Germanwings-yhtiön Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kuoli

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

[quote="Rubiskreebeli"]Tuli kyllä yllätyksenä, että oli tahallinen teko perämieheltä. Melko kamala tapaus. Minuakin kiinnostaa miksi kone on ohjattu alas niinkin hitaasti, kun sen olisi voinut tosiaan myös antaa syöksyä tuhoonsa. Onkohan perämies halunnut pitkittää vääjäämätöntä, jotta matkustajat ja muu henkilökunta kärsivät peloissaan mahdollisimman kauan?
quote]

Luulen kanssa. Varmaan ollut hivelevää leikkiä Jumalaa elämänsä viime minuutit ja päättää myös muiden elämästä. (Kerrankin saanut pitää ohjaksia käsissään, kun muuten tullut poljetuksi elämänsä varrella? Kuvakin puoltaa, että vähän reppanan oloinen on ollut). Ehkä perämies ei ole ollut itsekään varma lopullisista aikeistaan ja myös siksi "hidastellut" päätöksensä kanssa..
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Gladys »

poepporoo kirjoitti: Varmaan ollut hivelevää leikkiä Jumalaa elämänsä viime minuutit ja päättää myös muiden elämästä.
Näin ajattelisin itsekin. Viimeinkin elämän ohjaimet täysin omissa käsissä. Ei mitään syytä pistää konetta syöksyyn kun voi fiilistellä viimeiset hetket ja sen antamat voiman ja vallan tunteet.
All is pretty.
- Andy Warhol
disposal
Jane Marple
Viestit: 1014
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:51 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja disposal »

Onko perämies halunnut rauhallisen lopun, voimakas syöksy aiheuttaa repiviä G-voimia ja pahimmillaan hajottaa koneen ilmassa mikä itsessään ei välttämättä surmaa. tässä tapauksessa on voinut vain istua penkissä ja odottaa loppua. Mainitsemani egyptairin lento 990 on samankaltainen, siinä yksin ohjaamossa ollut lentäjä sammutti moottorit, laittoi koneen kevyeen syöksyyn ja rukoili.
Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8134
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Siinäpä on muuten toki tarpeellinen ominaisuus osoittanut sen heikkoutensakin. Vaikeasti avattava ja kestävä ovi ohjaamon ja matkustamon välissä on hyvä olla olemassa siinä vaiheessa jos uhkaa kohdistuu matkustamon puolelta, mutta huono siinä vaiheessa kun se uhka onkin ohjaamossa ja oven avaamisenkin pystyy sieltä käsin estämään. Toivottavasti tämänkaltaista mahdollisuutta ei kukaan pipipää ilmojensuhari enää saisi vaikka realismin nimissä joutuukin toteamaan että tuskinpa tämäkään viimeinen tahallinen koneen pudottaminen lentäjän toimesta tuli olemaan.

Toivottavasti olisi olemassa kuolemanjälkeinen tuomioistuin jossa tällaisetkin teot rangaistaan kun maallinenkaan sitä ei voi rangaista.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
thm
Susikoski
Viestit: 31
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 7:32 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja thm »

Lueskelin eri sivustoilta tästä perämiehestä, oli lapsesta asti halunnut pilotiksi. Oli hiljainen, mutta rauhallinen poika. Varakkaan perheen poikana suoritti yksityislentäjän lupakirjan jo teini-ikäisenä ja hyväksyttiin Lufthansan koulutukseen koulujen jälkeen. Pilottikoulutuksen alkupuolella oli katko, josta oli entiselle koulukaverille kertonut syyksi masennuksen / loppuun palamisen. Lufthansan koulutuksessa loppuharjoitteluun joutui jonottamaan 11 kuukautta, jona aikana työskenteli stuerttina kunnes pääsi perämieheksi Germanwingsiin. Oli kova urheilemaan, erityisesti juoksemaan ja sai hyvistä puolimaratonajoista lempinimekseen flying-andy. Huhujen mukaan tyttöystävä antoi kenkää juuri hiljattain, koska perämies oli ehdotellut kihloihin menemistä.

