Kansallinen kateuspäivä - mitä helvetin järkeä tässä on?

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvoja: Moderaattorit

viivahattu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1597
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 10:10 am

Kansallinen kateuspäivä - mitä helvetin järkeä tässä on?

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

No niin, nyt ovat taas mediat paukuttaneet koko päivän ihmisten tulotietoja nettiin. Kohta varmaan alkaa näkyä niitä kolumneja ja kainalojuttuja, joissa toimittajat paasaavat, miten ensiarvoisen tärkeää se suomalaiselle yhteiskunnalle on, että tulotiedot ovat julkisia ja taputtavat itseään olalle, kun taas yksi kokonainen työpäivä on niitä verkkoon tykitelty.

Tulotietojen julkisuutta on perusteltu läpinäkyvyydellä ja sillä, että näin voidaan mm. seurata palkkatasa-arvon toteutumista. Totuushan on, että tuommoiset könttäsummina julkaistut ansiotulo- ja pääomatulosummat eivät kerro hevonvitun mitään yhtään mistään. Kun ei tiedetä ihmisen tekemiä työtunteja, sivutoimista ansaittuja tuloja, kevytyrittäjänä tai sivutoimisena yrittäjänä ansaittuja tuloja tai ylipäätään mitään muutakaan kuin se veronalaisten tulojen kokonaissumma, niin mikä siinä on läpinäkyvää ja mistä todetaan palkkatasa-arvon toteutuminen? Eihän siellä sitäkään näy, että onko joku ollut vaikka pitkällä sairauslomalla ja pudonnut sairauspäivärahalle, mikä luonnollisesti vaikuttaa tuloihin aika radikaalisti. Vai pitäisikö terveystiedotkin ehkä tehdä julkisiksi?

Itse olen melko pienituloinen ja minun nimeäni tuskin tullaan koskaan noilla listoilla näkemään, eli omaa lehmää minulla ei tässä ojassa ole, mutta tämmöinen ihan silkka paskanjauhanta nyt vain sattuu ärsyttämään minua ja lisäksi olen noin ylipäätään sitä mieltä, että ellei yksityishenkilöä koskevien henkilökohtaisten tietojen julkistamiseen ole erityisen painavia syitä, niiden tulisi pysyä yksityisinä. Ja sille, miksi naapurin Seijan pitäisi missään olosuhteissa tietää, paljonko minä saan liksaa, ei kerta kaikkiaan ole erityisen painavia puoltavia syitä.

Konkreettista korkean tason lainsäädäntö-, toimeenpano- tai tuomiovaltaa käyttävien henkilöiden tulotietojen julkisuus on ihan ok. Jos jollakulla on oikeus säätää laki, jota minun on pakko noudattaa tai toimeenpanna tai tulkita kyseistä lakia, on ihan reilua, että minulla on halutessani oikeus tietää, kenen leipää kyseinen henkilö syö ja kenen lauluja laulaa. Kaikkien tulotietojen julkisuus kuitenkin on turha ja jopa haitallinen muinaisjäänne Kekkoslovakian ajoilta, ja ainoa syy miksi lehdet niillä revittelevät, on tämä jokavuotinen yhden päivän kateuskarnevaali, kun ihmiset ällistelevät isoja numeroita ja marmattavat, että ei minulla vaan tuollaisia tienestejä ole. Mutta kuka poliitikko olisi niin rohkea, että uskaltaisi lähteä ajamaan tulotietojen palauttamista yksityisiksi?
0uts1der
Agentti Scully
Viestit: 660
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2022 2:12 pm

Re: Kansallinen kateuspäivä - mitä helvetin järkeä tässä on?

Viesti Kirjoittaja 0uts1der »

Ei mitään.
Joillakin, jotka eivät löydä nimeään listoilta, ehkä voi vituttaa.
Joillakin, jotka löytävät nimensä listoilta, ehkä voi vituttaa, kun näkevät, että joku tietty henkilö on tienannut enemmän.

Minulla vitutti eilen kun koko päivä uutisissa noista tuloista ja niiden verotuksesta puhuttiin.

Aivan turhaa uutisointia. Kyllä riittäisi kun verottaja tietää ja verottaa.
Ei minunkaan nimeä ole listoilla ollut koskaan.
Jos olisi ja joku kadehtisi, ei se minun vika olisi, eikä se haittaisi.
Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2472
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Kansallinen kateuspäivä - mitä helvetin järkeä tässä on?

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

Aikoinaan kun olin eräässä isossa firmassa töissä.
Työkaverit eivät pitäneet palkastani. Olivat kateellisia.
Olivat verotiedoista katsoneet paljonko tienaan.
Luulivat, että saan samoissa töissä paljon parempaa palkkaa kuin he saavat.

Eivät ymmärtäneet, että nuo tulot mitä minulla oli eivät kertyneet pelkästään tuosta kyseisestä työstä.
Tein myös toista työtä samaan aikaan, ja lisäksi oli kolmas paikka jossa kävin viikonloppuisin töissä silloin tällöin.
Ja sain palkaa myös isäni yritykseltä jolle tein joitain projektihommia.

Verotiedot eivät kerro totuutta jollei tiedä mitä niiden lukujen takana on.

Useat, kuten monet julkkikset, tekevät töitä omalle firmalle.
Nostavat vain pientä peruspalkka itselle ja suuri osa tuloista menee firman kassaan josta sitten myöhemmin nostavat itselleen pääomatuloina.
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1417
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Kansallinen kateuspäivä - mitä helvetin järkeä tässä on?

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Myös Monokulttuuri FM käsitteli ohuelti asiaa.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Vastaa Viestiin