Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Esko Karinen on nyt hieman hakoteillä kirjoituksineen.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 3:14 pm
MissMallard kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 1:34 pm
Eräs puheenvuoro Estoniasta. Tuo vaan vähän uusia tai vaiettuja näkökulmia onnettomuuteen. Oheinen artikkeli vain tuon kirjoittajan näkemys enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen.
Ihan melkein ohi aiheen mutta tuossa kun puhuttiin ahneudesta niin Mäkelä on ainakin antanut ymmärtää että Estonia oli alkujaan suunniteltu paperille siten että komentosilta olisi ollut edempänä laivaa. Mutta ilmeisesti tilaaja oli jonkun syyn takia (estetiikka?) halunnut siirtää sitä pari metriä taakse päin. En sitten tiedä oltiinko tuossa vaiheessa ymmärretty, että näköyhteys keulavisiiriin kadotetaan mutta itse suunnitteluvaiheessa tämän suhteen tehtiin kardinaaliluokan virhe nyt kun jälkiviisaana on hyvä todeta. Tietysti turhaa jossittelua se mitä olisi tapahtunut jos komentosilta olisi nähnyt visiirin irtoamisen ja olisiko kenties ainakin enemmän porukkaa pelastettu kun oltaisiin kääntöliikkeiden kanssa toimittu toisella tavalla. Jätetään ne spekulaatiot nyt väliin.
Rasvamaha kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:49 pm
Yllättävän nopesti maatuminen alkanut, ellei sitten kalat ja ravut ole olleet asialla
Erikoista koska Dplay-dokkarissa se yksi Rockwaterin sukeltaja kertoo kuinka ruumiit olivat kuin eilen kuolleita ja osalla oli huulipunatkin paikallaan. Sai käsityksen tämän kaverin puheista että ruumiit olivat hyväkuntoisia noin muuten.
Tuo kyseinen pätkä on siitä kun sukeltajat menee komentosillalle, repii ensin jonkin verkon pois ja sitten nyppäsee puolikkaan torson matkaa. Tuo torso on käsittääkseni se raportoimatta jäänyt puna tai puna/ruskea Takkinen heppu.
Siitähän on ollut puhe, että sillan porukka olisi pahemmin maatunut kuin muualla laivassa olevat.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

damfin kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:06 pm
^
Muuten ihan asiaakin, mutta hieman överiksi meni tuo muiden paikalle tulleiden laivojen syyllistely, muun muassa siitä että ei mukamas haluttu toimia ripeämmin ja avuliaammin koska oltiin kateellisia virolaisille, mitä vittua tuo tuollainen väite on?? siellä teki aikoinaan paikalle päässeet laivat sen minkä kykeni ja kyseenalaistamatta sitä mennäänkö apuun vai jatketaanko omaa risteilyä.
Ei ne pelastustoimet vaan tuollaisessa säässä ja merenkäynnissä ole mitään helppoa hommaa eikä se todellakaan käy niin että sinne vaan vedetään täysikokoisella risteilyaluksella täyttä höyryä päätä pahkaa keskelle tapahtumapaikkaa meressä sinnittelevien ihmisten keskellä, kun tarkoitus on kai kuitenkin yrittää saada ne ihmiset sieltä merestä pois yhtenä kappaleena ja hengissä eikä tehdä niistä lihamureketta silpomalla ne potkureihin tai aallokossa laivan kylkeä vasten hakkautumalla.

Ja että oikein kuumaa sokerijuomaa ja huopia mob-veneisiin ja veneet molskista vaan aaltojen keskelle, kylläpä kuulostaa helpolta, Esko on varmaan itse harjoitellut kuinka näppärästi tuollainen pilkkopimeässä myrskyssä onnistuu,Esko olisi varmaan itsekin sukeltanut sukkana laivan kannelta mereen etsimään estoniaa meren pohjasta ja aukomaan ikkunoita pelastaakseen loukkuun jääneitä ihmisiä.

