Uusi epäily törkeistä huumerikoksista:

Huumausainerikoksille oma ketju.
Samoin yleinen huumausainekeskustelu tänne.
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Mike Manner kirjoitti:Sama juttu kuin Semin setti. On varmasti annettu ymmärtää miten tyhmä ja naivi akka on kyseessä, mutta kuka ois uskonut, että se ois NIIN tyhmä, että lähtis heittelemään tuollaisia väitteitä julkisuuteen kun ei niitä kumminkaan pysty todistamaan. Semi heitti ihan itse oman uransa kaivoon sillä hetkellä, kun aukaisi asiasta suunsa julkisuudessa.

Paatero vetää juuri oikeaa linjaa. Jos noin rankkoja/herjaavia väitteitä esittää ja ei pysty asiaa todistamaan, niin saa kärsiä jo sitten vaikka sen tyhmyytensä takia.
Tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta koska olet toistanut jo kahdesti tuon mielipiteesi, on pakko kysyä, mitä sinun mielestäsi Semin olisi kannattanut tehdä? Jos oletetaan, että syytös pitää paikkansa, olisiko hänen todellakin pitänyt olla hiljaa koko jutusta? Tuskin voi olettaa, että poliisi esittäisi uhkauksia niin, että siitä jäisi minkäänlaisia todisteita, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi hiljaa hyväksyä poliisin puolelta tuleva uhkailu ja laittomuudet.

Itse olen joskus nostanut syytteen asiassa josta en halua enempää paljastella, mutta silloin minulle sanottiin etten voisi ikinä voittaa juttua, jossa on poliisien, kansan selkärangan, sana humalaisen pikkutytön sanaa vastaan ja että he ovat toistensa puolella. Toki ymmärsin sen itsekin, mutta silti tuntui, että niin on vain pakko tehdä. Tutkinnassa ilmoitettiin ettei mitään ole tapahtunut ja syyte hylättiin. Siltikään ei tulisi mieleenkään vieläkään vastaavassa tilanteessa antaa vain olla, vaikka se kuinka naiivilta ja tyhmältä tuntuisikin. :?
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

PaulaDrew kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:Sama juttu kuin Semin setti. On varmasti annettu ymmärtää miten tyhmä ja naivi akka on kyseessä, mutta kuka ois uskonut, että se ois NIIN tyhmä, että lähtis heittelemään tuollaisia väitteitä julkisuuteen kun ei niitä kumminkaan pysty todistamaan. Semi heitti ihan itse oman uransa kaivoon sillä hetkellä, kun aukaisi asiasta suunsa julkisuudessa.

Paatero vetää juuri oikeaa linjaa. Jos noin rankkoja/herjaavia väitteitä esittää ja ei pysty asiaa todistamaan, niin saa kärsiä jo sitten vaikka sen tyhmyytensä takia.
Tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta koska olet toistanut jo kahdesti tuon mielipiteesi, on pakko kysyä, mitä sinun mielestäsi Semin olisi kannattanut tehdä? Jos oletetaan, että syytös pitää paikkansa, olisiko hänen todellakin pitänyt olla hiljaa koko jutusta? Tuskin voi olettaa, että poliisi esittäisi uhkauksia niin, että siitä jäisi minkäänlaisia todisteita, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi hiljaa hyväksyä poliisin puolelta tuleva uhkailu ja laittomuudet.
Itse taas puolestani veikkaan, että noiden väitteiden tueksi ei Semiltä löydy mitään...
Jos löytyy, niin silloinhan Semi on kuivilla ja ainoa kauneusvirhe on se, että asian olisi voinut hoitaa siinä järjestyksessä, että tekee rikosilmoituksen ja tulee sitten vasta julkisuuteen kun asia on tutkittu ja hutkittu näytön löytyessä.

Nyt vaan laittaisin rahani likoon sen puolesta, että Semi antoi harkitsemattomasti tuon lausunnon julkisuuteen ajattelematta tarpeeksi pitkälle ja tuhosi uransa siinä samalla, koska jos näyttöä väitteiden tueksi ei löydy, niin ei hyvä heilu...

