Terrori-isku Turussa

Aiheet terrorismista ja terroriryhmistä tänne.
chadspill
Neuvoja-Jack
Viestit: 535
Liittynyt: La Heinä 04, 2015 2:30 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja chadspill »

https://yle.fi/uutiset/3-9799277

Poliisi vapautti pidätetyn liittyen Turun puukotuksiin

Keskusrikospoliisi kertoo, että vapautettua ei enää epäillä rikoksesta.

26.8.2017 klo 12:10päivitetty 26.8.2017 klo 12:21

Poliisi on vapauttanut keskiviikkona pidätetyn henkilön, jonka epäiltiin liittyneen Turun puukotustapaukseen. Keskusrikospoliisi kertoo Twitterissä, ettei häntä enää epäillä rikoksesta.

Torstaina poliisi vapautti niin ikään keskiviikkona kiinni otetun henkilön.

Turun puukotuksiin liittyen käräjäoikeus on vanginnut neljä marokkolaista miestä. Pääepäiltyä Abderrahman Mechkah -nimellä esiintyvää miestä epäillään kahdesta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhasta ja kahdeksasta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhan yrityksestä.

Kolmen muun vangitun rikosnimikkeet ovat samat.

Viime perjantaina kaksi ihmistä kuoli ja kahdeksan haavottui, kun mies puukotti heitä Turun keskustassa.

Poliisi otti puukottajan kiinni ampumalla tätä reiteen.


---

Eli nyt ilmeisesti neljää vangittua epäillään kahdesta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhasta ja kahdeksasta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhan yrityksestä. Olisi mielenkiintoista tietää miten nämä kolme ovat osallistuneet tähän terrori-iskuun.
2 200 euroa tienaavalle jää kuukaudessa 10 euroa aiempaa enemmän käteen.
Myös eläkeläisille on luvassa vastaava veronkevennys.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski on tyytyväinen 32 000 € kuukausipalkkaansa - "Minusta palkka on hyvä"
...
Avatar
samoilija
Neuvoja-Jack
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2016 11:06 am

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja samoilija »

^^ en ole eritysesti seurannut uutisointia näistä pelastajista, mutta kaikki jotka todella uhreja auttoivat ovat kyllä sankareita vaikka mistä suunnasta asiaa tarkastelisi. Tämä Hassan oli siis turistina Turussa eikä ilmeisesti puhu näin ollen suomea, riittää mun mielestä syyksi siihen että kotimaiset toimittajat ymmärtäneet hänen puheensa päin persettä. Se että tuossa tilaisuudessa käytti pyörätuolia on monestakin syystä ymmärrettävää: useampi vamma, leikkaus, lääkkeet... Kroppa tarvii aikansa parantuakseen.

Helvetin tyhmää hyökätä auttajan kimppuun sen perusteella että on ulkomaalaistaustainen, kertoo kyllä kaiken tarvittavan näistä henkilöistä. Täytyy toivoa että heidän kohdalleen osuu elämässä ainoastaan niitä kantasuomalaisia apuun, ja muut kävelee ohi.
When the goings get weird, the weird turn pro
Gladys
David Starsky
Viestit: 4508
Liittynyt: To Loka 01, 2009 6:53 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Gladys »

samoilija kirjoitti:^^ ...kaikki jotka todella uhreja auttoivat ovat kyllä sankareita vaikka mistä suunnasta asiaa tarkastelisi.
Olen tästä täysin samaa mieltä kanssasi.
samoilija kirjoitti:Tämä Hassan oli siis turistina Turussa eikä ilmeisesti puhu näin ollen suomea, riittää mun mielestä syyksi siihen että kotimaiset toimittajat ymmärtäneet hänen puheensa päin persettä.

Hassan ei varmaankaan puhu Suomea, eikös hän ollut britti? Suomalaisten toimittajien olettaisi ymmärtävän englantia/ruotsia. Kielimuurilla ei voi selittää sitä, että kirjoitetaan kansan luettavaksi ihan mitä sattuu (tai sitä mitä halutaan kansan lukevan vaikkei se välttämättä olisi totta).
samoilija kirjoitti:Se että tuossa tilaisuudessa käytti pyörätuolia on monestakin syystä ymmärrettävää: useampi vamma, leikkaus, lääkkeet... Kroppa tarvii aikansa parantuakseen.

Kyllä. Kroppa tarvitsee aikaa, samoin mieli. En yhtään ihmettele, että tuollaisen tapauksen jälkeen istutaan pyörätuolissa. Tässä oli kuitenkin nyt kyse siitä, että toimittelija kertoo kansalle Hassanin tarvitsevan pyörätuolia mahdollisesti koko loppuiäkseen.
samoilija kirjoitti:Helvetin tyhmää hyökätä auttajan kimppuun sen perusteella että on ulkomaalaistaustainen, kertoo kyllä kaiken tarvittavan näistä henkilöistä. Täytyy toivoa että heidän kohdalleen osuu elämässä ainoastaan niitä kantasuomalaisia apuun, ja muut kävelee ohi.
Keitä tarkoitit tällä kommentilla? Mielestäni enemmistö on kiittänyt auttajia heidän etnisyydestään riippumatta. Kritiikin kohteena on lähinnä ollut se, että media unohti aluksi suomalaiset auttajat ja teki näistä muista tarinan (ainoita) sankareita. Sekä se, että tällaiset epäuskottavat pyörätuolitarinat aiheuttavat ihmetystä eivätkä oikein uppoa lukijaan.
All is pretty.
- Andy Warhol
Turkulainen
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Elo 21, 2017 10:16 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Turkulainen »

