Aarnio tapauksen tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Jari Aarnion tapaukseen liittyvät ketjut tänne
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Aarnio tapauksen tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Poliisilaissa (872/2011), joka on astunut voimaan 1.1.2014 alkaen käsitellään tietolähdetoimintaa mm. seuraavissa pykälissä:

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/201 ... p448463936
Tietolähdetoiminta ja valvottu läpilasku

40 §
Tietolähdetoiminta ja tietolähteen ohjatun käytön edellytykset

Tietolähdetoiminnalla tarkoitetaan muuta kuin satunnaista luottamuksellista, 1 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi merkityksellisten tietojen vastaanottamista poliisin ja muun esitutkintaviranomaisen ulkopuoliselta henkilöltä (tietolähde).

Poliisi saa pyytää tähän tarkoitukseen hyväksyttyä, henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sopivaa, rekisteröityä ja tiedonhankintaan suostunutta tietolähdettä hankkimaan 1 momentissa tarkoitettuja tietoja (tietolähteen ohjattu käyttö).

Tietolähteen ohjatussa käytössä tietoja ei saa pyytää hankittavaksi sellaisella tavalla, joka edellyttäisi viranomaiselle kuuluvien toimivaltuuksien käyttöä tai joka vaarantaisi tietolähteen tai muun henkilön hengen tai terveyden. Ennen tietolähteen ohjattua käyttöä tietolähteelle on tehtävä selkoa hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan sekä erityisesti hänelle lain mukaan sallitusta ja kielletystä toiminnasta. Tietolähteen turvallisuudesta on tarpeen mukaan huolehdittava tiedonhankinnan aikana ja sen jälkeen.

41 §
Tietolähdettä koskevien tietojen käsittely ja palkkion maksu

Tietolähdettä koskevat tiedot voidaan tallettaa henkilörekisteriin. Tietojen käsittelyyn sovelletaan henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annettua lakia (761/2003).
Rekisteröidylle tietolähteelle voidaan maksaa palkkio. Perustellusta syystä palkkio voidaan maksaa myös rekisteröimättömälle tietolähteelle. Palkkion veronalaisuudesta säädetään erikseen.

42 §
Tietolähteen ohjatusta käytöstä päättäminen

Keskusrikospoliisin, suojelupoliisin tai poliisilaitoksen päällikkö taikka tehtävään määrätty salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu pidättämiseen oikeutettu poliisimies päättää tietolähteen ohjatusta käytöstä.

Tietolähteen ohjattua käyttöä koskeva päätös voidaan antaa enintään kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan.

Päätös tietolähteen ohjatusta käytöstä on tehtävä kirjallisesti. Päätöksessä on mainittava:

1) toimenpiteen esittäjä;

2) tiedonhankinnan toteuttava poliisiyksikkö ja sen toteuttamisesta vastaava poliisimies;

3) tunnistetiedot tietolähteestä;

4) toimenpiteen perusteena oleva rikos;

5) tiedonhankinnan tavoite ja toteuttamissuunnitelma;

6) päätöksen voimassaoloaika;

7) mahdolliset tietolähteen ohjatun käytön rajoitukset ja ehdot.

Päätöstä on olosuhteiden muuttuessa tarvittaessa tarkistettava. Tietolähteen ohjatun käytön lopettamisesta on tehtävä kirjallinen päätös.
Kumotussa poliisilaissa (493/1995), joka oli voimassa 31.12.2013 saakka, määrätään tietolähdetoiminnasta seuraavaa:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 5/19950493
36 a § (15.7.2005/525)
Tietolähdetoiminta

Poliisi voi käyttää poliisihallinnon ulkopuolista henkilöä tietolähteenä 1 §:ssä säädetyn tehtävänsä hoitamiseksi.

Tietolähdettä koskevat tiedot voidaan tallettaa henkilörekisteriin. Tietojen käsittelyyn sovelletaan henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annettua lakia (761/2003).
Tietolähteelle voidaan maksaa palkkio. Palkkion maksamisen edellytyksenä on, että tietolähde on rekisteröity. Perustellusta syystä palkkio voidaan maksaa myös rekisteröimättömälle tietolähteelle. Palkkion veronalaisuudesta säädetään erikseen.
Onko tietolähteen määritelmä edellä olevaan viitaten seuraava:

Tietolähde on poliisin ja muun esitutkintaviranomaisen ulkopuolinen henkilö, jolta poliisi vastaanottaa luottamuksellisia ja merkityksellisiä tietoja poliisilain 1 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi.

Lopuksi vielä selvyyden vuoksi poliisilain (872/2011) 1 luvun 1 § kokonaisuudessaan:
1 §
Poliisin tehtävät

Poliisin tehtävänä on oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ennalta estäminen, paljastaminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen. Poliisi toimii turvallisuuden ylläpitämiseksi yhteistyössä muiden viranomaisten sekä yhteisöjen ja asukkaiden kanssa ja huolehtii tehtäviinsä kuuluvasta kansainvälisestä yhteistyöstä.

Poliisi suorittaa lisäksi lupahallintoon liittyvät ja muut sille laissa erikseen säädetyt tehtävät sekä antaa jokaiselle tehtäväpiiriinsä kuuluvaa apua. Jos on perusteltua syytä olettaa henkilön kadonneen tai joutuneen onnettomuuden uhriksi, poliisin on ryhdyttävä tarpeellisiin toimenpiteisiin henkilön löytämiseksi.

