Saara

Jari Aarnion tapaukseen liittyvät ketjut tänne
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Pieni liekki kirjoitti:
To Joulu 10, 2020 9:20 pm
Saara on kertonut kyselleensä Aarniolta aikanaan neuvoja, miten hän pääsee eroon kämpässään asustelleesta Leinosesta. Saaran mukaan Aarnio on antanut hänelle asiassa neuvoja, mutta ei ole käskyttänyt häntä.

Spekulaatiota:

Missä vaiheessa Saara olisi voinut kihahtaa Leinoselle niistä Kallvikintieltä kadonneista huonekaluista niin kovin, että heillä olisi tullut asiasta keskinäistä riitaa? Ajattelen, että Aarniolla/poliisilla on voinut olla aikanaan täysi työ yrittää estää Saaraa sotkemasta epäiltyä murhatutkintaa. Olisiko Aarnio joutunut tekemään Saaran mahdollisesta yhteydenotosta häneen nopean tilannearvion, jossa lopputulemana on ollut, että Tolvanen oli kuljettanut Saaran yhdeksi yöksi rauhoittumaan hotelli Helkaan?
Osui silmään aineistosta mielenkiintoinen toteamus, minkä on esille nostanut yksi Ünsalin murhatapahtuman aikaan televalvontoja käsitellyt poliisi:
Kuullessani nyt Leinosen ja Kallvikintien asunnon, niin muistan nyt,
että "Saara" olisi soitellut Leinosen kanssa ja joku hässäkkä siinä oli, mutta en muista
mihin se liittyi. Nyt mieleeni palautui "Saaran" ääni, joka oli kiukkuinen ja mielessäni ajattelin
miten hän voi käskyttää/tylyttää Leinosta. Kysyttäessä tiesitkö, että Leinonen joutui muuttamaan
"Saaran" soittojen jälkeen, niin en osaa sanoa mitään. Mieleeni palautuu kina jostakin
sohvasta, joka olisi hävinnyt asunnosta. Voi olla, että sekoitan asioita, mutta tällainen
mielikuva minulla on. En muista mihin tämä kina päätyi ja mikä sen loppuratkaisu oli.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Nicht schuldig
Adrian Monk
Viestit: 2535
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2014 2:19 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Nicht schuldig »

Pieni liekki kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 1:01 am
Pieni liekki kirjoitti:
To Joulu 10, 2020 9:20 pm
Saara on kertonut kyselleensä Aarniolta aikanaan neuvoja, miten hän pääsee eroon kämpässään asustelleesta Leinosesta. Saaran mukaan Aarnio on antanut hänelle asiassa neuvoja, mutta ei ole käskyttänyt häntä.

Spekulaatiota:

Missä vaiheessa Saara olisi voinut kihahtaa Leinoselle niistä Kallvikintieltä kadonneista huonekaluista niin kovin, että heillä olisi tullut asiasta keskinäistä riitaa? Ajattelen, että Aarniolla/poliisilla on voinut olla aikanaan täysi työ yrittää estää Saaraa sotkemasta epäiltyä murhatutkintaa. Olisiko Aarnio joutunut tekemään Saaran mahdollisesta yhteydenotosta häneen nopean tilannearvion, jossa lopputulemana on ollut, että Tolvanen oli kuljettanut Saaran yhdeksi yöksi rauhoittumaan hotelli Helkaan?
Osui silmään aineistosta mielenkiintoinen toteamus, minkä on esille nostanut yksi Ünsalin murhatapahtuman aikaan televalvontoja käsitellyt poliisi:
Kuullessani nyt Leinosen ja Kallvikintien asunnon, niin muistan nyt,
että "Saara" olisi soitellut Leinosen kanssa ja joku hässäkkä siinä oli, mutta en muista
mihin se liittyi. Nyt mieleeni palautui "Saaran" ääni, joka oli kiukkuinen ja mielessäni ajattelin
miten hän voi käskyttää/tylyttää Leinosta. Kysyttäessä tiesitkö, että Leinonen joutui muuttamaan
"Saaran" soittojen jälkeen, niin en osaa sanoa mitään. Mieleeni palautuu kina jostakin
sohvasta, joka olisi hävinnyt asunnosta. Voi olla, että sekoitan asioita, mutta tällainen
mielikuva minulla on. En muista mihin tämä kina päätyi ja mikä sen loppuratkaisu oli.
Leinosella ja Saaralla oli seksisuhde, eikä Leinonen maksanut mitään asumisestaan Saaralle. Saara myöntää kyllä asian näissä teksteissä.

