Eric Harris & Dylan Klebold

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Kiitos linkistä, Votkis, Klass oli oikein hieno elokuva. Olen etsiskellyt ankarasti elu pärastiä, mutta ilmeisesti sitä ei vielä mistään pääse katselemaan.
Tuo kiusaamisen kuvaaminen (ja opettajien voimattomuus+jaksamattomuus sen edessä) oli todella realistista.
Ainoa asia mikä minua jäi häiritsemään oli kun siinä lopussa ei saanut selvyyttä kuoliko se hirveä ämmä.

//Onpas myös harvinaisen tapahtumarikas elokuva verrattuna tähän Elefanttiin. Para-aikaa olen katsonut noin puolet elokuvasta, eikä tässä ole muuta tehty kuin kävelty, kävelty...
ResistantX
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:25 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja ResistantX »

Valoviikate kirjoitti: //Onpas myös harvinaisen tapahtumarikas elokuva verrattuna tähän Elefanttiin. Para-aikaa olen katsonut noin puolet elokuvasta, eikä tässä ole muuta tehty kuin kävelty, kävelty...
Siinä elokuvassa haettiin ilmeisemmin sellasta tietynlaista tunnelmaa sillä hidastempoisuudella. Aluksi odotti jännittyneenä että kohta alkaa rytistä mutta lopulta jotenkin pääsi siihen todella syvälle juuri sen hidastempoisuuden takia. Olihan siinä hetkensä tietysti.
Okei ehkä minun pitäsi vaan katsoa se uudelleen niin muistaisin taas että sehän on todella hieno leffa. Ainakin jos miettii tarjontaan nähden.
“Most people just started laughing because they thought he was kidding"
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Norsula »

^Tulihan siinä sellainen fiilis, että ihmiset herätettiin unenomaisesta arjestaa kertarysäyksellä. Onhan tuossa pätkässä tosiaan tylsätkin kohtansa, mutta en tiedä olisiko tunnelma silti sama jos sitä alettaisiin lyhentämään. Minun lempikohtaukseni on varmaan se, kun pojat istuvat jommankumman huoneessa, toinen soittaa pianoa ja toinen pelaa jotain ammuskelupeliä. En tiedä miksi, mutta siinä on jotain oudolla tavalla unenomaisen kaunista.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tämä viesti saattaa mennä ihan väärään ketjuun, mutta kirjoitan kuitenkin. (Mihin ketjuun voisi laittaa kysymyksiä koulusurmaajista?) Olen lukemassa puolessa välissä tätä Peter Langmanin kirjaa "Kouluampujat". Kirja on erinomaisesti kirjoitettu.

Minulle on herännyt eräitä kysymyksiä (ehkä niihin löytyy vielä vastauskin, kunhan pääsen loppusivulle):
-Andrew Golden oli siis 11-v osallistuessaan koulusurmiin. Onko häntä nuorempia koulusurmaajia ollut?
-Onko koulusurmaajiin osallistunut koskaan useampi kuin kaksi henkilöä?
-Onko kukaan tehnyt koulusurmia ilman suunnitelmia? Mm. otsikossa mainitut Harris ja Kleboldhan esim. suunnittelivat surmia jo yli vuoden ajan.
-Voiko tosiaan kyse olla enimmäkseen lapsen/nuoren skitsofreniasta? Ajattelin aina, että takana sittenkin on koulukiusaaminen, mutta kyllä tämä kirja ainakin saa toisiin ajatuksiin.
-Milloin tehtiin ensimmäinen koulusurma?

Olen yrittänyt tältä minfopalstalta lukea kaiken mahdollisen asiasta, mutta siinä suhteessa kirja on hyvä, kun tuntuu, etten oikein ole selvillä tapahtumien aikataulusta ja tapahtumat sekoittuvat toisiinsa. Kirjan avulla saa jonkunmoisen kokonaiskäsityksen ainakin näistä kymmenestä tapauksesta.
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Ailar kirjoitti: -Voiko tosiaan kyse olla enimmäkseen lapsen/nuoren skitsofreniasta? Ajattelin aina, että takana sittenkin on koulukiusaaminen, mutta kyllä tämä kirja ainakin saa toisiin ajatuksiin.
Näihin kysymyksiin on täällä varmasti osaavempiakin vastaajia, mutta tämä kiinnitti huomioni. Miten todennäköistä on, että esimerkiksi Harris ja Klebold olisivat molemmat olleet skitsofreenikkoja? Minusta se ainakin tuntuu epätodennäköiseltä.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Minusta heistä(kin) löytyy monia skitsotyyppisiä piirteitä (vaikka kirjoitukseni nyt ehkä lennähtikin väärään ketjuun).
Dylanilla oli joitain outoja sanojen käyttöjä sekä virheellistä kielenkäyttöä, jota esiintyy erityisesti skitsofreenikoilla.
Minusta yleensäkin tämä, että ihminen ei koe olevansa ihminen, vaan joku muu, viittaa skitsofreniaan (en ole varma tästä dg:sta). Erityisesti huomioni kiinnittyi siihen, että eräät koulusurmaajat jotenkin tuntuivat olevan jumalolentoja tai yleensä ihmisten yläpuolella ja sitten taas toisaalta "surkeampia" kuin muut ihmiset.

