Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Näin lähderiippuvaisena toki halusin tarkistaa merikarhuystäväiseni sanomisia, ja löytyi heti tällainen juttu vuodelta 1996. Tietenkin taas "googlailin" noita ysärin nettisivuja, se kun on lempiharrasteeni.
Abstract:

With a view toward current and future submarine missions requiring operations in the littoral and accurate navigation under covert conditions, Navigation and Gravity Systems (NGS) of Lockheed Martin Federal Systems has developed the Universal Gravity Module (UGM). The UGM is a low cost modular add-on to an existing submarine navigator which, through gravity measurements, infuses new capabilities into undersea warfare, and is applicable to existing and future fleet ballistic missile and attack submarines. The capabilities provided are as follows: Gravity Passive Navigation (PN)-provides high accuracy navigation for unlimited periods without the need for periodic surfacing or active emissions in order to obtain a position or velocity fix. This technique provides the ultimate in stealth for all submersibles. Terrain Estimation (TE)-provides accurate real-time displays of the local terrain without the need for active emission. This enables the submarine to conduct safe covert operations close to the sea bed. Such maneuvers as entries and exits from harbors can also be safely and covertly executed. This paper provides an overview of the UGM, including a description of the gravity sensors and the algorithms which provide the passive navigation and terrain estimation capabilities. Test results of the passive navigation and terrain estimation capabilities are also presented.

Published in: IEEE 1998 Position Location and Navigation Symposium (Cat. No.98CH36153)
Date of Conference: 20-23 April 1996
Date Added to IEEE Xplore: 06 August 2002
Print ISBN: 0-7803-4330-1


Lähde: https://ieeexplore.ieee.org/document/670124
Elikkäs, vuonna 1996 Lockheed Martin ja kaverit on esitelleet systeemiä, jolla tulee tarpeettomaksi tämä säännöllinen pinnalla pällistely. Tällaista se katsokaas on, faktaa.
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Löytyipäs saksankielinen juttu, jossa kiinnostavia mielipiteitä sukellusveneestä reiän aiheuttajana.
Ex-submarine commander: The damage pattern fits

Many Scandinavian experts, on the other hand, rule out that the hole discovered was caused by the bow visor. They assume a collision with a submarine - and are now receiving support from Germany: Matthias Faermann was a submarine commander for years, later headed training and was commander of the submarine squadron in Eckernförde. He also assumes the collision with a submarine: "I looked at the pictures very carefully. And from the damage picture, it could very well have been a submarine.

"Navigation was exciting back then"

But how can a submerged boat collide with an almost 160 meter long ferry? "That can happen in a storm. If the ship takes a certain angle on the surface, it covers its own sound to me," explains the former commander. With a passive sonar it is invisible.

"At that time, navigation was still a very exciting thing. It was often necessary to go to sea-tube depth or even to surface in a storm in order to determine one's position," says Faermann. From his point of view, this led to a possible fatal collision.

Lähde: https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... ia248.html
Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

damfin kirjoitti: La Loka 17, 2020 12:34 pm
Rasvamaha kirjoitti: La Loka 17, 2020 11:49 am Esim. neukku sukellusveneen henkilöstö saadaan kyllä hiljaiseksi, antamalla vähän rahaa, ja lupaamalla ettei sukulaisille käy mitenkään..

Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää tapaus Pentagonia, pitäisi olla huippuvartioitu paikka, pitäisi olla valvontakameroita enemmän kuin missään ja silti löytyy vain pari hassua epäselvää kuvaa oletetusta lentokoneesta, josta ei jäänyt mitään jäljelle... Kyllä asioita voidaan salata 😉
Sitähän tässä nyt on koko ajan yritetty sanoa että jos osallisena on ollut sukellusvene niin sen on täytynyt olla venäläinen sukellusvene, mutta kun 'salkkareille' ei sovi mikään sellainen teoria jossa vihjattaisiin venäläisten suuntaan.

Mitä tulee Pentagoniin, niin sieltä ei juuri sen salailun takia todennäköisesti haluta julkaista yhtään ylimääräisiä valvontakameran kuvia, ihan sen vuoksi että salaillaan niiden valvontakameroiden sijaintia ja lukumäärää.
Mutta jos haluttaisiin kertoa totuus, niin varmaan näytettäisiin jostakin kamerasta kunnon video, jossa näkyy että lentokone tosiaan lentää siihen rakennukseen, mutta kun ei näytetä, niin uskon että siihen ammuttiin risteilyohjus...

Ja takaisin Estoniaan :D

Jos tuota sukellusvene teoriaa haluaa viedä eteenpäin, niin tämän keulalla saisi Bulpiin sopivat jäljet
Kuva

Foxtrot B80 https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_B-80

Ja kyseisen sukellusveneen keula kyllä varmasti puhkaisisi myös kyljen..
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Rasvamaha kirjoitti: La Loka 17, 2020 7:11 pm
damfin kirjoitti: La Loka 17, 2020 12:34 pm
Rasvamaha kirjoitti: La Loka 17, 2020 11:49 am Esim. neukku sukellusveneen henkilöstö saadaan kyllä hiljaiseksi, antamalla vähän rahaa, ja lupaamalla ettei sukulaisille käy mitenkään..
Sitähän tässä nyt on koko ajan yritetty sanoa että jos osallisena on ollut sukellusvene niin sen on täytynyt olla venäläinen sukellusvene, mutta kun 'salkkareille' ei sovi mikään sellainen teoria jossa vihjattaisiin venäläisten suuntaan.
Jos tuota sukellusvene teoriaa haluaa viedä eteenpäin, niin tämän keulalla saisi Bulpiin sopivat jäljet

