ABC kirjoitti: ↑Ti Loka 08, 2019 12:27 am
OscM kirjoitti: ↑Su Loka 06, 2019 12:59 am
Jotkut sukeltajista vai oliko sukellusrobotin kuvaa, en valitettavasti muista lähdettä, kertoivat saunaosaston olevan puolillaan hiekkaa. Ja koska saunaosasto sijaitsi autokannen alapuolisissa kerroksissa (kuinka paljon sen alapuolella, oliko pohjimmainen?) eikä siinä kerroksessa ollut siis lainkaan ikkunoita, olisi tämä todiste suuresta repeämästä/aukosta pohjassa tai kyljessä.
Saunaosasto sijaitsi kannella 0, eli alimman hyttikannen (1) alapuolella. Pohjapiirros kansista:
http://onse.fi/estonia/kuvat/suuren/kuva3_12s.gif
...
Raportissa (vrt. yo. kuva) lukee näin:
"The hull below the bulkhead deck was subdivided by fifteen watertight transverse bulkheads, equipped with watertight doors as required." Nuo jaot näkyvätkin kuvassa. Jos tällä kannella oli hiekkaa nimenomaan allasosastolla, se on siis luultavammin tullut sinne ulkoa (koska jos laivassa oli jotain painohiekkaa niin se olisi varmastikin ollut jossain muussa osastossa).
Alaosan jako 15 vesitiiviiseen osaan tarkoittaa myös, että sinne olisi pitänyt jäädä paljon kellumista edesauttavia "taskuja". Tämän vuoksi vedentulo autokannelle, jota ei ollut jaettu osiin, on täytynyt olla hyvin nopeaa, muuten uppoaminen olisi kestänyt kauemmin. Eli rampin olisi pitänyt olla auki kokonaan tai lähes kokonaan. Mutta nyt kun alus on pohjassa se on auki vain metrin verran. Tälle omituisuudelle olisi kyllä mukava saada selitys.
Nyt kun uutta tietoa on tullut, on syytä palata näihin vanhoihin viesteihin. Saunaosastossa on siis havaittu hiekkaa, jonka on täytynyt tulla sinne ulkopuolelta. Saunaosasto on 0-kannella. Reiän sijainti kyljessä on yo. pohjapiirroksessa saunaosaston reunamailla, aika lailla keskellä linjaa jonka toisella puolella laivan yläosassa on piippu ja toisella komentosilta, ks. myös:
https://onse.fi/estonia/kuvat/suuren/kuva3_1s.gif
Havainnekuvissa Estline-tekstin vierellä oleva reikä sijaitsee siten, että se ulottuu 2. ja 1. kansille. Mitä kautta ulkoa tuleva hiekka olisi voinut päätyä 1. kannelta 0-kannelle? Koska kyljessä oleva näkyvä repeämä ei ulotu sinne asti, näen todennäköisimmäksi sen, että mikä tahansa reiän aiheuttikin, se on repinyt myös laivan sisäosaa siten, että autokannelta on muodostunut aukko saunaosastolle asti.
Reiän levein keskiosa osuu autokannen eli kakkoskannen ja alemman ykköskannen väliin. Mikä olisi voinut aiheuttaa reiän syntymisen? Varmastikin ulkoinen törmäys, mutta toisin kuin yllä on väitetty, niin reikä sopii kyllä muodoltaan myös räjähdyksen aiheuttamaksi; saumakohtiin osuneet räjähdykset tuottavat usein tuollaisia selviä repeämämuotoja. Visiirin aiheuttama osuminen ei ole todennäköinen, koska jo sen osuma runkoon aikaansai visiiriin ison lommon, eikä muita lommoja näy (vääntymä toisella puolella on tullut retkahduksesta kylkeä vasten; törmäys olisi aiheuttanut paljon isomman vahingon visiiriin jos se olisi ollut suuruusluokkaa, joka on aiheuttanut kylkireiän). Olisi kiva tietää, mistä päin räjähdysainenäytteitä on otettu, ja mitä tulokset tarkalleen ottaen sanoivat?