Rikosten esitutkinnasta säädetään esitutkintalaissa (805/2011) ja rikosten esitutkinnassa käytettävistä pakkokeinoista pakkokeinolaissa (806/2011).
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Tänne voisi varmaan jatkaa tietolähdetoimintaa koskevien määräysten kokoamista varsinaisen keskustelun pohjaksi.

Pakkokeinolain (806/2011) luvun 10 (Salaiset pakkokeinot) seuraavissa pykälissä on käsitelty tietolähdetoimintaa ja tietolähteen ohjattua käyttöä:
39 §
Tietolähdetoiminta ja tietolähteen ohjatun käytön edellytykset

Tietolähdetoiminnalla tarkoitetaan muuta kuin satunnaista luottamuksellista, rikoksen selvittämiselle merkityksellisten tietojen vastaanottamista poliisin ja muun esitutkintaviranomaisen ulkopuoliselta henkilöltä (tietolähde).

Poliisi tai Tulli saa pyytää tähän tarkoitukseen hyväksyttyä, henkilökohtaisilta ominaisuuksilta sopivaa, rekisteröityä ja tiedonhankintaan suostunutta tietolähdettä hankkimaan 1 momentissa tarkoitettuja tietoja (tietolähteen ohjattu käyttö). (22.5.2015/628)

Tietolähteen ohjatussa käytössä tietoja ei saa pyytää hankittavaksi sellaisella tavalla, joka edellyttäisi viranomaiselle kuuluvien toimivaltuuksien käyttöä tai joka vaarantaisi tietolähteen tai muun henkilön hengen tai terveyden. Ennen tietolähteen ohjattua käyttöä tietolähteelle on tehtävä selkoa hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan sekä erityisesti hänelle lain mukaan sallitusta ja kielletystä toiminnasta. Tietolähteen turvallisuudesta on tarpeen mukaan huolehdittava tiedonhankinnan aikana ja sen jälkeen.

Tietolähdettä koskevien tietojen tallettamisesta henkilörekisteriin säädetään poliisilaissa, rikostorjunnasta Tullissa annetussa laissa ja rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa annetussa laissa. Palkkion maksamisesta säädetään poliisilaissa ja rikostorjunnasta Tullissa annetussa laissa. (30.1.2018/112)

40 §
Tietolähteen ohjatusta käytöstä päättäminen

Keskusrikospoliisin, suojelupoliisin tai poliisilaitoksen päällikkö taikka tehtävään määrätty salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu pidättämiseen oikeutettu virkamies päättää tietolähteen ohjatusta käytöstä. Tietolähteen ohjatusta käytöstä Tullin tutkiman tullirikoksen selvittämiseksi päättää Tullin rikostorjunnan päällikkö tai tehtävään määrätty salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu pidättämiseen oikeutettu tullimies. (22.5.2015/628)

Tietolähteen ohjattua käyttöä koskeva päätös voidaan antaa enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan. (30.12.2013/1146)

Päätös tietolähteen ohjatusta käytöstä on tehtävä kirjallisesti. Päätöksessä on mainittava:

1) toimenpiteen esittäjä;

2) tiedonhankinnan toteuttava yksikkö ja sen toteuttamisesta vastaava virkamies; (22.5.2015/628)

3) tunnistetiedot tietolähteestä;

4) epäilty rikos;

5) tiedonhankinnan tavoite ja toteuttamissuunnitelma;

6) päätöksen voimassaoloaika;

7) mahdolliset tietolähteen ohjatun käytön rajoitukset ja ehdot.

Päätöstä on olosuhteiden muuttuessa tarvittaessa tarkistettava. Tietolähteen ohjatun käytön lopettamisesta on tehtävä kirjallinen päätös.
Edellä mainittu pakkokeinolaki (806/2011) on astunut voimaan 1.1.2014 ja tällä lailla on kumottu pakkokeinolaki (450/1987), jossa en havainnut määräyksiä tietolähdetoiminnasta tai tietolähteen ohjatusta käytöstä.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Kuinka laajamittaisesti saa poliisilakiin (872/2011) perustuvan suunnitelmallisen peitetoiminnan yhteydessä tiedonhankinnan edellyttämän luottamuksen hankkimiseksi tai tiedonhankinnan paljastumisen estämiseksi käyttää vääriä, harhauttavia tai peiteltyjä tietoja tai rekisterimerkintöjä taikka valmistaa tai käyttää vääriä asiakirjoja? Miten pystytään huolehtimaan, etteivät väärät merkinnät rekistereissä ja asiakirjoissa jää elämään ja aiheuttamaan ennalta-arvaamatonta haittaa joissain asioissa myöhemmässä vaiheessa?
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Valtioneuvoston asetus esitutkinnasta, pakkokeinoista ja salaisesta tiedonhankinnasta (122/2014):
3 luku
Salaiset pakkokeinot ja salaiset tiedonhankintakeinot

13 §
Poliisin tietolähdetoiminnan järjestäminen

Tietolähdetoiminnan toteuttamisesta vastaava poliisimies tekee päätöksen tietolähteen hyväksymisestä.

