Suurlakot tulevat

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2239
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: Suurlakot tulevat

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

viivahattu kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 3:53 pm
Julkisen talouden kannalta sillä on helvetin suuri merkitys, että maksetaanko vuodessa miljardin verran enemmän vai vähemmän sosiaalietuuksia. Se on ollut jo kauan selvää, että meillä ei kerta kaikkiaan ole varaa näin hulppeaan julkiseen sektoriin.
Samaa mieltä että jotain olisi pitänyt tehdä jo kauan aikaa sitten. Se mikä vaikutus duunarin kurmuuttamisella tässä on, on melko pientä. Se miksi julkiisen rahan käyttöön jolla olisi heti välittömiä vaikutuksia ei edes haluta puuttua oli sitten vallassa oikeisto tai vasemmistohallitus. Tätä julkisen rahan kuppausta harjoitetaan joka suunnasta. Esimerkkeinä vaikka Keravan jumppakepit ja Vantaan 600 000e grillikatokset. Tällaista korruptioon perustuvaa rahankäyttöä on maa pullollaan. Uusi sote-himmelikin varmaan tuplasi terveydenhuollon kustannukset samankaltaisista syistä.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
Paikalla
viivahattu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti Touko 02, 2023 10:10 am

Re: Suurlakot tulevat

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Säde-Sisko kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 4:21 pm Samaa mieltä että jotain olisi pitänyt tehdä jo kauan aikaa sitten. Se mikä vaikutus duunarin kurmuuttamisella tässä on, on melko pientä. Se miksi julkiisen rahan käyttöön jolla olisi heti välittömiä vaikutuksia ei edes haluta puuttua oli sitten vallassa oikeisto tai vasemmistohallitus. Tätä julkisen rahan kuppausta harjoitetaan joka suunnasta. Esimerkkeinä vaikka Keravan jumppakepit ja Vantaan 600 000e grillikatokset. Tällaista korruptioon perustuvaa rahankäyttöä on maa pullollaan. Uusi sote-himmelikin varmaan tuplasi terveydenhuollon kustannukset samankaltaisista syistä.
Nimenomaan. Oma kuoppa on kaivettu vähän kerrallaan jo karmean syväksi, ja alkaa olla siinä ja siinä, että päästäänkö siitä ollenkaan omin voimin enää ylös. Ei tätä tilannetta enää pysty niin korjaamaan, etteikö se myös duunarin kukkarossa tuntuisi. Toki olen sitäkin mieltä, että myös esimerkiksi yritystuet täytyy lakkauttaa ensi tilassa. Valtio keskittyköön keräämään veroina juuri sen verran rahaa kuin ydintehtäviinsä tarvitsee ja jättäköön muuten markkinatalouden rauhaan. Kunhan Suomeen luodaan yrityksille suotuisa toimintaympäristö, niin ei täällä edes tarvita mitään yritystukia, jotka nekin ovat tämmöinen tyypillisen suomalainen juosten kustu himmeli, jossa verorahaa kylvetään silmät kiinni sinne, tänne, sulle ja mulle.

Oleellista olisi muotitermiä käyttääkseni konmarittaa koko julkisen sektorin tehtäväkenttä. Kaiken maailman somalien kulttuuriyhdistyksille, omasta ripulipaskastaan veistoksia tekeville taiteilijoille ja markkinahäiriöitä aiheuttaville "yleishyödyllisille" tahoille maksetut tuet kerralla giljotiiniin. Maanpuolustus, järjestyksenpito, oikeuslaitos, terveydenhuolto, koulutus, huoltovarmuus, kriittinen infra ja väylät. Siinä olisi ihan riittävästi tehtäviä valtiolle tässä taloudellisessa tilanteessa.

IMF on kyllä valmis ottamaan Suomen julkisen talouden haltuunsa, jos me emme itse sitä saa kontrolliin. Sitä ei tarvitse hetkeäkään epäillä. Jos niin käy, niin sitten ei ay-liikkeen vikinää neuvotteluista kuuntele kukaan. Silloin sanellaan ulkopuolelta, mitä täällä täytyy tehdä ja mistä leikata.
Solttuetsivä
Axel Foley
Viestit: 2466
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:22 pm

