Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

HELMIKUUSSA 57-vuotiaana menehtyneen kolmoismurhaaja Nikita Bergenströmin ansiotulot olivat viime vuonna 5583 euroa. Hänet muistetaan paremmin alkuperäisellä nimellään Juha Valjakkala.
IS verokone
8.11.2023 10:57
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Aizerbaidzan kirjoitti: Ke Marras 08, 2023 6:43 pm
HELMIKUUSSA 57-vuotiaana menehtyneen kolmoismurhaaja Nikita Bergenströmin ansiotulot olivat viime vuonna 5583 euroa. Hänet muistetaan paremmin alkuperäisellä nimellään Juha Valjakkala.
IS verokone
8.11.2023 10:57
On paiskinut urakalla ritsauksia, näpistyksiä ja pullojen keräystä :D :D :D
kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8260
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Outoa että Valjakkalan äiti olisi ollut Satakunnasa tällä vuosituhannella.
Ainakin Mikkelissä se vakituisesti asui Metsolankadun aukion reunassa olevassa kerrostalossa. Aika normi mummelilta vaikutti.
Eikä todellakaan arvostanut poikaansa pätkääkään. Jo se oli särkenyt välit kun Juha puukotti äitiään käteen Ruotsissa.
Voihan se olla että äitykällekkin on hapan maistunut jossakin elämän vaiheessa.

Tää on muuten jännä juttu. Elossa olevia Valjakkaloita ei enää ole yhtään. Ilmeisesti tämä mutsi otti tuon nimen käyttöön kun erosi ja se tuli sitten myös Juhalle käyttöön.
Mikä sitten oli se alkuperäinen nimi ennen Valjakkalaa?

Tiimin laatima artikkeli: https://www.murha.info/2023/03/01/juha- ... a-kuolema/
”Juha Valjakkala, entinen Konsti, entinen Karpolehto”
-NILS-
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin. :mrgreen:
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

DI: Juha Valjakkalan murhaaman perheen poika muistelee: ”Rauha, siltä tuntui, kun hän kuoli”

Kolmoismurhassa kuolleen perheen poika kertoo viikonlopusta jona menetti perheensä ja mitä tunsi kuullessaan, että murhaaja on kuollut.

SKISTARIN toimitusjohtaja Stefan Sjöstrand, 55, puhuu ensimmäistä kertaa traumasta, joka mullisti hänen elämänsä. Sjöstrand kertoi tarinansa ruotsalaislehti Dagens industrille.

Nykyään Sjöstrand on yksi Pohjoismaiden menestyneimmistä toimitusjohtajista. Sen jälkeen, kun hänestä tuli Skistarin toimitusjohtaja, yrityksen liikevaihto on kasvanut 80 prosenttia.

Menestyneen toimitusjohtajan elämää varjostaa yksi Ruotsin tunnetuimmista murhatapauksista.

Åmselen kolmoismurha 3. heinäkuuta 1988.

35 vuotta sitten Juha Valjakkala murhasi kolme Sjöstrandin perheenjäsentä.

MURHIEN kesänä Sjöstrand oli 20-vuotias. Hän asui yhdessä tyttöystävänsä Helenin kanssa Falkenbergissä.

Murhaviikonloppuna hän oli tyttöystävänsä kanssa Bruce Springsteenin konsertissa Tukholman stadionilla.

Sjöstrandilla oli tapana soittaa isälleen joka sunnuntai, mutta tuona viikonloppuna hän päättikin soittaa jo perjantaina.

Puhelu oli poikkeuksellisen pitkä. Hän puhui isänsä lisäksi myös äitipuolensa ja kahden velipuolensa kanssa – kolmen heistä kanssa viimeistä kertaa.

Puhelun päätteeksi Stefan lupasi vielä tuoda pikkuveljelleen Fredrickille konsertista t-paidan.
– Jälkeenpäin olen miettinyt, miksi puhuin kaikille kolmelle juuri tuolloin.

Päivää myöhemmin kolme heistä oli kuollut. Ainoa eloonjäänyt oli tuolloin 11-vuotias Anders Nilsson. Hän nukkui murhayönä serkkunsa kanssa teltassa puutarhassa.
...

Seuraavana aamuna Stefan Sjöstrand matkustaa Tukholmaan autuaan tietämättömänä siitä, että kolme hänen perheenjäsentään on murhattu edellisenä yönä.
– Kun pääsemme Tukholmaan, kaikki on jo tapahtunut. Mutta me emme tiedä mitään. Menemme konserttiin ja vietämme maagisen illan, Sjöstrand kertoo.