Tietolähteeksi hyväksytty henkilö on rekisteröitävä poliisin henkilörekisteriin. Rekisteröiminen on tehtävä siten, ettei se vaaranna tietolähteen henkilöllisyyden salassa pysymistä. Tietolähteen rekisteröinnistä päättää 1 momentissa tarkoitettu poliisimies.

14 §
Tietolähdetoiminnan kirjaaminen

Pakkokeinolain 10 luvun 39 §:n 1 momentissa ja poliisilain 5 luvun 40 §:n 1 momentissa tarkoitetusta tietolähdetoiminnasta on kirjattava:
1) osapuolten tunnistetiedot;
2) kertomuksen pääasiallinen sisältö;
3) yhteydenpidon ajankohta;
4) yhteydenottotapa;
5) palkkion maksu tietolähteelle.

15 §
Pöytäkirja tietolähteen ohjatusta käytöstä

Tietolähteen ohjatusta käytöstä laadittavaan pöytäkirjaan on merkittävä pakkokeinolain 10 luvun 40 §:n 3 momentissa tai poliisilain 5 luvun 42 §:n 3 momentissa tarkoitetussa päätöksessä mainittujen seikkojen lisäksi:
1) tietolähteen ohjattua käyttöä koskevan päätöksen tehnyt virkamies ja päätöksen antopäivä;
2) toiminnan keskeiset vaiheet;
3) toiminnan alkamis- ja päättymisajankohta;
4) palkkion maksu tietolähteelle;
5) ohjatusta tietolähdetoiminnasta vastanneen virkamiehen arvio toiminnan merkityksellisyydestä;
6) pakkokeinolain 10 luvun 60 §:n 1—5 momentissa tai poliisilain 5 luvun 58 §:n 1—4 ja 6 momentissa tarkoitetun ilmoituksen tekeminen, sen lykkääminen tai syy ilmoituksen tekemättä jättämiseen.

16 §
Tietolähteelle maksettavasta palkkiosta päättäminen

Tietolähteelle maksettavasta palkkiosta päättää tietolähdetoiminnan toteuttamisesta vastaavan poliisimiehen esimies.

17 §
Tietolähdetoiminnan kansallinen keskus

Keskusrikospoliisi toimii muulla kuin suojelupoliisin tehtäväalueella kansainvälisen tietolähdetoiminnan kansallisena keskuksena ja vastaa poliisin tietolähdetoiminnan kansallisesta kehittämisestä.
Seuraavassa ajantasainen säädösteksti edellä mainituilta kohdilta päivitettynä (tilanne 21.8.2018):
3 luku
Salaiset pakkokeinot ja salaiset tiedonhankintakeinot

13 § (26.4.2018/271)
Poliisin ja Rajavartiolaitoksen tietolähdetoiminnan järjestäminen

Tietolähdetoiminnan toteuttamisesta vastaava poliisimies tai rajavartiomies tekee päätöksen tietolähteen hyväksymisestä.

Poliisin tietolähteeksi hyväksytty henkilö on rekisteröitävä poliisin henkilörekisteriin ja Rajavartiolaitoksen tietolähteeksi hyväksytty henkilö Rajavartiolaitoksen henkilörekisteriin. Rekisteröiminen on tehtävä siten, ettei se vaaranna tietolähteen henkilöllisyyden salassa pysymistä. Tietolähteen rekisteröinnistä päättää 1 momentissa tarkoitettu poliisimies tai rajavartiomies.

14 § (26.4.2018/271)
Tietolähdetoiminnan kirjaaminen

Pakkokeinolain 10 luvun 39 §:n 1 momentissa, poliisilain 5 luvun 40 §:n 1 momentissa ja rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa annetun lain 36 §:n 1 momentissa tarkoitetusta tietolähdetoiminnasta on kirjattava:
1) osapuolten tunnistetiedot;
2) kertomuksen pääasiallinen sisältö;
3) yhteydenpidon ajankohta;
4) yhteydenottotapa;
5) palkkion maksu tietolähteelle, paitsi jos on kyse Rajavartiolaitoksen tietolähdetoiminnasta.

15 §
Pöytäkirja tietolähteen ohjatusta käytöstä

Tietolähteen ohjatusta käytöstä laadittavaan pöytäkirjaan on merkittävä pakkokeinolain 10 luvun 40 §:n 3 momentissa tai poliisilain 5 luvun 42 §:n 3 momentissa tarkoitetussa päätöksessä mainittujen seikkojen lisäksi:
1) tietolähteen ohjattua käyttöä koskevan päätöksen tehnyt virkamies ja päätöksen antopäivä;
2) toiminnan keskeiset vaiheet;
3) toiminnan alkamis- ja päättymisajankohta;
4) palkkion maksu tietolähteelle;
5) ohjatusta tietolähdetoiminnasta vastanneen virkamiehen arvio toiminnan merkityksellisyydestä;
6) pakkokeinolain 10 luvun 60 §:n 1–5 momentissa tai poliisilain 5 luvun 58 §:n 1–4 ja 6 momentissa tarkoitetun ilmoituksen tekeminen, sen lykkääminen tai syy ilmoituksen tekemättä jättämiseen.

16 §
Tietolähteelle maksettavasta palkkiosta päättäminen

Tietolähteelle maksettavasta palkkiosta päättää tietolähdetoiminnan toteuttamisesta vastaavan poliisimiehen esimies.