Onko siitä miten mies valitsi uhrinsa näkynyt missään mitään arvioita? Naisia, joo, mutta minä olen nainen ja hän juoksi torilla minusta jotain ehkä reilun metrin päästä ohi. Oletan että syynä voisi olla se että katsoin suoraan häneen joten ei olisi päässyt yllättämään, ilmeisesti ainakin osa uhreistä oli ollut selin, se italialaisnainen jonka puukotuksen näin torilla ainakin oli.

Siinä vaiheessa hänen perässään juoksi kolme miestä, kaksi taisi olla vaaleampia pottunokkia, yksi tumma ja todennäköisesti maahanmuuttaja, sen verran mitä muistan ulkonäöstä.

Voin muuten sitten vakuuttaa että puheet silminnäkijöiden epäluotettavuudesta ovat totta. Olen antanut poliisille silminnäkijänä todistajanlausunnon, ja en siinä kuulustelussa, vajaata viikkoa myöhemmin, muistanut enää juuri mitään yksityiskohtia. Tajusin myös että en todennäköisesti olisi tunnistanut puukottajaa jos hän olisi kävellyt hetken päästä vastaani ilman veistä muina miehinä, rauhallisesti. Kun en katsonut kasvoja vaan vartaloa ja oikeassa kädessä olevaa veistä, vartaloa koska juoksevasta henkilöstä näkee suunnanmuutokset nopeimmiten kropasta, veistä koska no veitsi (näin vain oikeassa kädessä olevan mutta mahdollista että molemmissa oli, puukotuksen yhteydessä vaikutti että silloin näkemäni terä olisi ollut suurempi kuin sen kädessä näkemäni veitsen terä). Naamasta minulla ei ole juuri mitään käsitystä, lukuunottamatta että tumma, ehkä parta, kapeahkot kasvot (tai ei ollut, olen kyllä nyt nähnyt valokuvan lehtijutuissa).

Kuulin yhden varman "Allah akbar" huudon, mahdollisesti toisen mutta siitä en saanut kunnolla selvää. Mutta se eka oli hyvin selvä.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6473
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Pitikö olla isompikin isku, mutta torikansan nousu ja ripeä toiminta esti sen, tai kun poliisi onnistuikin tehtävässään ja ampui pakomatkalla olleen terroristia jalkaan? Oliko pakettiauto pakomatkalle vai tuoda lisää jengiä?
Terroristit eivät uskoneet kansannousuun, tai poliisin aseen käyttöön, vai oliko koulututtu tunnistanut, jokin häiriö suunnniteltuun kulkuun tuli.
Sellaiseen vaikutelman ollaan tultu, kun tapausta ollaan seurattu.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17110
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

KRP: Turun puukottajan oikea henkilöllisyys alkaa hahmottua - "asia on tarkentunut"
Iltalehti
26.8.2017 klo 20.04

Pikku hiljaa... vähän kerrassaan...

KRP on siis vihdoin ja viimein saanut oikeudet katsoa sisäasianministerin kansliapäällikön Päivi Nergin rekistereihin, joista selviää kaikki:

”Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee”.

Nerg lausui tuon ylläolevan TV2:n "turvattomuusillassa" maaliskuussa 2016.

Nergin lausunto kyseenalaistettiin jo tuoreeltaan kansanedustajan, myös ulkomaalaispoliisina toimineen Mika Raatikaisen (ps) toimesta. Hän esitti kysymyksen silloiselle sisäministeri Petteri Orpolle (kok), mutta selvitystä tuohon erinomaiseen rekisteriin ei koskaan saatu.

Onkin ehkä niin, että korkea-arvoinen virkamies voi puhua ihan mitä huvittaa, mutta kansa ei saa "vihapuhua", koska väärä mielipide ja virkamies sekä ministerinsä ovat lain yläpuolella, eikä tälläisiin kysymyksiin tarvitse vastata.

No okei. Tiedettiin, että marokkolainen on tullut Suomeen "siirtolaisena" Saksan kautta. Syyllistynyt siellä useisiin rikoksiin, käyttänyt useaa identiteettiä (kuten moni muukin "siirtolainen"), valehdellut ikänsä (kuten huomattavan suuri osa saapujista on tehnyt), pitää suomalaisia vääräuskoisina (kuten muutkin musulmaanit), on omannut rasistisia ja terroristisia ajatelmia ja mielipiteitä.

Miksi marokkolainen sitten päästettiin Suomeen? Saapui turvallisen maan kautta, tiedettiin rikolliseksi ja oli maasta, johon suomalaiset tekevät matkoja sekä omatoimisesti, että ryhmänä ja maasta, jossa ei ole sotaa.
- Joku hölmö vielä kehtaa puolustella, säälitellä ja hyssytellä tälläisiä rikollisia.