Kuulustelija: Jani Leinonen on kuulustelussaan kertonut, ettei hän ole maksanut asunnossa olostaan ja asumisestaan mitään ja kertonut myös ettei hänellä olisi ollut tällä perusteella mitään syytä uhkailla sinua, koska kyse oli kuitenkin sinun asunnostasi. Hän on myös kertonut välienne olleen muutenkin kunnossa. Miten kommentoisit tätä Leinosen kertomaa?

Saara: Leinonen ei maksanut minulle mitään, se pitää paikkansa.

Ilmeisesti tässä kohdin "kinasta" viitataan tähän Leinosen ja Saaran välillä käytyyn puheluun 20.10.2003 kello 14.16 eli siis noin nelisen vuorokautta myöhemmin, jota poliisi telekuunteli.

Tässä on koko puhelun litterointi:

20.10.22003 kello 14.16 puhelu Leinosen ja Saaran välillä koskien huonekaluja.

"LEINONEN: Halajaa

SAARA: No Iina moi.

LEINONEN: No ni

SAARA: Onks' paha paikka?

LEINONEN: Eio

SAARA: Hei tota joo kiitti sä olit vieny ne avaimet sinne.

LEINONEN: Niin

SAARA: Joo kato mä oon vie/ tossa , mä oon vie/ niin helvetin kaukana kato (epäselvää, puhuvat miehen kanssa päällekkäin).

LEINONEN: Joo kato mä yritin ...

SAARA: Mulla kävi kato yksä kimma kävi tänään oli ollu ssut~ ja mä en päässy ite millään tonne ·stadiin suuntaan tossa yöllä.

LEINONEN: Hei, ei mitään, mut siel on turha sun alkaa kiukuttelee jos mä oon vaik koko ajan (epäselvää).

SAARA: Joo joo mut ei niillä oo niin kiire, ei niillä oo niin kiire, kato ku mä oon ihan muualla, mä oon ihan jumissa täällä.

LEINONEN: Joo joo, joo joo.

SAARA: Hei tota niin niin, mites tota niin niin, ooksä vieny ne, toi sano jotain se Minna, että ei siellä oo niitä sohvia

LEINONEN: Joo

SAARA: Tai sitä sohvaa ja sitä tuolia?

LEINONEN: Niin

SAARA: Oot sä vieny ne sieltä vai?

LEINONEN: Joo, me otettiin ne sieltä. Joo. No Keijo sano, että sieltä voi ottaa että niistä on maksettu jotain sulle.

SAARA: Ei se kyllä, ei se kyllä noin menny hei.

LEINONEN: Joo-o. No, mut tuut sä sinne, tänne päin niin katotaan sitä?

SAARA: Joo, allright, ni tota, mä yritän tulla ku mä en nyt tiedä, miten täss' nyt menee nää muut hommat täällä.

LEINONEN: Joojoo

SAARA: Joo tota niin niin, kato mullahan VVO:n kautta nyt vaihtuu se kämppä saman tien mä sain tuolta Westendist' luukun.

LEINONEN: Joo, no niinhän sä sanoit.

SAARA: Joo, niin tota niin niin, ne niinku en mä tie, mitä siellä sit on ollu kato ku mä ite sanoin niinku soitin tonne sossuun et mä en millään pääse tuleen että mä oon niin kaukana tietsä.

LEINONEN: Niin niin no

SAARA: Muttota .. .

LEINONEN: Niin?

SAARA: Mut tota, no antaisitsä no, kai sä maksat niistä jotain niistä huonekaluista vai?

LEINONEN: Joo, mä juttelen Keijon kaa siitä.

