Estonia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Estonia
No töttöröö eikös se ollutkaan Suomen merivartioston alus häiriköimässä sukelluksia.
-
- Hercule Poirotin viikset
- Viestit: 101
- Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm
Re: Estonia
Kirjoittelin tähän aiemmin vastauksena hieman pieleen - eli olet oikeassa: Rockwaterin miehet kävivät kuvaamassa autokannella, lupa ei ollut mennä 15 metriä pidemmälle. Tämä sanotaan noilla sukellusvideoilla (löytyy YouTubesta). Itse en ole tainnut edes katsoa tuota videota kokonaan, kun ei jaksa kuunnella tuota helium-puhetta. Sitä ei kuitenkaan tiedetä, mistä he autokannelle olivat menneet. Kuvassa näkyy koko ajan nuo kameran sijaintitiedot ja niiden pohjalta on tehty mallinnos, jonka mukaan autokannelle olisi menty sisäkautta.
Kävi eilen ja kävi tänäänkin: https://www.postimees.ee/7345078/soome- ... iimi-laeva
Re: Estonia
mtv:n lyhyellä videolla estonialta pelastunut Peter kertoo hyvin loogisesti oman käsityksensä uppoamisen syystä:
https://www.mtvuutiset.fi/video/prog1485171
https://www.mtvuutiset.fi/video/prog1485171
Tässäkö syy Estonian uppoamiseen? Peter pelastui laivalta ja aloitti omat tutkimukset: ”Näin sen reiän ja tiedän, mikä se on”
Re: Estonia
En minäkään ole jaksanut sitä videota kokonaan katsoa, kelailin vaan sitä joskus läpi ja mielestäni siinä ensin kuvataan autorampin ulkopuolta, sen rakenteet erottuu kyllä, ja niissäkin näkyy selkeitä vaurioita joista näkee että jokin on hakannut sitä vasten, ja sitten sen jälkeen on epäselvempää pätkää missä minä ainakin oletan että ollaan rampin sisäpuolella, ja kuvissa vilahtaa rampin ajoluiskat jotka roikkuvat hieman vinottain.Arkipäiväinen kirjoitti: ↑To Syys 23, 2021 8:21 pmKirjoittelin tähän aiemmin vastauksena hieman pieleen - eli olet oikeassa: Rockwaterin miehet kävivät kuvaamassa autokannella, lupa ei ollut mennä 15 metriä pidemmälle. Tämä sanotaan noilla sukellusvideoilla (löytyy YouTubesta). Itse en ole tainnut edes katsoa tuota videota kokonaan, kun ei jaksa kuunnella tuota helium-puhetta. Sitä ei kuitenkaan tiedetä, mistä he autokannelle olivat menneet. Kuvassa näkyy koko ajan nuo kameran sijaintitiedot ja niiden pohjalta on tehty mallinnos, jonka mukaan autokannelle olisi menty sisäkautta.
Kävi eilen ja kävi tänäänkin: https://www.postimees.ee/7345078/soome- ... iimi-laeva
Sama kohta löytyy youtubesta lyhyempänäkin videona (noin 7 minuuttia) nimellä estonia cargo deck, tai jotain sinne päin.
Tässä vielä linkki videoon, kohdasta 2 minuuttia eteenpäin kerrotaan että ollaan autokannella mutta ei tarkempaa tietoa sijainnista eli melkoista hapuiluahan tuo on ollut huonossa näkyvyydessä.
https://youtu.be/BC-H3cXVA54
Mitä tulee tuohon merivartioston läsnäoloon, niin mielestäni varsinkin nyt kun on ilmoitettu että viralliset etukäteen sovitut sukellukset sallitaan on ihan normaalia että merivartiosto on paikalla valvomassa ja selvittämässä keitä siellä sukeltelee, ei siinä pitäisi mitään sen ihmeellisempää tai mitään häirintää olla.
Mielestäni se olisi suomalaisten kannalta melko noloa jos sinne painelisi jokin sukellusryhmä ja toteaisi että merivartiostoa ei kiinnostanut edes käydä paikalla vaikka heidän tehtäviinsä kuuluu alueen valvonta.
