Yleinen huumausainekeskustelu sekä pienemmät huumausainerikokset

Huumausainerikoksille oma ketju.
Samoin yleinen huumausainekeskustelu tänne.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

^Tiedän tapauksen joka poltettuaan pelkkää pilveä joutui psykoosiin ja siinä samalla pahoinpiteli pilivessä kaverinsa. Joten ei nyt ainakaan iha nolla sentään.

apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1584
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

joey kirjoitti: Ei varmaan kukaan kuvittelisi, ellei aiheesta olisi ihan faktatietoa tutkimustuloksina. Itseäni sykähdytti eniten se, kun oli laskettu, että suomalainen juo keskimäärin 10,2(vaiko 3?) litraa puhdasta alkoholia vuodessa. Kyllä sitä voi mun mielestä jo pitää juoppokansan tunnusmerkkinä. Muistaakseni Suomelle pärjää näissä tilastoissa vain Saksa ja Irlanti Euroopan maista.
Lähde?

Itse löysin tällaisen pikaisesti, eli vuonna 2001 Suomessa kulutettiin alkoholia EU:sta toiseksi vähiten. Tuskinpa on niin kovaa kiriä 7-vuodessa tullut, kuin kuvittelet

http://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaaj ... oholi.html
Viimeksi muokannut apollo, To Helmi 07, 2008 6:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1584
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Bombay kirjoitti:^Tiedän tapauksen joka poltettuaan pelkkää pilveä joutui psykoosiin ja siinä samalla pahoinpiteli pilivessä kaverinsa. Joten ei nyt ainakaan iha nolla sentään.
Just joo, tätä nyt ei usko kukaan. Vai että pilvipsykoosin takia kaverinsa pahoinpidellyt :D

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

apollo kirjoitti:
Bombay kirjoitti:^Tiedän tapauksen joka poltettuaan pelkkää pilveä joutui psykoosiin ja siinä samalla pahoinpiteli pilivessä kaverinsa. Joten ei nyt ainakaan iha nolla sentään.
Just joo, tätä nyt ei usko kukaan. Vai että pilvipsykoosin takia kaverinsa pahoinpidellyt :D
? Poltti pilveä->Joutui psykoosiin->luuli olevansa jeesus ja läväytti toista äijää siinä psykoosissaan. En sanonut minkään "takia" olisi pahoinpidellyt vaan noin se juttu meni, ihampa paskan sama minulle on mitä uskot tai et, tapanani ei ole peräättömyyksiä syytää.

apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1584
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Bombay kirjoitti:Poltti pilveä->Joutui psykoosiin->luuli olevansa jeesus ja läväytti toista äijää siinä psykoosissaan. En sanonut minkään "takia" olisi pahoinpidellyt vaan noin se juttu meni, ihampa paskan sama minulle on mitä uskot tai et, tapanani ei ole peräättömyyksiä syytää.
Olkoot sitten näin. Hauska seikka, että luuli olevansa Jeesus ja silti löi :shock:

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

apollo kirjoitti: Lähde?

Itse löysin tällaisen pikaisesti, eli vuonna 2001 Suomessa kulutettiin alkoholia EU:sta toiseksi vähiten. Tuskinpa on niin kovaa kiriä 7-vuodessa tullut, kuin kuvittelet
Tuntuu varmaan uskomattomalta, mutta en tilastoja ihan omasta päästäni kuitenkaan revi. Tässä itseasiassa ihan alkuperäinen lähde, sillä luin jutun ensimmäisen kerran juuri Hesarista:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Alko ... 5222688133

Tuota pilvipsykoosia en kyllä ihan purematta niele, on nimittäin sitten ensimmäinen tapaus josta olen koskaan kuullut, ja kuitenkin kuullut ja nähnyt yhtä sun toista.

apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1584
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

En väheksy alkoholihaittoja Suomessa, päinvastoin. Mutta samat haitat ne on muuallakin ja sitä yritän tässä ajaa takaa, ettei Suomi ole mikään iso poikkeus. En löytänyt tuosta linkistäsi vertailua maittain.

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannabis Tuollakin on jotain juttua siitä ja varmasti googlettamalla löytyy lisää jos viittii etsiä.

Minä oikeesti olen luullut, että on ihan yleisessä tiedossa että kannabis voi laukaista psykoosin. En ole missään vaiheessa puhunut mistään "pilvipsykoosista", mikä se nyt onkaan sitten.

