Kanadan huopasurma

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
mysteeri
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 05, 2007 8:36 am

Kanadan huopasurma

Viesti Kirjoittaja mysteeri »

Tää on nyt pikkusen hakuammuntaa,mutta siitä on aikaa kauan ehkä vuosikymmenniäkin.Luin Nykypostista tms tapauksesta.Mies avioitui suomalaisen naisen kanssa ja muutti Austraaliaan? ja kohta loppui naisen yhteydenpito kotimaahansa ja sitten löytyi naisen ruumis pahoin mädänneenä peittoon käärittynä.Tutkimuksissa ei päästy eteenpäin ennen
kun alettiin tutkia peittoa ja se oli melko harvinainen valmistettu suomessa ja niitä oli ehkä n.50 kpl.No rikos ratkesi ja äijä oli jo avioitunut uudestaan. :?: :?: :?:
Viimeksi muokannut mysteeri, Ma Helmi 09, 2009 4:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Mahtaisitko tarkoittaa ns. Kanadan huopasurmaa, joka tapahtui muistaakseni 1973?

Siinä 50-luvulla Suomesta kanadaan perheineen muuttanut mies tappoi uuden vaimonsa ja surma selvisi suomalaisen huovan ansiosta?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

mysteeri
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 05, 2007 8:36 am

Peitto

Viesti Kirjoittaja mysteeri »

kiitos Blues sama juttu tämä on oli sen verran kiinnostava juttu, että jäänyt mieleen.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tuosta ei täällä taidakaan olla juttua, ainakaan pikaisella haulla, joten voin huomenissa vääntää referaatin aiheesta.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Kanadan huopasurma

Viesti Kirjoittaja Blues »

Kaiken alku

Suomalainen Erkki Luhtala muutti 1950-luvun alussa perheineen siirtolaisiksi Kanadaan. Hänen vaimonsa kuoli sittemmin ja Erkki, uudelta nimeltään Erik Leigh, oli mennyt uudelleen naimisiin, mutta tämä liitto päättyi eroon.

Erik ja Nina Sailavuori taas olivat tunteneet toisensa jo siltä ajalta kun asuivat kumpikin Tikkakoskella, mutta Erikin ollessa naimisissa ei suhde edennyt pidemmälle.

Sitten Erik muutti Kanadaan ja Nina jäi Suomeen.

Vuoden 1972 kesällä Erik saapui Suomeen kyselemään Ninaa ja löysikin tämän mutkien kautta Kemistä.
Kemissä Erik ja Nina viettivät yhdessä kuukauden, kunnes Erik matkusti takaisin Kanadaan.

Seuraavan kerran Erik saapui Suomeen joulun 1972 alla ja pariskunta kihlautui. Seuraavana keväänä he avioituivat ja Nina muutti Erikin luo Kanadaan.

Muuttaessaan Suomesta Nina myi toisen Kemissä omistamistaan asunto-osakkeista ja tällä pesämunalla pariskunta avasi yhteisen tilin Kanadassa.

Nina piti usein yhteyttä Suomeen ja kertoi olevansa onnellinen ja, että kaikki on hyvin.
Viimeisen pakettinsa Nina lähetti, ystävälleen Paulille, Marraskuussa 1973, pakettikortti oli päivätty 16.11.1973.

"Ninaa ei enää ole..."

Myöhään jouluaattoiltana sai Pauli Erikiltä puhelun, jossa Erik pyysi Paulia saapumaan hotelliinsa.
Ajankohdasta huolimatta Pauli lähti ja saapuessaan hotellihuoneeseen avasi Erik keskustelun sanomalla, ettei Ninaa enää ole...

Erik kertoi vaimonsa kuolleen tasoristeysonnettomuudessa, jossa juna oli törmännyt Ninan ajaman auton vasempaan kylkeen ja auto oli kulkenut sadan metrin matkan junan edellä. Nina ei ollut havainnut lähestyvää junaa parimetrisen lumikinoksen takaa.
Erik itse oli pudonnut törmäyksessä autosta ulos, mutta ei ollut paksun lumen vuoksi loukkaantunut. Hänen turvavyönsä ei ollut kiinni kuten Ninalla.

