Saunaosasto oli 0-kannella, ihan keulassa. Tuo reikä on lähempänä keskikohtaa joten tuskin siellä dokkarissa pyyhettä on näkynyt...Iivis kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 4:45 pmKiitos, oli mielenkiintoista lukea. Saunaosaston sijainnin joku aiemmin mainitsikin ketjussa. Piirrustuksessa saunaosaston portaat näkyy, mutta sen enempää ei sitten yks kaks. Ellen väärin muista niin dokkarissa aukosta näkyi pyyhe.
Edit: saunakerros näkyy olleen 0-kannella.
Estonia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Estonia
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Re: Estonia
Voin vaikka vannoa et pyyhe näkyi mut lienen hytissä ollut pyyhe kyseessä .Rescuer kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 5:24 pmSaunaosasto oli 0-kannella, ihan keulassa. Tuo reikä on lähempänä keskikohtaa joten tuskin siellä dokkarissa pyyhettä on näkynyt...Iivis kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 4:45 pmKiitos, oli mielenkiintoista lukea. Saunaosaston sijainnin joku aiemmin mainitsikin ketjussa. Piirrustuksessa saunaosaston portaat näkyy, mutta sen enempää ei sitten yks kaks. Ellen väärin muista niin dokkarissa aukosta näkyi pyyhe.
Edit: saunakerros näkyy olleen 0-kannella.
- reijoreipas
- Jack Bauer
- Viestit: 907
- Liittynyt: Ti Helmi 26, 2013 7:11 pm
Re: Estonia
Joo eihän pyyhkeitä ole sallittu säilytettävän missään muualla, kuin saunaosastolla.
Siis tuohon aikaan kun onnettomuus tapahtui.
Re: Estonia
Laivan kallistusta säädellään pumppaamalla vettä noihin säiliöihin ja niistä pois. Eli ihan normaali tilanteissakin noilla mm. kompensoidaan lastin epätasaista jakautumista...Oikeusnotaari kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 3:38 pmEli siis autokannen alapuolella sijaitsevat tyhjennyspumput olivat Sillasteen mukaan toiminnassa jo silloin, kun alus sai kallistuman.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Re: Estonia
Kokeile ajaa se 55 tonninen moottorikelkka 26km/h laiturilta veteen ja katso pysähtyykö ja uppoaako se pystysuoraan heti siihen laiturin päähän vai päätyykö hieman kauemmas siitä mihin laituri loppuureijoreipas kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 5:21 pmKokeile ajaa 55tonnisella moottorikelkalla 26km/h vedessä.
Tulet muuten yllättymään.
- reijoreipas
- Jack Bauer
- Viestit: 907
- Liittynyt: Ti Helmi 26, 2013 7:11 pm
Re: Estonia
Päätyy hieman kauemmas, koska se lentää ensin ilmassa, jonka vastus on olematon verrattuna veden vastukseen.
Veteen osuessaan sen horisontaalinen nopeus putoaa nopeasti, mutta vertikaalinen nopeus kasvaa jyrkästi.
Re: Estonia
0-kannella ei hyttejä ollut, saunaosasto ja kokoustila joka sekin toisella puolella laivaa. 1-kannella oli kyllä hyttejä.Iivis kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 5:30 pmVoin vaikka vannoa et pyyhe näkyi mut lienen hytissä ollut pyyhe kyseessä .Rescuer kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 5:24 pmSaunaosasto oli 0-kannella, ihan keulassa. Tuo reikä on lähempänä keskikohtaa joten tuskin siellä dokkarissa pyyhettä on näkynyt...Iivis kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 4:45 pmKiitos, oli mielenkiintoista lukea. Saunaosaston sijainnin joku aiemmin mainitsikin ketjussa. Piirrustuksessa saunaosaston portaat näkyy, mutta sen enempää ei sitten yks kaks. Ellen väärin muista niin dokkarissa aukosta näkyi pyyhe.
Edit: saunakerros näkyy olleen 0-kannella.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
-
- Lauri Hanhivaara
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm
Re: Estonia
Okei, kiitos tiedosta.Rescuer kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 5:33 pmLaivan kallistusta säädellään pumppaamalla vettä noihin säiliöihin ja niistä pois. Eli ihan normaali tilanteissakin noilla mm. kompensoidaan lastin epätasaista jakautumista...Oikeusnotaari kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 3:38 pmEli siis autokannen alapuolella sijaitsevat tyhjennyspumput olivat Sillasteen mukaan toiminnassa jo silloin, kun alus sai kallistuman.
Osaako joku nyt sanoa, mille kansille se reikä nyt tarkalleen sijottui?