Pahoittelut että tuo kirjoitus sai tunteet pintaan, pistää vaan vihaksi tuo että lähes suurin syy onnettomuuden vakavuudesta yritetään kaataa paikalle saapuneiden auttajien niskaan ja kyseenalaistetaan heidän ammattitaitonsa ja halukkuutensa toimia tuollaisessa tilanteessa, siinä nimittäin käsittääkseni kapteenilta (kuin myös miehistöltä) vaaditaan jo melkoista ammattitaitoa ja kylmähermoisuutta pitää iso matkustajalautta paikoillaan tuollaisessa myrskyssä, mahdollisimman pienellä potkureiden käytöllä ettei aiheutettaisi ylimääräisiä uhreja keskellä meressä kamppailevia ihmisiä.
Kyllä osa laivoista kieltäytyi osallistumasta auttamaan. Lukee muistaakseni loppuraportissakin. Syitä oli virallisesti etteivät halunneet vaarantaa omaa miehistöä, mutta en ihmettele jos osalla varustamoista raha puhui ja ajateltiin et kyllä ne muut hoitaa ja mennään me.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Raportissahan tuo tosiaan lukee sivu 204:
Kolme vielä lännempänä ollutta alusta jatkoi matkaansa lounaaseen. Kaksi niistä ilmoittautui OSC:lle ja sai vapautuksen velvollisuudesta antaa apua. Kolmannen aluksen päällikkö katsoi, että hänen aluksensa oli näissä olosuhteissa kykenemätön antamaan apua ja hän merkitsi tämän syyn radiopäiväkirjaan. Komission käsityksen mukaan oli perusteltu syy antaa näiden kolmen aluksen jatkaa matkaa

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 6:59 pm
Raportissahan tuo tosiaan lukee sivu 204:
Kolme vielä lännempänä ollutta alusta jatkoi matkaansa lounaaseen. Kaksi niistä ilmoittautui OSC:lle ja sai vapautuksen velvollisuudesta antaa apua. Kolmannen aluksen päällikkö katsoi, että hänen aluksensa oli näissä olosuhteissa kykenemätön antamaan apua ja hän merkitsi tämän syyn radiopäiväkirjaan. Komission käsityksen mukaan oli perusteltu syy antaa näiden kolmen aluksen jatkaa matkaa
Voiko tuota nyt sitten sanoa että "kieltäytyi antamasta apua" vai oliko kyseessä ihan järkevä toiminta, jos on liian kaukana tai ei muuten pysty auttamaan millään lailla, niin on ihan loogista ja järkevää pysyä poissa.

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Loppuraportti tosiaan ei näistä aluksista kerro tuon enempää joten arvoitukseksi jää lopulliset syyt.
Mutta kuten tuosta tekstin pätkästä luettavissa niin komissio on hyväksyntänsä syille antanut. Eli ekana nyt tulee mieleen joku liian pitkä välimatka tai alusten päällikön riskiarvio siitä, että vaarantavat pelastustöillä oman aluksensa turvallisuuden tms.

hi3
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 6:37 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja hi3 »

damfin kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 7:07 pm
ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 6:59 pm
Raportissahan tuo tosiaan lukee sivu 204:
Kolme vielä lännempänä ollutta alusta jatkoi matkaansa lounaaseen. Kaksi niistä ilmoittautui OSC:lle ja sai vapautuksen velvollisuudesta antaa apua. Kolmannen aluksen päällikkö katsoi, että hänen aluksensa oli näissä olosuhteissa kykenemätön antamaan apua ja hän merkitsi tämän syyn radiopäiväkirjaan. Komission käsityksen mukaan oli perusteltu syy antaa näiden kolmen aluksen jatkaa matkaa
Voiko tuota nyt sitten sanoa että "kieltäytyi antamasta apua" vai oliko kyseessä ihan järkevä toiminta, jos on liian kaukana tai ei muuten pysty auttamaan millään lailla, niin on ihan loogista ja järkevää pysyä poissa.
Niin. Toisaalta mayday hätäkutsu sellainen ettei ihan helpolla pitäisi jättää vastaamatta. Mutta en lähde kotisohvalta arvostelemaan toimintaa, mutta kyllä sitä miettiä voi yksinään. Jos et mene paikalle, miten voit tietää että et olisi ollut avuksi..