17 § (29.9.2016/834)
Tietolähdetoiminnan kansallinen keskus

Keskusrikospoliisi toimii muulla kuin suojelupoliisin tehtäväalueella poliisin kansainvälisen tietolähdetoiminnan kansallisena keskuksena ja vastaa poliisin tietolähdetoiminnan kansallisesta kehittämisestä.
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Seuraavasta linkistä löytyy ihan mielenkiintoinen aiheeseen liittyvä korkeimman hallinto-oikeuden päätös:

http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/mu ... 93982.html
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Schumi
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1309
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 4:21 am

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Schumi »

Kommentti: Sisäministeriä neuvottiin poliisin sisältä tekemään poliisista rikosilmoitus

Sisäministeri Päivi Räsänen teki poliisijohdosta tutkintapyynnön marraskuussa 2013. Moni poliisin ylijohdon kakkosmiehistä oli kehottanut häntä siihen.

Tietolähdetutkinnan asiakirjoista käy ilmi, että sisäministerinä syksyllä 2013 toiminut kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsänen sai useita taustapeleihin liittyviä soittoja ja viestejä, joissa häntä neuvottiin tekemään rikosilmoitus poliisin tietolähdetoiminnan valvonnasta eli käytännössä poliisin johdosta.

Yksi soittaja oli poliisiylijohtaja Mikko Paateron lähin alainen, poliisijohtaja Robin Lardot.

Hän oli yksi vyyhdin avainhenkilöistä - ja kokeneena poliisihallinnon virkamiehenä hän olisi voinut tehdä rikosilmoituksen itse. Lardot kuitenkin puukotti Paateroa selkään kehottamalla ministeriä tekemään rikosilmoituksen, joka kohdistui käytännössä Paateron johtamiseen.

Jos Paatero olisi erotettu, poliisiylijohtajan paikalle olisi voinut istua Lardot tai toinen poliisijohtajista Tomi Vuori. Vuori on yksi tietolähdetutkinnan runsassanaisimmista todistajista, joka kuulusteluissa kertoi laveasti, miten muut poliisijohdossa eivät laittaneet asioita kuntoon.

Laillisuusvalvonta pyysi ministeriä hankkimaan paperit

Räsänen halusikin käynnistää epäselvyyksistä tutkinnan, mutta ei itse edes ohjeistanut tutkintapyynnön sisältöä. Tutkintapyynnön kirjoitti sisäministeriön lainsäädäntöjohtaja Marko Viitanen, joka tällä viikolla haki eroa poliisijohtajan virasta, koska hänet valittiin Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen päälliköksi.

Viitasen tehtäviin kuului poliisin laillisuusvalvonta, ja hän on työskennellyt poliisin salaisten tutkintakeinojen parissa pitkään ensin KRP:ssä, sitten ministeriössä.

Esitutkinta-aineistosta ilmenee, että Viitanen yllytti Räsästä hankkimaan Paaterolta tietolähdetoiminnan salassa pidettäviä tietoja kuten ohjeet, dokumentoinnin ja konkreettisen valvonnan asiakirjat. Viitanen kertoi, että ministeriölle kuului valvoa, että Poliisihallitus valvoo poliisi. Hänen mukaansa ministeriön oikeusyksikössä ei kuitenkaan ollut näitä salassa pidettäviä asiakirjoja.

Valvotaan, valvotaan, valvotaan. Mutta ei ole asiakirjoja eikä kukaan raportoi tietoja ylöspäin. Eikä kukaan seuraa, mitä on tehty.

Poliisijohtaja: "Kaikki tiesivät tästä asiasta"

Poliisin ylijohdon pyöriminen valvonnan ympärillä oli erikoista.

Paatero ei kuulusteluissa muistanut monia asioita eikä Jari Aarnio suostunut kuulusteluissa juuri vastaamaan kysymykseen, mutta monet muut puhuivat kuulusteluissa valvonnan ongelmista pitkästi.

Kuulusteluissa etenkin Vuori vakuutti monesti selvittäneensä, mitä pitäisi tehdä: pitäisi olla tilannekuvaa, palavereita ja johtamista. Kuulusteluissa hän puukotti Paateroa selkään yhtä paljon kuin Lardotkin ja vakuutti Paateron varmasti tienneen muun muassa, kuinka huumepoliisit suojamaalavat rikollisia.

Suojamaalaus tarkoittaa sitä, että poliisit ilmoittavat rekisteriin, keitä heillä on kohdehenkilöinä, jolloin toiset poliisit eivät ota henkilöitä kiinni ja pilaa vahingossa muiden huumeryhmien tutkintaa.

Vuoren mukaan "kaikki" poliisijohdossa tiesivät, että huumepoliisit merkitsivät kohdehenkilöikseen tietolähteitään. Tämä oli ”suojamaali”, jolla rikollinen sai puuhata mitä haluaa – ainakin osan poliisilaitosten alueella.

Vuori ei ole valvonnan ongelmista oikeudessa syytettynä, vaikka hän oli ja on Poliisihallituksen laillisuusvalvonnan johtaja. Lardotkaan ei ollut epäiltynä koko sinä aikana, kun tietolähdetutkintaa teki hänen johtamansa KRP:n jäsenistä koottu tutkintaryhmä. Tutkinnanjohtajana toimi Lardotille Aarnio-tutkinnasta hyvin tuttu yhteistyökumppani, syyttäjä Jukka Haavisto.

