Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jovian
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jovian »

MissMallard kirjoitti:
Ke Kesä 22, 2022 11:10 pm
Jos joku törmäsi kylkeen niin miksi visiiri irtosi?
Tämä on ehdottomasti törmäysteorian suurimpia kompastuskiviä. Fakta on se että visiiri irtosi ja siitä on myös tutkittu ihan legitiimiä dataa että visiirin rakenteissa on näkynyt epänormaalia kulumista ja repeysjälkiä jota ei normaalisti pitäisi olla.

Toki on tietenkin mahdollista että visiiri olisi alunperinkin ollut heikkokuntoinen ja petti vasta sitten kun kylkeen törmättiin ja irtosi sitten yleisen epästabiiliuden takia samassa syssyssä, mutta primääri uppoamissyy olisi ollut kylkeen törmääminen.

Toinen törmäysteorian kompastuskivi on mielestäni se että jos sukellusvene törmäsi Estoniaan ja teki kylkeen reijän, niin missä vitussa se sukellusvene sitten on? Luulisi maalaisjärjellä ajateltuna tapahtuvan se, että jos sukellusvene törmää Estoniaan ja läpäisee hirvittävällä voimalla rungon niin se jäisi siihen jumiin eikä pääsisi jatkamaan matkaansa. Ei sukellusveneet ole sellaisia että niillä tehdään kasuaalisesti reikiä alukseen ja sitten vaan peruuteta reijästä pois ihan kun mitään ei olisi tapahtunut. Sen verta iso törmäysvoima saisi koko aluksen miehistön tajun kankaalle ja todennäköisesti henkikin lähtisi. Joku fiksumpi voisi varmasti laskea törmäysvoiman vaikutuksen siitä jos sukellusvene törmää tuon kokoiseen alukseen X määrällä vauhtia ja aiheuttaa sen verta ison törmäyksen jonka voima pystyisi läpäisemään rungon.

Toinen salaliittoteoria olisi torpedo ja / tai räjähdys aluksen sisällä. Tietyllä tavalla tätä voisi pitää jopa uskottavampana kuin sukellusveneteoriaa, mutta sitten taas toisaalta sen räjähdyksen olisi pitänyt olla niin massiivinen että siitä ei olisi voinut olla tulematta sellaisia todistelausuntoja joista ei jäisi kahta sanaa. Useissa todistajalausunnoissa nämä "pamaukset" olivat jatkuvia ja kestivät useita minuutteja, eikä sellaisia jotka tapahtuivat vain kertalaakista joka ei tue räjähdysteoriaa.

Kolmas salaliittoteoria joka on mun mielestä tässä vaiheessa kaikista uskottavin on tahallinen sabotaagi. Joku olisi avannut keulaportin tahallaan ja alus olisi uponnut tämän seurauksesta. Silminnäköijöiden kertomukset useiden minuuttien aikana tapahtumista pamauksista tukisi se seikka, että joku olisi ollut lekalla hakkaamassa keulaportin lukitusjärjestelmiä paskaksi jonka takia keulaportti lopulta petti ja alus upposi. Tästä skenaariosta on tässäkin ketjussa aikaisemmin heitetty villejä juttuja, että joku olisi halunnut dumpata autokannelta lastia mereen. Noh mene ja tiedä - kuulostaa vähän tieteisfiktiolta.


Nyt kun muutaman vuoden jälkeen tätä tapausta ensimmäisen kerran oikeasti tutkittuani olen tullut siihen (tylsään) johtopäätökseen että itse aluksen uppoamisessa ei hyvin todennäköisesti ole mitään salaliittoa takana, mutta se oikea salaliitto kytkeytyy tämän aluksen uppoamisen tutkintaan ja valtiotasolla tapahtuneeseen salailuun, tutkinnan estämiseen ja todella erikoisiin ratkaisuihin. Eritoten Ruotsin valtion toiminta on ollut erittäin epäilyttävää alusta asti ja motiiveja voimme vain arvailla. Esimerkiksi on todella absurdia kuvitella että joku ihan elävä ihminen joka on toiminut asiantuntijana valtion tehtävissä on saanut briljantin idean kaataa tonneittain kiviä Estonian päälle ja muut asiantuntijat ovat olleet että "tää on muuten helvetin hyvä idea" vailla minkäänlaisia taka-ajatuksia.

