Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

hi3 kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 8:22 pm
Mitä muuta ajon aikana visiirin lukkojen osalta voi tehdä oikeastaan kuin katsoa valot?

Sitten tuo ettei hälytystä annettu aiemmin niin mayday kutsua ei tehdä kuin viimeisenä keinona. Sitäkin olennaisempaa on ymmärtää marssijärjestys. Lentoliikenteessä tapahtuvissa onnettomuuksissa se on tuttu aviate, navigate, communicate. Eli se radioon puhuminen ei kuulu olla ensisijainen eikä edes toissijainen teko. Turha syytös tuokin mielestäni.
Kysehän oli laivasta eikä jostain autosta jossa ajon aikana pitää istua penkillä, eli laivassa voi ajon aikanakin mennä kannelle ja käydä katsomassa onko visiiri kunnolla kiinni... toki siellähän saattoi sataa vettä ja tuulla ilkeästi joten tämä sankari päätti hoitaa tarkistuksen kurkkaamalla autokannelle johon visiiri ei edes näy, kun onhan siellä se merkkivalo eikä sinne sada vettä.

Hälytyksellä en tarkoittanut mayday kutsua, vaan matkustajien hälyttämistä, eli laivalla annettavaa hälytystä, toki saihan miehistö rauhassa "aviate ja navigate" kun matkustajien annettiin nukkua hyteissään.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

sikakoira kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 8:04 pm
Damfin kirjoitti:
En minä ikinä kaikkea virallista tietoa usko kyseenalaistamatta,
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Onko sinulla jo lisätietoa siitä kylkeen törmänneestä sukellusveneestä?

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

hi3 kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 9:45 pm
MissMallard kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 9:10 pm
Ikävä tuoda esiin tai syytellä mutta mielestäni noihin aikoihin oli puheita että Estonia aluksena tunnettiin vähän sellaisena "häirikkönä" joka aiheutti "harmaita hiuksia" muille aluksille. En tiedä oliko tuo aikataulu liian kireä mutta pohotti aina menemään kovalla vaudilla ja eikö JAIC-raportti todennut että alus oli siellä jollakin mittauspisteellä vai kääntöpisteellä tms. aina aikataulussa. Okei, tarkkaa työtä mutta merellä olot vaihtelevat tyvenestä myrskyyn, on sumua jne jne. Aina ei voi kouhottaa menemään täpöllä.
Kaikki otettiin aluksesta irti mitä oli otettavissa, mutta mikään Finnjethän se ei ollut....
Ja osaltaan onkin varmasti aiheetonta syyllisten kaivelua. Ajamalla ei pitäisi laivan hajota ja vaikka visiiri hajoaisikin, niin senkään jälkeen sen ei pitäisi kaatua eikä upota. Jotta päästiin Itämeren pohjaan, niin piti käydä erittäin monta asiaa. Ajonopeus voidaan huomioida, mutta kukaan ei voi sanoa sen olleen syy visiirin irtoamiselle tai että irtoaminen olisi voitu välttää alentamalla nopeutta muutamalla solmulla. Jos oli hajoamassa, niin olisi hajonnut ehkä sitten seuraavalla viikolla tai ensi kuussa. Ajamalla noiden ei pitäisi hajota missään nimessä.
Siinä oli jotakin. Ja kun se saattoi olla puheena jo ennen onnettomuutta jos vaan millään oikein muistan. Tarkoitus ei ole syyllistää ketään tms., mutta jotakin sellaista "viileää suhtautumista" siinä oli näiden tuolloin liikennöivien alusten jne välillä kontra Estonia.
Toki tuskin tänäkään päivänä "parhaita kavereita" ovat kun kilpailijoita toisilleen nämä nykyisin seilaavat alukset eri yhtiöissä.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 9:10 pm
Ikävä tuoda esiin tai syytellä mutta mielestäni noihin aikoihin oli puheita että Estonia aluksena tunnettiin vähän sellaisena "häirikkönä" joka aiheutti "harmaita hiuksia" muille aluksille. En tiedä oliko tuo aikataulu liian kireä mutta pohotti aina menemään kovalla vaudilla ja eikö JAIC-raportti todennut että alus oli siellä jollakin mittauspisteellä vai kääntöpisteellä tms. aina aikataulussa. Okei, tarkkaa työtä mutta merellä olot vaihtelevat tyvenestä myrskyyn, on sumua jne jne. Aina ei voi kouhottaa menemään täpöllä.
Kaikki otettiin aluksesta irti mitä oli otettavissa, mutta mikään Finnjethän se ei ollut....
JK Tammisen kirjassa sivuttiin vähän Anderssonia kun noin muuten on jäänyt vähän mysteerimieheksi että omasi kuulemma kovan auktoriteetin ja miehistö ei sitten oikein uskaltanut tehdä itsenäisiä päätöksiä vaikka joskus olisi ollut aihetta vaan Anderssonilla hyväksytettiin asiat. Siinä väitettiin, että ruotsalaiset olivat yrittäneet saada Estonialle kai alkujaan ruotsalaista kapteenia mutta eestiläiset ei sitten tähän taipuneet. Andersson oli aikaisemmin ollut kapteenina Georg Otsilla Helsinki - Tallinna-välillä. Ja ilmeisesti tuota lähes suoranpätkää ajeltiin koneet täysillä niin Anderssonille oli sitten jäänyt tavaksi ajella myös Tallinna - Tukholma - reittiä koneet täysillä. Tai jotain tämän suuntaista en nyt sanatarkasti muista.