Veikkaan myös sen puolesta, että asiattomia kommentteja jne. on tullut, sekä painostusta tapahtunut, mutta pitäisi muistaa, että jos et voi todistaa, niin mitään ei ole tapahtunut.

Mitä tulee spekulaatioosi siitä, että mielestäni pitäisi hiljaa hyväksyä poliisin puolelta tuleva uhkailu ja laittomuudet totean vaan, että "sitä saa mitä tilaa". Jos tekee jotain typerää, niin pitää olla valmis kantamaan seuraamuksetkin ilman mitään vinkumista, jos tilinteon hetki tulee.
Rosvon, normi kansalaisen, sinun, minun, naapurin Virtasen ja etenkin poliisin.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

^ Minäkin veikkaan, ettei Semiltä löydy mitään, miksipä löytyisikään kun asialla ovat olleet lait ja käytännöt varmasti tuntevat ihmiset - jos siis ovat, mutta se ei silti tarkoita ettei mitään ole tapahtunut. En oikein ymmärrä kantaasi. Sitä saa mitä tilaa? (En usko tuohon lausahdukseen yleisestikään, enkä ymmärrä varsinkaan mitä sillä tarkoitetaan rikosten yhteydessä.) Poliisit ovat siis laittomuuksillaan tilanneet kimppuunsa Semin ja Semi naiiviudellaan kimppuunsa poliisin? Minun ainakin on ihan helppo valita tässä tilanteessa puoleni. En itsekään ymmärrä miksi Semi luopui rikosilmoituksesta (mitä tuo kollegoihin vetoaminen oikein tarkoittaa?), mutta siihen voi olla monta syytä. (Pelko, tieto siitä ettei mitään löydy, vaikka onkin puhunut totta, tieto siitä ettei mitään löydy, koska on valehdellut tai liioitellut jne.)
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Huumepoliisitutkinnan tutkinnanjohtaja vaihtui

Semi pitää uhkailujen tutkimista hyvänä asiana
STT–MIA PELTOLA, 5.9.2008

http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=134005
--------------------------------------------------------------------------------

Huumepoliisitutkinnan johdosta sivuun siirtynyt kihlakunnansyyttäjä Marianna Semi pitää hyvänä, että uhkailuasia tutkitaan. Semi on kertonut joutuneensa poliisien painostuksen kohteeksi toimiessaan tutkinnanjohtajana keskusrikospoliisin ja Vantaan poliisien epäiltyihin virkarikoksiin liittyvässä jutussa.

- On hyvä asia, että koko tämä KRP:n epäiltyjen toiminta ylipäätään poliisina ja muutenkin tutkitaan ja katsotaan, onko oikein, että he ovat käyttäytyneet niin kuin ovat käyttäytyneet, Semi sanoi STT:lle perjantaina.

Uhkailuasian määräsi tutkittavaksi apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske. Tästä syystä virkarikosjupakan tutkinnanjohtajaa päätettiin vaihtaa. Uudeksi tutkinnanjohtajaksi määrättiin syyttäjä Sakari Tiilikainen Helsingistä.

Kalske katsoi, ettei uhkailuasiaa voi jättää silleen.

- Ymmärrän hyvin, että Semi syyttäjänä haluaa vaalia yhteistyökuvioita, eikä itse halunnut tehdä rikosilmoitusta. Me olemme kuitenkin keskeisinä toimijoina koko rikosvastuun kentässä ja yhteistyökuvioissa poliisin kanssa. Asiaa ei voida jättää juupas-eipäs-tilanteeseen.


Semi vetosi salaiseen tietoon

Jos Valtakunnansyyttäjänvirasto ei olisi tehnyt uhkailuasialle mitään, poliisin ylin johto olisi voinut pyytää rikostutkintaa. Poliisilla ei ole toimivaltaa tehdä tällaista ratkaisua, vaan virkavaltaan kohdistuneissa rikosepäilyissä tutkinnan aloittamisesta päättää syyttäjä.

Kalskeen mukaan Semin vaihtaminen pois tutkinnanjohtajan paikalta ei ole minkäänlainen moite.

