Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Keskitien Kulkija

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Keskitien Kulkija »

Porfiry kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 3:16 am
Arkipäiväinen kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 2:18 am
Tuosta Naton sotaharjoituksista "ihan siinä vieressä" aina välllä täällä mainitaan. Ne järjestettiin Pohjanmerellä Norjan ja Englannin välisillä vesillä, eli ei ihan siinä kulman takana.
Heh, samaa asiaa piti itsekin tulla kirjoittamaan. Naton tiedotteen mukaan harjoitus järjestettiin Tanskan ja Norjan välissä Skagerrakin salmessa. Mukana oli tosiaan myös Venäjä. Eiköhän tuolta mene sellainen suunnilleen vuorokausi merta pitkin että ehtisi Estonian uppoamispaikalle.

Että eipä se mikään ihme ole, ettei noita harjoituksissa olleita Naton aluksia ollut auttamassa pelastustöissä...
NATO oli siinä mielessä alueella, että olisi nopeasti saanut lentokoneitaan alueelle auttamaan uhrien etsinnässä. Etenkin, kun kyseisen harjoituksen yksi teemoista oli search and rescue ja lentokoneissa on ollut infrapunakamerat, joilla voi etsiä esim. ihmisiä merestä. Miksi näin ei tehty, en tiedä.

NATOn sivuilta : More than 15 ships will conduct peacekeeping, humanitarian and search and rescue operations, together with a number of maritime aircraft, in the Skagerrak area of the North Sea and the Norwegian Sea. https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_24269.htm

Mutta kuten sanottu, spekuloida aina voi ja jopa kannattaa, totuutta kuitenkaan tuskin saamme koskaan tietää.

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ABC »

ABC kirjoitti:
Ti Loka 08, 2019 12:27 am
OscM kirjoitti:
Su Loka 06, 2019 12:59 am
Jotkut sukeltajista vai oliko sukellusrobotin kuvaa, en valitettavasti muista lähdettä, kertoivat saunaosaston olevan puolillaan hiekkaa. Ja koska saunaosasto sijaitsi autokannen alapuolisissa kerroksissa (kuinka paljon sen alapuolella, oliko pohjimmainen?) eikä siinä kerroksessa ollut siis lainkaan ikkunoita, olisi tämä todiste suuresta repeämästä/aukosta pohjassa tai kyljessä.
Saunaosasto sijaitsi kannella 0, eli alimman hyttikannen (1) alapuolella. Pohjapiirros kansista:
http://onse.fi/estonia/kuvat/suuren/kuva3_12s.gif

...

Raportissa (vrt. yo. kuva) lukee näin: "The hull below the bulkhead deck was subdivided by fifteen watertight transverse bulkheads, equipped with watertight doors as required." Nuo jaot näkyvätkin kuvassa. Jos tällä kannella oli hiekkaa nimenomaan allasosastolla, se on siis luultavammin tullut sinne ulkoa (koska jos laivassa oli jotain painohiekkaa niin se olisi varmastikin ollut jossain muussa osastossa).

Alaosan jako 15 vesitiiviiseen osaan tarkoittaa myös, että sinne olisi pitänyt jäädä paljon kellumista edesauttavia "taskuja". Tämän vuoksi vedentulo autokannelle, jota ei ollut jaettu osiin, on täytynyt olla hyvin nopeaa, muuten uppoaminen olisi kestänyt kauemmin. Eli rampin olisi pitänyt olla auki kokonaan tai lähes kokonaan. Mutta nyt kun alus on pohjassa se on auki vain metrin verran. Tälle omituisuudelle olisi kyllä mukava saada selitys.
Nyt kun uutta tietoa on tullut, on syytä palata näihin vanhoihin viesteihin. Saunaosastossa on siis havaittu hiekkaa, jonka on täytynyt tulla sinne ulkopuolelta. Saunaosasto on 0-kannella. Reiän sijainti kyljessä on yo. pohjapiirroksessa saunaosaston reunamailla, aika lailla keskellä linjaa jonka toisella puolella laivan yläosassa on piippu ja toisella komentosilta, ks. myös:

https://onse.fi/estonia/kuvat/suuren/kuva3_1s.gif

Havainnekuvissa Estline-tekstin vierellä oleva reikä sijaitsee siten, että se ulottuu 2. ja 1. kansille. Mitä kautta ulkoa tuleva hiekka olisi voinut päätyä 1. kannelta 0-kannelle? Koska kyljessä oleva näkyvä repeämä ei ulotu sinne asti, näen todennäköisimmäksi sen, että mikä tahansa reiän aiheuttikin, se on repinyt myös laivan sisäosaa siten, että autokannelta on muodostunut aukko saunaosastolle asti.