Re: Suurlakot tulevat

Viesti Kirjoittaja Solttuetsivä »

viivahattu kirjoitti: La Maalis 23, 2024 11:19 am Niin, ja kuinka monet niistä EU-alueen lakoista pysäyttävät koko maan viennin viikkokausiksi ilman, että kyse edes olisi työmarkkinaosapuolten välisestä kiistasta?
Olisikohan tuon takia lakon termi "poliittinen lakko".
Jos on lakko jota pidetään kun työrauhavelvoite ei ole voimassa niin sitä ei kutsuta poliittiseksi lakoksi.
Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2239
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: Suurlakot tulevat

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

viivahattu kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 4:43 pm
Oleellista olisi muotitermiä käyttääkseni konmarittaa koko julkisen sektorin tehtäväkenttä. Kaiken maailman somalien kulttuuriyhdistyksille, omasta ripulipaskastaan veistoksia tekeville taiteilijoille ja markkinahäiriöitä aiheuttaville "yleishyödyllisille" tahoille maksetut tuet kerralla giljotiiniin. Maanpuolustus, järjestyksenpito, oikeuslaitos, terveydenhuolto, koulutus, huoltovarmuus, kriittinen infra ja väylät. Siinä olisi ihan riittävästi tehtäviä valtiolle tässä taloudellisessa tilanteessa.

IMF on kyllä valmis ottamaan Suomen julkisen talouden haltuunsa, jos me emme itse sitä saa kontrolliin. Sitä ei tarvitse hetkeäkään epäillä. Jos niin käy, niin sitten ei ay-liikkeen vikinää neuvotteluista kuuntele kukaan. Silloin sanellaan ulkopuolelta, mitä täällä täytyy tehdä ja mistä leikata.
Näistä listaamistasi valtion tehtävistä on jo osittain myyty tai yksityistetty mm. terveydenhuolto, kriittinen infra ja väylät. Liiketoiminnan on oltava kannattavaa niin on selvää että kustannukset karkaavat. Missä menee kohtuuden raja? Edes sähkölaki ei sitä määrittele. Joka tapauksessa voitot karkaa ulkomaille.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010312882.html

On kyllä erikoista ettei esim. humanitaarista kehitysapua saada pienennettyä kerralla kuten ei ylen rahoitustakaan. Nämä ovat kai jollain asetuksilla suojattu tai ennalta päätettyjä asioita mihin ei noin vain kajota.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Suurlakot tulevat

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Lakot loppuvat/päättyvät. Olisitte nyt lakkoillu kun siihen ryhdyitte saadaksenne vaatimuksenne (palkallinen krapulapäivä) läpi. Mitäs se se tälläinen luuserointi on? Perse penkkiin vaan vaikka loppuvuodeksi! Vai eikö se perse kestä merivettä? Kylpekää sauna kun olette sen lämmittäneetkin.

Seuraavaksi lakkoilette saadaksenne SDP:n hallitukseen. Tai olihan siitä kyse jo näissäkin lakoissa.
SAK päätti: Lakot loppuvat ensi viikolla

Hallituksen uudistuksia vastustavat poliittiset lakot päättyvät ensi maanantaina. Ne tulevat kestäneeksi neljä viikkoa.

PALKANSAAJAKESKUSJÄRJESTÖ SAK:n ja sen liittojen poliittiset lakot loppuvat tältä erää ensi viikolla. Asiasta päätti SAK:n hallitus torstaina pitämässään kokouksessa.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta perusteli tätä sillä, että järjestö odottaa nyt maan hallitukselta vastaantuloa. Hallitus on toistuvasti sanonut, että se ei neuvottele ay-liikkeen kanssa niin kauan kuin lakot jatkuvat.

...
Lakot keskeytyvät maanantaina 8.4. Olemme valmiit keskusteluihin jo ennen sitä”, Eloranta sanoi tiedotteen mukaan.
...

Torstaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa Elorannalta kysyttiin, vaikuttiko kansalaisten heikentynyt tuki lakoille päätökseen lopettaa ne. Eloranta myönsi, että kannatuskäyrä on ollut laskeva.

”Mutta se ei ole mitenkään ratkaiseva toimien osalta”, hän sanoi.

Elorannan mukaan SAK-laisten keskuudessa lakoille ja niiden jatkamiselle olisi ollut paljon kannatusta.

Hän kiisti myös sen, että päätökseen olisi vaikuttanut liittojen halu säästää lakkokassaa syksyn työtaisteluihin.