Mutta ajan takaa ajatusta, että heissä olisi kaksi eri persoonallisuutta.
Mutta lähemmin heidän tarinoihinsa tutustuttuani tämä Dylan tuntuu ihan symppispersoonalta. Joku vaan meni vituralleen - ja pahasti!
Kirjaa lukiessa tulee mieleen, että voiko tällaista estää? Ja jos voi niin millä voimalla? Vai ovatko nämä lapset/nuoret peräisin jostain ulkoavaruudesta, kuten jotkut heistä ovat väittäneet? Vai onko tää maailma tosissaan niin syvältä?
Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Ailar kirjoitti: Minulle on herännyt eräitä kysymyksiä (ehkä niihin löytyy vielä vastauskin, kunhan pääsen loppusivulle):
-Andrew Golden oli siis 11-v osallistuessaan koulusurmiin. Onko häntä nuorempia koulusurmaajia ollut?
On, nuorin oli 6-vuotias Dedrick Owens. Joidenkin lähteiden mukaan hän oli jopa 5.
Ailar kirjoitti: -Voiko tosiaan kyse olla enimmäkseen lapsen/nuoren skitsofreniasta? Ajattelin aina, että takana sittenkin on koulukiusaaminen, mutta kyllä tämä kirja ainakin saa toisiin ajatuksiin.
Keskustelussa Lapset, jotka tappavat mainittiin skitsofreenisesta adoptiopojasta, joka ammuskeli koulussa. Sen enempää en osaa tähän vastata.
Ailar kirjoitti:-Milloin tehtiin ensimmäinen koulusurma?
1966. Texasissa. Charles Whitman ampui monta ihmistä.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Ailar kirjoitti:-Onko koulusurmaajiin osallistunut koskaan useampi kuin kaksi henkilöä?
Jokin aika sitten oli porukka, joka suunnitteli koulusurmien toteuttamista. Jäseniä taisi olla 4-5, mahdollisesti tyttöjä ja poikia. Teko kyllä jäi tosiaan suunnitelman asteelle. Joku kirjoitti siitä Minfollekin, mutta en muista yksityiskohtia.
Ailar kirjoitti:-Onko kukaan tehnyt koulusurmia ilman suunnitelmia? Mm. otsikossa mainitut Harris ja Kleboldhan esim. suunnittelivat surmia jo yli vuoden ajan.
Hieman riippuu, mikä lasketaan ilman suunnitelmallisuutta tehdyksi. On tapauksia, jossa kouluun on marssittu aseen kanssa hetkellisen ketutuksen seurauksena, mutta tällöin uhreja harvemmin on tullut kuin ketutuksen aiheuttaja ja mahdollisesti ampuja itse. Yksi, jota pidän kummemmin suunnittelemattomana, on Kipland Kinkelin tapaus ( http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=2210 ), jossa hän ilmeisesti päätyi koulusurmiin sen jälkeen kun oli tappanut vanhempansa jonkinlaisessa paniikissa. Yksi tapaus äkkiä mieleen tulevista on myös Asa Coon ( http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=3019 ), jolla tosin oli henkilökohtaisia kaunoja kaikkia koulun jäseniä kohtaan, joten suunnitelma on voinut olla järjestelmällisempikin, vaikea sanoa. Mutta edes muutamien päivien suunnitelmallisuudella näyttää olevan vaikutusta, mikäli hakeaa korkeampaa uhrilukua kuin vain oma henki.
Ailar kirjoitti:-Voiko tosiaan kyse olla enimmäkseen lapsen/nuoren skitsofreniasta? Ajattelin aina, että takana sittenkin on koulukiusaaminen, mutta kyllä tämä kirja ainakin saa toisiin ajatuksiin.
Ainakaan Columbinesta ei edes kannata lukea skitsofrenia-koulukiusaamis-saatana-jokumuusyy -tekstejä, koska kaikki päätyvät omiin ratkaisumalleihinsa, eikä vastausta taida välttämättä olla olemassakaan. Itse olisin halukas uskomaan koulutoverin Brooks Brownin sanaan ja teksteihin, mutta tiedäpä tuotakaan, onko hänenkään sanansa se lopulllinen totuus.

