Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Jari Aarnion tapaukseen liittyvät ketjut tänne
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9184
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Minusta tämä dokumenttisarja ansaitsee oman viestiketjun tänne murhainfon Aarnio-osioon.

Katsoin tänään tämän Tapaus Aarnio -dokumenttisarjan 1. kauden 3. jakson. Jari Aarnio esitteli jaksossa poliisien takavarikoimaa päiväpeittoaan, jonka hän oli saanut myöhemmin takaisin poliisien tekemien tutkimusten jälkeen. En kylläkään tiedä, mitä iloa on saada takaisin oma päiväpeittonsa, johon on poliisien tutkimusten jäljiltä jäänyt keskelle noin 10 cm * 10 cm aukko. Tästä reiällisestä päiväpeitosta tuli mieleen Anneli Auerin perheeseen vuonna 2009 tehty kotietsintä, jossa oli myös erinäisistä vaatekappaleista otettu vertailunäytepaloja. Näitä vertailunäytepaloja oli otettu kymmenistä vaatteista. En muista, onko koskaan ollut esillä, saiko Anneli perheensä vaatteet takaisin piloille leikeltyinä.

Hauska yhteensattuma Aarnion päiväpeiton kanssa on siinä, että vastaavanlainen (ja taitaa vielä olla tismalleen samanvärinenkin) päiväpeitto löytyy meiltä kotoa. Muistelen tosin, että kyseinen päiväpeitto on jo reippaasti yli 20 vuoden ikäinen.
mävaanmä
Remington Steele
Viestit: 227
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 10:59 am

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja mävaanmä »

Kaikkine juonenkäänteineen tämä keissi on ollut kiehtova seurata, mutta se on jäänyt vaivaamaan että Aarnion vaimolta ei ole saatu/pyydetty ikinä kommenttia asioihin?

Onko Aarniolla edes vaimoa?
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9184
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

mävaanmä kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 4:12 pm Kaikkine juonenkäänteineen tämä keissi on ollut kiehtova seurata, mutta se on jäänyt vaivaamaan että Aarnion vaimolta ei ole saatu/pyydetty ikinä kommenttia asioihin?

Onko Aarniolla edes vaimoa?
Kyllä Aarniolla vaimo on. Luulisin, että on perheen yhteinen päätös, millä tavoin asioiden tiimoilta esiinnytään julkisuudessa. Valitettavasti meillä on aika raaka maailma ympärillämme ja moni haluaa pitää yksityiselämänsä omanaan.

Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että tämä keissi on ollut mukaansa tempaava ja lisäksi koukuttava.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9184
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Tänään on mahdollista seurata TV5:lta Tapaus Aarnio -dokumenttisarjan 1. kauden osaa 4. Tämä taitaa olla samalla 1. kauden viimeinen osa, koska käsittääkseni dokumenttisarja oli neliosainen. Ei haittaa, vaikka jatkoakin seuraisi, sillä asioiden palauttamiseksi mieleen tämä on ollut hyvä keino.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9184
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Harmi, että jäi itseltäni ensimmäinen jakso tästä dokumenttisarjasta katsomatta, mutta onneksi tänään onnistuin näkemään tämän sarjan neljännen jakson. Pitkä on Aarniolle määrätty koeaika, mutta ehdonalaisvalvoja vaikuttaa asialliselta, joten luulen, että valvontatapaamiset ovat Aarniollekin ihan terapeuttisia. En usko Aarnion syyllistyvän rikoksiin koeaikanaan, joka taitaa olla maksimipituiseksi määrätty. Eivät rikoksiin syyllistyneet Anneli tai hänen entinen miesystävänsä omina koeaikoinaan, sillä harvemmin syyttömät ihmiset ehdoin tahdoin rikoksia tekevät.