Kuulusteluissa kymmenkunta ihmistä nimesi kuitenkin Lardotkin alusta asti henkilöksi, jolle Paatero oli antanut tehtäväksi selvittää Aarnion sotkut. Valtakunnansyyttäjä ei lopulta uskaltanut ohittaa tätä räikeää asiaa, vaan nosti syytteen viime hetkillä eli oikeudenkäynnin valmisteluistunnon jo lähes alkaessa.

Lardot jäi KRP:n viestinnän mukaan sairauslomalle. Se on tietenkin hyvin valitettavaa. Käytännössä sairausloma myös estää virastapidättämiskuulemisen.

Lopputulos voi olla tyhjää täynnä
Vaikka syytteitä on nostettu ja esitutkinta-aineistoa on kertynyt, lopputulos voi olla se, että rikosepäilyt ovat vanhentuneet tai poliisin ohjeista ei edelleenkään löydy selvyyttä, kelle vastuu kuuluisi.

Rikosoikeudellista vastuuta ei poliisihallinnossa helpolla kanneta.

Kysymys kuuluukin, missä on etiikka.
Yllättävää, että Marko Viitasen nimi löytyy taas jostain hämärästä.

Krp:n miehet käytännössä suorittivat vallankaappauksen noihin aikoihin.

Poliisiylijohtaja Paateron päätös pysyä virassa, oli varmasti shokki Krp:lle.

Keisari Aarnio sarjassa jopa Helsingin Sanomien toimittajat Reinpot ja Passikin hätkähtivät ja pettyivät päätöksestä. Siis nämä objektiivisen uutisoinnin esimerkkitapaukset.
Poliisin ylijohto tiesi tietolähteisiin liittyvistä ongelmista, vaikka kiisti sen julkisuudessa

Poliisiylijohtaja Mikko Paatero sai tietää lokakuussa 2012, että isoon hasiksen maahantuontiorganisaatioon kiinteästi liittyvä prepaid-puhelinten rinki eli niin kutsutut ”Pasilan miehen” puhelimet olivat Helsingin huumepoliisin käytössä ja ainakin yksi käyttäjistä oli Helsingin huumepoliisin päällikkö Jari Aarnio.

Kesällä 2015 eläkkeelle jäänyt Paatero on julkisuudessa toistuvasti kieltänyt tienneensä aiemmin, että Aarnion epäiltiin toimivan tunnettujen huumerikollisten kanssa.

Paatero kertoi esimerkiksi suorassa televisiolähetyksessä sisäministeri Päivi Räsäsen (kd.) kanssa marraskuussa 2013, ettei ole tiennyt ongelmista Helsingin huumepoliisin tietolähteissä.

Keskusrikospoliisin rikosylitarkastaja Heikki Kopperoinen kertoi kuitenkin kuulusteluissaan tutkintaryhmälle, että KRP:n johto järjesti Paaterolle asiasta esittelytilaisuuden 18. lokakuuta 2012.

Kolmen tunnin tilaisuuden aikana Paaterolle kerrottiin hasisliigasta, jonka avainhenkilöitä KRP oli tunnistanut puhelinten perusteella, telekuuntelulla ja tarkkailulla.

– Asia esiteltiin Paaterolle ja asia luvattiin selvittää. Paateron tapaamisen jälkeen asian selvityksen piti jatkua Robin Lardotin johdolla. Minulta osaltani tilanne päättyi 7.12. jolloin Helsinki myönsi, että kaikki prepaid-liittymät olivat olleet heidän käytössään. Robin ilmoitti silloin, että he jatkavat Helsingin kanssa kahdestaan asian selvittämistä. Koskaan en ole kuullut kuitenkaan ratkaisua, mikä asiaan olisi tullut, Kopperoinen kertoi.

Tilaisuutta isännöivät KRP:n päällikkö Rauno Ranta ja apulaispoliisipäällikkö Tero Kurenmaa, joten Kopperoisen kuulustelukertomukselle on useita korkea-arvoisia todistajia. Kaikilla näillä johtajilla oli myös sama tieto asiasta.

Kopperoinen valittiin myöhemmin Helsingin poliisilaitoksen apulaispoliisipäälliköksi. Ranta jäi eläkkeelle syksyllä 2013, ja Lardot valittiin Poliisihallituksen poliisijohtajan paikalta KRP:n päälliköksi.

Hasisliigan puhelinyhteydet olivat selvillä vuosia
Uudessa valmistuneessa lähes 7 000-sivuisessa tietolähdetutkinnan esitutkintapöytäkirjassa paljastuu, että KRP tunnisti jo vuonna 2012 ison hasistynnyriliigan epäillyistä jengipomo Keijo Vilhusen ja koko 2000-luvun ajan hasispiireissä toimineen ja poliisin hyvin tietämän Mari Romanon.

Lisäksi KRP oli varma, että Aarniolla olleilla puhelimilla pidettiin yhteyttä leppävirtalaiseen Kortekallion sukuun, vaikka KRP:llä ei ollut vielä silloin varmuutta, kuka sisaruksista liittyi puhelimitse hasisliigaan.

Edesmenneen ison luokan huumekauppiaan Miika Kortekallion lähisukulaisista muutamat ovat olleet kannabisyhdistyksen aktiivisia johtohenkilöitä ja hasiksen kanssa tekemisissä koko 1980–2000-luvun.

