistuttiin kiireesti paikalta. Ukko ylijumala sitten hörppäsi viinan kupista katseilta salassa ja oli tekoonsa tyytyväinen.

https://teoblogi.fi/2010/02/3-8-1-ihmisuhrit/
Varmaan historiassa on ollut tälläistä, mutta varmuudella ei oo laajamittaisesti otettu ihmisuhreja tuolla tapaa. Varsinkin nykyaikana se olisi vielä hullumpi käytäntö.
Enemmän näkisin tämän saivartelun tyylinä.

Pimeän renki
Poliisikoira Rex
Viestit: 286
Liittynyt: Su Elo 14, 2022 7:23 pm

Re: Ano Turtiainen ja Raamattu

Viesti Kirjoittaja Pimeän renki »

dippainssi kirjoitti:
Ti Syys 06, 2022 1:27 pm
Hei, hei, Kalevala ei ole uskonnollinen kirja, et sitä väittänytkään, mutta se liitettynä samassa lauseessa Koraaniin niin hyi.
Kalevala perustuu vanhoihin kansan uskomuksiin. Samoin Koraani ja Raamattu. Ne heijastelevat sen ajan yhteiskuntia. Myös Koraani ja Raamattu ovat kansansatuja, jotka perustuvat vanhoihin pakanauskontoihin.
sikakoira kirjoitti:
Su Joulu 25, 2022 3:08 am
(pikku sisäpiiri info niin olen työskennellyt Suomen pankissa ) :wink:

Vastaa Viestiin