SAARA: Allright

LEINONEN: Soitetaan sitte myöhemmin kato, mä yritän tulla sinne päin niin ...

teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja teppo »

Pieni liekki kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 1:01 am
Missä vaiheessa Saara olisi voinut kihahtaa Leinoselle niistä Kallvikintieltä kadonneista huonekaluista niin kovin, että heillä olisi tullut asiasta keskinäistä riitaa?
Televalvonnan perusteella ollaan sanailussa hyvinkin varovaisia.
Pieni liekki kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 1:01 am
Ajattelen, että Aarniolla/poliisilla on voinut olla aikanaan täysi työ yrittää estää Saaraa sotkemasta epäiltyä murhatutkintaa.
Aivan. Sotkeminen on Aarnion tehtävä.
Pieni liekki kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 1:01 am
Olisiko Aarnio joutunut tekemään Saaran mahdollisesta yhteydenotosta häneen nopean tilannearvion, jossa lopputulemana on ollut, että Tolvanen oli kuljettanut Saaran yhdeksi yöksi rauhoittumaan hotelli Helkaan?
Joku syy Aarniolla oli estää Saaraa menemästä kämpille. Samoin joku syy oli, että hän ei itse voinut lähteä kuskaamaan. Varmaan kiireitä. Olisi kuitenkin ollut kohteliasta kertoa Tolvaselle, mikä juttu oli kyseessä:

”En pysty millään tavalla yhdistämään tätä Volkan Ünsalin murhajuttuun”, Tolvanen sanoi.

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

teppo kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 4:35 pm
Pieni liekki kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 1:01 am
Olisiko Aarnio joutunut tekemään Saaran mahdollisesta yhteydenotosta häneen nopean tilannearvion, jossa lopputulemana on ollut, että Tolvanen oli kuljettanut Saaran yhdeksi yöksi rauhoittumaan hotelli Helkaan?
Joku syy Aarniolla oli estää Saaraa menemästä kämpille. Samoin joku syy oli, että hän ei itse voinut lähteä kuskaamaan. Varmaan kiireitä. Olisi kuitenkin ollut kohteliasta kertoa Tolvaselle, mikä juttu oli kyseessä:

”En pysty millään tavalla yhdistämään tätä Volkan Ünsalin murhajuttuun”, Tolvanen sanoi.
Yritän palata tähän asiaan viikon sisään, mutta se edellyttää parin aineiston yhdistämistä. Etenen itselläni läpikäymättä olevaa aineistoa tietyllä systematiikalla ja, jos pysyn nykyisessä vauhdissa, niin luulisin työstäväni näitä tietoja vasta joidenkin päivien kuluttua. Käsittääkseni tässä on oleellista tapaukseen kuuluvaa osiota, jota kannattaa selvittää tarkemmin.

Olen itse siinä käsityksessä, että Saaralle Ünsalin murha on tullut täytenä yllätyksenä. Tolvanen on kertonut tavanneensa Saaran ja Aarnion Herttoniemenrannassa, mutta hän ei kertomansa mukaan pysty itse muistamaan ajankohtaa, milloin Saaran kuljetus hotelli Helkaan on tapahtunut. Tolvanen kuitenkin muistelee Saaran kertoneen kokeneensa uhkaa mies-/poikaystävänsä taholta. Oliko Leinonen tämä Saaran viittaama miesystävä vai joku muu? Herttoniemenrannassa taisi asua P.M., jonka kanssa Saara on ymmärtääkseni ollut paljon tekemisissä vuoden 2003 aikana.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Nicht schuldig
Adrian Monk
Viestit: 2535
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2014 2:19 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Nicht schuldig »

Pieni liekki kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 6:07 pm
teppo kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 4:35 pm
Pieni liekki kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 1:01 am
Olisiko Aarnio joutunut tekemään Saaran mahdollisesta yhteydenotosta häneen nopean tilannearvion, jossa lopputulemana on ollut, että Tolvanen oli kuljettanut Saaran yhdeksi yöksi rauhoittumaan hotelli Helkaan?
Joku syy Aarniolla oli estää Saaraa menemästä kämpille. Samoin joku syy oli, että hän ei itse voinut lähteä kuskaamaan. Varmaan kiireitä. Olisi kuitenkin ollut kohteliasta kertoa Tolvaselle, mikä juttu oli kyseessä:

”En pysty millään tavalla yhdistämään tätä Volkan Ünsalin murhajuttuun”, Tolvanen sanoi.
Yritän palata tähän asiaan viikon sisään, mutta se edellyttää parin aineiston yhdistämistä. Etenen itselläni läpikäymättä olevaa aineistoa tietyllä systematiikalla ja, jos pysyn nykyisessä vauhdissa, niin luulisin työstäväni näitä tietoja vasta joidenkin päivien kuluttua. Käsittääkseni tässä on oleellista tapaukseen kuuluvaa osiota, jota kannattaa selvittää tarkemmin.