jasg-
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2014 2:24 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja jasg- »

damfin kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 7:07 pm
ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 6:59 pm
Raportissahan tuo tosiaan lukee sivu 204:
Kolme vielä lännempänä ollutta alusta jatkoi matkaansa lounaaseen. Kaksi niistä ilmoittautui OSC:lle ja sai vapautuksen velvollisuudesta antaa apua. Kolmannen aluksen päällikkö katsoi, että hänen aluksensa oli näissä olosuhteissa kykenemätön antamaan apua ja hän merkitsi tämän syyn radiopäiväkirjaan. Komission käsityksen mukaan oli perusteltu syy antaa näiden kolmen aluksen jatkaa matkaa
Voiko tuota nyt sitten sanoa että "kieltäytyi antamasta apua" vai oliko kyseessä ihan järkevä toiminta, jos on liian kaukana tai ei muuten pysty auttamaan millään lailla, niin on ihan loogista ja järkevää pysyä poissa.
Pelastustehtävältä voi jättäytyä pois, jos tilanne ei pelastuksen johdon mukaan vaadi paikalle jäämään. Keliolosuhteet, miehistö ja alus vaikuttaa aika paljon, että jäädäänkö tehtävälle vai ei. Toisin sanoen mepe Turku voi vapauttaa tehtävästä, jos siitä ei ole haittaa pelastustyölle tai se ei edesauta pelastustehtävää.

Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

jasg- kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 5:16 pm
ammattiamatööri kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 3:14 pm
MissMallard kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 1:34 pm
Eräs puheenvuoro Estoniasta. Tuo vaan vähän uusia tai vaiettuja näkökulmia onnettomuuteen. Oheinen artikkeli vain tuon kirjoittajan näkemys enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen.
Ihan melkein ohi aiheen mutta tuossa kun puhuttiin ahneudesta niin Mäkelä on ainakin antanut ymmärtää että Estonia oli alkujaan suunniteltu paperille siten että komentosilta olisi ollut edempänä laivaa. Mutta ilmeisesti tilaaja oli jonkun syyn takia (estetiikka?) halunnut siirtää sitä pari metriä taakse päin. En sitten tiedä oltiinko tuossa vaiheessa ymmärretty, että näköyhteys keulavisiiriin kadotetaan mutta itse suunnitteluvaiheessa tämän suhteen tehtiin kardinaaliluokan virhe nyt kun jälkiviisaana on hyvä todeta. Tietysti turhaa jossittelua se mitä olisi tapahtunut jos komentosilta olisi nähnyt visiirin irtoamisen ja olisiko kenties ainakin enemmän porukkaa pelastettu kun oltaisiin kääntöliikkeiden kanssa toimittu toisella tavalla. Jätetään ne spekulaatiot nyt väliin.
Rasvamaha kirjoitti:
Pe Loka 22, 2021 2:49 pm
Yllättävän nopesti maatuminen alkanut, ellei sitten kalat ja ravut ole olleet asialla
Erikoista koska Dplay-dokkarissa se yksi Rockwaterin sukeltaja kertoo kuinka ruumiit olivat kuin eilen kuolleita ja osalla oli huulipunatkin paikallaan. Sai käsityksen tämän kaverin puheista että ruumiit olivat hyväkuntoisia noin muuten.
Tuo kyseinen pätkä on siitä kun sukeltajat menee komentosillalle, repii ensin jonkin verkon pois ja sitten nyppäsee puolikkaan torson matkaa. Tuo torso on käsittääkseni se raportoimatta jäänyt puna tai puna/ruskea Takkinen heppu.
Siitähän on ollut puhe, että sillan porukka olisi pahemmin maatunut kuin muualla laivassa olevat.
Juu torso se on, jonka kasvot hakkaavat vasten verkkoa ja sukeltaja nykäisee hiuksista pihalle. Karmiva pätkä. Muistaakseni tuosta nimenomaisesta tapauksesta on raportoitu, että kalat olisivat möyhentäneet ruumista.
Vääryys ja kohtuuttomuus

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Tehdään nyt tälläinen kevytmuotoinen päättelyketjupohdinta lauantain ratoksi eli ei tarvitse tätä tekstiä ottaa niin vakavasti. :)
Tietoja kaivettu vähän sieltä sun täältä ja koitan tässä selvittää komentosillalla olleiden henkilöllisyyttä eri lähteistä sekä vähän pohtia mahdollista neljättä ruumista. Väitehän on, että tuota torsoa ei olla laskettu lukumäärään vaan virallisen totuuden mukaan ruumiita komentosillalla on ollut kolme. Eli jos väitteet pitävät paikkansa niin oikea lukumäärä pitäisi olla neljä.

