Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Destiny »

CSI kirjoitti:Riippumatta siitä, oliko tämä unohdus vaiko ei, pitää näin törkeästä teosta tulla rangaistus!

Jo kansan oikeustaju sitä vaatii ja tunnetusti rangaistuksilla on lauman muistia parantava vaikutus!

Isällekin on surutyön kannalta varmasti parempi, että yhteiskunta langettaa rangaistuksen. Muuten jää vuosikausiksi moodi päälle että "en ole sovittanut tekoani".
Kansan oikeustaju vaatii? Sanoisin ennemminkin, että lynkkausmielisen kansanosan oikeustaju vaatii.
Minun oikeustajuni ei vaadi ja olen, tietääkseni, osa kansaa.
Millä tavalla yhteiskunnan rankaisu palvelee ja ketä, tässä tapauksessa? Luulenpa, että yhteiskunnan langettama rankaisu on tälle isälle se ja sama, eikä se varmasti auta häntä sen enempää "sovittamaan tekoaan". Hän joutuu elämään koko ikänä tämän kohtalokkaan huolimattomuusvirheen kanssa, käymään koko ikänsä läpi mielessään tuota kohtalokasta päivää, eikä hän koskaan tule vapautumaan siitä tosiasiasta, että hän on syyllinen lapsensa kuolemaan.
Hän joutuu katsomaan silmiin lapsen äitiä,isovanhempia ja muita mielessään se tosiasia, että hekin tietävät, kuten hänkin, että juuri hän unohti viedä lapsen ja kiirehti töihin.
Luulenpa, että mies kärsii elinkautista ilman yhteiskunnan langettamaa rangaistustakin.

Täällä on ihmetelty, miksi isä nyt makaa sairaalassa. Olisiko ehkä itsemurhariski? Totaalinen sekoaminen kun hänelle selvisi, mitä tuli unohdettua? Itse voisin kuvitella, että minut pitäisi suolkea jonnekin, jos minullle noin kävisi. Olisin varmasti muuten narun jatkona tai junan alla. En käsitä, miten perhe selviää tuosta. Itse en voisi katsoa enää miestäni ajattelematta, että hän, huolimattomuuttaan, tappoi lapsemme. Tuskin siinäkään olisi mitään merkitystä tai apua yhteiskunnan langettamallla rangaistuksella.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Cheryll
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 5:12 pm

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Cheryll »

Huolestuttavaa kuinka monen mielestä tuntuu olevan ihan okei ja ymmärrettävää, jos joku unohtaa lapsensa autoon kuolemaan. En vaan tajua mikä työ voi olla sellainen, että oma perheenjäsen unohtuu? Ja jos kerran on noin stressaantunut, kannattais varmaan pysyä kaukana liikenteestä vaarantamasta muiden ihmisten henkeä. Mistä sitä tietää vaikka unohtais jarrua painaa kun on niin kova stressi päällä.

Pistää vähän miettimään millaisia stressierkkejä täälläkin liikenteessä pyörii, jos kerta työkiireet on hyvä syy unohtaa lapsen olemassaolo niin mitähän muuta siinä samalla voi unohtaa. Mun lähipiirissä on päiväkodeissa työskenteleviä ja huolestuttavan usein heiltä kuulee, kuinka lapsia unohdetaan hakea hoidosta.

Sen nyt vielä jotenkin ymmärtäisin, että ajaisi vahingossa vaikka sen päiväkodin ohi ja sen huomattuaan kääntyisi takaisin. Mutta sitä en hyväksy, että lapsi ja hoitoon vieminen unohtuu kokonaan. Tosi outoa mun mielestä. :roll:

Tuntuu niin pahalta ajatella sen pienen viattoman lapsen kohtaloa :cry:
Some people feel the rain, others just get wet. Bob Marley
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Montako kertaa on väännettävä täällä, että kyse ei ole siitä,että asia on okei tai ymmärrettävää??