Reiän levein keskiosa osuu autokannen eli kakkoskannen ja alemman ykköskannen väliin. Mikä olisi voinut aiheuttaa reiän syntymisen? Varmastikin ulkoinen törmäys, mutta toisin kuin yllä on väitetty, niin reikä sopii kyllä muodoltaan myös räjähdyksen aiheuttamaksi; saumakohtiin osuneet räjähdykset tuottavat usein tuollaisia selviä repeämämuotoja. Visiirin aiheuttama osuminen ei ole todennäköinen, koska jo sen osuma runkoon aikaansai visiiriin ison lommon, eikä muita lommoja näy (vääntymä toisella puolella on tullut retkahduksesta kylkeä vasten; törmäys olisi aiheuttanut paljon isomman vahingon visiiriin jos se olisi ollut suuruusluokkaa, joka on aiheuttanut kylkireiän). Olisi kiva tietää, mistä päin räjähdysainenäytteitä on otettu, ja mitä tulokset tarkalleen ottaen sanoivat?
Every ship must sail a world.

Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3642
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Keskitien Kulkija kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 7:49 am
Porfiry kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 3:16 am
Arkipäiväinen kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 2:18 am
Tuosta Naton sotaharjoituksista "ihan siinä vieressä" aina välllä täällä mainitaan. Ne järjestettiin Pohjanmerellä Norjan ja Englannin välisillä vesillä, eli ei ihan siinä kulman takana.
Heh, samaa asiaa piti itsekin tulla kirjoittamaan. Naton tiedotteen mukaan harjoitus järjestettiin Tanskan ja Norjan välissä Skagerrakin salmessa. Mukana oli tosiaan myös Venäjä. Eiköhän tuolta mene sellainen suunnilleen vuorokausi merta pitkin että ehtisi Estonian uppoamispaikalle.

Että eipä se mikään ihme ole, ettei noita harjoituksissa olleita Naton aluksia ollut auttamassa pelastustöissä...
NATO oli siinä mielessä alueella, että olisi nopeasti saanut lentokoneitaan alueelle auttamaan uhrien etsinnässä. Etenkin, kun kyseisen harjoituksen yksi teemoista oli search and rescue ja lentokoneissa on ollut infrapunakamerat, joilla voi etsiä esim. ihmisiä merestä. Miksi näin ei tehty, en tiedä.

NATOn sivuilta : More than 15 ships will conduct peacekeeping, humanitarian and search and rescue operations, together with a number of maritime aircraft, in the Skagerrak area of the North Sea and the Norwegian Sea. https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_24269.htm

Mutta kuten sanottu, spekuloida aina voi ja jopa kannattaa, totuutta kuitenkaan tuskin saamme koskaan tietää.
Maritime aircraft, eli tuossa tapauksessa SH-60 Seahawk. Lentoaika alueelle sellaiset vajaat kolme tuntia suorinta reittiä täydellä vauhdilla, mutta siinä vaiheessa toiminta-ajan voi jo alkaa laskea minuuteissa ennen kuin pitää olla jo lentämässä kohti Utötä ennen kuin polttoaine loppuu...
Sotilaskopteri, joten olisi vaatinut ensin myös luvat Ruotsilta ja Suomelta siihen.
Sitä paitsi tuskin tieto tuonne on heti edes mennyt, kun kumpikaan sen paremmin Meri-VHF tai MF 2182kHz ei tuonne kanna.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Keskitien Kulkija

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Keskitien Kulkija »

Rescuer kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 8:50 am
Keskitien Kulkija kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 7:49 am
Porfiry kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 3:16 am


Heh, samaa asiaa piti itsekin tulla kirjoittamaan. Naton tiedotteen mukaan harjoitus järjestettiin Tanskan ja Norjan välissä Skagerrakin salmessa. Mukana oli tosiaan myös Venäjä. Eiköhän tuolta mene sellainen suunnilleen vuorokausi merta pitkin että ehtisi Estonian uppoamispaikalle.

