Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Tämmönen hätäkutsu löytyy youtubesta https://youtu.be/QpflZlatqU8

Taitaa olla feikkien feikki 🤔
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.

Avatar
Brass
Martin Beck
Viestit: 756
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

Tuossa ISn artikkelissa on mainittu myös tuo aikaisempi hätäkutsu, joka oli 3 minuuttia aikaisemmin kuin varsinainen hätäkutsu. Voi tosiaan olla, että se on annetty käsiradiolla ja siksi kuuluvuus oli heikko. Myöhemmän kutsun kuuli 14 asemaa, joten kuuluvuudessa ei silloin ollut ongelmia. Jostain syystä Isabella ei sitä kuullut ja se voi johtua esim. siitä, että tekivät jotain muuta operaatiota. Kanavalla 16 on liikennettä ja kaikki ei liity mihinkään tärkeään. Peraatteessa se on kutsukanava, ja jos asiaa on enemmän, niin pitäisi siirtyä muulle kanavalle. Varsinkin venäläiset lörpöttelevät kanavalla pitkään.


https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006252104.html
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Siellähän kuuluu jonkinlaisia kohinoita jne. kanavalla 16 kun laivojen kapteenit jne keskustelevat keskenään. Siis tuo äänitetty nauha Estonian Mayday-kutsusta ja sen jälkeen keskusteluja mitä siellä eri laivojen välillä käydään. Sitä en tiedä että kohiseeko tuo channel 16 aina vähän noin yleensäkin, mutta löysin tuollaisen vanhan HS:n lehtiartikkelin joka kyllä on maksumuurin takana mutta pointti tulee ilmi tuosta lyhyestä pätkästä.

"Venäläislähettimen kohina häiritsee hätäkanavaa Suursaaren suunnasta tuleva kantoaalto saattoi haitata Estonian VHF-kutsua"

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003374893.html

Avatar
Brass
Martin Beck
Viestit: 756
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

Aika normaaleilta nuo keskustelujen kohinat mielestäni vaikuttivat. Meri VHF toimii taajuudella, jonka normaali tukiantenneilla oleva kantomatka on luokkaa 100 km. Aluksesta toiseen muutama kymmenen kilometriä riippuen säästä ja antennin korkeudesta. Tuossa MissMallardin linkkaamassa jutussa puhuttiin Suursaaren suunnasta tulevasta kantoaallosta, joka häiritsi radioliikennettä. Sen vaikutus jossain Utön paikkeilla +300 km päässä ei voinut olla kovin suuri. Tuollainen kantoaallolla tapahtuva "häirintä" on alkeellista ja ilmeisesti vain venäläisestä "nitsivoo" asenteesta johtuvaa eli välinpitämättömyyttä. Normaalistikin 16 kanavalla puhutaan paljon päällekäin, koska asemat eivät aina kuule toisiaan.

Mielestäni tuo ensimmäinen yritys Estonialta oli eri henkilö kuin varsinainen ensimmäinen noteerattu hätäkutsu. Kun keskustelu aukesi, niin siinä vaihtui vielä kolmas henkilö linjalle, joka hoiti kommunikoinnin. On tietysti mahdollista, että Suursaaresta tuleva häiriö vaikutti ensimmäisen yrityksen läpimenoon. Mitään merkitystä tapahtumille ei sillä loppupeleissä ollut. Jos lähdetään spekuloimaan, niin lähellä olevat "tuntemattomat alukset" olisivat pystyneet blokkaamaan koko radioliikenteen yksinkertaisesti painamalla tangentin pohjaan ja teippaamalla sen sinne.

Suomella on varmasti radiopeilauksen avulla tarkka paikka selvillä, mistä tuo Suursaaresta tullut kantoaalto tuli.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.

Omaha83
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2021 2:38 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Omaha83 »

Tuo ensimmäisen "heikon" hätäsanoman lähettäjä on tunnistetu 2. perämies Tormi Ainsaluksi ja "varsinaisessa" hätäsanomassa äänessä oli puolestaan 3. perämies Andres Tammes. Lisäksi 1. perämies Juhan Herma on tunnistettu huutamassa koordinaatteja taustalla hälytysjärjestelmien ulvoessa. Tammesin ja Herman vaimojen yhteishaastettulu on tullut jossain vastaan.