Miksi hän kuitenkin tuli Suomeen? Vääräuskoisten maahan. Olisiko syynä (tarpeettoman) hyvä sosiaaliturva, hyväuskoiset (sinisilmäiset) ihmiset, valtava hyysäyskoneisto, oleskelu mahdollista ilman lupaa, marokkolaisverkosto, rikollisen elämän mahdollistamat lait...?

Supo oli päässyt Nergin rekisteriin käsiksi jo aiemmin, mutta ei sitten kantaväestön vihapuheen kyttäämiseltä ehtinyt/halunnut/viitsinyt torjua oikeaa uhkaa - siis sitä, jonka piti eturivin tutkijaksi mainitun Teemu Sinkkosen (nyk Tammikko) mukaan olla Punahilkka-satuun verrattava pelote.

TV1:n klo 20:30 uutisissa la 26.8. eräs naispuolinen, tutkijaksi itseään nimittävä, oli mielenosoitusten yhteydessä huolissaan äärioikeiston yhä lisääntyvästä väkivallasta. Ei siitä miksi nyt marssitaan ja mitä vastaan.

Herääkin kysymyksiä:
- Mihin me tarvitaan Supoa? Entistä Presidentin poliisia. Eiköhän vihapuhetta voi kytätä kuka tahansa suvaitsevainen. Ei siihen tarvita raskasta organisaatiota.
- Mihin me tarvitaan tutkijoita, jotka valehtelevat tilanteesta, vähättelevät terrorismia, eivätkä edes halua nähdä mihin hallitsematon haittamaahanmuutto johtaa, sekä omaavat selkeästi asenteellisen - ei puolueettoman kuten tutkijalta edellytetään - suhtautumisen tutkimaansa asiaan.

------------------------------------------------------------------------
Nyt kertoo se "pankkiautomaattilla asioinut mies":

Klaus Ristola seisoi kahden metrin päässä veitsimiehestä ja tämän uhrista – "Kuvottavinta oli, että nuori nainen otti selfien ruumiin kanssa"

Turkulainen Klaus Ristola ei saa mielestään pois kuvaa rouvasta, joka joutui puukotuksen uhriksi Ristolan silmien edessä. Ristola kulki puukottajan reitin Turun torilla viikko tapahtumien jälkeen.

Sen jälkeen hän viittoo torin laidalla Kauppiaskadulla sijaitsevan pankkiautomaatin suuntaan.
– Minä olin nostamassa rahaa tuolta automaatilta, kun kuulin yhtäkkiä naisen kiljuvan kovaa. Mutta en tajunnut silloin, mitä torilla tapahtuu, Ristola sanoo.

Marokkolainen Abderrahman Mechkah -nimellä esiintyvä mies astui Turun torille viikko sitten perjantaina Yliopistonkadun kävelykadun puoleisesta kulmasta. Hän ryntäsi torin kulmalla olevan Jehovan todistajien kojun luokse ja puukotti vuonna 1986 syntynyttä naista. Nainen kuoli puukotuksista saamiiinsa vammoihin.

Ruotsissa asuva ja Suomessa matkalla ollut Hassan Zubier oli torilla ja näki tilanteen. Hän juoksi auttamaan maassa makaavaa naista. Puukottaja iski myös häntä veitsellä ja aiheutti vammoja, joiden vuoksi Zubier istuu tällä hetkellä pyörätuolissa.

Ensimmäisten puukotusten jälkeen marokkolainen mies lähti silminnäkijähavaintojen mukaan kävelemään pois torilta Yliopistonkadun kävelykadun suuntaan, mutta kääntyi ja palasi takaisin torille.

Klaus Ristola lähtee kävelemään tuhansien kynttilöiden, kukkien ja korttien luota kohti torin keskellä sijaitsevaa kahvilaa.

Sitä samaa reittiä, jota marokkolainen puukottaja kulki viikko sitten perjantaina.
– Kaikki tapahtui nopeasti. Ehdin nähdä pankkiautomaatilta, että joku ulkomaalaistaustainen mies lähti torin reunalla olevien autojen luota juoksemaan puukottajan perään. Heillä oli noin puolitoista metriä välillään matkaa.

Ristola näki, että edellä juossut mies kääntyi ja löi takana tulevaa miestä. Siinä vaiheessa Ristola ei vielä tiennyt, että marokkolaisella miehellä oli puukko kädessään.

"Hänen kädessään oli pitkä veitsi, jossa oli leveä terä"

Ristola pysähtyy Turun torin keskellä olevien vihannes- ja marjamyyntipöytien kohdalle. Hän kertoo, että hän näki pankkiautomaatilta näiden myyntipöytien luokse.

Pöytien edessä seisoi viikko sitten perjantaina nainen.
– Naisen edessä oli ihmisiä, ja en siksi nähnyt hänen lastenvaunujaan. Mutta näin, kun marokkolainen mies tuli naisen takaa ja löi molemmilla käsillä häntä selkään.

Ristola jatkaa matkaansa torilla vihannes- ja marjapöytien luota kohti Kauppiaskadun ja Yliopistonkadun risteystä.
– Siihen risteykseen puukottaja lähti juoksemaan vihannespöytien luota.

Ristola seisoi viikko sitten perjantaina tuona hetkenä pankkiautomaatin edessä. Puukottaja katosi hetkeksi Ristolan näkökentästä torilla olevan jäätelökioskin ja Hesburgerin taakse.