KRP:ssä osa oli sitä mieltä, että tuntemattomien prepaid-liittymien käyttäjää olisi tutkittava epäiltynä törkeästä huumausainerikoksesta. Osa heistä kuitenkin tuli Aarnion kertoman perusteella siihen tulokseen, että Helsingin huumepoliisilla oli käynnissä iso salainen peiteoperaatio hasiksen levitysliigan selvittämiseksi, joten asiaa tulisi katsoa taas läpi sormien.

Kukaan poliiseista ei vieläkään kerro, kuka päätöksen lopulta teki, että Vilhusen, Romanon ja Aarnion käyttöön tunnistettujen puhelinten tutkinta lopetettiin äkillisesti kesken, vaikka Aarnion oli jo paljastettu tekevän yhteistyötä Vilhusen kanssa.

Suomen laki ei salli törkeistä rikoksista epäiltyjen hasiskauppiaiden tekojen katsomista läpi sormien, vaikka he olisivat poliisin apureita. Vain vähäisten asioiden tutkinnan voi lopettaa tai muuta selvittelyä lykätä.

Kaikki kiistävät, että vastuu olisi ollut heillä
Paatero on kiistänyt syyllistyneensä rikoksiin. Hän sanoi kuulusteluissa, ettei muista enää tilaisuuksia, missä vaiheessa hänelle on kerrottu mitäkin epäilyjä tietolähteistä.

Paatero silti myös kerta toisensa jälkeen johdonmukaisesti kertoi, että hän oli ylijohtaja, jolle asiat esiteltiin ja alaisten tehtävä oli hoitaa heille nimetyt valmistelevat ja valvovat työt.

Esitutkinnassa useat KRP:n ja Helsingin poliisit nimesivät Lardotin henkilöksi, jonka tehtävä oli selvittää Aarnion ”peiteoperaation” laillisuus.[ KRP ja Poliisihallitus järjestivät asiasta pelkästään kesä–joulukuussa 2012 yhteensä 11 palaveria, jossa asiaa pohdittiin. Kukaan ei tehnyt niissä Aarniosta rikosilmoitusta.

Valtakunnansyyttäjä on nostanut poliisijohtajia vastaan syytteet virkavelvollisuuden rikkomisesta. Kaikki syytetyt ovat kiistäneet syytteet.

Syytteet ovat vanhentuneet viittä vuotta vanhemmista tapahtumista. Oikeudenkäynnissä tullaan vääntämään kättä, kuka löi laimin valvonnan, oliko se vastuutettu jollekin ja onko valvontavastuu vanhentunut kokonaisuudessaan jo vai ei.
KAIKEN TÄMÄN JÄLKEEN OIKEUS EI PIDÄ EDES MAHDOLLISENA SITÄ TAPAHTUMAINKULKUA, ETTÄ JARI AARNION TOIMET LIITTYISIVÄT TIETOLÄHDETOIMINTAAN ELI KÄYTÄNNÖSSÄ PEITEOPERAATIOON?

Poistettu isoilla fonteilla "huutamista".
-NILS-
Tiedemiehillä on aina silmälasit ja huumekauppias panee aina kun se ratsataan

Phoenix Foundation
Nikke Knakkertton
Viestit: 182
Liittynyt: To Syys 21, 2017 11:25 pm

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Phoenix Foundation »

Poistettu ylipitkä lainaus. Asiayhteys selviää vähemmälläkin
-NILS-


ehkäpä koska aarnio on jäänyt niin monesti valheista kiinni liittyen asiaan ja kovat todisteet kertovat ihan selvästi että puhelimilla johdettiin huumeliigaa aarnion toimesta.

M. Gaddafin massiivi
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Elo 01, 2018 11:06 pm

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja M. Gaddafin massiivi »

Ehkäpä isot oikeuslaitoksen päättäjät ovat halunneet tämän tietolähdetoiminnan syytteiden kautta saada merkityksellisen lopputuleman tälle Aarniojahdille. He ovat päätelleet, että Aarniota vastaan ei riitä lopulta näyttö huumesyytteille. Venkuloinnille ja tietolähteiden rikoksien peittelylle kyllä. Johtoajatuksena saada merkittävyyttä kalliille tutkinnalle yms. Lopputulemana voi kertoa kansalle, että vaikka näyttö ei riittänyt Aarniota vastaan huumerikoksista, niin tämä oli silti aiheellinen tutkinta, koska isoja poliisipomoja saatiin kuitenkin satimeen.

TuskaistaTietoa
Axel Foley
Viestit: 2312
Liittynyt: Ke Touko 20, 2015 9:34 pm

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja TuskaistaTietoa »

Mielestäni on täysin oikeutettua nähdä KRP:n toiminta laajamittaisena salaliittona laillista yhteuskuntajärjestystä vastaan.

Kourallinen pelaajia mukana. Kaikki syytteet ja niiden syytteiden tutkinnan samalta sylttytehtaalta, joiden johtajat odottavat kuinka saavat pelattua vastustajansa ulos.

Tutkinta täynnä virkavirheitä, joita ei tutkita.

minakoss
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 10:52 am

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja minakoss »

Virkarikossyytteesä joutuisi aika moni heikoille.
Tietolähteekin pääsisivät vaikuttamaan ja poliisin toimet joutuisivat
suurennuslasin alle. Pieni maa ei näemmä kestä tätä, liikaa hyviä veljiä!

Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9122
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Onko kellään tietoa, miten tämä tietolähdetoimintaan liittyvä oikeudenkäyntiprosessi on edennyt?
Pauli Kuusiranta kirjassaan "Ulvilan murha - Kadonneen tekijän jäljillä" sivulla 23:

"Murhaajan kiinnisaaminen mahdollisimman nopeasti on aina poliisin tärkein tehtävä."

Haarppi
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 6:43 pm

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Haarppi »

Pieni liekki kirjoitti:Onko kellään tietoa, miten tämä tietolähdetoimintaan liittyvä oikeudenkäyntiprosessi on edennyt?
Piti tehdä uudet tunnukset, jonkin aikaa sitten. (vanhat hävisi)

Vastauksena "Pieni liekin" kysymykseen, että tiistaina siellä oikeudessa vasta aletaan puimaan näitä asioita ja henkilögalleria on aika mielenkiintoinen. Aika hyvin kiteytetty juttu tuossa linkissä alempana.

"Vuonna 2007 Matti Rinne sisäministeriön poliisiosastolta keräsi kollegansa kanssa muistion, jonka perusteella esimerkiksi alamaailman ex-vaikuttajan Keijo Vilhusen ja Aarnion suhde huolestutti muissa poliisiyksiköissä."
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikk ... gs.=ZWldDM

Itselle tuli suurena yllätyksenä, että Aarnion ja Vilhusen suhde on ollut sisäministeriön tiedossa jo ainakin v. 2007, laittoi oikeastaan uuteen valoon koko tapauksen.

gangsteri
Nikke Knakkertton
Viestit: 174
Liittynyt: Su Joulu 17, 2017 8:35 pm

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja gangsteri »

Tässä yhdenlaista näkökulmaa tietolähteisiin eli vasikoihin:

October 1, 2018
Elokuvissa vasikat joutuvat paljastuttuaan vähintäänkin mukiloiduksi. Niin käy usein myös oikeassa maailmassa, mutta ei kuitenkaan Suomessa. Täällä jengitoverinsa linnaan järjestäneet vasikat antavat haastatteluita ja suorastaan paistattelevat julkisuuden valokeilassa. Tiettävästi Suomen suurimmille paljastuneille vasikoille Raine Sievälälle ja United Brotherhood jengin pomolle Keijo Vilhuselle on maksettu jopa palkkioita lehtijuttujen tekemisestä.
Vasikointi viranomaisille on yksi asia. Vasikointi toimittajille on toinen. Viranomaisista poiketen toimittajilla on käytettävissään vasikoita suojaava instrumentti, jota kutsutaan lähdesuojaksi. Lähdesuoja on kuin taikaviitta, jolla vasikan identiteetti pysyy vain toimittajan tiedossa, jos toimittaja näin haluaa. Aina toimittajat eivät kuitenkaan halua. Keisari Aarnio Talk Showssa Helsingin Sanomien toimittaja Minna Passi esimerkiksi kertoo, että he olivat toimittaja Susanna Reinbothin kanssa sopineet paljastavansa toinen toisilleen toistensa tietolähteet eli vasikat. Tämä osoittaa toimittajien kaksinaamaisuutta ja epäluotettavuutta. Minna ja Susanna tuskin kertoivat vasikoilleen rikkovansa lähdesuojan paljastamalla vasikan identiteetin kollegalleen. Samoin mieleen tulee tapaus, jossa vasikka yritti kaupitella tietoja Maikkarin tuolloiselle toimittajalle Salla Vuorikoskelle. Salla ja MTV kieltäytyivät kaupoista ja päinvastoin vasikoivat itse kauppaamisyrityksen takaisin poliisille, jonka jälkeen vasikka teki itsemurhan.
Raine ja Keijo ovat siis Suomen suurimpia paljastuneita vasikoita. Vasikoita on kuitenkin erityisesti järjestäytyneen rikollisuuden piirissä lukuisia muitakin. Tieto virtaa koko ajan viranomaisten ja toimittajien suuntaan. Tämä on rikollismaailman realiteetti. Ulvilan taannoisessa suuressa huumejutussa keskusrikospoliisin todistajana kuultu asiantuntijakin kertoi sangen avoimesti tietojensa perustuvan suurelta osin tietolähdetoimintaan. Ja eilen Helsingin Sanomien rikostoimittaja Minna Passi totesi televisiossa näin:

Tottakai on tosi paljon tietolähteitä, jotka ei oo poliiseja tai muita viranomaisia tai asianajajia tai sellaisia. Et tottakai on paljon ihmisii tuolta ihan alamaailmasta tai alamaailman liepeiltä, jotka myös haluaa meidän kanssa keskustella erilaisista asioista.

Tottakai aika paljon siis ihmiset soittaa. Mutta sitten jotkut haluaa tavata myös kasvokkain. Tietenkin on paljon ihmisiä, jotka saattaa olla telekuuntelussa tai olettaa olevansa telekuuntelussa niin haluavat sitten mieluummin tavata kuin puhua puhelimessa.


Minnan kertomaa ei ole syytä epäillä. Päinvastoin, jos itse olisin rikollisryhmän "pomo" tai jengin "turvallisuudesta vastaava upseeri", palkkaisin etsivät vuoden ajaksi seuraamaan Minnaa ja Susannaa sen selvittämiseksi, että ketkä niitä vielä paljastumattomia vasikoita oikein ovat.