VARHAIN maanantaiaamuna Stefan ja Helen palaavat kotiin. Stefan on ostanut t-paidan pikkuveljelleen.

Kuuluu koputus.

Ovella seisoo hänen äitinsä, joka kertoo Stefanille, että hänen isänsä on kuollut.

Ensin Stefan ajattelee, että koska hänen isänsä oli ammattiupseeri ja YK-rauhanturvaaja, kuolema liittyy tämän työhön. Sitten hänen äitinsä sanoi:
– Ei, Ewa myös. Ja Fredrick.
– En oikein tiedä, mitä minussa tapahtui, mutta minä vain... itkin, olin järkyttynyt. Olimme kotona muutaman tunnin. Sitten menimme lääkäriin ja minä vain istuin siellä ja puhuin, Sjöstrand kertoo Dagens industrille.
...

Miltä Sjöstrandista tuntui kuulla, että hänen perheensä murhannut mies on kuollut?
– Rauha. Siltä se tuntui, kun hän kuoli. Tuo luku voidaan sulkea. Se oli mukavaa, jos nyt niin voi sanoa.
Enemmän täällä: IltaSanomat
9.2.2024 12:11
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Jukka50
Sabrina Duncan
Viestit: 367
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 6:46 pm
Viesti:

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Jukka50 »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cec ... 46cb35e539

valjakkala.jpg
valjakkala.jpg (95.91 KiB) Katsottu 1399 kertaa
Cut. Pykälä 21.
-NILS-
Lause "tapan aikaa" on ironista, koska oikeasti aika tappaa sinua.
Tipe83
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2021 10:14 am

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Tipe83 »

Minä en voi sen tarkemmin kertoa mistä tiedän, että hänellä oli/on tytär ja harmikseni en muista tytön nimeä.
Detsi
Nikke Knakkertton
Viestit: 194
Liittynyt: La Syys 05, 2020 3:21 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Detsi »

Juha Valjakkalan leski harvinaisessa haastattelussa Expressenillä: ”Hänen kanssaan oli mahdotonta elää”

Kolmoismurhaaja Juha Valjakkala kuoli viime vuonna. Hän oli naimisissa kahdeksan kertaa.

Kuva
Nikita Joakim Fouganthinen eli Juha Valjakkalan oikeudenkäynti Iisalmen käräjäoikeudessa vuonna 2004. Mies vaihtoi nimeään monta kertaa. KUVA: PENTTI VÄNSKÄ

KOLMOISMURHAAJA Nikita Bergenströmin, alkuperäiseltä nimeltään Juha Valjakkalan leski Sanna Bergenström kertoo ruotsalaislehti Expressenin haastattelussa, että Valjakkalan kanssa oli ”mahdotonta elää”.

Bergenström oli naimisissa Valjakkalan kanssa 11 vuotta. Valjakkala oli naimisissa kahdeksan kertaa, ja Bergenström oli hänen viimeinen vaimonsa. He tapasivat ulkona vuonna 2011. Bergenström kertoo tunnistaneensa heti, kenestä oli kyse.

– Rakastin hänessä sitä, että hän oli aito. Hänen kanssaan minun ei koskaan tarvinnut olla kukaan muu kuin minä itse. Yksi asia on tärkeä. Minä en ole uhri, Bergenström sanoo Expressenille.

Bergenströmin mukaan ongelmia oli varsinkin, kun Valjakkala joi. Väkivaltainen hän ei kuitenkaan ollut.

– Kun hän oli raittiina, olin hänelle maailman ihanin asia, kun hän joi, olin kaiken maailman pahan alku ja juuri.

SANNA BERGENSTRÖMIN läheiset käänsivät hänelle selkänsä, sillä vain harva pystyi hyväksymään, että hän meni naimisiin kolmoismurhaajan kanssa.

Bergenström kertoo, että Valjakkalan tekemät murhat vainosivat miestä.

– Minun silmissäni hänen elämänsä oli vain katumusta. Tietyssä mielessä hän toteutti oman kuolemantuomionsa, sellaisen, jota ihmiset vaativat. Hän antoi heille sen.

Kuva
Nikita Fouganthine, ent. Juha Valjakkala, helmikuussa 2007 Kuopion vankilassa. KUVA: MIKA KATAJALA / LEHTIKUVA

VUONNA 2009 IS uutisoi, että Juha Valjakkalan silloinen vaimo Alexandra kertoi Ylen A-studion haastattelussa, ettei hän pelännyt aviomiestään.

Alexandra kertoi ohjelmassa palavista tunteistaan miestään kohtaan.