-
- Hercule Poirotin viikset
- Viestit: 101
- Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm
Re: Estonia
Kyllä kyllä. Selvä selitys löytyy ja kuten itsekin toteaa, saanut aikanaan Onnettomuustutkintakeskukselta apua mietteisiinsä. Kertoo, miten pommista tulee niin kova räjähdys, että sen kuulee. Nyt oli vaan pelkkää kolinaa. Monet (kaikki) selviytyjät olivat kyllä kuulleet muutakin kuin pientä kolinaa. Selviytyjät puhuvat pamahduksesta, jonka jälkeet laiva kallistui rajusti.damfin kirjoitti: ↑To Syys 23, 2021 8:53 pm mtv:n lyhyellä videolla estonialta pelastunut Peter kertoo hyvin loogisesti oman käsityksensä uppoamisen syystä:
https://www.mtvuutiset.fi/video/prog1485171Tässäkö syy Estonian uppoamiseen? Peter pelastui laivalta ja aloitti omat tutkimukset: ”Näin sen reiän ja tiedän, mikä se on”
-
- Hercule Poirotin viikset
- Viestit: 101
- Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm
Re: Estonia
100% kanssasi samaa mieltä. Jos kerran valvonnasta on sovittu, niin sitten valvotaan. Lisäksi, Suomen rajavartiosto on aina toiminut tuon uppoamispaikan vahtimisen suhteen asiallisemmin kuin ruotsalaiset (vrt. Raben sukellusten häirintä aikanaan).damfin kirjoitti: ↑To Syys 23, 2021 9:12 pm Mitä tulee tuohon merivartioston läsnäoloon, niin mielestäni varsinkin nyt kun on ilmoitettu että viralliset etukäteen sovitut sukellukset sallitaan on ihan normaalia että merivartiosto on paikalla valvomassa ja selvittämässä keitä siellä sukeltelee, ei siinä pitäisi mitään sen ihmeellisempää tai mitään häirintää olla.
Mielestäni se olisi suomalaisten kannalta melko noloa jos sinne painelisi jokin sukellusryhmä ja toteaisi että merivartiostoa ei kiinnostanut edes käydä paikalla vaikka heidän tehtäviinsä kuuluu alueen valvonta.
-
- Hercule Poirotin viikset
- Viestit: 101
- Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm
Re: Estonia
Ennen kun alan mitään vitsailemaan, niin mistä kuulit tämmöistä?
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2469
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
Teknisesti se on kai mahdollista mikäli hylky sen kestää ja niinhän on todettu että olisi suht hyvässä kunnossa pinnan alla, toki maalipinnat taitaa olla lähteneet ja olisi lähinnä ruostepinta näkyvissä.
Joku animaationkin siitä värkännyt:
https://youtu.be/ECcuLEDf_RI
Joku animaationkin siitä värkännyt:
https://youtu.be/ECcuLEDf_RI
Re: Estonia
Teknisesti asialle ei mitään estettä pitäisi olla vaan kyse on nimenomaan halusta. Huomattavasti vaikeampiakin projekteja on maailmalla onnistuneesti suoritettu.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Re: Estonia
Ei kai tuo missään vaiheessa teknisesti mahdotonta ole ollut, rahoituksen järjestäminen sitten onkin ihan eri asia, kun käytännössähän se kai olisi kuulunut Virolle koska alus oli virolainen.
Ehkä venäjä voisi auliisti tarjota rahoituksen?
Toinen suuri ongelma joka vaikutti nostamatta jättämiseen oli laivan sisällä olleet ruumiit.
Ehkä venäjä voisi auliisti tarjota rahoituksen?
Toinen suuri ongelma joka vaikutti nostamatta jättämiseen oli laivan sisällä olleet ruumiit.
Re: Estonia
Jännästi laivojen sisällä olevat ruumiit eivät muualla maailmassa koskaan ole tämänkaltaisia nostoja häirinneet. Väitän vielä senkin verran ettei rahoituksen järjestäminen todellisuudessa ollut mikään kynnyskysymys alkuunkaan.damfin kirjoitti: ↑La Syys 25, 2021 8:08 am Ei kai tuo missään vaiheessa teknisesti mahdotonta ole ollut, rahoituksen järjestäminen sitten onkin ihan eri asia, kun käytännössähän se kai olisi kuulunut Virolle koska alus oli virolainen.
Ehkä venäjä voisi auliisti tarjota rahoituksen?
Toinen suuri ongelma joka vaikutti nostamatta jättämiseen oli laivan sisällä olleet ruumiit.
Ruumiiden paikalle jättämistä ihmettelivät jo Rockwaterin sukeltajatkin koska kyseessä olisi ollut näiden mukaan suhteellisesti harvinaisen helppo operaatio.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Re: Estonia
Kertoisitko esimerkkejä muualta maailmassa jossa on nostettu matkustajalaiva jonka sisällä on noin 800 ruumista?sikakoira kirjoitti: ↑La Syys 25, 2021 8:14 amJännästi laivojen sisällä olevat ruumiit eivät muualla maailmassa koskaan ole tämänkaltaisia nostoja häirinneet. Väitän vielä senkin verran ettei rahoituksen järjestäminen todellisuudessa ollut mikään kynnyskysymys alkuunkaan.damfin kirjoitti: ↑La Syys 25, 2021 8:08 am Ei kai tuo missään vaiheessa teknisesti mahdotonta ole ollut, rahoituksen järjestäminen sitten onkin ihan eri asia, kun käytännössähän se kai olisi kuulunut Virolle koska alus oli virolainen.
Ehkä venäjä voisi auliisti tarjota rahoituksen?
Toinen suuri ongelma joka vaikutti nostamatta jättämiseen oli laivan sisällä olleet ruumiit.