Siispä toivoisin koko keissistä sitä, että tutkinta alkaisi siirtymään enemmän Estonian tutkinnan tutkintaan, valtiotasolla tapahtuneisiin päätöksiin ja motiiveihin kaiken taustalla. Nyt tuntuu se että ihmiset ovat jääneet jumiin tutkimaan tätä laivaa ja sen uppoamista (joka tietenkin on hyvä juttu itsessään että laivaa tutkitaan yhä edelleen), mutta yhteiskunnallisesti tärkeimpiä asioita olisivat itse tutkinnan tutkiminen sekä motiivit kaiken taustalla. Ja tietenkin yksi ihmiskohtalo, joka mietityttää minua yhä edelleen:

Mihin katosi kapteeni Avo Piht?
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Toinen törmäysteorian kompastuskivi on mielestäni se että jos sukellusvene törmäsi Estoniaan ja teki kylkeen reijän, niin missä vitussa se sukellusvene sitten on? Luulisi maalaisjärjellä ajateltuna tapahtuvan se, että jos sukellusvene törmää Estoniaan ja läpäisee hirvittävällä voimalla rungon niin se jäisi siihen jumiin eikä pääsisi jatkamaan matkaansa. Ei sukellusveneet ole sellaisia että niillä tehdään kasuaalisesti reikiä alukseen ja sitten vaan peruuteta reijästä pois ihan kun mitään ei olisi tapahtunut. Sen verta iso törmäysvoima saisi koko aluksen miehistön tajun kankaalle ja todennäköisesti henkikin lähtisi. Joku fiksumpi voisi varmasti laskea törmäysvoiman vaikutuksen siitä jos sukellusvene törmää tuon kokoiseen alukseen X määrällä vauhtia ja aiheuttaa sen verta ison törmäyksen jonka voima pystyisi läpäisemään rungon.
On näitä ennenkin törmäillyt laivoihin ja upottanut vastapuolen jonka jälkeen on nilkutettu kotisatamaan. :wink:
https://officerofthewatch.com/2013/06/1 ... on-report/

Manööveri sukellusveneellä eteni tuolloin suurinpiirtein näin:

Kuva

Pitää myös muistaa tuolloin käynnissä olleet NATO harjoitukset lähivesillä. Nämä eivät ole mitään pikkualuksia vaan tuo Greenevillekin oli 110 m pitkä ja 10 m leveä putkilo jossa toista sataa miestä hommissa :wink:
Viimeksi muokannut sikakoira, To Kesä 23, 2022 7:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Hyviä pointteja ^ tuossa ylempänä. Ja hyvin toit esiin @ammattiamatööri tuon että totta kai vaatii voimaa alukselta joka törmää ja totta kai sekin alus vaurioituu. Tuollahan on maailmanmeriltä kuvaa missä esim. kaksi rahtilaivaa törmää toisiinsa avomerellä. Jälki on tuhoisaa mutta ainakin eräässä tapauksessa törmääjä pystyi jatkamaan matkaansa satamaan pahasti vaurioituneena ja toinen hinattiin sitten hinaajien voimien satamaan.
Estonia ei ollut rahtilaiva mutta törmääjä olisi voinut periaatteessa ollakin. Kukaan ei kuitenkaan kertonut mistään rahtilaivahavainnoista tai muistakaan suoranaisista laivahavainnoista joten jäljelle jäisi siis vain sukellusvene.
Tämä teoria on periaatteessa mahdollinen; mutta totta kai sukellusvene olisi vaurioitunut siis myös. Myös sotalaiva saattaisi kestää tuollaisen törmäyksen juurikaan vaurioitumatta. Sotalaiva kestäisi myös tuon kelin poistua nopeahkosti vaikka vähän lommoa keulassa olisikin.

Periaatteessa törmäysteoria on mahdollinen mutta periaatteessa kaikki havainnot törmääjästä oikeastaan puuttuvat ja miten sellainenkaan alus joka olisi törmännyt Estoniaan olisi sitten "nilkuttanut" pois siitä alueelta tuossa kelissä niin nopeasti etteivät muut lähestyvät alukset kuten esim.Silja Europa ja Mariella tai merellä liikkuneet rahtilaivat olisi sitä havainneet?