Ilmeisimmin tyypin vastoinkäymisten sietokyky oli alhainen ja pettymyksen myötä todellisuudentaju hämärtyi. Ainakin kovasti mediassa vakuuttelevat, ettei miehellä ollut terroristiyhteyksiä (vai oliko kenties sittenkin kääntynyt radikaaliuskovaksi?).
Captain Hastings
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Loka 07, 2009 6:29 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Captain Hastings »

Olisikohan hytin oven voinut murtaa useamman ihmisen voimin? Siinä tapauksessa kapteeni olisi varmaankin voinut pyytää apua muulta henkilökunnalta tai matkustajilta. Kapteenilla on kuitenkin täytynyt olla jonkinlainen tuntuma siihen, kuinka kauan tietystä korkeudesta suunnilleen kestää laskeutua törmäyskorkeudelle. Mutta missä vaiheessa laskeutuminen alkoi? Oliko kapteeni silloin vielä vessassa vaiko jo oven oven takana koputtelemassa?
"Humanism is the only - I would go so far as saying the final - resistance we have against the inhuman practices and injustices that disfigure human history" -Edward W. Said
Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Kovasti on painotettu sitä, ettei nykyisillä turvallisuusmääräyksillä saa koneeseen vietyä esineitä joilla ohjaamon oven saisi murrettua. Edes pieni käsiase ei siihen pysty, ja niitä nyt vähiten saa koneeseen vietyä.

Traagista, että tiukat turvamääräykset kääntyivät nyt itseään vastaan, kun kenenkään mieleenkään ei ole tullut, että yhtiön oma luotettu lentäjä voisi olla riskitekijä.
disposal
Jane Marple
Viestit: 1014
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:51 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja disposal »

Spekultantti kirjoitti:Kovasti on painotettu sitä, ettei nykyisillä turvallisuusmääräyksillä saa koneeseen vietyä esineitä joilla ohjaamon oven saisi murrettua. Edes pieni käsiase ei siihen pysty, ja niitä nyt vähiten saa koneeseen vietyä.

Traagista, että tiukat turvamääräykset kääntyivät nyt itseään vastaan, kun kenenkään mieleenkään ei ole tullut, että yhtiön oma luotettu lentäjä voisi olla riskitekijä.
Pacific Air Lines lento 773 -64 päättyi siihen kun miehistön jäsen ampui lentäjät ja itsensä aiheuttaen koneen maahansyöksyn, tämän jälkeen miehistö ei ole päässyt koneeseen ilman turvatarkastusta. FedEx lento 705 oli päättyä kun ylimmääräisenä mukaan otettu työntekijän vasaralla vammautti miehistö jotka pelasti koneen ja taas tämä muutti määräyksiä. Aina tulee uusia ohjeita, mutta koskaan ei voida täysin estää asiota tapahtumasta.
kiinnostunut68
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 5:58 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

Itse en ainakaan vielä ole valmis nielemään tätä perämiehen itsaria syyksi koneen putoamiselle.
Eikös nämä ko. lentoyhtiön lentäjät ilmoittaneet seuraavana päivänä, etteivät he enää lennä kyseisellä konetyypillä? Eli olikohan jotain "pikkuvikoja" ilmennyt jo aikaisemmin vastaavissa koneissa? Se myös vähän ihmetyttää, kun Ameriikkalaistutkijat ovat heti suureen ääneen vierittämässä syytä lentäjien kontolle, vaikka toinen mustalaatikko ei ole vielä edes löytynyt/purettu. Airbus nimenomaan on heidän itsensä valmistama, joten suojellaanko tässä nyt omaa lentokone teollisuutta?
Onko tuosta kapteenin poistumisesta ohjaamosta mitään näyttöä, et poistuiko juuri vessaan vai oliko jo aikaisemmin havaittu joku vika koneessa ja kapteeni lähti tarkastamaan konetta? Esim. vaikka juuri tuo vastaava öljystä johtuva hermostoon vaikuttava haju, joka tässä ketjussa on mainittu. Perämiehen hengityksen äänethän voi kuulua nauhalta vaikka perämies olisi jo tajuton tai toimintakyvytön.
Tuossa Sirpan mainitsemassa harjoituksessa koneet saattoivat olla Virossa, mutta Kalevan(24.3) mukaan harjoitus Selkämerellä peruttiin Ameriikkalaisiin koneisiin tulleen teknisenvian vuoksi. Eli siis koneisiin, ei koneeseen???
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