Skitsofreenisia koulusurmaajia yleisesti kuitenkin on; Kipland Kinkel (jälleen)
Steven Kazmierczak ( http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=3059 )
Cho Seung-Hui ( http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=102 )
Luke Woodham ( http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=2583 ) ja
Wayne Lo ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wayne_Lo ) .
Muitakin varmasti on, mutta tuossa ainakin ne varmimmat tapaukset.
Ailar kirjoitti:Milloin tehtiin ensimmäinen koulusurma?
- "The first U.S. school shooting recorded was in July, 1764 at the Enoch Brown school in Pennsylvania. Native American warriors shot and scalped the schoolmaster and several children." ( http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 33&start=0 ).

Colognen kouluammuskelu tapahtui vuonna 1964. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Cologne_school_massacre )

Mutta jos puhutaan tekijästä, joka oli koulun oma oppilas, osutaan tuon Whitmanin kanssa silloin yksiin. ( http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=2431 )

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kiitokset Valoviikatteelle ja VoDKalle näistä tiedoista. Koulusurmat eivät siis ole mikään "uusi villitys". Luin taas tuota kirjaa eteenpäin ja kyllä tosissaan tuntuu, että näiden lasten/nuorten elämä on ollut helvetillistä noiden kaikkien äänien kuulemisten, jumal-ajatusten, pelkojen, alemmuudentunteiden jne. suhteen. Suorastaan järkyttävää on se, että he ovat pystyneet suhtnormaalisti elämään arjessa noihin tapahtumiin saakka.
Kiinnitin huomiotani siihen, että ainakin muutama näistä tekijöistä oli pitänyt päiväkirjaa, minkä perusteella sitten psykologi pystyikin analysoimaan heidän mielentilojaan. Jotenkin tuntuu, etteivät nuoret miehet yleisesti pidä päiväkirjaa. Joko tuntemus on väärä tai sitten nuo nuoret ovat halunneet purkaa itseään päiväkirjalle tai vaihtoehtoisesti jättää jälkeensä viestin.
Kiinnostavaa tuossa kirjassa oli se, että siinähän käsitellään 10 tapausta. Näistä selkeästi vain yhdellä oli huonot kotiolot. Tekijät siis olivat ns. hyvistä perheistä.
Elephant
Harjunpää
Viestit: 306
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 4:07 pm
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Elephant »

Ailar, kannattaa lukea ihan kokonaan tämä ihan kyseinen keskustelu, sillä tämä avaa todella paljon aiheesta (ellet siis jo ole...). Ihan vain sen takia, että kyseessähän on todellakin eniten maailmassa julkisuutta saanut (eli siis eniten vuotoja tapahtunut) kouluammuskelu, toki, korjatkaa jos olen väärässä! Mutta todella paljon sitä perus pohjaa löytyy. Ei sillä että kaikki olisi samanlaisia mutta kuitenkin.
Ja Elephantiin ihan vain viitatakseni, kyseessähän on täysin taide elokuva. Arvostan varmaan juuri sen takia sitä tunnelmaa siinä, että mikä vain, voi muuttua täysin yhden ihmisen päätöksen vuoksi, milloin vain. Todella hieno elokuva ja monet ystäväni, jotka eivät edes pidä aiheesta ovat tykänneet juuri taiteellisuuden takia. Kannattaa katsoa jos pitää taideleffoista! :roll:
"Suomalainen rikos on huonosti suunniteltu,
toissijaisista motiiveista tehty ja useimmiten
sekä uhrin että tekijän kannalta lähinnä
vaivaannuttava kokemus."
-Kyösti Pöysti, nuorempi komisario
ResistantX
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:25 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja ResistantX »

Itse tunnen Kipland Kinkeliä kohtaan suurta sääliä ihan vain siksi, että hän oli selvästikin pahasti skitsofreninen mutta hänet tuomittiin vankilaan vankimielisairaalan sijaan.
“Most people just started laughing because they thought he was kidding"
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

ResistantX kirjoitti:Itse tunnen Kipland Kinkeliä kohtaan suurta sääliä ihan vain siksi, että hän oli selvästikin pahasti skitsofreninen mutta hänet tuomittiin vankilaan vankimielisairaalan sijaan.
Näinhän siinä kävi. Kinkel kuuli ääniä ja ymmärtääkseni kai näkikin välillä asioita, joita ei todellisuudessa ollut olemassakaan. Vähemmästäkin on vankimielisairaalaan passitettu, mutta ehkä siellä oli sitten joitain muita syitä, minkä vuoksi Kinkel päätettiin tavalliseen vankilaan tuomita.