Annan törmäysteorialle kuitenkin ihan pienen mahdollisuuden 3%. Perusteluna kuitenkin laaja vaurio Estonian toisessa kyljessä johon voisi sopia törmäys jonkun toisen aluksen kanssa.

Uskon siis edelleen merenpohjassa tulleisiin vaurioihin mutta jäin vaan tätä nyt tässä vielä pyörittelemään, ja tokihan tätä on pyöritelty jo tuolla ketjussa aiemmin paljonkin.

ps. sukellusveneteoriaa voisi tukea siis tuo laaja vaurio, vedentulo aluksen sisällä, äänet, nopea uppoaminen, havaintojen puute törmääjästä, valtioiden peittely-yritykset, ja Usassa salatut paperiliuskat.

Mutta tämäkään ei ratkaise keulavisiirin puuttumista; mikäli sitä ei joku taho sitten ruuvannut/vääntänyt merenpohjassa irti ja keksinyt uppoamisen syyksi kun oikea syy piti peitellä jostakin syystä.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
Tuossa "sukellusvene nilkutti pois" teorian puolustelulla tuolla sikakoiran toistuvasti esille kaivamalla esimerkkitapauksella pitää vaan ottaa huomioon se seikka että onko itämerellä liikkunut yhtäkään estoniaa huomattavasti kookkaampaa sukellusvenettä? (katso kuvaa esimerkkitapauksesta ja vertaa alusten kokoja)

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Ei nuo sukellusveneet ainakaan suurvalloilla ole mitään kovin pieniä purkiloita mutta siitä en tiedä onko Estoniaa suurempia ollut liikkeellä.

Tuo esimerkkisubi ylempänä oli 40m Estoniaa lyhempi ja kymmenen metriä kapeampi. :wink:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Laitetaan tuollainen artikkeli tähän vain tasapuolisuuden nimissä. Ketjun tarkoitus on tarkastella onnettomuutta kaikista näkökulmista.

"Ydinsukellusveneen törmäys suomalaislaivaan salattiin"

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000252072.html

Tuosta toki jo vuosikymmeniä ^.

edit. ja selvästi menneinä vuosikymmeninä on ollut tällainen vallitseva salailun kulttuuri joten ei ole mahdotonta että joskus on puhuttu potaskaa siellä sun täällä. Tämä vain huomiona mutta ei syytöksenä että osoittaisin ketään syyttävällä sormella. Toki näitä salailuja on varmaan vielä tänäkin päivänä tietyissä asioissa.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Näinpä. Ei mikään mahdottomuus ajatuksena tällainen skenaario koska näitä on aikaisemminkin tapahtunut ja alueella oli tosiaankin NATO harjoitukset tuolloin käynnissä.

Selittäisi hyvin miksi asiaa on länsimaiden puolelta koitettu visusti hissutella.

Tiedä häntä sitten :lol:

Mistä sitä tietää minkälaista lastia sitä oltiin länteen kuskaamassa tuolloin sopivasti NATO:n suojeluksessa :wink: Kemiallisia aseita samoihin aikoihin länteen rahdattiin mm Novitchokkia :wink:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Se vielä että ilmeisesti Estonia oli kuitenkin vahvatekoinen alus kun sillä oli jääluokitus 1A (nykypäivän alukset pitkälti 1A super jääluokituksessa). Joskus vaan kun katsoo Youtubesta videoita niin siellähän on näitä kun risteilyalukset hiljaisessa vauhdissa "pusuttaa" toisiaan joko komentosillan virheestä tai moottoririkoista johtuen niin eipä tarvitse paljoa hipaista kun noihin risteilyaluksiin tulee kunnon kurttua. Eli mikä voima olisi tarvittu että Estonian kylki painuu kasaan ja olisiko se ollut tuhoisaa välttämättä törmääjälle itselleen sitten?