Että eipä se mikään ihme ole, ettei noita harjoituksissa olleita Naton aluksia ollut auttamassa pelastustöissä...
NATO oli siinä mielessä alueella, että olisi nopeasti saanut lentokoneitaan alueelle auttamaan uhrien etsinnässä. Etenkin, kun kyseisen harjoituksen yksi teemoista oli search and rescue ja lentokoneissa on ollut infrapunakamerat, joilla voi etsiä esim. ihmisiä merestä. Miksi näin ei tehty, en tiedä.

NATOn sivuilta : More than 15 ships will conduct peacekeeping, humanitarian and search and rescue operations, together with a number of maritime aircraft, in the Skagerrak area of the North Sea and the Norwegian Sea. https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_24269.htm

Mutta kuten sanottu, spekuloida aina voi ja jopa kannattaa, totuutta kuitenkaan tuskin saamme koskaan tietää.
Maritime aircraft, eli tuossa tapauksessa SH-60 Seahawk. Lentoaika alueelle sellaiset vajaat kolme tuntia suorinta reittiä täydellä vauhdilla, mutta siinä vaiheessa toiminta-ajan voi jo alkaa laskea minuuteissa ennen kuin pitää olla jo lentämässä kohti Utötä ennen kuin polttoaine loppuu...
Sotilaskopteri, joten olisi vaatinut ensin myös luvat Ruotsilta ja Suomelta siihen.
Sitä paitsi tuskin tieto tuonne on heti edes mennyt, kun kumpikaan sen paremmin Meri-VHF tai MF 2182kHz ei tuonne kanna.
Löytyykö tästä Seahawkin kyseessäolosta tarkempaa tietoa jostain? Itse pitäisin kummallisena, jos meripelastusharjoituksissa ei olisi ollut pidemmän toiminta-ajan koneita mukana. Nekin kun lasketaan maritime aircraft-kategoriaan (tarkka termi taitaa olla maritime patrol aircraft ja lyhyempää versiota nimestä käytetään pääsääntöisesti näitä tarkoittaen). Harjoituksiin osallistui 14 maata, joten luulisi jollain olleen helikopteria järeämpääkin mukana. Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti, joten tästä jos löytyisi jotain tarkentavaa tietoa niin mielellään siitä lukisi enemmänkin.

-Nixu-
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 4:08 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja -Nixu- »

Hermione kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 8:27 pm
On kyllä mielenkiintoista, miksi jonkin aluksen törmäys kylkeen on haluttu salata ja menty tässä vielä niin äärimmäisyyksiin ettei matalassa merenpohjassa maanneesta laivasta evakuoitu ruumiita, sen sijaan julistettiin hautarauha.
Se hautarauha sekä hiekkaan/betoniin valaminen heti tuoreeltaan oli puhtaasti siitä syystä, ettei saada mitään suurempaa ydinkatastrofia aikaiseksi niiden neuvostoaseiden ansiosta. Asiahan on jo moneen kertaan myönnetty, ja se oli siihen aikaan ihan ok.
Kun katsotta dokumenttaarisen elokunva Operaatio Odessa, niin ymmärtää kuinka villiä se aseiden kauppaaminen oli tuohon aikaan.
Ja kun lueskelee niitä vanhoja selviytyneiden kuulemisia, niin aika monessa sanotaan, että häräsivät/huomasivat erittäin kovan tönäisyn ja vielä muutamissa kuin metallista raapimisääntä.
Mene ja tiedä, ehkä se visiiri on lähti voimalla irti ja luisteli laivan kylkeä pitkin ja ehkä aiheutti sen repeämän.
-= Nixu =-