Tuohon Estonian radioliikenteen vaikeuksiin suurimpana syynä on varmasti vain suuresta kallistumasta johtuva päägenerattorien öljynpaineiden katoaminen ja hetkenpäästä apugeneraattorin pettäminen. Sitten aika onkin ollut lopussa.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kiitos kommenteista Brass ja Omaha83! Noissa on varmaan paljon perää mitä kirjoitatte. Joskus on tullut mietittyä että mitäpä jos yhtään Estonian MayDay-kutsua tms. olisi tullut lävitse, tai eivät olisi ehtineet sitä lähettää ollenkaan. Eli onnettomuuden kokonaisuuden ja varmaan pelastuneiden vuoksi oli hyvinkin tärkeää että edes muutama lause saatiin käytyä lävitse Estonian ja Europan välillä.

Calabash
Martin Beck
Viestit: 808
Liittynyt: To Heinä 09, 2015 2:54 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Katselin Juha Portaankorvan dokumentin Missä on Estonian kapteeni?

En ota kantaa muuhun kuin aivan selviin vääriin tulkintoihin. Ei se sinällään hyviä ja maukkaita salaliittoja pilaa. Tekee kuitenkin teoriat tarkemmiksi, kun ihan itsestään selvät hönöydet sieltä poistaa.

1. Jüri Lember kertoo Portaankorvalle, kuinka hänen kanssaan onnettomuuspäivänä Rostockissa olleet kollegat olivat tunnistaneet Pihtin Saksan televisiossa näytetystä videoklipistä.

= Todisteiden etsintää on suoritettu: Jutta Raben mukaan kanava oli ZDF, mutta sen kummemmin ZDF:ltä, suomalaisista uutislähetyksistä tai mistään muualtakaan maailmasta tätä klippiä, jossa Avo Piht tulisi ambulanssista ulos, ei löydy. Ei myöskään kotivideoista, vaikka vuonna 1994 uutisia tästä tapahtumasta tallennettiin lukuisille VHS-kaseteille ympäri Suomea.

Sen YouTube-videon, jossa Farstan A:n auto vie kyydissään jotain ukkoa, joka levollisena kurkkii ikkunasta, pohjalta ei kukaan Pihtin merimieskavereista kuitenkaan ole tullut esiin, että joo, tuo silmäpari ja päälaki on varmasti Piht. Kuvaushetki ja tilanne vielä epävarma.

2. Lember muistuttaa, että Pihtin nimi oli pelastuneiden listalla, jolle nimensä sai vain sen itse kerrottuaan.

= Tarkistettu. Pihtin nimi ei ollut Suomessa pelastuneiden listalla missään vaiheessa, vaan hänen nimensä oli niissä harakanvarpaissa, jotka toimistovirkailija kirjoitti siihen lappuun, jonka hän laittoi terminaalin seinään Tallinnassa. Siihen mennessä Tallinnassa kerrottiin varmana tietona, että Piht on pelastunut ja hänet on nähty. Tämä selittää sen, miksi nimi joutui lappuun.

Nyt tarvittaisiin hoitaneen lääkärin / lääkäreiden nimiä. Ei löydy. Keskustelupalstat ovat täynnään juttuja, joissa kummin kaima "oli professorina Turussa ja näki", mutta nimiä ei tietenkään ole.

Silver Linden todistusta siitä, että Vahtras olisi ollut samassa huoneessa, etsiskelin dokumentin katsomisen jälkeen, mutta löysin vain kertomuksia siitä, että Linde on sanonut niin. Näidenkin juttujen taustoissa pääsin sitten Eesti Paevalehen kautta Jutta Raben jo pian parikymmentä vuotta vanhaan varsin lennokkaaseen dokumenttiin.

Rabe uskoi pommiteoriaan. Hän ei kuitenkaan koskaan suostunut tulemaan Turkuun katsomaan visiiriä, että näkyisikö rouvan silmään pomminjälkiä. Visiiri nostettiin kuivalle maalle tutkimuksia varten.

Der Spiegelin päätoimittaja Stefan Aust halusi ennen Raben teorioiden julkaisemista tarkistaa, pitivätkö väitteet paikkansa. Aust on tarkka; hän paljasti aikaisemmin 1980-luvun alussa maailmanlaajuisena sensaationa markkinoidun Adolf Hitlerin päiväkirjan väärennökseksi. Spiegel maksoi todella paljon metallitutkimuksista, ja Raben teoria osoittautui tuulesta temmatuksi.