1A jääluokitus: alus, jonka rakenne, koneteho ja muut ominaisuudet ovat sellaisia, että se pystyy kulkemaan vaikeissa jääolosuhteissa tarpeen mukaan jäänmurtajan avustamana.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Näinpä. Pois voinee sulkea ilman vahvistuksia kulkeneet alukset.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti:
To Kesä 23, 2022 7:17 am
Periaatteessa törmäysteoria on mahdollinen mutta periaatteessa kaikki havainnot törmääjästä oikeastaan puuttuvat ja miten sellainenkaan alus joka olisi törmännyt Estoniaan olisi sitten "nilkuttanut" pois siitä alueelta tuossa kelissä niin nopeasti etteivät muut lähestyvät alukset kuten esim.Silja Europa ja Mariella tai merellä liikkuneet rahtilaivat olisi sitä havainneet?
Näinpä juuri kaikki havainnot puuttuvat. Jos oletetaan, että joku meren pinnan yläpuolella kulkeva toinen alus olisi vauriot aiheuttanut niin kyllähän nämä varmaan tutkassa on näkyneet ja väistöliikkeet yms. eivät olisi jääneet huomaamatta. Samoin varoitustorvet jne. olisivat varmasti jo tuolloin olleet normaali käytäntö ja näistä olisi havaintoja. Ei ole yhdenkään laivan eikä ilmeisesti edes rannikkoasemien tutkissa mitään havaintoja tälläisestä.

Ja koska tapahtumat nyt tapahtuivat kuitenkin suht aikaiseen eli 01. jotain viron aikaa niin on siellä käytävillä sun muilla ollut ihmisiä liikkeellä. Varmasti nyt joku havainto olisi kyljessä möllöttävästä jättialuksesta jos sellainen olisi sisään rungosta jysäyttänyt.

Ja aika nopeastihan tuon ensimmäisen kallistuman jälkeen ensimmäiset olivat jo ulkokansilla. Ei sellainen iso paatti nyt tuosta vain hetkessä katoa vaan olisi nyt jossain kertomuksessa edes jotain mainintaa että joo siinä muuten rahtialus paineli karkuun sadan metrin päässä kun pääsin kannelle.

Ja sekin vielä että jos kyseessä olisi ollut puhdas vahinkotörmäys kahden ison aluksen välillä niin miksi ihmeessä se toinen lähtisi karkuun painelemaan?

On siis se yksi havainto kalsarimieheltä joka on kannella nähnyt harmaan objektin veden pinnan alapuolella painuvan poispäin aluksesta. Mutta valitettavasti näitä on vain yksi eli erehtymisen mahdollisuutta ei voi pois sulkea.

Jovian kirjoitti:
To Kesä 23, 2022 4:43 am
Toinen salaliittoteoria olisi torpedo ja / tai räjähdys aluksen sisällä. Tietyllä tavalla tätä voisi pitää jopa uskottavampana kuin sukellusveneteoriaa, mutta sitten taas toisaalta sen räjähdyksen olisi pitänyt olla niin massiivinen että siitä ei olisi voinut olla tulematta sellaisia todistelausuntoja joista ei jäisi kahta sanaa. Useissa todistajalausunnoissa nämä "pamaukset" olivat jatkuvia ja kestivät useita minuutteja, eikä sellaisia jotka tapahtuivat vain kertalaakista joka ei tue räjähdysteoriaa.
Kun puhutaan räjähdyksestä rungossa niin aika heikoilla kantimilla on tuo teoria. Kyllähän nyt se teoriassa menisi järkeen että sabotaasi olisi tehty sekä runkoon että keulaan sillä tavalla nämä kaksi saataisiin linkittymään. Mutta ei ole todistajalausunnoissa kyllä mun mielestä mitään räjähdykseen viittavaa. Tuonkin paukun rungossa olisi pitänyt olla aika valtava ja siitä lähteä melkoinen määrä vaikkapa räjähdykseen viittaavia hajuja, savua jne jne. joka olisi kulkeutunut myös sisäkansille mutta näistä ei ole mitään havaintoja.

On niitä yksittäisiä olemassa missä on nähty veden tulevan seinästä läpi mutta taas kerran nämä ovat yksittäisiä havaintoja. Ja miten tämä räjähdys olisi edes toteutettu? Kukaan ei huomaa kun joku käy asentelemassa räjähdyspanoksia vähän sinne sun tänne ja täysin puskista keskellä avomerta pienessä syysmyräkässä onnistuu tehtävässä just eikä melkein saaden sekä viisirin että rampin ulos aluksesta ja päälle vielä viimeistelee just sopivan damagen runkoon mitoiltaan 6x40m jolla viimeistelee Estonian kohtalon.
Tuo vaurio on niin laaja että sitä ei kyllä ihan yhdellä papaatilla aiheuteta vaan räjähdyspanoksia on pitänyt olla ympäri runkoa eri kerroksissa. Todennäköisesti myös tiloissa joihin ei ole muilla kuin henkilökunnalla pääsyä.