Seuraavaksi Ristola näki ilmassa lentävät punaiset tuolit.
– Puukottajan perään oli lähtenyt torilta ihmisjoukko. Siinä oli noin kymmenen henkilöä, suomalaisia ja ulkomaalaistaustaisia henkilöitä. He heittelivät torikahvilan punaisia tuoleja kohti miestä ja yrittivät pysäyttää hänet. Joillakin taisi olla käsissään jotain rautaa ja putken tapaista.

Tuolla hetkellä Ristola näki, mitä torilla juoksevan miehen kädessä oli.
– Hänen toisessa kädessään oli sellainen pitkä veitsi, jossa oli leveä terä. Toisessa kädessä oli lyhyempi veitsi, tai sitten se oli puukko.

Silloin Ristola tajusi, että hänen on lähdettävä muiden mukaan puukottajan perään. Rahat ja pankkikortti jäivät automaattiin.
– Lähdin juoksemaan Nordean talon edestä pankkiautomaatin luota puukottajan perään. Olin juoksemassa päin punaisia Yliopistonkadun yli, kun jokin auto pysähtyi suojatielle. Jouduin pysähtymään ja kiertämään auton.

Ristola kävelee rauhallisin askelin torilta kohti Aktia-pankin rakennusta. Hän heiluttaa käsiään eteen ja taakse vartalonsa sivuilla.
– Näin se puukottaja heilutteli juostessaan käsiään.

Viikko sitten perjantaina Kauppiaskadulla pankin edessä seisoi rouva, joka odotti punaisten liikennevalojen vaihtumista vihreäksi. Ristola on saanut myöhemmin tietää, että rouva oli häntä vuotta nuorempi. Puukottaja juoksi rouvan ohitse, mutta kääntyi yhtäkkiä takaisin ja palasi rouvan luokse.

Ristola oli tuolla hetkellä kiertämässä autoa. Hän juoksi lujaa kohti rouvaa, jota puukottaja lähestyi.
– Olin kahden metrin päässä. Marokkolainen mies tuli rouvan luokse ja löi tätä suoraan edestä useita kertoja molemmilla veitsillä. Nainen otti taka-askeleita. Mies huitaisi sivuliikkeellä uudelleen naisen suuntaan. En tiedä, yrittikö hän löydä naista päähän vai minua, joka olin aivan naisen takana.

Tilanne oli kaoottinen.

Puukottaja jatkoi juoksuaan. Jostain tuli muutamia ihmisiä, jotka jäivät rouvan avuksi. He taluttivat rouvan läheisen Aktia-pankin portaille.
– Yksi auttamaan tullut nainen otti puukotetun rouvan syliinsä.

"Varokaa sitä, se puukottaa"

Ristola säntäsi muiden mukana puukottajan perässä Kauppiaskatua ylös kohti Maariankatua.
– Me huudettiin hirveesti vastaantuleville ihmisille, että varokaa sitä, se puukottaa. Varokaa, sillä on veitsi. Ilmeisesti ne ihmiset juoksivat kadun varrella oleviin liikkeisiin, koska ne hävisivät siitä kadulta.

Klaus Ristola seisoo viikko puukotusten jälkeen liikennevaloissa, joissa puukottaja hyökkäsi rouvan kimppuun. Ristola näyttää kädellään ylös Kauppiaskatua. Hän uskoo, että uhreja olisi tullut paljon enemmän, jos puukottajan perässä ei olisi tullut Kauppiaskadulla ihmislauma, joka varoitti ihmisiä.
– Puukottaja katsoi välillä taaksensa ja meinasi pysähtyä kaksi kertaa. Mutta tämä joukko oli niin lähellä, että mies ei pystynyt pysähtymään. Hänen oli pakko jatkaa matkaa ylöspäin.

Puukottaja jatkoi juoksuaan Kauppiaskatua pitkin. Kun hän oli kääntymässä Kauppiaskadulta Maariankadulle, perässä tullut porukka jäi kauemmaksi.
– Hän juoksi todella kovaa, perässä oli vaikea pysyä. Kun puukottaja sai karistettua tämän porukan kääntyessään Maariankadulle, niin silloin alkoi tulla lisää uhreja.

Ristola näki poliisiauton, joka ajoi Kauppiaskadulla. Poliisiautossa oli ikkuna auki. Ristola huusi poliiseille, mihin suuntaan puukottaja oli juossut. Hän ei ole varma, mutta uskoo, että tämä oli se ensimmäinen poliisipartio, joka ampui puukottajaa reiteen.

"Hän ei päästänyt ääntäkään, kun puukottaja iski häntä"

Ristola ylittää kadun ja pysähtyy torin kulmassa sijaitsevan Aktia-pankin eteen. Siitä on tullut puukotusten uhrien toinen muistopaikka. Portailla on kynttilöitä ja kukkia sekä muutama kortti.