Jos sen saisi semi luotettavasti selville niin voisi helposti vertailla onnettomuustutkintaraportissa esitettyihin pelastuneiden
sijaintitietoihin uppoamistapahtumien käynnistyessä. Mikäli reiän olisi pitänyt puskeutua jonkun pelastuneen hyttiin, niin reikä lienee syntynyt vasta merenpohjassa...
Vääryys ja kohtuuttomuus
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Joo siis tutkimukset mielestäni tehtiin vähän vasurilla. Käsittääkseni se reikä siis alkoi siitä jostain vähän vesirajan alapuolelta eli SPA-osastosta. Dokkarissa puhutaan reiän alkaneen törmäyslistan kohdalta. Mutta sitä koko reikää ei jostain syystä edes dokumentoitu vaan dokkaristakaan ei oikein selviä kuinka korkealle se yltää. Miksi näin en tiedä kerran sieltä nyt se reikä löydettiin. Mutta käsittääkseni käsittää alueen 0-kannelta ykköskannelle missä sitten hyttejä ja oman käsityksen mukaan se reikä on jonkun hytin kohdalla myös repinyt koko rungon auki. Jos se reiän lopullinen korkeus on 4 metriä (mikä jäi myöskin vähän epäselväksi mutta kaiketi minimissään näin) niin ei kai tuo nyt kolmea kansikerrosta sentään auki revi.Oikeusnotaari kirjoitti: ↑To Loka 01, 2020 5:50 pmJos sen saisi nyt semi luotettavasti selville niin voisi helposti vertailla onnettomuustutkintaraportissa esitettyihin pelastuneiden
sijaintitietoihin uppoamistapahtumien käynnistyessä.
Ja joo dokkarissa näytettiin siinä reiän kohdalla olevan joku pyyhe tms. muu valkoinen vaatekappale. Itse uskon, että sen on ollut pakko sijaita siellä kannella 0 eli saunaosastosta oli tuo materiaali. Dokkari oli joo erinomainen ja kattava mutta nuo tutkimukset olisi pitänyt suorittaa vähän perusteellisemmin herätti vain enemmän kysymysmerkkejä mitä antoivat vastauksia.
-
- Armas Tammelin
- Viestit: 72
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2020 12:34 pm
Re: Estonia
Sivulla 23 tässä ketjussa Magnus Lindström selviytymistarina, jossa kertoo "Magnus näki Estonian uppoavan ja oli vakuuttunut, että sen kyljessä oli iso reikä. Samalla hän ymmärsi menettäneensä perheensä." Käsitteleekö tämä uusi dokkari tätä nimenomaista reikää, vai onko kyseessä reikä josta Jutta Rabe raportoi?
Yksi asia on ainakin varma, todellinen uppoamissyy tuskin tulee selviämään koskaan. Rauha 852 viattoman ihmisen muistolle. Ihmettelen kyllä miksi hemmetissä oli aikoinaan niin kiire peittää hylky kivillä ja betonilla.
Yksi asia on ainakin varma, todellinen uppoamissyy tuskin tulee selviämään koskaan. Rauha 852 viattoman ihmisen muistolle. Ihmettelen kyllä miksi hemmetissä oli aikoinaan niin kiire peittää hylky kivillä ja betonilla.
Re: Estonia
Kansi 1.
Konevalvomo: 2 selviytynyttä
Keulan osio: 4 selviytynyttä
Verstas ja sen lähi ympäristö: 11 selviytynyttä (oikea puoli, lähellä reikää)
Keski osio: 11 selviytynyttä (oikea puoli, lähellä reikää)
Kertomuksia (Kansi 1)
"Hetkeä myöhemmin nainen kuuli yläpuolelta vaimean, uuden pulputtavan äänen, joka muistutti hidasta veden virtausta."
"Miesmatkustaja on kertonut, että noinklo 01.00 hän kuuli tutun hydraulisen äänen, sellaisen ”jota visiiri piti avautuessaan ja sulkeutuessaan”
"Hän sytytti savukkeen ja pian sen jälkeen, hänen yhä tupakoidessaan, hän kuuli selkeän metallisen iskun tai rysähdyksen. Minuuttia tai kahta myöhemmin hän kuuli samanäänen uudelleen. Hän pukeutui ja lähti hytistään. Juuri hänen päästyään hytinovesta ulos, – hän arvioi ajaksi 01.15–01.20 – keula nousi ja välittömästi sen jälkeen alus kallistui oikealle."
"Eräs toinen miesmatkustaja avasi hyttinsä oven. Käytävä ulkopuolella oli tyhjä, mutta lattialla oli ohut kerros vettä."