Muistan kanssa lukeneeni tuosta, että käännöspisteelle oltiin tultu kyllä reipasta vauhtia ja oltiin aikataulussa. Laivahan lähti vartin myöhässä ja keli jo illankaan aikana ei mikään unelmakeli sentään ollut. Mäkelä on joskus kertonut, että Europalla oli tuona yönä taktiikkana vetää Hankoon asti urku auki rannikon suojassa juuri sen takia kun tiesivät etukäteen jotta tulee avomerellä kova keli jolloin joutuu hidastamaan niin ottivat ns. aikapankkia alkumatkasta.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

damfin kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 11:17 pm
hi3 kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 8:22 pm
Mitä muuta ajon aikana visiirin lukkojen osalta voi tehdä oikeastaan kuin katsoa valot?

Sitten tuo ettei hälytystä annettu aiemmin niin mayday kutsua ei tehdä kuin viimeisenä keinona. Sitäkin olennaisempaa on ymmärtää marssijärjestys. Lentoliikenteessä tapahtuvissa onnettomuuksissa se on tuttu aviate, navigate, communicate. Eli se radioon puhuminen ei kuulu olla ensisijainen eikä edes toissijainen teko. Turha syytös tuokin mielestäni.
Kysehän oli laivasta eikä jostain autosta jossa ajon aikana pitää istua penkillä, eli laivassa voi ajon aikanakin mennä kannelle ja käydä katsomassa onko visiiri kunnolla kiinni... toki siellähän saattoi sataa vettä ja tuulla ilkeästi joten tämä sankari päätti hoitaa tarkistuksen kurkkaamalla autokannelle johon visiiri ei edes näy, kun onhan siellä se merkkivalo eikä sinne sada vettä.

Hälytyksellä en tarkoittanut mayday kutsua, vaan matkustajien hälyttämistä, eli laivalla annettavaa hälytystä, toki saihan miehistö rauhassa "aviate ja navigate" kun matkustajien annettiin nukkua hyteissään.

Niin kannen kautta olisi voinut käydä vähän kaiteesta ravistelemassa, vähän ku autokaupassa voi potkia renkaita et hyvä on.

Oletko tietoinen mihin se merkkivalojärjestelmä perustuu?