Kiitän dokumenttisarjan toteuttajia mielenkiintoisesta sarjasta. Ja oli kiva nähdä Jari Aarnion päässeen vapauteen ja pienen siivun siitä, mitä hänelle kuuluu ja mitä hän nykyisin puuhailee. Joskus me ammatti-ihmisetkin tulemme väärinymmärretyiksi, kuten henkensä Ison Omenan Kauppakeskuksessa menettänyt 35-vuotias nainen. Kuten Aarniokin sarjassaan totesi, niin katkeroituminen ei kannata, vaan pään pystyyn nostaminen ja uusiin seikkailuihin kulkeminen. Iloitaan siitä, että olemme hengissä ja "maailman parannus" voi jatkua.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Viimeinen jakso tulee tänään 12.1. uusintana klo 23:00 kanavalta Frii

Seurasin nelosjaksoa puolella silmällä ja korvalla, ja jäi vaivaamaan sellainen Aarnion kertoma tieto, että hänelle on tuomiota istuessaan joku vankilan lääkäri suositellut psykoterapiaa. Psykopaateille ei terapiaa suositella, Aarnio sanoi myös ohjelmassa. Meni ohi korvien, että kävikös Jari Aarnio vankila-aikanaan psykoterapiassa. Jos kävi, niin toivottavasti on ollut luottamuksen arvoinen psykoterapeutti...
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Itse odotin että dokkarissa käydään käsiksi siihen ns kovaan näyttöön jonka nojalla Aarnio tuomittiin. Nythän ei käsitelty paljon muuta kuin tutkinnan kieltämättä erikoisia menettelytapoja. Näillä ei kuitenkaan ollut merkittävää vaikutusta näytön muodostumisessa eikä kokonaisuudessa.

Moni ihminen varmasti katsoo sarjaa ja miettii että kyllä maailma on paha ja syytön kirjoitettiin syylliseksi.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9184
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Joosua kirjoitti: La Tammi 14, 2023 12:47 pm Itse odotin että dokkarissa käydään käsiksi siihen ns kovaan näyttöön jonka nojalla Aarnio tuomittiin. Nythän ei käsitelty paljon muuta kuin tutkinnan kieltämättä erikoisia menettelytapoja. Näillä ei kuitenkaan ollut merkittävää vaikutusta näytön muodostumisessa eikä kokonaisuudessa.

Moni ihminen varmasti katsoo sarjaa ja miettii että kyllä maailma on paha ja syytön kirjoitettiin syylliseksi.
Kerrohan sinä viisaampana, mikä on se viittaamasi kova näyttö, jolla Aarnio tuomittiin. Itse olen kahlannut läpi hirvittävän kasan esitutkintamateriaalia, tutkinut oikeuden antamia Aarnioon liittyviä tuomioita, eikä minulle ole tullut sieltä mainitsemaasi kovaa näyttöä vastaan. Olisi tosiaan erittäin mielenkiintoista keskustella tällaisesta mahdollisesta kovasta näytöstä, jos sitä todellisuudessa löytyy. Tänä päivänä itselläni on huomattavasti enemmän tietoa Aarnion tapauksesta kuin oli siinä vaiheessa, kun kiinnostuin tästä tapauksesta vasta vuonna 2016.

Valitettavasti oikeusjärjestelmässämme on heikkouksia eikä esimerkiksi Auerin tapauksessa tehtyjä virheitä ole koskaan tunnustettu eikä täysin tunnistettukaan, jotta niistä olisi voitu ottaa opiksi. Aarnion tapauksessa on sitten osittain tehty saman tyyppisiä virheitä ja lähdetty uskomaan kertomuksiin ilman tosiasiallista totuuspohjaa. Kun on monta kokkia sekoittamassa samaa soppaa, niin ei aina tiedä lopputulosta. Ei tietysti ole hyvä, jos oikeusjärjestelmästämme saadaan ulos tuomioita, joissa ainoastaan mielikuvitus on rajana.
Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Joosua »

No enpähän kerro. Jos asia ei ole sinulle aikaisemmin selvinnyt, niin minulla ei ole mitään tehtävissä asian suhteen.

Tiedän että ao on sinun mielestäsi syytön, ja se sopii mainiosti.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9184
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Joosua kirjoitti: La Tammi 14, 2023 1:15 pm No enpähän kerro. Jos asia ei ole sinulle aikaisemmin selvinnyt, niin minulla ei ole mitään tehtävissä asian suhteen.

Tiedän että ao on sinun mielestäsi syytön, ja se sopii mainiosti.
Itse asiassa syyttömäksi en Aarniota tiedä muutoin kuin Volkan Ünsalin murhan osalta. Sen verran olen tapausta kuitenkin seurannut, että pidän Aarniota taitavana poliisina enkä häpeä myöntää sitä. Hänen huumekeisariuteensa en usko edelleenkään, koska hän ei ole mikään ihmemies tai taikuri.
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Joosua kirjoitti: La Tammi 14, 2023 12:47 pm Moni ihminen varmasti katsoo sarjaa ja miettii että kyllä maailma on paha ja syytön kirjoitettiin syylliseksi.
Niin varmaan moni miettii.