Foxtrot B80 https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_B-80

Ja kyseisen sukellusveneen keula kyllä varmasti puhkaisisi myös kyljen..
Mielestäni ei täällä kukaan ole vielä varmaksi päättänyt, että minkä maan sukellusvene oli kyseessä. Veikkailtu toki on. Itse veikkaan, että koska haloota ei syntynyt vaan peiteltiin ruotsalaisten toimesta suomalaiset vanaveessä, niin oma ryssiminen kyseessä tai sitten liittolaisten ryssiminen.

Venäläisten ryssinnästä tai hyökkäyksestä oltaisiin toki varmaan oltu myös hiljaa, jottei syyt tulisi selville, eli tuo siviilialuksella äärimmäisen arvokkaiden salaisten armeijan elektroniikkalaitteiden salakuljettaminen. Tätä monet länkyttäjät ei tajua, jotka puolustelee tätä siviilialuksella salakuljetettua kalustoa: se on ollut arvoltaan mittaamaton todennäköisesti. Kyllä siihen on haluttu päästä kiinni monien muiden toimijoiden toimesta ja sitä ollaan haluttu estää liikkumasta Venäjän toimesta länteen. Eli aivan saatanallisen vastuutonta ottaa tuollainen riski, että sitä kuljetetaan autolautalla.

Tosin, tässä on sellaista "kauhun tasapainoa", joka vain me vanhat muistetaan. Ajateltiin varmasti sotilastiedustelun puolella, joka Ruotsissa tuota operaatiota johtanut, että ei kellään ole pokkaa hyökätä siviilialuksen kimppuun rauhan aikana. Ihmiskilpenä käyttivät matkustajia. Ja jättivät merenpohjaan totuuden ihmiskilveksi. Piruperkeleet.

Oma mututuntumani on, että tässä on nimenomaan ryssitty eikä hyökätty. Ja kuten toistanut monta kertaa, oma teoriani on että iso syy ryssimiseen oli se, että jostain syystä piti avata keulaportit keskellä merta. Atlanttilukko piti hakata lekalla auki, ja sitä hakkaamisääntä kuuli moni. Jossain sivulla 87 muistaakseni tämä ocd-ryöppy löytyy, jossa listattu kaikki tätä pauketta kuulleet noin 20 todistajaa, jotka sen olivat poliisille kertoneet vaikka heitä ei kuulusteltukaan ammattimaisesti merionnettomuustutkijoiden toimesta.

Kukaan ei muuten ole varmistanut missään, että onko tämä seuraava lippulappunen totta vai ei? Olen sen laittanut parille ruotsalaiselle toimittajalle, että tsekkaisivat kunnolla, vaan eipä ole mitään kuulunut tässä pariin viikkoon. Luulis, että ois helpohkoa tämä debunkata, mutta vaikea sitä on täältä Suomesta käsin tehdä...
Liitteet
a2fde.jpg
a2fde.jpg (215.6 KiB) Katsottu 1493 kertaa
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

matalanveenmanaatti kirjoitti: La Loka 17, 2020 5:52 pm Näin lähderiippuvaisena toki halusin tarkistaa merikarhuystäväiseni sanomisia, ja löytyi heti tällainen juttu vuodelta 1996. Tietenkin taas "googlailin" noita ysärin nettisivuja, se kun on lempiharrasteeni.

Koodi: Valitse kaikki

Poistettu välistä pitkä lainaus, oleellinen tieto löytyy linkistä
Lähde: https://ieeexplore.ieee.org/document/670124 
Elikkäs, vuonna 1996 Lockheed Martin ja kaverit on esitelleet systeemiä, jolla tulee tarpeettomaksi tämä säännöllinen pinnalla pällistely. Tällaista se katsokaas on, faktaa.
Googlella ei korvata puutteita luetun ymmärtämisessä tai tekniikan tuntemuksessa...

Tuota tarkkuutta UGM tarjoaa tarvitaan ainoastaan ballististen ohjusten laukaisussa. Meren alla navigoidessa riittää perinteinen aika, matka ja suunta joiden perusteella sijainti lasketaan. Sukellusveneissä tuo laskenta on tehty ainakin viimeiset 50 vuotta koneella...
Pinnan alta kun nuo kartat ei kovin kummoiset ole...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Rasvamaha kirjoitti: La Loka 17, 2020 7:11 pm
damfin kirjoitti: La Loka 17, 2020 12:34 pm
Rasvamaha kirjoitti: La Loka 17, 2020 11:49 am Esim. neukku sukellusveneen henkilöstö saadaan kyllä hiljaiseksi, antamalla vähän rahaa, ja lupaamalla ettei sukulaisille käy mitenkään..

Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää tapaus Pentagonia, pitäisi olla huippuvartioitu paikka, pitäisi olla valvontakameroita enemmän kuin missään ja silti löytyy vain pari hassua epäselvää kuvaa oletetusta lentokoneesta, josta ei jäänyt mitään jäljelle... Kyllä asioita voidaan salata 😉
Sitähän tässä nyt on koko ajan yritetty sanoa että jos osallisena on ollut sukellusvene niin sen on täytynyt olla venäläinen sukellusvene, mutta kun 'salkkareille' ei sovi mikään sellainen teoria jossa vihjattaisiin venäläisten suuntaan.

Mitä tulee Pentagoniin, niin sieltä ei juuri sen salailun takia todennäköisesti haluta julkaista yhtään ylimääräisiä valvontakameran kuvia, ihan sen vuoksi että salaillaan niiden valvontakameroiden sijaintia ja lukumäärää.
Mutta jos haluttaisiin kertoa totuus, niin varmaan näytettäisiin jostakin kamerasta kunnon video, jossa näkyy että lentokone tosiaan lentää siihen rakennukseen, mutta kun ei näytetä, niin uskon että siihen ammuttiin risteilyohjus...

Ja takaisin Estoniaan :D

Jos tuota sukellusvene teoriaa haluaa viedä eteenpäin, niin tämän keulalla saisi Bulpiin sopivat jäljet
Kuva

Foxtrot B80 https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_B-80

Ja kyseisen sukellusveneen keula kyllä varmasti puhkaisisi myös kyljen..
Tokihan Zulun keula puhkaisisi kyljen. Yksi pikku ongelma: Estonian aikaan tuo B-80 oli Amsterdamissa museona ja loput Zulut (B-62, B-68, B-71) Vladivostokissa kiinteinä koulutusasemina. Mutta miksi pilata tarinaa turhilla faktoilla?
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Rescuer kirjoitti: La Loka 17, 2020 8:09 pm Tuota tarkkuutta UGM tarjoaa tarvitaan ainoastaan ballististen ohjusten laukaisussa. Meren alla navigoidessa riittää perinteinen aika, matka ja suunta joiden perusteella sijainti lasketaan. Sukellusveneissä tuo laskenta on tehty ainakin viimeiset 50 vuotta koneella...
Pinnan alta kun nuo kartat ei kovin kummoiset ole...
Uskoako keskusteluun yli sataan sivuun yhtään mitään eteenpäin vievää antanutta ja aiemminkin vääriä tietoja levitellyttä hahmoa vai sukellusvenelaivaston kapteenia?
Ex-submarine commander Matthias Faermann thinks it is possible that a submarine appeared in the storm and a collision occurred.

"Navigation was exciting back then"

But how can a submerged boat collide with an almost 160 meter long ferry? "That can happen in a storm. If the ship takes a certain angle on the surface, it covers its own sound to me," explains the former commander. With a passive sonar it is invisible.

"At that time, navigation was still a very exciting thing. It was often necessary to go to sea-tube depth or even to surface in a storm in order to determine one's position," says Faermann. From his point of view, this led to a possible fatal collision.

Lähde: https://translate.google.com/translate? ... ia248.html
Tällaista tämä äänellä hoidettu suunnistaminen on katsos ollut ennen kuin UGM yleistyi.
Sonar (sound navigation ranging) is a technique that uses sound propagation (usually underwater, as in submarine navigation) to navigate, communicate with or detect objects on or under the surface of the water, such as other vessels.[2] Two types of technology share the name "sonar": passive sonar is essentially listening for the sound made by vessels; active sonar is emitting pulses of sounds and listening for echoes. Sonar may be used as a means of acoustic location and of measurement of the echo characteristics of "targets" in the water.

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Sonar
Tässä liitteenä olevassa kuvassa vielä Lockeed Martinin UGM systeemistä vähän enemmän. Sitä tosiaan käytetään muuhunkin kuin ohjusten tähtäämiseen. Mutta kiva kun tulit väittämään. Aina mukava tietää, kenen viestejä ei tarvitse enää vaivautua lukemaan.
Liitteet
Screenshot 2020-10-17 at 20.18.40.png
Screenshot 2020-10-17 at 20.18.40.png (104.08 KiB) Katsottu 1459 kertaa
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^Onneksi olet itse jo useassa viestissä kertonut olevasi trolli, niin muut tietävät ottaa kirjoituksesi oikealla "vakavuudella".
Kummassakaan laittamassasi linkissä ei muuten puhuta navigoinnista...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Rescuer kirjoitti: La Loka 17, 2020 8:37 pm ^Onneksi olet itse jo useassa viestissä kertonut olevasi trolli, niin muut tietävät ottaa kirjoituksesi oikealla "vakavuudella".
Kummassakaan laittamassasi linkissä ei muuten puhuta navigoinnista...
Semantiikka oli myös oma oppiaineeni aikanaan, mutta harmaahapsinen vanha informanttisoturi ei enää taida sanoja, etenkään kun en ole kohta kolmeen viikkoon enää saanut unta sen jälkeen kun paljastui tämä MS Estonia -skandaali.

Olen sanonut monta kertaa olevani informaatiosotaveteraani, en trolli. On eritasoisia informaatiosotureita, katsos. On teitä märehtiviä, keskustelua viivytteleviä ja vääristeleviä trolleja, jotka omaan tai jonkun muun pussiin täällä pyöritte, jonkun sellaisen joka maksaa vaivaiset 15 euroa tunnissa mielipidevaikuttamisestanne. Sitten on meitä muita, jotka on toimineet eri asemissa informaatiovaikuttamisen ja suoranaisen sotimisen äärellä, välillä jopa valtakunnallisten tv-kameroiden edessä. Siinä on pieni tasoero, ymmärrät varmaan.