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

hi3 kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 8:22 pm
damfin kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 3:24 pm
Diego kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 2:14 pm

Tämä näkemyksesi autojen kiinnityksestä perustuu siis "laivalla selkeästi esiintyneeseen hälläväliä asenteeseen". Vetoat summittaiseen mutuun tässä, kun taas pidät tiukasti kiinni "virallisista tiedoista" silloin kun ne tukevat omaa käsitystäsi. Ja mitä se "selkeästi esiintynyt asenne" käytännössä on? Työpaikoilla eri ihmiset toimivat lopulta paljolti oman työmoraalinsa ja heille vakiintuneiden toimintatapojen puitteissa, jotka voivat vaihdella eri työntekijöiden ja toimintatapojen välillä paljon, riippumatta siitä minkälainen asenne ympärillä vallitsee. "Laivalla selkeästi esiintynyt hälläväliä asenne" saattoi koskea joitain asioita, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa, että jokainen asia Estonialla olisi ollut päin helvettiä.

Toinen asia on, pitävätkö hyvätkään kiinnitykset suuria rekkoja paikoillaan silloin, kun laiva on kääntyneenä pystysuoraan keula ylöspäin.
En minä ikinä kaikkea virallista tietoa usko kyseenalaistamatta, mutta tässä tapauksessa se virallinenkin tieto antaa vaikutelman tuosta "hälläväliä asenteesta".
Virallisessa raportissa ei vaan oteta suoraan kantaa syyllisyyksiin koska se ei ollut raportin tarkoitus.
Mutta muutamia virallisesta raportista ilmeneviä asioita joista tuota asennetta voi hieman päätellä...

-Laivalla tiedettiin kallistusongelmasta mutta ei haluttu käyttää aikaa sen korjaamiseen lastin uudelleen järjestelyllä joten lähdettiin satamasta toinen painolastitankki täynnä, asenne?

- Merenkäynti yltyi ja muut alueella liikkuneet alukset hiljensivät nopeutta, Estonia ei, asenne?

- Keulasta kuultiin häiritsevää pauketta jonka todennäköisesti tiedettiin kuuluvan keulavisiiristä, ei hiljennetty vauhtia vaan käskettiin joku tarkistamaan keulavisiirin lukitus, asenne?

- Miehistön jäsen jonka käskettiin tarkistamaan visiirin lukitus kävi autokannelle katsomassa että lukitusvalo palaa mutta ei vaivautunut tarkistamaan lähemmin onko lukitus kunnossa, asenne?

- Kun ongelmat eskaloitui ja kallistus paheni, viivyteltiin hälytyksen antamisessa, asenne?

- kun paskat oli housussa edelleenkään ei pelastustoimia johdettu mitenkään kunnolla, lähinnä tyyliin pelastukoon ken voi, asenne?

Tämä on toki vain minun mielipiteeni, mutta minusta laivalla oli havaittavissa hälläväliä asennetta.
Mitä muuta ajon aikana visiirin lukkojen osalta voi tehdä oikeastaan kuin katsoa valot?

Sitten tuo ettei hälytystä annettu aiemmin niin mayday kutsua ei tehdä kuin viimeisenä keinona. Sitäkin olennaisempaa on ymmärtää marssijärjestys. Lentoliikenteessä tapahtuvissa onnettomuuksissa se on tuttu aviate, navigate, communicate. Eli se radioon puhuminen ei kuulu olla ensisijainen eikä edes toissijainen teko. Turha syytös tuokin mielestäni.
Paskanmarjat, ei mayday kutsu todellakaan ole mikään viimeinen oljenkorsi. Tuommosessa tilanteessa ei varmastikaan tule ensitöinä tartuttua kapulaa, mutta kyllä se viipymättä hoidetaan. Mayday kutsun olisi pitänyt tehdä useita minuutteja aikaisemmin, vai oliko tehtykin niinkuin pitää, mutta kutsu ei ole ketään tavoittanut. Kukapa tietää.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

hi3 kirjoitti:
La Loka 16, 2021 9:08 am
damfin kirjoitti:
Pe Loka 15, 2021 11:17 pm
Kysehän oli laivasta eikä jostain autosta jossa ajon aikana pitää istua penkillä, eli laivassa voi ajon aikanakin mennä kannelle ja käydä katsomassa onko visiiri kunnolla kiinni... toki siellähän saattoi sataa vettä ja tuulla ilkeästi joten tämä sankari päätti hoitaa tarkistuksen kurkkaamalla autokannelle johon visiiri ei edes näy, kun onhan siellä se merkkivalo eikä sinne sada vettä.

