Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Idän viisas
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Su Loka 03, 2021 8:29 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Idän viisas »

damfin kirjoitti:
La Loka 16, 2021 4:47 pm
Koko tuossa tarinassa ei nyt oikein muutenkaan ole järjen häivää, että ensin olisi Tallinnassa lastattu laivaan ydinaseteknologiaa ja muuta sotatarviketta Ruotsiin vietäväksi, ja sitten matkalla keskellä myrskyä päätetty pudottaa ne mereen ettei ne paljastuisi Ruotsissa... no miksi ne sitten piti edes lastata kyytiin? :roll:
Eiköhän tarinassa kuitenkin viitata siihen, että venäläisestä näkökulmasta katsoen sotilasteknologia ei saa päätyä ruotsalaisten (amerikkalaisten) haltuun. Ruotsi varsin todennäköisesti oli avustanut Viroa NL:n teknologian haalimisessa. Ruotsalaiset tullimiehet ovat kertoneet, että heidät oli ohjeistettu päästämään läpi Viron lautalta tulleita kuljetuksia ilman todellisia tarkastuksia. Hämäyksen vuoksi ruotsalaiset olivat tehneet näennäistarkastuksia.

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

Insomnia kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 3:50 am

•Mistä ne ritilät olivat ylöspäin olevalla kyljellä, jotka eivät mitenkään sopineet lähellä oleviin ikkunoihin/aukkoihin, eli mistä olivat peräisin….ei ollut kyllä upotessa irronneet/kulkeutuneet yläpuolen kyljelle? Yksi aukko oli selkeästi leikattu kylkeen, kun ensi leikkaus oli osunut laipioon ja leikkauskohtaa oli sittemmin pienennetty (leikkaus railo oli jäänyt kesken). Mihin osaan tästä oli menty? Ritilä oli tämän aukon vieressä.

Nyttemmin irronneessa keularampissa oli tosiaan muodonmuutoksia puolivälin yläpuolella, mutta mikä osa visiiristä olisi tuohon osunut? Irti revenneet sylinterit ym. ei ole tuolla korkeudella vaikka miten olisi heiluneet aallokossa.

Edit. Lisätty epävarmuus muistamastani peräsimien asennosta!
Ne ritilät on rockwaterin jätkät laittanut sukellusaukkojen päälle, kun sukellukset saatu purkkiin. Ritilät on ilmeisesti kiinnitetty lujilla nippusiteillä aukkojen päälle.
Sitähän ei tiedä että kuka ne on käynyt siirtämässä pois.

Luotainkuvasta hahmottaa hyvin missä tuo leikattu sukellusaukko sijaitsee
Screenshot_20211017-102439.jpg
Screenshot_20211017-102439.jpg (302.54 KiB) Katsottu 1687 kertaa

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Tässä teidän lastin pudottamis teoriassa kusee edelleen se, että jos visiiri olisi avattu tietoisesti, niin silloin visiirin lukitukset olisi ehjiä :lol:

Nythän se atlanttilukko upposi irti revenneenä visiirin mukana :lol:
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Ballasti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: To Loka 15, 2020 7:20 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ballasti »

hi3 kirjoitti:
La Loka 16, 2021 9:07 pm
Se että laiva olisi tehnyt kurssimuutoksia ja pudottanut kuormaa on mihin voin tuossa teoriassa uskoa ja jopa pidän sitä "hyvinkin mahdollisena". Se miksi näin olisi tehty ja miten, niin siinä olen täysin eri linjalla. Osa selvinneistähän kertoi pamausten ja kolahdusten välillä olleen jopa pari minuuttia väliä. Kaikenlaisia tärähdyksiä ja tärinöitä havaittiin. Nehän ei kovin kaukana siitä ole, etteikö kyseessä voisi olla omaan kuormaan törmäyksiä esimerkiksi.

Takarampista pudottaminen ei sopisi näihin ja ei aiheuttaisi ongelmia, jotka veivät laivan pohjaan. Sen sijaan jos se lastauskirjasta puuttuva kuorma oli edessä (tähän hyvä lisätä ne epävarmat havainnot, että laivaan ajettiin viimeisenä pv kuorma) ja siitä piti päästä eroon, niin vaihtoehtoja oli vain yksi reitti. Sen yhden reitin avaus kesken ajon saattoi myös aloittaa koko kauheuden ja loppu historiaa.