Tarkoitukseni ei tietenkään ole trollata tätä lankaa, vaan olla osana tätä yhteistä yritystä totuuden kaivamiseen valtavasta kasasta misinformaatiota, jota on kertynyt 26 vuoden aikana samalla kun tätä asiaa on koitettu eri tahojen ja toimijoiden puolesta vakavissaan tutkia. Sanomattakin lienee selvää, että JAIC on mielestäni tässä misinformaation levittämisessä virallinen syyllinen numero uno. Ja Venäjä, tietenkin.
Expert: KGB group with Putin spread false rumors about Estonia

A group of Russian KGB officers, including Vladimir Putin, spread conspiracy theories about the sinking of Estonia.

This is to hide alleged Russian interference, claims Stephen Davis, who worked as a consultant for the new documentary about Estonia.

- It was a successful fake news operation, several of these people are still close to Putin today, he says.

The rumors surrounding the Estonia disaster are partly the result of a successful Russian disinformation campaign. A deliberate dissemination of conspiracy theories about the sinking.

It claims the experienced digging journalist Stephen Davis who was a consultant for the acclaimed Estonia documentary "Estonia - the find that changes everything" and is also a consultant for an upcoming BBC series on intelligence services.
"Ways to hide the truth"

- Anyone who spreads many conspiracy theories can make everyone appear as a conspiracy theorist. Also legitimate journalists and researchers. It's a way to hide the truth, says Stephen Davis, who recently published the book " Truthteller" (truth teller) about fake news.

- Former KGB men, among them Vladimir Putin, spread such theories about Estonia. Many of these people still hold key positions around Putin today and continue with these methods on a larger scale, he says.

Stephen Davis has worked as a reporter for leading British newspapers such as the Sunday Times and the Independent and as a television producer for American CBS 60 Minutes. Today he teaches journalism at a university in New Zealand.

Carried weapons

- The intelligence services in the United Kingdom, Estonia and Sweden collaborated to smuggle out military secrets from Russia. It was possible to get as many weapons and electronics as possible in the first years of the 1990s, says Stephen Davis.

- After the collapse of the Soviet Union, old KGB officers sold secrets to the West. It was open to everyone. But other former KGB members, such as the young Vladimir Putin, saw with disgust how their colleagues betrayed the motherland, he says and explains that this is the background to the military transport in Estonia.

The Swedish defense has confirmed two such transports in the weeks before the sinking in September 1994. Vitten has stated that military vehicles were also on board the night Estonia sank.

The picture of the general state of dissolution in Russia and the unlimited sale of weapons and military secrets is confirmed by Russian experts.

Russian warnings

Stephen Davis says that Russia at least twice warned Estonia and the British intelligence service MI6 to continue military transport in Estonia. But that the warnings were ignored.

The group of disgruntled former KGB officers aimed to stop the free flow of Russian military secrets to the West, according to Davis. They threatened and even murdered people they believed had too close contacts with the West. And they wanted to stop the transport of military equipment in Estonia.

- We may never know exactly what happened to Estonia. Several intelligence sources tell me that Russia wanted to send a warning, they did not want to sink the ship but force it to return to the port of departure, says Stephen Davis, referring to sources in British MI6.

"Combination" of causes

- The hole revealed in the new documentary is characteristic of a mine explosion. In combination with severe weather and poorly maintained bow visor, it may have led to the sinking. A new investigation needs to investigate all this, he says.

After the sinking, the group of former KGB men began spreading conspiracy theories that would explain the incident. It was said that there was drug smuggling on board and that the ship's captain was involved. It was linked to terrorists in Chechnya, to various powers in the Middle East, to organized crime in Estonia.

- Within 48 hours, at least four different conspiracy theories were in circulation. All came from Russia. All explanations pointed to other than Russia, says Stephen Davis.

- They were successful and continue to this day. Putin is a master of these methods and he is surrounded by other experts. It is a regime consisting of people who create conspiracy theories, he says.

Traditional method

Leading Swedish Russia experts can not confirm the information about Putin's alleged involvement. But they confirm that disinformation is a traditional practice in the political warfare of Russia and the Soviet Union.

- It is quite clear that many with a background in the KGB and security service were very dissatisfied after the collapse of the Soviet Union. They were trained in disinformation, that was their mentality. Many in Putin's circle from that time are still around him today, says Associate Professor Martin Kragh, head of the Russia and Eurasia program at the Foreign Policy Institute.

- Even though Estonia was an accident, there were revengeists who may have wanted to use it to spread disinformation. They would have twisted and turned it to their own advantage. It was a traditional method within the KGB, he says.

"Everything but nuclear weapons for sale"

Joakim von Braun, a specialist in Russia and intelligence issues, is also in the same line. He says that "everything but nuclear weapons and weapons" could be bought in Russia in the early 1990s - and that many in the security services and the defense were upset that former colleagues were engaged in such sales.