Raben aivot toimivat mielenkiintoisella tavalla. Hän ei välittänyt mitään, vaikka sukeltajat kertoivat visiirien kannattimien murtuneen.

Sen jälkeen, kun Raben pommiteoria petti, muotiin on tullut uusi sukellusveneteoria. Kyllä niillä aina muutaman klikkauksen saa.

Diego
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 10:27 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Diego »

Pihtin kohtalo on epäselvä, mutta sillä ei ole merkitystä kokonaisuuden kannalta hukkuiko/pelastuiko/eliminoitiinko Piht vai ei. Myös yksittäiset Jutta Raben tai jonkun muun tekemiset ja sanomiset menevät samaan laariin kuin joka ceissin ympärillä oleva höttö tai väärinymmärrykset ja muut epäselvät nyanssit, jotka eivät tee homman ydintä tyhjäksi. Rabe on ollut vain yksi tapausta penkonut, ja hän voi olla väärässä omissa teorioissaan.

Kannattaa katsoa netistä tuo mainittu discovery+ kanavan 6-osainen sarja "Estonia - mullistava löytö". Kokonaisuus osoittaa, että kyseessä on vähitellen yhä enemmän paljastuva "salaliitto". Kokonaisuus on nykytiedoilla varsin selkeä ja ehyt, jos noita termejä voi tällaisessa tapauksessa käyttää. Ja noin moni ihminen ei tule televisioon / dokumentteihin valehtelemaan, mitä ko. dokumenttisarjassa ihmisiä esiintyy, osa heistä yksityishenkilöitä, osa ammattinsa puolesta lausuntoja antaneita. Mikä olisi heidän motiivinsa tulla kertomaan satuja? Dokumentintekijät olisivat maksaneet heille, jotta saavat matskua kasaan?

Joidenkin on vaikea uskoa, että kerrotut viralliset "totuudet" eivät joskus mätsää todellisten tapahtumien kanssa. Ehkä se on jotain auktoriteettiuskoa tai suojelee psyyken turvallisuudentunnetta.

Ns. salaliittoteoreetikot ovat oikeassa tällä kertaa.

Storm501
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 9:01 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Storm501 »

On tämä reittikin yksi kummajainen...
JAIC ja GCE ovat (yllättäen) yhtä mieltä lähtöajasta ja reitistä. Sitten löysin tämän Independent Fact Groupin, jolla on hyvin eri näkemys lähtöajasta ja reitistä. http://privat.bahnhof.se/wb576311/factg ... route.html

Kuva
Kiinnostavaa on kuitenkin mistä JAIC on päätynyt nykyiseen reittiin. Komissio itse myöntää raportissaan: "Komissiolla ei ole tietoa reittisuunntelmasta, sillä suunnittelu tehtiin ainoastaan aluksella. Vaikuttaa kuitenkin todennäköiseltä, että suunnitelmana oli edetä tavanomaista matkareittiä täydellä matkanopeudella niin kauan kuin alus oli suojaisilla Suomenlahden vesillä ja täten voittaa aikaa Itämeren ylitystä varten." Joten ainakin minulle jää täysin avoimeksi mikä argumentoi tätä eteläistä reittiä.

Kuva
Reittisuunnitelman puuttuessa, olettaisin parhaimman/luotettavimman lähteen JAIC raporttiin olevan Suomen Merivoimien tutkat. Joten miksi Merivoimat ja JAIC ovat ristiriidassa keskenään? Vuonna 1994, aikana ennen transpondereita ja GPS, IFG mukaan Merivoimat arvioi seurannan 90% todennäköisyydellä Estoniaksi.

Kuva
Neljäntenä tulisi tämä Estonia dokkari, jossa reitti on näiden välimaastossa, Naissaaren pohjoispuolta, mutta muuten melko samaa reittiä kuin JAIC. Mihinkään lähteisiin he eivät viitanneet.