Ruumiiden paikalle jättämistä ihmettelivät jo Rockwaterin sukeltajatkin koska kyseessä olisi ollut näiden mukaan suhteellisesti harvinaisen helppo operaatio.
Rockwaterin sukeltajien mielestä toki heidän näkemänsä ruumiit olisi ollut helppo tuoda pintaan, mutta olisiko omaisia kohtaan ollut oikein ja tasapuolista tuoda pintaan muutama ruumis jos kaikkia ei olisi kuitenkaan saatu ylös?
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2469
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
Costa Concordialta taidettiin noston jälkeen yksi uhri löytää laivapurkaamolla/telakalla eli romuttamolla.
Costaan ei voi suoraan Estoniaan verrata kuin että molemmat ovat laivoja mutta Costa Concordia oli risteilyalus ja Estonia matkustaja-autolautta. Costalla uhreja oli 30 joista kaksi jäi kateisiin ja löydettiin myöhemmin. Estonialla on nämä uhrit aluksessa jne. + rahti eli henkilö-, paketti- ja rekka-autot. Lisäksi Estonian autokansi on siis täynnä vettä joka toisi nostoon haasteita jo ihan tuomalla valtavan painomäärän hylkyä nostaessa ja miten estettäisiin ettei avonaiselta autokannelta kaikki siellä oleva noston yhteydessä valuisi mereen. Eli pitäisikö autokansi hitsata veden alla kiinni ja jättää sinne se merivesi sitten autokannelle ja nostaa ja myöhemmin valuttaa vesi pois jne. Toki teknisesti varmasti painavampaakin on vedessä siirrelty tai nosteltu eri operaatioissa ympäri maailman kuin Estonian hylyn paino.
Tietysti yleisellä tasolla voi pohtia mitä uhreista on jäljellä 27 vuoden jälkeen. Pahoittelut tuosta kommentista uhrien omaisia kohtaan. Mutta jos hylkyä todella aiottaisiin nostaa niin tuotakin asiaa varmasti pohdittaisiin ja jouduttaisiin pohtimaan.
Costaan ei voi suoraan Estoniaan verrata kuin että molemmat ovat laivoja mutta Costa Concordia oli risteilyalus ja Estonia matkustaja-autolautta. Costalla uhreja oli 30 joista kaksi jäi kateisiin ja löydettiin myöhemmin. Estonialla on nämä uhrit aluksessa jne. + rahti eli henkilö-, paketti- ja rekka-autot. Lisäksi Estonian autokansi on siis täynnä vettä joka toisi nostoon haasteita jo ihan tuomalla valtavan painomäärän hylkyä nostaessa ja miten estettäisiin ettei avonaiselta autokannelta kaikki siellä oleva noston yhteydessä valuisi mereen. Eli pitäisikö autokansi hitsata veden alla kiinni ja jättää sinne se merivesi sitten autokannelle ja nostaa ja myöhemmin valuttaa vesi pois jne. Toki teknisesti varmasti painavampaakin on vedessä siirrelty tai nosteltu eri operaatioissa ympäri maailman kuin Estonian hylyn paino.
Tietysti yleisellä tasolla voi pohtia mitä uhreista on jäljellä 27 vuoden jälkeen. Pahoittelut tuosta kommentista uhrien omaisia kohtaan. Mutta jos hylkyä todella aiottaisiin nostaa niin tuotakin asiaa varmasti pohdittaisiin ja jouduttaisiin pohtimaan.
Re: Estonia
Ohessa aiheeseen liittyvä viestini tästä ketjusta aiemmin:MissMallard kirjoitti: ↑La Syys 25, 2021 8:56 am Tietysti yleisellä tasolla voi pohtia mitä uhreista on jäljellä 27 vuoden jälkeen. Pahoittelut tuosta kommentista uhrien omaisia kohtaan. Mutta jos hylkyä todella aiottaisiin nostaa niin tuotakin asiaa varmasti pohdittaisiin ja jouduttaisiin pohtimaan.
Tuli tällainen aiheeseen liittyvä mielenkiintoinen tekstikappale Erä-lehden numerossa 10/2020.
Eli teoriassa Estonian ruumiit olisi vielä ihan hyvin haudattavissa, kait hammastiedoilla tunnistettavissakin.Kun valtamereen uponnut puulaiva tuhoutuu vuosissa laivamadon ja suolan nakertamana, voi se Itämeren olosuhteissa pysyä koossa tuhansia vuosia. Myös mukana uponneet pehmeät materiaalit kuten taideteokset, laivojen varusteet ja hukkuneiden ruumiit säilyvät hyvin.
Tunnetuimman Itämereen uponneen laivan, Vasan ensimatka päättyi vuonna 1628 pieneen tuulenpuuskaan. 330 vuotta myöhemmin laiva nostettiin ja sen sisältä löytyi hyvin säilyneitä ruumiita.