- It sounds likely that such groups spread misinformation about Estonia. Much of the point of fake news is that people in the West should lose confidence in their leaders and institutions, to divide nations. So they may have been interested in spreading rumors without themselves being involved in the sinking, he says.
Dissatisfied KGB members

Jan Leijonhielm, former head of Russian studies at the Swedish Defense Research Agency (FOI):

- It is no secret that the Russian security service disliked the fact that materials and equipment came to the West. Old KGB members had different groups that expressed dismay and dissatisfaction. If any of them were involved in Estonia, they would have made every effort to spread myths as much as they could.

Ann-Louise Eksborg was Director General of the Accident Investigation Board Norway during the last six months of the Estonia Inquiry's work. She thinks it's good that the new documentary examines a hole you have not been able to see before.

"Super professionals investigated Estonia"

- There were a lot of conspiracy theories, but we in the Accident Investigation Board did not let ourselves be disturbed by such. It was super professionals who investigated Estonia. Ship officers with long experience, shipbuilders, behavioral scientists, lawyers, she says.

Henrik Evertsson, the director behind the documentary "Estonia - the finding that changes everything" , says that journalism is the best way to counter conspiracy theories and misinformation.

- There are many conspiracy theories about Estonia. It can be difficult to know what is true and false. Good journalism is the only medicine against rumors and speculation, he says.

Lähde: https://www.expressen.se/nyheter/expert ... m-estonia/
Noniin. Viimeinen vastaukseni trollille. Harmi, kun täällä ei saa vissiin laitettua tiettyä kirjoittajaa mutelle. Kertokaa jos saa, opin minäkin välillä jotain.
Mies 1968
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Loka 23, 2019 10:11 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Mies 1968 »

Eikö kyseisen muotoinen reikä voisi olla aiheutunut kosketuksen jälkeen irtaantuvan Sjöormen- tai Västergötland-alusluokan x-peräsimestä?
Liitteet
Screenshot_20201017-210041_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201017-210041_Samsung Internet.jpg (379.03 KiB) Katsottu 1413 kertaa
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^
Tuskin,eiköhän keula edellä olla kylkeen tultu.
Noniin. Viimeinen vastaukseni trollille. Harmi, kun täällä ei saa vissiin laitettua tiettyä kirjoittajaa mutelle. Kertokaa jos saa, opin minäkin välillä jotain.
Ylös
Omista asetuksista löytyy ystävät ja vihamiehet jonne voi lisäillä tarpeen mukaan väkeä jos hermo ei kestä :wink:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Ballasti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: To Loka 15, 2020 7:20 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ballasti »

matalanveenmanaatti kirjoitti: La Loka 17, 2020 7:46 pm
Rasvamaha kirjoitti: La Loka 17, 2020 7:11 pm
damfin kirjoitti: La Loka 17, 2020 12:34 pm

Sitähän tässä nyt on koko ajan yritetty sanoa että jos osallisena on ollut sukellusvene niin sen on täytynyt olla venäläinen sukellusvene, mutta kun 'salkkareille' ei sovi mikään sellainen teoria jossa vihjattaisiin venäläisten suuntaan.
Jos tuota sukellusvene teoriaa haluaa viedä eteenpäin, niin tämän keulalla saisi Bulpiin sopivat jäljet

Foxtrot B80 https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_submarine_B-80

Ja kyseisen sukellusveneen keula kyllä varmasti puhkaisisi myös kyljen..
Mielestäni ei täällä kukaan ole vielä varmaksi päättänyt, että minkä maan sukellusvene oli kyseessä. Veikkailtu toki on. Itse veikkaan, että koska haloota ei syntynyt vaan peiteltiin ruotsalaisten toimesta suomalaiset vanaveessä, niin oma ryssiminen kyseessä tai sitten liittolaisten ryssiminen.

Venäläisten ryssinnästä tai hyökkäyksestä oltaisiin toki varmaan oltu myös hiljaa, jottei syyt tulisi selville, eli tuo siviilialuksella äärimmäisen arvokkaiden salaisten armeijan elektroniikkalaitteiden salakuljettaminen. Tätä monet länkyttäjät ei tajua, jotka puolustelee tätä siviilialuksella salakuljetettua kalustoa: se on ollut arvoltaan mittaamaton todennäköisesti. Kyllä siihen on haluttu päästä kiinni monien muiden toimijoiden toimesta ja sitä ollaan haluttu estää liikkumasta Venäjän toimesta länteen. Eli aivan saatanallisen vastuutonta ottaa tuollainen riski, että sitä kuljetetaan autolautalla.

Tosin, tässä on sellaista "kauhun tasapainoa", joka vain me vanhat muistetaan. Ajateltiin varmasti sotilastiedustelun puolella, joka Ruotsissa tuota operaatiota johtanut, että ei kellään ole pokkaa hyökätä siviilialuksen kimppuun rauhan aikana. Ihmiskilpenä käyttivät matkustajia. Ja jättivät merenpohjaan totuuden ihmiskilveksi. Piruperkeleet.