Kuva
IFG (independent fact group) esittää vaihtoehtoisen lähtöajan (19:00) ja reitin Estonialle; Estonialla oli pohjoinen ja eteläinen reitti, jotka molemmat alkoivat Naissaaren itäpuolta Hangon suuntaan ja Suomen rannikkoa länteen. Kiinnostavaa kyllä, moni havainto tukee tätä: Einar Kukk, komentosillalla vieraileva nainen, joku näki Mariellan valot ja lisäksi Mariellan ja Silja Europan miehistöllä oli omat havainnot Estoniasta. Silja Europan miehistöllä oli pitkä kokemus että Estonia kiilasi reitillä eteen. Sitten on myös Estonia/Amber kohtaaminen.

Merkittävä kysymys on mielestäni Arvo Pihtin pilottikoe Tukholmassa, johon hänet tuli herättää klo 05:00. Oliko päätetty etukäteen onko koe Söderarm vai Sandhamn tuloreitillä? Vai oliko tämä täysin säästä riippuvainen valinta. Luin jostain että Silja Europan miehistö suunnitteli käyttävän pohjoisempaa Söderarm reittiä, sillä tuulet kiistatta olivat voimakkaat lounaasta, joten tämä tekisi pohjoisemmasta lähestymisreitistä edullisemman.

Siksi Estonian reitti (jos se nyt tosiaan on tämä pohjoisempi) vaikuttaa käsittämättömältä poukkoilemiselta. Ensin tullaan etelästä Europan ja Mariellan rinnalle, sitten taas otetaan erotusta etelään. Ainoa näkemäni selitys on, että vastassa oli tulossa Serenade yms. Tukholman suunnalta, joten niille tuli antaa tilaa väistämällä etelään. Ja toki jos Estonialla oli kovat aikataulupaineet, he eivat vain ajaisi Europan ja Mariellan tahtiin perässä, vaan yrittävät ohittaa etelän kautta.
JAIC reitin voisin ymmärtää A) Rannikon suojalla B) Nopeudella kun muu liikenne vältetään C) Jos haluttiin valita poikkeuksellinen reitti mahdollisen uhka-arvion perusteella. Mutta Merivoimien tutkat eivät tätä tue.

IFG spekuloi myös jollain navigointihäiriöllä, kun Europa ja Mariella tekevät reitissä pienen poikkeaman etelään, mutta itse epäilen. Olisiko kyse vain tutkailmiöstä.

Kuva
Kuva
Lopuksi kiinnostavat tietysti ne kaksi tuntematonta alusta onnettomuusalueella. IFG/Merivoimien mukaan nämä seurasivat Estoniaa hyvin läheltä, että kolme tutkaseurantaa olivat lopulta yhdessä kasassa. Sitten tuntemattomat alukset viettävät tuntikausia onnettomuusalueella. Esittää muutaman johtopäätöksen näistä tuntemattomista aluksista:

1) Alukset olivat samaa tahoa. Jossain oli tarinaa että ruotsalainen ja venäläinen sukellusvene seurasivat toisiaan Estonian perässä. Ei uskottavaa. Rauhankaan aikana ei aseteta omaa alusta haavottuvaiseksi, jos toinen osapuoli on lähellä.
2) Alukset eivät ole sukellusveneitä vaan todennäköisesti pieniä pinta-aluksia. Vaikka sukellusveneet olisivat edenneet pinnalla muodostelmassa, ei Merivoimat olisi saaneet noin selkeää seurantaa niistä.
3) Alukset ovat todennäköisesti valtiollisia, koska ne kulkevat kv-aluetta pitkin. IFG mukaan nopeus oli jotain 6 solmua, jonka kautta voisi päätellä etteivät ne ole erityisesti ottaneet Estoniaa kiinni, vaan odottivat sitä.
4) Alusten kansallisuuden päättely tutkadatasta on mahdotonta. Voivat olla yhtä hyvin läntistä tai itäistä. Tarvitsi tutkaseurannan idempää, jotta voisi nähdä mistä ovat lähtöisin.
5) Alukset ovat olleet pimennettyjä kuten muutamat selviytyjien ja pelastavien laivojen havainnot antavat osviittaa. Alukset eivät ole vastanneet/lähettäneet yleisillä jaksoilla, kuten pelastavien laivojen ja muiden radiojaksoja kuuntelevien havainnot antavat osoittaa. Jos alukset ovat pimennettyjä, on jälleen oletettavaa, että ne ovat valtiollisia tai valtioiden palkkaamia yksityisiä. Muuta järkevää syytä pimennykselle ei olisi kuin pysyminen havaitsemattomana.
6) Tutkahavaintojen perusteella alukset ovat tarkkailleet etäältä tuntikausia osallistumatta suoraan onnettomuuteen tai pelastustoimiin. Jos arvioidaan että katastrofi alkoi 01:00 SA ja viimeinen alus poistui tutkasta 05:56 SA, kyse on viidestä tunnista. Mikäli alukset eivät ole toimineet tutkapeitossa, ne eivät ole menneet Estonian välittömään läheisyyteen, kuten törmäys. Toki kyseessä voi olla erittäin epätodennäköinen torpedon/minisukellusveneen laukaisu. Mahdollisesti kyseessä voi olla tutkan ja radioverkon häirintä. (Huonosta tutkasäästä ja kommunikointiongelmista oli raportoitu)
7) Tutkahavaintojen loppumisen perusteella alukset ovat poistuneet etelään.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Pihtin katoaminen on muuttunut aikojen saatossa vähän uskomuskysymykseksi.