Seuraavan kerran SAK arvioi tilannetta 18. huhtikuuta

PÄÄMINISTERI Petteri Orpon (kok) hallituksen työmarkkinauudistuksia ja sosiaaliturvan leikkauksia vastustavat laajat lakot jatkuvat nyt jo neljättä viikkoa putkeen. Ne oli ilmoitettu kestämään ensi maanantaihin asti. Torstain päätöksellä ne siis loppuvat silloin.

Lakossa on yhteensä noin 7 000 Teollisuusliiton, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n, Palvelualojen ammattiliiton PAMin, Rakennusliiton, Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n ja Sähköliiton työntekijää. Lakoilla on jumitettu etenkin Suomen vientiä, sillä ne ovat iskeneet laivoilla ja raiteilla kulkevaan rahtiliikenteeseen. Lakossa on ollut lisäksi suuria terästehtaita. Ne ovat vaikuttaneet myös polttoaineiden jakeluun.

Eloranta toivoi erityisesti, että Orpo ilmoittaisi selkeästi, että lakko-oikeutta rajoittavan lain voimaantuloa ei aikaistettaisi. Eduskunnassa käsitellään parhaillaan lakiesitystä, jolla poliittisten lakkojen enimmäiskestoa lyhennetään yhteen vuorokauteen, tukilakkoja rajoitetaan ja laittomista lakoista tuomittavia hyvityssakkoja korotetaan.

Lain voimaantulopäiväksi on esityksessä laitettu 1. heinäkuuta, mutta eduskunnalla on aina mahdollisuus esittää voimaantulon aikaistamista. Julkisuudessa on spekuloitu, että lait voitaisiin saattaa voimaan jo vapuksi, mitä ay-liike pitää punaisena vaatteena.
...

Lakkojen kannatus kansalaisten keskuudessa on ollut laskusuunnassa. Pääsiäisenä julkaistussa Helsingin Sanomien mielipidekyselyssä 39 prosenttia vastaajista kertoi kannattavansa lakkoja, vaikka niistä onkin haittaa ihmisten arjelle ja yrityksille. Helmikuussa kannattajia oli 49 prosenttia.
...
Enemmän täällä: Helsingin Sanomat
4.4.2024 11:12, päivitetty 13:42
Elorannan mukaan SAK-laisten keskuudessa lakoille ja niiden jatkamiselle olisi ollut paljon kannatusta.
Niih, onhan se laiskureille varmaan mukavampaa käydä mettällä, pilkillä, Lapin mökillä kun niellä pölyä verstaalla, tai istua vetomestarissa ja kiukutella kuormaa hakevalle rekkamiehelle, että "vittu en mää kyl rupee lastaamaan kun meil alkaa kato kato niiku kahvitunti kolmen vartin päästä, että sää mulkku odottelet siihen saakka, hähähä". Näin toimivat, vaikka kuski olisi samassa liitossa. Yrittäjille vielä enemmän vittuilevat.
- Totisesti lakoilla kannatusta on. Milloin mistäkin asiasta.
...lait voitaisiin saattaa voimaan jo vapuksi, mitä ay-liike pitää punaisena vaatteena.
Sana punainen mainittu. Nehän tykkää siitä. Aivan kuten se lakkovahdin hihanauhan väri. Aivan kuten se lippu mitä olette ylväästi marsseilla kantaneet ja toivoneet, että tulis itäveli ja ottaisi asiat haltuunsa. Aivan kuten se pitkä huivi (tjsp) jota teidän oma presidenttiehdokkaane Tarja Halonen liehutti tultuaan valituksi presidentiksi ja saapuessaan Paasitorniin, vasemmistotaiteilijoiden (onko muunlaisia?) hurratessa.

"Voi että mua vitutti niin, voi veljet mua vitutti niin". En ole vieläkään päässyt siitä yli.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1417
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Suurlakot tulevat

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Olen periaatteessa lakko-oikeuden kannalla. Samoin olen sangen radikaali ajatuksiltani vaikkapa lakkojen suhteen. Nytkin olen radikaali, enkä jostakin kumman syystä oikein hyväksynyt tätä jumpittelua.