Oma mututuntumani on, että tässä on nimenomaan ryssitty eikä hyökätty. Ja kuten toistanut monta kertaa, oma teoriani on että iso syy ryssimiseen oli se, että jostain syystä piti avata keulaportit keskellä merta. Atlanttilukko piti hakata lekalla auki, ja sitä hakkaamisääntä kuuli moni. Jossain sivulla 87 muistaakseni tämä ocd-ryöppy löytyy, jossa listattu kaikki tätä pauketta kuulleet noin 20 todistajaa, jotka sen olivat poliisille kertoneet vaikka heitä ei kuulusteltukaan ammattimaisesti merionnettomuustutkijoiden toimesta.

Kukaan ei muuten ole varmistanut missään, että onko tämä seuraava lippulappunen totta vai ei? Olen sen laittanut parille ruotsalaiselle toimittajalle, että tsekkaisivat kunnolla, vaan eipä ole mitään kuulunut tässä pariin viikkoon. Luulis, että ois helpohkoa tämä debunkata, mutta vaikea sitä on täältä Suomesta käsin tehdä...
En nyt oikein tiedä mikä siellä lastissa niin mittaamattoman arvokasta ja ihmeellistä olisi ollut. Tottakai länteen haluttiin itäpuolen teknologiaa tutkittavaksi, se on selvä. Kuitenkin lännellä on oletettavasti ollut tietoa neukkujen sotilasteknologiasta jo aiemmin, sitä varten on tiedustelu olemassa. Eikä Neuvostoliiton osaaminen elektroniikan ja tietotekniikan alalla kovin hääppöista ollut, joten sekin vähentää tämän mystisen lastin roolia tässä haverissa. Keulaportin avaaminen aavalla merellä korkeassa aallokossa puolestaan on hyvin epäuskottava asia. Sehän tarkoittaa alukselle varmaa tuhoa.
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5042
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Se, mikä häiritsee itsea tässä teoriassa ett jokin olisi törmnnyt estonian kylkee aiheuttaen repeämän, on se että repeämä on pystysuuntaimen eikä läheisyydessä ole vaakasuuntaisia naarmuja. Eli törmäävällä kohteella olisi pitänyt kaiken järjen mukaan olla sama nopeus ja samaan suuntaan, kuin Estonialla ja sitten vielä törmäysnopeutta suoraan vasten kylkeä. Oma järki ei oikein pysty hahmottamaan, että minkäänlainen alus olisi voinut aiheuttaa tuollaista jälkeä liikkeessä olevaan kohteeseen.

Paikallaan seisovaan kyllä. Mutta Estonia ei tainnut pysähtyä kuin vasta kallistumisen jälkeen?
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Hermione kirjoitti: La Loka 17, 2020 9:50 pm Se, mikä häiritsee itsea tässä teoriassa ett jokin olisi törmnnyt estonian kylkee aiheuttaen repeämän, on se että repeämä on pystysuuntaimen eikä läheisyydessä ole vaakasuuntaisia naarmuja. Eli törmäävällä kohteella olisi pitänyt kaiken järjen mukaan olla sama nopeus ja samaan suuntaan, kuin Estonialla ja sitten vielä törmäysnopeutta suoraan vasten kylkeä. Oma järki ei oikein pysty hahmottamaan, että minkäänlainen alus olisi voinut aiheuttaa tuollaista jälkeä liikkeessä olevaan kohteeseen.

Paikallaan seisovaan kyllä. Mutta Estonia ei tainnut pysähtyä kuin vasta kallistumisen jälkeen?
No siis luulisi, että että jos joku keskiluokan kokoinen sukellusvene / kalastusalus ajaisi täyttä vauhtia päin 2800 bruttotonnin matkustajalauttaa niin se kohde ns. "pomppaisi" sen iskun voimasta. Vrt. vaikka kun ajaisi henkilöautolla päin kalliota 120km/h. Se autohan pomppaa siitä ja lentää ties minne ja kuinka pitkällä ei se kallio sitä autoa niele / auto rupea kallion kylkeä pitkin raaputtelemaan jälkiä. Eli jos se kohde pomppaisi pois päin aluksesta niin tokihan se on siinä vaiheessa täysin out of control mutta voi hyvinkin olla, että ei se sitten rupea enää uudelleen runkoa kolistelemaan vaan kurssi muuttuu pois päin laivasta.

Ainoa minkä voisin tuosta törmäyksestä pois sulkea on joku toinen alus. Kyllähän se olisi tutkassa pitänyt näkyä ja eiköhän tuolloinkin ollut tapana antaa varoitustöötit jos liian lähellä alkaa olemaan. Tälläisestä ei ole mitään havaintoja joten omista skenaarioista kalastusalukset sun muut veden päällä liikkuvat ihmetykset on pois suljettuja. Se törmäys tuli veden alta eikä sitä näkynyt tutkassa. Mikäli siis joskus voidaan räjähdysteoria pois sulkea mikä tosin vieläkin on ihan pelissä mukana toisena vaihtoehtona.
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Hermione kirjoitti: La Loka 17, 2020 9:50 pm Se, mikä häiritsee itsea tässä teoriassa ett jokin olisi törmnnyt estonian kylkee aiheuttaen repeämän, on se että repeämä on pystysuuntaimen eikä läheisyydessä ole vaakasuuntaisia naarmuja. Eli törmäävällä kohteella olisi pitänyt kaiken järjen mukaan olla sama nopeus ja samaan suuntaan, kuin Estonialla ja sitten vielä törmäysnopeutta suoraan vasten kylkeä. Oma järki ei oikein pysty hahmottamaan, että minkäänlainen alus olisi voinut aiheuttaa tuollaista jälkeä liikkeessä olevaan kohteeseen.

