90-luvun heroiinibuumi

Huumausainerikoksille oma ketju.
Samoin yleinen huumausainekeskustelu tänne.
Esa666
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:59 pm

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Esa666 »

Muistan ekan kerran törmänneeni herskaan joskus 90-luvun puolivälissä vaasan yöelämässä. Piriä ja muistaakseni myös kokkelia oli tullut itekki koitettua jo aiemmin isolla kirkolla, eli pääkaupunkiseudulla prätkäbileissä käydessä. Mun hepokokeilut ja -kaverit jäi yhteen kertaan, kun samalla reissulla kaveri lähti hautuumaalle. Tulin sillon siihen tulokseen että prätkät kiinnostaa enempi, ja jos pää pitää sekoittaa ni saa perussetti kuten alkoholi ja ruoho riittää.
Jostain syystä mulla on sellanen muistikuva, että setin hinta ois vaasassa ja kokkolassa ollu n. 80mk. Voi kyllä olla että muistan ihan väärin.
peiteseppo
Remington Steele
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 21, 2013 8:32 am

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja peiteseppo »

Vuonna 1997,helsingissä hepo maksoi 100mk setiltä. Yleisesti sitä tuotiin Venäjältä maanteitse. Toinen maahantuloreitti oli lentoteitse kaukoidästä.
Ei ole voittajaa valuutalle.
Isoviha
Remington Steele
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 4:46 am

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Isoviha »

Laitetaan nyt lyhennelmää tuosta Kiduttaja-Pullisen paljastuneesta operaatiosta vuodelta -94. Tutkinnan mukaan hän oli kuljetuttanut autonrenkaissa Hollannista vähintään 5 erää. Viimeisin ja suurin erä oli käsittänyt 15 kg amfea ja 2,5 kg heroiinia, ja maksanut Hollannissa 600 000 mk. Tavaraa levitettiin pääasiassa Helsingissä, mutta myös muualla Suomessa. Firman toisena johtajana hääri tamperelainen Jan Anton Raittila ja porukkaan kuului muiden muassa myös Kuopion suurin huumekauppias, yh-äiti, jonka vaginasta takavarikoitiin 100 g herskaa.

Pullinen oli vapautunut 1994 keväällä ja jäi kiinni 8 kk myöhemmin. Hänen firmansa toi tavaraa jopa siinä määrin, että levittämisessä ilmeni joitakin haasteita, mm. veloissa ja velanperinnässä. Yksi Hollannista haettu 5 kilon amfetamiinierä oli valitettavasti heikompi laatuista, koska koemaistajaa ei oltu otettu mukaan.

Pullisen liiga oli toiminut jo hänen vankilassa olonsa aikana, en tiedä sitten onko se hajonnut vai jatkanut toimintaansa Pullisen uuden kiinnijäämisen jälkeen.
Isoviha
Remington Steele
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 4:46 am

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Isoviha »

Tulipa tuossa mieleeni, että tuo ketjussa aiemmin mainittu Kuopiolaisen Tupu Miettisen selvittämätön tappo/murha tapahtui juurikin samaan aikaan, kun tämä Pullisen liigaan kuulunut kuopiolainen yh-äiti hallitsi Kuopion huumekauppaa. Kari Korhosen mukaan Tupu oli ritsari, joka lähti mukaan huumekauppaan. Hän käytti heroiinia ja amfetamiinia, juurikin Pullisen liigan tuotteita. Hänellä oli mahdollisesti n. 7000 mk velkaa. Tupun ampumisesta ja asunnon polttamisesta etsittiin vaaleaa ja hoikkaa, n. 30 vuotiasta naista, jolla oli punainen pusero. Teko on edelleen selvittämättä. Ohessa hesarin artikkeli Tupun ketjusta:

Doctor Lecter kirjoitti:
HS - Kotimaa - 30.6.1994
Kuopion palokuolemassa epäillään henkirikosta:

Kuopion Petosella maanantai-iltana sattuneen asuntopalon epäillään liittyvän henkirikokseen. Pahoin palaneesta asunnosta löytyi huoneistossa asuneen noin 30-vuotiaan naisen ruumis. Poliisin mukaan palolla on mitä ilmeisemmin yritetty peittää naisen surma.