Olen itse siinä käsityksessä, että Saaralle Ünsalin murha on tullut täytenä yllätyksenä. Tolvanen on kertonut tavanneensa Saaran ja Aarnion Herttoniemenrannassa, mutta hän ei kertomansa mukaan pysty itse muistamaan ajankohtaa, milloin Saaran kuljetus hotelli Helkaan on tapahtunut. Tolvanen kuitenkin muistelee Saaran kertoneen kokeneensa uhkaa mies-/poikaystävänsä taholta. Oliko Leinonen tämä Saaran viittaama miesystävä vai joku muu? Herttoniemenrannassa taisi asua P.M., jonka kanssa Saara on ymmärtääkseni ollut paljon tekemisissä vuoden 2003 aikana.
Herttoniemen rannassa asui toinen mies P.M, jolla oli Leinosen lisäksi myöskin tekemistä Saaran kanssa. Tolvanen on kertonut Herttoniemen rannasta. Aarnio on kertonut paremminkin Munkkiniemen suunnasta kuten myöskin Saara. Joku voi ajatella, että mitä ihmeen tekemistä tällä kaikella on Unsalin murhan kanssa. Mutta yksi pääväitteistä, joka koskettaa sekä Saaran todistusta että myöskin Tolvasen todistusta, koskee nimenomaan tätä hotelli Helkaan vientiä. Syyttäjän tarkoitus tässä on ollut kertoa, että Aarnio on sekoittanut Tolvasen tähän murha-asiaan ja Saaraan. Tämä on myöskin melko sekavaa toisaalta siellä puhutaan ajasta ennen murhaa noin 10 tai 11 päivä lokakuuta, toisaalta päivästä murhan jälkeen. Tolvanen itse kertoo, ettei ajankohta liittynyt ollenkaan tähän Unsalin murhaan. Tolvanen kertoo Saaran aggressiivisesta mielialasta ja siitä, ettei häntä olisi voinut edes päästää poikaystävänsä luokse.

Tässä haetaan nimenomaan tätä Aarnion väitettyä Tolvasen sekoittamista tähän murha-asiaan siten, että kysytään, että miksi päällikkö tasoinen henkilö tarvitaan viemään Saaraa hotelli Helkaan. Sinällään ihan mielenkiintoinen kysymys, mutta liittyikö asia murha-ajankohtaan vai ei, on epäselvää. Saara on perunut näitä puheitaan ja kertonut ohjailusta. On mahdollista, että tämäkin on tapahtunut episodi mutta ajankohta on voinut olla aivan eri kuten Tolvanen sanoo. Hän sanoo, että olisi kyennyt yhdistämään Saaran ja Unsalin murhatapauksen toisiinsa, jos ajankohta olisi ollut sama. Tolvanen on aprikoinut oliko vuosikaan sama. Toisaalta myöskin on hyvä tietää, että Saara on oman kertomansa mukaan esim. vuonna 2005 soittanut Tolvaselle ja lisäksi hän on kertonut olleensa humalassa. Käsitykseni on myöskin se, että Saara ei oikeudessa enää olisi toistanut tätä ajankohtaa Unsalin murhan aikoina, vaan ei tiennyt enää itsekään, että mikä on ajankohta tälle tapahtumalle.

teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja teppo »