Paikallaan seisovaan kyllä. Mutta Estonia ei tainnut pysähtyä kuin vasta kallistumisen jälkeen?
Huomasin muuten vasta nyt GGE:n pohdinnat MS Estonian hätäviesteistä. Uskovat, että Mayday on täytynyt tuutata jo puolen yön kieppeillä.
The ESTONIA was equipped, in compliance with the old system, with a radio-telegraphy station and a radio-telephone system. The radio installation and the competence of those serving it satisfied the SOLAS Requirements. In addition, there were some 30-35 portable VHF maritime radio-telephones (walkie-talkies) available to particular crew members which were not indicated in the vessel's radio licence. These VHF-sets could also communicate on channel 16. It is obvious that the transmission power of such VHF-sets is much less than the power of the permanent VHF-installations on the bridge with antennas on top of the mast. As parts of the 'Mayday' transmissions were received very weakly and partly interrupted, it has to be assumed that the mates used their walkie-talkies. Also the many disturbances on channel 16 during this time might have played a role.

It cannot, therefore, be excluded that those on the bridge had already tried to get out a 'Mayday message' much earlier. The anonymous information from an A.B. sailor of a large Swedish ferry in the vicinity of the casualty, who called during the "Efterlys" TV program in summer 1996 might be a confirmation for this assumption.

The sailor reported that they had heard a very weak 'Mayday' from the ESTONIA already about 30 minutes before the 'Mayday' at 01.22 hours which finally triggered off the rescue operation. They had not reacted because it had been very weak and was not repeated, at least they did not hear anything more and other ferries were much closer. When it subsequently turned out that ESTONIA was really in trouble, he and the mate decided to remain silent about the first weak 'Mayday'.

Therefore the first official 'Mayday' was recorded by the Marine Rescue Coordinating Centre (MRCC) Turku, also very weak and very strange, at 01.21.55: "Mayday, Mayday Estonia, please."

This in itself already implies the urgent request to (finally) being heard, under-stood and helped.

Lähde: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... pter22.htm
Nyt kun olen asettanut foliohatun tiukasti päähäni, niin esitän seuraavan skenaarion. Eli spekuleeraan nyt, mutta koitan perustella kuitenkin.

Ensimmäistä kertaa MS Estonian kyydissä ollut merimies Einar Kukk antoi todistajanlausuntonsa 29.9.94. Hän kertoo seuraavaa. Kiinnittäkää huomiota erityisesti kellonaikoihin.
I remember that about 23.00 hours shortly before the next course alteration towards the West several large single breaker struck the vessel in way of the port bow edge. Captain Andersson came about 30 minutes later on the bridge, stayed there for about 15 minutes and left the bridge about 15 minutes before the next course alteration. I do remember the master asked the 3rd mater whether all 4 engines were running and he received, in my opinion, an affirmative reply. In any case I have heard the order of the master to activate the fins for the stabilisation of the vessel after the next course alteration. According to my recollection our vessel made at that time about 14-15 knots.

I do remember that the speed of our vessel decreased after the course alteration. I also remember that the 2nd mate told this to me. At that time it was about 00.00 hours and still heavy sea state.

At about 00.30 hours Silver Linde returned from his control round and reported that onboard everything was in order, only passengers would be seasick.

5-10 minutes after Silver had returned to the bridge, I left and went straight to my cabin. For a short while I arranged my things and went thereafter to the bar. At the door of the pub, in which among others "Karaoke" was performed, I saw Silver. In my opinion he was on his last round before the end of his watch at 01.00 hours. As I did not see any acquaintances, I stayed only a few minutes in the Pub and then went back to my cabin. Then it was 00.50 hours.

I was about 5-10 minutes in the cabin when I realised an unusual noise for sailor's ears. I am unable to state from where the noise came. Nevertheless, the vessel took a list to starboard thereafter, but I cannot say how much it was. Thereafter I stood up, put on my clothes and rushed to the deck with the lifeboats.

Lähde: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... .2.217.htm
Tiedoksi, että Einar Kukin hytti oli kannella 4. Verrataanpas tätä Carl Övbergin kokemuksiin autokannen alta. Sanoo muuten tuossa todistajanlausunnossaan, että tämä vasaroinnin ääni oli samaa, mitä oli useilla muilla MS Estonia reissuillaan kuullut kun avasivat keulaporttia.
At about 22.30 hours I went down to the cabin and to bed where I tried to sleep. After a certain time I suddenly woke up, I believe due to the rather strange noises of rushing water which I could hear from both sides, mainly from the starboard side (not from above and not from below) which alarmed me and, in addition, I head quite strong metallic banging noises, which had not been there before.

I sat up in my bed (was athwarships) and put my feet to the floor, I sat now facing the door, I was looking at it. I lit a cigarette and listened with concentration to the strange and disturbing noise scenario. After a while I head suddenly the noise of the starting up of hydraulic pumps, the clicking of valves, and, then, the typical noise of a hydraulic system under load, simultaneously I head the banging of sledge-hammers. I am uncertain whether these noises came from forward.