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

On siinä ollut kyllä pirusti huonoa tuuria mukana Estonialla... kesken hyvän matkanopeuden kovassa merenkäynnissä tulee ruotsalainen sukellusvene, nousee pintaan lentäen ilmassa osuen estonian keulavisiiriin saaden sen irtoamaan, sitten tekee ilmassa piruetin osuen edelleen vesirajan yläpuolelle estonian kylkeen tehden siihen reiän... ja kaiken tämän jälkeen sukellusvene jää puolisukelluksissa torni meren pinnalla katselemaan mitä tapahtui (silminnäkijä näki sukellusveneen tornin) ja sitten kaikessa hiljaisuudessa poistuu paikalta jättäen estonian uppoamaan. :shock:
MS-Estonia-I.jpg
MS-Estonia-I.jpg (87.04 KiB) Katsottu 1241 kertaa
Tuossa kuvassa on siis karkeasti ottaen se kohta mistä tuo reikä kyljessä (se sukellusveneen keulan puhkaisema) siis löytyi, siinä näkyy myös vesirajan korkeus suhteessa siihen missä reikä sijaitsee, koittakaa nyt sitten tuohon osua sillä sukellusveneellänne joka ei kyllä tuollaisessa merenkäynnissä pinta-ajoa harrasta, ja koittakaa sitten saada laiva uppoamaan tuohon kohtaan syntyvän reiän seurauksena, ja selittäkää kuinka se sukellusveneen törmäys sai tuon korkealla vesirajasta sijaitsevan keulaportin irtoamaan?

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tämä nyt on ehkä turhaakin turhempi kirjoitus mutta; onko tuo kohta sellainen mistä hinaajat työntävät laivaa? Hinaajissa on voimaa mutta niissä on yleensä "autonrenkaat" ympäriinsä joten hinaaja ei aiheuta itse vaurioita aluksiin. Mutta mistähän kohtaa hinaaja on työntänyt Estoniaa esim. satamissa jos on tarvittu? Ajattelin että jos kohta on ollut paineen alla ja sitten kun alus upposi ja "iskeytyi" savipohjaan niin tuo kohta on vaan ollut herkkä sitten repeytymään kun peltiin on tullut jo aiemmin painetta. Rahtilaivoissa on yleensä sellaiset kohdat merkitty mistä hinaajat työntävät mutta en tiedä miltä kohden matkustaja-aluksia hinaajalla yleensä työnnetään, jos edes Estoniaa on tarvinnut koskaan hinaajalla työntää tai auttaa kääntymään tms?

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Loppuraportissa painotetaan erikeen tuota pamauksen "metallisuutta" - puhutaan useampaa otteeseen "metallisesta pamauksesta". Mutta kuten on jo pitkään tiedetty ja mikä tuossa dokumentissakin tuotiin esiin, isoa osaa selviyneistä ei haastateltu, kun he halusivat puhua heitä ei haluttu kuunnella ja ne joita kuunneltiin, niistä huomioitiin ainoastaan ne, joiden kommenttien pohjalta voitiin laatia looginen "keulaportti irtosi" selitys + kertomuksia vääristeltiin. (voi vattu kun olisi hyvä nähdä alkuperäiset aineistot - ennen kaikkea, mitä on kysytty...) Semmoinen hassu juttu näistä asioista puhuttaessa jatkuvasti tapahtuu, että näiden "foliohattulaisten" esittämiä väitteitä/kysymyksiä tai eri mieltä loppuraportin kanssa olevien pelastuneiden kommentteja, luetaan jatkuvasti tukeutumalla tuohon (erittäin kyseenalaiseen) loppuraporttiin. Tällä tavalla toki voidaan kyseenalaistaa loppuraportti, mutta toisaalta samaan aikaan yritetään löytää sitä oikeaa totuutta käyttämällä apuna sekä höpöhöpöä että faktaa - kumpi on kumpaa, riippuu siitä keneltä kysytään. Ja tähän se tulee se tuleva selvitys kapsahtamaan, jos sellainen oikeasti tehdään.

Kaksi erillistä onnettomuutta, ulkoinen törmäys ja 14 vuotta vanhan laivanromun keulaportin pamahtaminen rikki samaan aikaan - onhan siinä sattumaa kerrakseen. Ja vielä että pamaus tapahtui tasan kello 00:00 yöllä... ei kai tuo nyt ole mikään ihme, että ihmiset alkavat kyselemään.

Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Eniten tuossa dokumentissa jäi vaivaamaan, miten hätäisesti tuo sukellus tehtiin. Kun kerran sinne Saksasta asti sinne seilasivat, olisivat olleet useamman vuorokauden ja käyneet useamman sukeltajan kanssa useampaan kertaan tutkimassa, mitä kaikkeea muuta sieltä löytyy. Autokannella ei olla edes taidettu koskaan käydä katsomassa tarkemmin, onko siellä ollut muutakin kalustoa kuin Volvoja ja Saabeja. Koska autoja ei oltu kiinnitetty. ne taitavat olla aika kasassa siellä, mutta silti. Tuo yhden pelastuneen naisen lausunto, kuinks hän näki sotilasajoneuvon ajamisesn sisään laivaana., olisi ihan mielenkiintoista tarkistaa.

Postimies
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2018 10:41 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Postimies »

damfin kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 9:18 am
On siinä ollut kyllä pirusti huonoa tuuria mukana Estonialla... kesken hyvän matkanopeuden kovassa merenkäynnissä tulee ruotsalainen sukellusvene, nousee pintaan lentäen ilmassa osuen estonian keulavisiiriin saaden sen irtoamaan, sitten tekee ilmassa piruetin osuen edelleen vesirajan yläpuolelle estonian kylkeen tehden siihen reiän... ja kaiken tämän jälkeen sukellusvene jää puolisukelluksissa torni meren pinnalla katselemaan mitä tapahtui (silminnäkijä näki sukellusveneen tornin) ja sitten kaikessa hiljaisuudessa poistuu paikalta jättäen estonian uppoamaan. :shock:
MS-Estonia-I.jpg

Tuossa kuvassa on siis karkeasti ottaen se kohta mistä tuo reikä kyljessä (se sukellusveneen keulan puhkaisema) siis löytyi, siinä näkyy myös vesirajan korkeus suhteessa siihen missä reikä sijaitsee, koittakaa nyt sitten tuohon osua sillä sukellusveneellänne joka ei kyllä tuollaisessa merenkäynnissä pinta-ajoa harrasta, ja koittakaa sitten saada laiva uppoamaan tuohon kohtaan syntyvän reiän seurauksena, ja selittäkää kuinka se sukellusveneen törmäys sai tuon korkealla vesirajasta sijaitsevan keulaportin irtoamaan?
Sellainen pointti, ettei vesiraja ole mikään kiinteä, vaan vaihtelee lastin sekä painolastin mukaan....

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

damfin kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 9:18 am
On siinä ollut kyllä pirusti huonoa tuuria mukana Estonialla... kesken hyvän matkanopeuden kovassa merenkäynnissä tulee ruotsalainen sukellusvene, nousee pintaan lentäen ilmassa osuen estonian keulavisiiriin saaden sen irtoamaan, sitten tekee ilmassa piruetin osuen edelleen vesirajan yläpuolelle estonian kylkeen tehden siihen reiän... ja kaiken tämän jälkeen sukellusvene jää puolisukelluksissa torni meren pinnalla katselemaan mitä tapahtui (silminnäkijä näki sukellusveneen tornin) ja sitten kaikessa hiljaisuudessa poistuu paikalta jättäen estonian uppoamaan. :shock:
MS-Estonia-I.jpg
Niin. Siinäpä sitä mietittävää. :D
Arkipäiväinen kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 10:07 am
Eniten tuossa dokumentissa jäi vaivaamaan, miten hätäisesti tuo sukellus tehtiin. Kun kerran sinne Saksasta asti sinne seilasivat, olisivat olleet useamman vuorokauden ja käyneet useamman sukeltajan kanssa useampaan kertaan tutkimassa, mitä kaikkeea muuta sieltä löytyy. Autokannella ei olla edes taidettu koskaan käydä katsomassa tarkemmin, onko siellä ollut muutakin kalustoa kuin Volvoja ja Saabeja. Koska autoja ei oltu kiinnitetty. ne taitavat olla aika kasassa siellä, mutta silti. Tuo yhden pelastuneen naisen lausunto, kuinks hän näki sotilasajoneuvon ajamisesn sisään laivaana., olisi ihan mielenkiintoista tarkistaa.
Dokkarissa kyllä seliteltiin, että ei enää viitsitty jäädä alueelle. Tuli vissiin jo sen verran uhkauksia. No laillista touhuahan tuo tietysti olisi ollut saksan lipun alla kulkevalta paatilta mutta siinä dokkarin ekoissa jaksoissa näytettiin videokuvaa jostain 2000-luvun sukelluksista ja siellä häiritään porukkaa viranomaisten toimesta oikein urakalla. Tietysti sinänsä jäi vähän vaisuksi, että itsekin odotin koko laivan dokumentaatiota ihan autokannelle saakka. Mutta kyllä tuo reikä nyt tietysti räjäytti pankin ja sai jopa valtiot ainakin näennäisesti liikkeelle. Eli siinä mielessä napakymppi.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
^
Tuohon sellainen lisäpointti että melko harvoin laivan nimi kirjoitetaan laivan kylkeen niin matalalle että se raskaassakaan lastissa jäisi osittain veden alle, ja tuon keulavisiirin on myöskin tarkoitus olla enimmäkseen vesirajan yläpuolella, paitsi aallokossa.