Ristola katselee kukkia ja muistelee viikon takaista perjantaita.
– Auttamaan tullut nainen otti puukotetun rouvan syliinsä tuossa portailla. Tämä auttaja piti uhria puoli-istuvassa asennossa niin, että hänen jalkansa olivat suoraan siinä kadulla. Ei me osattu siinä mitään tehdä, Ristola huokaa.
– Tällä puukotuksen uhriksi joutuneella rouvalla oli vaalea takki päällään, eikä missään näkynyt verta. Olin kuulevinani, että hän sanoi, että häntä ahdistaa tai hän ei saa henkeä. Ne olivat ainoat sanat, jotka kuulin hänen sanovan.
– Hän oli aivan hiljaa kaiken muun ajan. Hän ei päästänyt ääntäkään, silloin kun puukottaja iski häntä. Hän oli vain niin hämmästynyt. Hän oli niin pieni ja hento, Ristolan ääni särkyy.

"Hän vain hiipui pois"

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan puukottajan ensimmäinen uhri, Jehovan todistajiin kuulunut nainen, kuoli torilla ja toinen uhri sairaalassa.

Ristola on varma, että myös toinen uhreista kuoli Turun keskustassa. Aktia-pankin portailla.
– Hän vain hiipui pois. Hänen silmänsä painuivat kiinni, Ristola sanoo hiljaa.

Hän purskahtaa itkuun.

Jonkun ajan kuluttua hän kysyy itseltään, miksi hän ei ehtinyt auttamaan naista, joka joutui liikennevaloissa puukotuksen uhriksi.
-Kyllä sitä miettii, hän sanoo.

Ristola on pitkään hiljaa. Hän osoittaa portaita, joissa on kynttilöitä.
– Minä seisoin tässä, ja se rouva oli tuossa portailla kuolleena, eikä kukaan ollut häntä vielä hakenut siitä. Tähän käveli nuori nainen. Hän kääntyi minuun päin, ja hänellä oli kännykkä kädessä. Olin juuri sanomassa, että pistä se pois, niin tajusin, että tämä nuori nainen alkoi ottaa selfietä.
– Hän käänteli itseään niin, että se ruumis näkyi siinä takana. Minä olin niin hämmästynyt, etten saanut sanaakaan suustani. Kaiken tämän jälkeen kuvottavinta oli, että tämä nainen tuli ja otti selfien ruumiin kanssa.

Ristolan silmät kostuvat jälleen. Hän katsoo torille, jossa ihmiset seisovat kynttilämeren luona.
– Minun jalkani vetävät päivä toisensa jälkeen torille ja tähän paikkaan. Ei minulla ole täällä mitään tekemistä. Minä vain haahuilen ympäriinsä.


YLE
7.8.2017 klo 08:51 päivitetty 27.8.2017 klo 08:56
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Madeline_Poel
Harjunpää
Viestit: 296
Liittynyt: Su Maalis 15, 2015 6:13 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Madeline_Poel »

Klaus Ristola seisoi kahden metrin päässä veitsimiehestä ja tämän uhrista – "Kuvottavinta oli, että nuori nainen otti selfien ruumiin kanssa"

Sairas maailma, mulle ei tulisi pieneen mieleenkään ottaa selfietä ruumiin kanssa.
Onkohan tää likka vielä jakanut selfiensä johonkin?
Melkein toivoisi että hengestään olisi päässyt tämä idiootti varsinaisen uhrin sijaan :twisted: , siellä jossakin kun ei oteta selfieitä eikä tarvita älypuhelintakaan.
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
Terra
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: La Elo 25, 2012 2:49 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Terra »

Doctor Lecter kirjoitti:KRP: Turun puukottajan oikea henkilöllisyys alkaa hahmottua - "asia on tarkentunut"
Iltalehti
26.8.2017 klo 20.04

Pikku hiljaa... vähän kerrassaan...

KRP on siis vihdoin ja viimein saanut oikeudet katsoa sisäasianministerin kansliapäällikön Päivi Nergin rekistereihin, joista selviää kaikki:

”Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee”.

Nerg lausui tuon ylläolevan TV2:n "turvattomuusillassa" maaliskuussa 2016.

Nergin lausunto kyseenalaistettiin jo tuoreeltaan kansanedustajan, myös ulkomaalaispoliisina toimineen Mika Raatikaisen (ps) toimesta. Hän esitti kysymyksen silloiselle sisäministeri Petteri Orpolle (kok), mutta selvitystä tuohon erinomaiseen rekisteriin ei koskaan saatu.

Onkin ehkä niin, että korkea-arvoinen virkamies voi puhua ihan mitä huvittaa, mutta kansa ei saa "vihapuhua", koska väärä mielipide ja virkamies sekä ministerinsä ovat lain yläpuolella, eikä tälläisiin kysymyksiin tarvitse vastata.

No okei. Tiedettiin, että marokkolainen on tullut Suomeen "siirtolaisena" Saksan kautta. Syyllistynyt siellä useisiin rikoksiin, käyttänyt useaa identiteettiä (kuten moni muukin "siirtolainen"), valehdellut ikänsä (kuten huomattavan suuri osa saapujista on tehnyt), pitää suomalaisia vääräuskoisina (kuten muutkin musulmaanit), on omannut rasistisia ja terroristisia ajatelmia ja mielipiteitä.