Nicht schuldig kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 8:32 pm
On mahdollista, että tämäkin on tapahtunut episodi mutta ajankohta on voinut olla aivan eri kuten Tolvanen sanoo. Hän sanoo, että olisi kyennyt yhdistämään Saaran ja Unsalin murhatapauksen toisiinsa, jos ajankohta olisi ollut sama. Tolvanen on aprikoinut oliko vuosikaan sama.
Kuka muistaa väärin:
"AARNION aiempi kertomus menee jossain määrin ristiin Tolvasen kertomuksen kanssa. Aarnion mukaan Saara, hän ja Tolvanen tapasivat – joskaan ei Itä-Helsingissä – ja Tolvanen vei Saaran Hotelli Helkaan. Aarnion mukaan järjestelyyn oli kuitenkin turvallisuusuhan lisäksi myös toinen syy.
Aarnion mukaan tapaaminen järjestettiin murhan jälkeen, koska Saara oli ollut yhteydessä murhasta tuomittuun Jani Leinoseen ja halusi palata asunnolleen. Tarkoituksena oli pitää Saara pois asunnosta, jotta tutkinta ei vaarantuisi."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

teppo kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 9:03 pm
Nicht schuldig kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 8:32 pm
On mahdollista, että tämäkin on tapahtunut episodi mutta ajankohta on voinut olla aivan eri kuten Tolvanen sanoo. Hän sanoo, että olisi kyennyt yhdistämään Saaran ja Unsalin murhatapauksen toisiinsa, jos ajankohta olisi ollut sama. Tolvanen on aprikoinut oliko vuosikaan sama.
Kuka muistaa väärin:
"AARNION aiempi kertomus menee jossain määrin ristiin Tolvasen kertomuksen kanssa. Aarnion mukaan Saara, hän ja Tolvanen tapasivat – joskaan ei Itä-Helsingissä – ja Tolvanen vei Saaran Hotelli Helkaan. Aarnion mukaan järjestelyyn oli kuitenkin turvallisuusuhan lisäksi myös toinen syy.
Aarnion mukaan tapaaminen järjestettiin murhan jälkeen, koska Saara oli ollut yhteydessä murhasta tuomittuun Jani Leinoseen ja halusi palata asunnolleen. Tarkoituksena oli pitää Saara pois asunnosta, jotta tutkinta ei vaarantuisi."
Huomaa hyvin, että Ünsalin tapaukseen kytkeytyvillä ihmisillä on äärimmäisen suuria haasteita muistaa asioita, joita on tapahtunut syksyllä 2003, koska asioista on yksinkertaisesti kulunut niin pitkä aika. Joku tuossa edellä olevasta kolmikosta muistaa väärin, koska tarinat menevät jonkin verran ristiin. Saara on oikeudessa todistajana todennut, että häneltä on mennyt vuosien aikana poliisitkin sekaisin. Hän ei kertomansa mukaan enää pysty muistamaan, mitä on kertonut Tolvaselle ja mitä Aarniolle. Saara ei muistanut, mitä oli keskustellut Tolvasen kanssa, mutta muisteli kertoneensa tälle elämäntarinaansa.

Pystytkö, teppo, selvittämään, mistä kohdasta olet löytänyt tuon edellä olevan lainauksen Aarnioon liittyen? En ole sitä huomannut tai se on mennyt ohi silmieni. Tolvanen on oikeudessa kertonut, että kun Ünsalin murhatutkinta on ollut päällä, niin silloin ei Saaran kuljetus hotelli Helkaan ole ainakaan tapahtunut. Silloin ei olisi nimittäin kuljetettu häntä omalla autolla. Eli itselläni on mietinnässä, voisiko kuljetus olla tapahtunut melko pian murhan jälkeen, mutta ennen kuin varsinainen murhatutkinta väkivallan vetämänä on ollut käynnissä.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Mä en käsitä tässä koko jutussa ollenkaan:
a) miksi Aarnio ei olisi halunnut estää ûnsalin murhaa jos hän siitä tiesi?
b) miksi hän pyysi alaisensa soittamaan jonkun vihjesoiton murhasta?


Joku varmaan käsittää, kun oikeutta käydään ja ihan elinkautisella uhataan.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

Costantin

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Costantin »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 12:45 am
Mä en käsitä tässä koko jutussa ollenkaan:
a) miksi Aarnio ei olisi halunnut estää ûnsalin murhaa jos hän siitä tiesi?
b) miksi hän pyysi alaisensa soittamaan jonkun vihjesoiton murhasta?