Kyse on siitä, että se on mahdollista ja se johtuu ihmisaivoista. Niin ne toimii. Ja tämä on mahdollista myös teille, joiden mielestä "mulle ei voisi käydä noin". Ehkäpä niille, jotka tunnustavat tilanteen olevan ihmisaivoilla mahdollisen, tällaista ei tapahdu, koska he ovat tietoisia asiasta. Mulle -ei-voi-käydä-niin-olen-niin-supervanhempi -ihmiset taas voivat tuudittautua vääränlaiseen turvallisuudentunteeseen, kos heille "tällainen ei ole mahdollista".

Kun luin tuon linkatun palkitun artikkelin asiasta, pisti silmään se, että tällaista ei juurikaan tapahtunut ennen 90-lukua, jolloin lapset istuivat useinmiten etupenkillä. Kun lapset sitten, turvallisuussyistä, siirrätettiin autojen takapenkille ja vielä selkä menosuuntaan päin, jolloin lapsi ei näy kuljettajalle, näkyy vain tuolin selkänoja, alkoi näitä tragedioita tapahtumaan.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Destiny kirjoitti:Montako kertaa on väännettävä täällä, että kyse ei ole siitä,että asia on okei tai ymmärrettävää??
Loputtomiin kun osa ei vain koskaan sitä sisäistä sitä.

Tämä tapaus (kuten muutkin vastaavat) on niin järkyttävä, kamala ja väärin että olettaisin kaikkien ymmärtävän että ei tämä ole "okei" vaikka sitä ei erikseen joka viestissä mainitsekaan. Väärin oletin näemmä taas. Minusta on kuitenkin niin että syiden ja tapahtuneeseen johtaneiden asioiden mietiskely on huomattavasti rakentavampaa kuin kauhistelu ja vakuuttelu siitä kuinka itselleen ei voisi koskaan tapahtua noin.
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

nuusku-nella kirjoitti:
Destiny kirjoitti:Montako kertaa on väännettävä täällä, että kyse ei ole siitä,että asia on okei tai ymmärrettävää??
Loputtomiin kun osa ei vain koskaan sitä sisäistä sitä.

Tämä tapaus (kuten muutkin vastaavat) on niin järkyttävä, kamala ja väärin että olettaisin kaikkien ymmärtävän että ei tämä ole "okei" vaikka sitä ei erikseen joka viestissä mainitsekaan. Väärin oletin näemmä taas. Minusta on kuitenkin niin että syiden ja tapahtuneeseen johtaneiden asioiden mietiskely on huomattavasti rakentavampaa kuin kauhistelu ja vakuuttelu siitä kuinka itselleen ei voisi koskaan tapahtua noin.
On vaan valitettavasti niin etä aina kun naiselle tai lapselle tapahtuu jotain pahaa, koko kansa kollektiivisesti menettää suhteellisuudentajunsa ja ryöpytystä tulee niille, jotka haluaa puolueettomasti pohtia asioita. Myöskään mitään ihmisen toimintaan liittyviä fysiologisia tai psykologisia seikkoja on aivan turha yrittää nostaa esiin, jos lynkkaajille tarjoutuu mahdollisuus pyörittää miestä tervassa ja höyhenissä.
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Samuli kirjoitti:Mukavaa olisi myös, jos Wincentius suomentelisi meille Ruotsin vastaavalta palstalta yleisimpiä tuntoja :) Kiinnostaisi kovasti.
Eipä ole juurikaan suomentamista; näkökulmat ovat pääasiallisesti samoja. Keskustelu käy toki kuumana, mutta se on yhtä lailla kovasti polarisoitunutta kuten täälläkin. Postauksien määrä on luonnollisesti suurempi kuin Suomessa; eräälläkin keskustelupalstalla lähennellään sataa sivua ja kommentteja on jo yli tuhat. Samoihin jenkkitutkimuksiin viitataan Ruotsissakin.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että Ruotsin Radion ohjelma "Studio Ett" (45 min pituinen syventävä uutiskatsaus) haastatteli Tukholman yliopiston Stressintutkimusinstituutin professori Mats Lekander'ia tapahtuneesta. Lekander selvitti, miten stressi voi saada ihmiset tekemään tekoja, joita eivät normaalisti tee. Lekander oli tosin sitä mieltä, että tapahtunutta EI voida laittaa stressin piikkiin eikä se luultavasti voisi tapahtua kenelle tahansa meistä.