Miksi marokkolainen sitten päästettiin Suomeen? Saapui turvallisen maan kautta, tiedettiin rikolliseksi ja oli maasta, johon suomalaiset tekevät matkoja sekä omatoimisesti, että ryhmänä ja maasta, jossa ei ole sotaa.
- Joku hölmö vielä kehtaa puolustella, säälitellä ja hyssytellä tälläisiä rikollisia.

Miksi hän kuitenkin tuli Suomeen? Vääräuskoisten maahan. Olisiko syynä (tarpeettoman) hyvä sosiaaliturva, hyväuskoiset (sinisilmäiset) ihmiset, valtava hyysäyskoneisto, oleskelu mahdollista ilman lupaa, marokkolaisverkosto, rikollisen elämän mahdollistamat lait...?

Supo oli päässyt Nergin rekisteriin käsiksi jo aiemmin, mutta ei sitten kantaväestön vihapuheen kyttäämiseltä ehtinyt/halunnut/viitsinyt torjua oikeaa uhkaa - siis sitä, jonka piti eturivin tutkijaksi mainitun Teemu Sinkkosen (nyk Tammikko) mukaan olla Punahilkka-satuun verrattava pelote.

TV1:n klo 20:30 uutisissa la 26.8. eräs naispuolinen, tutkijaksi itseään nimittävä, oli mielenosoitusten yhteydessä huolissaan äärioikeiston yhä lisääntyvästä väkivallasta. Ei siitä miksi nyt marssitaan ja mitä vastaan.

Herääkin kysymyksiä:
- Mihin me tarvitaan Supoa? Entistä Presidentin poliisia. Eiköhän vihapuhetta voi kytätä kuka tahansa suvaitsevainen. Ei siihen tarvita raskasta organisaatiota.
- Mihin me tarvitaan tutkijoita, jotka valehtelevat tilanteesta, vähättelevät terrorismia, eivätkä edes halua nähdä mihin hallitsematon haittamaahanmuutto johtaa, sekä omaavat selkeästi asenteellisen - ei puolueettoman kuten tutkijalta edellytetään - suhtautumisen tutkimaansa asiaan.
Nopeasti tämän tapauksen tiimoilta arvioituna plus muutaman muun partalapsen aikaisempi julkisuus, niin näyttää siltä, että Marokosta lähdetty pakoon mitä (ilm. ei-päivänvaloa kestävät teot/elämäntapa) siirtyen Eurooppaan sumutellen henkilöhistoriaa väärillä identiteeteillä ja aina vaan siirrytty uusiin yhä vain parempiin sos. turvan maihin sitä mukaa, kun yhdessä on seinä ns. noussut pystyyn tyyliin Espanja, Saksa, Ruotsi. Taitaa Suomi sitten olla pussinperä näille tapauksille. Enpä juuri havainnut kesällä Viron enkä Latvian kaupunkien keskustoissa Suomen tapaista monikulttuurista ilmettä.
Porin

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Porin »

samoilija kirjoitti: Helvetin tyhmää hyökätä auttajan kimppuun sen perusteella että on ulkomaalaistaustainen, kertoo kyllä kaiken tarvittavan näistä henkilöistä. Täytyy toivoa että heidän kohdalleen osuu elämässä ainoastaan niitä kantasuomalaisia apuun, ja muut kävelee ohi.
Helvetin tyhmää leimata kokonainen kansa valheellisten uutisointien vuoksi.
Viimeksi muokannut Porin, Su Elo 27, 2017 3:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Omnipod
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: To Maalis 03, 2016 12:55 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Omnipod »

KRP: Turun puukotuksen pääepäillyn henkilöllisyys varmistunut - syntymävuosi 1994

Sunnuntai 27.8.2017 klo 14.48 (päivitetty klo 14.53)

KRP tiedottaa, että Turun joukkopuukotuksen pääepäillyn henkilöllisyys on selvinnyt.

Terroristisessa tarkoituksessa tehdyistä murhista ja niiden yrityksistä epäillyn marokkolaisen miehen Abderrahman Mechkahin henkilöllisyys on varmistunut kansainvälisen poliisiyhteistyön avulla. Miehen syntymävuodeksi on varmistunut 1994. Asiasta tiedottaa Keskusrikospoliisi.

Aiemmin poliisi on kertonut, että pääepäilty on syntynyt vuonna 1998.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017082 ... 3_u0.shtml
Terra
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: La Elo 25, 2012 2:49 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Terra »

^ja klo 15 ylen tv-uutisissa, että poliisi tietää tekijän oikean nimen, mutta ei vielä kerro sitä julkisuuteen.
Abderrahman Mechkah ei sitten pitäne paikkansa sekään.
Belker
Javier Pena
Viestit: 1706
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 11:51 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Belker »

Murhaajasian ikä on siis 22 vuotta, ei 18, kuten hän on valheellisesti kertonut.

Hän on Saksassa esiintynyt viidellä (5) eri henkilöllisyydellä, mikä ei ole ihme. Eikös se Saksan rekkamurhaaja ollut 12-14 eri henkilöllisyydellä tukia imemässä, joten tällainen tyyli on hyvinkin mahdollinen, kun meille tulee näitä asylum-reppanoita.