Joku varmaan käsittää, kun oikeutta käydään ja ihan elinkautisella uhataan.
a) koska tienasi rahaa tällä tuloksella

b) ei välttämättä pyytänyt, vaan alainen oli kuullut siitä ja halusi näin ilmoittaa sen

Nicht schuldig
Adrian Monk
Viestit: 2535
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2014 2:19 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Nicht schuldig »

teppo kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 9:03 pm
Nicht schuldig kirjoitti:
La Joulu 12, 2020 8:32 pm
On mahdollista, että tämäkin on tapahtunut episodi mutta ajankohta on voinut olla aivan eri kuten Tolvanen sanoo. Hän sanoo, että olisi kyennyt yhdistämään Saaran ja Unsalin murhatapauksen toisiinsa, jos ajankohta olisi ollut sama. Tolvanen on aprikoinut oliko vuosikaan sama.
Kuka muistaa väärin:
"AARNION aiempi kertomus menee jossain määrin ristiin Tolvasen kertomuksen kanssa. Aarnion mukaan Saara, hän ja Tolvanen tapasivat – joskaan ei Itä-Helsingissä – ja Tolvanen vei Saaran Hotelli Helkaan. Aarnion mukaan järjestelyyn oli kuitenkin turvallisuusuhan lisäksi myös toinen syy.
Aarnion mukaan tapaaminen järjestettiin murhan jälkeen, koska Saara oli ollut yhteydessä murhasta tuomittuun Jani Leinoseen ja halusi palata asunnolleen. Tarkoituksena oli pitää Saara pois asunnosta, jotta tutkinta ei vaarantuisi."
Tässä on Tolvasen kertomaa, mikä sinällään on mielestäni aika uskottavaa. Kuten Tolvanen tässä kertoo hän tunsi Leinosen todella hyvin, koska oli tutustunut Leinoseen Jari Aaltosen veljen murhan tiimoilta. Leinonen toimi silloin haudankaivajana, kun Late Johansson surmasi Aaltosen veljen. Vaikuttaa siltä, että tämä Tolvasen kertomus on lähempänä totuutta kuin Jari Aarnion muistelu Munkkiniemen rannasta. Olisiko henkilö ollut kuitenkin P.M., jonka kanssa Saaralla olisi ollut kinaa ja Saara oli selvästi tämän mukaan aggressiivinen ja humalassa. P.M. oli Herttoniemen rannassa. Alempana olevassa otteessa esitutkinnassa puhutaan Saaran avopuolisosta ja puoli välistä 2000-lukua eli esim. vuodesta 2005. Saara muutti yksinään asuntoon, jossa hän asui n. kuukauden tämän murha-asunnon jälkeen Vuosaaressa. Tässä asunnossa tapailivat Leinonen ja Saara.

Saaran kertomus on vaihteleva ja epävarma, tässä alimmaisena on ote Saaran kertomasta esitutkinnasta sivulta 1499. Tässä kohdin Saara puhuu P.M. asunnon luota Herttoniemen rannasta.

Tolvasen kertomaa:

"TOLVANEN: Kun minä en muista mainittiinko se nimi, mutta siis Jani Leinosen nimeä ei puolellakaan sanalla mainittu, koska Jani Leinosen tunnen niin hyvin ja aina vuodesta 1998, kun hän oli epäiltynä Jari Aaltosen murhaan ja voin kertoa, että myöhemmin tämän tutkinnan aikana olen ollut paljon Jani Leinosen kanssa tekemisissä. Mutta Jani Leinosen nimeä ei mainittu silloin. Olen kertonut todistajana tästä aikaisemmin, että minä hain Iina Ahosen tosiaan sieltä Itä-Helsingistä, en Vuosaaresta kylläkään, sen muistan. Nyt kun sanoit aikaisemmin sen Herttoniemen, Herttoniemen ranta, niin se voi olla se oikea paikka ja hän sanoi, Iina Ahonen oli päihtynyt silloin, välillä ihan tasainen ja välillä aggressiivinen ja Jani Leinosen nimeä ei todellakaan mainittu, mutta sitä en kuollaksenikaan muista enää mainitsiko hän sen poikaystävän tai miesystävän nimeä. En pysty sanomaan. Mutta noihin päiviin, kun Volkan Onsal murhattiin, että se olisi tapahtunut siihen aikaan, niin ei. Meillähän oli kädet täynnä työtä siinä vaiheessa. Niin eihän me ... ei, ei. En pysty sitä ajankohtaa sanomaan. Uskon kyllä, että muistaisin jos se olisi ollut Onsalin murhan aikoihin." Esitutkinta sivu 1497