Eihän pilvi tosiaan munkaan mielestä ole kovin vaarallinen päihde mutta ei se ny sentään vaaratonkaan ole kyllä..

rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Kannabis tuskin on vaarallisinta siinä kaavassa että menee tekemään jotain toiselle.Kyllä se itelleen on kaikista pahin haitta ja se on varma.Pitkässä juoksussa kyllähän alkoholikin tappaa aivosoluja jne mutta..oon vaan nähny niin monen kokeneen että kannabis ei enää riitä kun ei sekota päätä tarpeeks ja kun sille tielle on lähetty niin seuraavana on sit poreet sun muut.

JOten olen joittenki kirjottajien/kirjottajan taholta huomaavinani pienenlaista vähättelyä just nimenomaan pilvestä puhuttaessa(?).Harmillista heidän ittensä kannalta lähinnä. Mielestäni se että edes alkaa polttamaan pilveä on hälyttävää..no however..

Vielä tuohon väitteeseen et suomalaiset juo paljon(PALJON) niin vois heittää että mitä nyt tulee ekana mieleen suomea ajatellessa..ehkäpä hikinen ukko istumassa saunan terassilla koskenkorvapullo kourassa :lol:

Amerikkalaisissa leffoissa taas olen pannut merkille että varsinkin rikkaimpien piireissä olohuoneen sivupöydällä on useesti viski pullo ja siitä tarjoillaan vieraille keskellä päivää.Näin ehkä kulutus voi olla suurempaa kun miettii että kuinka monta markariittaa vetää samalla kun ottaa aurinkoo uima-altaan vierellä..
En sitten tiiä..
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

apollo kirjoitti:En löytänyt tuosta linkistäsi vertailua maittain.
Äh, sori, koitan kaivaa siitäkin ihan kivenkovaa faktaa jostain. Tuo kuitenkin vastaa kysymykseesi ainakin siten, että jos tuo keskimääräinen alkoholinkulutus on tosiaan kasvanut kolmella litralla, on kyllä Suomen sijoitus maiden välisessä vertailussakin voinut muuttua. Kolme litraa on aika paljon lisää, kun katsoo noita vanhojakin tilastoja.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

rimma kirjoitti: Amerikkalaisissa leffoissa taas olen pannut merkille että varsinkin rikkaimpien piireissä olohuoneen sivupöydällä on useesti viski pullo ja siitä tarjoillaan vieraille keskellä päivää.Näin ehkä kulutus voi olla suurempaa kun miettii että kuinka monta markariittaa vetää samalla kun ottaa aurinkoo uima-altaan vierellä..
En pitäisi amerikkalaisia elokuvia minään erityisen hyvänä tietolähteenä.

Varmaankin tarkoitit minua sanomalla, että vähättelen jotenkin pilvenpolton riskejä. Niin vähättelenkin. En tiedä, millainen käsitys sinulla niistä riskeistä on, mutta epäilisin sen olevan hyvin erilainen kuin omani, jonka olen siis kerännyt kokemuksen kautta (kaveripiirit olleet joskus vähän mitä sattuu..). Totta kai sitä masentuu ja kääntyy sisäänpäin, jos päivät pitkät istuu kotona polttelemassa pilveä. Herää kuitenkin kysymys, johtuuko tämä itse pilvestä (jolloin vaikutus olisi siis ihan kemiallisesti todistettavissa), vai siitä kotona toimettomana istumisesta. Itse kallistuisin jälkimmäisen kannalle. (Näkemystä voi verrata vaikkapa siihen, että ylensyöminen lihottaa, mutta lihavuus ei silti johdu tällöin ruoasta, vaan ihmisestä itsestään.)

En missään tapauksessa pidä huumeidenkäyttöä millään tasolla hyvänä asiana, enkä rohkaisisi siihen ketään. Jokunen on aika läheltä joutunut hautaan saakka, kun on vääriin kamoihin sotkeutunut, tälläkin hetkellä taitaa olla parin kaverin lähtö lähellä. Haluaisin vain kiinnittää huomion siihen, millaisesta aineesta pilvessä on kyse, kun verrataan esimerkiksi alkoholiin. Pidän äärimmäisen tekopyhänä alkoholin sallimista, kun pilvi kielletään, vieläkään ei oteta tosissaan ajatusta siitä, että laiton huume saattaisikin oikeasti olla laillista ainetta parempaa kamaa. Uskomatonta se on varsinkin nyt, kun alkoholin haittavaikutukset luulisi olevan kaikilla hyvin tiedossa. Silti kukaan ei kuuntele, jos yrittää sanoa, että laittomassa aineessa näitä haittavaikutuksia ei ole tai niitä on vähemmän.
Viimeksi muokannut joey, To Helmi 07, 2008 9:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

gravedigger
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1314
Liittynyt: La Marras 17, 2007 8:50 pm
Paikkakunta: Rairairailaamassa