Turun murhaaja oli kai tullut siten, että oli aikoinaan kertonut olevansa 17-vee. Silloin Dublin-sopimus ei toimi eli häntä ei "alaikäisenä" voida palauttaa ensimmäiseen hänet vastaanottaneeseen EU-maahan. - Ajatelkaa, tämä jihadisti-isis-fanittaja on ollut peruskoululaisten 15-16-v kanssa samassa opetuksessa 22-vuotiaana. Miten paljon olisikaan voinut koulussa tulla ruumiita, siellä kun ei ole aikuisia miehiä väliintulemassa?

Turun terroristi tuo nyt hyvin esille termin "partalapsi". Eli juuri täten kuin nyt Turussa paljastui, valehdellaan muuallakin jopa 40-vuotiaina, että "ollaan 17-vee ja alaikäisiä ja yhyy..." Samoin nämä pohjoisafrikkalaiset tapaavat valehdella kotimaansakin, esim. osa kertoo "tulevansa Syyriasta ja Irakista yyh..."
chadspill
Neuvoja-Jack
Viestit: 535
Liittynyt: La Heinä 04, 2015 2:30 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja chadspill »

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005341514.html

Ulla Appelsinin kommentti Turun iskusta: Kiistäjät ja kiitettävät

Julkaistu: 26.8. 10:55

Kommentti Ei todellisuus katoa, vaikka kuinka työntäisi pään pensaaseen, kirjoittaa Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin.

Se on ollut mahdollista, jopa ehkä todennäköistäkin. Mutta kun se sitten toteutui, se tuntui hetken epätodelliselta. Julma terrori-isku Turussa. Siis Suomen Turussa!

Onhan terrorismi toki viime vuosina tullut meitä lähelle: Saksa, Tukholma, Pietari... Silti on pysäyttävä ajatus, että täällä Euroopan perällä on nyt jouduttu kasvokkain uutisista tutun pahuuden kanssa: Abderrahman Mechkah -nimellä esiintyvä henkilö kylvi raakaa väkivaltaa Turun kaduilla. Muitakin henkilöitä epäillään osallisuudesta tapahtumiin.

Teko on hirviömäinen. Siksi kuvittelisi, että Suomessa vallitsisi tällaisen tragedian jälkeen yksimielisyys siitä, että vastaavat teot on pyrittävä jatkossa estämään kaikin länsimaisen yhteiskunnan sallimin keinoin. Mutta jostain syystä joillekin tuntuu olevan vaikea myöntää edes sitä, mitä Turussa tapahtui.

On ollut hämmentävää seurata sitä vimmaa, jolla on haluttu tyrmätä keskustelu terrorismista. Tunnettu mediavaikuttaja Jussi Lähde esimerkiksi julisti Facebookissa ”oikeusvaltioperiaatteen” takia haluavansa eroon kaikista sellaisista FB-kavereistaan, jotka puhuvat tapahtumasta terroritekona (tämä siis sen jälkeen, kun oli uutisoitu poliisin tutkivan tapahtumia nimenomaan terroritekona).

Tutkija Erkka Railo taas ihmetteli Twitterissä kohun suuruutta ja kiirehti muistuttamaan, että Suomessa tehdään 70 henkirikosta / vuosi. Mikä tietysti on totta, mutta ei se pyyhi Turun tapauksen poikkeuksellisuutta pois. Vaikka se poikkeuksellisuus kuinka halutaan kiistää. Esimerkiksi Suomen Kuvalehdessä toimittaja Vappu Kaarenoja paheksui syvästi: ”Mediavyörytyksen perusteella vaikuttaisi siltä, että Turun puukotuksessa oli kyse jotenkin aivan poikkeuksellisesta asiasta”. Niin. Sehän on Suomessa ihan jokapäiväistä, että toreilla joku keskellä päivää jahtaa puukon kanssa itselleen tuntemattomia naisia huutaen silminnäkijöiden mukaan Allahia.

Toimittaja Kaarina Hazard puolestaan valitti, miksi Turun tapahtumat rinnastettiin Barcelonaan eikä kouluampumisiin. Olisiko esimerkiksi siksi, että teko ei tapahtunut koulussa? Ja siksi, että teko noudatti sitä samaa kaavaa, jota terroriteot maailmalla ovat noudattaneet?

Ei todellisuus katoa, vaikka kuinka työntäisi pään pensaaseen. Se on yhä olemassa, kun pään nostaa ylös. Ja totuus on, että Euroopassa kauhua herättänyt terrorismi tuli nyt Suomeen.

Oikeuslaitoksen tehtävä on ratkaista, mikä on puukottajan – väkivallanteot hän on jo tunnustanut – rikosnimike ja tuomio. Mutta terrorismiin tämä tietenkin kytkeytyy, oli kyseessä sitten usean ihmisen suunnittelema teko tai jihadisteista mallia ottaneen miehen yksittäinen teko. Sillä juuri tämä on osa Isisin strategiaa: vedota omalla häikäilemättömällä propagandallaan nuoriin miehiin ja saada heidät tekemään hirmutekoja ideologian nimissä.

Nykyajan terrorismi ei ole vain sitä, että jossakin korkealla terrorijärjestön organisaatiossa suunnitellaan tuhoisa isku, johon sitten valitaan toteuttajat. Toimintamalli on usein itse asiassa käänteinen. Monet iskujen tekijät valitsevat itse itsensä ja uskovat toteuttavansa pyhää tehtävää.