The hydraulic-under-load noise faded away and came back again, whilst the sledge-hammers were more or less banging continuously. Both hydraulic and banging of sledge-hammer noises continued for ca. 10-15 minutes whilst the other banging noises, heard then already for some 20-25 minutes, also continued.

The hydraulic- and sledgehammer-noises stopped with a sharp, short, metallic crash which game me the impression something heavy, metallic was broken. After a 'silence' of 30-40 seconds the next really extreme crash followed in connection with an abrupt stopping of the ferry which was so 'sudden' that I was thrown against the front wall of my bed, it was again a short, sharp intense crash as if the ship had struck against something.

Lähde: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... .2.151.htm

Elikkäs. Epäilisin, että tuo pamaus tai pamaukset on ajoittuneet aika-akselille 01:00-01:02, kuten suurin osa selviytyneistä väittää. Tästä kun vetää tätä aikaa taaksepäin, niin Carl Övberg heräsi siis keulaviisirin avaamisen paukkeeseen noin kello 00:30. Einar Kukin mukaan vauhtia hidastettiin suomen aikaa kello 00:00 kieppeillä ja silloin myös vaihdettiin kurssia. Puolen tunnin päästä alkoi pauke ja keulaviisirin avaaminen.

Keksittekö mitään ns. järkevää syytä keulavisiirin aukomiselle kesken matkan? Tätä lienen kysynyt jo aiemminkin, mutta kysytään nyt taas jos joku keksii. Itse keksin vain sen, että joku on pakottanut avaamaan sen, tavalla tai toisella - joko aseella ohimolla tai soittamalla kapteenille ja kertomalla, että jossain osassa lastia on esimerkiksi räjähteitä. Tämä "Mr. Skylight" joka pauhoi hätäsignaalina tuona yönä oli muuten käsittääkseni vain kerran aiemmin käytetty, osana 2.2.1994 järjestettyä terroripommiharjoitusta laivalla. Se on voinut olla miehistölle vinkki, että nyt äkkiä helvettiin, koska tässä ei ehditä muita pelastaa. Täällä raportti tuosta harjoituksesta, ruotsiksi: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... .129.1.htm

Tätä kaappamisen tai muun painostamisen teoriaa tukee myös se, että ilmeisesti tuo Mayday-kutsu ei lähtenyt komentosillalta vaan walkie-talkiesta. Aika outoa, eikö olekin? Lähtikö Andersson laivasta ensimmäisten joukossa sillä hätäveneellä, joka löytyi myöhemmin tyhjänä? Käsittääkseni häntä ei ole tunnistettu komentosillalla olevista kolmesta ruumiista. Korjatkaa toki, jos olen väärässä. Emme siis käsittääkseni tiedä, kenen ruumiit komentosillalla on, ja miksei sieltä tullut Mayday -kutsua. Ehkä laiva kaapattiin, mutta tarkoituksena ei ollut ryöstää alusta, vaan rahti; tai ainakin saada paatti menemään merenpohjaan keulaportti auki, jotta rahdin saa roudattua irti kunhan ensin hitsaa rampin kaiteet.
Miksi Estonian keularampin kaiteet löytyivät aluksen ulkopuolelta? Ex-ruotsalaispoliitikon kova arvio: "Vain puolustusvoimat on voinut toimia sellaisella voimalla"

Uutuusdokumentissa pohditaan, miksi keularampin kaiteet löytyivät irtileikattuina lautan ulkopuolelta.

Tänään julkaistu Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayn uutuusdokumentti kantaa nimeä Estonia – Mullistava Löytö ja se esittää uusia todisteita ja pohdintoja siitä, miksi matkustajalautta Estonia upposi 28. syyskuuta vuonna 1994.

Dokumentissa esitetään mielenkiintoista pohdintaa liittyen kuviin, jotka otettiin tapahtumapaikalta 2. lokakuuta, neljä vuorokautta Estonian uppoamisen jälkeen.

Ruotsin valtiopäivien entinen edustaja Lars Ångström kuuluu onnettomuustutkinnan kritisoijiin. Hän on ihmetellyt erityisesti sukellusta, joka tehtiin alukselle.

– Jokin on tässä pahasti vialla. Olen miettinyt, miksi keulavisiiri on aluksen ulkopuolella, Ångström kertoo dokumenttisarjan neljännessä jaksossa.

Kuvista on nähtävissä, että Estonian keularampin kaiteet on leikattu irti lautan ulkopuolella meren pohjalla.

Lisää: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mik ... la/7938208
Noniin. Enköhän ole taas ihan riittävästi maalaillut teille tätä visiotani. Haluan niin hemmetisti selvyyden sille, kuka lavasti keulavisiirin syylliseksi. Keulavisiiri on viaton, sen tiedän jo. Kuka helvetti sitä koitti avata, ja miksi? Samperi kun ketuttaa, jos pitää vanhan hautaan kävellä tätä tietoa saamatta niin kyllä jää tämä luku pahasti kesken.
Liitteet
12.5.175a.JPG
12.5.175a.JPG (81.58 KiB) Katsottu 1283 kertaa
12.5.175b.JPG
12.5.175b.JPG (107.76 KiB) Katsottu 1283 kertaa
12.5.175c.JPG
12.5.175c.JPG (20.62 KiB) Katsottu 1283 kertaa
Vastaa Viestiin