Kuopion palokunta hälytettiin Petoselle Kulmakatu 1:een maanantai-iltana kello 23:n jälkeen. Uhrin henkilöllisyys varmistui keskiviikkona.

Palon tutkijat saivat selville, että että tapahtumiin liittyy noin 30-vuotias, 170-senttinen vaalea ja hoikka nainen, joka oli mahdollisesti lähtenyt Kuopion yliopistollisen sairaalan bussipysäkiltä Petoselle liikennöivään paikallisbussiin samana iltana kello 22:n aikoihin.

Etsityllä naisella oli yllään punainen pusero. Kuopion poliisi toivoo havaintoja naisesta ja muista palopaikan lähettyvillä maanantai-iltana liikkuneista, puh. 971-246511.(HS)

Pullisen liigan tutkimusten yhteydessä pidätettiin Kuopiossa tuo yh-äiti ja joku sekatyömies. Poliisi totesi heistä vain, että heillä oli "erittäin raskas huume ja omaisuusrikostausta".
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja vasikka »

^Joku toisessa ketjussa väitti tuossa em. uutisessa olisi virhe. Kyseinen vaalea hoikka nainen olisi siis Miettinen itse. Jossain yhteydessä olen lukenut myös etsittävän lippispäistä tummiin vaatteisiin pukeutunutta miestä.
Isoviha
Remington Steele
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 4:46 am

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Isoviha »

Ok! Ei ole Tuijan ketjussa mainittu, onko tappo vai murha. Vanhenisiko kenties ensi vuonna?

Oheisessa markka-aikaan (n. 1999-2000) filmatussa haastattelussa mainitaan, että valkoinen heroiini on tullut pääasiassa Pietarista, ja pienemmässä määrin Virosta. Helsingissä käyttäjien joukossa on ilmeisesti ollut paheksuttavan runsaasti hyvinkin nuorta porukkaa.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/h ... edia=77267


Haastattelussa myös mainitaan polvilumpion (keski-arvo?) hinnaksi 10 000 mk, suht edulliselta kuulostaa? Jossain toisessa dokumentissa 90-luvun heroinisti mainitsi, että 10 000 mk oli tuohon aikaan sormen hinta.
Gilmour
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: To Touko 21, 2015 7:20 pm

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Gilmour »

Mahtaako kellään olla lisää tarinaa kerrottavana? Mielenkiintoinen aihepiiri.
Salon_kisto
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 6:41 pm

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Salon_kisto »

Salossa meni vuosituhannen vaihteessa jengiä kuin pipoa, iltapulutkin kirjoitteli kaikkien aikojen heroiinikuolemista. Mistä tosin en mitään tilastoa enää osannut löytää... Viimeisin käyttänyt ystävä kuoli viime vuonna fentanyyliin. Niin sairaalta kun ajatus voi kuulostaakin, mun mielestä olis parempi kun näille nisteille olis sitä ihan ehtaa tarjolla. Ei tarttis vedellä niitä aineita joiden annostuksista viihdekäyttöön ei kellään ole tarkkaa tietoa.

Tuolloin käytin jonkun aikaa itsekin, kuten niin hemmetin moni muukin Salolainen kakaroista vanhuksiin. Hinta vaihteli 200mk-250mk/kapula eli 1/10gramma. Monet kuolivat, mutta myös monet lopettivat. Osa kokeili kerran eikä ole kehdannut puhua aiheesta enää.
Heroiinin käyttö jäi osaltani sinne, mutta noin kerran kahdessa vuodessa olen saattanut ulkomailla tuota vielä nautiskella. Silloinen suomeen tuotu heroiini oli ihan yhtä hyvää kuin ulkomaillakin nauttimani. Ruskeaa heroiinia näin yhden kerran, se maksoi 80mk/kapula ja oli todella paljon huonolaatuisempaa. Henkenikin yritin kerran riistää, muttei nelinkertainen annostus ja kuplat suonissa riittäneet, ei silläkään siis niin helposti henkeä pois saa...