Ja kun vaurio ylettyy sinne yläkerroksiin saakka (tässä toki huomioita että emme tiedä mikä on alkuperäisen vaurion koko eli paljonko laajentunut myöhemmin) niin yläkerroksissa nämä tapahtumat selkeästi eivät tuntuneet yhtä rankasti kuin alakerroksissa. Siitä kertoo jo se, että alhaalta on pelastunut suhteellisen hyvin porukkaa mutta ylhäällä ei varmaan ole kaikki ajoissa edes heränneet.

Sehän on sitkeästi myös pyörinyt mukana paletissa tämä keulan avaaminen tahallaan keskellä avomerta. Mutta siis kuka lähtee autokannelle sabotaasia suorittamaan kun se avaaminen tietäisi itselle hengenvaaraa kun siinä kuitenkin pelipaikoilla moukarin kanssa hakkaamassa rakenteita paskaksi. :D
Joten todennäköisempänä pitäisin keulan avaamista komentosillalta käsin mutta miksi ihmeessä miehistö olisi halunnut tehdä itsemurhan?
Koska jos tarkoitus oli dumpata jotain mereen niin miksi toteuttaa se riskillä syysmyrskyssä kuin olisi vain odotellut jotain selkeämpää keliä ja dumpattu lasti sitten tyynellä kelillä

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Nyt kun kaikki ynnää yhteen niin vahvistuu kuva siitä kuten asiat ovat menneet kuten on JAIC-raportti kuvannut. Pieni mahdollisuus on tuo sukellusveneeseen törmäys mutta tuo keulavisiirin puuttuminen jne. pitäisi osata selittää sitten. Ainoa on tietysti jos sukellusvene hipaisi keulaa josta tönäisi keulavisiirin irti ja eteni ja törmäsi sitten kylkeen. Tai että törmäys kylkeen on aiheuttanut niin kovan tärähdyksen/heilahduksen laivan rungossa että visiirin kiinnikkeet ja lukot eivät ole sitä kestäneet vaan murtuneet jne. "jengoiltaan" tärähdyksen voimasta.

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Tai törmäsi kylkeen ja raapaisi mennessään sen klommoisen keulavisiirin :wink:
Palautui taas mieliin pari kappaletta mysteereitä tuon komission toiminnasta. Suosittelen varsinkin niille jotka eivät ole nähneet kyseistä pätkää
https://areena.yle.fi/1-50318091
Tuossahan sitä armeijan Ruotsissa säilyttämää visiiriäkin hieman pohdittiin tai paremminkin niitä osia jotka siitä puuttuivat.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

sikakoira kirjoitti:
To Kesä 23, 2022 11:39 am
Tuossahan sitä armeijan Ruotsissa säilyttämää visiiriäkin hieman pohdittiin tai paremminkin niitä osia jotka siitä puuttuivat.
Joo tuo kohta särähti myös itselle miksi siitä visiriistä on osia sahattu irti.
Samoin hätäpoijucase oli kyllä mielenkiintoinen. Dokumentteja yllätys yllätys ei löydy yhtään mistään

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti:
To Kesä 23, 2022 11:14 am
Nyt kun kaikki ynnää yhteen niin vahvistuu kuva siitä kuten asiat ovat menneet kuten on JAIC-raportti kuvannut. Pieni mahdollisuus on tuo sukellusveneeseen törmäys mutta tuo keulavisiirin puuttuminen jne. pitäisi osata selittää sitten. Ainoa on tietysti jos sukellusvene hipaisi keulaa josta tönäisi keulavisiirin irti ja eteni ja törmäsi sitten kylkeen. Tai että törmäys kylkeen on aiheuttanut niin kovan tärähdyksen/heilahduksen laivan rungossa että visiirin kiinnikkeet ja lukot eivät ole sitä kestäneet vaan murtuneet jne. "jengoiltaan" tärähdyksen voimasta.
Vanhan kertausta taas mutta tuskin haittaa ketään onhan tämä ketju jo hyvän tovin ollut hiiren hiljaa. :D

Ainoa vaihtoehto millä aluksen saa noin nopeasti epävakaaksi on autokannelle tullut suht äkillinen iso vesimäärä. Sehän on koko tapahtumaketjun alullepanija ja loogisinta tietenkin että se vesi tulee keulasta joten keulasta tietysti pitää puuttua itse keula jotta tälläinen on edes mahdollista.