Ketä sinne sillalle mahdollisesti jäi hamaan loppuun asti?
Kolmas perämies Tammes joka lausui kuuluisat viimeiset sanat "todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä" eikös tuon ruumis ole löytynyt? Eli päässyt ainakin ulos laivasta

Toinen perämies Ainsalu joka JAIC:n raportissa kulkee nimellä toinen perämies A. Ilmeisesti päässyt ulos (ruumista ei ole löydetty) mutta tähän ei nyt ole heittää mitään muuta silminnäkijähavaintoa kuin tämä:
Laivanvalmistaja vetoaa Sillasten antamaan todistajalausuntoon missä on nähnyt Tammesin sekä Ainsalun poistuvan sillalta. JAIC:n raportissa ei näistä havainnoista puhuta mitään. Mutta Sillaste on ollut koko ajan konehuoneessa ja paennut sieltä suoraan miehistön omia reittejä ulos (JAIC:n raportti). Onko tämä havainto nyt luettavissa niin että on vasta kannella nähnyt nämä kaverit. Mitään suoraa näköyhteyttä tai edes kameran kautta olevaa valvontakamerayhteyttä tuskin komentosillalle alakerrasta oli.
Yritin kaivaa tätä kyseistä lausuntoa jostain mutta huonolla menestyksellä.

Estonian hätänauhalta on tunnistettu se kaveri joka jotain taustalla sanoo ja sanoista ei nauhalla saa selvää. Tämä henkilö on yliperämies (Herma?). Ei kaiketi ole silminnäkijähavaintoja miehen liikkeistä tämän jälkeen eli luultavammin jäi sillalle.

Neljäs perämies Kikas on kello 01.20 pirautellut komentosillalta kolmannelle konemestarille eli Margus Treunille ja kysellyt josko vois kallistusta korjailla lisäämällä vettä vasemman puoleiseen painotankkiin. Kaverista ei mitään havaintoja tämän jälkeen joten tuossa oman päättelyketjun mukaan toinen ruumis.

Andersson nyt päivänselvä tapaus toki mutta koska Estonia niin eipähän tämäkään ruumis ole ilman spekulaatioita päässyt. Väitteet reikä päässä ja spekut siitä oliko poissa pelissä jo aikaisemmassa vaiheessa jne. Kun lukee ajatuksella noita miehistön lausuntoja niin kyllä siellä ihmetys herää kapteenin liikkeistä tai käskyistä haverin sattuessa. Ei niistä puhuta yhtään mitään. Koko kapteenista ei ole mitään mainintaa noin kello 01.00 jälkeen. Kadonnut kuin tuhka tuuleen.

Lähes kaikki päällystöstä nyt koluttu. Jäljelle jää kaksi nimeä
Toinen perämies B Peeter Kannussaar jonka vuoro komentosillalla loppui 01.00 ja vaihtui toiseen perämies A:han eli Ainsaluun.
Uskomatonta kyllä mutta kun nimen heittää googleen niin ei tarjoa yhtään mitään sen kummempaa Estoniaan liittyen. Onko Kannusaarin liikkeistä turman sattuessa mitään tietoa yhtään missään? Ilmeisesti ruumista ei ole löytynyt.

Vaihtomiehistön päällikkö Piht.
Estonian tunnetuin nimi ja JAIC:n raportissa parikin mainintaa havainnoista ulkokansilta aluksen ollessa jo tuhon oma. Vaikea uskoa, että komentosillalla olisi loppuun saakka ollut onko siellä edes missään vaiheessa kello 01.00 jälkeen käynyt. Lisäksi JAIC tietää kyllä ketä sieltä sillalta on löytynyt luulisi viimeistään arvolaatoista tunnistavan. Joten sinänsä pistää ihmetyttämään miksi viranomaiset olisivat tehneet interpolille etsintäkuulutuksen jos Piht olisi löytynyt sillalta. Noh tietysti tähän "bluffiin" voi repäistä vaikka mitä salaliittoteoriaa. :D

Huhut velloo vahvana siitä tatuoinnista sekä jostain punaisesta puvusta eli ei olisi ollut työvaatteita päällä. Yhdelläkään päällystöstä ei ollut tuon kaltaista tatuointia. Onko alakerran insinööriosastolta voinut joku lähteä pinkomaan komentosillalle? Joku miehistöön kuuluva joka ei kuitenkaan päällystöön kuulu? Lindehän siellä pörräsi mutta kuten tiedetään niin tuskinpa on sillalla enää 01.00 jälkeen aikaansa viettänyt saatikka turman sattuessa sinne enää painellut.