Teoriassa tahallinen katoaminen / kaappaaminen / tappaminen voisi istua ihan loogisesti kuvioon koska Estonian kapteeni (ei toki kyseisellä lähdöllä) joka tunsi laivansa läpikotasin. Lähtökohtaisesti siis jo vaara sille viralliselle selitykselle koska jos tutkinnassa on käytetty termiä "tähtitodistaja" niin Piht olisi ollut "timanttitodistaja" ja en jaksa uskoa, että uponneen laivan päällikkö nielisi kaiken pulisematta mitä virallinen totuus on päättänyt syöttää ns. "faktana".

Päällystöllä on pakko olla ollut tieto asekuljetuksista joita koitettiin salailla aina 2000-luvulle asti mutta joutui Ruotsi kuitenkin ne myöntämään. Se, ettei kyseisellä lähdöllä mukamas olisi ollut mitään sotateknologiaa kuulostaa hätävalheelta ja voin lyödä melkein vetoa, että yhtenä laivan toisesta kapteenista Pihtillä oli tieto myös kyseisen lähdön rahdista vaikka virallisesti nyt matkustajana olikin. Eli siis kävelevä tietopankki joka saisi aivan valtavasti julkisuutta jos hengissä olisi. Lisäksi JAIC:n pahin vihollinen joka voisi asettua poikkiteloin virallista satua vastaan ja vapaana ollessaan voisi olla todellinen riski kansalliselle turvallisuudelle. Eipä se ole ihmeellistä tänäkään päivänä, että tämänkaltaiset henkilöt eliminoidaan valtioiden toimesta tavalla tai toisella.

Eli siis koska koko onnettomuuden syy oli valmiina varmaan samalla sekunnilla kun Estonia pohjaan painui niin siitähän ei mistään hinnasta voida livetä. Tässä kohtaa astuu Piht kuvioihin. Kapteenia ei missään nimessä saa päästää puhumaan yhtään mitään koska jos olisi kerennyt lipsauttamaan jotain niin siinä kohtaa diplomaattinen konflikti olisi ollut valmis ja kansallinen turvallisuus siinä sivussa. Yksi ihmishenki on pieni hinta siitä, että kulissit pysyvät kunnossa. Tähän päivään asti kulissit ovat seisseet paikallaan mikä on taannut sen, että yhdenkään tahon ei ole tarvinnut ottaa vastuuta 900 ihmisen tappamisesta koska kaikki oli vain "huonoa tuuria ja monen onnettoman sattuman summa". Ruotsi ainakin olisi aikoinaan ollut aika helvetillisessä liemessä jos jo vuonna -94 oltaisiin uutisoitu Estonian asekuljetuksista tai mikä sen pahempaa, että kapteeni olisi kerennyt jakamaan lausuntoja missä todennut rahdin seassa olleen sotilasajoneuvoja.

Pihtin pelastumista mielestäni tukee vahvimmin se, että lähteitä tälle pelastumiselle on usealta eri taholta ihan virallisia tahoja myöten. Mutta en nyt äkkiseltään muista mihin tietoon nämä lähteet pohjautuvat. Ainakin pintapelastaja voidaan erottaa joukosta kun on ihan omin silmin ilmeisesti Pihtin vedestä noukkinut. Mutta kuten todettua erehtymisen vaara noinkin kaaottisessa tilanteessa on aina mahdollista. Sairaalan listaukseen nimi on saatu mikä ei ole kieliopillisesti Piht vaan jotain sinne päin (Biht?). Tuossa perjantaidokkarissa näytettiin selviytyjälistaa jostain satamasta kuvattuna ja siinä olikin nimi jo kääntynyt oikein eli Piht. Onko nimi käännetty tuon Bihtin perusteella vai onko Avo kenties antanut nimeään useampaan eri paikkaan?