Kuvan vasikka on Doris eikä hän liity tapaukseen.
http://www.vero.guru/blog/vasikat

Silli
Axel Foley
Viestit: 2179
Liittynyt: La Elo 25, 2018 12:28 pm

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja Silli »

gangsteri kirjoitti:Päinvastoin, jos itse olisin rikollisryhmän "pomo" tai jengin "turvallisuudesta vastaava upseeri", palkkaisin etsivät vuoden ajaksi seuraamaan Minnaa ja Susannaa sen selvittämiseksi, että ketkä niitä vielä paljastumattomia vasikoita oikein ovat.
Aika vanhanaikaista ajattelua, etten sanoisi. Ensinnäkin tulisi kyllä aika kalliiksi tälle pomolle, "upseerille" tai kyseisille jengeille ostaa etsivien palveluita seuraamaan kahta toimittajatytteliä. Vaikka homman voisin ainakin osin suorittaa teknisen valvonnan keinoin, se tulisi silti kalliiksi ja työlääksi. Koska vuorokaudessa on 24h ja kahden ihmisen vuorokaudessa on jo yhteensä 48h jne. Entä seuraisiko etsivä tyttöjä ulkomaanreissuillekin? Jos seuraisi, niin kulut senkun nousisivat. Sitten sattuu myös olemaan niin, että kyseisille toimittajattarille voipi lähettää postiakin vaikka nimettömänä. Tai sähköpostia, jossa ehdottaa esim. whatsup-keskustelun aloittamista.

Lisäksi - hupsista - fiksuja toimittajia on maassa enemmänkin. Palkataanko lisää etsiviä, että heidätkin saadaan tarkkailuun? Ja entäs jos vasikka turvautuukin ulkomaisiin toimittajiin?

Eräs minulle läheinen henkilö vaikeroi muinoin, että Suomessa on niin suuria sisäisiä ongelmia, että niiden selvittämiseen pitäisi pyytää apua Ameriikasta asti. Siihen aikaan ei englantia osaamattomalla taviseläkeläisellä ollut mahdollisuuksia ottaa kontaktia johonkin CIA:han tai vastaavaan tahoon. Minä kuitenkin kirkassilmäisenä kakarana vannoin, että aion opiskella englantia ahkerasti, että voin aikuisena pyytää Ameriikasta apua. No, sitten kävikin niin mahtavasti vuosien varrella, että tuli globalisaatio ja digitalisaatio joiden rinnalla suomalaisten koulutustaso nousi kohisemalla. Niinpä minullekin sitten kerran tuli se hetki, kun ketutti niin p*rkeleesti nämä SuomenSyöjät-rikollisorganisaation vatkailut ja kuulin sattumalta jostain Veteraanin iltahuuto -laulun.
Rannalle himmeän lahden
Aurinko laskenut on
Kutsu jo soi iltahuudon
Taakka jo laskettu on
Taattoa muista sä silloin
Askel jo uupunut on

Lapset ja lastemme lapset
Teidän nyt vuoronne on


Hoivatkaa, kohta poissa on veljet
Muistakaa, heille kallis ol' maa
Kertokaa lasten lapsille lauluin
Himmetä ei muistot koskaan saa
Tuo pätkä, jonka värjäsin punaisella, toimi ns. viimeisenä potkuna persuuksilleni. Aloin aktiivisesti suunnitella, miten saan aloitettua yhteistyön kaikenlaisten mahdollisten tahojen kanssa. Sittemmin on ollut kuvioissa läntisiä tiedusteluelimiä, FBI:ta, CIA:ta, toimittajia koti-maasta ja ulkomailta, fiksun oloisia suomalaissyyttäjiä jne. Kun hiukankaan pohtii, miten saa viestejään em. tahoihin vaikka sitten nimettöminä ja ilman sormenjälkiä tai DNA:ta, niin kyllä se onnistuu!!! Etanaposti on yllättävän tehokas juttu ja postia voi käydä heittämässä kirjelaatikkoon vaikka Tallinnan tai Tukholman risteilyn aikana naapurimaasta. Voi myös matkustaa jonnekin sopivaan kohteeseen ja hakeutua kasvokkain kontaktiin sopivaksi katsomansa tahon kanssa. En suinkaan ole ainoa suomalainen tietolähdetoimintaa harrastava tyyppi, vaan meitä on jo aika paljon. Vasikat ovat tervetulleita joukkoomme!
Kauden kalasuositus: Jalostajan Saaristosilli & Sipulisilli

tutkittuako
Lauri Hanhivaara
Viestit: 124
Liittynyt: To Loka 04, 2018 10:19 am

Re: Tietolähteet ja tietolähdetoiminta

Viesti Kirjoittaja tutkittuako »

Silli 1.10.2018,

oikealaista ajattelua.

Koko tietolähdetoimntaa koskeva laki pois, paitsi rasittamasta vähäisiä viranomaisresursseja, niin myös siksi, että se on turha.
Mainitsemasi keinot hyviä ja poliisilla anonyymisti toimiva ilmoittaminen netissä mahdollista; ei vain poliisille sisäisesti omaan käyttöön vaan kansalaisillekin.
Poliisin on otettava tieto vastaan ja jos tarvetta, niin ryhdyttävä tutkimaan.

Vastaa Viestiin