Olisiko sittenkin pitänyt jatkaa rahan ottamista ulkopuolelta, elämistä kroisostellen ja syytämällä sitä Afrikan kuiviin kaivoihin? Se, mitä oli tehty jo aiemmin ja pitkän aikaa on ollut väärin. Taloudellisesti väärin ja lisäksi on umpitollo kansa oppinut (opetettu) siihen, että hallitus hoitaa, kyllä sillä rahaa on. Kyllä viimeinen silaus oli libresse -hallituksen ralli; aina ja kaikki muuttui ah, ja voi, niin positiiviseksi,kun oli sitä rahaa. Se hallitus oli myös ns. asiantuntijahallitus, mutta eipä riittänyt asiantuntemus sellaiseen kuin... niin, esimerkiksi minun maalaisjärkeni. Kyllä minä aikanani tiesin, että asuntolaina pitää maksaa, eikä siinä kikkailulla pärjää.

Tiedän, ettei yksityisen ihmisen ja valtion vertaaminen yliopistotutkijoiden mukaan ole ollenkaan sama asia, mutta velanotto ja velan maksaminen on prikulleen sama asia. Vertaisin tätä maamme velaksi elämistä sellaiseen huumehenneriin, joka hankkii ainetta edelleen velaksi ja sitten vielä velan velaksi. Kukaanhan ei pysty arvaamaan, miten siinä käy?

Olisin ylpeä isänmaastani, jos löytyisi suoraselkäisyyttä, ei pelkästään päättäjistä, vaan myös kansasta. Hoitakaamme nyt raha-asiat edes jonkinlaiseen kuntoon, mielummin hyvään ja lakatkaamme se iänikuinen narina minun oikeuksistani.

Tätä lakkokevättä olen vastustanut, ehkä en niinkään sen lakkoilun vuoksi, mutta sen syyn vuoksi.

Tiedän kyllä, että takana on hyvin pitkälti SDP:n kannatuksen noston yrittäminen ja todennäköisesti siinä onnistuvatkin. Ikävä kyllä.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Honey_Badger
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2023 10:37 am

Re: Suurlakot tulevat

Viesti Kirjoittaja Honey_Badger »

Sverdlov kirjoitti: Pe Huhti 05, 2024 3:49 pm Olen periaatteessa lakko-oikeuden kannalla. Samoin olen sangen radikaali ajatuksiltani vaikkapa lakkojen suhteen. Nytkin olen radikaali, enkä jostakin kumman syystä oikein hyväksynyt tätä jumpittelua.

Olisiko sittenkin pitänyt jatkaa rahan ottamista ulkopuolelta, elämistä kroisostellen ja syytämällä sitä Afrikan kuiviin kaivoihin? Se, mitä oli tehty jo aiemmin ja pitkän aikaa on ollut väärin. Taloudellisesti väärin ja lisäksi on umpitollo kansa oppinut (opetettu) siihen, että hallitus hoitaa, kyllä sillä rahaa on. Kyllä viimeinen silaus oli libresse -hallituksen ralli; aina ja kaikki muuttui ah, ja voi, niin positiiviseksi,kun oli sitä rahaa. Se hallitus oli myös ns. asiantuntijahallitus, mutta eipä riittänyt asiantuntemus sellaiseen kuin... niin, esimerkiksi minun maalaisjärkeni. Kyllä minä aikanani tiesin, että asuntolaina pitää maksaa, eikä siinä kikkailulla pärjää.

Tiedän, ettei yksityisen ihmisen ja valtion vertaaminen yliopistotutkijoiden mukaan ole ollenkaan sama asia, mutta velanotto ja velan maksaminen on prikulleen sama asia. Vertaisin tätä maamme velaksi elämistä sellaiseen huumehenneriin, joka hankkii ainetta edelleen velaksi ja sitten vielä velan velaksi. Kukaanhan ei pysty arvaamaan, miten siinä käy?

Olisin ylpeä isänmaastani, jos löytyisi suoraselkäisyyttä, ei pelkästään päättäjistä, vaan myös kansasta. Hoitakaamme nyt raha-asiat edes jonkinlaiseen kuntoon, mielummin hyvään ja lakatkaamme se iänikuinen narina minun oikeuksistani.

Tätä lakkokevättä olen vastustanut, ehkä en niinkään sen lakkoilun vuoksi, mutta sen syyn vuoksi.

Tiedän kyllä, että takana on hyvin pitkälti SDP:n kannatuksen noston yrittäminen ja todennäköisesti siinä onnistuvatkin. Ikävä kyllä.
Kas vaan, löytyi näköjään asioita, joista olen tämän nimimerkin kanssa samaa mieltä. Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa: joko 1) maailmassa on virhe, tai 2) maailmalla on toivoa :o
Vastaa Viestiin