- Kun Semiä joudutaan häneen kohdistuneiksi epäiltyjen uhkailujen vuoksi kuulemaan ja asiaa selvittelemään, hän ei voi olla monessa roolissa. Samassa asiakokonaisuudessa on joko asianosaisena tai tutkinnanjohtajana tai tutkijana mutta ei kaikissa rooleissa yhtä aikaa.

Semi kielsi olevansa vihoissaan tai surullinen siitä, että tutkinta jatkuu toisen syyttäjän johdolla. Hän korosti, että virkarikoksista epäillyillä on oikeus puolueettomaan tutkintaan.

- On oikeastaan mahdotonta, että minä jatkaisin tutkinnanjohtajana. Pitää varmistaa, että tutkinta on objektiivinen.

Semi kertoi neuvotelleensa Kalskeen kanssa perjantaina aamulla hyvässä hengessä.

Kihlakunnansyyttäjä ei edelleenkään halunnut paljastaa, miten häntä on uhkailtu.

- En kommentoi asiaa. Siihen on hyvin suuri syy se, että minulla on niin salaista tietoa, etten voi sitä julkisuuteen kertoa.


"Uskon, että maineeni on oikein hyvä"

Semi ei suoraan allekirjoittanut väitettä, että painostus liittyisi kiistaan keskusrikospoliisin kassakaapin avaamisesta, mutta hän myönsi, että se voi olla yksi osatekijä.

Nelosen uutiset kertoi keskiviikkona, että Semi päätti viime toukokuussa tehdä ratsian KRP:n tiloihin ja hankkia sitä kautta tietoa poliisin käyttämistä tiedottajista eli vinkkimiehistä.

Semi ei uskonut, että uhkailuasian tuomisella julkisuuteen olisi vaikutusta hänen suhteeseensa poliisiin.

- Olen saanut hurjasti tukea poliisikunnalta omassa piirissäni ja yksittäisiltä poliiseilta keskusrikospoliisissa. Tässä on kyse vain yhdestä huumepoliisien ryhmästä. Heidän kanssaan en teekään yhteistyötä. En ole huumerikossyyttäjä. Uskoisin, että maineeni muiden poliisien keskuudessa on oikein hyvä.

Uhkailuväitteiden tutkinnanjohtajaksi on määrätty apulaispäällikkö Heikki Pohjalainen Kaakkois-Suomen syyttäjänvirastosta. Hän selvittää, onko jutussa syytä aloittaa esitutkinta. STT ei tavoittanut perjantaina Pohjalaista.


Uusi tutkinnanjohtaja: Juttu on erittäin vaativa

Helsingin kihlakunnansyyttäjän Sakari Tiilikaisen mukaan hänellä on edessään kova haaste keskusrikospoliisin ja Vantaan poliisien virkarikostutkinnan uutena johtajana.

- Juttu on erittäin vaativa, ja siihen pitää suhtautua kaikella vakavuudella ja tarmolla, Tiilikainen sanoi STT:lle perjantaina. Asia on myös kiireellinen.

Tiilikaisen mukaan nyt on kuitenkin syytä ottaa aikalisä ja tutustua jutun aineistoon. Syyttäjä kertoi, ettei hän toistaiseksi tunne asiaa käytännössä lainkaan.

- En tiedä edes epäiltyjen nimiä, montako heitä on ja mistä heitä epäillään.

Jutun tutkinnanjohtajan paikalta sivuun siirtynyt Marianna Semi on esittänyt arvion, että tutkinta voisi olla valmis ensi kuussa. Tiilikaisen mukaan hänen on toistaiseksi vaikea kommentoida aikataulua, kun edes materiaalin laajuus ei ole tiedossa. Hän kuitenkin arveli, että jonkinlainen viive saattaa tulla.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Nyt, kun näin ton Silminnäkijän, niin en voi kun ihmetellä tätä juttua. Mä olin jotenkin ollut siinä käsityksessä, että tässä on kyse jostain ennenkuulumattomasta toiminnasta. Mutta täähän on sitä samaa paskaa mität kytät on tehneet ympäri Suomea jo ainakin 15 vuotta. Ei todellakaan vain pk-seudulla eikä todellakaan vain näitä muutamia kertoja.