Poikkeava reitti ja nopeudet olisivat varmaankin tallessa navigointi tietokoneella, mutta sehän oli se laite jota ei komentosillalta löydetty koskaan. Hupsis.

Pudotettu kuorma sopisi siis monellakin tapaa yhdistämään palasia kohdalleen. Uskon myös, että tätä teoriaa voidaan lähteä poissulkemaan lisätutkimuksilla.

Lisätään vielä sellainen tähän, että sehän tämän teorian tosin tahtoo herkästi kumota, että visiiri on kaiken tiedon mukaan irronnut väkivaltaisesti lukituksistaan niiden ollessa kiinni asennossa. Niitä vaurioita kun ei oikein voi lavastaa jälkikäteen hylkyyn.
Kyllä kai noista poikkeavista kurssimuutoksista ja ennen kaikkea nopeuden muutoksista olisi ollut havaintoja myös matkustajien keskuudessa. Nythän mistään tällaisesta ei ole kerrottu, vaan alus on kulkenut tasaisella nopeudella kunnes on ruvennut paukkumaan ja lopulta matkanteko tyssännyt kokonaan. Jos leikitään ajatuksella, että keulaa olisi ruvettu matkan aikana avaamaan, niin eihän sitä nyt vauhdissa kukaan rupeaisi tekemään, vaan alus olisi pitänyt pysäyttää ja kääntää sellaiseen asentoon missä aallokko haittaa toimintaa mahdollisimman vähän. Muutenkin tietysti keulan avaaminen matkan aikana ja lastin mereen ajaminen/työntäminen on jo sen mittakaavan järjettömyyttä, että olisiko edes tuohon aikaan edes neuvostojärjestelmän kasvateista löytynyt ihmisiä sitä tekemään. Tiedä häntä. Jos miettii ihan sellaistakin asiaa kuin rampin kestävyyttä tilanteessa missä se on toisesta päästään tyhjän päällä. Jos siihen ajetaan kuorma-auto, niin eiköhän se retkahda irti koko hökötys.

joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja joepoika »

Kestipä ramppi tai ei niin tulee se ongelma, että kun toisen pään akseli(t) on saatu yli niin auto on helman, pohjan tai jonkun muun rakenteen varassa jumissa. Vaikka vetävät pyörät olisi vielä rampilla ja vaikka tasauspyörästön saisi lukkoon, kitka ei riitä. Pitäisi ajaa jollain toisella ajoneuvolla päin, todennäköisesti vauhdilla ja monta kertaa.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Rasvamaha kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 11:12 am
Tässä teidän lastin pudottamis teoriassa kusee edelleen se, että jos visiiri olisi avattu tietoisesti, niin silloin visiirin lukitukset olisi ehjiä :lol:

Nythän se atlanttilukko upposi irti revenneenä visiirin mukana :lol:
Pohjalukon lukkotappi irroitettiin ja tuotiin ylös hylyltä. Ei tietysti silti ole ristiriidassa huomiosi kanssa, mutta korjataan tämä nyt kuitenkin.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Ballasti kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 11:34 am
hi3 kirjoitti:
La Loka 16, 2021 9:07 pm
Se että laiva olisi tehnyt kurssimuutoksia ja pudottanut kuormaa on mihin voin tuossa teoriassa uskoa ja jopa pidän sitä "hyvinkin mahdollisena". Se miksi näin olisi tehty ja miten, niin siinä olen täysin eri linjalla. Osa selvinneistähän kertoi pamausten ja kolahdusten välillä olleen jopa pari minuuttia väliä. Kaikenlaisia tärähdyksiä ja tärinöitä havaittiin. Nehän ei kovin kaukana siitä ole, etteikö kyseessä voisi olla omaan kuormaan törmäyksiä esimerkiksi.