Mitenkähän, jos Harris ja Klebold olisi saatu hengissä kiinni? Veikkaan, että ainakin Harris olisi tuomittu loppuiäkseen vankilaan pelkästään jo niiden todisteiden varjolla, mitä hän päiväkirjaansa oli kirjoittanut. Kleboldin kohdalla tuomio ei ehkä olisi niin paha ja jonkinlainen mahdollisuus vapautukseenkin olisi saattanut olla olemassa parinkymmenen vuoden päästä Columbinesta. Klebold olisi myös ehkä ollut mahdollista kuntouttaa normieläjien joukkoon vielä.

Edit: Sen verran vielä, että luultavasti heidät olisi viety eri vankiloihin ja tuomioon olisi kuulunut yhteydenottokielto toisiinsa. Klebold, mikäli olisi kestänyt vankilan ilman, että joku olisi hänet tappanut tai hän tappanut itse itsensä, olisi vapautumisensa jälkeen saanut uuden identiteetin ja saanut piilotella sen turvin - todennäköisesti turhaan, koska Columbine oli sen verran iso juttu, että toimittajat hänet kaivaisivat ylös jatkuvasti. Hänen kasvonpiirteensä olivat myös poikkeavat ja tunnistettavat, joten joku varmasti osaisi verrata nopeasti, vaikka millä nimellä liikkuisikin.

Harrisin kohtaloksi taas veikkaisin todennäköisemmin tappoa, jonka joku vankikaveri olisi suorittanut ennemmin tai myöhemmin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Nitro
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 2:23 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Nitro »

VoDKa kirjoitti:Mitenkähän, jos Harris ja Klebold olisi saatu hengissä kiinni?
Samaa olen itsekin miettinyt. Oma veikkaus on että elinikäinen kakku olisi tullut luultavasti molemmille, myös Kleboldille. Harrisille ehkä jopa kuolemantuomiota (Coloradossa oli v.99 kuolemanrangaistus ja on edelleenkin) uskaltaisin veikata, tai sitten vankimielisairaalaan.. Näin siksi, koska Jenkeissä on vaan niin armottoman kovat tuomiot ollut aina jos verrataan vaikkapa Suomeen. Lusimaan kuitenkin olisivat joutuneet erittäin pitkiksi ajoiksi. Luulen, että Dylanilla olisi ehkä ollut pieni mahdollisuus päästä ehdonalaiseen joskus vanhana miehenä.

Poikien väkivaltaiseen kuolemaan en oikein jaksa uskoa, ainakaan vankilan sisällä, sillä eiköhän ne muiden vankien silmätikuiksi joudu ennemmin ne lapsiin sekaantujat, insestit ym.:t hiukan erilailaiset vangit kuin vaikkapa joukkomurhaajat.
Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1504
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Ailar kirjoitti:Tämä viesti saattaa mennä ihan väärään ketjuun, mutta kirjoitan kuitenkin. (Mihin ketjuun voisi laittaa kysymyksiä koulusurmaajista?) Olen lukemassa puolessa välissä tätä Peter Langmanin kirjaa "Kouluampujat". Kirja on erinomaisesti kirjoitettu.
Minäkin olen lukemassa tätä Langmanin teosta. Tai olen lukenut puoleen väliin saakka hajanaisesti. Tässä on ollut mielenkiintoisia juttuja skitsofrenian yhteydestä koulusurmiin ja minulle uutta tietoa Dylanin päiväkirjasta. Onko kirja muulle herrasväelle tuttu?
Huomasin Dylanista kerrottaessa erään ristiriitaiselta vaikuttavan seikan: hänestä sanotaan, että hänellä oli hyviä ystäviä, kavereita koulusta, partiosta ja baseball-joukkueesta, joita hän usein tapasi vapaa-ajallaan. Hänen yksinäisyytensä ja siihen liittyvät tunteensa eivät kuulemma ole voineet johtua sosiaalisten suhteiden puutteesta, vaan muista asioista. Vain muutamaa sivua myöhemmin hänet kuvataan eristäytyneeksi ja ihmisiä pelkääväksi. Erityisesti sosiaaliset tilanteet tyttöjen kanssa ovat mahdottomia, ja Eric ja eräs toinen poika (joka myöhemmin hylkäsi hänet tyttöystävänsä takia tai jotain) ovatkin hänen ainoat ystävänsä.

Toisekseen en pitäisi skitsofrenian ilmentymänä sitä, että Dylan kutsuu "vituttavaksi" vanhempiaan joita ennen sanoi mukaviksi.
Eaoa
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 12:51 pm

Re: Eric Harris & Dylan Klebold

Viesti Kirjoittaja Eaoa »

The Last Columbine Mystery

Niille ketkä nyt ei vielä a Columbine Siten kautta ole lukeneet, en ainakaan pikaisella silmäilyllä löytänyt tätä linkkiä täältä.
Lukittu