Erik näytti sanojensa vakuudeksi kuvaa tasoristeyksestä. Kuvassa ei ollut autoa, tahi junaa, mitään tekstiäkään ei lehtileikkeeseen sisältynyt.
Paulin mieltä jäi myös vaivaamaan kuvassa näkyvä lumen määrä joka oli noin 10 senttiä, poiketen huomattavasti Erikin mainitsemasta määrästä.
Erik kertoi tarinaansa Ninan kuolemasta useille henkilöille, joillekin useampaankin kertaan.
Tarina ei koskaan ollut täysin sama, mutta ystävät uskoivat sen, ainakin toistaiseksi.

Väärennettyjä todistuksia

Heti vuoden 1974 alussa meni Erik Oulun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherranvirastoon, missä hän esitti vaimonsa laatiman testamentin sekä englanninkielisen "Probate" -kaavakkeen, joka käsitettiin kuolintodistukseksi.
Näin Ninan todistettiin kuolleen Edmontonissa 18.11.1973, siitä Erik sai suomalaisen virkatodistuksen todisteeksi.

Erikillä oli nyt virallinen todistus Ninan kuolemasta, sekä Ninan testamentti. Niiden avulla Erik nosti Ninan säästöt, myi toisen Kemissä sijainneen asunto-osakkeen ja sai vientiluvan lähes 40 000 markalle.
Ninalla oli myös pieni henkivakuutus, jonka rahat Erik nosti väärennetyllä selvityksellä onnettomuudesta.

Marraskuussa 1973 Erik oli kertonut työtoverilleen, että hänen vaimonsa on lähdössä jouluksi Suomeen. Joulukuun 15 päivän aamuna oli Erik soittanut toiselle työtoverilleen, että Nina oli joutunut auto-onnettomuuteen Suomessa ja hänen tilansa on kriittinen.
Sen jälkeen Erik olikin matkustanut Suomeen ja lähettänyt työtoverilleen postikortin, jossa kertoi vaimonsa kuolleen.

Kanadassa Erik antoi virallisiin väestörekistereihin Suomesta saamansa virkatodistuksen, jonka mukaan Nina oli kuollut Suomessa Kemissä 18.11.1973. Virkatodistus oli aito, mutta kuolinpaikaksi Erik oli vaihtanut Edmontonin sijaan Kemin.
Näin Erik onnistui harhauttamaan viranomaisia kummassakin maassa.


Nina löytyy

Toukokuun 26 päivänä 1974 kaksi Fraserin joella kalastamassa ollutta miestä löysivät naisen ruumiin Yellow Head maantien varresta Brittiläisen Columbian puolelta noin 15km:n päästä Albertan osavaltion rajalta.
Kahdessa vihreässä jätesäkissä, joen penkalla oli vyötärön kohdalta kahteen osaan sahattu naisen ruumis.
Ruumiin puolikkaat oli kääritty kukikkaaseen huopaan ja sidottu tiukasti kiinni ennen jätesäkkiin laittamista.

Kunnosta voitiin päätellä ruumiin olleen niillä sijoillaan talven yli, se oli pitkälle edenneessä mätänemistilassa ja metsän eläimet, luultavasti karhut olivat tehneet osansa.


Naisen henkilöllisyyden selvittämiseksi käynnistettiin suuri tutkimuskoneisto, mutta tutkimuksia hidasti alussa se, että murha yhdistettiin aluella aiemmin tapahtuneisiin kuuden naisen murhaan, joita kutsuttiin Yellow Headin murhiksi.
Myös huovan kuviointia pidettiin intiaaneille tyypillisenä, jonka vuoksi tutkinnat keskitettiin aluksi Jasperiin ja sen ympäristöön.

Tuloksettomia tutkimuksia suoritettiin useita kuukausia. Huovista otettuja kuvia leviteltiin, ja vainajan hammaskaaviota lähetettiin mm.Albertan kaikille hammaslääkäreille.
Kun havaittiin, että uhrin hampaiden paikka-aine erosi huomattavasti Kanadassa käytetystä laajennettiin tutkimukset interpolin välityksellä kaikkialle maailmaan.