Takarampista pudottaminen ei sopisi näihin ja ei aiheuttaisi ongelmia, jotka veivät laivan pohjaan. Sen sijaan jos se lastauskirjasta puuttuva kuorma oli edessä (tähän hyvä lisätä ne epävarmat havainnot, että laivaan ajettiin viimeisenä pv kuorma) ja siitä piti päästä eroon, niin vaihtoehtoja oli vain yksi reitti. Sen yhden reitin avaus kesken ajon saattoi myös aloittaa koko kauheuden ja loppu historiaa.

Poikkeava reitti ja nopeudet olisivat varmaankin tallessa navigointi tietokoneella, mutta sehän oli se laite jota ei komentosillalta löydetty koskaan. Hupsis.

Pudotettu kuorma sopisi siis monellakin tapaa yhdistämään palasia kohdalleen. Uskon myös, että tätä teoriaa voidaan lähteä poissulkemaan lisätutkimuksilla.

Lisätään vielä sellainen tähän, että sehän tämän teorian tosin tahtoo herkästi kumota, että visiiri on kaiken tiedon mukaan irronnut väkivaltaisesti lukituksistaan niiden ollessa kiinni asennossa. Niitä vaurioita kun ei oikein voi lavastaa jälkikäteen hylkyyn.
Kyllä kai noista poikkeavista kurssimuutoksista ja ennen kaikkea nopeuden muutoksista olisi ollut havaintoja myös matkustajien keskuudessa. Nythän mistään tällaisesta ei ole kerrottu, vaan alus on kulkenut tasaisella nopeudella kunnes on ruvennut paukkumaan ja lopulta matkanteko tyssännyt kokonaan. Jos leikitään ajatuksella, että keulaa olisi ruvettu matkan aikana avaamaan, niin eihän sitä nyt vauhdissa kukaan rupeaisi tekemään, vaan alus olisi pitänyt pysäyttää ja kääntää sellaiseen asentoon missä aallokko haittaa toimintaa mahdollisimman vähän. Muutenkin tietysti keulan avaaminen matkan aikana ja lastin mereen ajaminen/työntäminen on jo sen mittakaavan järjettömyyttä, että olisiko edes tuohon aikaan edes neuvostojärjestelmän kasvateista löytynyt ihmisiä sitä tekemään. Tiedä häntä. Jos miettii ihan sellaistakin asiaa kuin rampin kestävyyttä tilanteessa missä se on toisesta päästään tyhjän päällä. Jos siihen ajetaan kuorma-auto, niin eiköhän se retkahda irti koko hökötys.
Onhan sekin teoria mahdollista, että komentosillalla ja autokannella olleet eivät olleet samaa ryhmää. Ramppi avattu ilman ohjaamon tietoa, joka tietysti aika absurdi teoria, mutta niin ne sukellusveneetkin ovat :lol:

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

hi3 kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 12:20 pm
Rasvamaha kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 11:12 am
Tässä teidän lastin pudottamis teoriassa kusee edelleen se, että jos visiiri olisi avattu tietoisesti, niin silloin visiirin lukitukset olisi ehjiä :lol:

Nythän se atlanttilukko upposi irti revenneenä visiirin mukana :lol:
Pohjalukon lukkotappi irroitettiin ja tuotiin ylös hylyltä. Ei tietysti silti ole ristiriidassa huomiosi kanssa, mutta korjataan tämä nyt kuitenkin.
No nii, hukkaan ei mennyt tämäkään päivä. Aina ollut sellainen ajatus päässä, että se oli visiirissä kiinni, ja nostettu samalla ylös, vähän tutkittu sitä, ja heitetty takaisin mereen.

Mut jos visiiri olisi avattu tarkoituksella niin kaikki lukot olisi ehjät..
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Rasvamaha kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 9:41 pm
hi3 kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 12:20 pm
Rasvamaha kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 11:12 am
Tässä teidän lastin pudottamis teoriassa kusee edelleen se, että jos visiiri olisi avattu tietoisesti, niin silloin visiirin lukitukset olisi ehjiä :lol:

Nythän se atlanttilukko upposi irti revenneenä visiirin mukana :lol:
Pohjalukon lukkotappi irroitettiin ja tuotiin ylös hylyltä. Ei tietysti silti ole ristiriidassa huomiosi kanssa, mutta korjataan tämä nyt kuitenkin.
No nii, hukkaan ei mennyt tämäkään päivä. Aina ollut sellainen ajatus päässä, että se oli visiirissä kiinni, ja nostettu samalla ylös, vähän tutkittu sitä, ja heitetty takaisin mereen.