Kytät on aina käyttäneet vasikoita hyväkseen, ehdotelleet kiinniotetuille yhteistyötä heidän kanssaan ja suojelua vastineeksi siitä, tehneet itse valeostoja, yllyttäneet rikolliseen toimintaan, jne. Musta tuntuu, että jokaisella vähänkin touhuissa mukana olleella ois vaikka kuinka paljon tarinoita näistä jutuista. Ja nyt sitten yhtäkkiä tää tulee julkisuuteen ja ollaan niinku tää ois ihan uusi juttu ja tapauksia vain muutama. Vittu mitä paskaa. Fakta todellakin on, että VÄHINTÄÄN 15 vuotta poliisi on tätä harrastanut ja täysin rauhassa. Sitä taustaa vasten on aikakin, että paskalakit saa vähän nokittavaa. Toivon todella, että jokaiselle syytetylle poliisille tulee pitkä ehdoton tuomio.

Sääli vaan, että nyt on syyttäjäksi sitten asetettu mies, joka tietää mitä saa kysyä, keneltä saa kysyä, ja millä tyylillä saa kysyä. Jos siis saa kysyä. Tuli sen verran kuumottavat paikat tän Semin takia, että piti lyödä johtoon joku peruskiltti ja yhteistyökykyinen selänrapsuttaja. Näin se meillä Suomessa menee. Vitun naurettavaa.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

katupoika kirjoitti:Mä olin jotenkin ollut siinä käsityksessä, että tässä on kyse jostain ennenkuulumattomasta toiminnasta. Mutta täähän on sitä samaa paskaa mität kytät on tehneet ympäri Suomea jo ainakin 15 vuotta. Ei todellakaan vain pk-seudulla eikä todellakaan vain näitä muutamia kertoja.

Kytät on aina käyttäneet vasikoita hyväkseen, ehdotelleet kiinniotetuille yhteistyötä heidän kanssaan ja suojelua vastineeksi siitä, tehneet itse valeostoja, yllyttäneet rikolliseen toimintaan, jne. Musta tuntuu, että jokaisella vähänkin touhuissa mukana olleella ois vaikka kuinka paljon tarinoita näistä jutuista. Ja nyt sitten yhtäkkiä tää tulee julkisuuteen ja ollaan niinku tää ois ihan uusi juttu ja tapauksia vain muutama. Vittu mitä paskaa.
+1.
Aikuisten oikeesti täysin samaa mieltä.
Todellakin hauskaa on se, että tuo on ihan "normi päivä" ihmisille jotka liikkuu tietyissä ympyröissä jne., mutta nyt kun tuo tuli julkisuuteen, niin sitä Jeesustellaan ihan joka paikassa...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
vimi
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 10:45 pm

Viesti Kirjoittaja vimi »

Mike Manner kirjoitti:
katupoika kirjoitti:Mä olin jotenkin ollut siinä käsityksessä, että tässä on kyse jostain ennenkuulumattomasta toiminnasta. Mutta täähän on sitä samaa paskaa mität kytät on tehneet ympäri Suomea jo ainakin 15 vuotta. Ei todellakaan vain pk-seudulla eikä todellakaan vain näitä muutamia kertoja.

Kytät on aina käyttäneet vasikoita hyväkseen, ehdotelleet kiinniotetuille yhteistyötä heidän kanssaan ja suojelua vastineeksi siitä, tehneet itse valeostoja, yllyttäneet rikolliseen toimintaan, jne. Musta tuntuu, että jokaisella vähänkin touhuissa mukana olleella ois vaikka kuinka paljon tarinoita näistä jutuista. Ja nyt sitten yhtäkkiä tää tulee julkisuuteen ja ollaan niinku tää ois ihan uusi juttu ja tapauksia vain muutama. Vittu mitä paskaa.
+1.
Aikuisten oikeesti täysin samaa mieltä.
Todellakin hauskaa on se, että tuo on ihan "normi päivä" ihmisille jotka liikkuu tietyissä ympyröissä jne., mutta nyt kun tuo tuli julkisuuteen, niin sitä Jeesustellaan ihan joka paikassa...
Olen ehkä naivi, mutta siis oikeesti ? :shock:
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