Viesti Kirjoittaja gravedigger »

No niin, ne vaan ihmiset on erilaisia mutta suuri osa suomalaisista aivan kuten muuallakin, hakee rentoutuakseen jotain helpotusta. Joku saa sen urheilemalla,sekstaamalla tai harrastamalla kuka mitäkin.
Aika moni rentoutuu alkoholilla,aika moni tappaa alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta
suomessahan puolestani kuitenkin on päätetty millä päihteellä saan rentoutua saamatta sanktioita. Vaihtoehtoja ei kannata puntaroida,alkoholilla on sen verran pitkät perinteet ja tutkimukset varmaan puoltavat alkoholin käyttöä esim. suhteessa kannabikseen joka on varmaankin todistetusti portti sinne essolle huumehelvettiin.
Kippis :wink:
Viimeksi muokannut gravedigger, To Helmi 07, 2008 9:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä oon Matti, sä oot vaan Mervi

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

gravedigger kirjoitti:joka on varmaankin todistetusti portti sinne essolle huumehelvettiin.
Näitä todistuksia lukisin mielelläni.

Yökiitäjä
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 7:22 am
Paikkakunta: Kallio

Viesti Kirjoittaja Yökiitäjä »

joey kirjoitti:Mun on ainakin todella, todella vaikea hyväksyä sitä tilannetta mikä Suomessa nyt alkoholin kanssa on. Ja kun se ei edes tunnu kiinnostavan ketään, kuten tuossa edellä jo mainittiin, enemmän keskitytään näiden "supervaarallisten" huumeiden, kuten marihuanan, kitkemiseen.
Yksi syy alkoholihaittojen väheksymiseen on Suomen päihdepoliittinen linjaus, eli halutaan käydä eräänlaista "huumeiden vastaista sotaa". Monissa maissa on siirrytty pohtimaan miten päihteiden aiheuttamia haittoja voitaisiin pienentää, mutta Suomessa ollaan juututtu ajattelussa 70-luvulle. Uskotaan että huumeet kokonaisuudessaan on jonkinlainen nuorten muoti-ilmiö joka menee ohi, kunhan sitä tarpeeksi ponnekkaasti julkisuudessa vastustetaan. Median tapa uutisoida huumerikoksia on melkoisen värittynyttä, puhutaan huumeliigoista ja järjestäytyneestä rikollisuudesta vaikka kyse olisi sillä kertaa varsin pienistä rikoksista.

Alkoholin ja alkoholihaittojen hyväksyminen on osa tätä huumepolitiikkaa. Halutaan antaa sellainen kuva että alkoholilla päihtyminen on hyväksyttävää, koska se on osa suomalaista kulttuuriperinnettä. Muilla aineilla itsensä päihdyttäminen on tässä kulttuurissä vierasta, joten siksi sitä pidetään vieraana ja pahana asiana.

Yksi suomalaisen huumepolitiikan erikoispiirre on suhtautuminen päihdekuntoutukseen. Ollaan sitä mieltä että hoitoa huumeongelmaisille ei ole tarpeen antaa, koska huumeet ovat laittomia. Uskotaan että se vähentää nuorten huumeidenkäyttöä, kun nuoret tietävät että hoitomahdollisuuksia ei ole paljoa tarjolla. Ennaltaehkäisy on toki tärkeää, mutta ei se nyt ihan noin suoraviivaista kuitenkaan ole.

Hauska yksityiskohta tästä politiikasta on 90-luvun lopulta, jolloin huomattiin huumeidenkäytön kasvu. Eduskuntavaalien alla eräät ehdokkaat uskoivat vielä vakaasti käsitteeseen "huumeeton Suomi". Tarkoittaa sitä että riittävän kovilla otteilla voitaisiin poistaa kaikki laittomat päihteet maasta, kunhan on vaan uskoa ja halua :roll:

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Logiikkahan lähentelee jo jenkkien seksivalistusta: ei kannata puhua ehkäisystä, ettei vain rohkaise nuoria paneskelemaan! Sitten ollaan ihan huuli pyöreänä, kun teiniraskauksia putkahtelee joka kylään ja pitäjään.

Vastaa Viestiin