Mut jos visiiri olisi avattu tarkoituksella niin kaikki lukot olisi ehjät..
Kyllä. Tämän takia tästä ei saa kovin loogista teoriaa rakennettua. Lastilla ja uppoamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, näin itse ajattelen. Lasti taas syy kaikelle salailulle.

CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja CPO »

Ballasti kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 11:34 am
hi3 kirjoitti:
La Loka 16, 2021 9:07 pm
Se että laiva olisi tehnyt kurssimuutoksia ja pudottanut kuormaa on mihin voin tuossa teoriassa uskoa ja jopa pidän sitä "hyvinkin mahdollisena". Se miksi näin olisi tehty ja miten, niin siinä olen täysin eri linjalla. Osa selvinneistähän kertoi pamausten ja kolahdusten välillä olleen jopa pari minuuttia väliä. Kaikenlaisia tärähdyksiä ja tärinöitä havaittiin. Nehän ei kovin kaukana siitä ole, etteikö kyseessä voisi olla omaan kuormaan törmäyksiä esimerkiksi.

Takarampista pudottaminen ei sopisi näihin ja ei aiheuttaisi ongelmia, jotka veivät laivan pohjaan. Sen sijaan jos se lastauskirjasta puuttuva kuorma oli edessä (tähän hyvä lisätä ne epävarmat havainnot, että laivaan ajettiin viimeisenä pv kuorma) ja siitä piti päästä eroon, niin vaihtoehtoja oli vain yksi reitti. Sen yhden reitin avaus kesken ajon saattoi myös aloittaa koko kauheuden ja loppu historiaa.

Poikkeava reitti ja nopeudet olisivat varmaankin tallessa navigointi tietokoneella, mutta sehän oli se laite jota ei komentosillalta löydetty koskaan. Hupsis.

Pudotettu kuorma sopisi siis monellakin tapaa yhdistämään palasia kohdalleen. Uskon myös, että tätä teoriaa voidaan lähteä poissulkemaan lisätutkimuksilla.

Lisätään vielä sellainen tähän, että sehän tämän teorian tosin tahtoo herkästi kumota, että visiiri on kaiken tiedon mukaan irronnut väkivaltaisesti lukituksistaan niiden ollessa kiinni asennossa. Niitä vaurioita kun ei oikein voi lavastaa jälkikäteen hylkyyn.
Kyllä kai noista poikkeavista kurssimuutoksista ja ennen kaikkea nopeuden muutoksista olisi ollut havaintoja myös matkustajien keskuudessa. Nythän mistään tällaisesta ei ole kerrottu, vaan alus on kulkenut tasaisella nopeudella kunnes on ruvennut paukkumaan ja lopulta matkanteko tyssännyt kokonaan. Jos leikitään ajatuksella, että keulaa olisi ruvettu matkan aikana avaamaan, niin eihän sitä nyt vauhdissa kukaan rupeaisi tekemään, vaan alus olisi pitänyt pysäyttää ja kääntää sellaiseen asentoon missä aallokko haittaa toimintaa mahdollisimman vähän. Muutenkin tietysti keulan avaaminen matkan aikana ja lastin mereen ajaminen/työntäminen on jo sen mittakaavan järjettömyyttä, että olisiko edes tuohon aikaan edes neuvostojärjestelmän kasvateista löytynyt ihmisiä sitä tekemään. Tiedä häntä. Jos miettii ihan sellaistakin asiaa kuin rampin kestävyyttä tilanteessa missä se on toisesta päästään tyhjän päällä. Jos siihen ajetaan kuorma-auto, niin eiköhän se retkahda irti koko hökötys.