vimi kirjoitti:Olen ehkä naivi, mutta siis oikeesti ? :shock:
Oikeesti.
Ainoo mikä tökkää silmään tuossa katupojan tilityksessä on tää :arrow:
Musta tuntuu, että jokaisella vähänkin touhuissa mukana olleella ois vaikka kuinka paljon tarinoita näistä jutuista.
Totuus taitaa olla, että jokaisella vähänkin touhuissa mukana olleella on niitä "kaverin kummin kaimalle" sattuneita tarinoita, joita sitten tilitetään alaleuka väpättäen... Isot kalat on sitten erikseen.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Ponzi
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: La Elo 02, 2008 7:40 pm

Viesti Kirjoittaja Ponzi »

^ Kyllä näitä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan.

edit.
Mutta aina kun poliisi jää kiinni rikkoessaan lakia, varsinkin suunnitellusti ja houkuttelemalla samalla rikokseen, on se tutkittava ja ankarasti tuomittava. Enkä ole "ACAB-miehiä", vaikka "lain toiselta puolelta tulenkin". Ammatinvalinnasta kyse, ei sen kummempaa...
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Ponzi kirjoitti:Mutta aina kun poliisi jää kiinni rikkoessaan lakia, varsinkin suunnitellusti ja houkuttelemalla samalla rikokseen, on se tutkittava ja ankarasti tuomittava.
Samaa mieltä... Ei ole oikeen hyväksi asialle, jos oikeushyvän puolustaja rikkoo omia sääntöjään koko ajan peliä pelatessaan.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Viesti Kirjoittaja Luupää »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008091 ... 1_uu.shtml
Poliiseja ei enää epäillä yllytyksestä huumausainerikokseen
18.9.2008 14:44

Tutkinnanjohtaja, kihlakunnansyyttäjä Sakari Tiilikainen ilmoitti asiasta torstaina. Epäiltyinä oli 16 poliisia keskusrikospoliisista (krp) ja Vantaan poliisista.

- Olen selvittänyt asiaa eikä epäilyille ole enää riittäviä perusteita, Tiilikainen perusteli päätöstään Iltalehdelle.

Sen sijaan kymmenen poliisin osalta tutkintaa jatketaan edelleen virkarikosepäilyjen osalta. Krp:n osalta tutkitaan valeostomenettelyn lainmukaisuutta.

Tiilikaisen mukaan erityisesti tutkitaan sitä, ovatko valeostotoimintaa johtaneet esimiehet toimineet virkavelvollisuuksien mukaisesti. Epäiltynä on neljä krp:n päällystötason esimiestä.

Vantaan huumepoliisin osalta tutkitaan, onko valeostomenettelyn kirjaamisessa toimittu lainmukaisesti.

Tiilikaisen mukaan kyse on lähinnä siitä, onko esitutkinnassa käytetyt salaiset pakkokeinot, kuten valeosto, merkitty lainmukaisesti ja oikein esitutkintapöytäkirjaan. Asiassa selvitetään myös, mikä mahdollisen lainvastaisuuden merkitys on ollut huumerikosoikeudenkäynnissä.

Vantaan poliisin osalta epäiltynä on tutkinnanjohtaja ja viisi poliisia. Tutkinnan arvioidaan kestävän ainakin pari kuukautta.

Tiilikainen tuli jutun tutkinnanjohtajaksi sen jälkeen, kun edellinen tutkinnanjohtaja Marianna Semi kertoi julkisuudessa joutuneensa painostuksen ja uhkailun kohteeksi. Semi ei halunnut tehdä kuitenkaan rikosilmoitusta asiasta.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Tämäpä kerrassaan yllättävää. Vielä saamme varmasti lukea, kuinka Semillä on psyykkisiä ongelmia ja uhkailut ovat olleet hänen uniaan tai harhojaan, jotka on aiheuttanut liiallinen stressi.

Edit x 2. Eiköhän suurennuslasin alla ollut poliisijengi omaksunut toimintatapoja asiakasryhmältään huumeiden parissa toimivilta ja vähän kuumottanut Semiä. Pelko on mahtava voima.
Paavo Arhinmäki on äijä!
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

KRP sekoilee taas

Viesti Kirjoittaja kujala »

Tämän päivän Suomen Kuvalehdessä (SK 38/2008) oli kattava juttu tuosta KRP:n huumepoliisisekoilusta, josta ei voi muuta kuin todeta, että KRP on sählännyt (taas kerran?) todella vakuuttavasti.