Hälytyksellä en tarkoittanut mayday kutsua, vaan matkustajien hälyttämistä, eli laivalla annettavaa hälytystä, toki saihan miehistö rauhassa "aviate ja navigate" kun matkustajien annettiin nukkua hyteissään.

Niin kannen kautta olisi voinut käydä vähän kaiteesta ravistelemassa, vähän ku autokaupassa voi potkia renkaita et hyvä on.

Oletko tietoinen mihin se merkkivalojärjestelmä perustuu?
Kannen kautta olisi saanut visuaalisen suoran näköyhteyden visiiriin ja nähnyt heiluuko se aallokossa ja tuleeko se pauke siitä visiirin heilumisesta, tarkastuskäynnille komennettiin juuri siksi kun komentosillalta ei näe itse visiiriä, sen valon todennäköisesti pystyi tarkistamaan komentosillaltakin.

Se visiirin lukituksen merkkivalo perustuu siihen että se kertoo onko lukko lukittunut kiinni mutta se ei kerro itse visiirin asennosta mitään sen tarkempaa, ja on arveltu että siinä vaiheessa kun autokannelta käsin käytiin katsomassa että valo palaa niin lukon korvake oli jo repeytynyt irti visiiristä, eli valo paloi silti kun lukko oli lukittuna, valo ei vaan osannut kertoa että lukko oli irti visiiristä.

Juuri tuosta syystä olisi ollut tärkeää se näköyhteys itse visiiriin eikä siihen valoon, jos kapteenille olisi ajoissa tullut tieto siitä että visiiri heiluu olisi hänelle jäänyt aikaa pelastaa tilanne ja toimia toisin.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

En tarkemmin näe mistä uutisessa on kyse, kun ei ole lukuoikeutta, mutta laitetaan linkki talteen, jos jollakin toisella on tunnukset Ilkka-Pohjalaisen digilehteen.

https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/ ... 1.17833158
Kotimaa Julkaistu 16.10.2021 06:30
Tällainen on suomalainen Estonia-todistaja – Harri Ruotsalainen kertoo nähneensä todisteen uppoamisen syistä: "Se oli ulos tullutta rahtia"

Pelastusalan konkari Harri Ruotsalainen uskoo nähneensä jotakin, mikä on kolmen valtion tutkimuksissa Estonian uppoamisesta tiukasti salattu ja suljettu Ruotsin viranomaisten kassakaappiin vielä 75 vuodeksi eteenpäin.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Lainaus JAIC-raportti koskien Estoniaa ja sen pysymistä aikataulussa:

" Kun alus tuli
Tukholman saaristoon Sandhamnin kautta, se saapui yleensä Revengegrundetin
majakalle klo 05.15 ja Söderarmin kautta kuljettaessa alus saapui Söderarmin
majakalle klo 04.25.
Matkat sujuivat hyvin täsmällisesti ja
Tukholman luotsiaseman lokikirjan mukaan Söderarmin majakan ohitusajankohta ei vaihdellut enempää kuin 15
minuuttia."