Lähetys ja haastattelu kuunneltavissa täällä.
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Samuli »

No niin, ymmärrän ja sisäistän, että monet vastaukset ovat varmaan minulle suunnattuja.

Minusta olisi ihan sama, vaikka tässä olisi autoon unohdettu 87-vuotias pyörätuolipotilas, joka ei itse pääse tukalasta tilanteesta pois. Tai no toki, onhan se traagisempaa ja valitettavampaa, jos kuolee parivuotias kuin jo muutenkin toinen jalka haudassa oleva vanhus. Haluaisin kuitenkin lukeakseni artikkeleita, joissa on vanhuksia unohdeltu autoihin kuolemaan. Veikkaan, että vanhuksia unohdellaan vähemmän kuin lapsia. Tiedä sitten mistä sekin kertoo?
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Enkä minä nyt oikein varma ole siitäkään, pitäisikö kaikki "vahinkotapot" käsitellä näin emotionaalisella tavalla. Tai no, ainakin sillä saataisiin vankiloihin tilaa. Varmasti se on traagista tälle isälle, että lapsi on kuollut. Fakta kuitenkin on, että hänen toimintansa seurauksena se lapsi kuoli.

Yhtä traagista voi jollekin juopposeurueen jäsenelle olla herätys seuraavana aamuna: "Hei kaveri, taisit tuossa tappaa kaverisi viime yönä." Ikinä ei ehkä kumpikaan noista olisi voinut kuvitella tappavansa toista, mutta niin vain sitten kävi. Tahattomia vahinkoja molemmat. Tuskin silti kenenkään mielessä samalla viivalla.

Juoppoa voi moittia, että on sekoittanut nuppinsa viinalla. No, niissä piireissähän ne tappaa toisiaan minkä kerkiää. Isää voi moittia vaikka sitten siitä stressistä, jos siihen kerta aiotaan vedota aikanaan oikeudessa, minne tämä toivottavasti menee. Näköjään ei ole ymmärtänyt tekemisiään ja on unohtanut "aika tärkeän asian". Aika tärkeän. Lapsensa, hyvänen aika.

Ja oikeasti haluaisin tietää sen aikajanan, minkä puitteissa tämä lapsi unohdettiin. Oliko se nyt 5min vai vartti vai miten kaukana se työpaikka on? Tai siis se autoparkki. Päiväkodin etäisyys kiinnostaisi kyllä myös, mutta sinnehän isi ei edes ollut menossa. Mutta jos olisi, niin kertoisihan se paljon jos tiedettäisiin edes se, miten monen minuutin päässä kotoa se hoitopaikka oli.
hmm
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 08, 2007 2:17 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja hmm »

Tässä on esimerkki Suomesta missä isän huolimattomuuden takia lapsi on kuollut, rangaistusta ei kuitenkaan tullut.

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... 04/1744969
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Samuli kirjoitti:No niin, ymmärrän ja sisäistän, että monet vastaukset ovat varmaan minulle suunnattuja.

Minusta olisi ihan sama, vaikka tässä olisi autoon unohdettu 87-vuotias pyörätuolipotilas, joka ei itse pääse tukalasta tilanteesta pois. Tai no toki, onhan se traagisempaa ja valitettavampaa, jos kuolee parivuotias kuin jo muutenkin toinen jalka haudassa oleva vanhus. Haluaisin kuitenkin lukeakseni artikkeleita, joissa on vanhuksia unohdeltu autoihin kuolemaan. Veikkaan, että vanhuksia unohdellaan vähemmän kuin lapsia. Tiedä sitten mistä sekin kertoo?
Oliskohan se ero siinä että se vanhus osaa sanoa että älä jätä mua tänne autoon.. Tai juttelee kuskin kanssa matkan ajan.