Tässä pieni yhteenveto jutusta:

1. KRP on käyttänyt ainakin kolmessa tapauksessa valeostajaa aikana, jolloin valeostot olivat vielä laissa kiellettyjä.

2. Valeostaja on toiminut rikollisiin päin aktiivisesti, aggressiivisesti, uhkaavasti, mm.
- yrittänyt saada heitä toimittamaan enemmän kuin, mitä he alussa ovat tarjosivat (1,5 kg 0,5 kg:n sijaan)
- tarjonnut kaupan päälle 40 käsikranaattia (!) ja pari pistoolia
- uhkaillut toimittajaa esim. kertomalla, että tämän osoite on selvillä

3. Tapaamiset on joka kerta järjestetty paikkaan, jossa poliisit ovat "sattumalta" jo olleet paikalla. Kiinnioton yhteydessä valeostaja on päässyt lähtemään kuin koira veräjästä, mikä ei olisi mahdollista, koska valeostot olivat kiellettyjä. Tällöin valeostaja olisi pitänyt ottaa kiinni siinä missä muutkin.

4. Ensimmäisessa tapauksessa tuomittu teki tutkintapyynnön valeostajan osuudesta. Tutkintapyyntö ei edennyt. Tuomittu teki kantelun oikeusasiamiehelle. KRP:n päällikkö Rauno Rannan mukaan väitteet yllytyksestä eivät olleet uskottavia.

Toisessa tapauksessa valeostaja joutui oikeuteen vasta kymmenen vuotta tapahtuman jälkeen. Syyte katsottiin vanhentuneeksi.

Kolmannessa tapauksessa valeostaja sai tuomion korkeimmassa oikeudessa. Kuusi päivää tuomion jälkeen KRP toimitti lausunnon, jossa se totesi valeostajan toimineen vihjeenantajana. Haloo! Aktiivisesti, aggressiivisesti ja uhkaavasti huumekauppoja järjestänyt valeostaja olikin yhtäkkiä vihjeenantaja, jonka eteen kaupat olivat tulleet yllättäen ja joka heti oli ilmoittanut asiasta poliisille. KKO purki valeostajan tuomion.

Tapaus osoittaa, miten hyvä veli -verkosto on täyttä totta ja miten epätoivoisiin tekoihin KRP sortuu saadakseen tilastot näyttämään hyviltä.

Kuten tapausta eteenpäin vievä asianajaja kirjoittaa tutkintapyyntöpöytäkirjassa: "Huumausaineen ostaja, jollainen Raimo on riidattomasti ollut tai jollaisena hän on esiintynyt, ei ole vain vihjeenantaja."

Tapaukseen liittyy vielä muitakin omituisia seikkoja, mm. poliisi on saattanut pitää kaksi päivää hallussaan amfetamiinierää, jota ei ole merkitty takavarikkopöytäkirjoihin, mikä saattaa merkitä, että poliisi on syyllistynyt huumausainerikokseen.

KRP:llä ei mene hyvin, ei. Kun lasit ovat päässä liian kauan, on näkymä aina samanlainen.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: KRP sekoilee taas

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

kujala kirjoitti:Tässä pieni yhteenveto jutusta:

1. KRP on käyttänyt ainakin kolmessa tapauksessa valeostajaa aikana, jolloin valeostot olivat vielä laissa kiellettyjä.

2. Valeostaja on toiminut rikollisiin päin aktiivisesti, aggressiivisesti, uhkaavasti, mm.
- yrittänyt saada heitä toimittamaan enemmän kuin, mitä he alussa ovat tarjosivat (1,5 kg 0,5 kg:n sijaan)
- tarjonnut kaupan päälle 40 käsikranaattia (!) ja pari pistoolia
- uhkaillut toimittajaa esim. kertomalla, että tämän osoite on selvillä