Osoitus ^ että kelissä kuin kelissä alus oli aikataulussa mikä on taas hyvä sekä osin huono asia. Eli vallitsevista olosuhteista merellä jne alus kulki aina lähes identtistä vauhtia. Oltiin täsmällisiä mutta esim. myrskyä tai sumua ei välttämättä otettu huomioon. Toki tuolla ylempänä tuotiin esiin että alus rannikon suojissa otti kiinni aikataulua ja sillä ajettiin siellä reippaasti.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Neo7 kirjoitti:
La Loka 16, 2021 10:27 am
En tarkemmin näe mistä uutisessa on kyse, kun ei ole lukuoikeutta, mutta laitetaan linkki talteen, jos jollakin toisella on tunnukset Ilkka-Pohjalaisen digilehteen.

https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/ ... 1.17833158
Kotimaa Julkaistu 16.10.2021 06:30
Tällainen on suomalainen Estonia-todistaja – Harri Ruotsalainen kertoo nähneensä todisteen uppoamisen syistä: "Se oli ulos tullutta rahtia"

Pelastusalan konkari Harri Ruotsalainen uskoo nähneensä jotakin, mikä on kolmen valtion tutkimuksissa Estonian uppoamisesta tiukasti salattu ja suljettu Ruotsin viranomaisten kassakaappiin vielä 75 vuodeksi eteenpäin.
En tuota itsekään lukemaan pääse, mutta ilmeisesti on kyllä melkoinen klikkiotsikko kyseessä, tuosta saa helposti sellaisen kuvan että Harri olisi merellä nähnyt uppoavasta estoniasta ulos tullutta rahtia, mutta ilmeisesti Harri olikin nähnyt sitä ulos tullutta rahtia Tallinnan satamassa ennen estonian viimeistä matkaa, ja tästä on sitten taas kehitelty sitä teoriaa että merellä olisi Harrin mukaan perärampin kautta dumpattu lastia mereen ja tämä olisi aiheuttanut uppoamisen. :roll:

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Jos ajatellaan muita aluksia kontra Estonia. Nuo saariston suojissa olevat väylät on usein kapeita kuten huomattiin esim. Ahvenmaan tuntumassa missä Amorellakin ajautui väylältä toki sinne kuulumattoman kivenmurikan vuoksi niin heti oli kuitenkin vuotoja aluksessa ja vaaratilanne siitä syntyi.

Ajatellaan että siellä iso Silja Europa on ollut kapealla rannikkoväylällä tms. ja Estonia pohottaa tuhatta ja sataa ohitse kapealla väylällä eli Europa tms. jopa joutunut väistämään Estoniaa niin voi olla että joku tällainen on aiheuttanut kismaa ja jopa vaaratilanteita sitten.

Aavalla ulapalla ohi pohottaminen ei aiheuta sen kummempaa mutta kapeilla väylillä kylläkin.

Tämä vain omia pohdintoja ^, eikä nyt perustu sen kummempaan faktaan. Eli spekulaatiota vain kaikki tyyni.

Neo7
Christopher Lorenzo
Viestit: 1508
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 8:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

damfin kirjoitti:
La Loka 16, 2021 10:42 am
Neo7 kirjoitti:
La Loka 16, 2021 10:27 am
En tarkemmin näe mistä uutisessa on kyse, kun ei ole lukuoikeutta, mutta laitetaan linkki talteen, jos jollakin toisella on tunnukset Ilkka-Pohjalaisen digilehteen.

https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/ ... 1.17833158
Kotimaa Julkaistu 16.10.2021 06:30
Tällainen on suomalainen Estonia-todistaja – Harri Ruotsalainen kertoo nähneensä todisteen uppoamisen syistä: "Se oli ulos tullutta rahtia"

Pelastusalan konkari Harri Ruotsalainen uskoo nähneensä jotakin, mikä on kolmen valtion tutkimuksissa Estonian uppoamisesta tiukasti salattu ja suljettu Ruotsin viranomaisten kassakaappiin vielä 75 vuodeksi eteenpäin.
En tuota itsekään lukemaan pääse, mutta ilmeisesti on kyllä melkoinen klikkiotsikko kyseessä, tuosta saa helposti sellaisen kuvan että Harri olisi merellä nähnyt uppoavasta estoniasta ulos tullutta rahtia, mutta ilmeisesti Harri olikin nähnyt sitä ulos tullutta rahtia Tallinnan satamassa ennen estonian viimeistä matkaa, ja tästä on sitten taas kehitelty sitä teoriaa että merellä olisi Harrin mukaan perärampin kautta dumpattu lastia mereen ja tämä olisi aiheuttanut uppoamisen. :roll:
Samat mietteet uutisesta ja Ruotsalaisen uskomuksista, tuskin tuo mitään uutta ja ennenkuulumatonta tarjoaa, mutta tulipa talteen kun uusi uutinen. Ehkä joku pääsee lukemaan uutisen kokonaan.