Sitten vielä tuo ZDF-kanavan väitetty videopätkä. Saksan salainen poliisi kuulemma takavarikoinut nauhat. Mutta kenen puolesta? Eihän Saksa ole edes hautarauhaa allekirjoittanut eikä itsessään juuri liity onnettomuuteen mitenkään. Kyseisellä lähdöllä oli 8 saksan kansalaista joista 3 pelastui. Ja yleensä medioille on osoitettu omat alueet missä päivystää. Eikö minkään muun median kamerat käyneet? Tuo havainto, että joku porukka on Pihtin tunnistanut TV-kuvista joita ei ole (enää) edes olemassa on niin häilyvällä pohjalla, että en koko väitteelle juurikaan antaisi sen enempää painoarvoa. Vielä vähemmän arvoa annan sille kuuluisalle ambulanssipätkälle. Ihminen on luonteeltaan sellainen, että tarpeeksi kun jotain päähän takoo niin siihen ruvetaan uskomaan. Yksikään ihminen, edes Pihtin vaimo ei pysty tuosta pätkästä täysin 100% varmuudella sanomaan, että kyseessä on oma aviomies.

Pihtin pelastumisesta ei siis ole yhtään kiistatonta faktaa olemassa. Kaikki perustuu silminnäkijähavaintoihin tai muihin puheisiin ja yhteen julkisuudessa olevaan klippiin sekä nimiin pelastuneiden listalla. Mutta mikäli Pihtin kaappaus olisi tosiasia niin valtiot ovat pelanneet upporikasta ja rutiköyhää. Koko Pihtin väitetty hukkuminen olisi kaatunut sen siliän tien jos muillakin medioilla olisi kamerat käyneet koska aivan varmasti olisi johonkin jäänyt talteen jos ei muualle niin ihmisten kotinauhureille. Mediaryöpytys tuona aamuna oli valtavaa ja varmasti toimittajia oli jokainen kolo täynnä joten onhan siinä ihan helvetillinen vaara, että hukkumaan tarkoitettu Kapteeni yhtäkkiä pölähtääkin sairaalaan eloonjääneenä kiistattomien todisteiden saattelemana.

Piht jää ikuiseksi arvoitukseksi vastausta ei koskaan tulla saamaan ellei joku näistä Pihtin nähneistä rupea joskus puhumaan. Ja nyt tarkoitan henkilöitä joita ei julkisuudessa ole vielä käytetty "todistajina". Matkalla mereltä sairaalan vuoteelle ympärillä pyörii väkisinkin kymmeniä ihmisiä kyllä tästä porukasta on pakko löytyä myös niitä jotka eivät ole koskaan suutaan avanneet. Ei välttämättä ratkaise Pihtin kohtaloa mutta tälläiset lausunnot voisivat antaa mahdollisesti ratkaisevaa lisätietoa.

Toinen yksinkertainen vaihtoehto on siinä, että joku vaikkapa Pihtin mahdolliseen kaappaamiseen osallistunut puhuu suunsa puhtaaksi vaikkapa kuolinvuoteellaan. Ja samalla kertoo mahdollisen ruumiin löytöpaikan jos siitä ruumista nyt on mitään jäljellä. Siihen teoriaan en jaksa uskoa, että hengissä olisi Piht elämäänsä jatkanut vaan joko meni laivan mukana tai sitten kuolema tuli toista kautta. Aika naurettavaa itsessään jauhaa tästä taas salaliittoteoria ja plaa plaa. Ihan aiheesta tätä on vuosikymmenet spekuloitu koska tapaukseen liittyy aivan liikaa outouksia jotka eivät ole ihan heti selitettävissä.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tuollaiseen törmäsin. Laitan tänne nyt kuitenkin. En ota kantaa onko oikea "näkymä" todellisesta Estoniasta meren pohjassa mutta hieman vaikuttaisi että saattaisi olla todenmukainen animoitu tilanne sieltä?