Tunnistus

Joulukuun 10.päivä 1974 sai Interpol-Helsinki Interpol-Kanadalta kirjeen jossa pyydettiin Suomen poliisin toimenpiteitä vainajan tunnistamiseksi ja huopien mahdollisen alkuperän selvittämiseksi.

Toimitetuissa tutkimuksissa selvisi varsin pian, että oletetut intiaanihuovat olivatkin aitoja suomalaisia "Vappu"-huopia, joita oli valmistanut vuosina 1949-1950, Pohjan pitäjässä toiminut Antskogin verkatehdas.
Tehdas oli jo mennyt konkurssiin, mutta selville saatiin, ettei kyseisiä huopia oltu tehtaan toimesta viety ulkomaille.

Seura-lehti, sekä tuohon aikaan ilmestynyt iltapäivälehti Iltaset julkaisivat huhtikuussa 1975 kuvan huovista, sekä vetoomuksen yleisöön, että uhrin henkilöllisyys saataisiin selvitettyä.
Runsaita vihjeitä tutkiessa tultiin siihen tulokseen, että kyseessä saattaisi olla Kemistä kesäkuussa 1973 Kanadaan muuttanut Nina Sailavuori.

Vainajan henkilöllisyyden todentamiseksi etsittiin käsiin Ninan hammaslääkäri, joka löytyikin Kemistä. Verratessaan Ninan potilaskortin merkintöjä Edmontonista lähetettyyn demonstraatiomalliin, sekä röntgenkuviin vainajan ylä- ja alaleuasta, saattoi hän varmuudella todeta vainajan olevan Suomesta kotoisin oleva Nina Sailavuori.
Tieto lähetettiin viipymättä Kanadaan ja seuraavana päivänä pidätettiin Edmontonissa asunnostaan Erik Leigh, epäiltynä vaimonsa Nina Leighin murhaan.

Päätös ja tuomio

Erik pidätettiin huhtikuun 14. päivä 1975, kun Ninan ruumiin löytymisestä oli kulunut melkein vuosi. Pidätys tuli täysin yllätyksenä kaikille Erikin tutuille ja ystäville, varsinkin hänen uudelle vaimolleen Irjalle.

Kun Erikia pidättämään tulleet poliisit tiedustelivat Ninasta, kertoi Erik varsin lennokkaan tarinan siitä kuinka hän oli 18.11.1973 kotiin saapuessaan löytänyt vaimonsa sängystä kuolleena, vierellään venäläisvalmisteinen Nagan-pistooli.
Erik oli kuullut vaimonsa joskus puhuvan puhelimessa venäjää ja näin ollen epäili vaimonsa kietoutuneen johonkin venäläiseen vakoilurenkaaseen, eikä näin ollen ollut uskaltanut ottaa yhteyttä poliisiin.
Hän oli ottanut hieman alkoholia kotonaan ja sen jälkeen mennyt fraaseen kahvilaan, jossa oli tavannut aiemmin tuntemansa "Jim"in.
Erik oli kertonut Jimille tapahtuneesta ja Jim oli luvannut hoitaa asian 3000$:lla.
Erik kertoi nostaneensa kyseisen summan tililtään 19.11.73, tiliote ei tätä vahvistanut. Summa oli nostettu vasta kuukautta myöhemmin ja liittyi mitä ilmeisimmin Erikin Suomen matkaan.
Poliisi ei ollut järin vakuuttunut Erikin kertomuksesta, vaan suoritti laajat tutkimukset Erikin asunnossa. Makuuhuoneesta löydettiinkin niin paljon verta, että surmatyön voitiin päätellä tapahtuneen juuri siellä.
Tutkimukset osoittivat myös, että Ninan ruumis oli mitä todennäköisimmin kuljetettu löytöpaikkaansa Erikin auton tavaratilassa.
Ruumiinavauksessa ei kuitenkaan pystytty varmuudella selvittämään Ninan kuolinsyytä.