Ballasti
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 98
Liittynyt: To Loka 15, 2020 7:20 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ballasti »

MissMallard kirjoitti:
La Loka 16, 2021 10:50 am
Jos ajatellaan muita aluksia kontra Estonia. Nuo saariston suojissa olevat väylät on usein kapeita kuten huomattiin esim. Ahvenmaan tuntumassa missä Amorellakin ajautui väylältä toki sinne kuulumattoman kivenmurikan vuoksi niin heti oli kuitenkin vuotoja aluksessa ja vaaratilanne siitä syntyi.

Ajatellaan että siellä iso Silja Europa on ollut kapealla rannikkoväylällä tms. ja Estonia pohottaa tuhatta ja sataa ohitse kapealla väylällä eli Europa tms. jopa joutunut väistämään Estoniaa niin voi olla että joku tällainen on aiheuttanut kismaa ja jopa vaaratilanteita sitten.

Aavalla ulapalla ohi pohottaminen ei aiheuta sen kummempaa mutta kapeilla väylillä kylläkin.

Tämä vain omia pohdintoja ^, eikä nyt perustu sen kummempaan faktaan. Eli spekulaatiota vain kaikki tyyni.
Ei niissä kapeissa ränneissä kyllä kukaan ohittelemaan lähde. Semmoista muistan lukeneeni, että Siljan ja Viikkarin päällystön taholta oli kerrottu Estonian pyrkineen aina Helsingistä Tukholmaan matkanneiden alusten edelle avomerellä. Eli jonkinlaista " kiilaamista" noin väljästi tulkiten on ehkä tapahtunut. Mitään vaaraa niistä ei liene aiheutunut kun siellä tilaa on. Lähinnä kai suomalaiset olivat olleet huvittuneita tämmöisestä kilvanajomeiningistä. Mutta kertoo tietysti siitä, että Estonialla ei ole välttämättä aina toimittu ihan hyvän merimiestavan mukaisesti.

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Neo7 kirjoitti:
La Loka 16, 2021 10:27 am
En tarkemmin näe mistä uutisessa on kyse, kun ei ole lukuoikeutta, mutta laitetaan linkki talteen, jos jollakin toisella on tunnukset Ilkka-Pohjalaisen digilehteen.

https://ilkkapohjalainen.fi/tilaajalle/ ... 1.17833158
Kotimaa Julkaistu 16.10.2021 06:30
Tällainen on suomalainen Estonia-todistaja – Harri Ruotsalainen kertoo nähneensä todisteen uppoamisen syistä: "Se oli ulos tullutta rahtia"

Pelastusalan konkari Harri Ruotsalainen uskoo nähneensä jotakin, mikä on kolmen valtion tutkimuksissa Estonian uppoamisesta tiukasti salattu ja suljettu Ruotsin viranomaisten kassakaappiin vielä 75 vuodeksi eteenpäin.
Eikö tämä ole se sama juttu, joka oli ulkomaisessa lehdistössä jo aiemmin ja täälläkin käsitelty pari viikkoa sitten. Eli hän väittää nähneensä alkuvaiheen kaikuluotauskuvissa meren pohjassa laatikkomaisia esineitä, jotka näyttivät kuorma-autoilta.

factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Tästä pääsee vähän kärryille: https://bakomkulisserna.biz/2021/09/16/ ... m-mm-nytt/

Vastaa Viestiin