Perämoottorihmma oli vähän tragikoominen, kun itsemurhayrityksen jälkeen heräsin "kämppisten" varastamien perämoottorien keskeltä. Jäivät saman tien kiinni. Addiktiluonteestani huolimatta vierottauduin itse ja olen päätöksessäni pysynyt. Onnellista elämää ei tarvitse täyttää huumeilla, vaikka välillä voikin päästää hetkeksi itsensä pois. Myöhemmin kävin pari kuukautta päihdehoidossa alkoholin ja kannabiksen takia ja mitä lääkärit siellä minulle ehdottivatkaan...korvaushoitoa! Meinas mennä jauhot kurkkuun kun entiselle heroinistille olisivat laillisesti antaneet päihteitä.

Yhdeltä vetokamultani katkaistiin sormi 500mksta. Häntä myös vedettiin auton perässä narussa ja riisutettiin puolialastomaksi. Poliisit tykkäs myös sillon kurittaa näitä pikkurikollisia ja kerrankin saanut todistaa kun auton takana käsiraudoissa ollut farkkuvaras sai vähän kovempaa kättä. Ko.tyyppi sai muuten lähteä kyttikseltä ilman housuja keskellä talvea. Vaikka nykyään olen hyvin mallikelpoinen yhteiskunnan kansalainen, on noi hommat osaltaan saaneet ehkä vähän pelkäämään poliisin toimintaa.

Samaan aikaan oli sitten taas näitä Karvosen Penan subuasiakkaita. Yksikin 14-vuotias gimma veteli suvereenisti puolikkaita subuja hihaan. Subuja olen kokeillut kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla oksennellut raivokkaasti, ei ihan aukea mulle sen käyttö viihdetarkoituksessa.

Päihdehoidossa ei muuten ollut ketään muuta kuin minä joka oli kokeillut heroiinia. Tosin hoidettavatkin oli melkein kaikki minua runsaasti nuorempia.

Muokin kiinnostaa aihe luonnollisesti tosi paljon. Valitettavasti toi tuontiporras on jäänyt vieraaksi kun olin niin kovin nuori.
Hans-Peter Haulikko
Hetty Wainthropp
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 3:03 am
Paikkakunta: Holjakoski

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Hans-Peter Haulikko »

Joo salo oli kyllä melkonen paikka ysärinä, ja sen jälkeenkin meni porukkaa millon omatoimisesti ja milloin toisten toimesta.

Saako kysyä Salon_kisto, että onko tuo auton perässä veto totta, kun muistaisin sellaisenkin huhun kuulleeni? Muistan kuulleeni vaikka mitä huhuja perniön ja kiskon touhuista, missä oli vaikka mitä keinoja saada velkaiset nistit kuriin.
Ja salossakin oli niitä mukilointeja ja muuta tappoa. Oon minäkin turpaan saanu ollikkalassa, mutta turhaan, koska väärää hakkasivat, mut ei siitä enempää.

Noita tuttuja ja kavereita noilta ajoilta on mennyt useampia minullakin, naapurin taskuraketti ja pari muijaa, ja mato oli yks tyyppi salosta, jonka tiesin.

Ysäri oli siellä keskustan-ollikkalan alueella aika hurjaa, eikä se vissiin niin paljoa ole muuttunu näihinkään päiviin asti, sekakäyttäjiä ja muita juoppoja tulee aina vastaan, jos piipahtaa ylä ja ala vietnamis. Mahtaakohan ollikkalan punttis olla viel pystys, Manu ja muut.
"näin mä ajattelen, mä oon maalaispoika"
peiteseppo
Remington Steele
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 21, 2013 8:32 am

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja peiteseppo »

Tuo subutexin tööttääminen aiheuttaa sokeutumista, koska sidosaineena on kalkki. Muutenkin subutex rappeuttaa elimistöä 10 kertaisesti verrattuna heroiiniin. 0,2g heroiinia cocis tölkkiin ja m16:sta liikkuvat taakse ja vinosilmiä tappamaan sanoi jenkkisotilas. Suomalainen korpisoturi nautti heroiininsa tablettina ja lähti jumiutuneen mosint naganttinsa kanssa tappelemaan kännisiä piippalakkeja vastaan. Heroiini on antanut monelle lohtua ja turrutusta kestääkseen ihmisyyden. Heroiini ansaitsisi jonkinlaisen palkinnon tai tunnustuksen, oltuaan mukana jokaisessa nykyaikaisessa sodassa ja sen kulisseissa. Rauhan ajan oloissakin se on näytellyt monen talouden arkea ja juhlaa.
Ei ole voittajaa valuutalle.
Salon_kisto
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 6:41 pm