Juurisyyn kanssa voin yhtyä JAIC:n raporttiin. Mutta mitä tulee tuohon kallistumaan niin siitä olen kyllä edelleen hämillään miten tapahtumat on JAIC:n raportissa kuvattu ja miten taas useat todistajat kertovat jotka eivät jostain syystä ole koko raporttiin päätyneet.

Otetaan esimerkkinä Öun tuo joka viimeisen kuvan Estonialta otti valomerkkitarkoituksessa.
Herätyskello on tippunut lattialle ensimmäisen kallistuksen aikana. Paristo lähtenyt irti ja kello näyttää vielä tänäkin päivänä samaa eli aika tarkkaan 01.00 tai minuuttia - kahta yli. En näe yhtään syytä sille miksi kyseinen todistaja ei vilpittömässä tarkoituksessa toimisi joten voin luottaa siihen, että tuo kellonaika on ihan varteenotettava hetki ensimmäiselle kallistumalle. Tätä tukee useiden selviytyjien ryhmä joka on keskenään tarkastellut omia havaintojaan ja päätyneet yhtenäiseen lopputulokseen eli JAIC:n raportissa kellonajat ovat pielessä tapahtumat alkoivat aikaisemmin. Tätä ei enää selitä se kuuluisa "kompromissi" kuten aikoinaan näitä eroja seliteltiin koska aikaerot ovat erittäin huomattavia.

JAIC:n papereissa tuohon aikaan ei ole ollut mitään nähtävää kaikki kunnossa ja niin päin pois vielä vartin verran. Gäppi on aika valtava kun oletetaan että tapahtumaketjun päättymisen suht tarkka kellonaika on olemassa eli viimeinen tutkahavainto noin 01.50. Kolmannen konemestarin lausunnossa todetaan, että aika tarkkaan kello yhden aikaan on katsottu kuvaa autokannelta ja siellä ei ole ollut mitään erikoista. Kävikö Linde koskaan autokannella vai ei siinäpä hyvä kysymys mutta jos kävi niin JAIC:n raportissa tämä ajoittuu niihin aikoihin kun ensimmäinen kallistuma iskee Öunin kellon mukaan.

Kauanko siis visiiri heilui keulassa ennen katoamistaan missä kohti Sillaste on tehnyt sen monitorihavainnon rampin sivusta suihkuavasta vedestä mikä ihme tuo 01.00 äkillinen kallistuma on koska Sillasten todistajalausunnosta voi päätellä että visiiri todellakin oli puoliksi irti jonkin aikaa mutta ramppi taas ei joka blokkasi suurimman vesimäärän pääsyn kannelle ja tämän havainnon on pakko olla kello 01.00 jälkeen. Eli mihin aikaan ne isot vesimassat on autokannelle päässeet? Tuollaiseen äkkikallistumaan tarvitaan väkisin joku järkyttävän voimakas muutos aluksen sisällä jos unohdetaan ulkopuolelta tulleen iskun teoria. Rahdin äkillinen liikkuminen vaikka tai se äkillinen vesimäärä. Mutta miten se rahti on liikkeelle lähtenyt jos kello 01.00 ei ole autokannella edes vettä kuten JAIC:n raportista on luettavissa.

Eli tämä taas luo niitä ristiriitoja ja antaa pienen pienen mahdollisuuden sille tulkinnalle, että se 01.00 kallistuma ei olekaan keulan aiheuttama

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Eli mihin aikaan ne isot vesimassat on autokannelle päässeet? Tuollaiseen äkkikallistumaan tarvitaan väkisin joku järkyttävän voimakas muutos aluksen sisällä jos unohdetaan ulkopuolelta tulleen iskun teoria. Rahdin äkillinen liikkuminen vaikka tai se äkillinen vesimäärä. Mutta miten se rahti on liikkeelle lähtenyt jos kello 01.00 ei ole autokannella edes vettä kuten JAIC:n raportista on luettavissa.
Nämä ovat niitä äärimmäisen mielenkiintoisia yksityiskohtia joihin ei vielä ole vastausta löytynyt :wink:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Vastaa Viestiin