"Noin 2000-luvun puolivälissä oli tapaus, jossa Jari Aarnio soitti eräänä arki-iltana ja kertoi tarvitsevansa apua Iina Ahosen kanssa, koska Ahosella oli vaikeuksia silloisen avopuolison takia. Menin johonkin Itä-Helsinkiin ja tapasin Ahosen sekä Aarnion, joka oli aluksi siinä paikalla. Pitkällisen keskustelun jälkeen vein Iina Ahosen hänen omasta toiveestaan ja Jari Aarnion toiveesta turvaan johonkin keskustan hotelliin." Esitutkinta sivu 1499

Saaran kertomaa:

Kuulustelija: Onko kyseessä sama tapaus, josta olet itse kertonut?

Saara: Kyseessä on sama tapaus. Tapahtumainkuvaus kuitenkin poikkeaa omasta kertomastani. Tämä ei tapahtunut ollut Itä-Helsingissä vaan Herttoniemessä Martikaisen asunnon luona. Tässä tapauksessa emme olleet kaikki kolme samaan aikaan paikalla vaan Tolvanen haki minut asunnon läheltä. En ollut ainakaan vahvasti päihtynyt enkä räyhäkkäällä päällä. En ole ketään uhkaillut, eikä mielialani vaihdellut. Olin itse oikeasti peloissani tuon Aarniolta kuulemani Leinosen uhkailun vuoksi. Tämä pitänee paikkansa, että Tolvanen on hoitanut asian Aarnion pyynnöstä.

Kuulustelija: Mihin hotelliin majoituit tämän tapauksen yhteydessä?

Saara: Nyt kun asiaa on kuulustelun aikana tarkisteltu, niin olen vakuuttunut siitä, että kyseessä oli Hotelli Helka, joka sijaitsee osoitteessa Pohjoinen Rautatienkatu 23.Helsingissä.

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Costantin kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 5:15 am
Kuolemannaakka kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 12:45 am
Mä en käsitä tässä koko jutussa ollenkaan:
a) miksi Aarnio ei olisi halunnut estää ûnsalin murhaa jos hän siitä tiesi?
b) miksi hän pyysi alaisensa soittamaan jonkun vihjesoiton murhasta?


Joku varmaan käsittää, kun oikeutta käydään ja ihan elinkautisella uhataan.
a) koska tienasi rahaa tällä tuloksella

b) ei välttämättä pyytänyt, vaan alainen oli kuullut siitä ja halusi näin ilmoittaa sen
Tienasi rahaa? Miten hän siitä rahaa tienasi? Raivasi muutaman huumehemmon pois kaduilta että meni omat hasikset paremmin kaupaksi, niinkö? Voidaanko laajentaen ajatella, että jokainen telkien taakse saatu huumerikollinen ja takavarikoitu huume-erä olikin oikeastaan Aarnion tekemä rikos oman aseman parantamiseksi?

Minkä takia huumepoliisin etsivä soittaisi puhelinkopista jonkun nimettömän vihjepuhelun? Miksei hän mene asemalle rinta rottingilla ja huuda, että hei jätkät, tapahtu murha, mää kuulin! Miksi hän halusi salata asian kummallisen nimettomän vihjeen taakse? Vai oliko Aarnio kertonut hänelle murhasta ja sanonut, että tästä ei sitten saa kertoa kellekään, mutta hän tahtoi silti kertoa vastoin Aarnion tahtoa?

Yritän vain ymmärtää tämän, kun nuo ihmisten tekojen motiivit ovat tässä Aarnion jutussa jotenkin hämärät kaikenkaikkiaan.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja teppo »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 12:19 am
Minkä takia huumepoliisin etsivä soittaisi puhelinkopista jonkun nimettömän vihjepuhelun? Miksei hän mene asemalle rinta rottingilla ja huuda, että hei jätkät, tapahtu murha, mää kuulin! Miksi hän halusi salata asian kummallisen nimettomän vihjeen taakse?
Hyvä kysymys. Sen syyttäjäkin varmaan haluaisi tietää. Millähän tavalla se tieto oli etsivälle putkahtanut?
Kuolemannaakka kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 12:19 am
Vai oliko Aarnio kertonut hänelle murhasta ja sanonut, että tästä ei sitten saa kertoa kellekään, mutta hän tahtoi silti kertoa vastoin Aarnion tahtoa?
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja kuin se, että henkilö olisi toiminut vastoin Aarnion tahtoa?

Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10813
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

teppo kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 10:10 am
Kuolemannaakka kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 12:19 am
Minkä takia huumepoliisin etsivä soittaisi puhelinkopista jonkun nimettömän vihjepuhelun? Miksei hän mene asemalle rinta rottingilla ja huuda, että hei jätkät, tapahtu murha, mää kuulin! Miksi hän halusi salata asian kummallisen nimettomän vihjeen taakse?
Hyvä kysymys. Sen syyttäjäkin varmaan haluaisi tietää. Millähän tavalla se tieto oli etsivälle putkahtanut?
Kuolemannaakka kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 12:19 am
Vai oliko Aarnio kertonut hänelle murhasta ja sanonut, että tästä ei sitten saa kertoa kellekään, mutta hän tahtoi silti kertoa vastoin Aarnion tahtoa?
Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja kuin se, että henkilö olisi toiminut vastoin Aarnion tahtoa?
No, minulle tuli ensimmäisenä mieleen (mitä nimenomaan ihmettelin), että miksi Aarnio olisi pyytänyt näin käyttäytymään, mutta nimimerkki Costantin vastasi tähän että: "ei välttämättä pyytänyt, vaan alainen oli kuullut siitä ja halusi näin ilmoittaa sen".

Pyysin tähän tarkennusta, mutta nyt taas sinä palaat siihen, mitä itse ensimmäiseksi esitin.


Ei tämä voi olla helppo keissi. Kaikki ihmettelevät, syyttäjää myöden.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi

teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja teppo »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 1:02 pm
Pyysin tähän tarkennusta, mutta nyt taas sinä palaat siihen, mitä itse ensimmäiseksi esitin.
Itselle tuli mieleen sellainen vaihtoehto, että esimies olisi käskenyt alaisensa toimimaan näin, koska tiesi murhan tapahtuneen mutta oli saanut asian tietoonsa tavalla, jonka ei halunnut tulevan poliisin tietoon.

Nicht schuldig
Adrian Monk
Viestit: 2535
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2014 2:19 pm

Re: Saara

Viesti Kirjoittaja Nicht schuldig »

teppo kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 1:35 pm
Kuolemannaakka kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 1:02 pm
Pyysin tähän tarkennusta, mutta nyt taas sinä palaat siihen, mitä itse ensimmäiseksi esitin.
Itselle tuli mieleen sellainen vaihtoehto, että esimies olisi käskenyt alaisensa toimimaan näin, koska tiesi murhan tapahtuneen mutta oli saanut asian tietoonsa tavalla, jonka ei halunnut tulevan poliisin tietoon.
Eikö Aarnion olisi kannattanut olla ihan hiljaa kaikesta, jos tiesi murhan tapahtuneen? Hänhän olisi voinut katsella vierestä, että milloin joku huomaa Unsalin kadonneen. Unsalilla oli vanhemmat ja siskoksia ja tyttöystäväkin, johon hän oli päivittäin yhteydessä. Odotettavissa oli siis, että katoamisilmoitus olisi tehty hyvinkin nopeasti. Miksi Aarnio hosuu näin?

Sieltä ei löydy syyttäjän esittämistä väitteistä mitään motiiviin liittyvää. Sieltä löytyy Vilhusesta väite, että hän olisi saanut noin parisen tonnia rahaa Anderssonilta tästä palkkamurhasta. Vilhusta syytetään palkkamurhasta, jonka hän olisi tehnyt noin parista tonnista. Tosin Vilhusen kulut olisivat ylittäneet reippaasti tästä palkkamurhasta saadun hyödyn. Aarnion kohdalla ei ole mitään motiivia tälle esitetty tai ainakaan minä en sitä löydä. Itse uumoilin, että syyttäjä vetäisi jossain vaiheessa ässän hihasta ja kertoisi jotain Arlandan pankkiryöstöön viittaavaa. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Vastaa Viestiin