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Salon_kisto »

Haha, hyvä teksti peiteseppo! Huomasin häpeäväni lukiessani ratikassa Mikko Ylikankaan Spiidiä, kuolonvettä ja unileipää... Jotenkin se on saatu istutettua päähän että aiheesta ei saa näyttää olevansa kiinnostunut.

Saako kysyä Salon_kisto, että onko tuo auton perässä veto totta, kun muistaisin sellaisenkin huhun kuulleeni? Muistan kuulleeni vaikka mitä huhuja perniön ja kiskon touhuista, missä oli vaikka mitä keinoja saada velkaiset nistit kuriin.
Satapros varma en voi olla kun en ko.tapahtumaa nähnyt, mutta olin paikalla kun tyyppiä haettiin ja tyyppi tuotiin. Vammat olivat juuri sen näköisiä että ois auton perässä vedetty. Ne tyypit tais olla Jokioisista.
En tiedä mikä on Ollikkalan punttis, mutta "legendaarinen" katkennut talo taidettiin purkaa muutama vuosi sitten. Manukaan ei sano mitään. Olen tällä hetkellä lomailemassa Salossa ja on kyllä muuttunut Ollikkala ainakin ulkonäöllisesti aika paljon. Yhtään mustalaista tai mamuakaan en nähnyt ajellessani. :shock:
peiteseppo
Remington Steele
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 21, 2013 8:32 am

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja peiteseppo »

Salon_kisto kirjoitti:aiheesta ei saa näyttää olevansa kiinnostunut.
Se on tätä nykypäivää kun kouluampujista puhuminenkin luokitellaan taudiksi. Hyysärit ja kukkahattutädit ovat tottuneet siihen että ongelmat poistetaan pillereillä.

Heroiini on kyllä keskustelun arvoinen aihe. Se tunne kun euforia virtaa elimistöön ja kaikki ympärillä olevat menettää merkityksensä.. Ehkä parasta mitä ihmisyys voi minulle tarjota (sic).
Ei ole voittajaa valuutalle.
Gilmour
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: To Touko 21, 2015 7:20 pm

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Gilmour »

Karvosen Penan keissikin on keskustelun arvoinen, vaikkei suoraan topicin aiheeseen liitykään.
Jännä juttu, miten yhden lääkärin toimet oli yhtenä suurimmista tekijöistä heroiinibuumin kuihtumisessa. Voidaan jo puhua uhrautumisesta, kun ukko istui linnassa ja käytti kaikki varansa järjestääkseen addikteille korvaushoitoa.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Gilmour kirjoitti:Karvosen Penan keissikin on keskustelun arvoinen, vaikkei suoraan topicin aiheeseen liitykään.
Jännä juttu, miten yhden lääkärin toimet oli yhtenä suurimmista tekijöistä heroiinibuumin kuihtumisessa. Voidaan jo puhua uhrautumisesta, kun ukko istui linnassa ja käytti kaikki varansa järjestääkseen addikteille korvaushoitoa.
Karvonen oli tosiaan yhtenä suurimmista tekijöistä heroiinibuumin kuihtumisessa, ja siinä että Subutexistä tuli yleisin huumausaineena käytetty opioidi. Buprenorfiinin käytössä vierotuksessa Karvonen oli kyllä aikaansa edellä, mutta miksi piti jatkaa laittomasti vielä lain muutoksen jälkeen? Niistä touhuista se linnatuomiokin tuli.
Jostain kumman syystä Karvonen vain on ollut samoilla linjoilla narkkarien kanssa: ainoastaan Subutex toimii vierotuksessa, ei Suboxone...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
annaanna