Ja vaikka minä nyt satunkin ymmärtämään että vahinkoja tapahtuu niin olen kuitenkin koko ajan ollut sitä mieltä että jonkinlainen tuomiokin on ihan mahdollinen eikä olisi suuri vääryys.
Qtar
Susikoski
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Elo 23, 2010 12:22 am

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Qtar »

Samuli kirjoitti: Ja oikeasti haluaisin tietää sen aikajanan, minkä puitteissa tämä lapsi unohdettiin. Oliko se nyt 5min vai vartti vai miten kaukana se työpaikka on? Tai siis se autoparkki. Päiväkodin etäisyys kiinnostaisi kyllä myös, mutta sinnehän isi ei edes ollut menossa. Mutta jos olisi, niin kertoisihan se paljon jos tiedettäisiin edes se, miten monen minuutin päässä kotoa se hoitopaikka oli.
Ei siihen monta minuuttia tarvitse. Oma lapsi hoidossa vajaa 4 km päässä ja matkalla olen unohtanut että lapsikin piti viedä. Eräs tuttu ajoi noin 10 min matka töihin ja usein sanoi että mitään hajua onko vastaan tullut autoja tai mitä kautta hän on ajanut. Ajatukset vaan harhailee jossakin muualla ja rutiininomaisesti hoitaa sen ajamisen. :|
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Qtar kirjoitti:
Samuli kirjoitti: Ja oikeasti haluaisin tietää sen aikajanan, minkä puitteissa tämä lapsi unohdettiin. Oliko se nyt 5min vai vartti vai miten kaukana se työpaikka on? Tai siis se autoparkki. Päiväkodin etäisyys kiinnostaisi kyllä myös, mutta sinnehän isi ei edes ollut menossa. Mutta jos olisi, niin kertoisihan se paljon jos tiedettäisiin edes se, miten monen minuutin päässä kotoa se hoitopaikka oli.
Ei siihen monta minuuttia tarvitse. Oma lapsi hoidossa vajaa 4 km päässä ja matkalla olen unohtanut että lapsikin piti viedä. Eräs tuttu ajoi noin 10 min matka töihin ja usein sanoi että mitään hajua onko vastaan tullut autoja tai mitä kautta hän on ajanut. Ajatukset vaan harhailee jossakin muualla ja rutiininomaisesti hoitaa sen ajamisen. :|
Ja sitten kun lopulta pääse sine työpaikalleen niin siellä on vastassa katkeamaton ketju nopeasti eteneviä tilanteita. Ihminen satetaan "imaista" oman työpaikkansa tilanteisiin heti ovelta niin että siinä unohtuu kaikki siiheksi asti kunnes tilanne rauhoittuu. Jos ei ole ennen työpaikan ovesta sisään menemistä jotain muistanut/huomannut niin seuraavan mahdollisuuden sattaa saada vasta kahvitauolla jos silloinkaan.
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Samuli kirjoitti:No niin, ymmärrän ja sisäistän, että monet vastaukset ovat varmaan minulle suunnattuja.

Minusta olisi ihan sama, vaikka tässä olisi autoon unohdettu 87-vuotias pyörätuolipotilas, joka ei itse pääse tukalasta tilanteesta pois. Tai no toki, onhan se traagisempaa ja valitettavampaa, jos kuolee parivuotias kuin jo muutenkin toinen jalka haudassa oleva vanhus. Haluaisin kuitenkin lukeakseni artikkeleita, joissa on vanhuksia unohdeltu autoihin kuolemaan. Veikkaan, että vanhuksia unohdellaan vähemmän kuin lapsia. Tiedä sitten mistä sekin kertoo?
Ehkäpä pieniä lapsia kuljetetaan enemmän/useammin autoilla. Toiseksi lapsi on pieni ja kuten aiemmin sanoin, tästä näkyy yleensä pelkkä turvaistuimen selkämys. Turvaistuin ja sen selkämys näkyy useinmiten kusikille aina, koska istuimet ovat monesti jatkuvasti kiinni autossa eli istuin näkyy, on lapsi siinä tai ei. Vanhus ja pyörätuoli tuskin kuuluu samalla tavalla auton "kalustoon" ja on pikkulasta paljon isompi paketti.
Lisäksi harvoin kai autoissa kuljetellaan vanhuksia, jotka on siinä määrin "pökäleitä", että eivät saa suutaan auki tai pysty liikuttamaan käsiään, avatakseen auton oven tai ikkunan, jos unotuisivatkin autoon.