Aallokossa sukellusveneellä taas ei ajeta niin että sen keula olisi vain pari metriä veden pinnan alapuolella.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Ja itseäni on ruvennut häiritsemään nyt tuo median uutisointi. Niissä kerrasta toiseen annetaan kuva, että tämä reikä olisi uusi teoria estonian uppoamiselle ja kerrasta toiseen sama homma. Roudataan vielä joku "asiantuntija" paikalle selittämään, että ei ole mitään nähtävää. Ei edes dokumentti väitä, että reikä upotti estonian. Reiän koko ei riitä upottamaan laivaa tuolla vauhdilla millä estonia pohjaan painui. Tuskin olisi noin pieni reikä koskaan koko paattia upottanut ennen kuin olisi alus johonkin satamaan kerennyt. Mutta tottakai ihmiset uskovat sen mitä mediat kirjoittaa joten elävät täysin harhaluulossa edelleen. Tapahtui asiat 1 ja 2. Reikä ei upottanut laivaa vaan oli edesauttamassa nopeata uppoamista.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Eiköhän tuossa nyt ole kaksi motiivia tuosta vouhottamiselle, ensinnäkin saada dplaylle maksavia katsojia, ja toinen syy on sitten saada vihdoin ne pitkään ruinatut luvat tehdä sukelluksia laivalle ja purkaa hautarauhan perusteella julistettu kielto.

Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3642
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Keskitien Kulkija kirjoitti:
Ke Syys 30, 2020 9:09 am
Löytyykö tästä Seahawkin kyseessäolosta tarkempaa tietoa jostain? Itse pitäisin kummallisena, jos meripelastusharjoituksissa ei olisi ollut pidemmän toiminta-ajan koneita mukana. Nekin kun lasketaan maritime aircraft-kategoriaan (tarkka termi taitaa olla maritime patrol aircraft ja lyhyempää versiota nimestä käytetään pääsääntöisesti näitä tarkoittaen). Harjoituksiin osallistui 14 maata, joten luulisi jollain olleen helikopteria järeämpääkin mukana. Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti, joten tästä jos löytyisi jotain tarkentavaa tietoa niin mielellään siitä lukisi enemmänkin.
Kiinteäsiipiset joutuvat tukeutumaan joko lentokenttiin tai lentotukialuksiin, eikä lentotukialuksia harjoituksessa ollut mukana. LIsäksi tuo Seahawk on ainut etsintä- ja pelastustehtäviin suunniteltu kopteri, mitä US Navyllä on käytössään. Toki muilla mailla on voinut muita ilma-aluksia olla käytössään, mutta käytännössä meripelastuskopterien toiminta-aika on samaa luokkaa. Kiinteäsiipisten hyöty taas olisi ollut suhteellisen vähäinen...
Seahawkin toiminta-aika on pitkä, mutta etäisyyttä harjoituspaikalta Estonian uppoamispaikalle on yli 700km linnun tietä pitkin. RVL:n Super Pumalla on hieman pidempi toiminta-aika kuin Seahawkilla, etäisyyttä Turusta onnettomuuspaikalle reilut sata kilometriä, lentäminen vie paljon enemmän polttoainetta kuin leijuminen ja silti kopterien toiminta-aika jäi paikan päällä max kolmeen tuntiin.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Vastaa Viestiin