Re: 90-luvun heroiinibuumi

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Salon_kisto kirjoitti:Salossa meni vuosituhannen vaihteessa jengiä kuin pipoa, iltapulutkin kirjoitteli kaikkien aikojen heroiinikuolemista. Mistä tosin en mitään tilastoa enää osannut löytää... Viimeisin käyttänyt ystävä kuoli viime vuonna fentanyyliin. Niin sairaalta kun ajatus voi kuulostaakin, mun mielestä olis parempi kun näille nisteille olis sitä ihan ehtaa tarjolla. Ei tarttis vedellä niitä aineita joiden annostuksista viihdekäyttöön ei kellään ole tarkkaa tietoa.

Tuolloin käytin jonkun aikaa itsekin, kuten niin hemmetin moni muukin Salolainen kakaroista vanhuksiin. Hinta vaihteli 200mk-250mk/kapula eli 1/10gramma. Monet kuolivat, mutta myös monet lopettivat. Osa kokeili kerran eikä ole kehdannut puhua aiheesta enää.
Heroiinin käyttö jäi osaltani sinne, mutta noin kerran kahdessa vuodessa olen saattanut ulkomailla tuota vielä nautiskella. Silloinen suomeen tuotu heroiini oli ihan yhtä hyvää kuin ulkomaillakin nauttimani. Ruskeaa heroiinia näin yhden kerran, se maksoi 80mk/kapula ja oli todella paljon huonolaatuisempaa. Henkenikin yritin kerran riistää, muttei nelinkertainen annostus ja kuplat suonissa riittäneet, ei silläkään siis niin helposti henkeä pois saa...

Perämoottorihmma oli vähän tragikoominen, kun itsemurhayrityksen jälkeen heräsin "kämppisten" varastamien perämoottorien keskeltä. Jäivät saman tien kiinni. Addiktiluonteestani huolimatta vierottauduin itse ja olen päätöksessäni pysynyt. Onnellista elämää ei tarvitse täyttää huumeilla, vaikka välillä voikin päästää hetkeksi itsensä pois. Myöhemmin kävin pari kuukautta päihdehoidossa alkoholin ja kannabiksen takia ja mitä lääkärit siellä minulle ehdottivatkaan...korvaushoitoa! Meinas mennä jauhot kurkkuun kun entiselle heroinistille olisivat laillisesti antaneet päihteitä.

Yhdeltä vetokamultani katkaistiin sormi 500mksta. Häntä myös vedettiin auton perässä narussa ja riisutettiin puolialastomaksi. Poliisit tykkäs myös sillon kurittaa näitä pikkurikollisia ja kerrankin saanut todistaa kun auton takana käsiraudoissa ollut farkkuvaras sai vähän kovempaa kättä. Ko.tyyppi sai muuten lähteä kyttikseltä ilman housuja keskellä talvea. Vaikka nykyään olen hyvin mallikelpoinen yhteiskunnan kansalainen, on noi hommat osaltaan saaneet ehkä vähän pelkäämään poliisin toimintaa.

Samaan aikaan oli sitten taas näitä Karvosen Penan subuasiakkaita. Yksikin 14-vuotias gimma veteli suvereenisti puolikkaita subuja hihaan. Subuja olen kokeillut kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla oksennellut raivokkaasti, ei ihan aukea mulle sen käyttö viihdetarkoituksessa.

Päihdehoidossa ei muuten ollut ketään muuta kuin minä joka oli kokeillut heroiinia. Tosin hoidettavatkin oli melkein kaikki minua runsaasti nuorempia.

Muokin kiinnostaa aihe luonnollisesti tosi paljon. Valitettavasti toi tuontiporras on jäänyt vieraaksi kun olin niin kovin nuori.
En ole mitään syväluotaavaa tutkimusta tehnyt kovasti esillä tällä hetkellä olevan "myrkyn" muisteluista, olen pari kertaa kahviaddiktin tekstejä lukaissut.

Silloin mieleeni tuli, että vanhoja juttuja on täällä minfossakin muisteltu.

Joku arveli minfosta innoitusta hakeneen. Onko esimerkiksi näitä muisteluita ominaan esittänyt.
Vastaa Viestiin