Ja lopuksi liimataan foliohatut pikaliimalla päähän ja annetaan mennä. :D
JK Tammisen kirjassa oli spekulaatioita siitä, että laivan todellinen matkustajamäärä ei ole oikea. Matkalla mukana olisi ollut jenkkiläisiä valtion työntekijöitä ja tämä olisi juurisyy sille miksi NSA on salannut joitakin asiakirjoja vedoten kansalliseen turvallisuuteen. Olisko mahdollisesti tällä mystisellä ryhmällä osuutta myös komentosillan tapahtumiin? Joku siviilinä matkustanut asiantuntija hälytetty sillalle ja siksi siviilivaatteet? Ja koska oli osa tätä salaista matkustajalistaa niin oikea totuus neljästä henkilöstä pitää pimittää

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Ihan hyvää pohdintaa @ammattiamatööri! Eipä ole ihan niin tarkasti tullut koskaan pohdittua ketä siellä komentosillalla oli. Toki noita kirjoituksia ja huhuja neljännestä henkilöstä on tullut luettua aikoinaan jne.
Voisi toivoa/olettaa ettei laivan kapteeni ole ainakaan parhaillaan "palmupuiden alla"... Joku kapteeni jossakin taisi ottaa "ritolat" ensimmäisenä ja se ei mielestäni ole ainutlaatuinen tapahtuma eli jonkun muunkin uppoavan laivan kapteeni kuin Costa Concordian oli tehnyt saman liikkeen aikoinaan.

Tuossa tarkastelin Ylen artikkelista niin komentosillalla mainitaan olleen 0.55 ilmeisesti päivystävä matruusi (ken hän lienee?) "Päivystävä matruusi käynnistää tutkimuksen rysäyksen aiheuttajasta. Estonian komentosillalta ei näe laivan keulaa. Hetken päästä hän raportoi puhelimitse, että mitään syytä täräykseen ei löydy. Kaikki näyttää olevan kunnossa."

01.22 toinen perämies Tormi Ainsalu (komentosillalla)
01.29 kolmas perämies Anders Tammes (komentosillalla)

"Mayday, mayday, Estonia please"

https://yle.fi/uutiset/3-7492202

Pitää tutkailla tarkemmin että onko kapteeni Anderssonista tarkempia tietoja. Joku jakoi niitä pelastusliivejä kannella; oliko Piht, Andersson vai joku muu...?

edit. empäs nyt tiedäkkään missä tuo päivystävä matruusi oli alunperin ja kävikö koskaan komentosillalla ja jos sieltä poistui niin palasiko sinne koskaan??

editII. "Noin kello 1.05 alkaen seuraavien kymmenen minuutin aikana vapaavahdissa hyteissään olleet miehistön jäsenet ja useat matkustajat kuulivat useita ylimääräisiä epätavallisia metallisia kolahduksia laivan rungosta[4]. Linden palatessa kierrokseltaan vahdinvaihdon jälkeen hän näki päällikkö Arvo Andressonin saapuvan komentosillalle ennen häntä. Pian tämän jälkeen hänet käskettiin takaisin alas kansille ottamaan selvää, mikä oli aiheuttanut ilmoitetut äänet. Alempien kansien väentungoksen ja ihmisten orastavan paniikin vuoksi Linde ei kuitenkaan onnistunut jatkamaan matkaansa autokannelle saakka. Osa matkustajista kertoi hänelle nähneensä käytävillä vettä".(lainaus Wikipedia)

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tarkennuksia tuohon ylemmäs omiin jorinoihin: Päivystävä matruusi oli siis ilmeisesti Silver Linde? Hän ei ollut komentosillalla uppoamishetkellä ja pelastui.

"Försti Johan Herma oli päällikkö Anderssonin ja Ainsalun seurassa brygällä ja luki koordinaatteja, joita Ainsalu saneli VHF:ään.
Mutta oliko laivassa myös neljäs perämies?" (kommentti Maritimefoorumilta)

https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=750.0

canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1878
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Erikoista koska Dplay-dokkarissa se yksi Rockwaterin sukeltaja kertoo kuinka ruumiit olivat kuin eilen kuolleita ja osalla oli huulipunatkin paikallaan.
No no tuolla pervolla sukeltajalla ollut lottovoitto tämä sukellus. Tai hetken helpotus ainakin.
Mens malus in corpore sano

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

JAIC:n raportti kertoo päällystön (s.49-50):

Aluksen päällikkö (Andersson)
Yliperämies (Herma)
Toinen perämies A (Ainsalu)
Toinen perämies B (Kannussaar)
Kolmas Perämies (Tammes)
Neljäs perämies (Kikas)
Komentosillalla oli vahdinvaihto kello yksi, kun toinen perämies A ja neljäs perämies vapauttivat toisen perämiehen B ja kolmannen perämiehen
(s.176)
Eli siis Tammes on ollut sillalla vielä työvuoronsa jälkeen. Onko kerennyt sieltä koskaan edes poistumaan. Jos on niin on hälytetty takaisin. Kannusaarista ei ole harmainta aavistusta.