kiinnostunut68 kirjoitti: Airbus nimenomaan on heidän itsensä valmistama, joten suojellaanko tässä nyt omaa lentokone teollisuutta?
Mutta kun ei ole. Airbus on eurooppalainen firma, joka valmistaa lentokoneita. Airbusin pääkonttori on Toulousessa Ranskassa. Firman ovat perustaneet vuonna 1970 yksi ranskalainen ja yksi saksalainen firma. Myöhemmin mukaan tuli brittiläiset, hollantilaiset ja espanjalaiset. Ei kovin amerikkalaiselle vaikuta, ja amerikkalaisilla vaikuttaa olevan jotain hampaankolossa Airbusia vastaan. Koneita ja koneenosia valmistetaan toki eri maissa ympäri maailmaa, mutta tehtaita on mm. Saksassa. Itse olen ollut auton kanssa liikkeellä Hampurin lähellä ja ajettu on yhden Airbushin tehtaan ohitse, jossa valmistetaan koneita.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Airbus
Gods made heavy metal.
kiinnostunut68
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 5:58 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

Dr Bergmeister kirjoitti:
kiinnostunut68 kirjoitti: Airbus nimenomaan on heidän itsensä valmistama, joten suojellaanko tässä nyt omaa lentokone teollisuutta?
Mutta kun ei ole. Airbus on eurooppalainen firma, joka valmistaa lentokoneita. Airbusin pääkonttori on Toulousessa Ranskassa. Firman ovat perustaneet vuonna 1970 yksi ranskalainen ja yksi saksalainen firma. Myöhemmin mukaan tuli brittiläiset, hollantilaiset ja espanjalaiset. Ei kovin amerikkalaiselle vaikuta, ja amerikkalaisilla vaikuttaa olevan jotain hampaankolossa Airbusia vastaan. Koneita ja koneenosia valmistetaan toki eri maissa ympäri maailmaa, mutta tehtaita on mm. Saksassa. Itse olen ollut auton kanssa liikkeellä Hampurin lähellä ja ajettu on yhden Airbushin tehtaan ohitse, jossa valmistetaan koneita.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Airbus
Totta. Olin väärässä ja Airbus on ehkä pahin kilpailija kahdelle amerikkalais koneiden valmistajalle, joista kuuluismampi on ehkä Boening.
tötterö
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: Pe Elo 30, 2013 9:11 am

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Oliskohan aika laittaa jokaiseen koneeseen nauhottava videovalvonta jonka tieto ajetaan mustalle laatikolle ja pyyhitään pois X ajan kuluttua ?
Olis ainakin nähnyt miten perämies on käyttäytynyt.
Videotallennus naurettavan halpa turvavaruste, mut eihän nuo pölkyt tutkijat mitään tajua.
sine qua non

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja sine qua non »

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201503 ... 5_ul.shtml
Daily Mail: Andreas Lubitzin asunnosta löydettiin "jotain merkittävää"
Perjantai 27.3.2015 klo 01.33

Brittilehti Daily Mail kertoo, että poliisi on löytänyt Andreas Lubitzin Düsseldorfin asunnosta "jotain merkittävää".

Viranomaiset tutkivat torstaina sekä Andreas Lubitzin vanhempien kotia Montabaurissa että miehen omaa asuntoa Düsseldorfissa. Lubitzin on kerrottu asuneen pääasiassa vanhempiensa luona, mutta työn takia hänellä oli myös asunto Düsseldorfissa.

Markus Niesczery Düsseldorfin poliisista kertoo Daily Mailille, että Düsseldorfin asunnosta on löydetty jotain, joka saattaa antaa selityksiä siihen, miksi perämies Andreas Lubitz syöksi Germanwingsin koneen tarkoituksella päin vuorta.

- Olemme löytäneet jotain, joka viedään nyt testeihin. Emme voi tällä hetkellä kertoa, mikä se on, mutta se saattaa olla hyvin merkittävä johtolanka.

- Toivomme, että se voi antaa jotain selityksiä.

Daily Mailin mukaan kyse ei ole itsemurhaviestistä.