Tuossa sinulle yksi artikkeli,pikaisen google-haun tuloksena.Voit varmasti itse etsiä niitä lisää,jos asia kiinnosta ja haluat niitä lukea.
http://articles.sun-sentinel.com/2012-0 ... -caretaker
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Wincentius
Martin Beck
Viestit: 758
Liittynyt: Su Loka 04, 2009 11:37 am
Paikkakunta: Ubi bene, ibi patria

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja Wincentius »

Samuli kirjoitti:Ja oikeasti haluaisin tietää sen aikajanan, minkä puitteissa tämä lapsi unohdettiin. Oliko se nyt 5min vai vartti vai miten kaukana se työpaikka on? Tai siis se autoparkki. Päiväkodin etäisyys kiinnostaisi kyllä myös, mutta sinnehän isi ei edes ollut menossa. Mutta jos olisi, niin kertoisihan se paljon jos tiedettäisiin edes se, miten monen minuutin päässä kotoa se hoitopaikka oli.
Oheinen kuva selvittänee asian.
  • - Vihreä Från: Kodin sijainti.
  • - Sininen Via 1: Esikoulun sijainti, etäisyys lyhintä reittiä pitkin 1,1 km, ajoaika 3 min.
  • - Punainen Till: Auton pysäköintipaikka, etäisyys esikoulusta lyhintä reittiä pitkin 1,8 km, ajoaika 4 min.
  • - Reitin pituus esikoulun kautta 2,9 km, ajoaika 7 min.
  • - Reitin pituus kodista suoraan pysäköintipaikalle 2,1 km, ajoaika 4 min.
Kuva

Isälle on osoitettu julkinen puolustusasianajaja, ja poliisi on kuulustellut isää viikolla, eli esitutkinta asiasta on aloitettu. Mahdollinen rikosnimike on kuitenkin jo nyt lieventynyt korkeintaan kuolemantuottamukseksi. Pääsyyttäjä Mats Svenssonin mukaan on päivänselvää, että kyseessä on huolimattomuuden seurauksena tapahtunut kuolemantapaus.
– Det är inte aktuellt med fängelse. Vi når inte upp till den juridiska nivån, säger Mats Svensson.
  • - Vankeusrangaistus ei ole ajankohtainen. Tapahtunut ei edellytä sellaista juridista seuraamusta, sanoo Mats Svensson.

Lähinnä Svensson ja puolustusasianajaja keskustelevat siitä, että ovatko osapuolet samaa mieltä tapahtuneesta ja vaadittavista rangaistustoimenpiteistä, jolloin on mahdollista, että tapausta ei koskaan edes viedä oikeuteen.

Esitutkinta kestäneen noin kuukauden.

Lähde
Kirjoitan jatkossa laajemmat juttuni pääasiassa paremmin itselleni soveltuvalla alustalla (blogi). Osasyynä hiipuvaan läsnäolooni täällä on se, että asia-, käännös- ja/tai kirjoitusvirheitä ei 1. tunnin jälkeen voi enää korjata.
- WinCentius
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Re: Ruotsi: Isä "unohti" 2-vuotiaan autoon 7.5.2013

Viesti Kirjoittaja vandt »

No tässä nimenomaisessa tapauksessa minulla on yksinkertainen ratkaisu, miten tämä olisi voitu välttää, ja olisi vältettykin. Olisi kulkenut kävellen tai polkupyörällä. Kuka helvetti kulkee tuollaisen matkan autolla varsinkin hyvällä säällä?
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Vastaa Viestiin