Kyllähän kuulostaa aika kaukaa haetulta, että perästäkään olisi ajettu lastia mereen, keulasta dumppaamiseen en usko hetkeäkään. Kuten tuossa jo todettiinkin, ettei olisi ihan helppo homma ja olen ihan samaa mieltä. Vaikka peräramppi saataisi negatiiviseen kulmaan, makuuttamalla se perähyllyn päällä, niin rekan pudottaminen keinuvaa ramppia pitkin on silti aikamoinen suoritus, tehdään se ajamalla tai työntämällä.
Se toki on uskottavaa, että siellä oli lastia, mistä haluttiin olla hiljaa, mutta tuohon mereen dumppaamiseen en jaksa uskoa.

Olen aikaisemminkin kommentoinut tuon ajan virolaismerimiesten motivaatiota, ja kyllä siinä oli parantamisen varaa paljon. Sen aikaiset sukupolvet olivat vielä neuvostokasvatteja, ja tuore itsenäisyys toi omanarvontunteen, mutta ei muuttanut vielä asenteita. Tyyli päällystön puolella oli jyrkkä ja käskevä, vaikka ei osaaminen aina antanutkaan kannuksia siihen, ja miehistön puolella taas oli valloilla tapana lusmuilla kun silmä vältti, ja väittää hommia tehdyksi vaikka totuus oli toinen. Tämä oli havaittavissa vielä 2000-luvun loppupuolelle saakka. Näistä kokemusperäisistä syistä en luota kauheasti aluksen miehistön kertomuksiin siitä mitä siellä viimehetkillä tapahtui. Uskon, että jokainen yritti vain pitää huolen, ettei sormi osoita missään vaiheessa omaan suuntaan.

Viron merenkulkuhallinnolle Estonia osoittautui myös vähän liian suureksi palaksi, Ruotsin merenkulkuviranomaiset joutuivat auttamaan Viron kollegoitaan ihan kädestä pitäen. Kun ajatellaan, että alus oli jo vuosien ajan osoittanut merkkejä siitä, ettei kaikki ollut kuten piti, niin voidaan osoitella sormella syitä myös Suomen Merenkulkuhallitukselle(myöhemmin Merenkulkulaitos). Suomessa tuo toki oli Turun reitillä, joka on paljon suojaisempi, kun Hki-Tukholma reitti.

Minusta tuo monen pienen asian pettäminen on looginen tapahtumakulku. Laivan huoltoa laiminlyöty(tiedettyjä heikkouksia esim. keulassa mitä ei oltu ratkaistu, kallistuma), henkilöstön asennoituminen turvallisuuteen(lastin kiinnitys, mahdollisesti VT-ovet auki, liikaa vauhtia) ja keliolosuhteet(aallokon suunta).
Olen pohtinut, oliko aluksen keulavisiiriratkaisu edes alun perin tarpeeksi vahva Itämeren pahimpiin keleihin? Ainakin se vuosien armoton rytyyttäminen näillä "uppoamattomilla" laivoilla pahoissa keleissä loppui, ja kaikki keulat käytiin läpi. Eli sen verran silmät aukeni, onnettomuuden jälkeen uskottu, että tämä voisi jäädä viimeiseksi tällaiseksi onnettomuudeksi.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

Onko Ruotsi koskaan kertonut minkä kokoluokan tavaraa kuljettivat tai oliko kyseessä kuorma-autoja vai pakettiautoja? Tämä tieto voisi auttaa paljonkin hahmottamaan materiaalista jota kuljetettu, että mitä laivalta pitäisi nyt etsiä.

PS: Keulaan ajettiin lopuksi pari pakettiautoa 8)

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

EIkö silminnäkijähavainnot kerro nimenomaan kuorma-autoista? Jotenkin mulla tulee heti mielikuva jostain MASI-tyylisistä ajoneuvoista. Ja siis tästä tais olla täällä keskustelua eli kun ne vahvimmat huhut viittaavat tutkateknologiaan niin ovatko perusteineen olleet jo valmiiksi asennettuja ajoneuvojen lavetille tms. jolloin kuorma-auto nyt sopii kuvioon pakettiautoja paremmin.