Tutkijoiden nähtiin torstaina kantavan Lubitzin asunnosta ulos kolme pahvilaatikkoa. Poliisi kertoo, että asunto vaikutti kaikin puolin normaalilta. Asunnon postilaatikossa oli myös toisen henkilön nimi, mutta poliisi ei kerro, asuiko Lubitzin Düsseldorfissa yksin.

Ranskan syyttäjä kertoi torstaina, että Germanwingsin lentoturmaa epäillään tahallaan aiheutetuksi. Kun koneen kapteeni poistui ohjaamosta, lukitsi perämies Lubitz oven.

Ääninauhojen perusteella kapteeni oli ensin yrittänyt koputtaa ja pyytää perämiestä avaamaan oven. Tämä ei kuitenkaan reagoinut. Sen jälkeen kapteeni ja matkustamohenkilökunta olivat hakanneet ovea ja yrittäneet murtaa sen.

Lubitz ei puhunut sanaakaan ja hengitti rauhallisesti. Hän ei myöskään reagoinut automaattiseen hälytykseen siitä, että kone lähestyi maanpintaa.

Saksalaisviranomaisten mukaan Lubitzia ei epäillä yhteyksistä terroristijärjestöihin, eikä mikään viittaa terroritekoon.
Mikähän se löydetty asia voi olla, jos se viedään "testeihin"? Jotakin huumetta tai lääkettä? Jos kyse olisi jostakin nauhoitteesta tai videosta, niin tuskin puhuttaisiin testaamisesta, ehkä pikemmin "analysoimisesta" tai "tutkimisesta".
Myrkky100
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 12:29 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Myrkky100 »

Daily Mailin jutussa lainattiin Saksan poliisia seuraavasti:

"We have discovered a number of things at his apartment which we will now examine and carry tests on to see if they are significant. We do not yet know what significance they are."

Viittaa minusta siihen että kaikki asunnosta löytyneet lääkkeet yms. testataan siltä varalta, että mies itselääkitsi itseään esim. masennuslääkkeillä.

DM mainitsee myös että viime hädässä ulos lukittu lentäjä olisi yrittänyt tulla ohjaamon ovesta läpi palokirveen kanssa. Ei varmaankaan ole alkuun tullut edes mieleen että työtoveri voisi olla tappamassa koko porukan, koneen kaappaaminen ja lentäminen vaikkapa Pohjois-Afrikkaan voisi olla hieman helpommin sulatettava ajatus.

Jos koneessa olisi ollut vikaa, siitä olisi varmasti keskusteltu ohjaamossa ja luultavasti ilmoitettu myös lennonjohdolle. Molemmista olisi jäänyt nauhat. Eivätkä yhtiön lentäjät kieltäytyneet lentämästä juuri tuolla konetyypillä, lentoja vain jouduttiin perumaan koska niin moni henkilökunnan jäsen otti saikkua psykologisten syiden vuoksi.
rippe
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 10:37 am

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja rippe »

Jaahas. Sydänsuruja ehdotetaan turman syyksi. Kyllähän tuon jutun perusteella tyypin henkinen tila vaikuttaa tosiaan vähän volatiililtä... Sitä vaan itse ihmettelen, että koska vastavalmistuneiden lentäjien on ihan perhanan vaikea saada työpaikkoja eurooppalaisista lentoyhtiöistä, ja heistä on jonkunlaista ylitarjontaa jopa, niin miksi Lufthansa/Germanwings on palkannut tyypin, jolla on tämmöinen tausta? Jotenkin kyllä vaan pännii nämä Pekka-Ericit ja muut, jotka oman masennuksensa takia tappavat muitakin samalla kuin itsensä. Kyllä oman itsensä saa päiviltä muutenkin :evil: Mä veikkaan, että Lubitz oli suunnitellut tätä jonkun aikaa, mutta nyt vaan tuli tilanne ja mahdollisuus eteen ykköspilotin vessareissun muodossa. Oli ehkä odottanut tätä jonkun aikaa. "Onni" onnettomuudessa, että toi mahdollisuus koneen alastuomiseen tuli Alpeilla, eikä esim Düsseldorfin ympäristössä. Toi Ruhrin aluehan on yhtä suurta kaupunkia, ja sinne putoava lentokone kyllä todennäköisesti tappaisi porukkaa myös maassa. Huh huh...