"Monet todistajat kertoivat, että matkallaan ylös he näkivät kannella 2 portaikossa kylmän veden valuvan pitkinlaipiota lattialle."
Kertomuksia (Ulkokansi)
"Eräs matkustaja oli yksin ulkona perä-kannella, aluksen oikealla puolella. Oikealla puolella hän saattoi nähdä kaukana kahden muun aluksen valot. Toinen oli ESTONIAn peränpuolella ja toinensivulla. Hän katsoi kelloaan klo 01.05.Hänen arvionsa mukaan, kaksikymmentä minuuttia myöhemmin, alus kallistui yllättäen ilman minkäänlaista ennakko varoitusta."
Kertomuksia (Ei vahvistettuja hyttejä??)
"Kolme lausuntoa on peräisin todistajilta,jotka olivat hyteissään onnettomuuden sattuessa, mutta näiden hyttien sijaintia ei ole tarkemmin ilmoitettu. He kertoivat, että tuntui kauhea jyminä aikaisemmin kuuluneiden luonnollisten iskujen äänien lisäksi. Jonkinaikaa klo 01.00 jälkeen tuli ensimmäinen tömähdys. Se oli outo pamahdus, aivankuin he olisivat ajaneet karille tai pamahdus, joka syntyy metallilevyn tai metallinhangatessa metallia vasten"
Asioita mitkä tuosta raportista kiinnittää huomiota:
>>> 1.kannen kuva selvinneiden sijainnista. Verstaan osuus joka on reiän lähellä on ylimaalattu punaiseksi, mutta ylimaalauksesta ei mitään merkintöjä tai kirjauksia. Myös yksi selvinnyt Verstaalta, hänen selviytymistarinaa ei ole kerrottu lainkaan.
>>> 1. kannen selviytyjien tarinoita ei ole kaikkien osalta julkaistu pöytäkirjaan. Selviytyneitä karkeasti lähes eniten n. 70 ja tarinoita karkeasti 20.
Konevalvomo: 2 selviytynyttä
Keulan osio: 4 selviytynyttä
Verstas ja sen lähi ympäristö: 11 selviytynyttä (oikea puoli, lähellä reikää)
Keski osio: 11 selviytynyttä (oikea puoli, lähellä reikää)
Kertomuksia (Kansi 1)
"Hetkeä myöhemmin nainen kuuli yläpuolelta vaimean, uuden pulputtavan äänen, joka muistutti hidasta veden virtausta."
"Miesmatkustaja on kertonut, että noinklo 01.00 hän kuuli tutun hydraulisen äänen, sellaisen ”jota visiiri piti avautuessaan ja sulkeutuessaan”
"Hän sytytti savukkeen ja pian sen jälkeen, hänen yhä tupakoidessaan, hän kuuli selkeän metallisen iskun tai rysähdyksen. Minuuttia tai kahta myöhemmin hän kuuli samanäänen uudelleen. Hän pukeutui ja lähti hytistään. Juuri hänen päästyään hytinovesta ulos, – hän arvioi ajaksi 01.15–01.20 – keula nousi ja välittömästi sen jälkeen alus kallistui oikealle."
"Eräs toinen miesmatkustaja avasi hyttinsä oven. Käytävä ulkopuolella oli tyhjä, mutta lattialla oli ohut kerros vettä."
"Monet todistajat kertoivat, että matkallaan ylös he näkivät kannella 2 portaikossa kylmän veden valuvan pitkinlaipiota lattialle."
Kertomuksia (Ulkokansi)
"Eräs matkustaja oli yksin ulkona perä-kannella, aluksen oikealla puolella. Oikealla puolella hän saattoi nähdä kaukana kahden muun aluksen valot. Toinen oli ESTONIAn peränpuolella ja toinensivulla. Hän katsoi kelloaan klo 01.05.Hänen arvionsa mukaan, kaksikymmentä minuuttia myöhemmin, alus kallistui yllättäen ilman minkäänlaista ennakko varoitusta."
Kertomuksia (Ei vahvistettuja hyttejä??)
"Kolme lausuntoa on peräisin todistajilta,jotka olivat hyteissään onnettomuuden sattuessa, mutta näiden hyttien sijaintia ei ole tarkemmin ilmoitettu. He kertoivat, että tuntui kauhea jyminä aikaisemmin kuuluneiden luonnollisten iskujen äänien lisäksi. Jonkinaikaa klo 01.00 jälkeen tuli ensimmäinen tömähdys. Se oli outo pamahdus, aivankuin he olisivat ajaneet karille tai pamahdus, joka syntyy metallilevyn tai metallinhangatessa metallia vasten"
Asioita mitkä tuosta raportista kiinnittää huomiota:
>>> 1.kannen kuva selvinneiden sijainnista. Verstaan osuus joka on reiän lähellä on ylimaalattu punaiseksi, mutta ylimaalauksesta ei mitään merkintöjä tai kirjauksia. Myös yksi selvinnyt Verstaalta, hänen selviytymistarinaa ei ole kerrottu lainkaan.