https://www.youtube.com/watch?v=AbOevtQ4A4Y

edit. jos on todellisesta videosta tehty niin ilmeisesti tuon mukaan autokannen ramppi on kiinni, eikös juu? Huom. jos on.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
Voihan tuo olla hyvinkin lähelle todellista tilannetta.
Autokannen ramppi on saranoitu alareunastaan, joten on ihan oletettavaa että raskas rampi painuu omalla painollaan kiinni silloin kun laiva on lähes ylösalaisin ja rampin saranapuoli ylöspäin.
Oletuksen mukaanhan rampin hydraulisylinterit petti visiirin irrotessa, jonka jälkeen ramppi liikkui aaltojen voimasta kiinni ja auki, jolloin laivan kääntyessä ylösalaisin se on tietenkin kääntynyt kiinni, eli ei tuostakaan nyt oikein sen suurempaa virallisen teorian kumoavaa mysteeriä saa aikaiseksi.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Tätä ei kai vielä täältä löytynyt

https://yle.fi/uutiset/3-11894979?origin=rss
Estonian tutkintatoimet salliva lakiluonnos valmisteilla – hylyn vauriot halutaan tutkia
Oikeusministeriö pyytää lausuntoja(siirryt toiseen palveluun) ehdotuksesta, jonka mukaan matkustaja-alus M/S Estonian rauhoittamisesta annettua lakia muutetaan väliaikaisesti.

Ehdotuksen mukaan viranomaiset voisivat tutkia Estonian vaurioita ja selvittää niiden syntyä uponneen matkustaja-aluksen rauhoitetulla alueella.

Väliaikainen lakimuutos olisi voimassa heinäkuusta 2021 alkaen vuoden 2024 loppuun saakka. Oikeusministeriö pyytää lakiluonnokseen lausuntoja viimeistään 29. huhtikuuta 2021.

Viron onnettomuustutkintaviranomainen on päättänyt käynnistää alustavan arvioinnin vaurioiden synnystä dokumenttisarjan pohjalta. Arvioinnissa kartoitetaan, miten kuvamateriaalissa näkyvät vauriot ovat mahdollisesti vaikuttaneet aluksen uppoamiseen.

Työhön osallistuu myös Ruotsin onnettomuustutkintaviranomainen.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

damfin kirjoitti:
Su Huhti 25, 2021 1:06 pm
^
Voihan tuo olla hyvinkin lähelle todellista tilannetta.
Autokannen ramppi on saranoitu alareunastaan, joten on ihan oletettavaa että raskas rampi painuu omalla painollaan kiinni silloin kun laiva on lähes ylösalaisin ja rampin saranapuoli ylöspäin.
Oletuksen mukaanhan rampin hydraulisylinterit petti visiirin irrotessa, jonka jälkeen ramppi liikkui aaltojen voimasta kiinni ja auki, jolloin laivan kääntyessä ylösalaisin se on tietenkin kääntynyt kiinni, eli ei tuostakaan nyt oikein sen suurempaa virallisen teorian kumoavaa mysteeriä saa aikaiseksi.
Juu, en hakenut mitään mysteeriä mutta minulle on jäänyt epäselväksi se rampin tilanne ja nythän tuon selititkin että se on painunut kiinni. Ajattelin että se on käyty "hitsaamassa" kiinni tai että se on aikanaan sukellettaessa painettu kiinni (toki painaa valtavasti että miten olisi ollut mahdollista sitä lähteä sulkemaan) tms. Siis hyvä että on kiinni koska kaikki myrkyt on siellä autokannella. Viittaan autojen bensoihin, dieseleihin, autoihin itse, lasteihin ja kaikkeen muuhun raskasmetalliin jne.

Pendipei
Armas Tammelin
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Marras 19, 2019 8:49 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Pendipei »

Tässä Estoniassa on vaan jotain tosi mystistä mielestäni. Sitä laivaa varjellaan kuin suurinta salaisuutta merenpohjassa. En tarkoita että se pitäisi pintaan röijätä, mutta sitä ei saa kuvata, miksi näin tai kun ja jos kuvaa se pitää tehdä melkein salassa ja pelätä että kohta on gestapo oven takana. Laiva kuuluu hautarauhan piiriin, niin kuuluu myös Titanic, mutta jälkimmäiseen on tehty tutkimuksia ja ym. Enemmän kuin tarpeeksi.

Vastaa Viestiin