Tämä toimintamalli tekee terrorismista äärimmäisen vaikeasti estettävää. Silti on pakko yrittää, sillä valtion tärkein tehtävä on taata kansalaistensa turvallisuus.

Uutta tiedustelulainsäädäntöä ei toivottavasti enää jarruteta, mutta se ei kaikkea ratkaise. On kysyttävä esimerkiksi sitä, kuinka tehokkaasti riskiryhmässä olevia aidosti pystytään seuraamaan. Riittävätkö viranomaisten resurssit enää kaikkien vihjeiden seulontaan? Miten radikalisoitumista voidaan estää?

Entä miten turvapaikanhakijoiden taustoja pystytään jatkossa nykyistä paremmin tarkistamaan? On aika karmaisevaa ajatella, että vieläkään ei ole täyttä varmuutta, onko Abderrahman Mechkah edes Turun puukottajan oikea nimi tai mikä on hänen ikänsä, vaikka hän on ollut Suomessa jo pitkään.

Äskettäin tehtiin lisää kiinniottoja ja poliisi kertoi, että uusi pidätetty oli esittäytynyt ruotsalaisille marokkolaisena, suomalaisille algerialaisena. Tämä kaikki kertoo siitä, että vaikka kuinka niin toivoisimme, kaikki turvapaikanhakijat eivät valitettavasti ole liikkeellä vilpittömin mielin. Toivottavasti myös pakkopalautusten vastustajat ymmärtävät, että viranomaisilla saattaa olla palautuksiin perusteltu syy, vaikka sitä ei voida sanoa ääneen.

On ilman muuta täysin selvää, että Suomen on jatkossakin autettava hädässä olevia. Mutta on selvää myös, että jokainen tänne tuleva ei välttämättä puhu totta.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että jokainen turvapaikanhakija valehtelisi. Saati että Turun tragedia antaisi oikeuden kohdella tai nimitellä ketään tapahtumiin syytöntä ihmistä rumasti. Missä on logiikka, jos vastustaa Turun kaltaista sivullisen kimppuun käymistä –ja käy itse jonkun sivullisen kimppuun?

Kun miettii Turun kaikkia lukuisia, suuren kiitoksen ansaitsevia auttajia – kuten vaikkapa Larisaa, joka lohdutti sylissään uhrin vauvaa tai Mikkoa, joka pyrki tyrehdyttämään kaulaan puukotetun naisen verenvuodon tai Aryaa, joka löi epäiltyä mailalla tai brittisyntyistä Hassania, joka haavoittui auttaessaan uhria tai sitä 70-vuotiasta suomalaismiestä, jonka pankkikortti ja rahatkin jäivät mediatietojen mukaan automaattiin, kun hän ryntäsi apuun – se kertoo siitä, että sankari voi olla nainen tai mies, ulkomaalainen tai suomalainen, nuori tai vanha. Kuka tahansa saattaa olla se lähimmäinen, joka ensi kerralla ryntää pelastamaan sinun tai rakkaasi henkeä. Sankaruutta ei voi päätellä kasvoista.

Perjantaita 18.8. 2017 ei mikään pyyhi pois. Mutta merkitsevää on, miten me tästä jatkamme. Soisi, että Turku saisi avaamaan silmät, mutta ei sulkisi sydäntä. Meillä täytyy olla rohkeutta keskusteluun turvallisuudesta ja turvapaikkajärjestelmän ongelmista: se ei ole rasismia. Samalla kuitenkin tulisi muistaa tämä: se tänään kohtaamasi sivullinen voi olla huomisen sankari.

Ulla Appelsin
2 200 euroa tienaavalle jää kuukaudessa 10 euroa aiempaa enemmän käteen.
Myös eläkeläisille on luvassa vastaava veronkevennys.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski on tyytyväinen 32 000 € kuukausipalkkaansa - "Minusta palkka on hyvä"
...
chadspill
Neuvoja-Jack
Viestit: 535
Liittynyt: La Heinä 04, 2015 2:30 pm

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja chadspill »

Belker kirjoitti:Murhaajasian ikä on siis 22 vuotta, ei 18, kuten hän on valheellisesti kertonut.
Tämä ainakin mahdollistaa elinkautisen tuomion nyt koska on yli 21-vuotias. Onko tämä sitten hyvä vai ei, siitä voi olla montaa mieltä koska todennäköisesti tämä loinen jää suomalaisten elätiksi loppuiäkseen.
2 200 euroa tienaavalle jää kuukaudessa 10 euroa aiempaa enemmän käteen.
Myös eläkeläisille on luvassa vastaava veronkevennys.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski on tyytyväinen 32 000 € kuukausipalkkaansa - "Minusta palkka on hyvä"
...
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6473
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Terrori-isku Turussa

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Oletettavasti tämä iän kanssa pelaaminen on melko yleistä maahanmuuttajissa, pääsee ilmaiselle kouluruualle ja kannattaa laskea tarpeeksi niin ei ole niin rikosvastuussakaan. Onpas hieno syteeemi heillä. Mitenkäs se menikään? Minä olen 19 vuotias lapsi, vaikka partaa riitti, oli eräs tapaus.
Vastaa Viestiin