Itse mietin sitä, miksi sarjan 2. jaksossa Saara nauroi.
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
Gentle
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: To Maalis 12, 2020 3:19 pm

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Gentle »

Syyttömäksi en minäkään Aarniota mene sanomaan, mutta on kyllä omituisia juttuja tutkijoiden ja syyttäjien toiminnassakin. Ei ole puhtaita pulmusia kummallakaan puolella varmaankaan. Jos tässä rapisee luottamus poliisiin niin samalla kyllä krp:n tutkijoihinkin.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9184
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

ässähai kirjoitti: La Tammi 14, 2023 6:45 pm
Joosua kirjoitti: La Tammi 14, 2023 12:47 pm Moni ihminen varmasti katsoo sarjaa ja miettii että kyllä maailma on paha ja syytön kirjoitettiin syylliseksi.
Niin varmaan moni miettii.

Itse mietin sitä, miksi sarjan 2. jaksossa Saara nauroi.
Saaralla taisivat tunteet heitellä tuossa tilanteessa laidasta laitaan oman mielialansa/ajatustensa mukaan. Täytyy kyllä myöntää, että asia jäi itseänikin vähän häiritsemään ja mietityttämään.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9184
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Gentle kirjoitti: La Tammi 14, 2023 7:19 pm Syyttömäksi en minäkään Aarniota mene sanomaan, mutta on kyllä omituisia juttuja tutkijoiden ja syyttäjien toiminnassakin. Ei ole puhtaita pulmusia kummallakaan puolella varmaankaan. Jos tässä rapisee luottamus poliisiin niin samalla kyllä krp:n tutkijoihinkin.
Omalta kohdaltani haluan säilyttää luottamukseni siihen, että meillä on Suomessa ammattitaitoinen ja osaava virkamieskunta. Kukaan ei ole virheetön, mutta virheistä pitää ottaa opiksi ja itseään pitää kehittää koko työuransa ajan.
JasseHames
Christopher Lorenzo
Viestit: 1571
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 5:54 pm

Re: Tapaus Aarnio -dokumenttisarja

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Rahakätkö Aarnion tontilla on kuulemma lavastettu. Aarnion vaimo osasi Aarnion alaisen kanssa käydyssä puhelinkeskustelussa kuitenkin tarkentaa kuorikatteen dumppaamisen tarkemman paikan, joka on sattumalta sama kuin rahakätkön löytymispaikka:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000929131.html kirjoitti: Sen jälkeen kun alainen kävi tapaamassa Aarniota Vantaan poliisivankilassa, hänen ja Aarnion vaimon kanssa käytiin seuraavanlainen keskustelu:

- Noni, mä kävin tota Jarille viemässä radiota ja keitin jopa vettä sille ja kirjoja ja kahvia ja sokeria, alainen aloittaa puhelun.

Heti seuraavaksi alainen ottaa puheeksi Aarnion toiveen kuorikatteen levityksestä.

- Ja toi tota se pyys sanoo sulle vaan että se kuorikate, se kaivinkuski heittää sinne jonneki kulmaan, alainen sanoo.

Sitten seuraa keskustelua siitä, miten kaivinkuski saadaan kiinni. Päädytään siihen, että alainen ottaa yhteyttä kaivinkuskiin.

- Joo, ni mä, mut mistä kulmasta siinä on kyse? alainen kysyy.

- Ku katotaan alhaalta mun mielestä ni oikee, vaimo vastaa.
Koska kriminaalit eivät ole voineet kuulla em. puhelinkeskustelua, niin ainoaksi mahdolliseksi lavastustahoksi jää puhelinkeskustelun salakuunnelleet poliisit ja tutkinnanjohtajana toimineet syyttäjät. Mistähän nämä sitten olisivat kaivanneet käsiinsä n. 65 000 euroa? KRP:n jonkin toisen rikoksen tutkinnan yhteydessä takavarikoiduista rahoistako? Joten kumpi selitys on huomattavasti uskottavampi, rahat ovat peräisin Aarniolta vai KRP:n tekemästä lavastuksesta.

Toki tuomio olisi tullut ilman kyseisen rahakätkön löytymistäkin.
Vastaa Viestiin