Onkohan tuosta nyt jotain havaintoja olemassa Estonian aikaisemmilta lähdöiltä silminnäkijöiden muodossa, että mitä ajoneuvoja sinne on kärrätty. Se nyt on kiistämätön fakta että sinne on kamaa kärrätty ties kuinka pitkään mutta kyllähän nämä lastaukset väkisinkin herättävät huomiota mikäli niitä on joku saattue ollut turvaamassa tai ylipäänsä ajoneuvot ovat armeijan kuoseissa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tällaistäkään en muistanut ja kun puhuttiin Estlinesta.
Tietysti tuollaisen onnettomuuden jälkeen ei elo välttämättä ole henkisestikkään kovin helppoa olla tuollaisen yrityksen toimitusjohtajana jne. Ja tietämättä sen enempää taustoja. Olisiko tuo piikkilanka voinut edustaa jotakin "orjantappurakruunua"?

"Yhtä hämärästi loppunsa kohtasi myös Estonian omistaneen varustamo Estlinen onnettomuuden aikainen toimitusjohtaja Harri Enula. Enulan ruumis löytyi Tallinnan ja Keilan väliseltä rautatieltä piikkilankaan kiedottuna kesällä 1996. Eesti Päevalehden mukaan poliisi piti tapausta itsemurhana, eivätkä kuolemaan johtaneet tapahtumankulut ole selvinneet."

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006255187.html

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti:
Ma Loka 18, 2021 8:45 pm
"Yhtä hämärästi loppunsa kohtasi myös Estonian omistaneen varustamo Estlinen onnettomuuden aikainen toimitusjohtaja Harri Enula. Enulan ruumis löytyi Tallinnan ja Keilan väliseltä rautatieltä piikkilankaan kiedottuna kesällä 1996. Eesti Päevalehden mukaan poliisi piti tapausta itsemurhana, eivätkä kuolemaan johtaneet tapahtumankulut ole selvinneet."
Tähän tapahtumaan liittyi vielä jotkut tuoreet renkaanjäljet löytöpaikan lähimaastosta.
Estoniaan on kyllä liitetty hämmästyttävän paljon epämääräisiä kuolemantapauksia tai jopa rikoksia joita kaikkia yhdistää noh... epämääräisyys ja se, että syyllisiä ei ole "löydetty".

Kuten vaikkapa Kristapovitsin tapaus joka oli ainakin kertomusten mukaan puhdas väijytys kaveria oltiin seurattu jo pidempään ja puhkottu autonrengas. Kun oli sitten vaihtamassa rengasta niin ampuja iski. Tää tapahtui vielä jossain keskellä lähiötä missä asuu tiiviisti paljon ihmisiä mutta rikos jäi selvittämättä siitä huolimatta.

Toinen itseäni häiritsemään jäänyt keissi on Vahtrasin ruumis joka kuulemma löytyi Suomen rannikolta. Vaimo sitten avannut arkun jossain kappelissa tms. ja sisällä täysin mukiloitu kaveri. Tässä se vaan että kun nuo on kaikki itse vaimon kertomaa ja vaimohan lopetti jossain vaiheessa yhteydenpidon journalisteihin kun alkoi pelkäämään turvallisuutensa puolesta. Ei voi välttyä ajatukselta, että ainakin viron suunnalla on useampikin taho uhkailtu hiljaiseksi jostain syystä. Tietysti tuollainen uhkailu on hyvinkin tehokasta koska näiden epämääräisten kuolemantapausten takia jokainen uhkailun kohde tietää mitä voi seurata jos ei tottele.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

En toisaalta ihmettele yhtään sitä että joitain Estlinen henkilöstöstä toimitusjohtajaa myöten pääsi tapaukseen jälkeen hengestään, tiesivät liikaa joko säännösten ja tarkastusten rikkomisesta, tai olivat jopa vastuussa niistä, toimitusjohtaja on voinut lisäksi olla se ylin henkilö joka on antanut määräyksen painaa täysillä myrskyä päin että voitaisiin näyttää kuinka nopeita ollaan ja pysytään aikataulussa.
Sitten kun onnettomuuden aiheuttaman julkisuuskolhun suuruus paljastui niin toimitusjohtaja ei ehkä ollutkaan enää suuressa suosiossa.

Vastaa Viestiin