3. Tapaamiset on joka kerta järjestetty paikkaan, jossa poliisit ovat "sattumalta" jo olleet paikalla. Kiinnioton yhteydessä valeostaja on päässyt lähtemään kuin koira veräjästä, mikä ei olisi mahdollista, koska valeostot olivat kiellettyjä. Tällöin valeostaja olisi pitänyt ottaa kiinni siinä missä muutkin.
Ja kuka pystyy näyttämään em. asiat toteen, ilman että tultaisiin siihen pisteeseen, että väittämiä aletaan käsitellä faktoina...?
4. Ensimmäisessa tapauksessa tuomittu teki tutkintapyynnön valeostajan osuudesta. Tutkintapyyntö ei edennyt. Tuomittu teki kantelun oikeusasiamiehelle. KRP:n päällikkö Rauno Rannan mukaan väitteet yllytyksestä eivät olleet uskottavia.
Tässä tuntuisi olevan hiukan vilpin maku asiassa noilla detaljeilla mentäessä...
Toisessa tapauksessa valeostaja joutui oikeuteen vasta kymmenen vuotta tapahtuman jälkeen. Syyte katsottiin vanhentuneeksi.
...Murhaa lukuunottamatta, kaikki rikokset vanhenee ennemmin tai myöhemmin.
Kolmannessa tapauksessa valeostaja sai tuomion korkeimmassa oikeudessa. Kuusi päivää tuomion jälkeen KRP toimitti lausunnon, jossa se totesi valeostajan toimineen vihjeenantajana. [Haloo! Aktiivisesti, aggressiivisesti ja uhkaavasti huumekauppoja järjestänyt valeostaja olikin yhtäkkiä vihjeenantaja, jonka eteen kaupat olivat tulleet yllättäen ja joka heti oli ilmoittanut asiasta poliisille.] KKO purki valeostajan tuomion.
Mistä löytyy sellaiset oikeudenkäynti asiakirjat, missä tuomio puretaan sillä perusteella, että syytetty (ja jo kertaalleen tuomittu) on poliisin/KRP:n vasikka?
Tapaus osoittaa, miten hyvä veli -verkosto on täyttä totta ja miten epätoivoisiin tekoihin KRP sortuu saadakseen tilastot näyttämään hyviltä.
En kyllä ymmärrä miten tuo nyt näyttäisi hyvältä. Lisäksi jos em. esimerkit on spekulaatiota ilman todisteita, niin ei ole mitään, mikä näyttäisi miltään.
Tapaukseen liittyy vielä muitakin omituisia seikkoja, mm. poliisi on saattanut pitää kaksi päivää hallussaan amfetamiinierää, jota ei ole merkitty takavarikkopöytäkirjoihin...
Jos näin on, niin hämärää...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: KRP sekoilee taas

Viesti Kirjoittaja kujala »

...Murhaa lukuunottamatta, kaikki rikokset vanhenee ennemmin tai myöhemmin.
Tuomittu älysi tehdä tutkintapyynnön vasta, kun asianajaja patisteli häntä siihen. Näin olen käsittänyt. Mutta vaikka olisi tehnyt riittävän ajoissa, niin tuskin olisi mennyt läpi, "vihjeenantaja"-kortti olisi varmaan purrut.
Mistä löytyy sellaiset oikeudenkäynti asiakirjat, missä tuomio puretaan sillä perusteella, että syytetty (ja jo kertaalleen tuomittu) on poliisin/KRP:n vasikka?
Minulla ei ole asiasta enempää tietoa kuin SK:n juttu. Eiköhän se etsimällä jostakin löydy (en jaksa itse etsiä, luotan toimittajaan).
En kyllä ymmärrä miten tuo nyt näyttäisi hyvältä.
Kyllähän se hyvältä näyttää niin kauan, kun ei jää kiinni. Lehteen tulee näyttäviä juttuja huumetakavarikoista.
Lisäksi jos em. esimerkit on spekulaatiota ilman todisteita, niin ei ole mitään, mikä näyttäisi miltään.
Jos oikeudenkäynti joskus tulee, eiköhän siellä selviä, mikä totta, mikä ei. Juttua eteenpäin vievä asianajaja vaikuttaa pätevältä.
Vastaa Viestiin