Noiden nimien kanssa joutuu tekemään vähän salapoliisityötä kun ei JAIC:n raportti käytä niitä. Laivavalmistajan papereista saa sitten senkin tiedon. Matruusi ei voi kyllä olla kukaan muu kuin Linde. JAIC:n raportissakin tuo Linden kertomus on otsikoitu "tiivistelmä vahtivuorossa olleen vahtimatruusin kertomuksista".

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kiitos @ammattiamatööri kun laitoit ja etsit nuo nimet tuohon raportista ^! Eikös tuosta nyt sitten selvinnyt että jos autokannella löytyi sukelluksissa mahdollisesti neljä henkilöä niin ne ovat ihan tuota päällystöä sitten. Eli kapteeni Andersson, Herma, Ainsalu ja Tammes. Toki näistä on joku voinut lähteä pyrkimään komentosillalta pois viime hetkillä?! Mietin sitä "viher-punapukuista" henkilöä jonka huhuttu löytyneen mutta ehkä se on vaan huhu. Mietin olisiko merivesi voinut liottaa päällystön puvun siihen kuntoon että on näyttänyt "viherpunaiselta" tai sitten tuo on vaan höpöhöpö-juttu, koska ihan näin päättelemällä nimistä niin päällystöstä saa tuon neljä henkilöä kasaan sinne komentosillalle.
Mitä tulee mahdolliseen päästä löytyneeseen luotiin jollakin henkilöllä komentosillalla, niin voisiko se olla kapteenin tapa päättää päivänsä kun mitään ei ole enää tehtävissä aluksen uppoamisen ja oman kuoleman estämiseksi eli tilanne on lopullisesti toivoton?

Puhuin aiemmin noista laivojen kapteeneista jotka olivat ottaneet "ritolat" alukseltaan ensimmäisenä kun alkoivat upota niin alukset ovat Costa Concordia ja Oceanos. Laissa ei taida olla kuitenkaan mitään kohtaa esim. Suomessa että kapteenin täytyisi viimeisenä jättää laiva tms.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapteeni_ ... nsa_mukana

ps. sen verran törmäsin joihinkin keskusteluketjuihin joissa näin pari kommenttia sellaisesta että Estoniasta olisi tuolloin ennen Tallinnasta lähtöä poistettu pari rekkakuskia koska näiltä oli muka löytynyt käsiaseet. En taas ota kantaa noiden kommenttien oikeellisuuteen tms. Mutta tuollaistakin "huhuntynkää" löytyi vanhoista keskusteluketjuista.

edit. eiköhän tuolla komentosillalla viime hetkillä tehty kaikki mitä on pystytty. Tosin ei oltu ihan "kartalla" aluksensa sijainnista koska sitä sitten selvitettiin ennenkuin se ilmoitettiin Silja Europalle. Lisäksi kapteeni Andersson teki ehkä kohtalokkaan virheen kun käänsi alusta väärään suuntaan ja ehkä perän kääntämisestä aaltoja vasten olisi uppoamista voitu ainakin hidastaa tms. Mutta kyllähän tuolla komentosillalla on oltu loppuun asti kuitenkin ja ehkä kaikki tehtiin loppuun asti mitä voitiin? Olisihan se komentosilta voinut tyhjänäkin olla. Ei se poista kuitenkaan vastuuta siitä että ehkä kapteeni Andersson teki väärän liikkeen aluksen kääntämisessä.

Ja se pelastusliivien jakaja siellä kannella oli Avo Piht kun tuli siitä aiemmin tuolla kirjoitettua. Tästä syystä moni ajatteli että hyväkuntoisen 40 vuotiaan Pihtin olisi pitänyt selvitä onnettomuudesta koska oli jo kannella ja jakoi pelastusliivejä jne. Ehkä liivejä ei sitten riittänyt enää itselle tai tapahtui jotakin muuta ikävää sitten ettei Piht selvinnyt pelastuslautalle tms.

Vastaa Viestiin