– Mä en itse asiassa ole naimisissa kolmoismurhaajan kanssa, vaan ihmisen kanssa. Hän on tervein ja parasluontoisin ja ihanin mies, jonka olen tavannut.

VALJAKKALA kuoli 27. helmikuuta vuonna 2023. Hän oli 57-vuotias.

Valjakkala tuomittiin Pohjois-Ruotsin Åmselessa vuonna 1988 tekemästään kolmoismurhasta elinkautiseen. 22-vuotias Valjakkala ampui nelihenkisen perheen kolme jäsentä hautausmaalla.

Ainoa henkiinjäänyt perheenjäsen oli tapahtumahetkellä kotipihallaan teltassa nukkunut 11-vuotias poika.

Järkyttävä tapaus käynnisti valtavan poliisioperaation ja teki Valjakkalasta Pohjoismaiden etsityimmän henkilön.

Valjakkala saatiin kiinni viikko veritekojen jälkeen Tanskan Odensessa konduktöörin tunnistettua hänet.

Hänet vapautettiin elinkautisesta vankeusrangaistuksesta helmikuussa 2009, yli 20 vuoden vankeuden jälkeen.

SITTEMMIN porilaissyntyinen Valjakkala tuomittiin lukuisista lievemmistä rikoksista.

Viimeisimmän kerran hänet tuomittiin 35 päiväksi vankeuteen lokakuussa 2022 Helsingin käräjäoikeudessa. Valjakkala murtautui joulukuussa 2020 Helsingin Malmilla sijaitsevaan ravintolaan rikkomalla ravintolan ovilasin kivellä. Hän varasti baarista alkoholia.

Valjakkala pakeni monta kertaa vankilasta, viimeisen kerran marraskuussa 2022 Keravan avovankilasta.

ILTA-SANOMIEN tietojen mukaan Valjakkala asui ennen kuolemaansa Helsingin Vaasankadulla sijaitsevassa 25 neliön yksiössä, jossa hän kuitenkin jätti vuokrat maksamatta ja häiritsi naapureita.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010329159.html
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6659
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Iltalehtikin teki jutun leski-Bergenströmin antamasta haastattelusta. Tätä Valjakkalan kuolemasta ei liene aiemmin sanottu julkisuudessa:

"Helmikuun päivänä 2023 Valjakkala löydettiin tajuttomana Helsingin rautatieasemalta, jonka jälkeen hän menehtyi pian sairaalassa."
Rundi
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: La Touko 16, 2020 10:25 pm

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Rundi »

Aizerbaidzan kirjoitti: Su Maalis 31, 2024 2:05 pm Iltalehtikin teki jutun leski-Bergenströmin antamasta haastattelusta. Tätä Valjakkalan kuolemasta ei liene aiemmin sanottu julkisuudessa:

"Helmikuun päivänä 2023 Valjakkala löydettiin tajuttomana Helsingin rautatieasemalta, jonka jälkeen hän menehtyi pian sairaalassa."
Olisiko ukko muksittu siellä. Joku saanut tarpeekseen sen ylimielisestä käytöksestä.
Tai juotettu paskaa viinaa tai jotain.
Detsi
Nikke Knakkertton
Viestit: 194
Liittynyt: La Syys 05, 2020 3:21 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Juha Valjakkala & Marita Routalammi, Åmsele 1988

Viesti Kirjoittaja Detsi »

Rundi kirjoitti: Su Maalis 31, 2024 6:15 pm
Aizerbaidzan kirjoitti: Su Maalis 31, 2024 2:05 pm Iltalehtikin teki jutun leski-Bergenströmin antamasta haastattelusta. Tätä Valjakkalan kuolemasta ei liene aiemmin sanottu julkisuudessa:

"Helmikuun päivänä 2023 Valjakkala löydettiin tajuttomana Helsingin rautatieasemalta, jonka jälkeen hän menehtyi pian sairaalassa."
Olisiko ukko muksittu siellä. Joku saanut tarpeekseen sen ylimielisestä käytöksestä.
Tai juotettu paskaa viinaa tai jotain.
Tuskinpa. Kaikkeen ei liity dramatiikkaa, olipa sitten millainen henkilö tahansa. Epätodennäköistä, että Valjakkalan tapauksessa olisi ollut kyse mistään muusta kuin luonnollisesta syystä, kuten sairaskohtauksesta tai muusta terveysongelmasta. Alkoholi hänelle maistui. Useasti vielä viimeisinä vuosinaan varasti kaupasta alkoholia ja rahat kassasta, sekä murtautui jopa ravintolaan viedäkseen sieltäkin alkoholia.
Vastaa Viestiin