Saksalaislehti: Turma­lentoa ohjanneella perämiehellä oli suhdekriisi

BERLIINI. Germanwingsin perämiehen Andreas Lubitzin kotiin tehdyissä etsinnöissä on löytynyt todisteita siitä, että hänellä oli kriisi tyttöystävänsä kanssa, kertoo saksalainen iltapäivälehti Bild.

Lehti kertoo tutkijoiden selvittävän "henkilökohtaisen kriisin" vaikutusta Lubitzin päätökseen ohjata lentokone vuorenseinään.

Bild-lehti kertoo myös, että koneen kapteeni yritti lopulta rikkoa ohjaamon oven myös kirveellä.

A320-koneen turvavälineistöön kuuluu kirves.
Ovi on kuitenkin niin hyvin panssaroitu, ettei hän pystynyt sitä kirveellä rikkomaan.

Lentokoulutuksensa Lubitz oli saanut Lufthansan lentokoulutuskeskuksessa Bremenissä.

Hän oli aloittanut koulutuksen vuonna 2008 ja keskeytti sen useiksi kuukausiksi. Tauon jälkeen hänet oli kuitenkin testattu ja todettu kykeneväksi jatkamaan koulutustaan.

Bildin ja Spiegel-lehden mukaan keskeytys johtui psyykkisistä ongelmista.

Lehti siteeraa Lufthansan sisältä saamiaan tietoja ja Saksan ilmailulaitoksen asiakirjoja. Niiden mukaan Lubitz luokiteltiin Lufthansan Phonixin koulutuskeskuksessa joksikin aikaa "lentokyvyttömäksi".

Bildin tietojen mukaan miehen eteneminen koulutuksessa olisi laitettu useita kertoja tauolle masennuksen takia. Vuonna 2009 hänellä diagnosoitiin "vaimentunut, vaikea depressiivinen jakso".

Hän oli ollut lääkärien hoidossa masennuksen takia.

Kotietsinnät tehtiin Lubitzin perheen kotiin Frankfurtin lähellä sijaitsevassa pienessä Montabaurin kaupungissa sekä Düsseldorfissa, jossa Lubitzilla oli asunto työnsä takia.

Lubitz oli suhteellisen kokematon, hänellä oli vain noin 630 lentotuntia takanaan. Hän aloitti Germanwingsillä perämiehenä vuonna 2013.

Koulutuksen jälkeen mies työskenteli perämiehen työpaikkaa odottaessaan stuerttina.

Saksalaisviestimissä, esimerkiksi Frankfurter Allgemeine Zeitung -lehdessä, on julkaistu jo aiemmin vahvistamattomia huhuja hänen mahdollisesta burn outistaan opintojen aikana. Kotikaupungissa haastellut tuttavat ovat pitäneet uutista mahdottomana, koska heidän mukaansa Lubitz oli ystävällinen, tavallinen nuori mies.

Lontoon yliopiston psykologian professori Lorraine Sherr arvioi uutistoimisto Reutersille Lubitzin mahdollista mielentilaa tekohetkellä.

”Voimme varmaankin sanoa, 'mad, sad or bad' (hullu, surkea tai paha).”

Hän selittää, että jos joku on mieleltään sairas, hän on täysin irti todellisuudesta ja saattaa tehdä itsemurhan siinä tilassa täysin ajattelematta seurauksia.

”Surullinen tai masentunut ei pysty ajattelemaan ollenkaan oman tilanteensa ulkopuolisia asioita. Pahaksi taas luokittelemme itsemurhapommittajan tai jonkun joka kostaa muita tappamalla”, Sherr sanoo.

Hänen mukaansa itsemurhan vaihtoehdot saattavat pyöriä ihmisen päässä, ja yhtäkkiä joku laukaisee teon nopeasti.

”Ihminen saattaa ylittää rajan yhtäkkiä. On mahdotonta puhua tästä henkilöstä, kun tietoja on niin vähän. Ainoa mitä voi tehdä, on kerätä tietoja niiltä ihmisiltä, jotka ovat viimeksi keskustelleet hänen kanssaan”, Sherr sanoo.

Sherrin arvion mukaan melko varmaa on, että Lubitz toimi täysin epärationaalisesti.

Helsingin Sanomat.
Vastaa Viestiin