Oikeudenkäynti suoritettiin osin Kanadassa ja osin Suomessa. Erik ei koskaan tunnustanut tekoaan, mutta monen oikeudenkäynnin ja niissä esitetyn näytön perusteella valamiehistö totesi Erikin syylliseksi vaimonsa Ninan murhaan. Hänelle langetettiin elinkautinen vankeusrangaistus.

Lähde. PPK1979
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

otus
Axel Foley
Viestit: 2329
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 7:00 pm
Paikkakunta: Youranus

Viesti Kirjoittaja otus »

Johan oli tarina ja ikävä kyllä tosi..

Ps: kiitos yllättävän paljon Blues.

..Ja otsikon vois aiheen aloittanut muokata tyyliin : Kadadan huopasurma.
Jos alkaa pännii, niin anna bannii..

mysteeri
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 05, 2007 8:36 am

Kanadan huopasurma

Viesti Kirjoittaja mysteeri »

Kiitos Blues erittäin hieno kirjoitus tapauksesta.Tapaus jäi mieleeni silloin tosiaan 70 luvulla,kun luin siitä ja joskus jäi vaivaamaan ja vuodet veivät asian unholaan.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Eipä kestä.
Tämä on itseasiassa hyvinkin "läheinen" keissi minul, kun taitaa olla ihan ensimmäinen tapaus josta olen omin pikkusilmin lukenut. Taisi olla juurikin tuo Seura ja mökin lehtilaatikko joskus 70-luvun lopulla.

Useasti olen miettinyt menneinä vuosina, että vieläkö "Erkki" elää. Mistään en muista lukeneeni hänen ikäänsä, "Ninalla" sitä oli tapahtumahetkellä 44 vuotta.
Tuskin "Erkki" enää elää, jos kuvittelisin syntyneen vaikkapa 20-luvun alussa. Tai mistä sitä tietää.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Aevil
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 6:15 pm

Viesti Kirjoittaja Aevil »

Tämä "Erkki" muistaakseni kuoli kanadalaisessa vankilassa ennen kuin edes kerkesi pääsemään ehdonalaiseen.. Saatan sekoittaa johonkuhun toiseen, ei varmuutta :)

E2: En muuten ole lainkaan varma tästä enää, rupesin miettimään ja tulin siihen tulokseen että olen saattanut todella erehtyä ja pahasti :D

E: Mahtoiko muuten olla joku kaivostyöläinen tämä Erkki ..? Eikö suomalaisia aika paljon tuohon aikaan pyörinyt Kanadassa juuri kaivoksilla?

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Käsittääkseni toimi kiinteistönvälittäjänä, en vaan pitänyt sitä kovin tärkeänä tietona joten jätin pois.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

otus
Axel Foley
Viestit: 2329
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 7:00 pm
Paikkakunta: Youranus

Viesti Kirjoittaja otus »

Pitihän se arvata, kiinteistönvälittäjänä..
Jos alkaa pännii, niin anna bannii..

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Niin. Kumpi sitten on kierompi, kiinteistönvälittäjä tai käytettyjen autojen kauppias? :lol:

Mutta asiaan. Kun oikein mietin, niin enpä ole löytänyt mainintaa siitä, että missä Erkki tuomiotaan istui. Loppuoikeudenkäynti suoritettiin ymmärtääkseni Suomessa Kanadan suurlähetystössä, mutta eikö Erkillä Suomen kansalaisena ole ollut mahdollisuus istunnon suorittamiseen Suomessa?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Hippopotamus
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2008 9:23 am

Viesti Kirjoittaja Hippopotamus »

http://www.prisonjustice.ca/politics/in_memory_of.html

Sivulta löytyy Kanadan vankiloissa menehtyneiden listaa. Sieltä löytyy Eric Leigh - varmaankin sama heppu kyseessä?
When I'm thinking, I get thirsty (Chief Inspector Morse)

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

^
Kiitoksia.
Uskoisin, että kyseessä on todella sama kaveri.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Kanadan huopasurma

Viesti Kirjoittaja Blues »

Nostetaan tämäkin, keskustelua vaativa, keissi ylemmäs.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Vastaa Viestiin