>>> 1. kannen selviytyjien tarinoita ei ole kaikkien osalta julkaistu pöytäkirjaan. Selviytyneitä karkeasti lähes eniten n. 70 ja tarinoita karkeasti 20.
Viimeksi muokannut Starbalia, To Loka 01, 2020 6:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Estonia
Nyt menee kyllä vähän offtopickiksi, mutta eikö muka 1994 ollut pyyhkeitä hytissä ja jopa tyynyn päällä sängyssä odottamassa asiakasta. Taatusti oli.
- CharlesBronson
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3090
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 4:58 pm
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Olikohan tuossa dokkarissa tuo Mikael Öun joka kertoi ihan mielenkiintoisia asioita, Estonian kuuluisin selviytyjä matkustajien puolelta joka otti sen vikan kuvan laivan ollessa jo melkein upoksissa. Näytti kuvaa ilmeisesti kyseisen onnettomuuden aikaan. Eli siis se oli joku sen aikainen pieni pöytäkello mikä oli stopannut toimimasta hieman yli puolen yön. Eli jotain 00.00-00.05 tms. Taisi olla jotain Ruotsin aikaa eli siis suomeksi 01.00-01.05. Ja siis kello oli stopannut koska alus oli heilahtanut niin voimakkaasti, että kello oli tipahtanut hytin lattialle ja patteri oli pistänyt kellon seis irtoamalla siitä. Se kello siis näytti aivan eri aikaa mitä virallinen tutkimusraportti väittää. Monet henkiinjääneet ovat ihmetelleet sitä, että heidän mielestään tapahtumien kulussa on jopa vartin ero milloin asiat ovat lähteneet ns. "v*tuiksi".
Tämä kuva ilmeisesti on otettu juuri silloin kun jotain tapahtui koska tällä se kamera nyt mukana oli joten tukee tätä teoriaa. Ja kyllä on erittäin mielenkiintoinen seikka, että alakansilta porukkaa selvisi kaiketi eniten. Se tukee sitä teoriaa, että ykköskannelle on jysähtänyt jotain isolla voimalla mikä on herättänyt sitten monet matkustajat. Ei tämä osuma varmaan samalla tavalla havahduttanut ylempien kansien matkustajia. Alakansien matkustajille jäi pelivaraa juosta äkkiä kansille koska ei vielä ollut koko sakki hereillä. Siinä vaiheessa kun yläkansilla herättiin hyteissä kallistumaan niin oli jo liian myöhäistä ja tupa täynnä porukkaa + kallistuma liian suuri jotta olisi mitään mahdollisuuksia selviämiseen
Eli siis omat päätelmäni ovat, että aluksen itse uppoamiseen meni kauemmin aikaa mitä on kerrottu. Mutta samalla aluksen kallistuma on tapahtunut paljon nopeammin mitä on annettu ymmärtää.
Tämä kuva ilmeisesti on otettu juuri silloin kun jotain tapahtui koska tällä se kamera nyt mukana oli joten tukee tätä teoriaa. Ja kyllä on erittäin mielenkiintoinen seikka, että alakansilta porukkaa selvisi kaiketi eniten. Se tukee sitä teoriaa, että ykköskannelle on jysähtänyt jotain isolla voimalla mikä on herättänyt sitten monet matkustajat. Ei tämä osuma varmaan samalla tavalla havahduttanut ylempien kansien matkustajia. Alakansien matkustajille jäi pelivaraa juosta äkkiä kansille koska ei vielä ollut koko sakki hereillä. Siinä vaiheessa kun yläkansilla herättiin hyteissä kallistumaan niin oli jo liian myöhäistä ja tupa täynnä porukkaa + kallistuma liian suuri jotta olisi mitään mahdollisuuksia selviämiseen
Eli siis omat päätelmäni ovat, että aluksen itse uppoamiseen meni kauemmin aikaa mitä on kerrottu. Mutta samalla aluksen kallistuma on tapahtunut paljon nopeammin mitä on annettu ymmärtää.
Viimeksi muokannut ammattiamatööri, To Loka 01, 2020 6:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Estonia
Mitä jos kyseessä ei ole pyyhe vaan jonkun paskaset kalsarit?